Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:21

ep667

It doesn't hurt to help

Raymond P schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:18:
Het enige verschil is dan dat jij de 50" versie hebt en ik de 55". Afaik zit er geen verschil in die modellen buiten de maat.
FWIW, ik heb de 50 inch versie met een oudere build (en de nieuwe lijkt alleen handmatig te installeren) en bij mij werkt de nieuwste versie van de Disney+ app wel.

Dus misschien is er wel een probleem met de nieuwe build voor alleen het 50 inch model (kans is klein, maar ik ga voorlopig niet updaten). Dat die tv zich verkeerd identificeert bijvoorbeeld.

Wat gek blijft, is dat Sony bevestigt dat dit niet meer werkt. Alsof dat een soort standaard antwoord is bij zo'n melding. Dat in hun script staat: app werkt niet meer? Bevestigen en zeggen dat je er niks aan kunt doen. Terwijl er in dit geval dus waarschijnlijk gewoon een (software)probleem is.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:24
@ep667 De volgende fw update is er over een paar dagen, sinds gisteren in U.S. beschikbaar.

Klantenservice is niet meer wat het 20 jaar geleden was.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 13:47
Toch vraag ik me af of dit echt de verantwoordelijkheid is van de fabrikant van de TV.

Die Disney content staat natuurlijk niet op jouw TV. Die TV is maar een doorgeefluik. Zo heeft elke TV ook een analoge CAI aansluiting. Maar als Ziggo besluit om over te stappen op een andere indeling van de analoge TV op coax (wat ook daadwerkelijk gebeurt), waardoor je bepaalde zenders niet meer kunt zien, dan kan dat toch onmogelijk de verantwoordelijkheid van de fabrikant van de TV zijn?

Of de bekende vergelijking met auto's. Als jouw diesel opeens niet meer bepaalde steden in mag, dan is dat toch ook niet de verantwoordelijkheid van de autofabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mjax je vergelijkingen lopen mank. Het is eerder een auto met "CarPlay/Android Auto" ondersteuning, en daarop heb je de auto ook uitgezocht bij de aankoop.
Vervolgens door een update werkt dat niet meer, wiens verantwoordelijkheid is dat dan. "De auto rijdt toch nog?", "Ga maar bij Apple/Google klagen als je niet meer met je mobiel op de auto kunt aansluiten?"

Maar goed, gaandeweg in dit topic lijkt er toch echt een issue met de tv te zijn ipv dat de app daadwerkelijk niet meer zou werken. TS heeft m.i. gewoon het recht om dit door de fabrikant (via de winkel) te laten fixen en niet met een kluitje het riet in dat ze plotseling die app ineens niet meer ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:43
@fopjurist @Real hoe kijken jullie hiernaar?

Is de Disney+ app overduidelijk een producteigenschap aangezien er een dedicated knop op de afstandsbediening aanwezig is en deze functie al na een jaar niet meer werkt? Sony en Disney+ hebben allebei bevestigt dat dit model tv niet langer meer wordt ondersteunt.

Is dit voldoende om te stellen dat de tv niet meer conform overeenkomst is en topic starter hierdoor recht heeft op herstel van de overeenkomst. Zo ja, op welke manier dient de verkoper de zaak weer conform maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:24:
@mjax je vergelijkingen lopen mank. Het is eerder een auto met "CarPlay/Android Auto" ondersteuning, en daarop heb je de auto ook uitgezocht bij de aankoop.
Vervolgens door een update werkt dat niet meer, wiens verantwoordelijkheid is dat dan.
Als het daadwerkelijk een update is van de fabrikant die het probleem veroorzaakt, dan ligt de zaak (wellicht) anders natuurlijk. Maar de OP gaf dit soort informatie niet. Dus daar reageer ik ten principale op. Welke verwachtingen mag je hebben van smart apps op een tv? En wat als die niet meer werken? Want als we (pro-actieve) updates vanuit de fabrikant buiten beschouwing laten, dan is nog steeds de vraag welke verantwoordelijkheid de fabrikant draagt om te zorgen dat alles (en dat is een ruim begrip!) blijft werken? Dus als de aanhangende services verplichten dat er updates worden uitgevoerd (dat gebeurt in de praktijk regelmatig), is het dan de verantwoordelijkheid van de fabrikant om dit te doen? En voor hoe lang? Wat het extra ingewikkeld maakt, is dat je als consument niets te maken hebt met die fabrikant, maar de verkopende winkel van het product. En die kan in zijn geheel geen invloed uitoefenen op deze situatie, anders dan zijn/haar wettelijke verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mjax ja. Ik zie het zo: de fabrikant verdient zeer waarschijnlijk aan het bundelen van Disney+ met de tv, er is zelfs een knop voor op de afstandsbediening. Als dan buiten de schuld van de fabrikant om de app ineens niet meer werkt, vind ik dat het dan alsnog de fabrikant is die dat moet fixen, door samen te werken met Disney en een nieuwe update af te dwingen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:14:
@mjax ja. Ik zie het zo: de fabrikant verdient zeer waarschijnlijk aan het bundelen van Disney+ met de tv, er is zelfs een knop voor op de afstandsbediening. Als dan buiten de schuld van de fabrikant om de app ineens niet meer werkt, vind ik dat het dan alsnog de fabrikant is die dat moet fixen, door samen te werken met Disney en een nieuwe update af te dwingen bijvoorbeeld.
Als dit al zo is (nogal wat aannames over kickbacks etc die volgens mij totaal niet relevant zijn): Dus, forever? Ook als het technisch niet mogelijk is? En dan ook de consument (waar de fabrikant helemaal niets mee te doen heeft) tegemoet te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

mjax schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Als dit al zo is (nogal wat aannames over kickbacks etc die volgens mij totaal niet relevant zijn): Dus, forever? Ook als het technisch niet mogelijk is? En dan ook de consument (waar de fabrikant helemaal niets mee te doen heeft) tegemoet te komen?
Zeker niet forever, maar binnen een jaar na aankoop is toch redelijk? En uiteraard moet het via de winkel lopen, die moet vanuit de fabrikant support krijgen om dit soort issues op te lossen.
En proof me wrong dat er geen kickbacks zijn, Disney gebruikt dit natuurlijk om via deze weg marktaandeel te verwerven. Ik vind dat wel degelijk relevant. Er wordt heel zichtbaar mee geadverteerd, dan moet het ook binnen de garantieperiode blijven werken (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Zeker niet forever, maar binnen een jaar na aankoop is toch redelijk? En uiteraard moet het via de winkel lopen, die moet vanuit de fabrikant support krijgen om dit soort issues op te lossen.
En proof me wrong dat er geen kickbacks zijn, Disney gebruikt dit natuurlijk om via deze weg marktaandeel te verwerven. Ik vind dat wel degelijk relevant. Er wordt heel zichtbaar mee geadverteerd, dan moet het ook binnen de garantieperiode blijven werken (vind ik).
Kickbacks zijn totaal niet relevant: aangezien de fabrikant geen rol speelt in het wettelijke garantie gebeuren, komt de rekening dus bij de winkelier te liggen. Die moet - in jouw ogen (want "het moet blijven werken") - de verantwoordelijkheid hiervoor nemen. En die kan er hands-on niets aan doen.Tsja, ik vind dat nogal wat.

Overigens, persoonlijk vind ik dat de hele aansprakelijkheid richting winkelier too much is in NL/EU. Misschien ingegeven door het feit dat ik zelf ondernemer ben, maar het zou fraai zijn als een deel van die verantwoordelijkheid idd richting die fabrikant wordt verlegd. Niet haalbaar in de praktijk, ik weet het, maar voelt ook niet fair t.o.v. al die (kleine) ondernemers die ook maar gewoon een boterham proberen te verdienen.

[ Voor 19% gewijzigd door mjax op 09-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Winkelier kan in een overeenkomst met de fabrikant het risico op dit soort grappen verkleinen. Er is ook geen enkele verplichting apparatuur van een bepaalde fabrikant te verkopen. Dus als winkel zou je, mocht je hier achteraf pas achter komen, kunnen kiezen om die fabrikant uit het assortiment te nemen, of anders vooraf door te zeggen "zoek het maar lekker uit met je onbetrouwbare producten/voorwaarden".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

crisp had nieuws: Nederlandse verkopers zijn vanaf 27 april verplicht software-updates ... al genoemd. Het is mij niet duidelijk of TS de tv voor 27 april 2022 heeft gekocht.

De televisie moet aan de overeenkomst beantwoorden (conform zijn), dat wil zeggen dat hij de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Daarbij wordt mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan. Dit is een open norm.

De wet van 27 april 2022 (die alleen van toepassing is op overeenkomsten die op of na die datum zijn gesloten) geeft nader invulling aan die norm. Het moet dan gaan om een "zaak met digitale elementen":
zaak met digitale elementen: een roerende zaak waarin digitale inhoud of een digitale dienst is verwerkt of die daarmee onderling verbonden is, op zodanige wijze dat het ontbreken daarvan ertoe zou leiden dat de zaak zijn functies niet kan vervullen;
Een smart tv is zo'n zaak. Voor zulke zaken bepaalt art. 7:18 lid 4 BW (die door de wet van 27 april 2022 is ingevoegd):
Bij een zaak met digitale elementen zorgt de verkoper ervoor dat de updates, waaronder beveiligingsupdates, die nodig zijn om te bewerkstelligen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, aan de koper worden gemeld en geleverd gedurende de periode die de koper redelijkerwijs kan verwachten, gezien de aard en het doel van de zaak en de digitale elementen, en rekening houdend met de omstandigheden en de aard van de overeenkomst als de koop voorziet in levering van de digitale inhoud of digitale dienst.
Onder deze regels mag een consument updates verwachten gedurende een redelijke tijd (bij een tv zeker langer dan een jaar) die ervoor zorgen dat de tv minstens zo goed werkt als ten tijde van de aankoop. Je hebt bijvoorbeeld geen recht op een nieuw besturingssysteem, maar het apparaat moet wel blijven werken, en veilig blijven werken. Dat een ingebouwde app niet goed meer werkt maakt dat de tv niet conform is. Voor de verkoper is er wel een uitweg (lid 6), hij moet de consument dan voor de aankoop van een product expliciet informeren dat hij geen updates mag verwachten en de consument moet hiermee uitdrukkelijk instemmen.

Bij aankoop voor 27 april 2022 val je terug op de algemene regels voor conformiteit. De uitkomst is dan volgens mij hetzelfde. Zo'n knop op een afstandsbediening schept een zekere verwachting. Dat de functionaliteit al na een jaar niet meer bruikbaar is maakt dat de televisie niet conform is. Ook hier geldt het voorbehoud dat de verkoper niet gewaarschuwd heeft dat apps er zomaar mee kunnen stoppen.

Bij non-conformiteit kan TS bij de verkoper aankloppen en vragen of hij de functionaliteit kan herstellen. Misschien biedt hij vervanging door een nieuwer model aan maar dat hoeft hij niet te doen. Als de verkoper de tv niet kan herstellen of wil vervangen kun je de koopovereenkomst ontbinden. Je hebt dan recht om het volledige aankoopbedrag terug te krijgen (op je rekening, niet als tegoedbon).
mjax schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:44:
[...]

aangezien de fabrikant geen rol speelt in het wettelijke garantie gebeuren, komt de rekening dus bij de winkelier te liggen. Die moet - in jouw ogen (want "het moet blijven werken") - de verantwoordelijkheid hiervoor nemen. En die kan er hands-on niets aan doen.Tsja, ik vind dat nogal wat.
Laten we de zaken alsjeblieft niet moeilijker maken dan ze zijn door de zieligheid van de winkelier erbij te betrekken. (Je verhaal klopt ook niet want de winkelier kan op grond van art. 7:25 BW regres nemen op de fabrikant, die de aansprakelijkheid contractueel niet kan uitsluiten.)

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjax
@fopjurist, ik mag jouw bijdragen graag. Enorme feitelijk kennis van zaken spreid jij ten toon. En heel vaak zelfs actionable.

offtopic:
Maar mag ik ook mijn eigen mening hebben over de doorgeslagen bescherming van de consument in dit land? Want dat is een van de redenen dat je steeds minder kleine ondernemers ziet. Waarom zou iemand nog een winkel beginnen als je zoveel garanties moet verlenen, en zoveel risico's moet lopen? Je ziet het op dit forum aan de lopende band: grijze gebieden t.a.v. WKOA en wettelijke garantie-/conformiteitvraagstukken. En binnen de eerste 10 posts is vaak al meerdere keren het woord "rechtsbijstand" gevallen (in dit topic overigens niet). Laten we meteen escaleren, en meteen teruggrijpen op onze wettelijke rechten. Een dialoog lijkt niet eens meer een optie te zijn. Het resultaat gaat zijn dat we als consumenten met z'n allen straks overgeleverd zijn aan de "grote jongens". Een stuk of twee, max. En dat mono-/duopolie gaat uitgebuit worden. Want er is 1 ding waar de wet weinig over te zeggen heeft in dit soort "vrije markt" situaties: de prijsstelling. En reken maar dat de nota uiteindelijk bij de consument komt te liggen, niet bij de grootgrutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
[b]mjax schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:17:[/b

offtopic:
Een dialoog lijkt niet eens meer een optie te zijn.
offtopic:
Je mag je eigen mening hebben echter berust deze niet op de werkelijkheid.

De werkelijkheid is dat de lokale ondernemer vaak een meerprijs vraagt maar geen service levert terwijl ze hier wel actief mee adverteren. Maak maar eens een rondje in je eigen regio, zowel de lokale ondernemer als de grote dozenschuiver geven aan dat er twee jaar garantie is en daarna heb je volgens hen pech terwijl we in NL geen vaste garantie termijn hebben. Been there, done that en na veel ergernis en energie uiteindelijk toch mijn recht weten te halen. Feit is dat zowel de lokale ondernemer als de grote dozenschuivers onder hun verplichtingen proberen uit te komen en alleen aan de korte termijn denken, wanneer je goede service biedt zal dit zich altijd op de lange termijn lonen.

De reden waarom steeds meer kleine ondernemingen verdwijnen heeft er mee te maken dat een gedeelte van de consumenten geen meerprijs wilt betalen en voor het gemak van online bestellen kiest en een andere gedeelte wel de lokale ondernemer wilt supporteren maar deze zich onvoldoende onderscheiden en de service vaak net zo belabberd is als bij de dozenschuivers. Waarom zou je dan nog een meerprijs betalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 09-02-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
Freshouttheoven schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:39:
offtopic:
...
De reden waarom steeds meer kleine ondernemingen verdwijnen heeft er mee te maken dat een gedeelte van de consumenten geen meerprijs wilt betalen en voor het gemak van online bestellen kiest en een andere gedeelte wel de lokale ondernemer wilt supporteren maar deze zich onvoldoende onderscheiden en de service vaak net zo belabberd is als bij de dozenschuivers. Waarom zou je dan nog een meerprijs betalen?
offtopic:
Oftewel we verschillen van mening waarom, maar de uitkomst is toch hetzelfde? Dat er 1 a 2 bedrijven gaan zijn (ik gok Amazon en/of Bol in onze regio) die de complete markt dicteren?

Is dat iets wat we moeten willen als consument? Daar hebben we in elk geval allemaal wel aan bijgedragen met onze "ja zeker, direct met gestrekt been erin met je rechtsbijstandverzekering." en "koop ontbinden als je laptop niet meer wil opladen" en "natuurlijk mag je verwachten dat je disney app voor altijd blijft werken op je tv, dus winkelier uitwonen". En misschien wel op een hoger niveau door de manier waarop we stemmen. Want daar worden de wetten gemaakt die nu juist de kleine ondernemer onderuitschoffelen.

Ja, dit is nogal een extrapolatie naar de toekomst, maar bewaar deze post en kom mij over 5 jaar vertellen dat ik ongelijk had. Ik bied direct mijn excuses aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
mjax schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:43:
[...]

offtopic:
Oftewel we verschillen van mening waarom, maar de uitkomst is toch hetzelfde? Dat er 1 a 2 bedrijven gaan zijn (ik gok Amazon en/of Bol in onze regio) die de complete markt dicteren?

Is dat iets wat we moeten willen als consument? Daar hebben we in elk geval allemaal wel aan bijgedragen met onze "ja zeker, direct met gestrekt been erin met je rechtsbijstandverzekering." en "koop ontbinden als je laptop niet meer wil opladen" en "natuurlijk mag je verwachten dat je disney app voor altijd blijft werken op je tv, dus winkelier uitwonen". En misschien wel op een hoger niveau door de manier waarop we stemmen. Want daar worden de wetten gemaakt die nu juist de kleine ondernemer onderuitschoffelen.

Ja, dit is nogal een extrapolatie naar de toekomst, maar bewaar deze post en kom mij over 5 jaar vertellen dat ik ongelijk had. Ik bied direct mijn excuses aan.
offtopic:
Natuurlijk willen wij dit niet als consument echter trek je te voorbarige conclusies en leg je de schuld ten onrechte nadrukkelijk neer bij de consument. Daarnaast zal het niet zo'n vaart lopen en bestaat de lokale ondernemer over vijf jaar nog steeds, echter is dit een andere discussie.

Deze bescherming is verre van doorgeslagen, gelukkig biedt de Burger Wetboek relatief goede bescherming aan consumenten. Wat wel is doorgeslagen zijn de belastingparadijzen en het kapitalisme, hier heeft de lokale ondernemer veel meer last van.

Wanneer je de topics doorneemt in het shopping forum, neemt het merendeel van de topic starters meermaals contact op met de verkoper en probeert er eerst op een nette manier tot een oplossing te komen. Het zijn juist de verkopers/ fabrikanten die met een gestrekt been erin gaan en het normaal vinden dat bijv. witgoed, laptop of een tv al na een aantal jaar defect is, zo te lezen behoor jij ook tot de groep die dit normaal vindt. Ook zijn er topics waarin inderdaad direct met gestrekt been erin wordt gegaan zonder eerst met verkoper contact op te nemen, dit zijn imo idioten.

Dan moet je de volgende keer vooral niet op de VVD of een rechtse partij stemmen, zij hebben meer kapot gemaakt dan goed gedaan ook al pretendeert men dè ondernemerspartij te zijn. Zoals gezegd is de huidige vorm van het kapitalisme, belastingparadijzen en wetgeving waardoor de grote jongens minimaal belasting betalen en er al decennia lang mee wegkomen de hoofdoorzaak waarom de lokale ondernemer in een precaire situatie zit. In detail treden zou teveel offtopic zijn, hier wordt het duidelijk en op een simpele manier uitgelegd. Stem de volgende keer dus vooral links als dit onderwerp je echt raakt/ aan het hart gaat ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
fopjurist schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:59:
De televisie moet aan de overeenkomst beantwoorden (conform zijn), dat wil zeggen dat hij de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Daarbij wordt mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan. Dit is een open norm.

Onder deze regels mag een consument updates verwachten gedurende een redelijke tijd (bij een tv zeker langer dan een jaar) die ervoor zorgen dat de tv minstens zo goed werkt als ten tijde van de aankoop. Je hebt bijvoorbeeld geen recht op een nieuw besturingssysteem, maar het apparaat moet wel blijven werken, en veilig blijven werken. Dat een ingebouwde app niet goed meer werkt maakt dat de tv niet conform is.
Het mooie aan dit soort algemene teksten is dat er niet is getoetst of het gesignaleerde "gebrek" ook daadwerkelijk voldoet aan de term niet conform.

Kijk eens naar het promotiemateriaal van Sony bijvoorbeeld. De enige software/app die ze beschrijven is Google/Android TV. Nergens wordt met enig woord gerept over Disney+, niet op de website en niet in de handleiding (behalve 1x als aanduiding van het label op de knop).

En de streaming apps zijn natuurlijk ook helemaal niet "ingebouwd" die komen gewoon uit de Google store en worden ook nog eens ontwikkeld door een derde partij.

Blijft van het hele verhaal over dat iemand met droge ogen moet gaan beweren dat door een label op een knop van de afstandsbediening een koper de indruk zou hebben dat dit een wezenlijk deel is van de werking van de TV. Om dan ook nog maar even te vergeten dat het een app is waar een aanvullend abonnement voor vereist is.

Kortom, ik zou die toetsing weleens willen zien. Lijkt me te ridicuul voor woorden dat dit als non conform zou worden gezien. Maar ik verbaas me in de hausse om "domme" consumenten te beschermen eigenlijk nergens meer over :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CirclDigital schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Kijk eens naar het promotiemateriaal van Sony bijvoorbeeld. De enige software/app die ze beschrijven is Google/Android TV. Nergens wordt met enig woord gerept over Disney+, niet op de website en niet in de handleiding (behalve 1x als aanduiding van het label op de knop).
Op de productpagina staat onder Smart TV-kenmerken een link naar Ontdek meer slimme functies en dan komt direct het Disney+ logo in beeld. Scroll je iets naar beneden dan staat er "Google Play: meer dan 7000 apps en games voor uw tv" waarna Disney+ nog groter in beeld komt. Klik je daaronder op "Meer info over ondersteunde apps" verschijnt weer Disney+. Je mag er daarom als consument vanuit gaan dat Disney+ een ondersteunde app is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@fopjurist De TV heeft ondersteuning voor de Disney+ app, Disney levert 'm enkel niet voor de TV van TS. Daar zit een verschil in. Het aanbod van apps kan veranderen, dat staat afaik ook benoemd in de EULA.
Mag je als consument verwachten dat de fabrikant van de TV bij de app ontwikkelaar afdwingt dat een app geleverd wordt via een platform van 4e partij en/of de origineel geleverde app door app ontwikkelaar supported blijft?

Vooralsnog denk ik dat het 'gewoon' een config issue is bij één van de partijen (waaronder TS).

@Markvankesteren Inmiddels is de nieuwe firmware update alweer een paar dagen uit. Heeft dat jouw probleem verholpen?

Op mijn model 'werkt' Disney+ ook na deze update.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Raymond P schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:42:
@fopjurist De TV heeft ondersteuning voor de Disney+ app, Disney levert 'm enkel niet voor de TV van TS. Daar zit een verschil in. Het aanbod van apps kan veranderen, dat staat afaik ook benoemd in de EULA.
Mag je als consument verwachten dat de fabrikant van de TV bij de app ontwikkelaar afdwingt dat een app geleverd wordt via een platform van 4e partij en/of de origineel geleverde app door app ontwikkelaar supported blijft?
Hou je deze mening ook als Sony binnen de garantieperiode ruzie krijgt met Google en als de Play Store alle apps van de TV flikkert (kan gewoon volgens de EULA) terwijl er geen technische aanleiding voor is en datzelfde aanbod op andere TV's gewoon beschikbaar blijft, om vervolgens alleen maar "sorry, niet ondersteund op deze TV" als melding te geven of gewoon nul apps te tonen? De Play Store is immers ook maar gewoon een app, en dat aanbod kan veranderen. Is de TV dan nog steeds conform? Zo nee, bij hoeveel apps leg je deze grens precies?

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 18-02-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@DataGhost Ik heb geen mening gedeeld.
Maar: het liefst koop ik een TV zonder al die functionaliteit, bij aankoop ga ik er al van uit dat het niet naar verwachting zal werken en binnen de garantieperiode een externe oplossing heb die beter aan mijn verwachtingen voldoet. Softwarematige specs hecht ik persoonlijk geen enkele waarde aan. Dus als al die app makers besluiten hun app voor mijn televisie van de markt te trekken ga ik niet aankloppen bij de fabrikant.
Aan mijn TV hangt dus ook een Chromecast met Google TV. Hoop dat ik daar je nieuwsgierigheid naar mijn visie mee heb beantwoord.

Of er in dit geval geen technische aanleiding is betwijfel ik. Een andere tweaker heeft immers de nieuwste versie van Disney+ app geïnstalleerd op exact dezelfde TV, en die van mij wijkt enkel af in maat.
Enkel firmware (en internetverbinding) verschilt dus, en daar is nu dus een nieuwe versie van (Bravia TV's kan je helaas niet downgraden).
Van een complete boycot of diepgaand probleem is geen sprake, ook al meldt TS dat de klantenservice van Disney dat gemeld heeft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Nou, feiten heb je ook niet gedeeld of daar bestaat tenminste nog behoorlijk discussie over, wat het toch meer een mening maakt.
Maar: het liefst koop ik een TV zonder al die functionaliteit, bij aankoop ga ik er al van uit dat het niet naar verwachting zal werken en binnen de garantieperiode een externe oplossing heb die beter aan mijn verwachtingen voldoet. Softwarematige specs hecht ik persoonlijk geen enkele waarde aan. Dus als al die app makers besluiten hun app voor mijn televisie van de markt te trekken ga ik niet aankloppen bij de fabrikant.
Dat is ook een mening. Wil niet zeggen dat je die op anderen moet projecteren als de enige waarheid. Liefst koop ik ook een TV zonder die functionaliteit, maar bij aankoop ga ik er wel vanuit dat in ieder geval alle fysieke knoppen blijven werken binnen de garantieperiode, zeker als daar ook mee geadverteerd is. En ook dat ik binnen diezelfde garantieperiode geen third-party apparaat hoef te kopen om een geadverteerde en voorheen werkende maar onbruikbaar gemaakte functionaliteit weer te kunnen gebruiken. Als het om een random andere app ging die helemaal nergens door Sony is genoemd, soit. Maar als het fysiek op het product staat gaat die vlieger niet op. Uitsluitingen in EULAs zijn niet per definitie geldig ook al zet je nog zo vaak je handtekening eronder in bloed. Maar als jij je graag wilt laten n...bedonderen, prima, bij mij kan zo'n fabrikant dan z'n apparaat terugkrijgen en dan koop ik wel bij een ander.
Aan mijn TV hangt dus ook een Chromecast met Google TV. Hoop dat ik daar je nieuwsgierigheid naar mijn visie mee heb beantwoord.
En als daarvan ook een geadverteerde basisfunctionaliteit ophoudt met werken binnen de garantieperiode? Zoals bijvoorbeeld casten vanaf een iPhone, aangenomen dat dat het enige device is wat je hebt?
Of er in dit geval geen technische aanleiding is betwijfel ik. Een andere tweaker heeft immers de nieuwste versie van Disney+ app geïnstalleerd op exact dezelfde TV, en die van mij wijkt enkel af in maat. Enkel firmware (en internetverbinding) verschilt dus, en daar is nu dus een nieuwe versie van (Bravia TV's kan je helaas niet downgraden).
Dat is zo ongeveer de definitie van "geen technische aanleiding". Hardwarematig ging en gaat het (nog steeds, bij jou) allemaal prima maar er is kennelijk iets in software aangepast waardoor het niet meer werkt. Dus technisch is er niks aan de hand, alleen heeft iemand opeens besloten dat het niet meer mag werken.
Van een complete boycot of diepgaand probleem is geen sprake, ook al meldt TS dat de klantenservice van Disney dat gemeld heeft.
Kijk dit snap ik nu, maar dan alleen met het begin van je reactie in het achterhoofd. Je gaat sowieso al uit van dat alle uitingen van een fabrikant onwaar zijn dus waarom zou je vertrouwen op andere uitspraken van de bedrijven in kwestie? Beide bedrijven hebben dit gezegd trouwens, niet alleen Disney. Dat lijkt me toch wel veel toeval als ze dit niet van elkaar wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@DataGhost Feit is dat er sinds een aantal dagen een firmware update is voor de TV van TS en mij en dat ik ná installeren geen issues heb ervaren.
Een linkje naar de firmware: https://www.sony.nl/elect...-55x90j/software/00286167
Onomstotelijk bewijs dat Disney+ bij mij wel werkt heb ik niet, maar mocht je daaraan twijfelen dan kan je mij een PB sturen om een afspraak te maken om het login scherm samen te bewonderen.

Je vraagt expliciet naar mijn mening, die geef ik. Dus ja, dat is dan inderdaad een mening. En naar mijn mening is die verder totaal onbelangrijk. Een discussie daarover hoef ik niet te voeren en mijn visie dring ik nergens op, dat is ook niet iets wat ik uberhaubt snel doe. (Mocht je mijn vraag niet als vraag gelezen hebben: het is daadwerkelijk een vraag.)
Een discussie over wat wel en niet basisfunctionaliteit is ga ik mij ook niet in mengen.

Mijn insteek hier is om de oorzaak van de issue te achterhalen en zo mogelijk gefixed te krijgen.
Van klantenservice heb ik inderdaad geen hoge pet op. En uitspraken van klantenservice conflicteren naar mijn ervaring té vaak met de werkelijkheid en/of uitingen van de fabrikant (zelf). Voordat ik zo een claim als absolute waarheid aanneem zie ik dat graag ergens gedocumenteerd.

Wat betreft je comment op het technische deel: daar zijn we nog niet over uit. Het is geheel mogelijk dat niemand iets besloten heeft maar er gewoon een fout ergens gemaakt is. Dat gebeurt wel vaker.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvankesteren
  • Laatst online: 11-03 15:36
Raymond P schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:42:

Vooralsnog denk ik dat het 'gewoon' een config issue is bij één van de partijen (waaronder TS).

@Markvankesteren Inmiddels is de nieuwe firmware update alweer een paar dagen uit. Heeft dat jouw probleem verholpen?

Op mijn model 'werkt' Disney+ ook na deze update.
Nog steeds hetzelfde verhaal bij mij. De versie die default op mijn tv staat is 2.1.1-rc1 en die wil gewoon niet updaten naar de nieuwste versie.
Ik had nog een bs antwoord van Sony gekregen, daar ga ik niet eens meer op reageren. Ik pluk wel gewoon een versie die wel werkt van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Markvankesteren Noted. Dus met OS build 664741/ patch level dec '22 nog steeds geen update in de store.

Heb je toevallig ook tetheren via een telefoon of ander netwerk geprobeerd om een onbedoelde ip/regio lock uit te sluiten?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvankesteren
Raymond P schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:55:
@Markvankesteren Noted. Dus met OS build 664741/ patch level dec '22 nog steeds geen update in de store.

Heb je toevallig ook tetheren via een telefoon of ander netwerk geprobeerd om een onbedoelde ip/regio lock uit te sluiten?
Versie is idd 664741. Zojuist geprobeerd met mobiel als hotspot via 4g maar ook dat biedt geen soelaas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Markvankesteren Het account waarmee je de Play store gebruikt op de TV heeft ook een Nederlands land/profiel?
Op de TV zelf geen idee hoe je dat bekijkt, via een browser zou pay.google.com inzicht moeten geven.

Officieel via de play store app op een smartphone: https://support.google.co...existing-country-profiles

Via een browser is de app, neem ik aan, ook niet in de play store te vinden voor jouw TV?
Die zou zich ook moeten identificeren als Bravia 4K VH2...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB9ySX6ZjL3biPlNQVP5EDYkv-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/36Z2hk8UNyYjnsntSkbLJvhj.png?f=user_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 17:11
Vaak moet je met een USB stick de firmware updaten. Sony geeft langzaam de nieuwste firmware uit via de automatische updater. ( per batch ) Als je hem eerder wil moet je het ff doen via usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvankesteren
Raymond P schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:10:
@Markvankesteren Het account waarmee je de Play store gebruikt op de TV heeft ook een Nederlands land/profiel?
Op de TV zelf geen idee hoe je dat bekijkt, via een browser zou pay.google.com inzicht moeten geven.

Officieel via de play store app op een smartphone: https://support.google.co...existing-country-profiles

Via een browser is de app, neem ik aan, ook niet in de play store te vinden voor jouw TV?
Die zou zich ook moeten identificeren als Bravia 4K VH2...
[Afbeelding]
Dit is het mooie van tweakers, eindelijk zit ik op het juiste spoor. Ik heb inderdaad ooit youtube premium genomen via de india-route en daar staat mijn profiel op blijkbaar. Dit zou goed de reden kunnen zijn dat ik de app niet kan vinden. Nu is de vraag: stel ik maak een nieuw betalingsprofiel, dan ga ik ook via NL betalen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Markvankesteren Yes.
Voordat je dat doet kan je een dummy account opvoeren (en je main tijdelijk verwijderen) om te zien of het daadwerkelijk daaraan ligt.
Het is nog steeds mogelijk dat klantenservices je geen totale onzin hebben verkocht...

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:09
Markvankesteren schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Dit is het mooie van tweakers, eindelijk zit ik op het juiste spoor. Ik heb inderdaad ooit youtube premium genomen via de india-route en daar staat mijn profiel op blijkbaar. Dit zou goed de reden kunnen zijn dat ik de app niet kan vinden. Nu is de vraag: stel ik maak een nieuw betalingsprofiel, dan ga ik ook via NL betalen gok ik.
Serieus?

We hadden al bijna de gang naar de rechter gemaakt en nu blijkt jouw eigen Hollandse krenterigheid de oorzaak te zijn.

Sommige mensen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 19-02-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markvankesteren
Blommie01 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Serieus?

We hadden al bijna de gang naar de rechter gemaakt en nu blijkt jouw Hollandse krenterigheid de oorzaak te zijn.

Dat was niet de oorzaak, dat was namelijk omdat Sony én Disney beide aangaven dat de app niet meer ondersteund werd op mijn model tv. Blijkbaar onjuiste informatie om mij maar gewoon met een kluitje in het riet te sturen.
Nog los van dit feit is dit by far de slechtste klantenondersteuningservaring die ik ooit gehad hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Markvankesteren schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Dat was niet de oorzaak, dat was namelijk omdat Sony én Disney beide aangaven dat de app niet meer ondersteund werd op mijn model tv. Blijkbaar onjuiste informatie om mij maar gewoon met een kluitje in het riet te sturen.
Nog los van dit feit is dit by far de slechtste klantenondersteuningservaring die ik ooit gehad hebt.
Maar was het wel de oplossing dan. Werkt nu alles weer?

En Sony kan toch niet ruiken dat jij je tv aan India koppelt om een paar centen uit te sparen? Ik neem aan dat je dit niet tegen de helpdesk hebt verteld.

[ Voor 13% gewijzigd door Blommie01 op 19-02-2023 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markvankesteren
Raymond P schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:41:
@Markvankesteren Yes.
Voordat je dat doet kan je een dummy account opvoeren (en je main tijdelijk verwijderen) om te zien of het daadwerkelijk daaraan ligt.
Het is nog steeds mogelijk dat klantenservices je geen totale onzin hebben verkocht...
Nu werkt het wel inderdaad, duizendmaal bedankt voor je tomeloze ondersteuning!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blommie01
Markvankesteren schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Nu werkt het wel inderdaad, duizendmaal bedankt voor je tomeloze ondersteuning!
Het was dus gewoon je eigen schuld.

Ik neem aan dat je de helpdesk van Sony nog even belt om je excuses aan te bieden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Blommie01 Sony en Disney hadden 'm ook wel mogen vertellen dat hij ook in Hindi contact kon leggen.
Ik had er ook al voorzichtig naar gehint...

Gelogen hebben ze niet, in Azië is Hotstar het alternatief en Disney+ niet beschikbaar. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markvankesteren
Blommie01 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Maar was het wel de oplossing dan. Werkt nu alles weer?

En Sony kan toch niet ruiken dat jij je tv aan India koppelt om een paar centen uit te sparen? Ik neem aan dat je dit niet tegen de helpdesk hebt verteld.
Echt totaal niet relevant voor de discussie.

Ik kan het wel met je eens zijn dat in principe (nu ik weet wat er aan de hand was) geen fout van Sony was.
Als Android een correcte foutmelding had getoond was ik hier veel sneller achtergekomen: deze app wordt niet ondersteund in uw regio.

Offtopic: voor zo’n €180 per jaar sluit ik graag een dienst af in een andere regio.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Markvankesteren schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Echt totaal niet relevant voor de discussie.

Ik kan het wel met je eens zijn dat in principe (nu ik weet wat er aan de hand was) geen fout van Sony was.
Als Android een correcte foutmelding had getoond was ik hier veel sneller achtergekomen: deze app wordt niet ondersteund in uw regio.

Offtopic: voor zo’n €180 per jaar sluit ik graag een dienst af in een andere regio.
Natuurlijk is dit wel relevant, jij bewandelt zijwegen die illegaal zijn en beschuldigd onterecht Sony en Disney waarbij je ook nog eens verwacht dat men standaard er maar van uit moet gaan dat jij deze illegale zijwegen bewandelt.

Je was hier inderdaad veel sneller achter gekomen wanneer je mijn advies, in jouw andere topic, om een tijdelijke nieuwe account aan te maken direct had opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:49
Blommie01 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Het was dus gewoon je eigen schuld.

Ik neem aan dat je de helpdesk van Sony nog even belt om je excuses aan te bieden 😉
Ja want daar zit de Helpdesk ook echt op te wachten....

Die zitten daar echt niet mee en je neemt tijd van een medewerker in beslag die iemand die andere kan helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blommie01
Freshouttheoven schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Natuurlijk is dit wel relevant, jij bewandelt zijwegen die illegaal zijn en beschuldigd onterecht Sony en Disney waarbij je ook nog eens verwacht dat men standaard er maar van uit moet gaan dat jij deze illegale zijwegen bewandelt.

Je was hier inderdaad veel sneller achter gekomen wanneer je mijn advies, in jouw andere topic, om een tijdelijke nieuwe account aan te maken direct had opgevolgd.
Precies.

Maar wel lekker makkelijk toch om de schuld van je eigen onkunde bij Sony neer te leggen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:37

-tom-562

Oliesjeik

Dat je Sony er mee wilt lastig vallen is tot daar aan toe. Dat je hier potentieel een ondernemer mee pakt die er echt helemaal niks aan kan doen, vind ik veel erger.
Maar gelukkig is het opgelost!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Blommie01 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Serieus?

We hadden al bijna de gang naar de rechter gemaakt en nu blijkt jouw eigen Hollandse krenterigheid de oorzaak te zijn.

Je kon toch echt aan alles zien dat het een onzinverhaal was en dat er een andere reden moest zijn dat de app niet werkte......

Bedenk een zelf gecreëerd probleem en we verzinnen er hier wel een juridische procedure bij, want de "klant" heeft toch altijd gelijk :-(.

[ Voor 14% gewijzigd door CirclDigital op 20-02-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29
Blommie01 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Precies.

Maar wel lekker makkelijk toch om de schuld van je eigen onkunde bij Sony neer te leggen…

Het is wel heel erg makkelijk bashen. JIJ hebt 0,0 input geleverd om zijn probleem op te lossen. En er dan wel over oordelen. (Geldt ook voor de +'jes die je hebt gehad)

Zeg dan niks :O

Van dit soort opmerkingen krijg ik dus echt geen zin meer om andere gebruikers te helpen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:45:
[...]

Het is wel heel erg makkelijk bashen. JIJ hebt 0,0 input geleverd om zijn probleem op te lossen. En er dan wel over oordelen. (Geldt ook voor de +'jes die je hebt gehad)

Zeg dan niks :O

Van dit soort opmerkingen krijg ik dus echt geen zin meer om andere gebruikers te helpen.
Waarom mag hij niet iemand wijzen op het feit dat diegene zelf de veroorzaker van het probleem was? Zeker gezien de toon van TS.

Jij ziet het als bashen, ik zie het als iemand op de feiten wijzen. Dat jij hierdoor geen zin meer hebt om andere te helpen, tsja, lekker interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Ondertussen hadden zowel Disney als Sony toegegeven dat de fout niet bij TS lag maar bij henzelf, en de melding die de app gaf wees ook op geen enkele manier op wat uiteindelijk de oorzaak bleek te zijn. Dan is het toch niet helemaal eerlijk om TS hier direct volle kracht op af te branden. En de oorzaak had nog niet eens bewust hoeven zijn, in dit geval hoogstwaarschijnlijk wel maar het kan prima mensen te goeder trouw overkomen. Ik ben bijvoorbeeld lang genoeg in verschillende landen (ook buiten Europa) geweest om van wonen te kunnen spreken, internationale/wereldwijde betaalde diensten die ik op dat moment heb afgesloten staan op een account van (op dat moment) "uit dat land" en dat verandert ook niet zomaar zolang je de boel niet opzegt. Als het dan opeens ophoudt met werken omdat "het apparaat niet meer supported is" is de stap behoorlijk om je account te gaan verdenken en een nieuwe betaalde(!) account aanmaken lijkt me dan een van de minst logische dingen om te proberen. Helemaal als het een ongerelateerde dienst betreft (Youtube/Google) welke de oorzaak bleek te zijn en de Disney-account gewoon netjes normaal was.
Pagina: 1 2 Laatste