Indien van toepassing: als je je auto korter dan een jaar hebt gekocht kan de Bovag misschien wat voor je doen. Langer dan een jaar na aanschaf doet Bovag niets conform hun algemene voorwaarden.Ajaxkoen1993 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:48:
Zojuist email ontvangen dat mijn klacht die ik afgelopen Maandag heb ingediend bij Ford Nederland is ontvangen en in behandeling wordt genomen.
Omdat de vraag specifieke technische expertise vereist, geven ze aan dat ze het dossier gaan escaleren naar de technische afdeling binnen Ford.
Dit gaat enige tijd in beslag nemen, dus ben benieuwd.
26.000nognietbekend schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:12:
[...]
9,04 / 80% = 11,3 wat redelijk gangbaar klinkt maar 9,85 / 11,3 = 87% en dat is nogal wat voor een auto uit 2025.
@EdvanAl Wat is de km stand van je auto?
Heb de auto 3 maanden geleden gekocht bij Ford Wensink.nognietbekend schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:04:
[...]
Indien van toepassing: als je je auto korter dan een jaar hebt gekocht kan de Bovag misschien wat voor je doen. Langer dan een jaar na aanschaf doet Bovag niets conform hun algemene voorwaarden.
De Bovaq heb ik inderdaad al gebeld, maar hun houden zich een beetje afzijdig.
Ze willen eerst het verloop bekijken tussen mij en Ford Nederland of Wensink, als hier niks uit komt willen ze mij eventueel bijstaan.. Maar voor nu doen ze dus niks.
Pfft, je weet het al maar volgens mij is jouw auto ziek.
2025, 26.000 km en 87% van de 11,2 bruikbare accu beschikbaar. Als je garage niet meewerkt per direct de Bovag inschakelen als de koop niet langer dan een jaar geleden is.
Ik zag ook wat voorbeeldbrieven die vroegen om technische uitleg/toelichting.
Begrijp zelf niet waarom, heb het er ook uitgehaald, want het is mij niet relevant wat de preciese technische reden is en waarom het wel of niet anders opgelost kan worden.Het effect van de update wordt door Ford duidelijk aangegeven, simpelweg een vermindering van de capaciteit.
Simpelweg wil ik 1) een technische oplossing die geen invloed heeft op de capaciteit van het accupakket, 2) een vervangende accu wanneer 1 niet mogelijk is of 3) een redelijke compensatie voor waardevermindering, extra kosten enz.
Begrijp zelf niet waarom, heb het er ook uitgehaald, want het is mij niet relevant wat de preciese technische reden is en waarom het wel of niet anders opgelost kan worden.Het effect van de update wordt door Ford duidelijk aangegeven, simpelweg een vermindering van de capaciteit.
Simpelweg wil ik 1) een technische oplossing die geen invloed heeft op de capaciteit van het accupakket, 2) een vervangende accu wanneer 1 niet mogelijk is of 3) een redelijke compensatie voor waardevermindering, extra kosten enz.
Weer een datapuntje voor de lijst 🙂
- Gebruikersnaam: Ittie
- Bouwjaar auto: 24-09-2024 (MK3.5)
- Kilometerstand: 62.176 km
- EV-capaciteit vóór (MID-meter): gem. 11,3 kW
- 25SC4: nog niet uitgevoerd
- EV-capaciteit na: n.v.t.
- Effect 25SC4: n.v.t.
Krijg nog 21k terug voor mijn Kuga uit 2023, denk er sterk aan om hem in te ruilen voordat de waarde significant daalt.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Mee eens.Draakje5 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:32:
Ik zag ook wat voorbeeldbrieven die vroegen om technische uitleg/toelichting.
Ik vermoed dat mijn/alle klachten doorgestuurd worden naar de technische afdeling om te beoordelen wat te doen met de vermindering van de prestatie.
Willen ze dit verder onderzoeken, of gaan ze toch bijvoorbeeld overwegen om het accupakket vervangen... Dit zouden ze wel per situatie moeten overwegen wat het % verlies is per klant.
Heb ze bij mijn klacht in ieder geval 3 keuzes geven: reparatie/compensatie/ontbinding..
We wachten af welke reactie er komt vanuit de technische afdeling van Ford.
Ik zou dat doen. Maar goed, zoals eerder te lezen ben ik wat sceptisch rondom de compensatie die sommigen lijken te verwachten. Ik denk dat er teveel waarde aan de technische oorzaak wordt toegekend en dat het er, bij claims, veel meer om gaat in hoeverre je product niet conform is.Sport_Life schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:50:
Krijg nog 21k terug voor mijn Kuga uit 2023, denk er sterk aan om hem in te ruilen voordat de waarde significant daalt.
Maar goed, ook ik ben een leek juridisch gezien en ik gun iedereen van harte zijn gehoopte compensatie.
Klopt, mensen rekenen zichzelf snel rijk natuurlijk, het is denk ik echt afhankelijk wat de situatie en het verlies, of er dan iets te halen valt is de vraag... Het blijft immers een gigantisch bedrijf waar je tegen vecht.ZieMaar! schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zou dat doen. Maar goed, zoals eerder te lezen ben ik wat sceptisch rondom de compensatie die sommigen lijken te verwachten. Ik denk dat er teveel waarde aan de technische oorzaak wordt toegekend en dat het er, bij claims, veel meer om gaat in hoeverre je product niet conform is.
Maar goed, ook ik ben een leek juridisch gezien en ik gun iedereen van harte zijn gehoopte compensatie.
Het verkopen van de auto voor een bedrag waar je zelf vrede mee hebt lijkt mij dan inderdaad financieel gezien de beste keus.
Ook hier een lage oplaadcyclus na de update. Mijn Kuga St-line X PHEV is van 2024 . Nieuwe model. Eerst Vignale PHEV gehad( eerste model PHEV uit 2022) met veel terugroep acties ook voor de motor, olielekkage mogelijk en accu niet meer laden. Daarom die maar ingeruild met flink verlies op de nieuwe. Die zou dat allemaal niet meer hebben. Het blijven fijne rijders auto's en geweldige caravantrekkers. Maar nu toch weer die accu. Met 100 % laden haalde ik 11,4 kwh en een bereik van bijna 60 electrisch in het begin. Dat bereik is snel terug gelopen naar rond de 50 km met gelijke rijstijl. Nu met 80% laden kon ik maar 7 kwh laden met een rijbereik van rond de 37 km electrisch. Echt weinig. Na de update mag je weer 100% laden. Maar wat zie ik : De auto laadt maar 9 kwh en het rijbereik is minder dan 50 km geworden. De software knijpt het laadvermogen. Ik wil weten of dit komt omdat er slechte cellen tussen zitten, of dat dit uit veiligheid gebeurt, maar de dealer zegt alleen dat de accu goed is en mijn vraag aan Ford blijft tot op heden onbeantwoord. De klantenservice lijkt echt onbeholpen en weet vaak niks, of houden zich van de domme. Waar kun je het beste je officiële klacht in Nederland bij Ford neerleggen?