Data recovery software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 15:22
Goedemorgen!

Onlangs heeft een huisgenoot mijn externe harde schijf (2TB) uit zijn laptop getrokken zonder 'veilig verwijderen', ondanks mijn vriendelijke verzoek dit niet te doen. En natuurlijk sloeg deze keer het noodlot toe.

Nadien wilde Windows de schijf niet meer herkennen, want deze was 'raw' en moest geformatteerd en gepartitioneerd worden. Soms werd wel een partitie van 300GB herkend, maar die was leeg.

Vervolgens heb ik de schijf ingebouwd in een desktop en daar ben ik aan de slag gegaan met een aantal programma's, die veelal alle data herkenden. Sommige herstellen de data als 1.jpg; 2.jpg en dergelijke, terwijl andere het netjes in de originele file tree stoppen. Alle gratis programma's hebben óf dit manco óf herkennen geen bestanden (want een lege partitie), óf herstellen maximaal zoveel MB.

Voor ik over ga tot het kopen van een licentie van minimaal 50E, zou ik graag advies van jullie willen. Wat is de beste (en/of goedkoopste) software hiervoor? Of beter: is er een programma dat de bestanden/de partitie op de HDD zelf kan herstellen?

Geprobeerde software, o.a. Gdisk, Gparted, Testdisk (linux) ; Recuva, EaseUS, Puran, Glarysoft en vele andere. Eigenlijk alle opties van Techradar ; Lifewire en PCMag

Bedankt allemaal!

Ruben

Beste antwoord (via r.j.deroos op 15-03-2023 10:18)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
r.j.deroos schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:57:
Geprobeerde software, o.a. Gdisk, Gparted, Testdisk (linux) ; Recuva, EaseUS, Puran, Glarysoft en vele andere.
Met Recuva ook een full/deep scan gedaan?
Zie ook deze post met een vergelijkbare situatie:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Zelf gebruik in dit soort situaties GetDataBack.
Hier mee behoud je normaal gesproken de oorspronkelijke mappen structuur.
Zie:
Na experimenteren met Linux bootdisk C:\ en D:\ partitie weg

Met de evaluatie versie kan je losse bestanden previewen/openen om te controleren of de recovery succesvol is.
Gebruik de deep/4star scan optie en sla de scanresultaten op voor later hergebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Eerste stap is een raw image maken en niet met het origineel klooien.
Vervolgens, wat wil je restoren? Partitie tabel, FAT, Files als in foto's en/of andere media/documenten?

Voor partition recovery heb ik meestal goede resultaten met TestDisk (https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk)

Als het alleen om files met inhoud gaat (raw scan) dan is het terughalen van bestandsnamen en structuren hoe dan ook niet mogelijk als dit niet in de metadata staat.

Verder is er een speciaal topic voor: Thematopic: Datarecovery

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
r.j.deroos schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:57:
Geprobeerde software, o.a. Gdisk, Gparted, Testdisk (linux) ; Recuva, EaseUS, Puran, Glarysoft en vele andere.
Met Recuva ook een full/deep scan gedaan?
Zie ook deze post met een vergelijkbare situatie:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Zelf gebruik in dit soort situaties GetDataBack.
Zie:
Na experimenteren met Linux bootdisk C:\ en D:\ partitie weg

Met de evaluatie versie kan je losse bestanden previewen/openen om te controleren of de recovery succesvol is.
Gebruik de deep/4star scan optie en sla de scanresultaten op voor later hergebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04

DukeBox

loves wheat smoothies

The_Doman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:05:
Dat hangt van de manier van recoveren af. Bij een bit scan is dat niet zondermeer mogelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29
Ik heb zelf vroeger voor dit soort dingen eigenlijk altijd GetDataBack gebruikt zoals hierboven aangegeven.
Waarschijnlijk is alleen de informatie verdwenen van wat waar staat en niet de bestanden zelf.
Maar zorg in ieder geval ervoor dat je niet op het origineel aan het kloten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Oké, bedankt voor de informatie! Ik ga ermee aan de slag. Als eerste stap ga ik dan maar een tweede schijf kopen om een kopie op te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Hi allemaal,
Het duurde even voor de schijf er was, en ik tijd had. Twee keer heb ik geprobeerd een image te maken met GDB. De eerste keer kreeg ik een error op 60%, en na 7u. De tweede keer besloot Windows Update om te herstarten rond 60%...

Uiteindelijk op de schijf zelf maar geprobeerd op niveau 1, en dit ging zonder problemen. Alleen een stuk of 100 mappen kregen een random naam en stonden niet meer op de oorspronkelijke plek. Is dit op te lossen met een dieper niveau? Het zijn niet echt belangrijke data, dus het is geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Sowieso altijd een backup maken van de gehele schijf, maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben daarna.
Recovery op een kapotte schijf is sowieso niet handig.

Ik heb het zelf met kapotte serverschijven gedaan door middel van een stukje Linux software wat alle kanten op leest zodat je zoveel mogelijk terug kunt krijgen.

Wat overigens random is, kun je weinig aan veranderen. Als het maar weinig is en je kunt dat zelf soort van oplossen, zou ik daar eerder je tijd aan spenderen als je ondertussen het meeste terug hebt.
Wat overigens ook nog kan, is dat het oude verwijderde mappen zijn. Want dat kun je ook nog hebben bij recovery. Dat je bewust verwijderde data terug gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Oja dom, ik had natuurlijk met DD een image kunnen maken in Linux 8)7

Het zijn in ieder geval geen verwijderde mappen, sommige hebben ook maar een gedeelte van de bestanden.

Maar laat het een wijze les zijn: Gebruik altijd 'veilig verwijderen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@r.j.deroos DD was het inderdaad met wat extra opties om zo heen en weer te kunnen lezen.

Veilig verwijderen is inderdaad een must. soms heb ik ook wel dat ik te snel wil. En dat is ook zonde met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
r.j.deroos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:26:
Twee keer heb ik geprobeerd een image te maken met GDB. De eerste keer kreeg ik een error op 60%, en na 7u. De tweede keer besloot Windows Update om te herstarten rond 60%...
Er bij (lees) fouten wordt er gevraagd om (opeenvolgende) fouten te negeren.
Dat kan je ook van te voren instellen.
Afhankelijk van de instellingen/hoeveelheid fouten kan het dan wel (veel) langer duren.
Een goede voorbereiding is wel nodig natuurlijk.
Updates tijdelijk onderbreken en zorgen dat de computer ook niet in stand-by gaat bijvoorbeeld.
Alleen een stuk of 100 mappen kregen een random naam en stonden niet meer op de oorspronkelijke plek. Is dit op te lossen met een dieper niveau? Het zijn niet echt belangrijke data, dus het is geen groot probleem.
EXXiBIT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:51:
Ik heb als laatste een 4star recovery gedaan, en de mapstructuur is weer terug!
Je hebt kans om meer data/structuur te recoveren met een volledige scan ja.

Maar er is geen data van essentieel belang bij, dus dan kan je nog eens een (volledige) recovery proberen zonder extra image te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
r.j.deroos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:13:

Geen spullen meer uitlenen, was de les die ik zelf geleerd heb na vergelijkbare situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

r.j.deroos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:13:
offtopic:
En heb belangrijke data op meer dan 1 plaats. (En meer voor 'echt belangrijke' data: één backup is geen backup)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1