Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nognietbekend schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:57:
[...]

Dank je. Heb je de tijdsduur van beide sessies en de datum? Als een laadsessie langer is door bijvoorbeeld oven of wasmachine tijdens laden, heb je meer verlies. Temperatuur (buiten en accu) ligt nog wat lastiger qua invloed. :?

Voor nu middel ik jouw sessie tussen 10,5 en 9,9 op 10,2
Sessie 1: laadpaal werk 14/9 tijdsduur 3.17; Toegevoegde energie 10.5 kWh.
Sessie 2: stopcontact thuis 27/9 tijdsduur 4.47; Toegevoegde energie 9.9 kWh.

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:51
@nognietbekend: mijn gegevens komen van een Shelly PM voor de WCD met granny charger.

• nognietbekend
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:06
Wippie1234 schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:04:
[...]

Sessie 1: laadpaal werk 14/9 tijdsduur 3.17; Toegevoegde energie 10.5 kWh.
Sessie 2: stopcontact thuis 27/9 tijdsduur 4.47; Toegevoegde energie 9.9 kWh.
Ok via de app doet de tijdsduur er niet toe, want toegevoegde energie dus waarschijnlijk na de inverter gemeten. Daar doet de tijdsduur niets voor sorry my bad.

Bij een kWh meter voor de laadpaal dus inclusief inverter zie je wel verschil. Gelukkig meer je eenduidig app, het is al gecompliceerd genoeg.

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:03

conhen

Anti-Wappie

nognietbekend schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:44:
Dit gaat uit van een BMS dat hele modules aan/uit zet, dat er niet per streng of cel wordt geschakeld. Dit is an sich logisch, zo'n module is een vervangbaar onderdeel van de accu.
Ik vind dat totaal NIET logisch, omdat dat het brandgevaar van de overige modules niet beperkt, wellicht zelfs in tegendeel (omdat ontlading van 4 modules harder gaat dan van 5 modules,bij volgas). Ik denk ik dat je dat zou terug zien in de stroomafname tijdens het laden. Als slechts 4 van de 5 modules geladen worden, zou dat 8A geven bij de Grannycharger in plaats van 10. Zou dat 10A blijven, dan ga je dus sneller laden dan normaal. Kortom, zwaardere belasting van de resterende modules...

• nognietbekend
copywrong1982 schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:15:
@nognietbekend: mijn gegevens komen van een Shelly PM voor de WCD met granny charger.
Ik denk dat ik alles dat geen app is, laadpaal noem aangezien die metingen het laadverlies meetellen

Uiteindelijk draait het om percentage verlies voor en na update maar dit is toch interessant.

• nognietbekend
conhen schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:33:
[...]

Ik vind dat totaal NIET logisch, omdat dat het brandgevaar van de overige modules niet beperkt, wellicht zelfs in tegendeel (omdat ontlading van 4 modules harder gaat dan van 5 modules,bij volgas). Ik denk ik dat je dat zou terug zien in de stroomafname tijdens het laden. Als slechts 4 van de 5 modules geladen worden, zou dat 8A geven bij de Grannycharger in plaats van 10. Zou dat 10A blijven, dan ga je dus sneller laden dan normaal. Kortom, zwaardere belasting van de resterende modules...
Je ging iets te snel denk ik Modules aan/uit is de update van de BMS.

Laadstroom is maximaal 3,6 kWh, onafhankelijk van het aantal modules.

Zwaardere belasting van modules dan weer wel maar alleen door elektrisch rijden, je zal immers vaker dezelfde cel laden/ontladen. Daar loop je dan een grotere kans op problemen. Man wat een gedoe

• conhen

conhen

Anti-Wappie

We zijn het erover eens dat het accupakket van een Kuga 14,4 kWh groot is. Daarvan wordt een deel gebruikt voor EV en PHEV rijden, en een deel als HEV (Ook met de accu op 0% wordt deels elektrisch gereden). De meesten komen qua laden uit op max 11 tot 11,5 kWh aan toegevoegde energie. Er blijft ca 3 à 3,5 kWh aan capaciteit over om als hybride te functioneren. Als je gaat laden wordt echter ook dat deel van de energie aangevuld. Afhankelijk van hoever die reserve capaciteit feitelijk leeg is, heeft dat een behoorlijk effect op de hoeveelheid energie die opgenomen kan worden bij een 0-100% laadsessie. Ik vermoed dat een behoorlijk deel van zowel de positieve als de negatieve uitschieters daarmee te verklaren is. Wat uiteraard niet wegneemt dat er sprake is van een afname.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Dat is zeker! ;)
Toch blijf ik erbij dat het laden van minder modules zichtbaar zou moeten zijn op de elektriciteitsafname. Als dat niet zo is zouden 4 modules de stroomopname van 5 modules moeten dragen, en dat is wel degelijk een zwaardere belasting.

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:03
conhen schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:33:
[...]

Lijkt me eigenlijk een overbodige discussie hier. Het gaat er simpelweg om dat een veiligheidsissue wordt opgelost met de "amputatie" van een deel van de functionaliteit van de auto, waar je dus wel voor betaald hebt bij aanschaf, en waarmee je rekening hebt gehouden in je financiele en functionele afwegingen. Het boeit mij niks of ze nou een module uitschakelen of alle cellen lager afregelen. Wat relevant is, is dat wij als consument de rekening betalen die Ford zou moeten betalen.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:04
conhen schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:45:
We zijn het erover eens dat het accupakket van een Kuga 14,4 kWh groot is. Daarvan wordt een deel gebruikt voor EV en PHEV rijden, en een deel als HEV (Ook met de accu op 0% wordt deels elektrisch gereden). De meesten komen qua laden uit op max 11 tot 11,5 kWh aan toegevoegde energie. Er blijft ca 3 à 3,5 kWh aan capaciteit over om als hybride te functioneren. Als je gaat laden wordt echter ook dat deel van de energie aangevuld. Afhankelijk van hoever die reserve capaciteit feitelijk leeg is, heeft dat een behoorlijk effect op de hoeveelheid energie die opgenomen kan worden bij een 0-100% laadsessie. Ik vermoed dat een behoorlijk deel van zowel de positieve als de negatieve uitschieters daarmee te verklaren is. Wat uiteraard niet wegneemt dat er sprake is van een afname.
Tenzij je onderaan een berg woont en daardoor elke dag enorm regenereert voordat je hem uit zet kan ik me niet voorstellen dat dit veel effect heeft. Met een lege accu in hybride-bedrijf heb ik zelf het gevoel dat hij met het in en uitschakelen van de motor deze reserve min of meer constant houdt. Maar dat ik mijn ervaring.

Wel heeft de buitentemperatuur een groot effect, en zeker in deze tijd met koude nachten en warme dagen kan dat een flinke rol spelen.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Met een lege accu in hybride-bedrijf heb ik zelf het gevoel dat hij met het in en uitschakelen van de motor deze reserve min of meer constant houdt. Maar dat ik mijn ervaring.
Wat is constant. Een kWh meer of minder inhoud door verschil in omstandigheden, of haast waarmee je rijdt heb je denk ik gauw te pakken, en er worden nogal grote conclusies aan verbonden in deze draad. Een gemiddelde over minimaal 5 tot 10 laadbeurten lijkt me dan ook noodzakelijk.

• nognietbekend
conhen schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:11:
[...]

Wat is constant. Een kWh meer of minder inhoud door verschil in omstandigheden, of haast waarmee je rijdt heb je denk ik gauw te pakken, en er worden nogal grote conclusies aan verbonden in deze draad. Een gemiddelde over minimaal 5 tot 10 laadbeurten lijkt me dan ook noodzakelijk.
Graag en dan doen de absolute waardes er niet heel erg toe. Vaak genoeg op dezelfde manier meten voor en na de update, dan zien we het effect van 25SC4.

Laadverlies, verschil laadpaal/app, schakelen per module of wat dan ook is ruis en misschien interessant maar de liefhebber mag er een nieuw topic voor openen, kunnen we daar los op natuurkunde, scheikunde en vast nog meer soorten kunde.

• geeMc
  • Laatst online: 16:26
Vandaag de vouchers voor de gratis onderhoudsbeurten binnengekregen, dat scheelt in ieder geval weer een hoop geld.

• nognietbekend
geeMc schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:25:
Vandaag de vouchers voor de gratis onderhoudsbeurten binnengekregen, dat scheelt in ieder geval weer een hoop geld.
Ik probeer vaak onderhoud + olie te combineren. Ben ik benieuwd of dat binen 1 voucher past. :P

• nognietbekend
Pascal P schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:01:
[...]

Lijkt me eigenlijk een overbodige discussie hier. Het gaat er simpelweg om dat een veiligheidsissue wordt opgelost met de "amputatie" van een deel van de functionaliteit van de auto, waar je dus wel voor betaald hebt bij aanschaf, en waarmee je rekening hebt gehouden in je financiele en functionele afwegingen. Het boeit mij niks of ze nou een module uitschakelen of alle cellen lager afregelen. Wat relevant is, is dat wij als consument de rekening betalen die Ford zou moeten betalen.
@Pascal P Helemaal met je eens, de kern is een fout af productie waarvoor na twee jaar werk door ford geen oplossing wordt aangedragen.

Er is maar één route naar de oplossing als ford niet met een officeel schrijven en realistische planning komt voor een controle van de accu en vervanging van defecte modules:
In gebreke stellen en zo nodig dagvaarden van de verkoper, aansturen op reparatie, vervanging of ontbinding (in die volgorde) De kern is product non-conformiteit
OK OK, er is nog een route. Je kan de update laten installeren, de schade nu en bij inruil accepteren en met een auto rond blijven rijden waarvan de accu in de brand kan vliegen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pascal P schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:01:
[...]

Ja precies. Dat is hetzelfde als je een gebroken vinger hebt en de arts je hele arm amputeert.
Misschien wel wat minder werk, maar niet de oplossing.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat staat er dan? Ik heb daar geen account.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ff een berichtje terug lezen aldaar... ;)

In einer FB Gruppe wurde nun gepostet das Ford angeblich dieses Update nicht mehr rausgibt. Hat davon schon jemand was gehört?

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:43:

In einer FB Gruppe wurde nun gepostet das Ford angeblich dieses Update nicht mehr rausgibt. Hat davon schon jemand was gehört?
Je kan ook gewoon meteen deze quote plaatsen ;)

Ik kwam nu terecht bij een reactie met een png die ik niet kon zien omdat ik geen account had :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• nognietbekend
ehtweak schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:43:

Derdehands informatie is wel wat lastig. Niemand in dit topic met een FB account?

Volgende post op dat Duitse forum
Das habe ich dazu gefunden. Das Gerücht im Kuga-Forum basiert auf Missverständnissen oder technischen Hürden in einzelnen Werkstätten – einen offiziellen Stopp der 25SC4-Aktion seitens Ford gibt es nicht.
Helaas

[ Voor 39% gewijzigd door nognietbekend op 28-09-2026 18:03 ]

• nognietbekend
Sorry nog even wat anders; om de vouchers te krijgen wordt van alles gevraagd, ook een kopie ID meen ik. Dit is wel wat twijfelachtig.

Zie de autoriteit persoonsgegevens over wie er om je ID mag vragen. Ik denk dat de supportorganisatie voor de voucher hier niet bij hoort.

In dat geval mag er niet om gevraagd worden, je mag je ID niet met ze delen en ze mogen het niet verwerken als je het wel deelt. |:(

• Wippie1234
  • Niet online
nognietbekend schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:13:
Sorry nog even wat anders; om de vouchers te krijgen wordt van alles gevraagd, ook een kopie ID meen ik. Dit is wel wat twijfelachtig.

Zie de autoriteit persoonsgegevens over wie er om je ID mag vragen. Ik denk dat de supportorganisatie voor de voucher hier niet bij hoort.

In dat geval mag er niet om gevraagd worden, je mag je ID niet met ze delen en ze mogen het niet verwerken als je het wel deelt. |:(
Installeer de KopieID app, alles blackout, vervolgens opsturen. Mochten ze om specifieke gegevens vragen moeten ze heel goed uit kunnen leggen hoe ze deze gegevens verwerken.

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Wippie1234 schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:32:
[...]

Installeer de KopieID app, alles blackout, vervolgens opsturen. Mochten ze om specifieke gegevens vragen moeten ze heel goed uit kunnen leggen hoe ze deze gegevens verwerken.
Hier ook KopieID gebruikt met rijbewijs en dat is geaccepteerd *O*
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste