• DH53064
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 01:42
Hoi allemaal,

Ik ben DH53064, 24 jaar en werk bijna 1 jaar voor het Rijk.
Nu komt het, ik begon als uitzendkracht en kwam een aantal maanden later in vaste dienst omdat een andere ambtenaar vertrok (die overigens wel tegen haar eindtredes zat). Daar mocht ik dus onderhandelen en kreeg ik uiteindelijk 1 trede erbij, tov mijn salaris via het uitzendbureau.
Ik verdien nu bruto 3376,- euro en vind dat eigenlijk best weinig. Nu ga ik dus in mijn 1e personeelsgesprek (WOG) om 3 tredes extra vragen, dat komt uit op 3782,- euro. Als ik kijk naar mijn drive, energie en neergezette resultaten binnen dit team vind ik dit meer dan waard. Kijkend naar mijn inzet tov andere collega's verlies ik een beetje mijn motivatie als ik kijk wat daar voor salaris tegenover staat. Daarom wil ik dit dus aankaarten.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Over doorgroeimogelijkheden ook nog een ding:
Daarnaast wil ik wel doorgroeien binnen het team alleen de mogelijkheden zijn best klein, je kan pas door als er een collega vertrekt of het werk uitgebreider wordt. Anders moet je dus wachten op deze kansen, terwijl de organisatie steeds meer vacatures erbij krijgt. Wil ik weg bij deze superleuke chille functie, met leuke collega's en een toffe manager naar een functie met 1 of 2 schalen hoger waar het misschien ook wel leuk is? Of is vertrekken na 1 jaar te snel en moet ik meer geduld hebben?
Als ik de verhalen van collega's van andere afdelingen/teams moet geloven die dezelfde leeftijd hebben alleen nu al rond de 4000,- zitten voor bijna hetzelfde werk krijg ik de neiging om niet te lang te blijven zitten op mijn functie maar te gaan jobhoppen om zo sneller door te groeien. Het zit me oprecht wel dwars, daarom ben ik benieuwd naar jullie wijsheid..

Hoe zien jullie dit?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik verdien nu bruto 3376,- euro en vind dat eigenlijk best weinig.
Wat voor werk doe je precies? Want met 24 jaar en 1 jaar ervaring en dan al ~3400 euro verdienen vind ik best goed betaald, afhankelijk van wat je precies doet mogelijk zelfs heel goed betaald.

The devil is in the details.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Ik vind dat je wel een erg duur betaalde schoonmaker bent! Of juist weer een onderbetaalde burgemeester... Ik heb geen idee wat voor een werk je doet, dus het is echt zinloos om het te hebben over de (on) rechtvaardigheid van de hoogte van je salaris en of je dus wel/niet meer kan verwachten...

• DH53064
@Hahn en @President Ik ben adviseur en werk aan grootschalige financiële regelingen. Adviseren, beoordelen en besluiten nemen op aanvragen is mijn corebusiness.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:05
En wat voor studie hoort daar bij? Economie? HBO/WO?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• DH53064
@Cyriel85 een Bachelor Bedrijfseconomie (HBO).

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:00
Ik denk dat je behoorlijk je handjes mag dichtknijpen met het huidige salaris op basis van je werkervaring en opleiding. Wil niet zeggen dat je het natuurlijk niet kan proberen, maar kan mij voorstellen dat het bij de overheid erg strikt verdeeld is qua klassen en ervaring.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:05
In de eerste plaats, 3376,- is denk ik geen verkeerd loon voor HBO met economische richting, met 1 jaar werkervaring. Ik verwacht dat je daarmee meer verdient dan de gemiddelde die van je studie af komt.

Overheids organisaties zijn meestal zeer lastig om extra te stijgen, houden zich vaak zeer strikt aan de standaard CAO voorwaarden.

Proberen kan natuurlijk altijd, er is nog steeds personeels schaarste, maar gezien je loon en het overheid betreft verwacht ik niet veel.

De beste manier om bij overheidsbedrijven in salaris te stijgen is meestal overstappen. Echter is 1 jaar werkervaring wel weinig dan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 06:50
Voor een starter is dit met jou opleiding al een goed salaris.

Als je zoveel erbij wilt vragen zul je dit dienen te onderbouwen. Pak het functieprofiel erbij, vervul je al deze taken goed? Ja > Worden er aanvullende taken vervult? Ja > zijn er zaken die minder zijn gegaan? Zelf reflexie voorbereiden. Dan kunnen ze je niet overvallen
. wordt dit geweigerd, > wat is jullie opleidingsplan?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ga vooral uit waarom JIJ denkt dat je hoger in de schaal moet zitten en ga niet wijzen, maar Pietje doet bijna hetzelfde werk en krijgt daar veel meer voor. Die strategie werkt alleen als dat heel inzichtelijk is mbv een dashboard of zo en je bij wijze van spreken op stukprijs wordt afgerekend.

Maar denk 3400 en een Rijkscontract, als je denkt dat het gras ergens groener is, ga eens kijken wat je buiten de deur kan halen. Kan meevallen of tegenvallen.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Dit salaris is méér dan prima voor je leeftijd, opleiding en werkervaring. Zou eerder verwachten dat het gras elders minder groen is.

Ik ben gewend aan dergelijke instanties en die drie tredes extra ga je zolang je er niet écht recht op heb, niet krijgen. En dan nog is het ongebruikelijk meer tredes te stijgen dan waarschijnlijk wel ergens staat vastgelegd (1 bij normaal, 2 bij uitstekend die zelden worden uitgedeeld, 0 bij herhaaldelijk slecht functioneren, zoiets).

• DH53064
Er zijn voorbeelden van collega's binnen andere teams die bij hun personeelsgesprek als cadeau 3 tredes erbij kregen, het is dus niet dat het niet kan. Daarnaast was het zo dat jaren terug er een overvloed aan personeel was en bijna geen vacatures. Hierdoor hadden collega's minder ruimte om te onderhandelen, waren er bijna geen vaste contracten te krijgen en had je niet zoveel inspraak.
Het tij is nu nogal gekeerd, de vacaturepagina ontploft elke week en er komen er steeds meer bij.
Hogere, betere schalen springen eruit en liggen dus nu voor het oprapen. Dat is nu, maar hoe is dat over 1 of 2 jaar? Kan ik dan beter die kansen om mij heen niet nu al aangrijpen? Straks is de krapte op de arbeidsmarkt veel minder en zijn je opties ook beperkt.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:52
Ik denk dat je net zoals bij alles in het leven moet uitgaan van wat je kunt en wat je wilt. Een dooddoener maar wel een aardige manier om naar zaken te kijken.
Wat vindt je belangrijk? Salaris? Goede relaties met directe collega's? Een zo goed als mogelijke cv voor stappen later? Een betrouwbaar imago binnen jouw vakgebied/afdeling etc.

Ik denk dat je gelijk hebt dat dit een goed moment is om over te stappen c.q. de mogelijkheid dat je overstapt vanwege salaris te bespreken met je chef. Doel van dat aankaarten kan zijn direct meer geld of afspraken, op papier, over je groeipad de komende jaren.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:46
Je zit in 9.4? Is 9 de daadwerkelijke schaal of ga je bij je 1 jaar in dienst naar schaal 10?
Als je straks naar 10 gaat, is de hop die je over weer een jaartje maakt een dubbele (gezien schaal 10 in het begin wat grotere stappen maakt).

Houd er ook rekening mee dat er in april 3% bovenop komt. Dan is die 3376 al 3477. En +1 trede (3503 nu) is in april ook 3608.

Reken om naar 40 uur en dan is je huidige salaris nu al ca 3750 en in april met +1 trede ca 4009.
Tel je 13e maand erbij (vakantiegeld is overal, 13e maand is minder veelvoorkomend) en je mag bij beide een dikke +300 per maand doen.
Tel al je secundaire arbeidsvoorwaarden en je vakantiegeld erbij en je hebt - vergeleken met het gemiddeld te verwachten pakket - een prachtpakket voor een 24-jarige met heel weinig werkervaring.

Even eerlijk... Werken bij het Rijk verdient aan het begin (zoals jij nu hebt) écht niet verkeerd. Als je je nu al echt tekort gedaan voelt, is het wellicht de vraag of het wel de juiste werkplek voor je is. Want bij het Rijk zit je uiteindelijk (na een X-aantal jaar) niet voor het basissalaris als hogeropgeleide.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:21
Als jij goed kunt motiveren waarom je het salaris verdiend wat graag wilt verdienen dan is dat je goed recht. Ga ervoor zou ik zeggen!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22

Oekol

waka waka hey hey

24 jaar. Een dikke boterham verdienen en het is blijkbaar niet genoeg omdat anderen - zeggen-dat ze meer verdienen op dezelfde leeftijd. Als ik om me heen kijk bij ons op het werk lopen er wat rond in bepaalde merkkleding waar ik nog nooit van heb gehoord (ligt vast aan mij), broek van 800 euro, schoenen van 1600 etc. Allemaal status en helemaal goed recht natuurlijk. Maar doordat je een dure smaak hebt betekent niet dat je meer moet verdienen voor je status omdat je anders minder goed slaapt.

Aangezien je er mee zit dat anderen meer verdienen twijfel ik aan je reden om meer te verdienen? 3300 op je 24e. Man ik zou willen dat ik dat heb gehad op jouw leeftijd.

"The goal is to be rich not to look rich".
Rijk in de breedste zin van t woord overigens.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Wat ik heb gehoord is het Rijk niet makkelijk onderhandelen is als je niet nieuw binnenkomt. 3 tredes is nogal wat. Dat moet je goed gaan onderbouwen. Wat anderen verdienen is daarbij 1 component. Jij moet ook goed gaan onderbouwen waarom je ongeveer hetzelfde (of meer) zou moeten verdienen. Probeer daarbij niet alleen in generieke termijnen te praten (ik neem de leiding) maar verzin daarbij ook een voorbeeld (toen X ziek was, heb ik de rol van teamleider tijdelijk overgenomen).
Oekol schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:15:
24 jaar. Een dikke boterham verdienen en het is blijkbaar niet genoeg omdat anderen - zeggen-dat ze meer verdienen op dezelfde leeftijd. Als ik om me heen kijk bij ons op het werk lopen er wat rond in bepaalde merkkleding waar ik nog nooit van heb gehoord (ligt vast aan mij), broek van 800 euro, schoenen van 1600 etc. Allemaal status en helemaal goed recht natuurlijk. Maar doordat je een dure smaak hebt betekent niet dat je meer moet verdienen voor je status omdat je anders minder goed slaapt.

Aangezien je er mee zit dat anderen meer verdienen twijfel ik aan je reden om meer te verdienen? 3300 op je 24e. Man ik zou willen dat ik dat heb gehad op jouw leeftijd.

"The goal is to be rich not to look rich".
Rijk in de breedste zin van t woord overigens.
Je argument lijkt nogal te stoelen op dat TS veel verdient voor zijn leeftijd. Maar, imo, zijn leeftijd zou niet moeten boeien. Als zijn directe collega's met ongeveer dezelfde hoeveelheid werkervaring en productiecapaciteit (veel) meer verdienen, is dat wat mij betreft een discussie waard. Ongeacht leeftijd.

[Voor 29% gewijzigd door Gropah op 18-02-2023 22:34]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:25
Bij het rijk kan je effectief gezien alleen onderhandelen op welke trede je start als je binnenkomt.
Schaal is afhankelijk van de functie.

De beste manier om stappen te makken is doorgroeiën of solliciteren op een nieuwe functie.

In jouw situatie en gezien je leeftijd kan je het beste inzetten op cursussen.

• DH53064
@Mijre ik ben binnengekomen op 8.6 en ging bij mij overgang naar 8.7, iets langer dan een jaar geleden was er dus niet zoveel aanbod zoals nu dus instromen op deze functie & schaal was het meest makkelijke.
Echter is de (interne) vacaturebank dusdanig veranderd dat de 9, 10 en 11 voor het oprapen liggen. Waarom zou ik dan uberhaupt nog wachten tot dat het straks niet meer zo is en collega's bergen moeten beklimmen, zoals ze dat zelf noemen, om een schaal hoger te komen....?

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

D-dark schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:19:
Bij het rijk kan je effectief gezien alleen onderhandelen op welke trede je start als je binnenkomt.
Schaal is afhankelijk van de functie.
Hier komt het inderdaad op neer. Je solliciteert en dat is het moment dat je kunt onderhandelen over je trede. De schaal is gebonden aan de functie en kan men eigenlijk niets aan doen.

Later onderhandelen over je trede gaat in 9 van de 10 gevallen niet meer. Het is niet onmogelijk, maar het is vrij strikt vastgelegd in de cao en lokaal beleid en daar wordt niet snel van afgeweken. Bij een overheidsorganisatie waar ik ervaring mee heb, zie ik het gemiddeld wel een paar keer per jaar gebeuren dat iemand er één extra trede bij krijgt - maar dat zijn slechtste enkele personen uit een groep van honderden personen.

Dat zijn dan ook nog eens altijd personen die binnen hun functie langdurig uitstekend functioneren en echt positief opvallen.

Je geeft aan dat het je oprecht dwars zit dus maak het zeker bespreekbaar.

• DH53064
@Exactor it @Matadores en @Oekol

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:35:
@Mijre ik ben binnengekomen op 8.6 en ging bij mij overgang naar 8.7, iets langer dan een jaar geleden was er dus niet zoveel aanbod zoals nu dus instromen op deze functie & schaal was het meest makkelijke.
Echter is de (interne) vacaturebank dusdanig veranderd dat de 9, 10 en 11 voor het oprapen liggen. Waarom zou ik dan uberhaupt nog wachten tot dat het straks niet meer zo is en collega's bergen moeten beklimmen, zoals ze dat zelf noemen, om een schaal hoger te komen....?
Die vraag kan alleen jij beantwoorden, maar je zegt zelf al dit:
Wil ik weg bij deze superleuke chille functie, met leuke collega's en een toffe manager?
Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt en dat het enige struikelblok nu is dat je hebt gehoord dat anderen nog meer verdienen dan jou.

• DH53064
@Uniciteit zie mijn bovenstaande reactie. De functie is inderdaad chill en mijn collega's en manager ook.
Maar ik denk ook na over toekomstmuziek, doorgroeimogelijkheden, groei, ontwikkeling en alles daaromheen.
Wil ik jaren afwachten tot iemand zijn plekje opgeeft of ga ik actief opzoek naar groei en beperk ik de scope niet tot het team maar gewoon de organisatie? Leuk kan het overal zijn binnen de organisatie, dat moet geen belemmering zijn om weg te gaan. Dus dat is helemaal niet mijn struikelblok, wel vraag ik me nog meer af door het horen van dat soort verhalen of ik moet wachten tot het juiste moment of actief moet zoeken naar dat juiste moment.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:25
DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:45:
@Exactor it @Matadores en @Oekol

Het zit mij meer in mij maag dat er collega's zijn binnen het team die voor 1 schaal hoger veel minder aan productie, werkzaamheden en moeilijkheidsgraad qua inhoud verrichten. Ook tov de rest op mijn schaal steek ik boven uit qua productie en resultaten, dat weet de manager zelf ook. Het voelt dan niet heel prettig om dan mijn energie, denkwerk en krachten hierin te steken terwijl ik dat ook kan doen binnen een ander team maar dan voor de functiewaardering (twee schalen hoger) die ik daar kan krijgen?
Ik werk zelf bij het Rijk dus ken die situaties.
Maar weet ook dat men je een andere functie ook niet misgunt.
Zet je je in en wil je cursussen volgen om je geschikt te maken voor een andere functie dan heb je ongemerkt bij sollicitaties wel een streepje voor. Het alternatief is dat ze anders een goede kracht aan een andere organisatie kwijtraken.

• Mijre
Schaal 8 is niet de fijnste schaal, nee. Maar met nu +3 tredes onderhanedelen los je dus noppes op. Je zit dan direct aan de max van de schaal.

Waarom richt je je inderdaad niet op het kunnen groeien naar een hogere schaal? Afspraken met je leidinggevende in je jaarplannen, schriftelijk vastleggen, etc? Je manager daar constructief(!) over aanschieten, lijkt me een goede stap.
Daar heb je niet direct wat aan (wat ik begrijp is dat je bij interne promoties vaak "horizontaal" oversteekt, dis naar de trede met gelijk salaris als je huidige, +1 trede), maar wel op de langere termijn wegens een hoger plafond.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:45:
Het zit mij meer in mij maag dat er collega's zijn binnen het team die voor 1 schaal hoger veel minder aan productie, werkzaamheden en moeilijkheidsgraad qua inhoud verrichten.
Ik zou heel voorzichtig zijn met dat soort redeneringen. Het gaat erom wat jij presteert EN opleidingsniveau/diploma's, aangezien bepaalde schalen vereisten hebben. Je afzetten tegen collega's en zeggen dat die minder presteren zegt veel over hoe je naar het team kijkt, en niet positief.

Richt je er eerder op hoe je een schaal omhoog kan, en wat daar voor nodig zou zijn, en hoe het werk je daarbij kan ondersteunen.

[Voor 10% gewijzigd door gambieter op 18-02-2023 23:57]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• DH53064
@gambieter daar ben ik ook zeker voorzichtig mee, met het redeneren op die manier. Maar ik ga het zeker aankaarten en wel op een tactische manier. Ventileren hoe ik ergens over denk is helemaal niets mis mee en jezelf hier blind voor staren helpt ook niet. Ik kijk naar iedereen op een positieve manier en ik geloof dat iedereen bepaalde talenten heeft. Wel moet ik eerlijk zijn en mijzelf niet teniet doen als het gaat om waardering. Dit is ook helemaal niet de main-reason waarom ik dit zou aankaarten maar wel een punt die ik kan aansnijden als 'opmerkelijk'.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56

Zenix

BOE!

Probeer hogere schaal en extra trede bij de promotie, dat gaat vaak meer opleveren. Vergeet ook niet dat je salaris voor 36 uur is. En je een 13e maand krijgt. Als je dus met het bedrijfsleven gaat vergelijken zit je op 4063. Want daar krijg je vaak geen 13e maand.

Ik ben overigens naar twee jaar komen werken bij overheid en toen op 9-7 ingestapt. Inmiddels 3 jaar verder schaal 11, maar qua loon geen grote stappen kunnen maken, wel qua schaal.

40 uur werken kan ook, dan krijg je meer geld.

[Voor 36% gewijzigd door Zenix op 19-02-2023 00:14]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• DH53064
@Zenix nice, zeker niet verkeerd.
De jonkies die nu binnenstromen kunnen als het meezitten na 1 jaar al groeien in schaal omdat daar meer ruimte voor komt door vertrek/vergrijzing.
En qua werkzaamheden niet per se meer? Of gegroeid obv ervaring?
De ene functiegroei is namelijk meer werk, andere functiegroep - de andere functiegroei is op basis van ervaring (senior). Dat verschilt blijkbaar ook overal.

Members only:

[Voor 21% gewijzigd door DH53064 op 20-02-2023 10:36]

• Mijre
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:02:
@gambieter daar ben ik ook zeker voorzichtig mee, met het redeneren op die manier. Maar ik ga het zeker aankaarten en wel op een tactische manier. Ventileren hoe ik ergens over denk is helemaal niets mis mee en jezelf hier blind voor staren helpt ook niet. Ik kijk naar iedereen op een positieve manier en ik geloof dat iedereen bepaalde talenten heeft. Wel moet ik eerlijk zijn en mijzelf niet teniet doen als het gaat om waardering. Dit is ook helemaal niet de main-reason waarom ik dit zou aankaarten maar wel een punt die ik kan aansnijden als 'opmerkelijk'.
Ik zou het zeker niet "aansnijden" als 'opmerkelijk' punt. Tenzij je graag als een naïef jongmens over wilt komen.
Dat 'opmerkelijke' punt is namelijk geenszins opmerkelijk. Sure, het is irritant, maar dat is een ander verhaal.

Kijk naar jouw waarde. Waarom ben jij nu 3 tredes meer waard t.o.v. 1 jaar geleden, als de gangbare stijging bij een jaar +1 trede is? Wat doe jij nu zoveel beter dan een jaar terug, wat meer is dan ze van je aan groei hadden mogen verwachten in dat jaar?
Als je vindt dat het puur verhoudingsgewijs met collega's is: geen beste onderbouwing.
Als je wijst op de arbeidsmarkt: die was een jaar terug ook zo, dus blijkbaar schatte je het óf toen óf nu verkeerd in. In ieder geval geen beeld van wat je af wilt geven.
Als je wijst op de inflatie: daar zijn de cao-verhogingen voor bedoeld (dat die verre van dekkend zijn, is een ander verhaal).

Je kunt het altijd proberen, maar zoals ik al zei: aan het doel waar je nu aan denkt heb je weinig. Want nu +3 tredes betekent dat je over een jaar muurvast zit (en dan laat je blijkbaar hetzelfde niet-lange-termijn-denken zien als bij indiensttreding en kan het zijn dat ze de kans aanwezig achten dat je jaarlijks met zoiets komt).

Ik zou je echt aanraden om:
A. te kijken naar de lange termijn (of dat nou bij deze werkgever en dit team of elders is),
B. je niet tekort gedaan te voelen waar je dat niet wordt. Uiteraard mag je naar meer streven, maar dat hoeft niet de realisatie dat je reeds bovengemiddeld goed zit als starter in de weg te staan.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56

Zenix

BOE!

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:12:
De jonkies die nu binnenstromen kunnen als het meezitten na 1 jaar al groeien in schaal omdat daar meer ruimte voor komt door vertrek/vergrijzing.
De ene functiegroei is namelijk meer werk, andere functiegroep - de andere functiegroei is op basis van ervaring (senior). Dat verschilt blijkbaar ook overal.

@Zenix ik werk overigens al 4 uur extra per week, dat is niet extra geld of uitbetalen maar 200 extra compensatieuren per jaar als verlof. Deze moet je binnen dezelfde jaar opmaken en uitbetalen kan niet..
Je kan gewoon 40 uur contract krijgen. Staat in de CAO en kan je overleggen met manager. Ik werk ook 40 uur met 36 uur contract, maar dat staat daar los van. Je kan overigens wel 100 uur van de 200 verkopen. Dan werk je effectief 38 uur per week. Maar 40 uur contract heeft ook voordeel dat je pensioen inleg hoger is. Pensioen wat je werkgever inlegt is twee keer zoveel als je eigen inleg.

https://www.p-direkt.nl/i...arbeidsduur-en-werktijden

https://www.p-direkt.nl/i...ing-voor-meer-uren-werken

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• Mijre
Zie je jezelf al als meubilair, gezien je woordkeuze? :+
Starten ze lager dan jij? Zo niet, dan is die ruimte die er voor hen over een jaar is, toch vast ook voor jou te regelen?
Schaarste-denken is niet echt nodig, vooral niet in deze arbeidsmarkt. Hun kansen zitten niet jouw kansen in de weg, gezien hoe laag in de piramide jullie zitten en hoeveel plekjes er zullen zijn.
ik werk overigens al 4 uur extra per week, dat is niet extra geld of uitbetalen maar 200 extra compensatieuren per jaar als verlof. Deze moet je binnen dezelfde jaar opmaken en uitbetalen kan niet..
Ik heb collega's gehad die hun contract hadden laten aanpassen naar 38u (was de max die ze konden kiezen).

Members only:

[Voor 9% gewijzigd door Mijre op 19-02-2023 00:30]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:02:
Maar ik ga het zeker aankaarten en wel op een tactische manier.
...
Dit is ook helemaal niet de main-reason waarom ik dit zou aankaarten maar wel een punt die ik kan aansnijden als 'opmerkelijk'.
Er is geen tactische manier, en je komt hier ook niet strategisch over. Het is ook niet opmerkelijk; iemand die er veel langer werkt heeft zich omhoog gewerkt, heeft diploma's en kwalificaties, en jij komt als jong hondje binnen en denkt dat je alles al weet en snapt niet dat je je sporen moet verdienen.

Wat anderen verdienen is niet relevant. Heb je een ervaren mentor? Bespreek het daar eens mee.

Als je denkt dat er schaarste is en je druk kan zetten, kijk uit. Want als je bluft, dan zet je of jezelf voor gek of je moet weg gaan, of intern op hogere functies solliciteten. Maar verkijk je niet, voor sommige hogere functies is WO vereist, of een stevige hoeveelheid ervaring. Als "jonkie" heb je die ruimte niet.

(Ik moest net als Mijre hierboven lachen om je gebruik van jonkies, alsof je zelf heel ervaren bent ;) )

[Voor 23% gewijzigd door gambieter op 19-02-2023 00:38]

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik ga me ook even mengen in deze discussie, want het klinkt mij ook als een mooi salaris gelet op je leeftijd, opleiding en werkervaring. Bovendien heb je nu een 9-5 baan waarmee je bovendien nog een maand vakantie per jaar extra opbouwt door 40 uur te maken. Die tijd is goud waard!

Ter vergelijking:
Members only:

Als je wil, dan kan je vast meer gaan verdienen in bijvoorbeeld de consultancy. Denk aan hetzelfde salaris plus lease-auto plus bonus. Dan lever je wel je 9-5 baan in voor een van 8-6, met noodzaak tot zelfstudie, avondcursussen, niet kunnen schrijven van overuren en met een beetje pech geen 13e maand. De uren die je draait zijn vaak ook intensiever.

Wil je tredes stijgen, maak dan tijdens je jaargesprek met je manager een plan waarbij je aangeeft die wens te hebben, en met hem/haar af te spreken wat je moet bereiken komend jaar om volgend jaar extra te stijgen. Probeer vooral geen vergelijking met anderen te maken: het gras is dan altijd groener. Van degenen die minder verdienen hoor je meestal niks!

[Voor 14% gewijzigd door Pepper92 op 19-02-2023 00:48]

• DH53064
@gambieter ik ben het niet met je eens. Wanneer ben je ervaren, als je jarenlang ergens werkt? Je kan 40 jaar werken voor de organisatie, als er iemand binnenkomt die alles wat jij hoort te weten binnen 2 jaar meeneemt dan hoef je daar niet raar van op te kijken.
Leeftijd zegt helemaal niets over kennis en kunde, daar ben ik van overtuigd. Daarbij ben ik in hele korte tijd gegroeid in kennis en ontwikkeling. De een werkt zich minder snel omhoog omdat die dingen langzamer oppakt, de ander pakt dingen supersnel op en is gauw door zijn kennis heen gereisd. Dat je hier de vergelijking maakt met een jong hondje die denkt dat die alles al weet slaat kant noch wal.

[Voor 4% gewijzigd door DH53064 op 19-02-2023 02:50]

• DH53064
Lieve mensen, deel vooral je kennis en ervaringen hier in dit topic! De laatste topics die ik kon vinden dateren alweer van een aantal jaar terug.

Hoe heb jij onderhandeld bij je indiensttreding van het Rijk/overheid? Wat waren je opties qua tredes? Wat zijn je tips en tricks die je kan meegeven?
Hoe is een tussentijdse onderhandeling gegaan? Wat heb je daarvoor moeten doen?

Allemaal mooie ervaringen waar iedereen van kan leren, anno 2023. Jong of oud.🙏

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:13
Het mooie aan ervaring hebben is dat je het pas op waarde kan schatten als je het hebt. Je weet immers niet wat je niet weet.

Je komt op mij over als een gedreven persoon die weet wat hij wil. Als ik je een tip mag geven: staar je niet blind op wat anderen hebben en/of krijgen. Waar je naar moet kijken is hoeveel waarde jij genereert voor je werkgever.

Formuleer een antwoord op de volgende vragen:
  • Hoeveel waarde genereer je voor je werkgever?
  • Als jij weg zou vallen uit het team, hoeveel kost het je werkgever om jou te vervangen?
  • Wat is je alternatief als het verkeerd uitpakt?
  • Is dat alternatief het risico waard?
Hou er rekening mee dat je met een relatief stugge structuur te maken hebt. Het belangrijkste in dit verhaal is dat je kunt onderbouwen met goede argumenten waarom jij die extra investering waard bent.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 19:26
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 01:31:
@gambieter ik ben het niet met je eens. Wanneer ben je ervaren, als je jarenlang ergens werkt?
Klopt :) Werkervaring is een ontzettend breed begrip en heeft echt niet enkel te maken met kennis (van ontwikkeling is er nog nauwelijks sprake als je slechts 1 jaar in functie zit of uberhaupt werkervaring hebt).

Er is ook nog zoiets als persoonlijke ontwikkeling die je door de jaren heen op doet. Iets met ouder en wijzer worden. Leren met mensen en organisaties omgaan.

Iemand die 35 is met 3 jaar ervaring in de betreffende functie maar 15 jaar werkervaring in andere functies is absoluut meer “waard” dan iemand van 26 met 3 jaar werkervaring in dezelfde functie. Wellicht heb je op je 35e kinderen, ben je in levenservaring gegroeid, heb je met moeilijke en leuke mensen leren omgaan en leidinggevende capaciteiten ontwikkelt waardoor je sneller als medior/senior kan worden aangemerkt.

Overigens denken veel mensen bij “leidinggeven” vooral “opdrachten kunnen uitdelen”. For the record is dat precies de typische “manager” waar de gemiddelde tweaker een hekel aan heeft. Een goede leidinggevende zorgt er voor dat anderen optimaal kunnen presteren, dus je hebt o.a. juist veel mensenkennis nodig. Iets wat je niet uit een boekje leert. Héél wat anders!

Ik lees vooral hier dat het onderhandelen bij het Rijk erg moeilijk is en je verdient voor je leeftijd en (werk)ervaring erg netjes. Qua verwachtingspatroon zou ik nergens rekening mee houden of inderdaad de consultancy/accountancy (big four?) in gaan. In het commerciële bedrijfsleven liggen de eisen en werkdruk hoger en salarissen in beginsel vaak lager, maar kan je sneller stappen maken. Zeker als er geen sprake is van een CAO.

[Voor 13% gewijzigd door eMiz0r op 19-02-2023 03:53]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:54
Beste DH53064 wanneer je ervaren bent is een goede vraag en als leidinggevende is dat een bijna dagelijks terugkerende vraag wannneer ik met collega's spreek of wanneer we op zoek zijn naar nieuw personeel. Een ding is zeker, een jonkie net van de HBO met een jaartje werkervaring is niet ervaren, dat is een junior. Niet iedere werknemer is hetzelfde zeker die net uit de HBO komen gerold neemt niet weg dat je voorzichtig moet zijn met het kijken naar anderen, zeker binnen het rijk waar zelfs het papiertje voor dezelfde baan veel verschil maakt. Ook moet je je niet blindstaren op anderen, mensen kijken graag naar wie meer verdient maar hebben het niet graag over wie minder verdient. De top is voor de enkeling, het merendeel is een middenmoot.

Hoewel we allemaal graag meer geld hebben dient daar een gegronde reden voor te zijn. Om stampij te maken vanwege open vacatures, jou drive enz. is leuk maar voor mij als leidinggevende maakt dat eigenlijk niet uit. Echter wanneer je een traject voor je eigen uitstippelt, waar wil je heen (hogere positie) en in samenwerking met je leidinggevende ga je daar vorm aan geven, werk je effectief naar een hogere posititie iets wat als leidinggevende wel wordt erkend.

Ik zou dan ook niet direct teleurgesteld zijn als je komend jaar er slechts een trede bij krijgt, dat is heel normaal binnen de overheid, dat is middenmoot. Ik zou eigenlijk ook niet ontevreden zijn met je salaris, voor menig HBO'er in de privaat sector vermoed ik dat die beduidend minder krijgt. De overheid betaald normaal gesproken jong personeel relatief hoog in de eerste 5 jaar namelijk.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:14

FreakNL

Well do ya punk?

Je verdient niet slecht. Integendeel.

Maar er zit wel heel veel ruis in dit topic;

Mocht jij NU instappen, zou je dan wel in een volgende schaal/trede/whatever instappen? Want dan vind ik dat je wel een punt hebt, ondanks alle andere ruis in dit topic..

Off-topic:
Het (de markt) zorgt overigens wel voor devaluatie van die schalen. Ik zie dat hij ons ook. Techneuten zitten in HE7 tm HE9. Alles wat nu binnenkomt zit meteen in HE9, ook juniors en mensen die niks speciaals ter tafel brengen…

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:19
gambieter schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Ik zou heel voorzichtig zijn met dat soort redeneringen. Het gaat erom wat jij presteert EN opleidingsniveau/diploma's, aangezien bepaalde schalen vereisten hebben. Je afzetten tegen collega's en zeggen dat die minder presteren zegt veel over hoe je naar het team kijkt, en niet positief.

Richt je er eerder op hoe je een schaal omhoog kan, en wat daar voor nodig zou zijn, en hoe het werk je daarbij kan ondersteunen.
Soms is het niet anders. Als jij merkbaar meer doet dan de anderen in je team en meer oplevert en zij stukken meer verdienen, mag je prima vergelijken en het niet eerlijk vinden. Waarom niet? Laat zien dat je ambitieus bent. Echter velen die dit denken hebben een reality check nodig

• DH53064
@Orangelights23 mee eens. Daarnaast weet elke manager wie wat oplevert qua werkzaamheden etcetera, in ieder geval de onze wel. Het is zeker geen verrassing.

• DH53064
@FreakNL mocht ik nu dus solliciteren op een andere functie is kans groot dat ik wordt aangenomen en 2 schalen hoger beland. Elke trede die ik in die schaal groei is een dubbele tov mijn schaal waar ik nu inzit. Anders is het afwachten tot een collega ons team verlaat of doorgroeit en dan maar de vraag wie dat plekje mag overnemen, tussen al die mensen die daar ook jaren op wachten of denken recht op te hebben.

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik werk sinds mijn 18e (nu 17 jaar in dienst ongeveer) bij de rijksoverheid en ben inderdaad inmiddels aardig gegroeid in schalen en salaris.
Het probleem bij de overheid is de starre formatie en bezetting. Daardoor is jouw functie op een schaal bepaald en dat is het.
Je tijd om te onderhandelen is je indiensttreding, verder zit er weinig flexibiliteit in. Theoretisch kan een tussentijdse extra trede worden toegekend, maar bij ons heb ik dat nog nooit gezien.
Naar een hogere schaal is op twee manieren mogelijk: solliciteren of een functieweging.
Functieweging houdt in dat je al meerdere jaren werk doet dat duurder betaald zou moeten worden. Maar gezien jouw beperkte tijd in dienst gok ik dat dit niet zo is, los van de inhoud van je werk.
Blijft de optie solliciteren open. Helaas toch echt de enige realistische optie om naar een hogere schaal te gaan.
Vanuit mijn persoonlijke situatie kan ik je melden dat solliciteren steeds wel een leuke stap kan opleveren, zo ben ik echt wel een stuk sneller dan verwacht gegroeid in salaris.

Even terug naar jou situatie: volgens mij heb je voor binnen de overheid een goed startsalaris. Een hogere schaal betekent namelijk niet per definitie een hoger startsalaris. Kijk bijvoorbeeld maar naar schaal 10, trede 0. Die is lager qua salaris dan 9,trede 0.
Ja, wil je uit je schaal en is dat heel belangrijk voor jou, dan zul je moeten solliciteren. Jouw teamleider gaat je echt geen schaal extra geven, want die formatieplek bestaat nu waarschijnlijk niet. Een extra trede is theoretisch mogelijk, maar ik denk niet dat het realistisch is.
Zoals je zegt is er binnen veel organisaties een enorme uitstroom de komende jaren, dus lijkt solliciteren mij geen gek idee. Ik weet niet of er iets leuks is binnen jouw organisatie?
Bij ons is er voldoende uitstroom, maar ik zit momenteel op een goede plek en heb het naar mijn zin, dus voor mij hoeft het niet. Ik zie echter wel collega's om mij heen nog een extra stapje zetten door inderdaad te solliciteren.
Oh, ik zou me niet zo druk maken over het wegvallen van al die vacatures, de uitstroom blijft enorm en die plekken moeten opgevuld worden. Succes!

• DH53064
@n4m3l355 dat is geen stampij maken maar denken aan je eigen carrière. Waarom zou ik een (jarenlange)traject opvolgen om 1 of hooguit 2 schalen te groeien als ik die groei ook nu kan maken?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29
@DH53064 Heb je dit al met je manager besproken.

Mijn vraag is vooral waarom je denkt in een functie 2 schalen hoger ook te passen. Je zegt enorm tevreden te zijn met je functie, collega's en manager en gaat je dus puur om het salaris. Ben je bereid nu over te stappen naar misschien minder leuke collega's en een veel eisende manager voor meer salaris? Nog los van of je die functie wel leuk vind?

In mijn ogen is er altijd werk voor goede mensen, dat is niet over een jaar opeens verdwenen.

• Sakura
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05 20:01

@Zenix ik werk overigens al 4 uur extra per week, dat is niet extra geld of uitbetalen maar 200 extra compensatieuren per jaar als verlof. Deze moet je binnen dezelfde jaar opmaken en uitbetalen kan niet..
Je bent zelf anders ook nog een jonkie en nog maar net 1 jaar in dienst.
Ga eens een aantal jaren werken en doe ervaring op want je moet eens blij zijn met jouw inkomen op die leeftijd.

De jonkies zoals jij willen voornamelijk nemen en rechten, maar plichten, geven en interesses hebben ze niet. (ik kom dit zo vaak tegen als inspecteur)

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
Lekker intern solliciteren dus. Dan hoor je vanzelf of ze vinden dat je in die functie past. Als dit binnen hetzelfde team/afdeling valt, lekker eerst gesprekje met je leidinggevende voor je überhaupt intern solliciteert. Leidinggevenden houden er doorgaans niet zo van als het een verrassing is.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik werk bij de overheid en heb 2x 3 extra treden gekregen. Ik zat aan het begin van de treden van mijn functiegroep destijds. Ik heb toen aan de hand van eerdere gesprekken in beeld gebracht wat verwacht mag worden van een beginner in die functiegroep en van een senior in die functiegroep en heb toen aan de hand van mijn eigen output onderbouwd dat ik reeds ruimschoots functioneerde als een senior.

Overigens is het wijzen naar collega's voor mij een absolute no go. Het is natuurlijk afhankelijk van je leidinggevende, maar de meeste zijn daar allergisch voor. Het zegt ook niets over je eigen functioneren en de bestuurlijke informatie dat je meer doet heeft je leidinggevende toch al. Meer in het algemene als 'gemiddeld genomen doet iemand in mijn functie dit, ik doe meer' kan natuurlijk wel ter ondersteuning van je punt dat je als senior functioneert en dus als senior moet verdienen.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51
Volgens mij moet jij echt even met beide benen terug op de grond komen te staan. Je bent 24 jaar oud met nog geen twee jaar werkervaring.

Als er hier iemand een jonkie is dan ben jij het, komop man 😂

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 18:23
eMiz0r schreef op zondag 19 februari 2023 @ 03:48:
[...]

Ik lees vooral hier dat het onderhandelen bij het Rijk erg moeilijk is en je verdient voor je leeftijd en (werk)ervaring erg netjes. Qua verwachtingspatroon zou ik nergens rekening mee houden of inderdaad de consultancy/accountancy (big four?) in gaan. In het commerciële bedrijfsleven liggen de eisen en werkdruk hoger en salarissen in beginsel vaak lager, maar kan je sneller stappen maken. Zeker als er geen sprake is van een CAO.
Bij de big four kom je alleen niet aan de bak in adviesrollen met een HBO diploma. Alleen ondersteunende rollen zijn dan mogelijk (ik heb ervaring bij 2 van de vier).

Door die ervaring ook veel bij het Rijk rondgelopen en valt me op dat managers en directie daar vaak in schalen over ambtenaren praten (‘daar hebben we een schaal 13 voor nodig en dit krijg je met een 10 wel gedaan’).

Functies en schalen zijn sterk gelinkt, voor een hogere schaal moet je dus vaak intern solliciteren. Hou daarbij ook de kwalificatie eisen in de gaten (WO/werkervaring). Geniet van de vrije tijd die je hebt als ambtenaar en gebruik die om jezelf te ontwikkelen, dan kan je daarna solliciteren naar hogere schalen.

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
Gevalletje last van dunning-kruger effect? Na 2 jaar heb je nog een hele hoop te leren, zoals al eerder aangekaart weet je pas wat je niet weet zodra je het in de toekomst ooit hebt geleerd. Je mag in je handjes knijpen met zo'n salaris als 24 jarige met 1 jaar werkervaring.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je gaat binnen nu en afzienbare tijd 1 kans krijgen om "uit het niets" met spierballenpraat een schaal of meerdere treden erbij te kletsen.
Als je een 'nee' krijgt en je blijft zitten ben je uitgespeeld. Op basis van 'je komt net kijken' zal elke manager je ballen waarderen maar je wensen parkeren. Goed voor een knipoog, nice try rookie.

Gebruik je jaargesprek cyclus om gefundeerd afspraken te maken, en verbind heldere en haalbare doelen aan heldere en redelijke beloning (lees: tredes X erbij voor extra werk Y).

advies: scoor gewoon een leuke dikke opleiding erbij, betaald door de baas, en hop dan van functie. dat gaat harder dan in een lagere schaal tredes pakken.

[Voor 13% gewijzigd door dyrc op 19-02-2023 09:00]

• Mijre
@gambieter ik ben het niet met je eens. Wanneer ben je ervaren, als je jarenlang ergens werkt? Je kan 40 jaar werken voor de organisatie, als er iemand binnenkomt die alles wat jij hoort te weten binnen 2 jaar meeneemt dan hoef je daar niet raar van op te kijken.
Leeftijd zegt helemaal niets over kennis en kunde, daar ben ik van overtuigd. Daarbij ben ik in hele korte tijd gegroeid in kennis en ontwikkeling. De een werkt zich minder snel omhoog omdat die dingen langzamer oppakt, de ander pakt dingen supersnel op en is gauw door zijn kennis heen gereisd. Dat je hier de vergelijking maakt met een jong hondje die denkt dat die alles al weet slaat kant noch wal.
Natuurlijk is leeftijd wel een factor, het is alleen niet een allesbepalende factor. Hoe ouder je bent, hoe meer tijd je in dingen hebt kunnen steken en tijd en aandacht zijn er belangrijk voor het ontwikkelen van vaardigheden.

Ik mag hopen dat als je net gestart bent, je je op raketsnelheid ontwikkelt: zoveel is nieuw en er is zoveel laaghangend fruit nog om te grijpen.
De vraag - als jij extra veel wil dan normaal - is in hoeverre jouw raketsnelheid nog rapper gaat dan de gemiddelde raketsnelheid van een gemiddelde hbo-starter in de functie.
En daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Je wijst steeds naar anderen of de arbeidsmarkt. Maar de vraag is: wat heb jij in het afgelopen jaar zo ontzettend goed gedaan dat achteraf bezien je onderhandeling bij binnenkomst een onredelijk resultaat heeft gehad?

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:34
Heb je een soort van plan wat je in de toekomst zo ongeveer wil bereiken? Uit je verhaal kan ik niet zo heel veel ambitie halen behalve dan morgen meer salaris. Het liefst waar je nu zit, maar hoppend kan ook. Stel je krijgt je drie schalen erbij, nu zit je in 8 trede 7 toch? dan zit je meteen zo ongeveer aan het einde van 8. Hoelang ben je daar tevreden mee?

Het “grote geld” bij de overheid zit in specialistische beleidsfuncties op hoog niveau en de hogere managementlijn. Daar waar routinetaken niet bestaan en uit chaos en onzekerheid toch meerwaarde creëren de echte functiebeschrijving is. Voor beiden is WO in essentie onontbeerlijk. Je bent nu 24, je hebt een heel klein beetje ervaring, nu is de tijd om echt eens na te denken over de wat verdere toekomst lijkt mij.

Ben je inderdaad zo goed als je zelf denkt, maak een afspraak met je leidinggevende over je toekomstplannen en de hulp die hij of zij jou daarbij kan bieden. Blijf je op HBO niveaus de uitvoering hangen in een, met alle respect, niet al te ingewikkeld vakgebied dan is schaal 10 zo ongeveer het maximum, 4700 op dit moment als maximum. Nu klinkt dat misschien als veel, over een paar jaar niet meer. Kun je bijvoorbeeld een huis van nog geen 3 ton van kopen.

Kortom toon ambitie, staar je niet blind op anderen, begrijp dat je erg weinig ervaring hebt en dat wat je gaat bereiken, naast een beetje mazzel, vooral door je eigen inzet en persoonlijke groei als professional bepaald wordt. En ja onvermijdelijk ga je dan nog vaak in een ander vak, afdeling en wellicht werkgever terechtkomen

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Twijfels schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:58:
Gevalletje last van dunning-kruger effect? Na 2 jaar heb je nog een hele hoop te leren, zoals al eerder aangekaart weet je pas wat je niet weet zodra je het in de toekomst ooit hebt geleerd. Je mag in je handjes knijpen met zo'n salaris als 24 jarige met 1 jaar werkervaring.

[Afbeelding]
Fantastisch. Ik was deze dus net aan het zoeken omdat het hele topic daarmee doordrenkt is. :D

Dit is typisch Gen-Z zelfoverschattend generatie gedrag.

@DH53064, kijk eens verder dan alleen je basissalaris als je wil vergelijken.

- Jouw salaris is op basis van 36u. (=10% verschil met bedrijfsleven)
- jouw pensioenvoorziening en wat je daar dus zelf niet aan hoeft mee te betalen is over het algemeen beter dan bedrijfsleven
- je hrbt minder druk op presteren in KPI opzicht dan in het bedrijfsleven
- jij hebt betere secundaire arbeidsvoorwaarden dan in het bedrijfsleven
- jij stijgt no matter how je presteert, ook als het eens perioden tegen zit. In het bedrijfsleven niet.

Ik genersliseer hier e.e.a. maar vergelijken moet je wel eerlijk doen op het hele pakket en dat is meer dan euro’s.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51
Zelfoverschatting is nog voorzichtig uitgedrukt. Een plaat voor je kop hebben is meer passend.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 07:31:
@n4m3l355 dat is geen stampij maken maar denken aan je eigen carrière. Waarom zou ik een (jarenlange)traject opvolgen om 1 of hooguit 2 schalen te groeien als ik die groei ook nu kan maken?
Dat is dus jou keuze

Leuk team, leuke manager en leuk werk -> trage weg naar hogere schaal.
Onzekerheid, kans om op je bek te gaan in hogere schaal -> kan korte weg zijn.

Beiden zal wat lastig zijn, hoewel je het in deze arbeidsmarkt altijd kunt vragen.
Maar wees wel bereidt om daad bij het woord te voegen je manager niet toegeeft. Anders wordt je zeker niet meer serieus genomen de komende paar jaar.

Hoewel op jouw leeftijd nog niet zo verkeerd is om wat rond te springen in functies, is 1 jaar wel weer wat kort.

O'ja.. en managers praten altijd onder elkaar over hun personeel, dus hou daar ook rekening mee. Maar rijk is groot genoeg om rond te hoppen zelfs zonder dat je opeenvolgende managers elkaar kennen.

[Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 19-02-2023 10:22]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:33
Dat salaris met een generalistische opleiding en 1 jaar ervaring voor 36 uur per week ga je nergens anders vinden. Salaris wordt niet bepaalt op basis van output, zeker niet bij de overheid.

[Voor 25% gewijzigd door BroWohsEdis op 19-02-2023 10:44]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:36
Paar vragen:

- Waarom denk je die extra tredes te verdienen? Heb je argumenten anders dan "ik wil meer salaris"?
- Hoe vergelijk je jezelf exact met je collega's? Heb je argumenten anders dan "maar ik doe veel meer dan X en Y voert geen reet uit"? Een jaar vind ik wel kort om zulke dingen te beoordelen, tenzij het relatief simpele functies betreft. Je zult niet de eerste zijn die zijn eigen takenpakket overschat en dat van een ander onderschat.
- Heb je doorgevraagd aan de hand van die verhalen? Of is het "Pietje zei dat hij X verdient, dat moet ik ook verdienen"?
- Is het gemis van die superleuke chille functie en die toffe manager die paar honderd bruto p/m het waard? Zo ja, gewoon solliciteren op die andere functie.

Vragen kan altijd, maar de tegenreactie is afhankelijk van je manager en de mogelijkheden. De ene manager houdt van dat haantjesgedrag (waar zie je jezelf over vijf jaar? Nou dan ben ik zeker de CEO van deze multinationaal bedrijf 8) !!!), de andere manager knapt daarop af (gebrek aan zelfkennis van de werknemer).
Wees zeker van je zaak, kom met argumenten anders dan (simpel gezegd) ik ben beter dan de rest. Een goede manager maakt zo gatenkaas van je verhaal.

Ik hoor ook regelmatig dat iemand meer hoort te verdienen, maar ik hoor zelden argumenten. Dan ben ik wel meestal de klootzak die mensen niets gunt, maar dat hoort er bij. Ook een manager moet zoiets verantwoorden aan degene die boven hem/haar staat.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 19:09

3DDude

I void warranty's

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 07:24:
@FreakNL mocht ik nu dus solliciteren op een andere functie is kans groot dat ik wordt aangenomen en 2 schalen hoger beland. Elke trede die ik in die schaal groei is een dubbele tov mijn schaal waar ik nu inzit. Anders is het afwachten tot een collega ons team verlaat of doorgroeit en dan maar de vraag wie dat plekje mag overnemen, tussen al die mensen die daar ook jaren op wachten of denken recht op te hebben.
Bij de overheid zit je gewoon vast kwa waardering oftewel als het je om de ping ping gaat: lekker solliciteren naar een functie die veel hoger ingeschaald zit.
Je moet goed handjeklap doen bij binnenkomst dat heb je niet echt gedaan :P

Wat je zegt die trede krijg je elk jaar (als je echt mazzel hebt en leidinggevende mee kan je 2 tredes per jaar pakken) maar meestal niet, de trede is in die hogere schaal twee treden waard van de lagere schaal.

Dus niet over nadenken: solliciteren naar die andere functie en gaan ;)

p.s. ja normaal gesproken zeg ik ook blijf wat langer, het word je vanzelf gegund kwa waardering. Mijn ervaring leert mij echter dat het bij de overheid niet van toepassing is :+

[Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 19-02-2023 11:52]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 16:36
waauw. Wat een ongelooflijk goed salaris. Ik snap dat het raar voelt als collega's anders ingeschaald worden maar zoals al veel gezegd:

met 24 jaar, hbo opleiding en 1 jaar werkervaring is dit echt een heeeel prima salaris. Belangrijkere vraag omdat je nog zo jong bent lijkt me dit:

Ga je hier de komende jaren gave dingen kunnen leren/echt kunnen groeien? Zo ja dan daar op focussen ipv je al riante beloning iets op proberen te krikken. Zo nee, dan overwegen of je gewoon lekker wilt verdienen en verder neit te veel gedoe (dan ook iets rustiger aandoen op je werk wellicht...) OF kiezen voor groei en ontwikkeling. In deze fase van je werkzame leven is leren en groeien veel belangrijker dan geld. Als dat kan bij je huidige job mag je dubbel in je handen wrijven en genieten van je positie.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:34
3DDude schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Bij de overheid zit je gewoon vast kwa waardering oftewel als het je om de ping ping gaat: lekker solliciteren naar een functie die veel hoger ingeschaald zit.

Wat je zegt die trede krijg je elk jaar (als je echt mazzel hebt en leidinggevende mee kan je 2 tredes per jaar pakken) maar meestal niet, de trede is in die hogere schaal twee treden waard van de lagere schaal.

Dus niet over nadenken: solliciteren naar die andere functie en gaan ;)

p.s. ja normaal gesproken zeg ik ook blijf wat langer, het word je vanzelf gegund kwa waardering. Mijn ervaring leert mij echter dat het bij de overheid niet van toepassing is :+
Let wel dat wanneer je zoiets een paar keer doet je een stuk minder aantrekkelijk wordt om aan te nemen. Niemand heeft zin in een collega die over een jaartje weer verdwijnt. Daar ga je geen energie in steken. Jobhoppen is iets waar je goed over moet nadenken en goed moet kunnen uitleggen.

Ik heb al een paar keer mensen afgewezen waarvan ik het idee had dat ze bij de eerstvolgende kans weer verdwenen zouden zijn. Hoe goed we ze ook hadden kunnen gebruiken. Juist mensen met jaartje of tien ervaring bij 8-10 werkgevers.

• DH53064
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door DH53064 op 20-02-2023 10:44]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Ervaring is meer dan het doen van je gewone werk. Ben jij degene waar je afdelingshoofd naar toe gaat voor een urgent dossier waar niets mis mag gaan? Ben jij de go-to persoon bij probleemdossiers, omdat de baas weet dat het bij jou in goede handen ligt? Je hebt een hoge dunk van je eigen kwaliteiten, maar ik ben benieuwd hoe je er vanaf zou komen in een 360 graden assessment.

Als je denkt dat je elders meer kan krijgen, laat dat dan zien. Neem het risico, maar doe het niet te vaak, want dan krijg je een reputatie die niet overal zal helpen.

Heb je een mentor? Praat daar eens mee, maar sta open voor wat harde waarheid.

• Dido
  • Laatst online: 27-05 15:36

Dido

heforshe

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:05:
@Fr33z the thing is, groeien binnen dit team is niet heel makkelijk. Andere schalen zijn er nauwelijks en komen ook niet zo snel vrij. Vaak moet je dus wachten tot iemand wat anders gaat doen. Daarnaast weet je dan nooit zeker of je op die plek terecht kan omdat er nog een aantal anderen zijn die graag willen blijven zitten maar ook willen groeien. Dat maakt dus dat ik nu al nadenk over stappen maken buiten dit team.
Je zit bij een overheidsorganisatie, niet bij 1 team. Als je wilt nadenken over carriere zul je moeten accepteren dat dat betekent dat je naar een andere funtie (en mogelijk een ander team!) moet doorgroeien.

Je kunt je huidige werk wel heel goed oen (dat mag ik hopen na meer dan een jaar op die functie!) maar dat maakt je niet bijzonder genoeg dat een manager out of the blue gaat voorstellen om je in een hogere schaal, in een ander team, op een nieuwe functie te zetten.

En toch is dat waar je naartoe wilt. Een paar tredes erbij en aan de top van je schaal komen is frustrerend, want dan is er geen groei meer mogelijk voordat je naar een volgende schaal gaat.

Ik werk ondertussen bijna 7 jaar bij een overheidsorganisatie, en ik had ook een collega die tegen alles en iedereen liep te vertellen dat hij toch echt een keer omhoog wilde in functie. Hij vond het heel oneerlijk dat dat niet gebeurde, terwijl zijn collega's (die jarenlang in cursussen, bijscholing en netwerken hadden geinvesteerd) wel doorgroeiden.

Dress for the job you want, not for the job you have. Als jij regeltjes toepast om besluiten te nemen op aanvragen (zo klinkt het namelijk wat je doet) raad ik je aan om in jezelf te gaan investeren om op termijn door te groeien. Uit je omschrijving lijkt je baan er namelijk eentje die geautomatiseerd kan worden. Daar gaan mensen dik aan verdienen, maar jij niet. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dergelijke reorganisaties heel goed kunnen uitpakken voor degenen die erop voorbereid zijn en die de kennis, kunde en instelling hebben om zich flexibel op te stellen. Degenen die vinden dat hun werk enorm belangrijk is en dat zij er zo goed in zijn dat ze niet door een computer vervangen kunnen worden hebben meer kans boven aan de lijst te staan van mensen die julp krijgen elders (buiten de organisatie) een nieuwe kans et vinden ;)

Ik kan je een verhaal vertellen van iemand wiens werk bestond uit het drukken op een knop om jobs af te trappen, maar die uit eigen beweging is gaan netwerken binnen de IT-afdeling om te kunnen adviseren over hoe eea geatomatiseerd zou kunnen worden, en hoe dat kansen zou bieden om de gegevensstromen effectiever te monitoren. Het heeft drie jaar geduurd, maar hij zit nu een paar schalen hoger op een semi-managementfunctie.

Een quick-win zit er niet in, de overheid is werk van lange adem. Je moet nog 40 a 50 jaar werken, als je nu over een paar treetjes inzit ga je je pensioen niet in volle gezondheid halen ;)

Zoals anderen al aangeven, je lijkt te denken dat je met je 24 jaar de wijsheid in pacht hebt (zoals Cat Stevens al schreef: "you are young, that's your fault") en of die indruk nou terecht is of niet, het gaat tegen je werken als je zo over komt op je leidinggevenden. Dus roep niet dat je imeer kunt, doe meer. Daar hebben ze in Rotterdam een kernachtige uitspraak over ;)

Wat betekent mijn avatar?

• jongetje
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:05:
@Fr33z the thing is, groeien binnen dit team is niet heel makkelijk.
Groeien is niet alleen salaris. Ik heb ooit als medior de meeste project op de afdeling getrokken omdat de seniors "altijd druk waren". Ik vond dat leuk en enorm veel van geleerd en met die ervaring na een paar jaar een volgende stap gemaakt.
Zeker bij de overheid met veel mensen die al jaren doen wat ze doen en liever geen stap sneller lopen kun je je kansen pakken.
Alleen is de motivatie geld niet de juiste, je verdient echt prima. En je vind je nu al enorm ervaren maar als je over 10 jaar dit allemaal terugleest vind jejezelf opeens veel meer junior. Denk maar eens hoe je je als16 jarige voelde, toen dacht je vast ook al dat je alles al wist.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:17
De naïviteit straalt er vanaf :+ precies een 24 jarige die zichzelf overschat. Als je wat langer meedraait ga je dit vanzelf zien. Nu zie je dat nog niet. Als je over 10 jaar deze post terug leest snap je wat ik bedoel :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

3DDude schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:49:
[...]

En zelfs daarvan durf ik te zeggen dat hij dat wel goed heeft gedaan: bij binnenkomst trede 6 (van 10!) en vervolgens nog een extra trede erbij na afronding detachering!

• Mijre
Uniciteit schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:46:
[...]

En zelfs daarvan durf ik te zeggen dat hij dat wel goed heeft gedaan: bij binnenkomst trede 6 (van 10!) en vervolgens nog een extra trede erbij na afronding detachering!
Schaal 8 is echter niet heel jofel bij hbo. Schaal 9 zou ik als startschaal passender hebben gevonden. Dan gaat het om trede 3 en trede 4.
Ook heel netjes met zo weinig werkervaring en ik vind zeker dat TS niet tekort is gedaan. Maar ik zou ook niet teveel staren naar de getalletjes bij de treden (6 en 7) wanneer die binnen de context van een niet al te jofele schaal zitten.

---

De eerdere opmerking in't topic over kijken naar de toekomst, de dan gewenste schalen, het relatieve plafond bij enkel een hbo bachelor en dus mogelijk extra benodigde scholing vond ik een erg goede.

Dan gaat het er niet zozeer om dat de scholing al afgerond moet zijn voor die schaal mogelijk wordt (ik ervaar meer flexibiliteit bij de overheid dan dat ik over 't verleden hoor), maar al minstens (even) onderweg lijkt me wel het pad naar zo'n hogere, gewenstere schaal makkelijker te maken.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 19:09

3DDude

I void warranty's

delpit schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Let wel dat wanneer je zoiets een paar keer doet je een stuk minder aantrekkelijk wordt om aan te nemen. Niemand heeft zin in een collega die over een jaartje weer verdwijnt. Daar ga je geen energie in steken. Jobhoppen is iets waar je goed over moet nadenken en goed moet kunnen uitleggen.

Ik heb al een paar keer mensen afgewezen waarvan ik het idee had dat ze bij de eerstvolgende kans weer verdwenen zouden zijn. Hoe goed we ze ook hadden kunnen gebruiken. Juist mensen met jaartje of tien ervaring bij 8-10 werkgevers.
Je hoeft niet elk jaar te jobhoppen. Het is simpel je moet een keer een goeie stap maken.
Ik ken er een die stapte voor tientjes werk over tsjah ;).
Bij de overheid kan ik wel goed uitleggen, als je elders 1000 meer kan verdienen ga jij in de functie waar je nu in zit bij de overheid daar rustig 10jaar over doen (als je dat al haalt en niet einde schaal zit). Wil jij 10 jaar x 12k per jaar; mislopen moet je lekker blijven zitten en nooit switchen.

Maar met je eens dat elke keer jobhoppen niks is; elk half jaar of jaar kan 'een keer voorkomen; zorg er dan gewoon voor dat je en goeie stap maakt.
Zorg ervoor dat je niet elk half jaar de komende 10 jaar aan het switchen gaat want dat word een heel ander scenario.

[Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 19-02-2023 14:37]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• uuldriks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 09:32
Hele gemiddelde mentaliteit voor een twintiger. Als je echt zo goed bent dan is je gesprek toch een makkie?

• DH53064
Members only:

[Voor 8% gewijzigd door DH53064 op 20-02-2023 10:37]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:50
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:15:
@uuldriks oh, dat gesprek is het laatste waar ik mee zal zitten. Ben gewoon benieuwd naar andere ervaringen, extra tips en mogelijkheden in dit soort zaken. Mijn wensen waren namelijk al ingediend, nu alleen het gesprek nog.
Go get ‘em! Ben benieuwd naar de uitkomst :)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Niet alles gelezen, maar je zegt het zelf al. De vacaturebank puilt uit van functies in S10/11. Ik durf er gif op in te nemen dat je in je huidige functie zeker niet opeens 2 schalen kan groeien. Als je echt meer wil verdienen, dan kun je het beste de overstap maken naar een andere baan bij het Rijk. Dan zou ik obv jouw verhaal kijken naar een S9/10 functie.

Onderhandelen qua schaal is amper te doen, maar qua trede is er altijd veel ruimte. Zorg er vooral voor dat je in een positie komt waarop je nog lekker wat jaartjes kan doorgroeien in tredes.

Edit: Overigens wel gelachen om alle “oudjes” die opa-vertelt-esque argumentatie aan het rondslingeren zijn omdat TS nog jong en “naïef” is.

[Voor 12% gewijzigd door Thomas op 19-02-2023 17:27]

• jongetje
Thomas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:21:
Edit: Overigens wel gelachen om alle “oudjes” die opa-vertelt-esque argumentatie aan het rondslingeren zijn omdat TS nog jong en “naïef” is.
Als je net een half jaar in vaste dienst bent had je een half jaar geleden moeten onderhandelen. Na zo'n korte tijd zulke grote stappen maken is niet heel kansrijk in mijn ogen. Maar misschien heb ik het mis.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

jongetje schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Als je net een half jaar in vaste dienst bent had je een half jaar geleden moeten onderhandelen. Na zo'n korte tijd zulke grote stappen maken is niet heel kansrijk in mijn ogen. Maar misschien heb ik het mis.
Eens, vandaar dat ik aangeef dat overstappen waarschijnlijk de betere keuze is.

• Dido
  • Laatst online: 27-05 15:36

Dido

heforshe

Thomas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:21:
Tsja, het lijkt misschien lullig, maar die opa's zijn ook jong geweest, en herinneren zich misschien nog wel hoe cocky ze zelf op die leeftijd waren.

Hell, ik ben zelf de afgelopen jaren nog een paar keer op mijn bek gegaan door te denken dat ik wel even kon vertellen hoe iets werkte en wat voor consequenties een aanpassing zou hebben :X
En ik kan me niet achter mijn jeugd verschuilen, met twee keer de jaren van de TS :+

Wat betekent mijn avatar?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dido schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Tsja, het lijkt misschien lullig, maar die opa's zijn ook jong geweest, en herinneren zich misschien nog wel hoe cocky ze zelf op die leeftijd waren.

Hell, ik ben zelf de afgelopen jaren nog een paar keer op mijn bek gegaan door te denken dat ik wel even kon vertellen hoe iets werkte en wat voor consequenties een aanpassing zou hebben :X
En ik kan me niet achter mijn jeugd verschuilen, met twee keer de jaren van de TS :+
Haha, ik bedoel er ook niet mee dat ze ongelijk hebben, maar ik vraag als “jonge” medewerker binnen mijn organisatie altijd wel even door naar een onderbouwing en neem geen genoegen met “jij bent jong, ik werk hier al 20 jaar dus ik heb gelijk” :+. Meestal kom je dan op mooie inzichten, soms vallen de “oudjes” door de mand ;).

Anoniem: 1915870

Twijfels schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:58:

[Afbeelding]
Grappig dat je het Dunning-Kruger effect aanhaalt. Die grafiek laat namelijk niet zien wat het Dunning-Kruger effect daadwerkelijk is.

Wikipedia: Dunning–Kruger effect
Relation between average self-perceived performance and average actual performance on a college exam.[1] The red area shows the tendency of low performers to overestimate their abilities. Nevertheless, low performers' self-assessment is lower than that of high performers.
Van Dunning-Kruger is dus geen sprake, hij meent het minstens zo goed te doen als de senioren.

Daarnaast ben ik verbaasd hoe veel hier gemoppert wordt door de grijze koppen omdat een "Gen Zer" meer salaris wil. Niet alsof 43k nou zo'n astronomisch bedrag is.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
Anoniem: 1915870 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:39:
Daarnaast ben ik verbaasd hoe veel hier gemoppert wordt door de grijze koppen omdat een "Gen Zer" meer salaris wil. Niet alsof 43k nou zo'n astronomisch bedrag is.
Dit dus. Ondertussen wordt alles fors duurder, huizen zijn onbetaalbaar, een huurwoning kent astronomische inkomenseisen. Vroeger was de arbeidsmarkt de uitdaging, nu is de huizenmarkt lastig - en die twee gaan nou eenmaal hand in hand.
Mensen staken, sommige sectoren krijgen er ook forse stappen bij. Een euro van 10 jaar geleden is nou eenmaal minder waard geworden nu. Ja, dan verdien je wat op je 24e.

Begrijp me goed, ik vind zeker niet dat TS weinig verdient, integendeel :P maar in plaats van dat men dit afspiegelt naar 'nou ik wou dat ik dat vroeger zoveel verdiende' zou men moeten denken 'verdorie zeg, misschien moet ik ook dan maar wat meer verdienen'. De curve tussen economische groei en stijging van de salarissen kan wel zo'n reparatie gebruiken.

• Mijre
Anoniem: 1915870 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:39:
(...)

Je vergeet - net als TS - voor het gemak even een deel van de arbeidsvoorwaarden. 43k klopt niet, dan mist de 13e maand. 47k nu, in april met +1 trede en 3% cao-verhoging gaat het om 50k (!).

En houd rekening met:
- Voor 36u/week (4x9 of zoals TS doet 5x8 met daardoor compensatieverlof en dus veel vakantie)
- Goed pensioen
- Goede werk/privébalans (op zoveel manieren)
- Goede opleidings-/doorgroeimogelijkheden (binnen het Rijk)
- Veel fiscaal vriendelijke mogelijkheden met het IKB
- Zoveeeeeel in het cao

Straks 50k per jaar voor een 24-jarige met 1,5 jaar werkervaring en een hbo bachelor. Zoveel extra's. Allemaal voor 36u/week. En zich dan tekortgedaan voelen?

Ik heb verre van een grijze kop (30 jaar), maar ik vind het echt een net salaris. Meer kan mogelijkerwijs en astronomisch zou ik 't ook niet noemen (dan denk ik eerder aan de top 1%, waar ook maar plek is voor... 1%). Maar het is wel echt (ruim) bovengemiddeld en dus niet slecht.

Anoniem: 1915870

Mijre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Je vergeet - net als TS - voor het gemak even een deel van de arbeidsvoorwaarden. 43k klopt niet, dan mist de 13e maand. 47k nu, in april met +1 trede en 3% cao-verhoging gaat het om 50k (!).

En houd rekening met:
- Voor 36u/week (4x9 of zoals TS doet 5x8 met daardoor compensatieverlof en dus veel vakantie)
- Goed pensioen
- Goede werk/privébalans (op zoveel manieren)
- Goede opleidings-/doorgroeimogelijkheden (binnen het Rijk)
- Veel fiscaal vriendelijke mogelijkheden met het IKB
- Zoveeeeeel in het cao

Straks 50k per jaar voor een 24-jarige met 1,5 jaar werkervaring en een hbo bachelor. Zoveel extra's. Allemaal voor 36u/week. En zich dan tekortgedaan voelen?

Ik heb verre van een grijze kop (30 jaar), maar ik vind het echt een net salaris. Meer kan mogelijkerwijs en astronomisch zou ik 't ook niet noemen (dan denk ik eerder aan de top 1%, waar ook maar plek is voor... 1%). Maar het is wel echt (ruim) bovengemiddeld en dus niet slecht.
Tekortgedaan zijn jouw woorden. TS constateert dat de inhoud van het werk niet altijd relevant is voor het salaris. Als jij in de fabriek boutjes moet aandraaien krijgt de collega naast je ook meer als die meer ervaring heeft. De boutjes gaan er niet beter van vast zitten. Dat is raar maar nou eenmaal hoe het werkt, zijn wel allemaal wel eens tegenaan gelopen denk ik.

Of TS daadwerkelijk inhoudelijk even goed werk doet is voor ons lastig beoordelen. Maar ik kan me goed voorstellen dat hij even goed werkt levert. Soms hebben vastgeroeste senioren ook gewoon achterhaalde werkervaring. En soms snapt de junior inderdaad de details niet.

TS kan accepteren dat een groot deel van de groei gewoon met de jaren komt. Of gaan solliciteren.

50k is geen hongerloon maar in deze markt niet raar om rond te kijken voor meer. Ik starte met 60k en zat 3 jaar later op 80k. Daar had ik niet gezeten als ik bij mijn eerste sollicitatiegesprek 45k had geaccepteerd omdat dat wel een prima salaris is. Ironisch dat dat ook bij de Rijksoverheid was.

• DH53064
@Anoniem: 1915870 @Richh kijk, nog meer inspiratie. Heel mooi!🙏
Het is een prima starterssalarisje maar zeker geen vetpot!

• Mijre
Klopt. "eigenlijk best weinig" was TS mening over diens salaris. Dat vergeleken met de vergelijking met allerlei anderen waarbij TS meent consequent aan yhet kortste eind te trekken, vertaal ik naar een gevoel van "tekortgedaan" worden. Ik wil het ook best hervertalen naar "ondergewaardeerd" als je dat eerlijker vindt.
TS constateert dat de inhoud van het werk niet altijd relevant is voor het salaris. Als jij in de fabriek boutjes moet aandraaien krijgt de collega naast je ook meer als die meer ervaring heeft. De boutjes gaan er niet beter van vast zitten. Dat is raar maar nou eenmaal hoe het werkt, zijn wel allemaal wel eens tegenaan gelopen denk ik.

Of TS daadwerkelijk inhoudelijk even goed werk doet is voor ons lastig beoordelen. Maar ik kan me goed voorstellen dat hij even goed werkt levert. Soms hebben vastgeroeste senioren ook gewoon achterhaalde werkervaring. En soms snapt de junior inderdaad de details niet.
Je zult mij niet horen zeggen dat er niemand ooit voor diens huidige kwaliteit en kwantiteit overbetaald wordt. Maar als seniors reeds overbetaald worden en een junior een gelijke of net wat betere kwaliteit en kwantiteit neerzet, betekent niet dat de junior dan óók overbetaald zou moeten worden.
Dus die hele vergelijking met collega's begrijp ik niet. Een beetje op eigen kracht onderbouwen mag mijn inziens wel verwacht worden van iemand die zulke stappen wil maken. Als je (in algemene zin) het echt goed doet in een functie, zou dat makkelijk te doen moeten zijn, toch?
TS kan accepteren dat een groot deel van de groei gewoon met de jaren komt. Of gaan solliciteren.
Eens.
50k is geen hongerloon maar in deze markt niet raar om rond te kijken voor meer. Ik starte met 60k en zat 3 jaar later op 80k. Daar had ik niet gezeten als ik bij mijn eerste sollicitatiegesprek 45k had geaccepteerd omdat dat wel een prima salaris is. Ironisch dat dat ook bij de Rijksoverheid was.
Er zit een verschil tussen een (redelijk mooi) aanbod afwijzen en verder zoeken naar een beter aansluitend aanbod en tussen een eerste aanbod bij een plek met een vrij strikt loonhuis aannemen (wetende dat groei buiten het standaardpad lastiger is dan elders) en kort erna al stellen dat het "eigenlijk best weinig is". Het eerste getuigt van inzicht, drive, meer lange termijndenken. Het laatste doet dat... minder (niet dat ik vind dat een 24-jarige dat al goed zou moeten doen, hoor. Maar het laat wel merken dat de leeftijd/gebrek aan ervaring toch ook minder positief mee kan spelen).

• Mijre
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:45:
@Anoniem: 1915870 @Richh kijk, nog meer inspiratie. Heel mooi!🙏
Het is een prima starterssalarisje maar zeker geen vetpot!
Je hebt het over 1,3x modaal :+

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Deze TS is zo ongeveer de definitie van alles wat er met (een groot deel) van de jeugd mis is.

Mijn persoonlijke mening is dat je je echt kapot moet schamen.
Er zijn genoeg mensen die nog veel harder moeten werken met extreme onderbezetting met slechts een fractie van jou loon, ook gewoon met een HBO papiertje

Het spijt me zeer maar doe even normaal zeg.

• DH53064
@Mijre je koppelt die keuze weer aan leeftijd en gebrek aan inzicht, drive etc.
Dat heeft daar totaal niets mee te maken.
Het ene aanbod aannemen wil niet zeggen dat groei lastiger te behalen is dan dat ik die 2e keus had gemaakt, de overheid is groot genoeg om die stappen te kunnen realiseren. Daarbij weet je dan ook nooit als je een nog beter aanbod had geaccepteerd of die daaropvolgende snellere stappen net zo hard als dat 1e aanbod gemaakt kunnen worden. Je scope moet alleen wat uitgebreider zijn, thats it. Dan vind je zat groei!

• DH53064
@kaasaanfiets haha, wat een dooddoener.
Dat is net zoiets als “je moet alles eten wat de pot schaft want in arme landen hebben ze geen eten”
Met deze mentaliteit kom je helemaal nergens.

• Xzellentz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40
24 jaar, 1 jaar werkervaring en 3376 euries. Doe allen even eens een lol en hou eens een spiegel voor je neus. Je zult met 1 jaar de makkelijke opdrachten krijgen (ookal denk jij anders), goed om je motivatie en je ego op te krikken. Dat anderen de helft van de dag uit de neus staan te vreten betekent niet dat ze niet productief zijn he. Mensen groeien immers in hun rol, en velen roesten vast en doen alleen maar wat ze moeten doen, en misschien doen ze dat heel erg goed.

Je krijgt hier goed advies, in dit geval veel in de vorm van kritiek, leer daarmee om te gaan. Anders volgt nog een burnout...

• Mijre
DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:46:
@Mijre je koppelt die keuze weer aan leeftijd en gebrek aan inzicht, drive etc.
Dat heeft daar totaal niets mee te maken.
Het ene aanbod aannemen wil niet zeggen dat groei lastiger te behalen is dan dat ik die 2e keus had gemaakt, de overheid is groot genoeg om die stappen te kunnen realiseren. Daarbij weet je dan ook nooit als je een nog beter aanbod had geaccepteerd of die daaropvolgende snellere stappen net zo hard als dat 1e aanbod gemaakt kunnen worden. Je scope moet alleen wat uitgebreider zijn, thats it. Dan vind je zat groei!
Als die groei zo makkelijk is volgens jou, waarom stel je dan hier de vraag over hoe het het best aan te pakken? Beetje zonde van iedereens tijd als je het al zo goed weet.

Ik hoop dat je gesprek met je manager naar je wens gaat. Mocht dat niet zo zijn, dan raad ik je aan om niet bovenstaande toon bij hem (of haar) aan te slaan.

Members only:

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

CurlyMo

www.pilight.org

Wat ik nou niet goed kan rijmen is dit
DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:40:
@Hahn en @President Ik ben adviseur en werk aan grootschalige financiële regelingen. Adviseren, beoordelen en besluiten nemen op aanvragen is mijn corebusiness.
In combinatie met je schaal
Even voor mijn beeld van ambtenarensalarissen. Waarbij ik voor het gemak het onderscheid pak van strategisch, tactisch en operationeel. Dan zit je redelijk laag in de operationele laag te werken. Wil je nog lager gaan dan kom je meer in de ondersteunde diensten zoals secretaresses, plantsoenbeheer, vuilnisophaaldienst etc.

Wanneer je dan zegt "grootschalige financiële regelingen" dan zou ik dat kunnen lezen als het begeleiden van grote aanbestedingen van tientallen miljoenen, maar net zo goed als budgetafspraken voor een nieuwe biologische WC-rol voor alle ministeries. Of gaat het over dingen als subsidieverstrekking wat ook in alle ordes van grootte voorkomt? Het toekennen van schadevergoeding voor toeslagenschandaal gedupeerden? Ik probeer maar even wat voorbeelden te bedenken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je enerzijds vrij stellig bent in hoe goed je je werk wel niet doet (en daarin je jezelf vindt) voor iemand met weinig werkervaring, maar anderzijds je schaal helemaal niet lijkt te aan te sluiten bij dat type werk. Ofwel, je werkt sluit totaal niet aan bij je schaal, dan heb je wellicht een punt. Ofwel je werk is minder zwaar als dat je ons doet voorkomen. Ik neig zelf naar het tweede, maar misschien is het een goed idee als je toch iets meer specificeert wat het werk is dat je precies doet.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
TS, wat wil je nu eigenlijk precies? Je slaat elke vorm van advies die je hier hebt gekregen keihard af. En daar zaten hele goede adviezen en terechte opmerkingen bij. Als je het zelf zo goed weet, waarom open je dan een topic? Ik spreek je graag over 6 jaar en dan kunnen we samen lachen om hoe je er nu in staat (no worries, ik had 6 jaar geleden soortgelijke gedachten als jij, maar inmiddels humbled en weer wat werkervaring en stappen, soms vooruit, soms achteruit, rijker)

• DH53064
Members only:

[Voor 18% gewijzigd door DH53064 op 20-02-2023 10:38]

• DH53064
Poumelie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:28:
TS, wat wil je nu eigenlijk precies? Je slaat elke vorm van advies die je hier hebt gekregen keihard af. En daar zaten hele goede adviezen en terechte opmerkingen bij. Als je het zelf zo goed weet, waarom open je dan een topic? Ik spreek je graag over 6 jaar en dan kunnen we samen lachen om hoe je er nu in staat (no worries, ik had 6 jaar geleden soortgelijke gedachten als jij, maar inmiddels humbled en weer wat werkervaring en stappen, soms vooruit, soms achteruit, rijker)
Ik sla geen advies keihard af, ik vind alleen wat van verhalen als - je moet niet zo zeuren want andere hebben het veel slechter -
Ik ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen, dat wilt niet zeggen dat ik niet mag zeggen hoe ik ergens over denk. Ik neem alle adviezen tot mij en weeg af wat voor mij het beste is, dat doet ieder mens.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:50
CurlyMo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:25:
Wat ik nou niet goed kan rijmen is dit

[...]

In combinatie met je schaal

[...]

Even voor mijn beeld van ambtenarensalarissen. Waarbij ik voor het gemak het onderscheid pak van strategisch, tactisch en operationeel. Dan zit je redelijk laag in de operationele laag te werken. Wil je nog lager gaan dan kom je meer in de ondersteunde diensten zoals secretaresses, plantsoenbeheer, vuilnisophaaldienst etc.

Wanneer je dan zegt "grootschalige financiële regelingen" dan zou ik dat kunnen lezen als het begeleiden van grote aanbestedingen van tientallen miljoenen, maar net zo goed als budgetafspraken voor een nieuwe biologische WC-rol voor alle ministeries. Of gaat het over dingen als subsidieverstrekking wat ook in alle ordes van grootte voorkomt? Het toekennen van schadevergoeding voor toeslagenschandaal gedupeerden? Ik probeer maar even wat voorbeelden te bedenken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je enerzijds vrij stellig bent in hoe goed je je werk wel niet doet (en daarin je jezelf vindt) voor iemand met weinig werkervaring, maar anderzijds je schaal helemaal niet lijkt te aan te sluiten bij dat type werk. Ofwel, je werkt sluit totaal niet aan bij je schaal, dan heb je wellicht een punt. Ofwel je werk is minder zwaar als dat je ons doet voorkomen. Ik neig zelf naar het tweede, maar misschien is het een goed idee als je toch iets meer specificeert wat het werk is dat je precies doet.
Dat lijkt best te kloppen met het functiegebouw rijk. Onder schaal 8 valt een medewerker advisering die werkt aan deelopdrachten onder directe aansturing. Let wel, dat is volgens de algemene indeling. Hoeft natuurlijk niet exact te matchen met wat TS uitvoert.

https://www.functiegebouw...dvisering/functietypering

Voor TS lijkt het ook een nuttige website te zijn om te achterhalen welke doorgroeimogelijkheden er zijn.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Gaat om subsidies voor oa decentrale overheden maar ook maatschappelijke organisaties. Vanaf miljoenen tot aan miljarden.
Dus een organisatie dient een subsidie aanvraag van meer dan een miljard bij je in en jij leest die aanvraag en geeft er een stempel van akkoord / niet akkoord op. Je geeft bij niet akkoord nog advies wat ze moeten aanpassen om wel een akkoord te krijgen. En je monitort daarna nog of de subsidie wel of niet terecht is verstrekt? Daar komt verder geen andere collega aan te pas?

Kan je een voorbeeld geven van een toekenning van een subsidie dat meer dan een miljard bij gemoeid was? Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat dat zou moeten zijn. Er zijn wel zat beleidsterreinen waar miljarden aan subsidiepotjes voor zijn. Zoals het Nationaal Onderwijs Programma, de corona steun voor ondernemers, het energieplafond, de ISDE subsidie maar ik ken geen enkel voorbeeld van een organisatie die zelf meer dan een miljard subsidie zou hebben ontvangen.

Waar hebben we het dan over?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:14

FreakNL

Well do ya punk?

kaasaanfiets schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:42:
Deze TS is zo ongeveer de definitie van alles wat er met (een groot deel) van de jeugd mis is.

Mijn persoonlijke mening is dat je je echt kapot moet schamen.
Er zijn genoeg mensen die nog veel harder moeten werken met extreme onderbezetting met slechts een fractie van jou loon, ook gewoon met een HBO papiertje

Het spijt me zeer maar doe even normaal zeg.
Omdat die mensen daarmee akkoord zijn hoef je dat zelf nog niet te zijn…

Ik snap de beweegredenen van de TS wel een beetje. Of ze legitiem zijn kan ik niet toetsen maar als hij niet liegt en leeftijdgenoten die ongeveer hetzelfde doen meer verdienen dan heb snap ik dat je daar iets mee wilt.

Mijn advies zou zijn om met je voeten te stemmen btw. Gewoon een paar keer hoppen, heeft mij ook geen windeieren gelegd in het begin van mijn carrière.

Overigens is 1x modaal inmiddels gewoon het nieuwe minimumloon… Gechargeerd, I know. Maar wat doe je in deze tijd nou nog met een modaal salaris?

• DH53064
CurlyMo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Dus een organisatie dient een subsidie aanvraag van meer dan een miljard bij je in en jij leest die aanvraag en geeft er een stempel van akkoord / niet akkoord op. Je geeft bij niet akkoord nog advies wat ze moeten aanpassen om wel een akkoord te krijgen. En je monitort daarna nog of de subsidie wel of niet terecht is verstrekt? Daar komt verder geen andere collega aan te pas?

Kan je een voorbeeld geven van een toekenning van een subsidie dat meer dan een miljard bij gemoeid was? Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat dat zou moeten zijn. Er zijn wel zat beleidsterreinen waar miljarden aan subsidiepotjes voor zijn. Zoals het Nationaal Onderwijs Programma, de corona steun voor ondernemers, het energieplafond, de ISDE subsidie maar ik ken geen enkel voorbeeld van een organisatie die zelf meer dan een miljard subsidie zou hebben ontvangen.

Waar hebben we het dan over?
Members only:

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:45:
[...]

Soortgelijke beoordelingskader idd.
Per aanvraag kan dit tot in de miljoenen zijn, deze zijn vaak echter uitgestreken over een programma wat meerdere jaren die zelf wel oploopt tot aan de miljarden. Voorbeeld is niet nodig, dat vind ik iets te diep op de zaken ingaan. Je omschrijving komt in grote lijnen overeen met het werk.
Wat @marcelcee al schrijft is een schaal 8 functie een ondersteunende functie binnen dit type werk. Als jij alles zelf doet, dan:
- Krijg ik er een vrij oncomfortabel gevoel bij dat een onervaren persoon zoals jij die verantwoordelijkheid krijgt met ons belastinggeld.
- Verdien je inderdaad veel te weinig en zou je in een hogere schaal moeten zitten. Dan zit je inderdaad in een projectleider adviestrajecten profiel wat richting de schaal 10/11 zit volgens het functie gebouw.

Of je spiegelt je werk nog altijd te rooskleurig voor. Dat kan ik niet beoordelen.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee