Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Voor een lokale sportvereniging zoek ik een set "slimme stekers incl energiemeter".
De vereniging beschikt over eigen lokalen met dus uiteraard ook een zeker elekticiteitsverbruik. Nu is enkel het totale verbruik gekend via de afrekening maar welk apparaat het meest of veel gebruik is niet gekend.
(PS vereniging en lokaal zijn in België gelegen)

Ook om na te gaan of zonnepanelen eventueel interessant zouden zijn willen we weten wanneer we wat gebruiken.

Vandaar het idee om een aantal slimme stekkers met een ingebouwde energiemeter aan te schaffen om zo het verbruik in de gaten te kunnen houden.

Ik heb nu oa. deze gevonden:
TP Link Mini Smart Wi-Fi Socket, Energy Monitoring | Tapo P110 V1
Deze is verkrijgbaar is pack van 1, 2 of 4.
Deze zijn niet de "goedkoopste" maar het is een merk die ik "ken" en geen merkloos chinees materiaal.

Heeft iemand ervaring met deze meters?
Of eventueel ervaring met andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:29
Als je slimme stekkers wilt aansturen of wilt uitlezen, zul je ze ook moeten aansluiten op een lokaal netwerk.
Heb je daar toegang toe?

Anders kun je ook niet-slimme verbruikmeters aanschaffen en die tussen de verbruiker en het lichtnet steken.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZ2qkw90RRRR/497x840.jpg

Ik weet niet hoe het in België geregeld zit, maar daar kennen ze geen salderingsregeling (zoals in Nederland). Dus je zult op basis van je basis-verbruik (overdag) moeten kijken of zonnepanelen (if yes, hoeveel panelen) nodig zijn om dit verbruik te kunnen leveren.

[ Voor 41% gewijzigd door CappieL op 08-03-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

*knip* linkdump

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2023 11:18 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb de P115. Werkt prima, zonder extra domotica heb je een grafiek die een week terug gaat en per uur het verbruik/vermogen laat zien. Met wat moeite ook te integreren met domotica zonder internettoegang (alleen voor in bedrijf stellen is volgens mij internet nodig).

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2023 11:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HomeWizard heeft voor zover ik heb kunnen testen de meest accurate stekkers die ook erg fijn werken, die werken samen met de app waar ook de P1-meter en nieuwe watermeter in uitkomen. Zie het topic van hun P1-meter (maar ondertussen meer een algemeen topic over hun merk) hier: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Het mooie daarvan is dat ze ook een 1-fase of 3-fasen kWh meter ondersteunen die je in je meterkast (op de WP groep) kunt (laten) plaatsen, en dan wordt er automatisch rekening gehouden met zonnepanelen zodat je los de opbrengst en het verbruik kunt zien, waar je bij een P1-meter alleen het verbruik kan zien (dat negatief wordt als je meer teruglevert dan verbruikt).

Zeker omdat het om een vereniging gaat lijkt het mij een beter idee om voor een betrouwbare oplossing te gaan zoals deze dan de goedkopere spullen van bijv. TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:38
De HomeWizard heeft hiervoor prima producten.

Voor het uitlezen van de meter heb je de P1-adapter nodig
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

En voor het meten van het stroomverbruik per outlet heb je de Energy Socket nodig.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Er is op GoT ook een vrij groot topic over, waar ook iemand van HomeWizard in zit -> HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

De app geeft duidelijk de waardes en grafieken aan. In de app kan je ook meerdere mensen koppelen aan een woning, zodat andere leden ook zouden kunnen kijken.

Ik neem aan dat de slimme meters in Belgie hetzelfde zijn als in Nederland, dus dan moet de HW P1 meter gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Ter info: de ligging is in België en momenteel wordt er nog een "oude" analoge meter gebruikt. Deze kan dus niet uitgelezen worden. De uitrol naar digitale meters is bezig maar wij zijn nog niet aan de beurt.

Het is ook niet zo dat we het verbruik tot op de minuut willen kennen.
Het gaart vooral om na te gaan wat de grootverbruikers (of in de zin van veel sluimerverbruik) zijn om dan op basis van die kennis eventueel besparingen te kunnen doorvoeren.
Er zijn verschillende toestellen die permanent aan staan:
- frigo in de cafetaria
- frigo's en diepvriezer in de berging
- TV's met reclame (welliswaar niet permanent aan)
- lichtreclame (welliswaar niet meer permanent aan)
- bewakingscamera's
-...

Vandaar ook dat ik eerst die P110 of P115 aan het bekijken was omdat die nog meeviel qua prijs voor een set van 4.

PS. er is internet/wifi aanwezig
(en dus ook sluimerverbruik van de modem)
Pagina: 1