DH53064 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:09:
Jeetje, 1 jaar verder alweer en inmiddels 25 jaar.
Een bewogen jaar gehad met veel verschillende rollen en nevenactiviteiten.
Misschien wel leuk om ook een update te geven.
Ik heb inmiddels gesolliciteerd bij een andere directie en ga aan de slag als Senior Adviseur S11. In maart ging ik naar 8.9 en bij de nieuwe arbeidsvoorwaarden zou dat horizontaal +1 trede zijn zoals dat vaak gaat bij het Rijk. Ik zou dus in mijn nieuwe functie uitkomen op 11.1.
Mijn voorstel was 11.7 en de nieuwe MT-lid vond 11.2 gepast, dus totaal twee treden extra.
Ik ga nu eindelijk ook doen wat ik leuk vind, reflecterend zou het zonde zijn om gegroeid te zijn in mijn oude team terwijl ik het werk (de corebusiness) niet leuk vond. Dat zou dus zinloos zijn en ook zonde van mijn tijd, jup.
Allereerst: gefeliciteerd met je nieuwe baan! En met je nieuwe salaris uiteraard, want daar is het je – wellicht – ook wel een klein beetje om te doen.
Je zet hoog in bij onderhandelingen, wat klinkt als positief. Maar ik heb ook weleens aan de andere kant van de tafel gezeten, en het kan je ook helpen om in de toekomst vanuit die kant te denken.
Als leidinggevende wil ik een talentvol en nog wat minder ervaren iemand zeker een kans geven, maar ik wil niet over een jaar alweer opzoek moeten naar iemand anders omdat de vogel vanwege een beter salaris elders is gevlogen. En als ik je nu al bijna in de top van je schaal zet, dan ben je sowieso weg als je die top bereikt – zeker als het geld zo belangrijk voor je is.
Daarnaast: hoeveel lever je jouw leidinggevende op? Het is bij de overheid een moeilijkere som om te maken, want anders dan in bijvoorbeeld de sales is jouw werk misschien niet direct te koppelen aan een financieel resultaat. Maar in je eerste jaar, in elke functie die je doet, zal je je eerst moeten inwerken. En dat kost niet alleen jou tijd, maar ook collega's die je helpen/instrueren, en wellicht ook je leidinggevende. Waarom zou ik als leidinggevende je een salaris in de top van je schaal geven, als je waarschijnlijk nog niet voor de volle 100% meedraait?
Als ik twee sollicitanten zou hebben, de één wil een hoger salaris dan ik wil bieden en de ander wil een opleiding à €5000 volgen, dan kies ik altijd voor de laatste. Dat is voor mij een investering in de toekomst, terwijl iemand met een hoog salaris die uiteindelijk onderpresteert alleen maar een verlies is.