Vraag

• Markvankesteren
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-03 18:02
Dit topic komt voort uit die voor televisies.
Ik heb sinds vorig jaar een Sony X90J TV, had toen nog geen Disney+ maar weet redelijk zeker dat de app wel werkte. Nu heb ik de dienst wel maar kom erachter dat: “de app niet meer werkt met mijn apparaat”.
Sony en Disney+ bevestigen beide dat de dienst inderdaad niet meer werkt op mijn apparaat.
Ik wacht nog op een reactie van Sony over hoe ze mijn probleem kunnen oplossen.
Ondersteuning van de dienst staan niet specifiek genoemd in de specs maar met een speciale Disney+ knop op de afstandsbediening (welke getoond wordt op de verkooppagina) mag je wel aannemen dat deze integratie werkt.
De tv wordt ook nog nieuw verkocht en de leverancier gaf telefonisch al aan dat ze geen probleem hebben het risico te lopen dat mensen binnen de zichttermijn de tv retour sturen op het feit dat ze de dienst niet direct via de tv kunnen gebruiken.
Hoe sterk sta ik als ik de TV RMA ga aanmelden met dit als defect?

Beste antwoord (via Markvankesteren op 19-02-2023 09:48)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Markvankesteren Het account waarmee je de Play store gebruikt op de TV heeft ook een Nederlands land/profiel?
Op de TV zelf geen idee hoe je dat bekijkt, via een browser zou pay.google.com inzicht moeten geven.

Officieel via de play store app op een smartphone: https://support.google.co...existing-country-profiles

Via een browser is de app, neem ik aan, ook niet in de play store te vinden voor jouw TV?
Die zou zich ook moeten identificeren als Bravia 4K VH2...

- knip -

Alle reacties

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38
Markvankesteren schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:09:
Dit topic komt voort uit die voor televisies.
Ik heb sinds vorig jaar een Sony X90J TV, had toen nog geen Disney+ maar weet redelijk zeker dat de app wel werkte. Nu heb ik de dienst wel maar kom erachter dat: “de app niet meer werkt met mijn apparaat”.
Sony en Disney+ bevestigen beide dat de dienst inderdaad niet meer werkt op mijn apparaat.
Ik wacht nog op een reactie van Sony over hoe ze mijn probleem kunnen oplossen.
Ondersteuning van de dienst staan niet specifiek genoemd in de specs maar met een speciale Disney+ knop op de afstandsbediening (welke getoond wordt op de verkooppagina) mag je wel aannemen dat deze integratie werkt.
De tv wordt ook nog nieuw verkocht en de leverancier gaf telefonisch al aan dat ze geen probleem hebben het risico te lopen dat mensen binnen de zichttermijn de tv retour sturen op het feit dat ze de dienst niet direct via de tv kunnen gebruiken.
Kansloos verwacht ik. De knop op afstandsbediening schept wel enige verwachting, echter is er vanuit Sony maar zoveel dat ze kunnen doen. Disney moet uiteindelijk de ondersteuning blijven bieden voor de smart tv versie van Android van de Sony X90J TV, als ze hiermee stoppen is het over.

Lekker een Google TV Chromecast kopen en verder met je leven. :)

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-03 14:03

CaDje

Framedrops for life

Uiteindelijk stopt de software support voor een tv. In dit geval is het wel erg vroeg (model is van 2021). Je kunt de tv RMA aanmelden, maar wat verwacht je als oplossing? Een nieuwe (andere Sony?) tv, je geld terug? In beide geef ik je weinig kans, of je zult een hele lange adem moeten hebben (zonder tv).

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:46
Aangezien het een Android TV is, lijkt me de app sideloaden een stuk makkelijker kwa oplossing dan de support route en RMA bewandelen, waar je zowiezo weinig kans hebt vermoed ik.

download de Disney+ APK bijv. bij APKMIRROR.

Zet hem op een usb stickje of download direct op de tv.

Tijdens installatie zal de tv aangeven dat ongeverifieerde bronnen geblokkeerd zijn, incl een knop naar de settings te gaan om het alsnog toe te staan

Disney+ installatie gaat door

klaar.

wellicht af en toe over doen voor updates.

[Voor 49% gewijzigd door XelaRetak op 06-02-2023 08:26]

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:35
Altijd lastig zoiets, hoe lang blijven apps of andere voorwaarden gelden. Denk aan 'levenslang' updates.
Zelf heb ik een Samsung uit 2019 waarop alle streamingdiensten een eigen app hebben behalve SkyShowTime. Geen idee óf dit nog komt: Samsung zegt te wachten op specificaties en SkyShowTime zegt dat Samsung niet meewerkt.

In jouw geval: ik verwacht niet dat je speciaal deze tv hebt gekocht voor Disney+ en dat het simpelweg een onderdeel is wat het niet (meer) doet. De essentie van het apparaat is nog steeds hetzelfde. Dus geef je weinig kans, tenzij dit specifiek is vastgelegd bij aankoop.

Geen oplossing voor dit maar wellicht een tussenoplossing: is streamen vanaf je smartphone geen optie?

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:20
Koop een AppleTV of zon chrome player die wordt langer ondersteund dan al die smartTV meuk. Het is leuk zolang het werkt. EN dan hebben we het nog niets eens over de beveiligingslekken.

Daar heb je dus geen telefoon voor nodig.

[Voor 30% gewijzigd door Skywalker27 op 06-02-2023 12:25]

• XelaRetak
Skywalker27 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:02:
Koop een AppleTV of zon chrome player die wordt langer ondersteund dan al die smartTV meuk. Het is leuk zolang het werkt. EN dan hebben we het nog niets eens over de beveiligingslekken.
De X90 serie heeft al een Chromecast built-in dus afspelen vanaf mobiel naar de TV is al mogelijk

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:40
XelaRetak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:50:
[...]

De X90 serie heeft al een Chromecast built-in dus afspelen vanaf mobiel naar de TV is al mogelijk
Wat vervelend is, mijn kinderen hebben geen mobiel.

Toen ik een tv kocht heb ik ook voor een Android gekozen waar de gewenste apps op stonden of konden. Ik begrijp dat dit voor TS erg vervelend kan zijn, het is een functionaliteit die niet meer werkt

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
*knip* Reageer op de discussie of reageer niet. Opmerkingen als deze voegen niets toe.

[Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 06-02-2023 12:08]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

XallaX

Meow

Ik zou er achteraan gaan, of het zover komt dat je je geld terug krijgt betwijfel ik maar ...

Philips heeft in 2016 een zelfde geintje geflikt, TV's van 2009, geen certificaten meer updaten waardoor o.a. Netflix niet meer werkte. Ze hebben toen een compensatieregeling voor gebruikers van die TV's geregeld. In mijn geval een cadeaubon, anderen hebben een firestick gekozen. Dit kwam op gang toen er wereldwijd steeds meer mensen over de tv gingen klagen. Dus niet via de winkelier maar bij Philips zelf omdat de winkeliers niet meewerkten.

https://www.rtlnieuws.nl/...-krijg-je-een-compensatie

Nu zijn tegenwoordig de voorwaarden wel aangescherpt denk ik en zal een app die niet meer ondersteunt wordt niet het risico van de fabrikant zijn (op papier) maar persoonlijk zou er toch achteraan gaan.

(edit: jaartallen)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:53
Dit is een van de redenen waarom ik een TV koop op basis van specs met uitzondering van het smart gedeelte, dat is nice to have, maar omdat ik weet dat apps te pas en te onpas niet meer supported worden door de diverse diensten neem ik dat niet meer mee in de beslissing. Ik kijk voornamelijk of de TV een goed panel e.d. heeft.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

XallaX

Meow

Dennism schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:07:
Dit is een van de redenen waarom ik een TV koop op basis van specs met uitzondering van het smart gedeelte, dat is nice to have, maar omdat ik weet dat apps te pas en te onpas niet meer supported worden door de diverse diensten neem ik dat niet meer mee in de beslissing. Ik kijk voornamelijk of de TV een goed panel e.d. heeft.
Hier ben ik het volledig mee eens, ik koop een TV voor het beeld en ingangen en de rest interesseert me niets.
Audio, apps, zinloze functies niet nodig. (ohja, wel Ambilight maar das waar je van houdt :P )

• XelaRetak
President schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Toen ik een tv kocht heb ik ook voor een Android gekozen waar de gewenste apps op stonden of konden. Ik begrijp dat dit voor TS erg vervelend kan zijn, het is een functionaliteit die niet meer werkt
Zeker, ik zou zelf ook balen als zoiets weggehaald wordt. Daarom iets daarboven ook de sideload-optie aangegeven.

Iets meer werk, maar dan heb je wel je functie terug. Neemt niet weg dat het schandalig is kwa support voor een 1 jaar oude TV. Maarja, choose your battles. Ik zou er iig niet aan beginnen met terugsturen en RMA en whatnot.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:10
Hoewel ik het ook niet al te rooskleurig inzie qua kans van slagen vind ik het toch ook niet helemaal normaal hoe dit dan werkt.

Je koopt een tv die 100% functioneert. Inclusief alle knoppen op de afstandsbediening. En misschien kies je dat ding wel specifiek uit op die Disney+ app, want aanbod voor kinderen o.i.d. Dan werkt na 1-2 jaar ineens die knop niet meer, en heb je nog maar 95% van de functionaliteit. Ter illustratie: stel dat je ineens alleen nog maar Nederlandse zenders zou kunnen kijken (of buitenlandse zenders met een omweg) dan accepteer je dat toch ook niet zomaar?!

Dat alles gezegd hebbende zou ik ook maar simpelweg een Chromecast Ultra aanschaffen en niet teveel terugkijken, hier ook gedaan; apps van mijn Hisense (VIDAA platform) waren erg matig, en die Chromecast UItra is echt super.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 18:10
Ik heb fatsoenlijke smartTVs ook al jaren geleden afgeschreven.
Precies voor dit soort redenen.
Al mijn TVs (alle 2) hebben een Shield of een Chromecast om fatsoenlijke smartTV functionaliteit toe te voegen.
Deze universele Android TV oplossing zijn super veelzijdig en hebben altijd heel snel de nieuwste apps voor de nieuwste streaming services.
Zo was SkyShowtime reeds aanwezig op de Shield, nog voordat deze gelanceerd werd in NL.
Als ik naar mijn Samsung TV kijk, moet ik nog steeds wachten op de app.
SmartTVs zijn in mijn ogen kansloze producten.
De software ontwikkelt veel sneller dan de hardware dit toestaat.
En het gesloten ecosysteem van de TV fabrikant bemoeilijkt en vertraagt dit proces nog eens aanzienlijk.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Markvankesteren
Ik zoek hier niet naar een oplossing, en inderdaad chromecast zit al in de tv zelf maar zoals gezegd wordt, dit is geen oplossing voor mijn kinderen.
De medewerker van Sony gaf zelf al telefonisch aan dat slechts een jaar van ondersteuning wel erg kort is, als je het nou hebt over 4-5 jaar.
Ik ben verder prima tevreden met de tv want inderdaad ten eerste gekocht voor de specificaties. Het is wel zuur als je een jaar Disney+ cadeau krijgt en dan hierachter komt.
Komt nog bij dat Sony ook niet toestaat dat ik de nutteloze knop op mijn afstandsbediening ergens anders voor gebruik want hij is niet remappable.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:07
Dan moeten TV-makers ook stoppen met dat soort knoppen op de afstandbediening en adverteren met dat soort integraties. Je kan niet van de ene kant die verwachting scheppen en dan van de andere kant er letterlijk 0 garanties op geven en consequenties aan verbinden.

De afstandbediening hoort bij de hardware die je koopt. Een knop daarop doet het niet meer. In mijn ogen is het apparaat dan (gedeeltelijk) kapot. Als de klantenservice (en jij) daarom moeten lachen, dan ligt dat aan jullie, niet aan de klant.

offtopic:
Zelf hebben we een TV van ruim 10 jaar oud die eigenlijk alleen als scherm van een HTPC dient, dus gelukkig niet deze ellende; maar op een gegeven moment moet dat ding toch vervangen worden en ik heb daar nu al geen zin in door dit soort onzin.

[Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 06-02-2023 12:08]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58
Wat @Lapa aangeeft lijkt me inderdaad niet meer dan logisch. Tevens als hier niemand over klaagt dan flikken die fabrikanten steeds meer. Een slechte review van mensen die hier tegenaan lopen is helemaal niet verkeerd. Uiteindelijk zit die service ook deels mee in de prijs van de TV want iemand heeft die app toch moeten toevoegen en testen. In hoeverre je er enig resultaat mee boekt is de vraag natuurlijk.
Zelf gebruik ik ondertussen ook een NVidia Shield pro. Dat werkt toch net wat fijner als de Apps op de Samsung TV uit 2020, waarvan sommige ook nog eens traag zijn.

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-03 13:56
[...]

Met de (relatief nieuwe) Chromecast met Google TV krijg je een afstandbediening. Ik gebruik mijn mobiel relatief weinig meer om iets te casten, enkel als mijn afstandbediening iets te ver weg ligt en ik niet wil lopen. Gezien de TV en de Denon receiver er ook mee bediend kan worden, gebruik ik hun afstandbediening ook praktisch nooit meer.

Dan ben je niet meer afhankelijk van de functionaliteit van de TV.

• President
Dit is toch door te trekken naar een moderne smartphone waarop whatsapp van de een of de andere dag niet meer werkt?

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:59
Als ik anderen lees met hetzelfde probleem dan is IPV6 uitzetten (of aanpassen) vaak de oplossing zijn. Het zou op dit model gewoon moeten werken.....

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:53
Dat het kort is zal iedereen het wel mee eens zijn, echter wat is de reden van het stoppen? Als Disney+ de stekker uit de samenwerking trekt, en de dienstverlening (lees app support) op deze apparaten stopt kan dat juridisch mogelijk anders zijn dan wanneer Sony er voor kiest om zonder echte reden deze app niet meer te laten werken.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Cr0sZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 11:04
Markvankesteren schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:20:
Ik zoek hier niet naar een oplossing, en inderdaad chromecast zit al in de tv zelf maar zoals gezegd wordt, dit is geen oplossing voor mijn kinderen.
De medewerker van Sony gaf zelf al telefonisch aan dat slechts een jaar van ondersteuning wel erg kort is, als je het nou hebt over 4-5 jaar.
Ik ben verder prima tevreden met de tv want inderdaad ten eerste gekocht voor de specificaties. Het is wel zuur als je een jaar Disney+ cadeau krijgt en dan hierachter komt.
Komt nog bij dat Sony ook niet toestaat dat ik de nutteloze knop op mijn afstandsbediening ergens anders voor gebruik want hij is niet remappable.
is het een android tv ?
dan zou je nog een app kunnen gebruiken om hem wel te remappen.
ik heb ook diverse 'diensten' op mijn afstandsbediening zitten die naar andere originele diensten verwijzen en toch gewoon via button remapper oid laten verwijzen naar de content / diensten die nu hot/actueel zijn.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28
Ik heb het "smart" deel nooit gebruikt.
Mijn tv dient meer als monitor alleen voor het beeld wat van mijn TVShield komt waar ik dus diverse apps op
heb staan. De afstandsbediening van de tv heb ik zelden of nooit meer nodig omdat ik die van de Shield gebruik.
In de slaapkamer min of meer hetzelfde alleen daar een Chromecast TV.

In beide gevallen werkt dit perfect en misschien nog wel een stuk beter (que toekomst zeker) dan de tv software.

Mijn profiel op Discogs

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

President schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:37:
Dit is toch door te trekken naar een moderne smartphone waarop whatsapp van de een of de andere dag niet meer werkt?
Wel als er een aparte fysieke "Whatsapp" knop op de buitenkant van de telefoon zou zitten om direct Whatsapp te openen, wat dan plots niet meer werkt.

• Sick Nick
  • Laatst online: 13:18

Sick Nick

Drop the top!

Zou eens beginnen met een factory reset, grote kans dat het daarna gewoon werkt. Even in de play store zorgen dat alle app updates gedaan zijn, check of de firmware van je TV een update heeft misschien? De J serie draait op Google TV net als de huidige K serie en als Disney+ ineens niet meer zou werken zou waarschinlijk het hele internet ontploffen. Het enige wat ik zo kan vinden zijn wat kleine problemen die meestal opgelost zijn met ofwel een update van Disney zelf or gewoon opnieuw opstarten van de TV.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
Lach er maar mee. Maar je koopt een tv met een bepaalde functionaliteit. Hoe gek is het eigenlijk dat een tv na verloop van tijd functionaliteit verliest? Als morgen rtl4 niet meer werkt omdat je tv een jaartje te oud is dan is de wereld te klein. Maar omdat het disney+ is mag het ineens wel?

[Voor 20% gewijzigd door Yorinn op 06-02-2023 12:09]

• CirclDigital
stylezzz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Maar omdat het disney+ is mag het ineens wel?
Omdat iedereen weet dat apps op een TV maar bijzaak zijn en je voor een paar tientjes een oplossing hebt waar alles wel op draait..... en vaak zelfs "gratis" op de settopbox van je tv aanbieder.

Maar genoeg over dit model en D+ te vinden. Factory reset of IPV6 uitzetten lijken gewoon de oplossing te zijn.

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
President schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:37:
Welke "moderne" smartphone heb je het over dan? De super moderne Samsung Galaxy S2? 8)7

TS, ik ben bang dat je poging tot geld terugkrijgen niet gaat slagen, ik zou gewoon lekker een Shield of iets dergelijks kopen, dan weet je zeker dat je de komende jaren de Disney+ app kunt draaien en je kunt hem ook nog eens meenemen naar een volgende TV!

[Voor 20% gewijzigd door OmgItsKoen op 06-02-2023 11:08]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
[...]

Google Chromecast met afstandsbediening heb je ook geen mobiel voor nodig.
Mijn kinderen (4 en 6) hebben ook geen mobiel.. maar kunnen met de afstandsbediening gewoon Disney starten hoor.

Die dingen kosten ook de wereld niet meer:
uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB

Heb ik ook aan mijn Sony KD-55AF9 hangen en dat werkt perfect.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:32
De fuck? Functionaliteit waar (oké beetje indirect) mee geadverteerd wordt voor een TV werkt niet meer na een jaar, en dan ben je gek als je hem retour wil sturen? Hoe dan? Het altijd maar accepteren dat hardware door software updates functionaliteit verliest is juist idioot.
CirclDigital schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Omdat iedereen weet dat apps op een TV maar bijzaak zijn en je voor een paar tientjes een oplossing hebt waar alles wel op draait..... en vaak zelfs "gratis" op de settopbox van je tv aanbieder.
Ben ik nou juist blij dat ik geen settopbox van mijn TV aanbieder heb. Ja ik ken alle problemen en nadelen van smart TV dingen die snel traag worden en dingen niet meer ondersteunen. Maar zolang het wel werkt zie ik het juist als een heel groot voordeel dat ik alles op mijn TV kan draaien, en niet verschillende kastjes en dingen erbij moet hebben met hun eigen afstandsbedieningen, gewoon een TV die zo goed als alles direct kan draaien. En als na een jaar daar de stekker eruit was gegaan was ik ook bijzonder geirriteerd geweest.

[Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 06-02-2023 12:09]

• CirclDigital
Sissors schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:20:
[...]
De fuck? Functionaliteit waar (oké beetje indirect) mee geadverteerd wordt voor een TV werkt niet meer na een jaar, en dan ben je gek als je hem retour wil sturen? Hoe dan? Het altijd maar accepteren dat hardware door software updates functionaliteit verliest is juist idioot.
Onnozel doen is natuurlijk ook een vak..... blijft gewoon een feit dat het app van een derde partij is waar Sony verder helemaal niets mee van doen heeft.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:17

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Niet heel gek toch? Andersom: een producent kan van jou dus van alles beloven in de marketing, en na 6 maanden sturen ze een update rond die je toestel alleen nog maar op HDMI1 invoer laat accepteren. Mag dat dan wel?

[Voor 23% gewijzigd door Yorinn op 06-02-2023 12:09]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Sissors
  • Laatst online: 14:32
CirclDigital schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Onnozel doen is natuurlijk ook een vak..... blijft gewoon een feit dat het app van een derde partij is waar Sony verder helemaal niets mee van doen heeft.
Als ze dan alleen een "Android TV" knop op de afstandsbediening doen, dan is dat prima. Maar als je een Disney+ knop erop doet en Disney+ werkt niet op de TV, dan lijkt het mij toch heel moeilijk te ontkennen dat je bepaalde verwachtingen schept die je niet kan waarmaken.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
Gaat het om de Knop die niet werkt of ook de app niet meer? De app werkt niet.

Mijn Sony kd49xf9005 uit 2018 heeft ook gewoon de app. ( Android TV )

Heb je de TV wel is een firmware update gegeven?

Op reddit zie ik veel oplossingen ( het gebeurd vaker met de disney app )

TV hard rebooten, Factory reset, cache leeg maken en firmware update.

[Voor 34% gewijzigd door corporalnl op 06-02-2023 11:34]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
CirclDigital schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Maar genoeg over dit model en D+ te vinden. Factory reset of IPV6 uitzetten lijken gewoon de oplossing te zijn.
Bijzaak? Volgens mij zitten we keihard in een transitie van linear tv kijken naar streamen.... kortom die apps worden belangrijker en belangrijker. Wat als morgen de airco van je auto uitvalt na een software update? Ja sorry meneer, de cpu in je auto kon het niet meer bijbenen... maar u kunt ook gewoon het raampje openen als u het warm heeft voortaan. ;)

• Honesty
  • Laatst online: 12:50

Honesty

kattenneus!

Ik snap dat sony er niets aan kan doen maar zoals bij ons als ik een nieuwe tv koop dan verwacht ik wel dat disney+ gewoon via de tv zelf werkt, ook al omdat het via KPN niet te doen is om er met je eigen account af te spelen op je setupbox. Klinkt dan als een onnozel probleem maar juist de streamingdiensten tegenwoordig nemen steeds meer over van lineair tv kijken en worden steeds belangrijker. Welke specs deze tv allemaal zal hebben het feit dat Disney+(of Netflix of Prime) er niet op werkt zal voor mij een reden zijn om een andere tv te kiezen. Als je hem eenmaal hebt ben je toch genaaid als het niet meer werkt, ik snap dat Sony er niks aan kan doen maar zuur is het wel.

festina lente

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:36
Markvankesteren schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:20:
Heb je nog de oude chromecast? De nieuwe versie met afstandsbediening gebruikt Google TV. Hierbij kan je gewoon inloggen op je disney account en de afstandsbediening gebruiken om Disney te bedienen. Jouw kinderen kunnen hiermee dus zonder telefoon gewoon Disney kijken.

De afstandsbediening ondersteunt ook spraak, dus een titel opnoemen en aanklikken om te kijken werkt ook, soms erg handig :P

Daarnaast vind ik het ook erg slecht dat de support nu al stopt. Op mijn LG B6V uit 2016 doen alle apps het nog steeds + ik krijg nog regelmatig updates. Het kan dus wel ( daarom ben ik ook fan van LG )

Zou het wellicht iets te maken kunnen hebben dat het Sony is, en de issues met Disney/Marvel/Siperman? :9

[Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 06-02-2023 11:43]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

crisp

Devver

Pixelated

Ik vraag me af of nieuws: Nederlandse verkopers zijn vanaf 27 april verplicht software-updates ... hier niet gewoon relevant is. Hoewel de fabrikant zich dan waarschijnlijk wel zal beroepen op het stukje 'proportionaliteit', en als consument dan je recht halen is een lastige onderneming...

Intentionally left blank

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-03 14:52
Tjah ik snap sony wel, disney heeft waarschijnlijk iets gewijzigd aan de app waardoor het niet meer werkt, kun je dat sony kwalijk nemen? Dat er een knop op de afstandbediening zit is voor de handigheid, je gaat toch ook niet zeiken dat je een abonnement nodig hebt als je op die knop drukt. Want ja die knop zit erop dus moet die het zo doen volgens jou theorie.

Daarnaast adverteren ze er ook niet mee dat Disney+ erop werkt dus daar kun je dan ook geen rechten aan ontlenen als het niet werkt, je bent namelijk niet misleid ofzo omdat ze het wel adverteren.

En wie zegt dat ze niet met een firmware bezig zijn om het te fixen zodat het wel weer werkt? Die support medewerker die je gesproken hebt bij sony is daar heus niet van op de hoogte.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Jaer288
  • Laatst online: 12:47
Markvankesteren schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:09:
Ik lees dat je al contact hebt gehad met een medewerker van Sony, echter mis ik daarin de reactie vanuit Sony toen je aangaf dat je hiervoor de RMA weg wil bewandelen.

Persoonlijk zou ik deze vraag rechstreeks aan Sony stellen, daarbij teleurstelling uitspreken, en ook even kijken in de algemene voorwaarden of er een onderwerp is gerelateerd aan deze ondersteuning.

[Voor 11% gewijzigd door Jaer288 op 06-02-2023 11:50]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CaDje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:18:
Uiteindelijk stopt de software support voor een tv. In dit geval is het wel erg vroeg (model is van 2021). Je kunt de tv RMA aanmelden, maar wat verwacht je als oplossing? Een nieuwe (andere Sony?) tv, je geld terug? In beide geef ik je weinig kans, of je zult een hele lange adem moeten hebben (zonder tv).
Dat de support op de software stopt is geen reden om de werking van de knop op de afstandsbediening te staken. Dat zijn twee aparte zaken. Je kan immers verwachten dat alle knoppen op de afstandsbediening(en) blijven werken, ook al komen er geen software updates meer aan.

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 06-02-2023 11:47]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als we tegen alles en altijd maar gaan zeggen "maar je kunt X gebruiken, dat kost de wereld niet meer" dan houden we het consumeren wel in stand natuurlijk. Afgezien dat het jou als consument ook gewoon geld blijft kosten, terwijl de fabrikant de stekker eruit trekt.

• Vortex1701
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:51
De knop werkt in principe nog steeds. Er is alleen geen Disney+ App waar de TV naar zoekt.

Maar voor de meeste Android TV's zou ButtonMapper moeten werken. Hiermee zou je een andere functie moeten kunnen toewijzen aan de knop.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vortex1701 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:56:
Maar voor de meeste Android TV's zou ButtonMapper moeten werken. Hiermee zou je een andere functie moeten kunnen toewijzen aan de knop.
Is dit niet een gevalletje lood om oud ijzer? Je kunt een consument (ook de minder technisch bedeelden) toch niet van verwachten dat ze door hoepels heen gaan springen om die knop weer "werkend" te krijgen? :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 23:31
Omdat het als zo'n belangrijke feature is gepositioneerd zou ik op zich stellen dat er sprake is van non-conformiteit. Dat kleine letters het mogelijk tegenspreken doet daar weinig aan af m.i.

Financieel is het leed echter marginaal. Indien side-loaden namelijk niet lukt heb je voor 6 tientjes een Chromecast met Google TV (met afstandsbediening).

Wel zo netjes dat Sony die evt. vergoedt ;)

• President
Rukapul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:04:
Omdat het als zo'n belangrijke feature is gepositioneerd zou ik op zich stellen dat er sprake is van non-conformiteit. Dat kleine letters het mogelijk tegenspreken doet daar weinig aan af m.i.

Financieel is het leed echter marginaal. Indien side-loaden namelijk niet lukt heb je voor 6 tientjes een Chromecast met Google TV (met afstandsbediening).

Wel zo netjes dat Sony die evt. vergoedt ;)
Man, ik ben juist blij dat ik eindelijk nog maar één Ziggo afstandsbediening nodig heb in plaats van twee of drie afstandsbedieningen :-P

• Markvankesteren
Jaer288 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Ik lees dat je al contact hebt gehad met een medewerker van Sony, echter mis ik daarin de reactie vanuit Sony toen je aangaf dat je hiervoor de RMA weg wil bewandelen.

Persoonlijk zou ik deze vraag rechstreeks aan Sony stellen, daarbij teleurstelling uitspreken, en ook even kijken in de algemene voorwaarden of er een onderwerp is gerelateerd aan deze ondersteuning.
Volgens de wet is de fabrikant hier geen partij is maar slechts de verkopende partij.
De laatste correspondentie van mij richting Sony is exact de vraag die jij benoemd, hier heb ik nog geen reactie op gehad.

Ter volledigheid: alle manieren om het aan de praat te krijgen werkten niet, soft-hard reset, terug naar fabrieksinstellingen, ipv6 uitzetten, gegevens en cache clearen. Allemaal doorlopen samen met Sony en Disney+ waarna ze dus beide toegaven dat Disney+ eenzijdig de ondersteuning voor dit model gestopt had. Wat hiervoor de reden was gaven ze niet aan.
crisp schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:41:
Ik vraag me af of nieuws: Nederlandse verkopers zijn vanaf 27 april verplicht software-updates ... hier niet gewoon relevant is. Hoewel de fabrikant zich dan waarschijnlijk wel zal beroepen op het stukje 'proportionaliteit', en als consument dan je recht halen is een lastige onderneming...
Dit soort informatie is waardevol en de reden waarom ik het hier post, hier ga ik ik induiken.

[Voor 25% gewijzigd door Markvankesteren op 06-02-2023 12:22]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
CH4OS schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Als we tegen alles en altijd maar gaan zeggen "maar je kunt X gebruiken, dat kost de wereld niet meer" dan houden we het consumeren wel in stand natuurlijk. Afgezien dat het jou als consument ook gewoon geld blijft kosten, terwijl de fabrikant de stekker eruit trekt.
Ho even, ik koop een TV niet om de bijgeleverde apps. Ik heb al sinds jaar en dag een chromecast. Mijn TV gebruik alleen als dom weergave paneel.. juist om dit soort gezever voor te zijn. Ik wil TS alleen bijstaan door alternatieven aan te dragen.
Ik ben juist pro-consuminderen, ergo een TV terugsturen omdat een app het niet meer doet gaat er bij mij niet in. Dan hang je er een chromecast aan en kan de TV weer jaren mee.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 10:23
ok, je wilt denk ik graag een oplossing, of compensatie. Alleen stel je voor het lukt niet out of the box en je wilt iets gaan vragen. Hoeveel vraag je dan? Hoeveel % van de tv werkt nu niet omdat disney niet werkt? 100% is het niet, en hoe pak je dit aan bij de verkoper waar jij een overeenkomst heb? Kijk een slimme en goede verkoper zou zeggen, dat is heel jammer hier heb je 5-10% korting op een chromecast 4k of een apple tv en ik wens je een fijne dag nog. Heb jij een tv gekocht waar alleen disney plus op gekeken kan worden, ja dan is het een ander verhaal.

How are you doing?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DonJunior schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Ho even, ik koop een TV niet om de bijgeleverde apps. Ik heb al sinds jaar en dag een chromecast. Mijn TV gebruik alleen als dom weergave paneel.. juist om dit soort gezever voor te zijn. Ik wil TS alleen bijstaan door alternatieven aan te dragen.
Ik ben juist pro-consuminderen, ergo een TV terugsturen omdat een app het niet meer doet gaat er bij mij niet in. Dan hang je er een chromecast aan en kan de TV weer jaren mee.
Ik snap dat een Chromecast een alternatief is, maar ook daarvoor stopt op den duur de support natuurlijk. Ook dat zal vroeg of laat weigeren te werken om redenen. Daarnaast lost een Chromecast de niet werkende knop op de afstandsbediening niet op en jaagt het bovendien de consument op extra kosten, door toedoen van een ander.

Het gaat @Markvankesteren erom dat met een jaar nadat hij de TV gekocht heeft, de knop geen functie meer heeft / niet meer werkt, omdat klaarblijkelijk de app verwijderd is van de TV omdat die niet meer ondersteund wordt.

[Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 06-02-2023 12:50]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:05

DataGhost

iPL dev

DonJunior schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Mja, sommige mensen kopen een TV wel o.a. vanwege bepaalde support. TS heeft gemerkt dat de knop en app niet meer werkt dus maakte er gewoon gebruik van en ik kan me best voorstellen dat die TV niet was aangeschaft als erbij had gestaan dat het niet zou werken. Dan was er waarschijnlijk een andere TV gekomen, wellicht van een andere fabrikant. Een extra apparaat kopen omdat een bestaand apparaat zonder technische reden is gedowngraded vind ik juist het omgekeerde van consuminderen. De fabrikant leert er niks van en houdt dit zo juist in stand. Lekker makkelijk mensen lokken met een feature waarvoor je maar een veel te kort contract hebt afgesloten om kosten te besparen. Door terugsturen wegens niet-conformiteit en vergoeding van het aankoopbedrag raak je de fabrikant financieel (zelfs al is het minimaal) en is er misschien een prikkel om te zorgen dat dit soort onzin niet meer voorkomt. Of, he, dit is misschien revolutionair, of de fabrikant zorgt er gewoon voor dat Disney+ weer werkt zoals voorheen. Dat lijkt me goedkoper dan terugbetalen. TS heeft overigens ook al aangegeven dat een Chromecast niet zomaar een oplossing is omdat de gebruikers van de TV niet allemaal een mobiel hebben en dat ook niet wenselijk is, maar dan zou er daarnaast ook nog eens minimaal één mobiele telefoon of vergelijkbaar device bij moeten komen 8)7.

Als je dit soort productintegraties doet moet je er simpelweg voor zorgen dat het blijft werken binnen de garantieperiode, force majeure uitgezonderd. Alleen valt het stoppen van ondersteuning voor een bepaald model TV daar niet onder, ik zou dan eerder denken aan het failliet gaan van de betreffende dienst maar dat is helemaal niet aan de orde.
stftweaker schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:45:
ok, je wilt denk ik graag een oplossing, of compensatie. Alleen stel je voor het lukt niet out of the box en je wilt iets gaan vragen. Hoeveel vraag je dan? Hoeveel % van de tv werkt nu niet omdat disney niet werkt? 100% is het niet, en hoe pak je dit aan bij de verkoper waar jij een overeenkomst heb? Kijk een slimme en goede verkoper zou zeggen, dat is heel jammer hier heb je 5-10% korting op een chromecast 4k of een apple tv en ik wens je een fijne dag nog. Heb jij een tv gekocht waar alleen disney plus op gekeken kan worden, ja dan is het een ander verhaal.
Ik heb zelf ook een TV maar geen TV-abonnement. Tegenwoordig zie je dat steeds vaker en worden streamingdiensten veel meer gebruikt. Dus dan kan het TV-gedeelte nog zo goed blijven werken, het kan best zo zijn dat iemand voor 90%-100% "geen gebruik meer kan maken" van de TV als de primaire reden van aanschaf opeens wordt verwijderd. Verplicht worden een extra device te kopen om weer hetzelfde te kunnen doen als voorheen is onacceptabel, zeker met een korting van minder dan 100%. Zelfde gezeik met de PS3, waar de geadverteerde feature OtherOS opeens eenzijdig werd verwijderd. Er waren behoorlijk wat mensen die een PS3 hadden gekocht in plaats van een PC omdat het een stuk goedkoper was, geen enkele intentie hadden om ermee te gamen maar deze puur gebruikten vanwege OtherOS (Linux). Dan heb je opeens een compleet nutteloos product. Nou ja, je kan er nog steeds op gamen, toch? Woei! En je kan hem natuurlijk ook nog gebruiken als presse-papier dus waar zeik je om, toch? En ondertussen mag je wel kosten gaan maken om iets te vervangen waarvoor geen enkele technische noodzaak was, naast de kosten die je al had gemaakt voor de aanschaf van het oorspronkelijke product.

[Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2023 13:41]

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 17:27
Als je er tijd aan wil besteden dan gewoon overleggen met Sony netjes is het zeker niet. Maar sideloading is het makkelijkste hier lijkt me. Maar je hebt 100% gelijk belachelijk dat het niet meer werk.

Zelf hebben we nu een samsung the frame nu prima TV maar alles kijken we op onze NVidea shield om maar niet afhankelijk te zijn van samsung. Plus de AB is iets beter op de shield. Dus voor ons is de TV alleen maar een Scherm en HDMI switch box. Onze tunner van sony heeft een hoop functies maar heb totaal geen hoop dat dat langer werkt dan 2-3 jaar. Maar de shield doet het nog langer plus als het nodig is dan kopen we wel weer een shield 3 of zo iets gelijks voor 200 euro en opgelost.

Mijn vrouw vroeg zich nog af waarom we nog een aparte shield wilde. Maar we hebben nu boven op een mega oude TV met een kapotte netwerkaansluiting een prima smart TV en beneden precies dezelfde oplossing. Hierdoor is het gewoon simpeler. Plus als ik wil kan ik zelf via VPN online etc en dat kan weer niet op een TV (of minder makkelijk) plus bij ons hebben we ook nog een beperkte set van apps omdat niet alles op samsung is.

[Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 06-02-2023 13:29]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13:28
President schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Man, ik ben juist blij dat ik eindelijk nog maar één Ziggo afstandsbediening nodig heb in plaats van twee of drie afstandsbedieningen :-P
Je hebt meerdere afstandsbedieningen maar je hoeft er maar 1 te gebruiken en de rest kan in de lade blijven liggen.
Of je een Chromecast TV, TVShield etc gebruikt dat maakt niet uit.
Je kan hierop dezelfde apps installeren als op de tv dus je hoeft alleen maar de afstandsbediening van dat apparaat te gebruiken om de apps en de tv te bedienen. En dus ook je volume etc.
In dit geval de Sony (in mijn geval Samsung) afstandsbediening ligt al tijden in de lade en ik doe alles met de afstandsbediening van de Shield of Chromecast TV.

De kinderen van de TS kunnen hier dan ook weer heel eenvoudig de Disney+ app bedienen net als voorheen.

Mijn profiel op Discogs

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:58
Vreemde gang van zaken voor een Android TV. Je zou toch zeggen dat het daarmee meer een Google probleem word en je niet zo maar ineens apps kwijt kan raken omdat de SDK van jou modeljaar een jaar oud is en daarmee niet meer geüpdatet word.
Dat is waarom ik ook Android TV heb. De Samsung (eigen OS) hiervoor kwam ook regelmatig met updates waar de ene na de andere native app er af gegooid werd. Op een gegeven moment maar op Chromecast over gegaan toen :X

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

Croga

The Unreasonable Man

stftweaker schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:45:
Het gaat helemaal niet om percentages.... Koop ik een auto en na een jaar werkt de verwarming niet meer dan ga ik niet accoord met "Hier heb je 10% korting op een 12v verwarmingkje", dan krijgen ze gewoon de auto terug en mogen ze hem repareren of m'n geld terug geven.

Een belangrijke functie van de TV doet het niet meer. Dat is een nonconformiteit. En dus mogen ze repareren of de tv terug hebben. Wellicht dat een gratis Chromecast of AppleTV een redelijke oplossing zou zijn (als de koper daarmee accoord gaat) maar 5-10% korting is zeker géén redelijke oplossing.

Dat je niet kunt verwachten dat apps 15 jaar lang blijven werken, zoals TVs in het verleden wel deden, is nog tot daar aan toe. Maar een jaar is niet acceptabel.

• stftweaker
Croga schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:00:
[...]

Het gaat helemaal niet om percentages.... Koop ik een auto en na een jaar werkt de verwarming niet meer dan ga ik niet accoord met "Hier heb je 10% korting op een 12v verwarmingkje", dan krijgen ze gewoon de auto terug en mogen ze hem repareren of m'n geld terug geven.

Een belangrijke functie van de TV doet het niet meer. Dat is een nonconformiteit. En dus mogen ze repareren of de tv terug hebben. Wellicht dat een gratis Chromecast of AppleTV een redelijke oplossing zou zijn (als de koper daarmee accoord gaat) maar 5-10% korting is zeker géén redelijke oplossing.

Dat je niet kunt verwachten dat apps 15 jaar lang blijven werken, zoals TVs in het verleden wel deden, is nog tot daar aan toe. Maar een jaar is niet acceptabel.
Een verwarming is iets anders dan een app die door een derde wordt gefaciliteerd. Ik bedoel sony maakt de apps niet zelf lijkt mij(correct me if i am wrong). En het is een Sony TV geen sony disney plus kijk apparaat. Ik vindt het zelf ook belachelijk maar ik ben bang dat je gelijk niet gaat halen. En zo wel, stel de verkoper aansprakelijk/sony. En doe een rechtszaak, een rechter zal naar mijn mening ook zeggen. 1 onderdeel waar de verkoper/fabrikant niet verantwoordelijk voor is zorgt er niet voor dat het gehele product niet gebruikt kan worden.

How are you doing?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

stftweaker schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:04:
Een verwarming is iets anders dan een app die door een derde wordt gefaciliteerd. Ik bedoel sony maakt de apps niet zelf lijkt mij(correct me if i am wrong). En het is een Sony TV geen sony disney plus kijk apparaat.
Volkswagen maakt de verwarming van zijn autos ook niet zelf. En het is een volkswagen auto, geen volkswagen verwarmingsapparaat.

Ik zie het verschil niet. Je koopt de TV niet voor Disney+ maar het is wel een belangrijke functie. Je koopt de auto niet voor de verwarming maar het is wel een belangrijke functie.
Zoals iemand al zei: Als plotseling Nederland 1 niet meer werkt (waar Sony in principe ook geen invloed op heeft) dan zou je de TV ook terug brengen.
Ik vindt het zelf ook belachelijk maar ik ben bang dat je gelijk niet gaat halen. En zo wel, stel de verkoper aansprakelijk/sony. En doe een rechtszaak, een rechter zal naar mijn mening ook zeggen. 1 onderdeel waar de verkoper/fabrikant niet verantwoordelijk voor is zorgt er niet voor dat het gehele product niet gebruikt kan worden.
Dan haal je bovenstaande argumenten aan om aan te tonen dat dat een belachelijke redenering is. Sony heeft met de knop op de afstandsbediening duidelijk gemaakt dat dit een inherente functie is van het apparaat en daarmee het niet meer functioneren ervan dus een nonconformiteit.

• stftweaker
Croga schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Volkswagen maakt de verwarming van zijn autos ook niet zelf. En het is een volkswagen auto, geen volkswagen verwarmingsapparaat.

Ik zie het verschil niet. Je koopt de TV niet voor Disney+ maar het is wel een belangrijke functie. Je koopt de auto niet voor de verwarming maar het is wel een belangrijke functie.
Zoals iemand al zei: Als plotseling Nederland 1 niet meer werkt (waar Sony in principe ook geen invloed op heeft) dan zou je de TV ook terug brengen.

[...]

Dan haal je bovenstaande argumenten aan om aan te tonen dat dat een belachelijke redenering is. Sony heeft met de knop op de afstandsbediening duidelijk gemaakt dat dit een inherente functie is van het apparaat en daarmee het niet meer functioneren ervan dus een nonconformiteit.
Dus een AB bepaalt de primaire functie van een TV? dus als het er niet op gestaan geld jouw argument niet?

How are you doing?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

stftweaker schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:09:
Dus een AB bepaalt de primaire functie van een TV? dus als het er niet op gestaan geld jouw argument niet?
Gaan we nou echt proberen op basis van 1 klein onderdeel het hele verhaal onderuit te halen?

Nee, de AB bepaald niet de primaire functie van de TV en ik heb het nooit over primaire functies gehad. Maar de knop op de AB geeft wel aan dat Sony stelt dat Disney+ een belangrijk onderdeel van de functionaliteit is. Proberen het argument zwart/wit te maken is zinloos; zo zit het leven niet in elkaar.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-03 10:28
Sony is hier toch eigenlijk geen partij in? Ze hebben waarschijnlijk wat geld van Disney gekregen om hun logootje op de AB te plakken. Hiermee kun je alleen de app starten, maar kun je verder helemaal niets als je geen abo bij D+ afsluit. Sterker nog, stel D+ besluit om welke reden dan ook niet hun dienst niet meer in NL aan te bieden, is Sony daar dan ook op aan te spreken?

Als je al ergens wilt gaan klagen moet je bij D+ zijn. Aangeven dat ze die app moeten fixen omdat je anders naar een andere dienst gaat.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SH4D3H schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:15:
Sony is hier toch eigenlijk geen partij in? Ze hebben waarschijnlijk wat geld van Disney gekregen om hun logootje op de AB te plakken.
Per definitie worden ze daarmee een partij erin. Dat logo is niet spontaan op de AB en in de handleiding verschenen zonder dat iemand van Sony daar weet van had. Er is dus een bepaalde overeenkomst geweest en de uiting daarvan kan verdere gevolgen hebben bij het aflopen van die overeenkomst. Daar hadden ze misschien iets langer over moeten nadenken.
Sterker nog, stel D+ besluit om welke reden dan ook niet hun dienst niet meer in NL aan te bieden, is Sony daar dan ook op aan te spreken?
Dat klopt, en dat zou voor Sony een force majeure zijn, maar aangezien D+ in NL nog gewoon beschikbaar is is dat niet van toepassing hier.
Als je al ergens wilt gaan klagen moet je bij D+ zijn. Aangeven dat ze die app moeten fixen omdat je anders naar een andere dienst gaat.
Ditzelfde kan je over Sony zeggen en "TV" in plaats van "dienst". Want wat als je helemaal niet naar een andere dienst wilt vanwege de exclusives? Dan moet je dus een andere TV of een ander device erbij hebben.

[Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2023 14:27]

• SH4D3H
  • Laatst online: 22-03 10:28
DataGhost schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Ditzelfde kan je over Sony zeggen en "TV" in plaats van "dienst". Want wat als je helemaal niet naar een andere dienst wilt vanwege de exclusives? Dan moet je dus een andere TV of een ander device erbij hebben.
Dus omdat Disney hun app op een OS van Google niet meer ondersteund, is het de verantwoordelijkheid van Sony om dat op te lossen? De enige manier waarop dat, mi, redelijk zou zijn, is als dat komt doordat Sony een niet langer ondersteunde versie van het OS levert.

Je kunt prima D+ kijken op de TV van Sony via een andere weg. De TV heeft dus nog steeds de mogelijkheid om D+ content te tonen.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dit is een interessante discussie;

Ik had een receiver, even vergeten of het nu de Yamaha was of de Pioneer, waarvan de muziek streaming feature stopte. Eigenlijk best een wezenlijk onderdeel van het apparaat terwijl je ook kunt zeggen je Xbox/blu-ray speler en tv weken nog gewoon. Terwijl best wel mensen kijken naar dat als functie en gebruiken als overweging tot aankoop. Ik zit er intussen zo in dat ik nu een losse streamer met weer een extra remote heb. Maar ja je voelt je en bekocht en totaal machteloos. Geen idee wat het consumentenrecht zegt over dit eigenlijk.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SH4D3H schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Dus omdat Disney hun app op een OS van Google niet meer ondersteund, is het de verantwoordelijkheid van Sony om dat op te lossen? De enige manier waarop dat, mi, redelijk zou zijn, is als dat komt doordat Sony een niet langer ondersteunde versie van het OS levert.

Je kunt prima D+ kijken op de TV van Sony via een andere weg. De TV heeft dus nog steeds de mogelijkheid om D+ content te tonen.
Als de ondersteuning voor alle Android-TV's met een OS-versie van minder dan een jaar oud gestopt wordt houdt het gauw op met D+ denk ik. Volgens mij was het alleen dit specifieke model waar de app afgehaald is, en is dat erafhalen door Sony gebeurd. Dus dat mag Sony lekker ongedaan gaan maken, zeker als bijv. zoals eerder in dit topic geopperd sideloaden nog zou werken en er dus eigenlijk geen technische beperkingen zijn. Als Sony kennelijk hun overeenkomst met Disney niet goed genoeg voor elkaar heeft dan is het toch niet de klant die daar zonder enige compensatie de dupe van moet worden? Een andere weg, tsja als het moet, prima. Maar die mag dan geen extra kosten met zich meebrengen.

Als TS graag een apart apparaat had gehad om Disney+ te kijken, is de kans behoorlijk dat hij dan een andere TV had gekocht. Dus dan moet je toch met me eens zijn dat er een bepaalde soort van vals adverteren is geweest?

[Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2023 14:43. Reden: quote toegevoegd]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:45
Het lijkt mij dat disney+ gewoon op een tv van een jaar oud met android tv moet werken. Disney+ werkt op veel oudere (android TV) apparaten.

Hoe hebben sony en disney bevestigd dat de app niet werkt? Heb je hier zelf over contact gehad of is er een officieel statement? Het kan ook het erkennen van een 'bug' zijn. Of hebben ze echt aangegeven het niet te zullen fixen?

Android apps kunnen op basis van een whitelist/blacklist of op basis van regels/requirements aan het device of de regio niet getoond worden.

Sony kan niet zomaar een app verwijderen van bestaande TVs. Wel kan sony ineens iets aan het OS verneukt hebben, waardoor niet meer aan een regel van de app voldaan word. Ook kan je zelf iets aan je tv verpest hebben, waardoor je de app niet meer te zien krijgt: rooten is hier een bekend voorbeeld van. Maar waarschijnlijker dat disney z'n manifest niet in orde heeft en perongeluk nu jou tv excluded.

Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat laatste: een fout bij disney dus. Hoe lang speelt dit al? Vaak lost dit binnen een paar dagen (bij de eerst volgende app update) wel op nadat er genoeg mensen (bij disney) geklaagd hebben.

[Voor 18% gewijzigd door NESFreak op 06-02-2023 14:54]

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik snap al het (offtopic) gediscussieer totaal niet in dit topic.

@Markvankesteren vraagt of hij eventueel in zijn recht zou staan bij een RMA. Maar er worden hier door verschillende mensen hier oplossingen aangedragen voor de tv zelf(firmware update, cache legen etc.).

Ik mis (misschien overheen gelezen?) of TS dit geprobeerd heeft. Als dit het probleem oplost is er geen RMA of andere oplossing (chromecast of andere variant) nodig.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

morritz34 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:56:

@Markvankesteren vraagt of hij eventueel in zijn recht zou staan bij een RMA. Maar er worden hier door verschillende mensen hier oplossingen aangedragen voor de tv zelf(firmware update, cache legen etc.).

Ik mis (misschien overheen gelezen?) of TS dit geprobeerd heeft. Als dit het probleem oplost is er geen RMA of andere oplossing (chromecast of andere variant) nodig.
Bovenin de pagina staat rechts van de topictitel een knop "TS" waarmee je alleen de posts van TS ziet, dat maakt het zoeken misschien makkelijker. In ieder geval lijkt alles al min of meer geprobeerd: Markvankesteren in "Integratie Disney+ stopt na een jaar, reden voor rma?"

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:57
morritz34 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:56:

TS heeft al in een eerder topic gevraagd naar oplossingen: Niet ondersteunde Disney+ app op Sony TV (X90J), maar blijkbaar zijn die er niet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is ook ter sprake gekomen in bijv. https://blog.iusmentis.co...oor-dingen-uit-te-zetten/ en https://blog.iusmentis.co...werkte-apps-op-smart-tvs/

Edit: nu is/lijkt het een linkdump. Samenvatting:
Is dat nu een schending van de conformiteitsregel? Ik blijf daar heel erg over twijfelen. Enerzijds is er niets mis met de televisie, die doet nog precies hetzelfde en die app-software op de televisie is geen bit veranderd. Het is de dienst waar hij op aansluit die ermee ophoudt. En dat voelt ergens net zoiets als dat de Duitse zenders geen analoog signaal meer geven: jammer, maar dan moet je maar een digitale televisie kopen als je dat wilt kijken.

Anderzijds: mij was niet perse een app beloofd als wel een wérkende app. Die app is een ondergeschikt middel om digitale televisie mee te kijken on-demand, en dat werd me nadrukkelijk op de doos beloofd. Ik heb er dus recht op dat ik de NPO kan blijven kijken, het feit dat dat niet meer kan, maakt de televisie nonconform. Ze regelen het maar met die omroeporganisatie en hun nieuwe platformeisen.

Maar als je die lijn kiest: wat moet je dan, als de dienstaanbieder (zoals Youtube) gewoon zegt dat iets niet meer kan of niet ondersteund wordt zonder OS-upgrade bijvoorbeeld? Of een hardware-eis neerlegt die objectief nodig is maar jouw televisie niet kan?
Rechtszaak afdwingen dan maar?

[Voor 72% gewijzigd door F_J_K op 06-02-2023 16:20]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• stftweaker
Croga schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Gaan we nou echt proberen op basis van 1 klein onderdeel het hele verhaal onderuit te halen?

Nee, de AB bepaald niet de primaire functie van de TV en ik heb het nooit over primaire functies gehad. Maar de knop op de AB geeft wel aan dat Sony stelt dat Disney+ een belangrijk onderdeel van de functionaliteit is. Proberen het argument zwart/wit te maken is zinloos; zo zit het leven niet in elkaar.
Nee jij geeft dit zelf aan, ik geef alleen aan door het terug te kaatsen dat het een beetje overdreven is. Ik bedoel alles werkt wat op de AB staat behalve 1 app waar Sony niet verantwoordelijk voor is. Maar dat is Disney. En jij zegt dus doordat het op de AB staat het alles bepalend is voor een tv die verder goed werkt.

How are you doing?

• evilution
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Er is tegenwoordig toch een verplichting updates voor producten en diensten te leveren?

https://www.rijksoverheid...en-en-diensten-te-leveren

Dan kun je je daar toch op beroepen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• gorgi_19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

evilution schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:34:
Er is tegenwoordig toch een verplichting updates voor producten en diensten te leveren?

https://www.rijksoverheid...en-en-diensten-te-leveren

Dan kun je je daar toch op beroepen?
De televisiefabrikant kan de update niet leveren; het is Youtube die de update niet meer levert. Met Youtube heb je geen overeenkomst. Je kan dus de fabrikant niet verplichten om een update uit te brengen van iets waar ze geen update van uit kunnen brengen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MSteverink
  • Laatst online: 12:11
XallaX schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:04:
Ik zou er achteraan gaan, of het zover komt dat je je geld terug krijgt betwijfel ik maar ...

Philips heeft in 2016 een zelfde geintje geflikt, TV's van 2009, geen certificaten meer updaten waardoor o.a. Netflix niet meer werkte. Ze hebben toen een compensatieregeling voor gebruikers van die TV's geregeld. In mijn geval een cadeaubon, anderen hebben een firestick gekozen. Dit kwam op gang toen er wereldwijd steeds meer mensen over de tv gingen klagen. Dus niet via de winkelier maar bij Philips zelf omdat de winkeliers niet meewerkten.

https://www.rtlnieuws.nl/...-krijg-je-een-compensatie

Nu zijn tegenwoordig de voorwaarden wel aangescherpt denk ik en zal een app die niet meer ondersteunt wordt niet het risico van de fabrikant zijn (op papier) maar persoonlijk zou er toch achteraan gaan.

(edit: jaartallen)
Omdat ik er zo trots op ben dat ik indertijd de submitter van dit nieuws was: nieuws: Smart-tv-ondersteuning plots verwijderd uit externe accessoires Philips en Philips BDP5510 .

Samengevat:
  1. lees de overeenkomst waarmee je impliciet akkoord bent gegaan;
  2. constateer dat je rechteloos of machteloos bent
  3. koop nooit meer een smart-TV

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

stftweaker schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:20:
Nee jij geeft dit zelf aan, ik geef alleen aan door het terug te kaatsen dat het een beetje overdreven is. Ik bedoel alles werkt wat op de AB staat behalve 1 app waar Sony niet verantwoordelijk voor is. Maar dat is Disney. En jij zegt dus doordat het op de AB staat het alles bepalend is voor een tv die verder goed werkt.
Je bent het weer zwart/wit aan het maken en dat noemen we, in goed nederlands, Wikipedia: Reductio ad absurdum .

Ik zeg nergens dat wat dan ook allesbepalend is. Ik zeg dat, in Nederlands recht, een apparaat moet voldoen aan de functionaliteit die je er van mag verwachten. De knop op de afstandsbediening wekt een dergelijke verwachting. Als aan die verwachting niet voldaan wordt noemen we dat een nonconformiteit.

Sony is zonder enige twijfel verantwoordelijk voor wat er op de AB staat. Dat hebben ze er tenslotte zelf op gezet. En door die knop er op te maken hebben ze een verwachting gewekt. Sony is verantwoordelijk voor die verwachting, hoe je het ook wend of keert. Dat ze zichzelf daarmee afhankelijk gemaakt hebben van Disney is niet het probleem van de klant maar het probleem van Sony en als agent van hen de verkoper van de televisie.

Again; net zo goed als dat je van een auto kunt verwachten dat de verwarming werkt (of, bijvoorbeeld, Android Auto en/of Apple Car Play, als daarmee geadverteerd wordt), mag je in deze ook verwachten dat Disney+ blijft werken. Dat heeft niets te maken met de rest van de functionaliteit van de TV maar conformiteit gaat er ook niet over of dat alles het doet, het gaat er over of dat het apparaat doet wat je zou moeten kunnen verwachten.

• evilution
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

gorgi_19 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:45:
[...]

De televisiefabrikant kan de update niet leveren; het is Youtube die de update niet meer levert. Met Youtube heb je geen overeenkomst. Je kan dus de fabrikant niet verplichten om een update uit te brengen van iets waar ze geen update van uit kunnen brengen.
Er staat duidelijk verkoper in het artikel en daar heb je wel een overeenkomst mee. Had die maar beter z'n huiswerk moeten doen over wat die verkoopt. Dus verkoper aanspreken en die zoekt het maar uit met Sony. De verkoper kan alsnog een TV leveren die wel Disney ondersteunt. Of geld terug.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Raymond P
  • Nu online
Ook een X90J bezitter, de Disney+ app opent hier gewoon? Ik heb deze maand geen lopend abbo voor die dienst...

(En het ding is volledig geupdated.)

[Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 06-02-2023 17:05]

- knip -

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MSteverink schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Omdat ik er zo trots op ben dat ik indertijd de submitter van dit nieuws was: nieuws: Smart-tv-ondersteuning plots verwijderd uit externe accessoires Philips en Philips BDP5510 .

Samengevat:
  1. lees de overeenkomst waarmee je impliciet akkoord bent gegaan;
  2. constateer dat je rechteloos of machteloos bent
  3. koop nooit meer een smart-TV
Uit het artikel wat je post:
In consumentenrelaties is er sprake van een grijze lijst van voorwaarden die niet mogen worden opgenomen. "Er mag geen beding worden opgenomen dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden."
Dat het misschien nog niet door een rechter getoetst is (kosten, gedoe, etc) wil niet zeggen dat het dan maar legaal is. Bijvoorbeeld OtherOS zoals ik eerder aanhaalde heeft Sony een class action opgeleverd die ze uiteindelijk hebben geschikt en klanten hebben betaald ter compensatie. En dat is dan zelfs in de VS waar consumentenrecht enorm veel verder is uitgekleed dan in Europa.
Een verder verschil met dit issue is dat de speler waar je het over hebt al vier jaar oud was op het moment van het nieuwsartikel. Ik weet niet hoe lang dat apparaat toen al niet meer verkocht werd, maar de TV uit dit topic zit nog binnen de garantie.

• MSteverink
  • Laatst online: 12:11
DataGhost schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:13:
[...]

de TV uit dit topic zit nog binnen de garantie.
En wat garandeert die garantie?

• Markvankesteren
Raymond P schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:05:
Ook een X90J bezitter, de Disney+ app opent hier gewoon? Ik heb deze maand geen lopend abbo voor die dienst...

(En het ding is volledig geupdated.)
Dit vind ik heel interessant, dan ga je toch denken dat er iets mis is met het toestel. En bijzonder dat en Sony en Disney beide tegen mij bevestigen dat de app niet meer ondersteund wordt op dit model.

Verder ontopic weer: dat Sony een samenwerking met Disney+ aangaat op een manier dat Disney+ na een jaar kan zeggen: sorry maar we ondersteunen sommige modellen niet meer vind ik echt het probleem van Sony in dit geval. Als ik dat inderdaad via de leverancier moet uitspelen, prima. Jammer dat de wetgeving hier niet duidelijker in is.

• Raymond P
  • Nu online
@Markvankesteren Dat is dan ook mijn gedachte.
Ik heb zojuist alle updates verwijderd van Disney+ en de app opnieuw geinstalleerd vanuit Play store. Geen issues.

Welke versie van Disney+ heb je geinstalleerd?
Welke OS versie en patchniveau?
En heb je alle app updates in de play store geinstalleerd, specifiek Web View?

Gezien het op mijn toestel werkt vermoed ik dat je die van jou gewoon retour krijgt na een factory reset.

- knip -

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:27

ep667

It doesn't hurt to help

NESFreak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:50:
Het lijkt mij dat disney+ gewoon op een tv van een jaar oud met android tv moet werken. Disney+ werkt op veel oudere (android TV) apparaten.
Sony is bizar slecht in het updaten van Android TV apparaten. Ik heb zelf ook een X90J en die draait op Android 10, geen updates beschikbaar als ik ze zelf ophaal. Let wel: dit is een tv die je nu nog nieuw kunt kopen voor ~900 euro.

Bij mij werkt Disney+ nog, ik zal dan een oude versie van de app hebben. Aangezien Sony het bevestigt lijkt het me wel duidelijk. Kennelijk is Disney nogal snel met het niet meer ondersteunen van oude Android versies en is Android 10 (toch alweer 3+ jaar oud) voor Disney te oud geworden.

Dan is het de vraag: waar ligt de fout? Ligt die bij Disney die snel oude Android versies afschrijft (Netflix werkt nog op 7 bijvoorbeeld) of ligt die bij Sony omdat ze een tv vanuit de fabriek leveren met een 2-3 jaar oude versie van Android en deze niet updaten?

Edit
Raymond P schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:20:
Ik heb zojuist alle updates verwijderd van Disney+ en de app opnieuw geinstalleerd vanuit Play store. Geen issues.
Schiet mij maar lek dan. Blijft wel raar dat je TV uitkomt met een OS van 2+ jaar oud en een jaar later nog niet is geüpdatet.

[Voor 15% gewijzigd door ep667 op 06-02-2023 22:47]

EP

• Raymond P
  • Nu online
@ep667 De TV heeft 'gewoon' security updates gehad inclusief wat functionaliteit updates.
Het onderliggende OS is niet direct relevant en een update naar 12 zou functionele conflicten geven met de Bravia engine. Een update naar 11 zou niets toevoegen.
Echt raar vind ik dat dus niet, al zou ik het ook graag anders zien.

Vooralsnog klinkt het voor mij alsof TS de Disney app (system app) heeft uitgeschakeld en enkel de factory default versie geinstalleerd heeft.
Totdat we wat info zien met nummers lijkt het mij handig om niet tot conclusies te springen. Al is het natuurlijk ook mogelijk dat het bij mij goed verkeerd gaat.

- knip -

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:27

ep667

It doesn't hurt to help

Raymond P schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:02:
@ep667 De TV heeft 'gewoon' security updates gehad inclusief wat functionaliteit updates.
Het onderliggende OS is niet direct relevant en een update naar 12 zou functionele conflicten geven met de Bravia engine. Een update naar 11 zou niets toevoegen.
Echt raar vind ik dat dus niet, al zou ik het ook graag anders zien.
Het lijkt mij meer alsof Sony gewoon niks geeft om het updaten of dat de Mediatek SoC de bottleneck is. Als zo’n Bravia engine echt gebonden is aan 1 Android versie, dan is dat toch wel een ontwerpfoutje.

Maar updates naar een recente versie blijft nodig, omdat apps op een gegeven moment wel stoppen met werken op oudere versies. Ik had altijd gedacht dat dit het voordeel was van Android boven bijvoorbeeld LG WebOS omdat je daar ook geen update krijgt.
Raymond P schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:02:
Vooralsnog klinkt het voor mij alsof TS de Disney app (system app) heeft uitgeschakeld en enkel de factory default versie geinstalleerd heeft.
Totdat we wat info zien met nummers lijkt het mij handig om niet tot conclusies te springen. Al is het natuurlijk ook mogelijk dat het bij mij goed verkeerd gaat.
Ik ben benieuwd. Op mijn vorige tv stopte Disney+ ook, maar omdat die al niet meer oké was heb ik daar weinig aandacht aan besteed. Voor mij werkt het nu wel overigens.

EP

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MSteverink schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:21:
[...]

En wat garandeert die garantie?
Tsja, lijkt me toch minimaal dat de in de handleiding vermelde features blijven werken (force majeure daargelaten) zolang de garantietermijn nog niet verstreken is, of is dat een gekke gedachte?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:02
Als ik op de site van sony kijk bij de kenmerken van dit apparaat staat er dit bij, misschien heeft ts hier wat aan.

Slimme afstandsbediening
U kunt al uw aangesloten apparaten bedienen met onze slimme afstandsbediening. U hebt met één knop toegang tot video-on-demand-diensten, waardoor u binnen enkele seconden kunt genieten van programma's en films.

Die toegang heeft die nu dus niet meer.

https://tweakers.net/i/JNrMC-pmM0oHnBhGs0Owzs9yri8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TmcDBbaX3VOtp3UVLRSqomXR.png?f=user_large

[Voor 32% gewijzigd door Toerq op 07-02-2023 01:22]

• Hydranet
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:17
Ik heb een Nvidia Shield gekocht omdat er een aantal apps niet beschikbaar zijn voor mijn LG tv werkt super en gebruik mijn Shield toch vaker als de Smart functie van mijn tv.

• Raymond P
  • Nu online
ep667 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:22:
[...]

Het lijkt mij meer alsof Sony gewoon niks geeft om het updaten of dat de Mediatek SoC de bottleneck is. Als zo’n Bravia engine echt gebonden is aan 1 Android versie, dan is dat toch wel een ontwerpfoutje.
Uiteraard heeft Sony liever dat je een nieuwe koopt.
Van een ontwerpfout kan je niet echt spreken, de laatste Android TV versie biedt wat functionaliteit mbt framerate wat Bravia XR op een andere manier oplost.
Van afhankelijkheid is ook geen sprake, die XR processor is een op zichzelf staande oplossing.

Of je beter af bent met de native saus betwijfel ik maar zal enigsinds situatie afhankelijk zijn. :)
Maar updates naar een recente versie blijft nodig, omdat apps op een gegeven moment wel stoppen met werken op oudere versies. Ik had altijd gedacht dat dit het voordeel was van Android boven bijvoorbeeld LG WebOS omdat je daar ook geen update krijgt.
Uiteraard, maar zolang api level 29 supported wordt hoeft daar geen sprake van te zijn.
Vooralsnog heb ik dezelfde Disney+ versie op Android 12 als op m'n X90J, de adoptiegraad van 31 is laag en 30 is vooral gericht op wearables.
Voor zover ik weet (het is twee maanden geleden dat ik D+ had) maakt Disney+ ook géén gebruik van de nieuwe (optionele video) functionaliteit die api level 31 biedt.
Web Viewer en andere core components worden inmiddels ook vanuit play store geupdated dus in theorie zou een ouder platform minder snel issues moeten geven voor app developers.

- knip -

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De TS weet dat er genoeg oplossingen zijn om het brakke smartgedeelte. Dat is niet de vraag hier.

Is het niet meer werken van een streamingdienst die op de AB wordt weergegeven na een jaar reden voor RMA is de vraag.

Ik kan de TS alleen maar aanmoedigen om de tanden er in te zetten, omdat fabrikanten hier anders maar mee weg blijven komen. Het kan niet moeilijk zijn om de app gewoon te blijven ondersteunen. Ik kan mij niet voorstellen dat Disney specifiek de app sloopt voor dit specifieke model, maar dat een gebrek aan updates misschien de oorzaak is.

Hoeveel recht je hebt: Ik denk dat er misschien nog niet genoeg precedenten zijn om je daar antwoord op te geven.

Ik ben wel van mening dat we nu niet meer kunnen zeggen dat het smart gedeelte er maar een beetje bij hoort, omdat TVs al lang niet meer vooral voor lineair tv kijken worden verkocht, maar heel veel voor streaming.

Ikzelf heb een TV van 2016 en heb nu ook een Google TV met Chromecast omdat het niet meer werkt. Ik snap de praktische benadering wel van veel hier. En terecht: De kortste route naar Disney kijken is het zelf oplossen, maar juist mensen die uit principe handelen kunnen verandering teweegbrengen die zorgen dat fabrikanten hun producten niet behandelen als wegwerpartikelen.

• Raymond P
  • Nu online
@Hann1BaL Voor de duidelijkheid: ik heb dezelfde TV, het werkt (hier) gewoon op de normale manier.

Het advies aan TS om kosten te maken snap ik dan ook niet. :+

- knip -

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Raymond P schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:12:
@Hann1BaL Voor de duidelijkheid: ik heb dezelfde TV, het werkt (hier) gewoon op de normale manier.

Het advies aan TS om kosten te maken snap ik dan ook niet. :+
Dat is misschien wel de beste reactie: het kan dus gewoon werken.
Ik neem aan dus niet gesideload?

De vraag aan de TS is dan: zijn alle updates wel gedraaid of is Disney+ nog stock?

• Raymond P
  • Nu online
@Hann1BaL Ja. En die vraag had ik ook al gesteld.

- knip -

• Markvankesteren
Raymond P schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:20:
@Hann1BaL Ja. En die vraag had ik ook al gesteld.
Ik heb alles wat ik kon geupdate nadat ik terug was gegaan maar fabrieksinstellingen. In de versie van Disney+ die ik dan heb, krijg ik een button om te updaten. Als ik deze klik kom ik op een scherm die aangeeft dat de app niet meer beschikbaar is voor mijn toestel:

• Raymond P
  • Nu online
@Markvankesteren Jij hebt dus een hoger build number dan ik. Waarom ik die update niet ontvang is mij onduidelijk maar ik heb 'm gevonden op de Sony website.

Ik ga 'm handmatig installeren en bekijken of ik hetzelfde probleem heb. :)

- knip -

• Raymond P
  • Nu online
@Markvankesteren Ok, geupdatet.

Na de update:
Disney+: 2.16.1-rc1
AndroidTV: 660701
Software: PKG6.60700711EUA

Disney+ opent zonder issues.

Disney+ is nog steeds een systeemapp, alle updates verwijderen geeft mij 2.1.1-rc1.
Die versie van de app openen geeft mij de melding: "nieuwe versie beschikbaar" met een knop naar de Play Store voor de update.
Daar heb ik ook netjes een (werkende) update knop die mij weer versie 2.16.1-rc1 geeft. De app openen geeft mij het registreer/login scherm.

Edit: zojuist geupdated naar 2.16.2-rc2.

Het enige verschil is dan dat jij de 50" versie hebt en ik de 55". Afaik zit er geen verschil in die modellen buiten de maat.

[Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 07-02-2023 18:27]

- knip -

• CirclDigital
Het staat overal te lezen voor dit model.... als je problemen hebt, IPV6 uitschakelen en de app en update werkt weer gewoon.

[Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 07-02-2023 13:22]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CirclDigital schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:22:
Het staat overal te lezen voor dit model.... als je problemen hebt, IPV6 uitschakelen en de app en update werkt weer gewoon.
Het staat gewoon te lezen in dit topic dat TS dat allang geprobeerd heeft en dat niks heeft uitgemaakt, bovendien hebben zowel Sony als Disney gezegd dat de app niet meer ondersteund wordt voor dat model. Dan zou je denken dat er minimaal iets meer aan de hand is, anders hadden Sony of Disney ook wel gezegd IPv6 uit te zetten denk je niet?
Om dat dan in drie comments te herhalen is ook een beetje overkill, vind je niet?

[Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 07-02-2023 13:34]

• Raymond P
  • Nu online
@CirclDigital Uit interesse, mag ik een linkje (waarschijnlijk zoek ik niet goed)?
Hier staat IPv6 overigens aan, maar heb al eerder issues gehad met geo-location / dns ECS waardoor ik beperkingen of issues kreeg in apps.
De Play Store zou wel account gebonden moeten zijn en daar niet op moeten leunen...

- knip -

• CirclDigital
*knip* Offtopic. Opmerkingen als deze voegen niets toe aan de discussie.

[Voor 80% gewijzigd door Yorinn op 07-02-2023 15:24]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03 19:26

MLLL

Palm Treo 650

Mijn Sony uit 2018 installeert de Disney-app moeiteloos, modelnummer weet ik zo niet maar het was een vrij goedkope 40inch.

Zou verwachten dat het bij mijn tv niet meer zou moeten werken
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee