• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Ik zit hier toch even met een dillema.

Ik ben per November vorig jaar in dienst getreden bij mijn huidige werkgever. (klein bedrijf, minder dan 10 man op kantoor)

Nu kreeg ik een volledige 13e maand gestort in December wat niet klopt want ik werk er pas 2 maand.

Gelijk aangegeven en er werd mij duidelijk gezegd dat ik geluk had gehad want het was al overgemaakt oftewel een extra.

Ik bedankte hem want dat was toch mooi meegenomen.

Komt vandaag diezelfde persoon bij mij terwijl ik aan het werk ben en staat naast mij om even snel te vermelden dat het toch wel veel was die 13e maand en dat er weer wat wordt ingehouden op het salaris, hoe ik dat wil, over 2 maanden?

Ik druk dus even snel gezegd verdeel het maar over 2 maanden. Geen idee hoe hoog het bedrag is of wat dan ook, niks echt formeel zeg maar.

De man verteld dat het dan x bedrag per maand wordt, ik zeg ok want druk.

Hij was daarna ook gelijk weg echter was het vandaag payday en het geld was al ingehouden, er werd wat extra bijgestort door de regeling die wij net hadden besproken, handmatig, half uur later.
Het is dus ongeveer 1/3 wat terug gevorderd wordt middels het salaris per maand, ik voel mij nu toch wat zuur over het verloop.

Ik ga morgen even met hem babbelen maar vroeg mij af wat anderen denken.
Ik zelf zit in twijfel, ja ik heb (veel) teveel gehad en houd nog steeds meer over dan dat ik officieel recht op had maar toch, op zo'n manier?

Of ben ik gewoon een hebbert die blij moet zijn met het overgebleven geld :+

Wear Sunscreen!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52
Hier zijn wel wat meer topics over, over geld door werkgever gestort waar je geen recht op hebt. Ze kunnen dat (direct) van je terug eisen.
Op basis van jouw verhaal klinkt het alsof ze de administratie niet erg op orde hebben :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Beetje raar dat er eerst wordt gezegd dat je het mag houden en dat het daarna toch niet mag. Maar ook een beetje raar dat jij druk bent en overal maar 'ok' op zegt. Daar zou ik toch wat voorzichtiger mee worden.

Persoonlijk denk ik: Je houd al meer over dan waar je recht op hebt en je hebt zelf ingestemd met de regeling. Dus geniet van het extra geld en doe er niet moeilijk over.

[Voor 6% gewijzigd door Detmer op 21-02-2023 20:06]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
@Keiichi Ah ok, thx

Gebeurt mij voor het eerst dus vroeg het mij af.
Is een klein bedrijf en ik merk dat sommige dingen behoorlijk chaotisch en ad rem zijn, dat ben ik niet gewend.

@Detmer Ik was overvallen en het lande niet op dat moment, hij was daarna ook gelijk weg.

Maar goed, ik ga het er morgen even over hebben dat dit soort communicatie wel anders mag want; zo melden, gelijk weg en het salaris wat schijnbaar al was aangepast vind ik wat slordig.

Wear Sunscreen!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52
Werkgever eist teveel betaald salaris terug
Werkgever vordert geld terug nadat ik uit dienst ben.
te veel betaald loon

Als wat voorbeelden.

er zijn ook wel gevallen dat voor de werkgever die vlieger niet helemaal op gaat om loon terug te vorderen: https://www.cnvconnectief...ld-moet-jij-terugbetalen/

Maar je weet van de fout, laat evt alle afspraken op e-mail zetten, dan kun je ze er wat beter over aanspreken als ze iets communiceren, maar vervolgens er van af wijken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Onder de streep heb je dus een dubbele 13e maand over tov wat je eigenlijk had moeten krijgen?
(Over 4 mnd ipv 2)

Ja, tis zuur dat het geld al door je bankrekening is gerold, maar onder de streep is het nog wel een nette eindstand.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Humma Kavula schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:13:
Ik was overvallen en het lande niet op dat moment, hij was daarna ook gelijk weg.
Voor een volgende keer, vraag om het op mail te zetten zodat je het op je gemak kan bekijken en dan akkoord kan geven. Dan heb je het ook meteen zwart/wit en geen discussie over de inhoud achteraf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:27
Echt… wees gewoon blij. :) mooie meevaller toch. Je hebt zelf met de regeling ingestemd, ondanks je druk was. Je had ook kunnen zeggen dat je er op een later moment even op terug wilde komen.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 23:04
LET OP,

het kan vervelend uitpakken als het niet binnen 1 jaar (2022) wordt gecorrigeerd ivm belasting, hypotheekaftrek, toeslagen etc
laat je baas wel even weten dat dit soort problemen door hem moeten worden gecompenseerd, tenzij het peanuts is.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:28
Bij een vorige werknemer van mij ging het ook zo. Je kwam in het voorjaar in dienst. Kreeg de gehele vakantievergoeding en het jaar daarna werd het aangepast (naar ratio) en in mindering gebracht. Of als je eerder wegging kreeg je een naheffing die je moest betalen.

Emos

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik zie het probleem niet. Je krijgt teveel geld en weet dat het niet correct is. Dan zet je het geld apart en maakte er melding van. kan op alle tijd verhaalt worden, en als je dat op je huidige salaris is, vul je het aan met wat je apart had staan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Even selectief wat quotes uit je TS.
Humma Kavula schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:01:
Ik zit hier toch even met een dillema.

Ik ben per November vorig jaar in dienst getreden bij mijn huidige werkgever. (klein bedrijf, minder dan 10 man op kantoor)

Nu kreeg ik een volledige 13e maand gestort in December wat niet klopt want ik werk er pas 2 maand.
Wat staat er in je contract of in het personeelshandboek of CAO over de 13e maand?
Is daar opgenomen dat de 13e maand naar rato wordt uitgekeerd? Of wordt daar niet over gesproken?
Als het naar rato is, dan heb je in principe te veel ontvangen en mogen ze dat terugvorderen. Hebben ze alleen opgenomen dat ze een 13e maand uitkeren (zonder te benoemen dat het naar rato is), dan heb je imho gewoon het recht op die 13e maand.

Als bijv. in de CAO staat dat je op 31-12-2022 een X bonus (of 13e maand) krijgt, als je op dat moment in dienst bent, dan voldoe je aan de voorwaarde. Was je 01-01-2023 gestart dan had je die bonus niet ontvangen, want je was toen niet in dienst.
Hetzelfde geldt voor een CAO verhoging. Als de CAO zegt dat er per 01-02-2023 5% bijkomt, dan heb jij hetzelfde recht op die CAO verhoging als iemand die er al tig jaar werkt. Discutabel wordt het als je op 01-02-2023 start, want dan kan het zijn dat het al bij je salaris was inbegrepen. Dus ben je 31-01-2023 gestart, heb je sowieso die 5% te pakken, start je 02-02-2023 dan heb je "pech".
Komt vandaag diezelfde persoon bij mij terwijl ik aan het werk ben en staat naast mij om even snel te vermelden dat het toch wel veel was die 13e maand en dat er weer wat wordt ingehouden op het salaris, hoe ik dat wil, over 2 maanden?

Ik druk dus even snel gezegd verdeel het maar over 2 maanden. Geen idee hoe hoog het bedrag is of wat dan ook, niks echt formeel zeg maar.

De man verteld dat het dan x bedrag per maand wordt, ik zeg ok want druk.
Haastige spoed is zelden goed :+
Ik zou, zeker omdat hij je gister heeft aangesproken, morgen bij hem terugkomen dat ie je nogal overvallen heeft en dat je niet met je gedachte er bij was en dat je wellicht iets te snel geantwoord hebt. (Moet je natuurlijk wel eerst even kijken of je "recht" had op een volledige 13e maand, als je conclusie al is om je er bij neer te leggen, dan ga je natuurlijk niet het gesprek op deze manier aan).
Of ben ik gewoon een hebbert die blij moet zijn met het overgebleven geld :+
Je moet sowieso blij zijn met het overgebleven geld. Dat je er wellicht meer van had gewild, is niet gek natuurlijk. Maar ik zou zeker wel even nagaan wat je rechten (en evt. plichten) zijn.

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 21:46
TS betaalt over je eindejaarsuitkering of 13e maand meer belasting dan over het "normale loon".
Komt omdat de uitkeringen een vorm zijn van een bijzondere beloning. Daar betaal je meer loonbelasting over, netto dus wat minder over.

Zou TS adviseren om dit op schrift te krijgen en een correctie voor de belastingsdienst op papier te krijgen en eventueel ondersteuning krijgen bij belasting aangifte?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

onno oliver schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:19:
TS betaalt over je eindejaarsuitkering of 13e maand meer belasting dan over het "normale loon".
Komt omdat de uitkeringen een vorm zijn van een bijzondere beloning. Daar betaal je meer loonbelasting over, netto dus wat minder over.

Zou TS adviseren om dit op schrift te krijgen en een correctie voor de belastingsdienst op papier te krijgen en eventueel ondersteuning krijgen bij belasting aangifte?
Je betaald niet meer belasting, er is een hogere voorheffing. Uiteindelijk gaat het om de jaar opgave IB. Is er teveel ingehouden dan krijg je dat terug.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dragon2
  • Niet online
onno oliver schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:19:

Onzin. Bij je belastingaangifte wordt al je inkomen op 1 hoop gegooid. Kijk maar eens of jij een post 'bijzondere beloning' in je aangifte kunt terugvinden...

Vaak houden werkgevers liever wat teveel in gedurende het jaar bij zaken buiten het normale salaris om. Dit om te voorkomen dat je bij je aangifte over dat jaar moet bijbetalen omdat je in een hogere schijf terecht *zou kunnen komen* en anders zou moeten bij betalen.
Maar je betaalt bij je aangifte alleen hogere belasting voor het gedeelte dat je ook *echt* in een andere schijf komt. De rest krijg je dus terug.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee