Je ontwijkt zijn belangrijkste punt, "Daar komt verder geen andere collega aan te pas".DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:45:
[...]
Soortgelijke beoordelingskader idd.
Per aanvraag kan dit tot in de miljoenen zijn, deze zijn vaak echter uitgestreken over een programma van meerdere jaren die zelf wel oploopt tot aan de miljarden. Voorbeeld is niet nodig, dat vind ik iets te diep op de zaken ingaan. Je omschrijving komt in grote lijnen overeen met het werk.
@CurlyMo @XzellentzXzellentz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:51:
[...]
Je ontwijkt zijn belangrijkste punt, "Daar komt verder geen andere collega aan te pas".
Had ik al gewijzigd, uiteraard zit er een 4-ogen-principe aan te pas waarbij ik niet de enige ben die hier akkoord opgeeft. Dat is standaard bij het verstrekken van rijksgelden.
[ Voor 3% gewijzigd door DH53064 op 19-02-2023 22:53 ]
Die 4-ogen heb je later toegevoegd. Prima. Dat is inderdaad een antwoord. En die andere twee ogen is een collega in dezelfde schaal?DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Had ik al gewijzigd, uiteraard zit er een 4-ogen-principe aan te pas waarbij ik niet de enige ben die hier akkoord opgeeft. Dat is standaard bij het verstrekken van rijksgelden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En daar komt de aap uit de mouw
Dan sluit ik me aan bij wat anderen hier al hebben gezegd. Ik vermoed dat je onderschat wat de waarde en inhoud van zijn of haar rol is in deze.
[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 20-02-2023 10:09 . Reden: Quote is mo gemaakt ]
@CurlyMo het ging ook niet om die rollen, maar onder andere om rollen van collega's die wel hetzelfde doen als mij. Dan moet je paar pagina's teruglezen.
Dat heb ik gelezen. Zoals ik al zei. Ik verwacht dat je onderschat wat de inhoud van het werk is dat anderen doen in het proces. Dat de anderen misschien zelfs zo goed zijn in wat ze doen, dat ze jou het gevoel van ontzorging kunnen geven. Dat jij je daardoor beter vind presteren dan realistisch is voor de volledigheid van het werk als je wel alle verantwoordelijkheid zou hebben. Maar goed, het blijven aannames.DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:59:
@CurlyMo het ging ook niet om die rollen, maar onder andere om rollen van collega's die wel hetzelfde doen als mij. Dan moet je paar pagina's teruglezen.
Overigens is er nooit wat mis mee om aan je manager te vragen wat hij/zij vind dat je beter moet doen of nog moet leren om een schaal hoger te komen.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 19-02-2023 23:07 ]
Uiteraard mooi om te zien dat iedereen daar anders over denkt, jong of oud. Ervaren, onervaren en alles daaromheen.
Er is waardevolle feedback gegeven, of je het leuk vond of niet. Je zoekt je heil in het internet, en ik denk dat er oprechte feedback is gegeven. Doe er wat mee, denk er over na.DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:14:
Uiteraard mooi om te zien dat iedereen daar anders over denkt, jong of oud. Ervaren, onervaren en alles daaromheen.
Persoonlijk, op jouw leeftijd had ik de leiding over de een van de grootste vreet tenten van nederland, ik dacht dat ik dat kon. Ik vroeg er niet om, maar het gebeurde gewoon. Wellicht had ik tegengas moeten geven, maar dat deed ik niet door overmoed. En hier zit ik nu (gelukkig), als junior software developer die leert van jongens en meisjes die 10 jaar jonger zijn
Dit dus, en de TS zit tenminste niet te slapen. Want het salaris is nu wellicht prima maar hij kijkt in ieder geval naar de toekomst. En dat perspectief bij deze overheid job is gewoon niet zo geweldig. (lees elk jaar een trede van 80 euro bruto, heel misschien soms 2 tredes).Richh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:53:
[...]
Dit dus. Ondertussen wordt alles fors duurder, huizen zijn onbetaalbaar, een huurwoning kent astronomische inkomenseisen. Vroeger was de arbeidsmarkt de uitdaging, nu is de huizenmarkt lastig - en die twee gaan nou eenmaal hand in hand.
Mensen staken, sommige sectoren krijgen er ook forse stappen bij. Een euro van 10 jaar geleden is nou eenmaal minder waard geworden nu. Ja, dan verdien je wat op je 24e.
Begrijp me goed, ik vind zeker niet dat TS weinig verdient, integendeelmaar in plaats van dat men dit afspiegelt naar 'nou ik wou dat ik dat vroeger zoveel verdiende' zou men moeten denken 'verdorie zeg, misschien moet ik ook dan maar wat meer verdienen'. De curve tussen economische groei en stijging van de salarissen kan wel zo'n reparatie gebruiken.
Dat is gewoon hoe het werkt; Als je binnen bent voor X zie dan maar wat erbij te krijgen.
Bij de overheid moet je het echt doen bij binnenkomst; anders ben je jaren bezig voor een beetje erbij.
Dus het is wat mij betreft een realistische kijk op je eigen toekomst hebben.
En dat heeft weinig te maken met jobhoppen (wat het andere uiterste is).
[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 19-02-2023 23:43 ]
Be nice, You Assholes :)
Bovenste helft schaal 8 kent geen tredes van 80 bruto, maar van 130 a 140 bruto. Samen met de cao-verhoging kom je hoger uit. Dit jaar met de 3% op 1 april plus zo'n trede kom je op een stijging van 230 a 240 bruto. Ca 3x zoveel als de genoemde 80 euro bruto.3DDude schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:42:
(...)
En dat perspectief bij deze overheid job is gewoon niet zo geweldig. (lees elk jaar een trede van 80 euro bruto, heel misschien soms 2 tredes).
(...)
Ik wil niet zeggen dat 240 bejubeld zou moeten worden (ik vind schaal 8 ook niet hoog), maar we hoeven ook niet te doen alsof TS twee schalen lager zit dan hij zit.
Ik zou niet zover gaan, OP is gewoon jong, en ik vermoed dat wij niet zoveel anders waren. Althans 20 jaar geleden ging ik bij iedere salarisonderhandeling naar de lokale GM omdat ik het niet eens was met het aanbod. Dit ging vrij old-fashioned, je kreeg een envelop met daarin wat je volgend jaar zou krijgen en onderhandeling zat er niet in.kaasaanfiets schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:42:
Deze TS is zo ongeveer de definitie van alles wat er met (een groot deel) van de jeugd mis is.
Dus misschien is het wel admirabel wat OP hier doet en dat hij graag meer wilt, wederom wie niet. Waar OP mis gaat is deels een stukje zelf reflectie maar ook het ontbreken waarom hij een verhoging verdient. Arbitraire redenen zonder het inzien waarom sommige misschien meer verdienen dragen niet toe tot wat hij wilt, meer loon. En daar zijn wij uiteindelijk voor, sommige misschien jnr zoals hemzelf, sommige een beetje meer snr, wellicht zoals mezelf ook een aantal leidinggevende die enerzijds zijn verwachtingen temperen maar tegelijkertijd ook uitleggen hoe je er wel komt. Het is dan ook aan hem om door de topic heen te gaan en daar meer van op te steken. Tot op heden is OP niet echt open voor alle opmerkingen die misschien niet allemaal even terecht zijn, maar er is echt wel goede feedback. Dus OP, in plaats van alles opzij te schuiven, leer van wat men hier aangeeft.
Anoniem: 1915870
Tweakers als iemand opmerkt dat minimumloon te laag is: "Dan moet je maar een vak leren en onderhandelen. In deze markt kun je makkelijk meer verdienen. Zo ben ik ook aan mijn villa en Tesla gekomen."
Tweakers als iemand een vak leert en wil onderhandelen: "Wie denkt deze snotneus wel niet dat hij is! 1.3x modaal!!! Weet deze verwende Gen Zer wel dat de schoonmaker minimumloon verdient? Mijn opa verdiende vroeger een gulden in de mijn en klaagde ook niet. Dit is wat mis is met de jeugd van tegenwoordig."
Tweakers als iemand een vak leert en wil onderhandelen: "Wie denkt deze snotneus wel niet dat hij is! 1.3x modaal!!! Weet deze verwende Gen Zer wel dat de schoonmaker minimumloon verdient? Mijn opa verdiende vroeger een gulden in de mijn en klaagde ook niet. Dit is wat mis is met de jeugd van tegenwoordig."
@DH53064 Als je doel was delen van deze reactie in een mo tag te zetten, dan is dat niet gelukt:
DH53064 in "Salarisonderhandelingen bij het Rijk -"
DH53064 in "Salarisonderhandelingen bij het Rijk -"
\DH53064 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:45:
@Anoniem: 1915870 @Richh kijk, nog meer inspiratie. Heel mooi!🙏
Het is een prima starterssalarisje maar zeker geen vetpot!

Wil het gewoon even in perspectief zetten. Vergelijking is altijd moeilijk maar je slaat hier toch wel een beetje door. Het is gewoon goed geld verdienen met maar 4 dagen per week, dat is gewoon top en heb je goed gedaan
* tijd (dat komt wel, want je hebt nog wel even om te werken
* nieuwsgierigheid: deze zou ik niet vergeten en wat meer aandacht geven. Je schrijft veel dingen vanuit een perspectief alsof je alles snapt en begrijpt. Je leert veel meer als je juist naar dingen blijft kijken met een frisse blik en een stukje nieuwsgierigheid. Is niet raar, hoort bij de leeftijd vaak (*kots trouwens, ik vond dit vroeger ook ergerlijk als mensen het zeiden maar 10 jaar later denk ik wel dat ze gelijk hadden
Dé manier om er een schaal bij te regelen binnen mijn overheidsorganisatie (als je wilt weten welke zoek je maar even op het forum): ga naar een andere regio (meestal naastgelegen, de onze heeft er 7) en regel daar een schaal erbij. Jaartje later naar je oude leidinggevende stappen, goh het bevalt toch niet zo goed, zou ik terug kunnen komen met mijn huidige schaal? We noemen het ook wel schaaltje halen.
Of het kies is is een ander ding, maar anders is het best moeilijk om binnen je huidige functie een schaal erbij te organiseren.
Of het kies is is een ander ding, maar anders is het best moeilijk om binnen je huidige functie een schaal erbij te organiseren.
[ Voor 14% gewijzigd door Sammy_tukker op 20-02-2023 09:02 ]
Anoniem: 1915870
Deze calvinistische "tevreden zijn met weinig en niet klagen" mentaliteit is net de mentaliteit waar werkgevers de laatste decennia van geprofiteerd hebben en misbruik van maken. Met als gevolgen uitgeholde sociale voorzieningen en salarissen. Het topic "het onbestaan van het middeninkomen" staat vol met klagende mensen met een prima salaris die (vooral) omlaag schoppen. Maar wil iemand aan dat middeninkomen ontsnappen dan ben je opeens een klager die dingen in perspectief moet zetten.Fr33z schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:40:
[...]
\![]()
![]()
![]()
Dit is natuurlijk van alle tijden maar deze opmerking doet me toch wel smakelijk lachen zeg. Ik ken genoeg WO-opgeleide mensen die gewoon een prima baantje hebben die op hun dertigste 3300-3800 verdienen Die zijn dus 5 of 6 jaar verder en hebben een hogere opleiding en verdienen vergelijkbaar. meeste van hen hebben gelukkig ook een prima leven zo te zien, zelfs op hun "startsalarisje.."
![]()
Wil het gewoon even in perspectief zetten. Vergelijking is altijd moeilijk maar je slaat hier toch wel een beetje door. Het is gewoon goed geld verdienen met maar 4 dagen per week, dat is gewoon top en heb je goed gedaanmag je ook tevreden mee zijn. De andere tips zijn denk ik wel gegeven. Het is mooi dat je ambiteus bent en nadenkt over de toekomst, maar de kans is levensgroot dat je veel werk dat om je heen ook gedaan wordt helemaal niet ziet en daarom lijkt het alsof andere mensen weinig doen/weinig input leveren. Dat gaat alleen maar over met 2 factoren:
* tijd (dat komt wel, want je hebt nog wel even om te werken)
* nieuwsgierigheid: deze zou ik niet vergeten en wat meer aandacht geven. Je schrijft veel dingen vanuit een perspectief alsof je alles snapt en begrijpt. Je leert veel meer als je juist naar dingen blijft kijken met een frisse blik en een stukje nieuwsgierigheid. Is niet raar, hoort bij de leeftijd vaak (*kots trouwens, ik vond dit vroeger ook ergerlijk als mensen het zeiden maar 10 jaar later denk ik wel dat ze gelijk hadden)
Ik vind dat deze post het allemaal heel goed samenvat. TS zegt een hele hoop moois over zijn werkzaamheden, maar is via een uitzendbureau gestart in een schaal 8 functie. Dat betekent (heel cru gezegd) dat het werk wat hij doet strategisch gezien als helemaal niet zo belangrijk gezien wordt. Deels door de schaal (schaal 8 is vrij laag, ook voor een starter), deels door het feit dat de rol blijkbaar ook ingevuld wordt door mensen van een uitzendbureau. Dat is allemaal niet erg, maar geeft misschien wel wat perspectief op de verwachtingen van de TS, die eigenlijk gewoon supergoed verdient en dat zelf niet inziet (zoals startsalarissen bij het Rijk altijd prima in orde zijn).CurlyMo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:25:
Wat ik nou niet goed kan rijmen is dit
[...]
In combinatie met je schaal
[...]
Even voor mijn beeld van ambtenarensalarissen. Waarbij ik voor het gemak het onderscheid pak van strategisch, tactisch en operationeel. Dan zit je redelijk laag in de operationele laag te werken. Wil je nog lager gaan dan kom je meer in de ondersteunde diensten zoals secretaresses, plantsoenbeheer, vuilnisophaaldienst etc.
Wanneer je dan zegt "grootschalige financiële regelingen" dan zou ik dat kunnen lezen als het begeleiden van grote aanbestedingen van tientallen miljoenen, maar net zo goed als budgetafspraken voor een nieuwe biologische WC-rol voor alle ministeries. Of gaat het over dingen als subsidieverstrekking wat ook in alle ordes van grootte voorkomt? Het toekennen van schadevergoeding voor toeslagenschandaal gedupeerden? Ik probeer maar even wat voorbeelden te bedenken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je enerzijds vrij stellig bent in hoe goed je je werk wel niet doet (en daarin je jezelf vindt) voor iemand met weinig werkervaring, maar anderzijds je schaal helemaal niet lijkt te aan te sluiten bij dat type werk. Ofwel, je werkt sluit totaal niet aan bij je schaal, dan heb je wellicht een punt. Ofwel je werk is minder zwaar als dat je ons doet voorkomen. Ik neig zelf naar het tweede, maar misschien is het een goed idee als je toch iets meer specificeert wat het werk is dat je precies doet.
@DH53064: mooi dat je vooruit wilt en voor jezelf een mooie toekomst op wil bouwen. Goede instelling. Heb je een Master gedaan? Zo nee, dan zal je binnen de Rijksoverheid jarenlang moeite hebben om uit je huidige schaal te komen. Dan zijn er kort samengevat drie opties:
1. Accepteer je groei binnen de overheid, die vanzelf gaat en gekoppeld is met een heleboel voordelen rond werk/privé balans, 36-urige werkweek, pensioenvoorzieningen, etc.;
2. Geef jezelf de reality check dat je het voor je leeftijd en opleidingsniveau (kan ik niet vinden, maar gezien je gestart bent via een uitzendbureau en nu in schaal 8 zit vermoed ik HBO Bachelor max) uitstekend voor elkaar hebt en doe eventueel nog een vervolgopleiding (betaalt de werkgever vast als je het netjes vraagt) om door te kunnen groeien in verantwoordelijkheden en schaal;
3. Ga solliciteren in het bedrijfsleven (alhoewel ik vermoed dat je er dan heeeeel snel achter komt dat het gras niet zomaar groener is ergens anders.
Succes met je keuzes!
De minachtige woorden over je salaris als 'salarisje' en 'geen vetpot' terwijl je voor je leeftijd, opleiding en ervaring een keurig salaris ontvangt helpen je niet. Omgekeerd is dat ook geen argument te accepteren waar je nu zit, maar je staat snel 0-1 achter in de discussie die - zoals je hier merkt - vervolgens gaat over het feit of je salaris redelijk is. Dat daargelaten:
Je zit in schaal 8. Dat is een meer ondersteunende rol met minder eindverantwoordelijkheid dan schaal 10/11. Als jij de mening bent toegedaan dat je feitelijk een schaal 10/11 rol uitvoert moet je dat aangeven en vraag je om een herwaardering van je functie: "Hoi [manager], ik sta op schaal 8. Echter doe ik XYZ van schaal 8 nooit, maar doe ik 100% van de taakomschrijving van schaal 10/11. Ik wil ook graag groeien. Daarom verzoek ik hierbij... etc."
Let wel dat veel werknemers deze mening zijn toegedaan: "Ja maar ik doe al het werk wat hij doet en daarom wil ik het ook". Vervolgens blijken er toch altijd verschillen te zijn in eindverantwoordelijkheid. Dat jij af en toe een dossier mag/kan oppakken heeft niet tot gevolg dat jij volledig schaal 10/11 bent. Maar dat kunnen we hier niet overzien. Ik heb veel HR-gerelateerde zaken gezien binnen het Rijk en de 'ik doe een aantal taken van de functie [twee schalen hoger functie] dus geeft me dat geld' is daar één van de voornaamste problemen met starters.
Als de secretaresse wat beslissingen mag nemen met mandaat van de directeur, mag ze dan direct claimen dat ze ook het directeurssalaris moet ontvangen?
Je kant het altijd vragen. Maar ik zou je afraden het te presenteren zoals je hier doet: 'salarisje', 'ja maar hunnie krijgen het wel'. De schijn van minachting door jou over je uitstekende startsalaris schopt tegen het zere been van veel anderen en helpt je niet. Maar vervolgens hoef je natuurlijk ook niet te blijven zitten op je salarisniveau.
Het leidt allemaal af van waar het om gaat: past de schaal bij je daadwerkelijke werkzaamheden en verantwoordelijkheden? Zo nee, dan moet je dus (i) afspraken maken hun je wel zo snel mogelijk je ambitie waar kunt maken op je huidige plek of (ii) moven.
Ter referentie, check maar eens wat de startende advocaten verdienen. En dan heb jij véél betere werktijden, vakantiedagen en andere CAO perks. En zit daar nog een universitaire studie + beroepsopleiding tussen. https://www.advocatie.nl/...Stand-salarissen-2022.pdf
Je zit in schaal 8. Dat is een meer ondersteunende rol met minder eindverantwoordelijkheid dan schaal 10/11. Als jij de mening bent toegedaan dat je feitelijk een schaal 10/11 rol uitvoert moet je dat aangeven en vraag je om een herwaardering van je functie: "Hoi [manager], ik sta op schaal 8. Echter doe ik XYZ van schaal 8 nooit, maar doe ik 100% van de taakomschrijving van schaal 10/11. Ik wil ook graag groeien. Daarom verzoek ik hierbij... etc."
Let wel dat veel werknemers deze mening zijn toegedaan: "Ja maar ik doe al het werk wat hij doet en daarom wil ik het ook". Vervolgens blijken er toch altijd verschillen te zijn in eindverantwoordelijkheid. Dat jij af en toe een dossier mag/kan oppakken heeft niet tot gevolg dat jij volledig schaal 10/11 bent. Maar dat kunnen we hier niet overzien. Ik heb veel HR-gerelateerde zaken gezien binnen het Rijk en de 'ik doe een aantal taken van de functie [twee schalen hoger functie] dus geeft me dat geld' is daar één van de voornaamste problemen met starters.
Als de secretaresse wat beslissingen mag nemen met mandaat van de directeur, mag ze dan direct claimen dat ze ook het directeurssalaris moet ontvangen?
Je kant het altijd vragen. Maar ik zou je afraden het te presenteren zoals je hier doet: 'salarisje', 'ja maar hunnie krijgen het wel'. De schijn van minachting door jou over je uitstekende startsalaris schopt tegen het zere been van veel anderen en helpt je niet. Maar vervolgens hoef je natuurlijk ook niet te blijven zitten op je salarisniveau.
Het leidt allemaal af van waar het om gaat: past de schaal bij je daadwerkelijke werkzaamheden en verantwoordelijkheden? Zo nee, dan moet je dus (i) afspraken maken hun je wel zo snel mogelijk je ambitie waar kunt maken op je huidige plek of (ii) moven.
Ter referentie, check maar eens wat de startende advocaten verdienen. En dan heb jij véél betere werktijden, vakantiedagen en andere CAO perks. En zit daar nog een universitaire studie + beroepsopleiding tussen. https://www.advocatie.nl/...Stand-salarissen-2022.pdf
Ja leuk, maar precies dit gaat hier nou niet op. Dit is een situatie waarin iemand nou juist een keer gewoon al heel goed zit maar dat zelf sterk onderwaardeerd. Aan het middeninkomen "ontsnappen" is leuk maar het is TS potverdikkie gewoon al gelukt en hij is nog maar 24Anoniem: 1915870 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:07:
[...]
Deze calvinistische "tevreden zijn met weinig en niet klagen" mentaliteit is net de mentaliteit waar werkgevers de laatste decennia van geprofiteerd hebben en misbruik van maken. Met als gevolgen uitgeholde sociale voorzieningen en salarissen. Het topic "het onbestaan van het middeninkomen" staat vol met klagende mensen met een prima salaris die (vooral) omlaag schoppen. Maar wil iemand aan dat middeninkomen ontsnappen dan ben je opeens een klager die dingen in perspectief moet zetten.
Even los van de discussie of het genoemde salaris voor een 24 jarige met 1-2 jaar werkervaring voldoende is of niet. Dat is allemaal al benoemd.
De beste adviezen zijn ook benoemd: Namelijk ga praten met je manager, en leg uit waar de schoen wringt. Want uit alles wat ik lees, blijkt duidelijk dat jij het niet eens bent met je beloning voor geleverd werk vergeleken met andere collega's. En als je daar steekhoudende en aantoonbare argumenten aan kunt halen dan zou ik dat zeker doen. Bijvoorbeeld als jouw functie nu op een andere schaal wordt geplaatst, dan heb je een prima reden om met je manager te overleggen om dat aan te laten passen.
Onderhandelen binnen het rijk is niet onmogelijk, maar omdat er een vast functiehuis met gekoppeld salarishuis is, is het niet makkelijk om zomaar naar een andere schaal te gaan zonder functiewijziging. Maar opteren naar een hogere functie is zeker een optie. Ik heb ooit succesvol geopteerd naar een schaal 11 (Politie, niet rijk) functie. Ik ben toen over een periode van 4,5 jaar 1400,- per maand gegroeid.
De beste adviezen zijn ook benoemd: Namelijk ga praten met je manager, en leg uit waar de schoen wringt. Want uit alles wat ik lees, blijkt duidelijk dat jij het niet eens bent met je beloning voor geleverd werk vergeleken met andere collega's. En als je daar steekhoudende en aantoonbare argumenten aan kunt halen dan zou ik dat zeker doen. Bijvoorbeeld als jouw functie nu op een andere schaal wordt geplaatst, dan heb je een prima reden om met je manager te overleggen om dat aan te laten passen.
Onderhandelen binnen het rijk is niet onmogelijk, maar omdat er een vast functiehuis met gekoppeld salarishuis is, is het niet makkelijk om zomaar naar een andere schaal te gaan zonder functiewijziging. Maar opteren naar een hogere functie is zeker een optie. Ik heb ooit succesvol geopteerd naar een schaal 11 (Politie, niet rijk) functie. Ik ben toen over een periode van 4,5 jaar 1400,- per maand gegroeid.
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Zeker weten, het gesprek stond al ingepland hoor. Er zit natuurlijk een verhaal rondom alle argumenten, daarbij komt ook de formele functiewaardering ter sprake waarbij logischerwijs aantoonbaar geredeneerd moet kunnen worden waarom ik meer wil verdienen ohgv schaal en/of tredes dan ik nu al krijg. Dat is natuurlijk aan mij om dat zo goed mogelijk te onderbouwen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met alle tips, tricks, adviezen en wijsheid van al deze lieve mensen hier zeker wat moois van kan meenemen.Equator schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:48:
Even los van de discussie of het genoemde salaris voor een 24 jarige met 1-2 jaar werkervaring voldoende is of niet. Dat is allemaal al benoemd.
Met bepaalde uitspraken en perspectieven ben ik het wel eens, maar ik zie ook TS zijn ambitie.
Het enige wat ik nog kan én wil toevoegen, is vooral gericht aan iedereen (dus niet specifiek alleen jij @Fr33z ) die bijvoorbeeld dit zegt:
Het enige wat ik nog kan én wil toevoegen, is vooral gericht aan iedereen (dus niet specifiek alleen jij @Fr33z ) die bijvoorbeeld dit zegt:
Ja, het is TS gelukt, en ja, TS mag heus wel een iets meer waarderende en open houding aannemen waar (meer) zelfreflectie in voorkomt, MAAR: als je vooral buiten die middenmoot wil blijven, ga dan vooral niet zitten rationaliseren dat je het nu al zo knap en goed hebt gedaan. Blijven zoeken en drukken om door te groeien is belangrijk, want zodra je daarmee stopt, zak je keurig weer naar de middenmoot.Fr33z schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:31:
Ja leuk, maar precies dit gaat hier nou niet op. Dit is een situatie waarin iemand nou juist een keer gewoon al heel goed zit maar dat zelf sterk onderwaardeerd. Aan het middeninkomen "ontsnappen" is leuk maar het is TS potverdikkie gewoon al gelukt en hij is nog maar 24
OK, maar als je echt buiten de middenmoot wilt blijven moet je natuurlijk niet in loondienst bij het RijkPhyrozi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
Met bepaalde uitspraken en perspectieven ben ik het wel eens, maar ik zie ook TS zijn ambitie.
[...]
Ja, het is TS gelukt, en ja, TS mag heus wel een iets meer waarderende en open houding aannemen waar (meer) zelfreflectie in voorkomt, MAAR: als je vooral buiten die middenmoot wil blijven, ga dan vooral niet zitten rationaliseren dat je het nu al zo knap en goed hebt gedaan. Blijven zoeken en drukken om door te groeien is belangrijk, want zodra je daarmee stopt, zak je keurig weer naar de middenmoot.
Dit dus.donleone83 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:44:
Ik vind dat deze post het allemaal heel goed samenvat. TS zegt een hele hoop moois over zijn werkzaamheden, maar is via een uitzendbureau gestart in een schaal 8 functie. Dat betekent (heel cru gezegd) dat het werk wat hij doet strategisch gezien als helemaal niet zo belangrijk gezien wordt. Deels door de schaal (schaal 8 is vrij laag, ook voor een starter), deels door het feit dat de rol blijkbaar ook ingevuld wordt door mensen van een uitzendbureau.
De TS lijkt zijn werkzaamhgeden af te schilderen alsof hij beslissingen maakt over miljarden, maar ik zou zonder liegen ook kunnen stellen dat ik beslissingen maak aangaande regelingen die tussen de honderden miljoenen en een paar miljard op jaarbasis behelzen. Dat klinkt heel heftig, en je zou welhaast denken dat ik een topsalaris moet hebben.
Ok, de beslissingen zijn op technisch vlak en gaan over bugfixes in de IT ondersteuningssystemen die geberuikt worden bij de uitvoeringen van een aantal wettelijke regelingen, en ik draag geen enkele eindverantwoordelijkheid als er ergens iets mis gaat en er miljoenen in een zwart gat verdwijnen door een over-optimistische inschatting over de kosten van een IT-project. Dat is een wat eerlijker weergave van de werkelijkheid, en ik denk dat dat tweede paar ogen waar de TS het over heeft zeker niet onderschat mag worden.
Jaren is snel in overheidsland@DH53064: mooi dat je vooruit wilt en voor jezelf een mooie toekomst op wil bouwen. Goede instelling. Heb je een Master gedaan? Zo nee, dan zal je binnen de Rijksoverheid jarenlang moeite hebben om uit je huidige schaal te komen.
Niet dat het de TS nu gaat helpen, maar naarmate je ouder wordt, worden je papiertjes minder belangrijk.
Ik zit nu ook op een schaal / functie waarvoor een HBO/WO-diploma gevraagd wordt, en dat diploma heb ik niet. Maar toen ik na een na een consultancyklus, met 16 jaar relevante ervaring, intern solliciteerde was de organisatie maar al te graag bereid mij aan te nemen in die schaal en functie om mijn oude salaris te matchen (maar dan voor 36 ipv 40 uur plus alle andere voordelen). Het leverde alleen wat verwarring op bij HR toen ze me, nadat het contract getekend was, vroegen om een kopie van mijn diploma
@Fr33z zoals ik hopelijk met mijn kanttekening ook duidelijk maakte; helemaal mee eens hoor. En dat is uiteindelijk in alles zo. Er moet een balans zijn tussen alle factoren - en dat zijn er heel veel.
Die balans (of wellicht beter; optimum) moet er zijn om precies dat te bewerkstelligen wat alle doelen dient. Zo kunnen we nog wel pagina's door filosoferen, maar (bijna) iedereen begrijpt het wel.
Die balans (of wellicht beter; optimum) moet er zijn om precies dat te bewerkstelligen wat alle doelen dient. Zo kunnen we nog wel pagina's door filosoferen, maar (bijna) iedereen begrijpt het wel.
De ervaring, kan @DH53064 alleen maar zelf op doen.
Nu is het nog gemakkelijk praten, maar ik ben vooral benieuwd naar het resultaat van het gesprek.
Keer de deksel op je neus krijgen is ook niet erg, daar kun je van leren. Die ervaringen gaan die silver-lining zijn tussen naast je schoenen lopen en met beide voeten aan de grond het maximale uit je carriere halen.
Uit de ervaringen die ik las werd er vooral ge 'cherry picked' wat in lijn was van de TS, wat ook weer onderstreept dat @DH53064 vooral die eigen ervaring moet gaan opdoen.
Nu is het nog gemakkelijk praten, maar ik ben vooral benieuwd naar het resultaat van het gesprek.
Keer de deksel op je neus krijgen is ook niet erg, daar kun je van leren. Die ervaringen gaan die silver-lining zijn tussen naast je schoenen lopen en met beide voeten aan de grond het maximale uit je carriere halen.
Uit de ervaringen die ik las werd er vooral ge 'cherry picked' wat in lijn was van de TS, wat ook weer onderstreept dat @DH53064 vooral die eigen ervaring moet gaan opdoen.
Het komt inderdaad een beetje over als iemand die een rechtszaak op alle belangrijke punten heeft verloren, maar op een klein puntje gelijk krijgt en dan zegt gewonnen te hebben. Als het gesprek op een gelijke manier gaat, dan voorzie ik wel wat deksel op de neus gebeurens.Furion2000 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:36:
Maar ook dat kan heel leerzaam zijn
Ik moet wel een beetje aan deze Family Guy Star Wars clip denken
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 20-02-2023 14:16 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In defence van de TS: dit soort topics hebben wel een beetje de trend om in een spiraal te komen waar persoon A iets negatiefs zegt over de houding van de TS, de TS vervolgens wat tegen gas geeft, persoon B dat vervolgens uit uit z'n context leest en iets negatief zegt over de houding van de TS, de TS vervolgens wat meer tegen gas geeft, persoon C dat uit z'n verband leest, etc, etc.gambieter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Het komt inderdaad een beetje over als iemand die een rechtszaak op alle belangrijke punten heeft verloren, maar op een klein puntje gelijk krijgt en dan zegt gewonnen te hebben. Als het gesprek op een gelijke manier gaat, dan voorzie ik wel wat deksel op de neus gebeurens.
gambieter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:13:
Het komt inderdaad een beetje over als iemand die een rechtszaak op alle belangrijke punten heeft verloren, maar op een klein puntje gelijk krijgt en dan zegt gewonnen te hebben.
offtopic:
Die kunnen altijd nog een dansschool gaan runnen.
Die kunnen altijd nog een dansschool gaan runnen.
Maar het gaat in deze niet om minimumloon, maar om 1.3x modaal. Dat verschuift het e.e.a. al een beetje.Anoniem: 1915870 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:15:
Tweakers als iemand opmerkt dat minimumloon te laag is: "Dan moet je maar een vak leren en onderhandelen. In deze markt kun je makkelijk meer verdienen. Zo ben ik ook aan mijn villa en Tesla gekomen."
Leuke clip en ik moest lachen, maar zo sterk bedoel ik hem niet en zou het jammer vinden als de hoofdnoot een beetje gemist word daardoor. Zelf die ervaring op doen gaat leidend zijn in de ontwikkeling van TS.gambieter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Het komt inderdaad een beetje over als iemand die een rechtszaak op alle belangrijke punten heeft verloren, maar op een klein puntje gelijk krijgt en dan zegt gewonnen te hebben. Als het gesprek op een gelijke manier gaat, dan voorzie ik wel wat deksel op de neus gebeurens.
Genoeg gelult, tijd voor actie en ons de resultaten delen zeg maar
Mee eens. Er is niks tegen ambitie, maar gemixt met wat realisme kan het nog beter werken. Ik ben ook benieuwd naar de uitkomstFurion2000 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:37:
Leuke clip en ik moest lachen, maar zo sterk bedoel ik hem niet en zou het jammer vinden als de hoofdnoot een beetje gemist word daardoor. Zelf die ervaring op doen gaat leidend zijn in de ontwikkeling van TS.
Genoeg gelult, tijd voor actie en ons de resultaten delen zeg maar
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het is goed om soms kritisch te leren kijken, als ik alle adviezen hier zou moeten opvolgen dan kan ik uiteindelijk ook tevreden zijn met een zak stront en een doos pennen. Tsja, thats not my drive. Doorvragen, naar de kern komen, kritisch durven zijn en met een open visie leren opereren is belangrijk.RagingPenguin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:00:
[...]
In defence van de TS: dit soort topics hebben wel een beetje de trend om in een spiraal te komen waar persoon A iets negatiefs zegt over de houding van de TS, de TS vervolgens wat tegen gas geeft, persoon B dat vervolgens uit uit z'n context leest en iets negatief zegt over de houding van de TS, de TS vervolgens wat meer tegen gas geeft, persoon C dat uit z'n verband leest, etc, etc.
Zeker waar. Maar vergeet niet dat je nog tot je 67e door moet hè, er is nog zat tijd om te groeien.DH53064 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
[...]
Het is goed om soms kritisch te leren kijken, als ik alle adviezen hier zou moeten opvolgen dan kan ik uiteindelijk ook tevreden zijn met een zak stront en een doos pennen. Tsja, thats not my drive. Doorvragen, naar de kern komen, kritisch durven zijn en met een open visie leren opereren is belangrijk.
De werkzaamheden die je beschrijft, passen m.i. echt niet bij een schaal 10/11. Daar heb je het over accounthouders, projectleiders, beleidsmedewerkers etc is mijn ervaring binnen de overheid. Iemand die alleen de subsidieaanvragen toetst aan het beleidskader en de verordening valt daar dus wat mij betreft zeer zeker niet onder. Vergelijken met collega's is niet altijd zinvol, misschien vallen die nog onder oude regelingen of zijn ze 'weggepromoveerd'.
Als jij als goede appel in het mandje boven komt drijven, krijg je echt wel wat je toekomt. De overheid is wat dat betreft wel echt anders dan het bedrijfsleven, waar dat vaak alleen gebeurt als je er zelf om vraagt.
Het is wat vooroordeel bevestigend, maar inderdaad, hard en goed werken tussen ambtenaren valt vanzelf positief op.Icephase schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:05:
Als jij als goede appel in het mandje boven komt drijven, krijg je echt wel wat je toekomt. De overheid is wat dat betreft wel echt anders dan het bedrijfsleven, waar dat vaak alleen gebeurt als je er zelf om vraagt.
Maar let op, je maakt er niet alleen vrienden mee, er zijn ook mensen die het niet heel erg waarderen als een jonge hond laat zien dat een week werk ook in een dag gedaan kan worden

Terechte opmerking, maar om nou om die reden ook maar mee te gaan in de mores van 'waarom vandaag als het ook morgen kan?' gaat me te ver hoorDido schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Het is wat vooroordeel bevestigend, maar inderdaad, hard en goed werken tussen ambtenaren valt vanzelf positief op.
Maar let op, je maakt er niet alleen vrienden mee, er zijn ook mensen die het niet heel erg waarderen als een jonge hond laat zien dat een week werk ook in een dag gedaan kan worden
Om het topic wat breder te trekken wil ik graag mijn eigen casus inbrengen en ben ik benieuwd naar jullie adviezen.
Momenteel werk ik als engineer bij een rijksuitvoeringsorganisatie. Ik zit in schaal 10 trede 5, dit staat gelijk aan 3936 euro bruto per maand. Binnenkort maak ik de stap naar een leidinggevende IT rol en kom ik terecht in schaal 12.
Wat ik begrepen heb van promoties binnen de rijksoverheid is dat je horizontaal oversteekt en dan 1 trede erbij krijgt. Dat betekent voor mij dat ik uit zal komen in schaal 12 trede 1. Dit staat gelijk aan 4247 bruto per maand oftewel een stijging van ca. 8% t.o.v. wat ik nu verdien.
Deze stap in salaris voelt voor mij relatief klein vergeleken met de verantwoordelijkheden die ik erbij krijg, namelijk het functioneel aansturen van een IT-team en een business-team, budgetverantwoordelijk en resultaatverantwoordelijk voor product/dienst.
Zou het redelijk zijn voor mij om een aantal tredes extra te vragen?
Momenteel werk ik als engineer bij een rijksuitvoeringsorganisatie. Ik zit in schaal 10 trede 5, dit staat gelijk aan 3936 euro bruto per maand. Binnenkort maak ik de stap naar een leidinggevende IT rol en kom ik terecht in schaal 12.
Wat ik begrepen heb van promoties binnen de rijksoverheid is dat je horizontaal oversteekt en dan 1 trede erbij krijgt. Dat betekent voor mij dat ik uit zal komen in schaal 12 trede 1. Dit staat gelijk aan 4247 bruto per maand oftewel een stijging van ca. 8% t.o.v. wat ik nu verdien.
Deze stap in salaris voelt voor mij relatief klein vergeleken met de verantwoordelijkheden die ik erbij krijg, namelijk het functioneel aansturen van een IT-team en een business-team, budgetverantwoordelijk en resultaatverantwoordelijk voor product/dienst.
Van engineer schaal 10 naar (startend) teammanager schaal 12 is nogal een verschil qua verantwoordelijkheid. Minimaal schaal 12.2 is niet heel gek, je kan uiteraard hoger (bijv. op 12.3) inzetten en na onderhandelen alsnog op 12.2 uitkomen.Gosuuu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:40:
Om het topic wat breder te trekken wil ik graag mijn eigen casus inbrengen en ben ik benieuwd naar jullie adviezen.
[ Voor 34% gewijzigd door DH53064 op 22-02-2023 23:46 ]
Mijn nieuwe functie wordt die van Product Owner. In onze organisatie is de PO rol niet helemaal volgens de SCRUM guide ingericht en kent het ook taken die je eigenlijk bij een project manager zou verwachten.
Ik zal ca. 25 man verspreid over 3 teams functioneel aansturen, word budget- en resultaatverantwoordelijk, zal over de teamsamenstelling gaan, word accountable voor van alles en nog wat, maar zal niet HR verantwoordelijk zijn voor de individuele medewerkers.
Financieel wordt de stap imo pas echt interessant vanaf 12.3. 12.4+ lijkt me een utopie. Ik kan inzetten op 12.4 onder het mom van niet geschoten is altijd mis, maar wil ook niet te hebberig en het te hoog in m’n bol hebbend over komen.
Ik zal ca. 25 man verspreid over 3 teams functioneel aansturen, word budget- en resultaatverantwoordelijk, zal over de teamsamenstelling gaan, word accountable voor van alles en nog wat, maar zal niet HR verantwoordelijk zijn voor de individuele medewerkers.
Financieel wordt de stap imo pas echt interessant vanaf 12.3. 12.4+ lijkt me een utopie. Ik kan inzetten op 12.4 onder het mom van niet geschoten is altijd mis, maar wil ook niet te hebberig en het te hoog in m’n bol hebbend over komen.
Het kan dat een coordinator of product owner bepaalde verantwoordelijkheden krijgt over een bepaald budget of programma. Maar, ben je verantwoordelijk voor alle programma's/producten binnen het gehele team? Of alleen je eigen programma(s) als Product Owner?Gosuuu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:26:
Mijn nieuwe functie wordt die van Product Owner. In onze organisatie is de PO rol niet helemaal volgens de SCRUM guide ingericht en kent het ook taken die je eigenlijk bij een project manager zou verwachten.
Daarbij.... als je daardoor direct 2 schalen kan groeien en een stukje ervaring meekrijgt met de sturing, why not? Hangt af van je ambities. Als je direct 2 schalen kan groeien is dat al 1 bijzondere beloning, alles daarna is mooi meegenomen. Inzetten op 2 tredes extra is prima (12.3), daarna terechtkomen op 12.2 is niet verkeerd.
Oh, en vergeet niet. Als je echt van mening bent dat er veel taken en verantwoordelijkheden van een manager verscholen zitten in die functie kan je het FunctieGebouwRijk erbij pakken en vergelijken. Echter, je verwijst dan wel naar een startende manager functie die ook op schaal 12 zal zitten, even ervan uitgaande dat je geen management-ervaring hebt. Dan word je geacht manager te worden met wel alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken, voor iemand zonder leidinggevende ervaring 2 schalen hoppen en dan ook nog als teammanager komt bijna nergens voor.Gosuuu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:26:
Horizontaal oversteken plus één stap zou volgens de salaristabel uitkomen op schaal 12 trede 0. Als je trede 1 krijgt, sla je dus al een trede over. Dat is misschien iets om in de gaten te houden.Gosuuu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:40:
Ik zit in schaal 10 trede 5, dit staat gelijk aan 3936 euro bruto per maand. Binnenkort maak ik de stap naar een leidinggevende IT rol en kom ik terecht in schaal 12.
Wat ik begrepen heb van promoties binnen de rijksoverheid is dat je horizontaal oversteekt en dan 1 trede erbij krijgt. Dat betekent voor mij dat ik uit zal komen in schaal 12 trede 1.
Iets anders om in de gaten te houden is of de datum waarop je de periodiek krijgt verschuift. Bij interne promoties is die bij mij hetzelfde gebleven, waardoor ik bijvoorbeeld in oktober een schaal en een trede erbij kreeg en in december meteen nog een trede omhoog ging. Bij een overplaatsing met promotie verschoof die datum naar de datum van overplaatsing, waardoor ik bijvoorbeeld m’n periodieken voortaan vier maanden later kreeg.
Be yourself, no matter what they say ...
Ik denk dat je blij mag zijn met dat startsalaris. En dat ook alleen heeft plaatsgevonden omdat je deta salaris op een dergelijk niveau past en dat de markt krap is.DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
Hoi allemaal,
Ik ben DH53064, 24 jaar en werk bijna 1 jaar voor het Rijk.
Nu komt het, ik begon als uitzendkracht en kwam een aantal maanden later in vaste dienst omdat een andere ambtenaar vertrok (die overigens wel tegen haar eindtredes zat). Daar mocht ik dus onderhandelen en kreeg ik uiteindelijk 1 trede erbij, tov mijn salaris via het uitzendbureau.
Ik verdien nu bruto 3376,- euro en vind dat eigenlijk best weinig. Nu ga ik dus in mijn 1e personeelsgesprek (WOG) om 3 tredes extra vragen, dat komt uit op 3782,- euro. Als ik kijk naar mijn drive, energie en neergezette resultaten binnen dit team vind ik dit meer dan waard. Kijkend naar mijn inzet tov andere collega's verlies ik een beetje mijn motivatie als ik kijk wat daar voor salaris tegenover staat. Daarom wil ik dit dus aankaarten.
Wat zijn jullie ervaringen hierin? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Over doorgroeimogelijkheden ook nog een ding:
Daarnaast wil ik wel doorgroeien binnen het team alleen de mogelijkheden zijn best klein, je kan pas door als er een collega vertrekt of het werk uitgebreider wordt. Anders moet je dus wachten op deze kansen, terwijl de organisatie steeds meer vacatures erbij krijgt. Wil ik weg bij deze superleuke chille functie, met leuke collega's en een toffe manager naar een functie met 1 of 2 schalen hoger waar het misschien ook wel leuk is? Of is vertrekken na 1 jaar te snel en moet ik meer geduld hebben?
Als ik de verhalen van collega's van andere afdelingen/teams moet geloven die dezelfde leeftijd hebben alleen nu al rond de 4000,- zitten voor bijna hetzelfde werk krijg ik de neiging om niet te lang te blijven zitten op mijn functie maar te gaan jobhoppen om zo sneller door te groeien. Het zit me oprecht wel dwars, daarom ben ik benieuwd naar jullie wijsheid..
Hoe zien jullie dit?
Bij het rijk ga je sowieso geen interessante stappen zetten, dan moet je toch echt uit die sector. Het startsalaris bij de overheid is wel relatief hoog.
Je bent jong, kijk het een jaar aan. Heb plezier in je werk. Ga dan eens om je heen kijken. Met wisselen van werkgever maak je de echte stappen.
Ik denk dat het tijd is om te switchen eerlijk gezegd. Als het salarishuis niet voldoet, de snelheid van groei niet prima is en mensen die er langer zitten dan jij niet meer mogen verdienen omdat ze slechter zijn, dan zit je in het beste geval niet op je plek bij de overheid met de 'ambities' die je hebt.
Je zit bij de overheid, een instantie waar gewoon goed voor je gezorgd word. Gewoon goed. Je maakt zonder bijzondere dingen te doen elk jaar een stap in salaris, meer dan prima pensioen, als je je functie beu bent denken ze mee, standaard 36 uur, je vliegt er niet zomaar uit in mindere tijden. Belangrijkste punt als laatst; een werkdruk die over het algemeen veel lager is dan de commerciele bedrijven.
Ik ben voor onderhandelen, ook bij de overheid, maar de uitlatingen komen gewoon niet overeen met de overheid. Een heel scheef gesprek over een werkgever waar veel mensen heel blij mee zijn. Als jij dan de uitzondering bent, zoek het ergens anders. Al dat geleuter over schalen, die is er daar nou juist om voorspelbaar te zijn en minder geleuter te krijgen. Je weet waar je voor tekent....
Het komt nu een beetje over als een ticket boeken naar een all inclusive resort in een warm land en klagen dat het eten altijd hetzelfde is en het te heet is......
Je zit bij de overheid, een instantie waar gewoon goed voor je gezorgd word. Gewoon goed. Je maakt zonder bijzondere dingen te doen elk jaar een stap in salaris, meer dan prima pensioen, als je je functie beu bent denken ze mee, standaard 36 uur, je vliegt er niet zomaar uit in mindere tijden. Belangrijkste punt als laatst; een werkdruk die over het algemeen veel lager is dan de commerciele bedrijven.
Ik ben voor onderhandelen, ook bij de overheid, maar de uitlatingen komen gewoon niet overeen met de overheid. Een heel scheef gesprek over een werkgever waar veel mensen heel blij mee zijn. Als jij dan de uitzondering bent, zoek het ergens anders. Al dat geleuter over schalen, die is er daar nou juist om voorspelbaar te zijn en minder geleuter te krijgen. Je weet waar je voor tekent....
Het komt nu een beetje over als een ticket boeken naar een all inclusive resort in een warm land en klagen dat het eten altijd hetzelfde is en het te heet is......
Heb niet het hele topic gelezen, maar wel intussen zoveel ervaring bij de <knip> naamsverbasteringen zijn niet toegestaan. overheid dat je die in twee cijfers uitdrukt
@DH53064 ben je bekend met de p-cyclus? Startgesprek, voortgangsgesprek, functioneringsgesprek. Wat jij ervaart, kun je aankaarten in het SG. Stel concreet de vraag: hoe groei ik verder in mijn functie en daarbij behorende salaris. Daarover maak je afspraken die je vastlegt in het verslag @ p-direct en die je aan het einde van het jaar evalueert. Zie de website van p-direct. Daarnaast kun je ook voorlichting krijgen over deze dingen via het a&o fonds.
Het gesprek aangaan over drie extra tredes is kansloos (tenzij misschien bij de lagere schalen?). Managers beslissen altijd alsof ze het zelf moeten bijpassen. Bovendien: als je over drie tredes hebt, zou een functiewaarderingsonderzoek wel eens voor de hand kunnen liggen.
Het gesprek aangaan over drie extra tredes is kansloos (tenzij misschien bij de lagere schalen?). Managers beslissen altijd alsof ze het zelf moeten bijpassen. Bovendien: als je over drie tredes hebt, zou een functiewaarderingsonderzoek wel eens voor de hand kunnen liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 23-02-2023 10:52 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Dus daar gaat al onze belastinggeld naartoe, kom ook maar die kant op danDH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
Ik verdien nu bruto 3376,- euro en vind dat eigenlijk best weinig.
/off-topic
Zoals eerder vermeld, als je meer kan krijgen staat je vrij het te proberen maar voor de sector waar je in zit en de prestaties/positie/ervaring die je hebt verdien je al redelijk boven de norm. Wees niet verrast als ze afwijzen.
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Overstappen van 10 naar 12 voor een startend (junior) teammanager is fors. De meesten starten in 11 (range schalen 11-13).Gosuuu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:40:
Ik denk dat je na 6 pagina's in dit topic waar talloze keren hetzelfde wordt gezegd nu nog steeds niet de kern van het verhaal snapt:DH53064 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
[...]
Het is goed om soms kritisch te leren kijken, als ik alle adviezen hier zou moeten opvolgen dan kan ik uiteindelijk ook tevreden zijn met een zak stront en een doos pennen. Tsja, thats not my drive. Doorvragen, naar de kern komen, kritisch durven zijn en met een open visie leren opereren is belangrijk.
1. Wees ambitieus en ga zo door
2. Je huidige salaris is bovengemiddeld voor iemand met jouw opleiding en werkervaring
Voor iemand die aangeeft het belangrijk te vinden om "met een open visie [te] leren" klink je wel heel erg als een broken record.
DH53064 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
[...]
6 paginas met advies en nuance en dan dit concluderen....
de belangrijkste feedback is 'iets minder hoog van de toren blazen mag ook wel' + 'kijk vooral naar groei en de open houding en nieuwsgierigheid die daarvoor nodig is'. als je er echt zo in staat dan gaat er heel veel nuttigs aan je voorbij EN kun je heel snel als betweterig en arrogant ervaren worden. Zou ik zeker eens goed over nadenken.
Het is volgens mij inmiddels wel duidelijk dat TS hier helemaal niet komt voor advies, maar gewoon even zijn eigen visie bekrachtigd wil zien

Hey @Thijsmans - ik heb deze maand nog mijn 1e gesprek om te Plannen voor dit jaar. Daar heb ik mijn wensen al vastgelegd in het verslag op P-Direkt waar wij dit dus gaan bespreken.Thijsmans schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:09:
Heb niet het hele topic gelezen, maar wel intussen zoveel ervaring bij de [mbr]<knip> naamsverbasteringen zijn niet toegestaan.[/] overheid dat je die in twee cijfers uitdrukt@DH53064 ben je bekend met de p-cyclus? Startgesprek, voortgangsgesprek, functioneringsgesprek. Wat jij ervaart, kun je aankaarten in het SG. Stel concreet de vraag: hoe groei ik verder in mijn functie en daarbij behorende salaris. Daarover maak je afspraken die je vastlegt in het verslag @ p-direct en die je aan het einde van het jaar evalueert. Zie de website van p-direct. Daarnaast kun je ook voorlichting krijgen over deze dingen via het a&o fonds.
Mooie aanname weer. Ik vind alleen wat van verhalen als - je moet niet zo zeuren want andere hebben het veel slechter. Als ik zo een mentaliteit heb kom ik nergens terecht. Alles aan advies is welkom maar wel zaken waar ik iets aan heb.BFmango schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:56:
Het is volgens mij inmiddels wel duidelijk dat TS hier helemaal niet komt voor advies, maar gewoon even zijn eigen visie bekrachtigd wil zien
[ Voor 12% gewijzigd door DH53064 op 24-02-2023 00:32 ]
Achja, er is niks mis met een beetje een plaat voor je kop hebben. Dat had ik ook op jouw leeftijd, en in een paar jaartjes tijd kan daar veel aan veranderen.
Hoe meer die plaat verdwijnt, hoe sneller je stappen maakt in salaris is mijn ervaring.
Hoe meer die plaat verdwijnt, hoe sneller je stappen maakt in salaris is mijn ervaring.
Ik denk dat ook je woordkeuze mensen voor het hoofd stoot. Zo heb ik bijvoorbeeld niet minder opleiding dan jij, vind ik van mezelf ook dat ik hard werk, en ben ik onderhand zo'n vijftien jaar aan de slag. Ik ben hartstikke tevreden met het salaris dat jij als "slecht" ziet.DH53064 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:54:
Mooie aanname weer. Ik vind alleen wat van verhalen als - je moet niet zo zeuren want andere hebben het veel slechter. Als ik zo een mentaliteit heb kom ik nergens terecht. Alles aan advies is welkom maar wel zaken waar ik iets aan heb.
Het helpt natuurlijk wel dat ik meer verdien dan mijn directe collega's, en in mijn kennissenkring ook tot de bovengroep behoor.
Als je allemaal oud-klasgenoten hebt die je al voorbijgestreefd zijn, kan ik me voorstellen dat je je achtergesteld voelt.
Uit eigen ervaring:
Salaris onderhandelen bij het Rijk: dat kan zeker, maar je moet het goed kunnen beargumenteren vanuit de ambtelijke regeltjes en het juiste moment kiezen. Er zijn daarbij een aantal geijkte momenten. Eén zo'n moment is het begin bij je dienstverband, uiteraard. Ter illustratie, ik solliciteerde op een schaal 11/12 formatieplek (functiegroep: S11-14) en kreeg een aanbod op 11.6. Om te compenseren voor een lagere reiskostenvergoeding t.o.v. mijn vorige werkgever heb ik 11.7 kunnen krijgen. Daar werd totaal niet moeilijk over gedaan.
Maar je kan ook onderhandelen als je eenmaal binnen bent en je werkzaamheden wezenlijk veranderen. Je staat daarbij het sterkst als je redeneert vanuit het Functiegebouw (zie verderop). Kijk vooral naar de functietypering, daarin staat beschreven wat de eisen en verschillen zijn per schaal binnen een functiegroep. Bijvoorbeeld op het gebied van kennis, vaardigheden, speelruimte en kaders. Wederom uit eigen ervaring: ik werd aangenomen als lead software developer, werd na 4 maanden Product Owner van mijn team en bij mijn eerste P-gesprek werd ik gevraagd als PO van een tweede team. Ik heb toen het functieprofiel erbij gepakt en de verschillen op tafel gelegd, met de eis dat ik dan ook naar schaal 12 wilde. Dit is uiteindelijk gehonoreerd, met een trede erbij - inderdaad zoals gebruikelijk bij een promotie, zoals al genoemd. Ik zit nu in 12.6 (equivalent: 11.9).
Verder een tip - je moet er scherp op zijn dat ze je niet alleen betalen in een hogere schaal, maar dat ook je functieschaal wordt aangepast. Veel functiegroepen hebben een reeks schalen waarin je kan worden geplaatst (bijv. schaal 11-13, zie Functiebouw Rijk) maar je manager is ook gebonden aan de formatieplek. Anders staat of valt het met dat je manager vindt dat je goed/uitstekend functioneert (zie hier). Ik ken verhalen dat met de komst van een nieuwe manager of onder druk van 'de kosten inperken' dat soort informele dealtjes werden teruggedraaid.
Ten slotte, vanzelfsprekend leg je alle veranderingen/afspraken/toezeggingen ook vast in het verslag van het P-gesprek. Je manager moet dit tekenen en dan staat er iets zwart op wit. Terugkrabbelen of terugdraaien is dan veel lastiger.
Salaris onderhandelen bij het Rijk: dat kan zeker, maar je moet het goed kunnen beargumenteren vanuit de ambtelijke regeltjes en het juiste moment kiezen. Er zijn daarbij een aantal geijkte momenten. Eén zo'n moment is het begin bij je dienstverband, uiteraard. Ter illustratie, ik solliciteerde op een schaal 11/12 formatieplek (functiegroep: S11-14) en kreeg een aanbod op 11.6. Om te compenseren voor een lagere reiskostenvergoeding t.o.v. mijn vorige werkgever heb ik 11.7 kunnen krijgen. Daar werd totaal niet moeilijk over gedaan.
Maar je kan ook onderhandelen als je eenmaal binnen bent en je werkzaamheden wezenlijk veranderen. Je staat daarbij het sterkst als je redeneert vanuit het Functiegebouw (zie verderop). Kijk vooral naar de functietypering, daarin staat beschreven wat de eisen en verschillen zijn per schaal binnen een functiegroep. Bijvoorbeeld op het gebied van kennis, vaardigheden, speelruimte en kaders. Wederom uit eigen ervaring: ik werd aangenomen als lead software developer, werd na 4 maanden Product Owner van mijn team en bij mijn eerste P-gesprek werd ik gevraagd als PO van een tweede team. Ik heb toen het functieprofiel erbij gepakt en de verschillen op tafel gelegd, met de eis dat ik dan ook naar schaal 12 wilde. Dit is uiteindelijk gehonoreerd, met een trede erbij - inderdaad zoals gebruikelijk bij een promotie, zoals al genoemd. Ik zit nu in 12.6 (equivalent: 11.9).
Verder een tip - je moet er scherp op zijn dat ze je niet alleen betalen in een hogere schaal, maar dat ook je functieschaal wordt aangepast. Veel functiegroepen hebben een reeks schalen waarin je kan worden geplaatst (bijv. schaal 11-13, zie Functiebouw Rijk) maar je manager is ook gebonden aan de formatieplek. Anders staat of valt het met dat je manager vindt dat je goed/uitstekend functioneert (zie hier). Ik ken verhalen dat met de komst van een nieuwe manager of onder druk van 'de kosten inperken' dat soort informele dealtjes werden teruggedraaid.
Ten slotte, vanzelfsprekend leg je alle veranderingen/afspraken/toezeggingen ook vast in het verslag van het P-gesprek. Je manager moet dit tekenen en dan staat er iets zwart op wit. Terugkrabbelen of terugdraaien is dan veel lastiger.
Goed bezig. Ik ga dit topic volgen, want ik ben zeer benieuwd naar hoe je leidinggevende op jouw wensen reageertDH53064 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:40:
[...]
Hey @Thijsmans - ik heb deze maand nog mijn 1e gesprek om te Plannen voor dit jaar. Daar heb ik mijn wensen al vastgelegd in het verslag op P-Direkt waar wij dit dus gaan bespreken.
Fascinerend om die generatiekloof in actie te zien. Goede vriend van me heeft een eigen zaak en vertelde laatst ook over Gen Z’ers die bij hem solliciteren, dit topic doet me daar sterk aan denken. Lijkt erop dat een deel van die generatie elkaar het hoofd op hol brengt, gestimuleerd door de opgepompte huizenmarkt en de overspannen arbeidsmarkt. Bijbaantjes bij de GGD tijdens corona schijnen het wereldbeeld ook behoorlijk vertekend te hebben, belachelijk wat daar betaald is als ik de verhalen mag geloven. En de inflatie van afgelopen jaar blaast de boel nog wat verder aan natuurlijk. Veel succes TS, benieuwd of wat je er uithaalt. Enige wat ik nog toe kan voegen is om ook te bedenken dat het helpt om een maatschappelijke drive te hebben als je voor de overheid werkt. Mocht je echt voor het salaris willen gaan dan zijn er andere sectoren waar je sneller meer kan krijgen. Daar krijg je wel meer werkdruk en over het algemeen minder flexibiliteit en slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden voor terug.
Ik moet altijd een beetje gniffelen als mensen alles direct op generatie-generalisaties gooien, alsof geboortejaar een magische en alles bepalende lijn is die door de populatie loopt. Een paar weken terug had ik het hierover tijdens een borrel met wat oud studiegenoten (allemaal uit dezelfde generatie en grotendeels eenzelfde carrière start) en daar zie je exact dezelfde verschillen. Sommige mensen hebben gewoon geen enkele drijf in hun leven om een carrière op te bouwen en leven van weekend-naar-weekend-naar-pensioen, en anderen geven vol gas om iets op te bouwen zonder zich heel druk te maken om wat de eerste groep van ze denkt. En dan zie je vaak ook een soort-zoekt-soort effect waardoor iedereen in een echokamer beland met een (bedrijfs)cultuur die zichzelf alleen maar versterkt.Jean-Bob schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:42:
Fascinerend om die generatiekloof in actie te zien.
Er zit mijn inziens een verschil tussen een inhoudelijke drive (zelf vol gas willen geven, willen groeien, leren en je buiten je comfortzone pushen) en daarbij dan ook het financiële beter te verwachten en tussen vooral op dat laatste focussen en dat eerste minder te willen doen (wel de lusten, amper de lasten).RagingPenguin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Ik moet altijd een beetje gniffelen als mensen alles direct op generatie-generalisaties gooien, alsof geboortejaar een magische en alles bepalende lijn is die door de populatie loopt. Een paar weken terug had ik het hierover tijdens een borrel met wat oud studiegenoten (allemaal uit dezelfde generatie en grotendeels eenzelfde carrière start) en daar zie je exact dezelfde verschillen. Sommige mensen hebben gewoon geen enkele drijf in hun leven om een carrière op te bouwen en leven van weekend-naar-weekend-naar-pensioen, en anderen geven vol gas om iets op te bouwen zonder zich heel druk te maken om wat de eerste groep van ze denkt. En dan zie je vaak ook een soort-zoekt-soort effect waardoor iedereen in een echokamer beland met een (bedrijfs)cultuur die zichzelf alleen maar versterkt.
De eerste groep is vaak kleiner dan de tweede, terwijl veel in de tweede vinden dat ze bij de eerste horen. (Ik hoor zelf bij geen van beide, denk ik.)
Ik merk zelf dat bij "mijn generatie" en jonger, er een andere verhouding lijkt te zijn dan bij eerdere generaties. Ik weet niet of dat meer de leeftijd is (en de verhouding bij eerdere generaties ook zo lag toen zij jonger waren) of dat het de leeftijd + de huidige tijd is (instant gratification en zo).
Je lijkt hier de eerste zin van mijn post aan te grijpen om je eigen visie eruit te gooien. Prima, maar heeft weinig met de rest van mijn verhaal te maken. Zoals ik al zei kan TS het beter in andere sectoren zoeken als het om vol gas opbouwen van een hoog salaris gaat.RagingPenguin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Ik moet altijd een beetje gniffelen als mensen alles direct op generatie-generalisaties gooien, alsof geboortejaar een magische en alles bepalende lijn is die door de populatie loopt. Een paar weken terug had ik het hierover tijdens een borrel met wat oud studiegenoten (allemaal uit dezelfde generatie en grotendeels eenzelfde carrière start) en daar zie je exact dezelfde verschillen. Sommige mensen hebben gewoon geen enkele drijf in hun leven om een carrière op te bouwen en leven van weekend-naar-weekend-naar-pensioen, en anderen geven vol gas om iets op te bouwen zonder zich heel druk te maken om wat de eerste groep van ze denkt. En dan zie je vaak ook een soort-zoekt-soort effect waardoor iedereen in een echokamer beland met een (bedrijfs)cultuur die zichzelf alleen maar versterkt.
Hoi hoi,
Status-update vanuit mijn kant. Deze week heb ik mijn Werk en Ontwikkelgesprek gehad waar wij gingen plannen voor 2023 mbt mijn wensen. Uitgebreid gesproken over doorgroeimogelijkheden, salarisverhogingen en alles daarom heen.
Extra tredes is het helaas niet geworden bij het Plannen naar dit jaar toe, bij de evaluatie komen wij hier wel op terug en kunnen wij kijken wat ik heb gerealiseerd en hoe dat in verhouding staat tot deze wens. Voor nu even geparkeerd dus.
Tegelijkertijd hebben wij ook gesproken over groei qua schaal, ook over het feit dat ik al werkzaamheden uitvoer die minimaal een schaal hoger liggen en daarnaast de competenties heb om direct 2 schalen te groeien.
Het formele antwoord hier was dat wij natuurlijk gebonden zijn aan x aantal formatieplekken binnen de afdeling/team en dat hier pas plek is voor een stoelendans als de 'stoel' ook vrij komt. Vaak betekent dit wachten op het juiste moment dus, timing en geduld. Ondanks dat hij ziet dat die competenties en kwaliteiten er al zijn. Tegelijkertijd zitten er nog meer mensen die misschien staan te wachten op zo'n moment en niet teleurgesteld willen worden, een mogelijke wachtrij is niet ondenkbaar. Dat is het risico die erbij komt kijken wil je afwachten op zoiets.
Daarna heb ik genoten van de levensverhalen en anekdotes die hij aanhaalde om zijn ouwe tijd terug te halen en die gelijkenissen te projecteren op mijn manier van opereren. Alles ging gepaard met vallen, opstaan, proberen en doorgaan. Een soort van coachend mentorschap over zijn eigen carrière, best waardevol.
Echter, concrete toezeggingen over de tijdspad konden er niet gemaakt worden en dat is op zich ook wel fijn. Dat maakt wel dat ik nu kan kijken; waar kan dat dan wel?
Daar praat ik specifiek over door tijdens een volgend overleg om open en eerlijk mee te geven dat ik ga rondkijken intern, om zo verassingen dit jaar te voorkomen natuurlijk.
Status-update vanuit mijn kant. Deze week heb ik mijn Werk en Ontwikkelgesprek gehad waar wij gingen plannen voor 2023 mbt mijn wensen. Uitgebreid gesproken over doorgroeimogelijkheden, salarisverhogingen en alles daarom heen.
Extra tredes is het helaas niet geworden bij het Plannen naar dit jaar toe, bij de evaluatie komen wij hier wel op terug en kunnen wij kijken wat ik heb gerealiseerd en hoe dat in verhouding staat tot deze wens. Voor nu even geparkeerd dus.
Tegelijkertijd hebben wij ook gesproken over groei qua schaal, ook over het feit dat ik al werkzaamheden uitvoer die minimaal een schaal hoger liggen en daarnaast de competenties heb om direct 2 schalen te groeien.
Het formele antwoord hier was dat wij natuurlijk gebonden zijn aan x aantal formatieplekken binnen de afdeling/team en dat hier pas plek is voor een stoelendans als de 'stoel' ook vrij komt. Vaak betekent dit wachten op het juiste moment dus, timing en geduld. Ondanks dat hij ziet dat die competenties en kwaliteiten er al zijn. Tegelijkertijd zitten er nog meer mensen die misschien staan te wachten op zo'n moment en niet teleurgesteld willen worden, een mogelijke wachtrij is niet ondenkbaar. Dat is het risico die erbij komt kijken wil je afwachten op zoiets.
Daarna heb ik genoten van de levensverhalen en anekdotes die hij aanhaalde om zijn ouwe tijd terug te halen en die gelijkenissen te projecteren op mijn manier van opereren. Alles ging gepaard met vallen, opstaan, proberen en doorgaan. Een soort van coachend mentorschap over zijn eigen carrière, best waardevol.
Echter, concrete toezeggingen over de tijdspad konden er niet gemaakt worden en dat is op zich ook wel fijn. Dat maakt wel dat ik nu kan kijken; waar kan dat dan wel?
Daar praat ik specifiek over door tijdens een volgend overleg om open en eerlijk mee te geven dat ik ga rondkijken intern, om zo verassingen dit jaar te voorkomen natuurlijk.
Als je echt al bijna al het werk van een hogere schaal doet is daar toch behoefte aan een moet de plek gecreëerd worden door je manager.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij geen zin heeft in confrontatie en er omheen heeft gekletst met anekdotes en wachtlijsten (daar heb ik nog nooit van gehoord).
Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij geen zin heeft in confrontatie en er omheen heeft gekletst met anekdotes en wachtlijsten (daar heb ik nog nooit van gehoord).
Wat een kulverhaal. Vind het wel merkwaardig dat je het gesprek in deze richting hebt laten leiden terwijl je hier vooraf een behoorlijk sterke visie had.
[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 01-03-2023 11:03 ]
Tijd voor een cursusje "managing upwards". Ik vermoed dat de reality check nu gebeurd is.
@DH53064 als je manager echt met je was dan had hij je ook een variabele (tijdelijke) beloning kunnen geven bij excellent functioneren: https://www.caorijk.nl/cao-rijk/hoofdstuk-7. Zie o.a. 7.8 Toelage waarnemen hogere functie.
Om het simpeler te zeggen. Ik verwacht dat hij denkt:
- Dat je toch nergens dit salaris zomaar gaat vinden, dat je daardoor niet weggaat.
- Dat met schaal 8 er voldoende mensen zijn die dit werk kunnen en willen doen voor dit salaris.
- Dat jij jezelf overschat in het werk dat je doet en hoe vervangbaar je dus bent.
Alleen zal hij dit niet zo omfloers zeggen
Om het simpeler te zeggen. Ik verwacht dat hij denkt:
- Dat je toch nergens dit salaris zomaar gaat vinden, dat je daardoor niet weggaat.
- Dat met schaal 8 er voldoende mensen zijn die dit werk kunnen en willen doen voor dit salaris.
- Dat jij jezelf overschat in het werk dat je doet en hoe vervangbaar je dus bent.
Alleen zal hij dit niet zo omfloers zeggen
Maar laten we ook een klein beetje realitisch zijn: als jij buiten de gangbare beoordelingsperiode opeens vanuit het niets aan komt zetten met dat je nu meer geld wilt dan ga je dat bij de meeste organisaties niet krijgen, ongeacht hoe goed je verhaal is. Of je moet echt onmisbaar zijn en al met een voet buiten de deur staan, maar laten we daar ook realitisch zijn en zeggen dat junior profielen eigenlijk altijd wel makkelijk vervangbaar zijn.
Wat vaak effectiever is om iets af te spreken in de trend van "als ik X behaal dit jaar dan krijg ik er in januari Y bij".
Wat vaak effectiever is om iets af te spreken in de trend van "als ik X behaal dit jaar dan krijg ik er in januari Y bij".
Lijkt er op dat die manager zijn/haar werk goed heeft gedaan in dat gesprekSmurfLink schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:54:
Klinkt eerlijk gezegd alsof je enorm bent afgepoeierd..
Negatieve takes hierboven zeg. Klinkt als een ervaren en goede manager die eea in de juiste context heeft gezet, verwachtingen heeft gemanaged en tegelijkertijd TS tevreden heeft gesteld.
Niemand is hier toch negatief over de manager? Ik vind het knap dat hij/zij veel van dezelfde dingen heeft gezegd als de mensen hier, maar dan op een manier gebracht die voor @DH53064 als positief werd opgevat. Dat dingen met een roze mantel der liefde zijn verpakt is dan even nodig gebleken.Jean-Bob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:54:
Negatieve takes hierboven zeg. Klinkt als een ervaren en goede manager die eea in de juiste context heeft gezet, verwachtingen heeft gemanaged en tegelijkertijd TS tevreden heeft gesteld.
Niet over de manager maar wel streng voor TS met termen als afpoeieren en kulverhaal. De manager heeft inderdaad de reality check gegeven die hier op het forum niet overkwam. Je kan het ook toejuichen dat TS daarvoor openstaat en de openheid heeft om het hier te delen.CurlyMo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Niemand is hier toch negatief over de manager? Ik vind het knap dat hij/zij veel van dezelfde dingen heeft gezegd als de mensen hier, maar dan op een manier gebracht die voor @DH53064 als positief werd opgevat. Dat dingen met een roze mantel der liefde zijn verpakt is dan even nodig gebleken.
Zeker goed van @DH53064 om het hier te delen. Ik denk alleen dat degene die gereageerd hebben met mij denken dat de echte boodschap van de manager niet echt is overgekomen gezien de 180 graden gedraaide houding. Het kan inderdaad ook zo zijn dat het feit dat de manager de boodschap gebracht heeft alle verschil heeft gemaakt.Jean-Bob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Niet over de manager maar wel streng voor TS met termen als afpoeieren en kulverhaal. De manager heeft inderdaad de reality check gegeven die hier op het forum niet overkwam. Je kan het ook toejuichen dat TS daarvoor openstaat en de openheid heeft om het hier te delen.
Ik respecteer dat 'ie de uitkomst hier deelt, maar hij is wel 180 graden gedraaid, van 'als ik naar het advies hier zou luisteren zou ik voor een appel en een ei m'n bed uitkomen' naar 'ik heb er niks bijgekregen en ze konden me niks beloven, maar dat is eigenlijk ook wel fijn'.Jean-Bob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Niet over de manager maar wel streng voor TS met termen als afpoeieren en kulverhaal. De manager heeft inderdaad de reality check gegeven die hier op het forum niet overkwam. Je kan het ook toejuichen dat TS daarvoor openstaat en de openheid heeft om het hier te delen.
Noem me cynisch, maar ik heb m'n twijfels over of 'ie echt blij is met het eindresultaat, of dat het vooral 'saving face' is.
The devil is in the details.
TS is duidelijk niet blij met het eindresultaat, want geeft duidelijk aan dat-ie gaat kijken naar waar het wél mogelijk is om concrete toezeggingen te krijgen (en gaat daarvoor eerst intern, bij andere afdelingen, kijken).
Duidelijkheid over iets (namelijk dat TS niet op deze afdeling krijgt wat-ie wil (nu direct meer of concrete afspraken voor op korte termijn meer)) is mogelijk fijn voor de ontvangende partij, zonder dat die met de inhoud van de boodschap blij hoeft te zijn.
Fijn =/= blij
Wat ik overigens dan weer wel snap. Ik houd ook niet van wazig, vaag gedoe over mijn eigen groeimogelijkheden.
Wat ik minder begrijp is dat als TS vindt dat hij het (ruim) bovengemiddeld goed doet, hij dat niet uitgesproken krijgt door de manager, gevolgd door welke mogelijkheden daar dan aan hangen.
De keren dat ik het exceptioneel goed deed, werd dat ook uitgesproken en zat daar ook wat aan vast (niet altijd direct, maar wel na het erop wijzen dat ik die waardering graag ook anders dan slechts woordelijk vertaald zag).
Dat een deel van TS' takenpakket bestaat uit taken van de direct hogere schaal én dat TS de competenties heeft voor nóg een schaal hoger (zonder dat je daarvan de taken doet), zegt niet zoveel over TS doorstroomkansen binnen de afdeling naar die hogere schalen als meerdere andere collega's in TS' schaal dat ook hebben. In ieder geval niet op een plek waar ze zo'n vaste formatiestructuur hanteren.
(En dan heeft het toevoegen van één formatieplek in zo'n hogere schaal voor TS ook niet op korte termijn veel nut, als er andere kandidaten daarvoor zijn die voorrang krijgen.)
Duidelijkheid over iets (namelijk dat TS niet op deze afdeling krijgt wat-ie wil (nu direct meer of concrete afspraken voor op korte termijn meer)) is mogelijk fijn voor de ontvangende partij, zonder dat die met de inhoud van de boodschap blij hoeft te zijn.
Fijn =/= blij
Wat ik overigens dan weer wel snap. Ik houd ook niet van wazig, vaag gedoe over mijn eigen groeimogelijkheden.
Wat ik minder begrijp is dat als TS vindt dat hij het (ruim) bovengemiddeld goed doet, hij dat niet uitgesproken krijgt door de manager, gevolgd door welke mogelijkheden daar dan aan hangen.
De keren dat ik het exceptioneel goed deed, werd dat ook uitgesproken en zat daar ook wat aan vast (niet altijd direct, maar wel na het erop wijzen dat ik die waardering graag ook anders dan slechts woordelijk vertaald zag).
Dat een deel van TS' takenpakket bestaat uit taken van de direct hogere schaal én dat TS de competenties heeft voor nóg een schaal hoger (zonder dat je daarvan de taken doet), zegt niet zoveel over TS doorstroomkansen binnen de afdeling naar die hogere schalen als meerdere andere collega's in TS' schaal dat ook hebben. In ieder geval niet op een plek waar ze zo'n vaste formatiestructuur hanteren.
(En dan heeft het toevoegen van één formatieplek in zo'n hogere schaal voor TS ook niet op korte termijn veel nut, als er andere kandidaten daarvoor zijn die voorrang krijgen.)
Vergelijkbare situatie gehad een aantal jaar terug, en die formatieruimte-argumenten heb ik toen ook tegengeworpen gekregen van mijn toenmalige leidinggevende. Heb er toen in berust (achteraf spijt van). Ondertussen kwam die formatieplek er natuurlijk niet, zat ik al enige tijd aan de maximumtrede van mijn schaal en bleven mijn werkzaamheden wel boven mijn schaal uit gaan. Op een gegeven moment heb ik toen een formeel verzoek gedaan om mijn functie te herwaarderen, en toen heb ik die schaal er wel bij gekregen, zonder enig tegengas overigens. Had ik jaren eerder moeten doen...DH53064 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 02:21:
[ Voor 27% gewijzigd door Glenfiddich op 01-03-2023 13:04 ]
Catch a smile out there!
En het ging mij erom om te peilen wat, wanneer en in welke tijdspad iets te realiseren is. Gewoon duidelijkheid, nu weet ik in ieder geval hoe verder te gaan. Keuze is reuze, die groei gaat toch wel komen, alleen heb ik daar niet het geduld voor om daar op zitten wachten.
[ Voor 68% gewijzigd door DH53064 op 01-03-2023 15:43 ]
Fijn om te weten dat het hier niet mogelijk is om die stappen zo snel te maken, in de organisatie is er plek en ruimte zat. Dus het is niet dat ik ineens hier anders over denk, wel is mijn scope wat uitgebreid.Hahn schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Ik respecteer dat 'ie de uitkomst hier deelt, maar hij is wel 180 graden gedraaid, van 'als ik naar het advies hier zou luisteren zou ik voor een appel en een ei m'n bed uitkomen' naar 'ik heb er niks bijgekregen en ze konden me niks beloven, maar dat is eigenlijk ook wel fijn'.
Noem me cynisch, maar ik heb m'n twijfels over of 'ie echt blij is met het eindresultaat, of dat het vooral 'saving face' is.
Ah, kijk. Die plaat is al wat aan het afbrokkelen. Maar hij is nog dik hoor.
Als 25 jarige die bij het rijk werkt in schaal 9 voel ik me zeer gelukkig, toen ik hier vorig kwam werkte ik extern bij de politie op de servicedesk voor een schamele 1850 bruto. Ik zit ondertussen in trede 2 en durfde toen der tijd niet te dromen van dit salaris. Is ook allemaal een beetje relatief, mijn hoogste opleiding is mbo niveau 4 met nu 2,5 jaar werkervaring en ik verdien dit, een vriend van mij heeft HBO bedrijfskunde afgerond en verdient bij zijn eerste baan 2300 bruto. Ook werkt hij 5 dagen en ik dus 4.
Vind op deze leeftijd eerlijk gezegd de vrijheid met deze werktijden misschien nog wel belangrijker dan het salaris.
Ook krijg je vanaf april er sowieso nog weer wat bij conform de CAO Rijk.
Vind op deze leeftijd eerlijk gezegd de vrijheid met deze werktijden misschien nog wel belangrijker dan het salaris.
Ook krijg je vanaf april er sowieso nog weer wat bij conform de CAO Rijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Patrick_M op 02-03-2023 14:41 . Reden: Stukje vergeten. ]
Jeetje, 1 jaar verder alweer en inmiddels 25 jaar.
Een bewogen jaar gehad met veel verschillende rollen en nevenactiviteiten.
Misschien wel leuk om ook een update te geven.
Ik heb inmiddels gesolliciteerd bij een andere directie en ga aan de slag als Senior Adviseur S11. In maart ging ik naar 8.9 en bij de nieuwe arbeidsvoorwaarden zou dat horizontaal +1 trede zijn zoals dat vaak gaat bij het Rijk. Ik zou dus in mijn nieuwe functie uitkomen op 11.1.
Mijn voorstel was 11.7 en de nieuwe MT-lid vond 11.2 gepast, dus totaal twee treden extra.
Ik ga nu eindelijk ook doen wat ik leuk vind, reflecterend zou het zonde zijn om gegroeid te zijn in mijn oude team terwijl ik het werk (de corebusiness) niet leuk vond. Dat zou dus zinloos zijn en ook zonde van mijn tijd, jup.
Misschien wel leuk om ook een update te geven.
Ik heb inmiddels gesolliciteerd bij een andere directie en ga aan de slag als Senior Adviseur S11. In maart ging ik naar 8.9 en bij de nieuwe arbeidsvoorwaarden zou dat horizontaal +1 trede zijn zoals dat vaak gaat bij het Rijk. Ik zou dus in mijn nieuwe functie uitkomen op 11.1.
Mijn voorstel was 11.7 en de nieuwe MT-lid vond 11.2 gepast, dus totaal twee treden extra.
Ik ga nu eindelijk ook doen wat ik leuk vind, reflecterend zou het zonde zijn om gegroeid te zijn in mijn oude team terwijl ik het werk (de corebusiness) niet leuk vond. Dat zou dus zinloos zijn en ook zonde van mijn tijd, jup.
DH53064 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
Hoi allemaal,
Ik ben DH53064, 24 jaar en werk bijna 1 jaar voor het Rijk.
Nu komt het…
Wil ik weg bij deze superleuke chille functie, met leuke collega's en een toffe manager…
Hoe zien jullie dit?
Helemaal gelijk.RagingPenguin schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:52:
Maar laten we ook een klein beetje realitisch zijn: als jij buiten de gangbare beoordelingsperiode opeens vanuit het niets aan komt zetten met dat je nu meer geld wilt dan ga je dat bij de meeste organisaties niet krijgen, ongeacht hoe goed je verhaal is. Of je moet echt onmisbaar zijn en al met een voet buiten de deur staan, maar laten we daar ook realitisch zijn en zeggen dat junior profielen eigenlijk altijd wel makkelijk vervangbaar zijn.
Dat superleuk kon weggelaten worden, eerder chill en flexibel. Uitdagend niet echt, besefte ik mij in de verdiepende reflecties en zoektocht. Daar kwam ik achter dat het vooral heel makkelijk, chill, flexibel etc was.
Dat kon ik best veel combineren met allerlei nevenactiviteiten binnen de organisatie en kwam dus in zoektochten erachter dat er dingen zijn in de organisatie die ik echt superleuk vind.
Nu komt in mijn nieuwe gecreëerde functie een groot deel van mijn nevenactiviteiten terug in mijn takenpakket, thats nice. En ook daar zijn leuke collega's en een toffe manager.
[ Voor 29% gewijzigd door DH53064 op 16-03-2024 13:23 ]
Je hebt het over 8.9, 11.2, etc, waarmee je doelt op schaal 11, nummer/trede 2 van de salarisschalen van het rijk?DH53064 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:09:
Jeetje, 1 jaar verder alweer en inmiddels 25 jaar.
Misschien wel leuk om ook een update te geven.![]()
We zijn inmiddels een jaar verder, dus je hebt welgeteld 2 jaar ervaring. En als ik je goed begrijp, dan was je voorstel om schaal 11, nummer 7 als salaris te krijgen, wat neerkomt op € 4.921,54 per maand?
Correct, goed begrepen. Dat was mijn inzet bij mijn arbeidsvoorwaardengesprek.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:23:
[...]
Je hebt het over 8.9, 11.2, etc, waarmee je doelt op schaal 11, nummer/trede 2 van de salarisschalen van het rijk?
We zijn inmiddels een jaar verder, dus je hebt welgeteld 2 jaar ervaring. En als ik je goed begrijp, dan was je voorstel om schaal 11, nummer 7 als salaris te krijgen, wat neerkomt op € 4.921,54 per maand?
Durven te onderhandelen en zeker van jezelf zijn zijn op zich goede punten, maar voor mij is dit wel een beetje het Dunning-Kruger effect in volle glorie: met weinig ervaring denken dat je al héél veel waard bent (of in het kort: jezelf overschatten).DH53064 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Correct, dat was mijn inzet bij mijn arbeidsvoorwaardengesprek.
Want februari vorig jaar had je nog geen jaar werkervaring, een prima salaris, maar dat vond je niet genoeg. We zijn nu een jaartje verder, dus 2 jaar ervaring, wat nog steeds weinig is, en je denkt al zo'n 45% meer waard te zijn.
Dat je überhaupt al de functie van 'Senior Adviseur' hebt gekregen met zo weinig ervaring vind ik al best opvallend eigenlijk, maar ik gok dat er geen 'Medior' titel is bij het Rijk?
Wat is ervaring? Wanneer ben je ervaren voor een functie? Volgens mij verschilt dit per functie en vacature, best kortzichtig om ervaring te koppelen aan jaren. De een kan in een jaar veel meer gedaan hebben dan een ander. Ben je dan even ervaren?Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:33:
[...]
Durven te onderhandelen en zeker van jezelf zijn zijn op zich goede punten, maar voor mij is dit wel een beetje het Dunning-Kruger effect in volle glorie: met weinig ervaring denken dat je al héél veel waard bent (of in het kort: jezelf overschatten).
Want februari vorig jaar had je nog geen jaar werkervaring, een prima salaris, maar dat vond je niet genoeg. We zijn nu een jaartje verder, dus 2 jaar ervaring, wat nog steeds weinig is, en je denkt al zo'n 45% meer waard te zijn.
Dat je überhaupt al de functie van 'Senior Adviseur' hebt gekregen met zo weinig ervaring vind ik al best opvallend eigenlijk, maar ik gok dat er geen 'Medior' titel is bij het Rijk?
De werkzaamheden in deze nieuwe functie heb ik de afgelopen jaren zijdelings kunnen uitvoeren dmv nevenactiviteiten waar ik aantoonbaar heb laten zien dat ik die uitstekend kan uitvoeren.
Mijns inziens hoort daar gewoon een goed salaris bij, het moment om dat te vragen zit bij het arbeidsvoorwaardengesprek.
En medior heb je ook, dan ben je medewerker advisering van schaal 8 t/m 11 en Senior begint van schaal 11 t/m 13.
Ervaring is heel subjectief, dat zal je mij nooit horen ontkennen. Maar ervaring is vrij letterlijk: veel meegemaakt hebben. Projecten die goed gaan, projecten die slecht gaan, projecten die volledig falen. Samenwerken met fijne collega's, samenwerken met stomme collega's, samenwerken met onmogelijke collega's. Dat, en nog veel meer, is allemaal ervaring.DH53064 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:45:
[...]
Wat is ervaring? Wanneer ben je ervaren voor een functie? Volgens mij verschilt dit per functie en vacature, best kortzichtig om ervaring te koppelen aan jaren. De een kan in een jaar veel meer gedaan hebben dan een ander. Ben je dan even ervaren?
In 1 of 2 jaar zal je vast wat mee hebben gemaakt, mogelijk zelfs 'veel' voor binnen zo'n korte tijd. Maar dat is het punt: het is en blijft een korte tijd op een werkleven van ~40 jaar.
Jouw ervaring binnen 2 jaar zal ook niet zo snel zo 'rijk' zijn als de ervaring van iemand die al 10 jaar jouw werk doet, tenzij jij 5 keer zoveel doet/meemaakt/probeert als diegene met 10 jaar.
Dat gezegd hebbende: je hebt ervaring en je hebt ervaring. Ik zeg wel vaker dat 10 of 20 jaar ervaring weinig waard is, als je het al die jaren verkeerd hebt gedaan. Dus ik wil ook zeker wel geloven dat jij 2 jaar goede, mogelijk zelfs hele goede ervaring hebt.
Maar na krap 2 jaar al de titel 'Senior' (en dus ervaren, ergo 'veel meegemaakt') krijgen vind ik erg snel. Mijns inziens zou dat na ~4 jaar kunnen als je het uitmuntend doet, en 6 jaar (of langer) als je wat meer gemiddeld zou zijn.
Tja, wat is 'een goed salaris'? Voor jouw hoeveelheid ervaring vind ik dat je prima beloond wordtDe werkzaamheden in deze nieuwe functie heb ik de afgelopen jaren zijdelings kunnen uitvoeren dmv nevenactiviteiten waar ik aantoonbaar heb laten zien dat ik die uitstekend kan uitvoeren.
Mijns inziens hoort daar gewoon een goed salaris bij, het moment om dat te vragen zit bij het arbeidsvoorwaardengesprek.
En medior heb je ook, dan ben je medewerker advisering van schaal 8 t/m 11 en Senior begint van schaal 11 t/m 13.
Je openingsbod en je reele verwachting van waarop je uitkomt zijn twee verschillende dingen, je moet altijd hoger inzetten dan waar je mee akkoord wilt gaan. Veel mensen hebben een angst dat als ze te veel vragen ze compleet bot vangen, maar dat is vaak ongegrond. Zolang je maar bereid bent om te onderhandelen en niet te veel vraagt en dan op je strepen blijft staan.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:23:
[...]
Je hebt het over 8.9, 11.2, etc, waarmee je doelt op schaal 11, nummer/trede 2 van de salarisschalen van het rijk?
Maar je hoeft ook niet 5 keer zo veel mee te maken om 2 jaar ervaring even waardevol te maken als 10 jaar ervaring. Je eerste jaar ervaring is een wereld van verschil, je tweede jaar ervaring is een groot verschil, maar je 10e jaar ervaring (in dezelfde werkzaamheden) voegt vaak weinig extra toe. De 'waarde' van een jaar ervaring neemt best sterk af als je meer ervaring met iets heb.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Jouw ervaring binnen 2 jaar zal ook niet zo snel zo 'rijk' zijn als de ervaring van iemand die al 10 jaar jouw werk doet, tenzij jij 5 keer zoveel doet/meemaakt/probeert als diegene met 10 jaar.
Nu is dit natuurlijk ontzettend abstract en moeilijk te kwantificeren, maar ik durf gerust te stellen dat veel mensen die 10 jaar hetzelfde werk doen misschien 2 keer zo veel waardevolle ervaring hebben als (goed presterende) mensen die het 2 jaar doen.
Ervaring vroeg in je carrière is zeker effectiever dan later in je carrière, goed punt. Maar zou jouw '2 keer zoveel waardevolle ervaring' zich ook (moeten) vertalen naar 2x zoveel salaris?RagingPenguin schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:07:
[...]
Maar je hoeft ook niet 5 keer zo veel mee te maken om 2 jaar ervaring even waardevol te maken als 10 jaar ervaring. Je eerste jaar ervaring is een wereld van verschil, je tweede jaar ervaring is een groot verschil, maar je 10e jaar ervaring (in dezelfde werkzaamheden) voegt vaak weinig extra toe. De 'waarde' van een jaar ervaring neemt best sterk af als je meer ervaring met iets heb.
Nu is dit natuurlijk ontzettend abstract en moeilijk te kwantificeren, maar ik durf gerust te stellen dat veel mensen die 10 jaar hetzelfde werk doen misschien 2 keer zo veel waardevolle ervaring hebben als (goed presterende) mensen die het 2 jaar doen.
Want als je in 8 jaar tijd je salaris verdubbelt, bijvoorbeeld van 4k naar 8k, dan heb je gemiddeld een kleine 10% salarisverhoging per jaar. Dan doe je het in mijn boek aardig goed
Dit klinkt wat genuanceerder. En de manier waarop senior gebruikt word in het werkende leven kan per sector verschillen. De een hangt het samen met de jaren dat je in dienst bent, de andere sector weer met bepaalde ervaringen. Ervaring enkel koppelen aan tijd is dus niet overal toepasbaar en is mijns inziens ouderwets, ervaring is meer dan alleen tijd. Daarnaast sluit ik me aan bij het feit dat veel doen in een korte tijd ook van waarde kan zijn en daarmee ervaring in tijd dus niet veel zegt.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Ervaring is heel subjectief, dat zal je mij nooit horen ontkennen. Maar ervaring is vrij letterlijk: veel meegemaakt hebben. Projecten die goed gaan, projecten die slecht gaan, projecten die volledig falen. Samenwerken met fijne collega's, samenwerken met stomme collega's, samenwerken met onmogelijke collega's. Dat, en nog veel meer, is allemaal ervaring.
In 1 of 2 jaar zal je vast wat mee hebben gemaakt, mogelijk zelfs 'veel' voor binnen zo'n korte tijd. Maar dat is het punt: het is en blijft een korte tijd op een werkleven van ~40 jaar.
Dat gezegd hebbende: je hebt ervaring en je hebt ervaring. Ik zeg wel vaker dat 10 of 20 jaar ervaring weinig waard is, als je het al die jaren verkeerd hebt gedaan. Dus ik wil ook zeker wel geloven dat jij 2 jaar goede, mogelijk zelfs hele goede ervaring hebt.
Maar na krap 2 jaar al de titel 'Senior' (en dus ervaren, ergo 'veel meegemaakt') krijgen vind ik erg snel. Mijns inziens zou dat na ~4 jaar kunnen als je het uitmuntend doet, en 6 jaar (of langer) als je wat meer gemiddeld zou zijn.
[...]
Tja, wat is 'een goed salaris'? Voor jouw hoeveelheid ervaring vind ik dat je prima beloond wordt
Oh, er staat ook niet uitgeschreven wat ik dan gedaan heb om voldaan te hebben aan de eisen mbt ervaring voor die nieuwe functie. Dus ja, die mening kan je vormen obv wat je wel weet, in mijn allereerste post, maar dat is alweer een jaar terug ;-)
Nee, dat hoeft niet per se. Wel een ander salaris, en dat is niet zo raar.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Ervaring vroeg in je carrière is zeker effectiever dan later in je carrière, goed punt. Maar zou jouw '2 keer zoveel waardevolle ervaring' zich ook (moeten) vertalen naar 2x zoveel salaris?
Want als je in 8 jaar tijd je salaris verdubbelt, bijvoorbeeld van 4k naar 8k, dan heb je gemiddeld een kleine 10% salarisverhoging per jaar. Dan doe je het in mijn boek aardig goed
Bij mijn vorige werkgever was je pas na 20-25 jaar senior, en bij menig detacheerder na 1 jaar omdat ze je duurder kunnen verkopen.
Feit is dat degene die hier het meeste heeft te verliezen akkoord is gegaan en hem heeft aangenomen. Dus klaarblijkelijk zijn zij in de overtuiging dat hij de gevraagde kwaliteit kan leveren, en meer boeit niet. Hoog inzetten is goed, en blijkbaar was het niet te hoog.
In mijn ervaring heb ik ook liever iemand die 2-5 jaar in een sector/functie zit en wilt blijven leren, en misschien nog iets minder zelfstandig kan werken in het eerste jaar, dan een senior van 5-20 jaar. Nu zijn er genoeg met heel veel kennis, maar de werkhouding (nogmaals, in mijn ervaring) is om te huilen.
Feit is dat degene die hier het meeste heeft te verliezen akkoord is gegaan en hem heeft aangenomen. Dus klaarblijkelijk zijn zij in de overtuiging dat hij de gevraagde kwaliteit kan leveren, en meer boeit niet. Hoog inzetten is goed, en blijkbaar was het niet te hoog.
In mijn ervaring heb ik ook liever iemand die 2-5 jaar in een sector/functie zit en wilt blijven leren, en misschien nog iets minder zelfstandig kan werken in het eerste jaar, dan een senior van 5-20 jaar. Nu zijn er genoeg met heel veel kennis, maar de werkhouding (nogmaals, in mijn ervaring) is om te huilen.
Wat moet ik verstaan onder 'een ander salaris'?DH53064 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:22:
[...]
Nee, dat hoeft niet per se. Wel een ander salaris, en dat is niet zo raar.
Hangt er een beetje vanaf. Voor veel banen is er een hard plafond waar je niet bovenuit komt, ongeacht hoe goed je bent. En dan is er ook de vraag of dat jij beter bent in je werk zich ook daadwerklijk vertaald naar meer economische waarde, dat hoeft ook niet perse zo te zijn.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Ervaring vroeg in je carrière is zeker effectiever dan later in je carrière, goed punt. Maar zou jouw '2 keer zoveel waardevolle ervaring' zich ook (moeten) vertalen naar 2x zoveel salaris?
Maar los daarvan, een kleine 10% verhoging per jaar voor de eerste 10 jaar van je carriere vind ik niet zo vreemd (gemiddeld gezien, vaak heb je grote stappen bij een functie wijziging en kleinere stappen bij een gewone periodiek).
En nog verder los daarvan, percentages zijn niet altijd de beste manier om een salarisverhoging uit te drukken. 10% van 8K is een flink bedrag, 10% op 3K is wat minder. Wat ik bij veel juniors zie tegenwoordig is dat ze enorme percentages krijgen op startsalarissen die al een jaar of 10 stagnant zijn. Dat klink vaak als meer dan het is.
Een passend salaris en dat verschilt uiteraard voor iedereen.Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Wat moet ik verstaan onder 'een ander salaris'?
Als ik eerlijk mag zijn, als ik iemand van die leeftijf voor mij krijg, en dus weet dat de ervaring eerder beperkt zal zijn en als die persoon zich dan introduceert met de prefix senior, dan zal ik toch ook even in mijzelf denken dat zoiets niet mogelijk is en dat iemand hier in de fout is gegaan, wat die persoon direct een stapje achteruit zal zetten in mijn beleving waardoor deze net weer meer moeite zal moeten doen om mij te overtuigen dan wanneer die prefix er niet was geweest.Zebby schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:23:
Ik ben zelf 40 geworden dit jaar en ben niet eens fan van het feit dat mijn werkgever senior plaatst voor mijn titel.
* Blokker_1999 is niet geboren in 1999
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dit topic is gesloten.