TomBraamhaar schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Piraterij is alleen voor archivering goed, of als je liever via een rom speelt omdat je oude hardware niet meer goed werkt en je het orgineel wel hebt.
De rest is een verzinsel om het goed te praten.
Maar we gaan nu erg offtopic.
Lijkt me meer dan logisch dat we de inhoud van een 'gelekt' spel hier niet gaan bespreken.
Off topic, maar toch even een opmerking:
Uitgevers en consumenten hebben tegengestelde belangen.
Uitgevers willen zoveel mogelijk geld verdienen. Consumenten een divers aanbod aan leuke games en willen daar het liefst zo min mogelijk voor betalen. Beiden hebben gelijk.
Zo zullen uitgevers de winsten bijvoorbeeld laten prefereren boven de kwaliteit. Dat kan door allerlei microtransacties of p2p games. Maar Nintendo doet dat ook. Ze kiezen ervoor om hun games uit te brengen op een verouderd platform, omdat dat voor hen het meeste geld oplevert (vind ik prima, moeten ze vooral doen). Gamers zullen dan weer niet voor elke prijs of kwaliteit een game willen kopen. Je kunt de game niet spelen, of zoeken naar een alternatief omdat je het legale aanbod niet aanspreekt.
Piraterij geeft de consument wat meer macht. Er is een alternatief en dat is goed voor de prijs en aanbod van games.
Zonder piraterij had je nu geen budgetbakken met redelijk recente games gehad en zou je voor elke game een AAA prijs betalen totdat deze echt verouderd is. Zo was het bijvoorbeeld wel in de jaren 80. Als er uitsluitend legaal aanbod van games zou zijn worden die gewoon elk jaar 5 euro duurder en wordt de onzin om gamers geld uit de zakken te kloppen elk jaar gekker. (je ziet dit overigens nu ook gebeuren bij pc games doordat denuvo meer gebruikt wordt en beter werkt, de prijzen schieten soms al door naar 70 euro, dat vind ik persoonlijk niet redelijk meer).
Steam en de hele online distrubutie van games: was er nooit geweest zonder piraterij: als het aan uitgevers had gelegen kochten we games nog steeds voor veel op schijfjes, dat levert het meeste op.
En juist door een platform als steam krijgen ook kleine ontwikkelaars een kans om tegen weinig kosten games uit te brengen, vinden meer mensen werk in de game industrie en is er een groter aanbod van games.