Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rustig ademhalen, gestructureerd te werk gaan.

Als je niet weet wat je meet, weet je nog niks.
Je hebt geen meter voor alleen de airco zeg je, dus hoe je weet dat die 13 of 15 kWh in die airco zijn gegaan is me vooralsnog een raadsel.

Gestructureerd te werk gaan is bijvoorbeeld de suggestie van
Lollercopter in "Verwarmen airco Mitsubishi/ hoge kosten" of zorg dat je over een langere periode (meer dan 2 dagen) op constante temperatuur meet, eerst op gas, dan op dezelfde temperatuur houden met de airco. Als je niet goed weet wat je app precies meet, dan neem je handmatig de meterstanden van gas en elektra op gedurende die meetdagen. Eigenlijk is om over het aircoverbruik te oordelen het gasverbruik om even warm te zitten onmisbaar.

En als je echt wil weten wat je airco verbruikt, dan zul je er toch een meter voor moeten (laten) zetten :)
Afhankelijk van de staat van je groepenkast kost dat een paar tientjes.

De volgende vraag is dan wat voor jou een kWh en een m³ kost. Dat kun je niet uit je maandbedrag halen, maar zul je uit je contract moeten vissen. Let op dat de prijs nogal ingewikkeld is opgebouwd, dus als je twijfelt kan je een screenshot, zonder jouw adresgegevens, hier neerzetten. Je maandbedrag zegt in deze dagen niets over je verbruik.

Toch nog wat context, gisteren heb ik mijn hele (goed geïsoleerde) huis met 5 kWh warmgehouden (dus niet af laten koelen, opstoken is duur). Mijn gasverbruik voor de warmtepomp was 700 m³/jaar. Op 21 januari was het kouder en ging er 21 kWh in de warmtepomp voor het hele huis. Zo bezien lijkt er wel iets vreemds aan de hand, maar om je aircoman te overtuigen dat er wat mis is, zul je goede cijfers moeten hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat @Proton_ zegt... Of had je inmiddels wel een meter ertussen of een wifimodule voor de airco ofzo?

Verder een paar vragen:
- Waren de ramen en deuren van die kamer dicht?
- Ben je gewend om ruimtes te laten 'luchten' voor uren en uren, waardoor de binnentemperatuur zeer laag wordt? Was de ruimte niet ijskoud om te beginnen?
- Hoe is de isolatie? (type woning, leeftijd, nageisoleerd of niet, welk soort ramen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
Ja, ramen en deuren waren dicht. Isolatie is wel dubbelglas maar niet dat hr. Nee, ruimte was niet ijskoud.

Meneer van airco heb ik dus de meterstanden doorgeven van dat kleine kamertje, waar 13 kWh is verbruikt. Daar stonden standen bij met T1 en T2. Hij wist niet wat dat betekent, is dat niet vreemd dat hij dat niet weet?
Hij zegt de airco verbruikt 1 kWh per uur, dus het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:51

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ik heb hier ook 2 Mitsubishi Electric airco's ( 5 KW + 3,5 KW ) en ik durf te stellen dat je stroomverbruik echt exorbitant hoog is.
Check het op je slimme meter of koop voor 3 tientjes een HomeWizard ( kun je het helemaal live volgen )
Dit advies herhaal ik nog maar een keer want velen hebben dit advies al eerder gegeven en je doet er schijnbaar helemaal niets mee. METEN=WETEN

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Als er een stekker aan je airco zit, het advies om bij HomeWizard ook een Energy Socket te kopen, want dan kun je al je apparatuur met een stekker exact volgen qua gebruik via de app.

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 03-02-2023 16:45 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nancy43
Ik heb een slimme meter, maar daarop kan ik toch niet afzonderlijk zien wat de airco verbruikt.?

Stekker aan airco hebben we niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Op de slimme meter kun je toch de verandering zien :

1: airco is uitgeschakeld en je kijkt naar je actuele verbruik op de slimme meter

2: Je zet de airco aan en ziet dan een hoger actueel gebruik .

Om actuele gebruik te zien moet je aantal keren op het knopje drukken : t1- t2 -t3 -t4- actueel verbruik
Verschil is ongeveer het verbruik van de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Of kijk welk merk en type slimme meter je hebt en google de handleiding / manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
nancy43 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:38:
Ja, ramen en deuren waren dicht. Isolatie is wel dubbelglas maar niet dat hr. Nee, ruimte was niet ijskoud.

Meneer van airco heb ik dus de meterstanden doorgeven van dat kleine kamertje, waar 13 kWh is verbruikt. Daar stonden standen bij met T1 en T2. Hij wist niet wat dat betekent, is dat niet vreemd dat hij dat niet weet?
Hij zegt de airco verbruikt 1 kWh per uur, dus het klopt.
Heeft “dat kleine kamertje” een eigen stroommeter? Heeft de airco een eigen stroommeter? Beide niet toch? Hoe kan je dan de standen “van dat kleine kamertje” doorgeven?

Heb het al eerder gezegd, we gaan er hier niet uitkomen. We krijgen verkeerde info, halve info. Een hoop dingen die worden gezegd ga je aan voorbij. Blijft in cirkeltjes rondgaan.

Enige goede oplossing is een kWh meter laten installeren voor de airco zodat je echt kan meten wat het verbruikt en dan verder kijken.

Verder, 15kWh in 10 uur voor zo’n kleine kamer klopt niet. Met COP 4 is dat 60kWh energie, verdeeld over 10 uur is 6000Watt warmteverlies per uur, dat kan gewoon niet met deze temperaturen en de kleine oppervlakte van die kamer.

Dus Of het verbruik van de rest van je huis zit ook in die 15KWh meegeteld omdat je gewoon je slimme meter staat af te lezen, of je airco is gewoon stuk of bijna leeg door een lek.

Zonder correcte (aparte) kWh meting is daar niks van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
nancy43 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:31:
Hele kleine kamer van dochter heeft ook ongeveer 13 kWh gebruikt in 10 uur. Dus dan zitten we zo aan de 155kwh.
Meneer vd airco zei dat dit wel klopte 13 kWh kamer dochter, nou lijkt me heel veel.

Lijkt me wel genoeg koelmiddel, airco hangt er net een week.
Er kan iets min gegaan zijn bij de installatie waardoor er een lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Hier ook twee MHI units
Beide op een eigen meter met logging in Home Assistant. (Shelly in de woonkamer, TP-link Kasa werkkamer)

In de woonkamer (+-242m3) nu een verbruik van 3,7kWh met een 3,5
De woonkamer staat echt de hele dag aan op een vrij hoge stand.

Werkkamer (121m3) vandaag 1,06kWh.
Als ik daar 13kWh in stook kunnen er plantjes groeien B) en kun je mij afvoeren....

[ Voor 8% gewijzigd door raymondw op 03-02-2023 22:41 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
En wat is je verbruik dan van de hele dag bij jou, alles wat je ook maar in huis hebt aan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
nancy43 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:16:
En wat is je verbruik dan van de hele dag bij jou, alles wat je ook maar in huis hebt aan stroom?
Verschilt uiteraard per dag, kijk ik naar 1 week, deel door 7, dan is het gemiddeld 14,7kWh per dag in Feb.

Doe ik dat met andere maanden, dan is het dit per dag
Okt 10,7kWh
Nov 11,4kWh
Jan/Feb 14,7kWh

Pas in Nov gaat de kachel aan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb hier in de woonkamer (30m2) een unit hangen van 3,5 en die verbruikt in 12 uur tijd ongeveer tussen de 9 en 13 kWh. Ding draait op 21 graden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Heb het nog even anders gedaan
https://www.calculat.org/...ektriciteitsverbruik.html
https://mhiae.com/splits/srk35zs-s-src35zs-s/?pdf=672

De 3,5 doet MAX 1kWh, vol aan op 100% verwarmen
ALS je dat al 12hr per dag zou redden qua lichaam is het 9,6kWh

De unit schakelt vrijwel direct na inschakelen op 450w volgens de Shelly
Dan kom je per 12hr uit op 5,4kWh
Zelfs dat is in onze woonkamer al oncomfortabel warm

Gisteren was het gemiddeld 180w, maar langere tijd in werking dan 12hr.
Verbruik was 3,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Agent47 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:58:
Ik heb hier in de woonkamer (30m2) een unit hangen van 3,5 en die verbruikt in 12 uur tijd ongeveer tussen de 9 en 13 kWh. Ding draait op 21 graden.
Ook een MHI?
Jouw woonkamer is 1/4 van onze en als wij dat doen word het echt warmer dan goed voor je is.
Unit staat op 22gr auto/heat/cool (geen 3D ivm warmte stijgt) en dat is 21,4 aan de ene kant en 19,4 aan de andere kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Op de toon kan ik zien wat de airco op het moment verbruikt en dat is nu 4100kwh per uur dus. Soms staat hij op 2000, maar lager dan 1400 komt hij eigenlijk niet. Dit is dus verbruik per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:52:
Op de toon kan ik zien wat de airco op het moment verbruikt en dat is nu 4100kwh per uur dus. Soms staat hij op 2000, maar lager dan 1400 komt hij eigenlijk niet. Dit is dus verbruik per uur.
Echt jammer dat je eerdere en meerdere keren gegeven info volledig negeert, en vervolgens zomaar weer wat random info dropt. Ben weg hier, lijkt wel een troll topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:52:
Een toon kan alleen bij benadering gokken wat het verbruik is.
Maar waat niet of iets een airco, tv of koelkast is.
Dat doet de toon door patronen in electriciteitsverbruik te proberen te herkennen en te herleiden.
Dat wordt dan in categoriën onderverdeeld.

Maar de enige oplossing is echt op de aansluiting van de airco te meten wat er gebruikt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 07-02-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
En wie zegt dat ik niks doe stokertje? Ben al een hele week de meterstanden aan het opschrijven, maar daar haal ik alleen de hoge standen uit. Heb een metertje besteld. Daarbij ik heb niks verstand ervan, meer dan de helft wat jullie hier schrijven snap ik helemaal niks van, jullie zitten daar blijkbaar zo in, maar snap je dat er mensen zijn die hier helemaal niks van snappen, ik probeer het wel, maar het is enorm lastig.Via iemand hoorde ik dat de toon voorop de kWh aangeeft dus dat ben ik nu op aan het letten, want voorop staat een metertje wat kWh aangeeft en die verspringt, dus ik dacht dat dat een manier was, heb daar namelijk hier niemand over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Om enigszins je verbruik te kunnen bepalen wat normaal zou zijn bij je vul je ruimte A in en hopelijk spreekt de rest voor zich https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Vul even de huidige buitentemperatuur in.

Stel je hebt nu 3 kW verwarmings vraag, bij 21 graden en hier buiten -2 bij een Cop3 (voor het gemak even een gokje) verstook je 1Kwh. Ik verstook nu op dit moment 0,8 kWh. Ik zit vandaag op een hele dag tot nu toe op 7,2 kWh met de zon die hard heeft meegewerkt. Hoogste verbruik was 14,4 kWh in december op 55m2.

NB: sowieso met dit weer in de nacht niet veel verlagen. Nacht 19, in de loop van de ochtend/middag 20 graden en eind middag eventueel 21. Hard werken unit kost je rendement.

Maar als ik je verbruiken zo lees 13 kWh voor een slaapkamer is je unit niet okee. Als ik 13 kWh verstook in een slaapkamer word het denk ik 40 graden. :'(

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:55:
En wie zegt dat ik niks doe stokertje? Ben al een hele week de meterstanden aan het opschrijven, maar daar haal ik alleen de hoge standen uit. Heb een metertje besteld. Daarbij ik heb niks verstand ervan, meer dan de helft wat jullie hier schrijven snap ik helemaal niks van, jullie zitten daar blijkbaar zo in, maar snap je dat er mensen zijn die hier helemaal niks van snappen, ik probeer het wel, maar het is enorm lastig.Via iemand hoorde ik dat de toon voorop de kWh aangeeft dus dat ben ik nu op aan het letten, want voorop staat een metertje wat kWh aangeeft en die verspringt, dus ik dacht dat dat een manier was, heb daar namelijk hier niemand over gehoord.
Laat die toon maar voor wat het is.
Meterstanden opschrijven is voor het hele huis.
Ook niet echt een indicatie voor een AC.

Wat voor "metertje" heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
P1, maar die kan dus niet op de meter las ik. Dus ik moet nog een splitter hebben denk ik.
Kan dit metertje ook werken op alleen de airco van dochter?

Motorbeast ook die berekening die ik in moet vullen is veel te moeilijk. Ik kan heel veel niet invullen omdat ik het niet weet.

[ Voor 30% gewijzigd door nancy43 op 07-02-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:27:
P1, maar die kan dus niet op de meter las ik. Dus ik moet nog een splitter hebben denk ik.

Motorbeast ook die berekening die ik in moet vullen is veel te moeilijk. Ik kan heel veel niet invullen omdat ik het niet weet.
Ik denk dat het dan voor iedereen hier ophoudt. Je bent hier op een techforum waar wel een beetje kennis verwacht wordt, inlezen en eigen inzet. Als het echt te moeilijk is voor je heb ik maar 1 advies voor je. Zoek in je omgeving even iemand die enige technische kennis heeft of ervaring want zo wordt het een eindeloos verhaal. Ik bedoel dit om te helpen, niet om je af te serveren. Nb: ik ben zo iemand die van de week iemand heeft geholpen zijn CV in te regelen. Aardige mensen zijn er vast wel in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@nancy43 heb je niemand in familie/vrienden/vage kennissengroep die even met je mee wil denken, en er iets meer van weet?

Ik snap dat je het allemaal wat ingewikkeld vindt, niet iedereen kan alles weten, maar het wordt vooral veel herhaling van dezelfde antwoorden.

Nu weer eentje: defusion in "Verwarmen airco Mitsubishi/ hoge kosten"
Dan heb je antwoord op je vraag van de P1 meter.
(als aanvulling; je hebt vziw alleen een splitter nodig als de P1-poort al in gebruik is. Is dat zo, en voor wat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@defusion You can read my mind. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:27:

Metertje : https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/ Simpeler als dit kan je niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@MotorBeast de airco zit rechtstreeks op de meterkast is eerder aangegeven, dan is het niet iets dat ik @nancy43 aanbeveel om zelf een meter tussen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
defusion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:44:
@MotorBeast de airco zit rechtstreeks op de meterkast is eerder aangegeven, dan is het niet iets dat ik @nancy43 aanbeveel om zelf een meter tussen te plaatsen.
Heb snel door het topic (over)heen gelezen. 8)

Dan https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ Opgelost. :*) Even aan laten leggen door een handige Harry. Niet zelf doen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik heb hier ook al 3 kennissen gehad die echt kennis hebben, dacht ik. Maar de een zegt weer wat anders dan de ander. De ene zegt dat ik per direct over moest stappen van Eneco naar energie thuis. Zegt de ander, dat niet je niet doen, pas als je contract afgelopen is in juni anders krijg je je saldering niet. De ene zegt, oh wat gebruiken jullie veel kWh, wij gebruiken 12 kWh over de hele dag. De ander, oh is normaal hoor 40 kWh, heb ik ook. De ene je moet afstandbediening op 30 graden zetten, ander je moet hem op 20 graden zetten.
Ja, zo snap ik er toch niks meer van.

Oh, dus aan die p1 meter heb ik ook niks. Ik dacht dat die alleen de airco zou meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
MotorBeast schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Heb snel door het topic (over)heen gelezen. 8)

Dan https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ Opgelost. :*) Even aan laten leggen door een handige Harry. Niet zelf doen.
Maar meet deze alleen de airco,ander heb ik er nog niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@nancy43 En wat dacht je van eerst eens zelf zoeken in het forumtopic en je op je gemak inlezen. L/L topic, overstappen energietopic etc.

En nee, niet op 30 graden zetten. Is net zo'n onzin als met je cv ketel dat het dan eerder warm wordt. Gewoon 20/21 en er kan een kleine offset zijn. Alle begrenzers eraf, fan op auto en laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Maar meet deze alleen de airco,ander heb ik er nog niks aan.
Je wil toch het verbruik van je unit weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Alleen van de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ja. Plaatsen op de groep waar je airco op zit. Klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Oke, en dat plaatsen op die groep past zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:15:
Oke, en dat plaatsen op die groep past zeker?
Zoek even iemand met kennis en laat hem naar je groepenkast kijken en naar deze oplossing. Waarschijnlijk wel.

Krijg je een app met mooie grafieken etc erbij. Zie site.

Hoop dat ik je geholpen heb. Fijne avond.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Haha, ze hebben alle 3 mogelijk (deels) gelijk...

Overstappen of niet is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de huidige en toekomstige tarieven, het verbruik tot nog toe (vooral of je daarmee onder het prijsplafond blijft), en wat je denkt op te wekken met de zonnepanelen.
(voor mijzelf is het momenteel ook beter om de zomer af te wachten, om eerst wat stroomverbruik weg te kunnen strepen. Maar dat is zeker niet voor iedereen het geval.)

40kwh kan normaal zijn. 12kwh ook. Afhankelijk van je woning. Je kunt niet rechtstreeks vergelijken.
Je kunt het wel enigszins tegen je eigen gasverbruik afzetten. Als je dat had geweten over een relevante periode, zoals december 2022...

Nee, niet op 30 zetten, dat is onzin. 20 kan kloppen, maar hier thuis zet ik 'm op 24 en wordt het ongeveer 19/20 in werkelijkheid. Maar daar kun je zelf mee spelen. Wordt het niet warm genoeg, graadje hoger zetten, en paar uur later nog eens kijken.
Ventilator is het meest efficient op 'auto' zetten. Ik zet 'm zelf ook wel eens op minder hard puur voor het geluid, wetende dat het dan minder efficient/effectief is.

Voornaamste is dat ding gewoon aanlaten over een paar dagen en gemiddeldes vaststellen.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 07-02-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@defusion Ik zeg niets voor niets maak een warmteverliesberekening.

Als ik het hier op 30 zet wordt het ....... 30. Duurt wel even, maar toch.

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
40kwh kan normaal zijn. 12kwh ook. Afhankelijk van je woning. Je kunt niet rechtstreeks vergelijken.
Je kunt het wel enigszins tegen je eigen gasverbruik afzetten. Als je dat had geweten over een relevante periode, zoals december 2022...

Gas was 277m3 in december 2021, dus zal 2022 wel zelfde zijn.

Nou, zelfs Eneco helpt ons niet, die heb ik al tig keer gebeld omdat onze gasstand al een jaar op 0 staat. Maar ik geloof niet dat andere vrouwen dit wel allemaal snappen hoor. Dat overstappen ook, als ik dat allemaal lees haak ik alweer af. Die zonnepanelen ook, ik snap er helemaal niks van.

Maar ik ga wel even verder puzzelen hoe ik.het nu ga doen, want ik moet weten hoe het zit, anders kan die airco gewoon niet meer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door nancy43 op 07-02-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:27:
Volgens mijn app van de energieleverancier was de gemiddelde buitentemperatuur van december 2021 ongeveer gelijk aan die van januari 2023. Het zal als je echt met graaddagen gaat werken nog wat nauwkeuriger kunnen, maar laten we even uit gaan dat dat klopt.

Een wat pessimistische ruwe schatting:
Als dat gas volledig voor de verwarming was, en uitgaan van een terughoudende schatting van efficiëntie van de airco (1m3 gas -> 3kwh), zou dat ongeveer 830kwh extra aan verbruik opleveren in januari.
Dat is 26,7kwh extra per dag. (dus met 7kwh normaal -> 33,7kwh per dag gemiddeld verbruik)

Als het daar een beetje bij in de buurt blijft gemiddeld genomen (dus als je de airco gewoon een paar dagen aan laat), dan is er waarschijnlijk niks stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nancy43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:27:

Nou, zelfs Eneco helpt ons niet, die heb ik al tig keer gebeld omdat onze gasstand al een jaar op 0 staat. Maar ik geloof niet dat andere vrouwen dit wel allemaal snappen hoor. Dat overstappen ook, als ik dat allemaal lees haak ik alweer af. Die zonnepanelen ook, ik snap er helemaal niks van.

Maar ik ga wel even verder puzzelen hoe ik.het nu ga doen, want ik moet weten hoe het zit, anders kan die airco gewoon niet meer aan.
40 kWh zou beteken dat je ongeveer 20m3 gas zou verstoken in het verleden Lijkt me een beetje veel op 1 dag toch? Is 600m3 op 1 maand. Ik verstookte om te verwarmen 500m3 per jaar in een jaren 70 woning (wel goed geisoleerd). Totaal incl SWW en koken 950m3.

1m3 gas =8Kwh bijverwarming met HR Ketel bij Cop4= 2kWh bij verwarmen met L/L.

Oftewel 277m3 = ongeveer 555 kWh verbruik L/L delen door 31 dagen december is zo'n 17kWh per dag. Geen 40. ;)

40 is kapotte slecht functionerende airco. Helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Dus als ik rond de 17kwh of 26 kWh per dag heb is het goed?
Is het nu 17 of 26 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Waar haal je die 26 vandaan? 17 met deze koude is netjes.

Probeer aub mijn berekening te doorgronden.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
MotorBeast schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:04:
Waar haal je die 26 vandaan? 17 met deze koude is netjes.

Probeer aub mijn berekening te doorgronden.
Die 26kwh, Dat schrijft defusion

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
De meeste airco's hebben een COP van rond de 4 bij een buitentemperatuur van 7 graden.
Als je daar van uit gaat klopt wat @MotorBeast heeft uitgeteld.
Als het kouder is dan dat, is de efficiëntie ook lager, en kost het dus meer energie.
Een COP van 4 is voor december/januari m.i. dus wat optimistisch.
Mijn schatting van 26,7kwh is (zoals aangegeven) juist wat pessimistisch. Als je daar boven komt (gemiddeld over een langere periode gemeten!!) is er m.i. iets niet goed.

Maar alles ertussenin is 'reëel'

Dat is dus alleen de airco, dus samen met het normale verbruik (volgens mij was dat bij jou rond de 7kwh gemiddeld) zou je zeg tussen 24 en 33,7kwh per dag totaal gemiddeld zitten.
Op goed koude dagen kan het m.i. best 40 totaal zijn geweest.

Ter referentie; ik zat persoonlijk in januari tussen 30 en 68kwh per dag, 37kwh gemiddeld. Verbruik van één dag heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik haal makkelijk gemiddeld Cop4.

Nb ik had gerekend met verbruik wat ze opgaf. 17 a 20 kWh per dag is vrij gemiddeld met vorst. 40 is absurd hoog.

[ Voor 63% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ik ga er even vanuit dat de airco op een los stopcontact is aangesloten.

https://www.bol.com/nl/nl...er+wifi&view=list&N=28916
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikel

Op deze link vind je wel een paar energiemeters voor op het stopcontact.
Geven wel het verbruik op dat moment weer.

Wil je over een langere periode monitoren dan is een slimme stekker beter.
De meest gebruikte combinatie is de homewizard

https://www.homewizard.com/nl/shop/
WI-FI P1 meter voor in je electriciteitsmeter gecombineerd met een Wi-FI energiesocket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
D-dark schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:28:
Ik ga er even vanuit dat de airco op een los stopcontact is aangesloten.

https://www.bol.com/nl/nl...er+wifi&view=list&N=28916
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikel

Op deze link vind je wel een paar energiemeters voor op het stopcontact.
Geven wel het verbruik op dat moment weer.

Wil je over een langere periode monitoren dan is een slimme stekker beter.
De meest gebruikte combinatie is de homewizard

https://www.homewizard.com/nl/shop/
WI-FI P1 meter voor in je electriciteitsmeter gecombineerd met een Wi-FI energiesocket
Nee. Zit op een groep.

Homewizard had ik al aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
MotorBeast schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Nee. Zit op een groep.

Homewizard had ik al aangeraden.
In ieder geval een betrouwbaar begin

Iets simpeler noodoplossing is overdag zonder dat je waterkokers / koffiezetapparaten of andere apparaten inschakelt maar alleen je baseload kijken wat dat is met de homewizard en dan een uur je airco gebruiken.

Dan heb je een grove schatting van het verbruik van je airco als je de baseload van je totaal aftrektt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ja, eigenlijk had ik dat zelf al hele week genoteerd. Alles uit en alleen airco aan en dan kijken. Zal niet precies zijn, maar wel een schatting. En dan was het toch 2 kWh per uur met alleen airco beneden. Maar volgens jullie dus is dat met die meter anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dus een week lang gemiddeld (24 uur per dag 2kwh verbruik) 48kwh per dag? Dan is er m.i. wel iets mis ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
@MotorBeast, volgens mij ga je veel te kort door de bocht en zijn je conclusies veel te stellig. Je kent de hele situatie niet.

40kWh is veel ja. Maar ga er niet vanuit dat bij iedereen de baseload (alles wat op standby/in stopcontact/aan staat) heel laag is.

@nancy43, je totale verbruik is natuurlijk afhankelijk van veel zaken, waaronder je airco. Als je die stroommeter hebt laten plaatsen in de meterkast op de groep van de airco, dan kan je precies gaan zien hoeveel die airco verbruikt.

Maar je kan nu alvast een stap zetten door je sluipverbruik in beeld te brengen.

Kijk op je slimme meter in de meterkast naar het actuele verbruik als ne naar jouw idee alles uit hebt staan. Dus alsof je naar werk gaat en de deur dichttrekt. Kan je over een uurtje waarin je dat doet iedere 10 minuten het actuele verbruik bijhouden?

De reden is dat je zo erg focust op je airco in de oorzaak van je hoge verbruik, dat je misschien vergeet dat er ook iets anders kan zijn dat in je sluipverbruik langzaam flink meetelt.

Een sluipverbruik van tussen de 100 en 200 watt is redelijk normaal. Als het (veel) meer is, dan moet je gaan kijken wat er allemaal draait. Oude vriezer in de schuur, tv’s op standby, gameconsoles, opladers, mechanische ventilatie op hoge stand etc.

Want kijk eens wat dat meetelt in je verbruik:
100 watt sluipverbruik is 2,4 kWh per dag
250 watt sluipverbrukl is al 6 kWh per dag
400 watt sluipverbruik zit je al op bijna 10 kWh!

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 08-02-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Dat komt omdat ons gemiddelde verbruik altijd 7 kWh was. Nu iedere dag zeker 30.
De ene zegt de airco verbruikt bij mij ook 20 kWh en de ander zegt 3 kWh per dag, ook met een minder geïsoleerd huis.

En dat heb ik ook bekeken als we een hele dag weg waren en toen heeft de meter amper iets gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door nancy43 op 08-02-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht dat er een tweaker in de buurt je kan helpen als het niet lukt om iemand te vinden die (een) KWh meter in je groepenkast kan plaatsen?

De homewizzard die werd aangeraden is perfect.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
nancy43 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:50:
Dat komt omdat ons gemiddelde verbruik altijd 7 kWh was. Nu iedere dag zeker 30.
De ene zegt de airco verbruikt bij mij ook 20 kWh en de ander zegt 3 kWh per dag, ook met een minder geïsoleerd huis.

En dat heb ik ook bekeken als we een hele dag weg waren en toen heeft de meter amper iets gedaan.
Het verschil tussen 20kWh en 3kWh is zeer waarschijnlijk of iemand een heel huis verwarmd of alleen de kamer waar hij zit/werkt. Er zijn daarmee nogal veel variabelen waar je naar moet kijken om een goede vergelijking te kunnen maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:36
Ik begrijp de strubbel waar Nancy meezit.
Het verwarmen met een airco is niet te vergelijken met dat van een centrale verwarming.
Daarop de thermostaat instellen op 20 graden en het wordt 20 graden (overal in de kamer).

Mijn airco van 5kW in een woonkamer van +/- 32 vierkante meter moet ik instellen op 24 graden om het 20 graden te krijgen.
Een offset van 4 graden dus en daar moet je zelf proefondervindelijk achter zien te komen.
De temperatuur verschillen in dezelfde ruimte vind ik ook niet prettig.

Ook het stroomverbruik valt mij tegen.
Inderdaad 25kW per dag is geen uitzondering.

Gelukkig heb ik zonnepanelen en dek ik daarmee het verbruik redelijk af.
Zonder panelen kan je volgens mij goedkoper op gas stoken (zeker nu met prijsplafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Dorus12 Dan denk ik wel te weten wat je probleem is. Teveel warmteverlies, lees te weinig isolatie. Ik heb hier gisteren 8,9 kWh verstookt om 55m2 om op 20 graden te houden overdag en 21 in de avond. Dat is 1/3 van wat jij verstookt op een bijna 2x zo grote kamer. Offset problemen ken ik niet met mijn Daikin Perfera.

NB: ik doe 55m2 met een 4,2 waar jij met een 5 de helft doet.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2023 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dorus12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:45:
Zonder panelen kan je volgens mij goedkoper op gas stoken (zeker nu met prijsplafond).
Met prijsplafond vaak wel inderdaad, omdat je anders bijna zeker boven de grens van 2900kwh komt, terwijl er nog voldoende gas overblijft binnen het prijsplafond.
(Beetje scheef geregeld, maar dat terzijde)

Maar als je daarbinnen blijft, of zo lang de gasprijs normaal gesproken ruim 3x zo duur is als stroom, is verwarmen met airco in vrijwel alle gevallen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Even nog een vraag, verbruikt een airco meer kWh als het kouder buiten is? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
TS heb je al eens gekeken waar deze warmte heen gaat?
Weet je bijvoorbeeld zeker dat je huis geen grote gaten heeft want elk gat in je huis is funnest voor luchtverwarming, isolatie is iets minder irrevant.

Daarnaast 24/7 op 20c verwarmen is nogal "overkill" je kan gerust tot 2c nachtverlaging doen dat scheelt enorm voor jouw huis.

Jouw verbruik is niet heel bijzonder, hoe was het vroeger bij CV?
Stroomverbruik delen door 3 om je gasverbruik te weten(nattevingerwerk).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2023 20:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Maar verbruik je meer kWh als het buiten kouder is? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
nancy43 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:44:
Maar verbruik je meer kWh als het buiten kouder is? Of maakt dat niet uit?
Ja want je huis heeft dan meer warmteverlies en de COP daalt een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Oke, dan weten we het probleem nog niet. Er zat namelijk een vernauwing in een buis en die is gemaakt. Het verbruik is nu minder, maar ja het is buiten dus warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nancy43 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:46:
Oke, dan weten we het probleem nog niet. Er zat namelijk een vernauwing in een buis en die is gemaakt. Het verbruik is nu minder, maar ja het is buiten dus warmer.
Op dit moment stook ik ook nog nauwelijks, de zon doet al best veel om onze huizen te verwarmen, het stookseizoen eindigt bijna.

Of dat het probleem was weet je pas aankomende winter weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit is ongeveer wat je mag verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3uPsZBOEw5wR1Mr-BYymgB0b3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B3TWw6DEcMLe6tVLHlifdxJf.png?f=user_large
Links geleverde warmte vs buitentemperatuur (elk punt is een dag), rechts de afgenomen elektriciteit die daar voor nodig was.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:18:
We hebben zonnepanelen.
Nog een vraag. Maakt het wat uit als je de airco op 20 graden zet of 30 graden zet? Het was ons namelijk aangeraden om hem om 25-30 graden te zetten. Kan dit de hoge kWh zijn?
Nog even een opmerking ondanks lang geleden.
Als jij je airco op 25 graden zet en het wordt niet veel te warm in huis dan heb je te maken met een gigantisch isolatielek of een defect zeker bij 24/7 verwarmen, of de airco is zwaar onderbemeten maar dat is meestal niet het geval.

Een kleine afwijking kan wel zoals je wil 20 hebben maar moet hem op 22/23c zetten om dat werkelijk voor elkaar te krijgen(heeft te maken met de plek van de voeler, warmte/luchtbel etc).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MeteoVir schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:51:
Afgelopen week heb ik een proefje gedaan, bij twee dagen met ongeveer gelijke gemiddelde etmaaltemperatuur (0 graden) - eenmaal met gas en eenmaal met airco verwarmen: kostte 35 kWh met airco versus 20 m3 met gas. Dat komt neer op COP van 4,6.
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
1 m3 gas is ca 10 kWh...
Dus met de airco is dat dus als het ware 35 kWh/10kwh per m3 gas=3,5 m3 gas met een COP van 4,6 zou dat teruggerekend kunnen worden als 13,8 m3 als gas-equivalentie....
Hmmmm je echte gasverbruik is 20 m3 ???
En dan ga je dat financieel vergelijken? Je mist bijna 7 m3 in de warmte balans om dezelfde temperatuur te krijgen?

Ik zou mijzelf o.b.v. deze "meting"/"berekening" me eerst de volgende vraag stellen:
  • Waarom is zelf bij een COP=4,6 het verschil bijna 7 m3 ? Als je dezelfde ruimtes verwarmt dan moet je ook ca 13,7 m3 gas verbruiken en geen 20 m3? Om aan 20m3 gas moeten komen was jouw COP maar 1,75 geweest.
  • Of je verwarmt met de airco niet dezelfde ruimtes als met het gas of je echte ruimte temperatuur is veel lager dan bij stoken met de Cv, waardoor het geen eerlijk vergelijk is??
  • Of de Cv-ketel werkt verre van optimaal, waardoor je onnodig veel gas verbruikt.
De conclusie dat de airco goedkoper in het verbruik zou daar kunnen hele grote vraagtekens obv jouw getallen bij gezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:16
Bovenstaande berekening kan ik niet volgen.
Uitgaande van 1 m3 gas is circa 10 kWh elektra:
20 m3 gas is dan 200 kWh. Gedeeld door 35 kWh = een cop van 5,7
Dat is bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0 graden C wel erg optimistisch.
Maar in ieder geval goedkoper om dan met airco te verwarmen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
Gerardus1956 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:50:
Bovenstaande berekening kan ik niet volgen.
Uitgaande van 1 m3 gas is circa 10 kWh elektra:
20 m3 gas is dan 200 kWh. Gedeeld door 35 kWh = een cop van 5,7
Dat is bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0 graden C wel erg optimistisch.
Maar in ieder geval goedkoper om dan met airco te verwarmen.
1m3 gas is 9,7kWh. Dat is al een eerste factor.

Uit die 9,7kWh haalt zelfs de beste ketel geen 100% warmte voor in huis. Er gaat altijd wel een beetje restwarmte met de rookgassen mee naar buiten. Afhankelijk van hoe laag de retourtemperatuur op de ketel is, zal het werkelijke rendement ergens tussen 85% en 95% liggen.

En dan heb je bij een cv installatie altijd wel ergens wat leidingen die door ruimtes lopen die niet verwarmd hoeven te worden. En ook de ketel zelf hangt vaak ergens waar verwarming niet echt nodig is, maar straalt op die plek toch warmte uit. In praktijk zul je in de meeste woningen met HR-ketel pakweg 8-8,5kWh nuttige warmte uit een m3 gas halen.
De airco daarentegen hangt in de ruimte die je wilt verwarmen en blaast dus al zijn warmte in die ruimte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:24:
[...]

https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
1 m3 gas is ca 10 kWh...
Dus met de airco is dat dus als het ware 35 kWh/10kwh per m3 gas=3,5 m3 gas met een COP van 4,6 zou dat teruggerekend kunnen worden als 13,8 m3 als gas-equivalentie....
Hmmmm je echte gasverbruik is 20 m3 ???
En dan ga je dat financieel vergelijken? Je mist bijna 7 m3 in de warmte balans om dezelfde temperatuur te krijgen?

Ik zou mijzelf o.b.v. deze "meting"/"berekening" me eerst de volgende vraag stellen:
  • Waarom is zelf bij een COP=4,6 het verschil bijna 7 m3 ? Als je dezelfde ruimtes verwarmt dan moet je ook ca 13,7 m3 gas verbruiken en geen 20 m3? Om aan 20m3 gas moeten komen was jouw COP maar 1,75 geweest.
  • Of je verwarmt met de airco niet dezelfde ruimtes als met het gas of je echte ruimte temperatuur is veel lager dan bij stoken met de Cv, waardoor het geen eerlijk vergelijk is??
  • Of de Cv-ketel werkt verre van optimaal, waardoor je onnodig veel gas verbruikt.
De conclusie dat de airco goedkoper in het verbruik zou daar kunnen hele grote vraagtekens obv jouw getallen bij gezet kunnen worden.
Dat is een late reactie :+ . Een aantal dingen om de cijfers te verklaren:

1. Binnentemperatuur (gemiddeld 22 graden) en buitentemperatuur (etmaalgemiddelde 0 graden) waren zo veel mogelijk hetzelfde en constant, om bij benadering een gelijke warmtevraag te hebben;
2. Er was geen warmwatervraag;
3. Airco verwarmt alle ruimtes (appartement), behalve badkamer (maar radiator daar stond uit);
4. Ik reken met 8 kWh warmteopbrengst/m3 gas, dat is ca. 82.5% rendement op de theoretische 9,7 kWh/m3. Ja, dat is 'verre van optimaal' (hoewel? Aanvoer 60 gr., retour 48 gr.), maar dan heb je idd. ook nog leidingverlies e.d.. Als je hoger rendement rekent, gaat de COP ook omhoog.

Kort samengevat: 20 m3 gas met 82.5% CV-rendement is een rekenfactor 8kWh/m3 en vertaalt naar ca. 160 kWh warmtevraag. Met de airco krijg ik dezelfde binnentemperatuur en dat kostte mij 35 kWh. Ergo: COP 4,6. Maar ik hoor graag waar deze gedachtegang verkeerd gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@MeteoVirTnx voor de toelichting. (y)

De binnentemperatuur (gemiddeld 22 graden) is vrij hoog. Of dat bij het vergelijken werkelijk zo was kom ik op terug.

Wij zitten op 18-19ºC en afgelopen winters van 2022/2023 en daarvoor 2021/2022 gebruikten we de 1e 8 weken van het jaar, gebruikelijk de koudste weken, respectievelijk 2,5 m3 gas/dag en 3,5 m3 gas/dag. En dat in een volledige (rij)huis, BG 60m2 oppervlak en nog 3 verdiepingen er op (de 3e is de vliering), bouwjaar 1981, beneden grotendeels nog oud dubbelglas uit dat jaar. Boven heb ik vorige jaar van alle grote Velux ramen het oude dubbels glas vervangen door HR++ (Ug=1,1).
Dat gasverbruik tussen een appartement en een heel huis is imho dus een erg groot verschil. Ruim 5 tot 8 x zoveel gasverbruik, terwijl appartementen meestal kleiner zijn.

Heb je een slechte oude ketel?
Wij hebben een HR ketel, type 107% en met de ketel-T op 50ºC pakken we aardig wat mee van de condensatie warmte die vrij komt. Als ik 82,5% zou hebben zou ik meteen een andere ketel kopen.

Afgelopen jaar juli/juli (jaarafrekening) hadden we 532 m3 gas verbruik incl koken/tapwater.
Het jaar ervoor, 684 m3 gas, daarna hebben we boven dus het oude slechte glas door HR++ vervangen. Icm de afgelopen warme winter ruim 150m3 gas verschil, ten voordele van de laatste jaarafrekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsLDY2eXbugrIQSfyP_mfQNZl5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PG9KmsgBHx8AazUtwd4Zk0SD.png?f=user_large

Een ander punt: Bij veel huizen heb je aan de voor- en achterkant radiatoren, wel met goede radiatorfolie erachter. Ergens halverwege zit vaak op de muur de thermostaat. Als de kamer eenmaal warm is dan is het bij ons bijna overal even warm. Met een open keuken lukt dat best.
Het is al vaker voorbij gekomen dat je met een airco dat nooit zo gaat redden. Veel thermostaten van airco's zitten bij de ingang van de airco, uiteraard kan dat bij jou anders zijn. Het kan zij dat je standje 22ºC als prettig ervaart maar heb je de werkelijke temperatuur waar je echt zit al gemeten? Die is mss maar 19ºC? als je CV aan staat is het 22ºC en wordt mogelijk anders ervaren?

Imho is daarmee de COP van 4,6 een ervarings-COP geen op techniek gebaseerde/gemeten COP.

Het voorbeeld is imho dus een appel & peren vergelijk en in een ander huis kan het totaal anders zijn.

PS: Ik verbaas me nog steeds over dat 20m3 gas per dag wat bizar hoog is bij die buiten temperatuur.
In de periode 2016-2023: In en hele koude week in die periode is mijn hoogste1x voorgekomen weekwaarde is dan per dag berekend 10m3, de helft wat jou bij 0ºC, fris maar bepaald niet erg koud, verstookt wordt.

Wij hebben geen airco of WP, kan dus geen vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Ik wil niet pretenderen dat mijn cijfers representatief zijn voor, of rechtstreeks te vertalen zijn naar andere huishoudens. Alles is heel erg afhankelijk van je woning en je eigen comfortwensen. Maar als je COP gaat uitrekenen is dat irrelevant: je kijkt naar je eigen situatie. De airco stond overigens op 20 graden en dan halen we 22 graden.

Voor de volledigheid: onze woning (bouwjaar 2006) is gesitueerd op de bovenste (vijfde) verdieping van het appartementengebouw zonder zij- of bovenburen (penthouse) pal op de oostoever van het Markermeer. Vol op de wind dus. Waaien doet hier altijd: jaargemiddeld 4 Bft. Dat betekent relatief veel warmteverlies, ondanks goed isolatie. Woninginhoud is ca. 400 m3, geheel voorzien van HR++ glas. Verwarming met de CV-ketel gaat via convectoren. De CV-ketel is november 2020 vervangen door een Remeha HR, label A. Overal zijn Tado radiatorkranen geïnstalleerd zodat we ruimteafhankelijk kunnen aansturen. Daarvoor hebben we tevens aparte thermosensors midden in de kamers, die een reëler beeld geven van de echte temperatuur.

Ik heb bewust gerekend met 82.5% rendement om aan de voorzichtige kant te zitten. Als je uitgaat van 85% of zelfs 90% netto rendement, betekent dat een grotere warmtevraag en gaat de COP alleen maar omhoog (teller wordt groter, noemer blijft gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MeteoVir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:13:
Voor de volledigheid: onze woning (bouwjaar 2006) is gesitueerd op de bovenste (vijfde) verdieping van het appartementengebouw zonder zij- of bovenburen (penthouse) pal op de oostoever van het Markermeer. Vol op de wind dus. Waaien doet hier altijd: jaargemiddeld 4 Bft. Dat betekent relatief veel warmteverlies, ondanks goed isolatie.
Dat warmteverlies geldt toch voor de Cv en de airo?
Als je een warmte transmissie berekening zou doen dan komt daar een warmtevraag uit en dan zou ik wel eens willen weten hoe de airoc dan tov dat eruit komt en hoe de Cv zich er tot verhoudt.
Want een warmtevraag is techniek onafhankelijk.

PS: Mooi zo'n penthouse 8) maar betekent dat als de convectoren bij het glas zitten dan heb je tov buiten een hele hoge delta-T want HR++ is maar Ug=1 dus een R van 1 als de convector/radiator voor een muur uit 2006n zou volgens het bouwbesluit een Rc moeten hebben van minimaal 2,5... das dus 2,5 x beter dan HR++ glas.
Als je dan de airco op de zijmuren hangt dan verlies je daar veel minder warmte, want de lucht die het raam bereikt zal dan bijv 22-24ºC zijn en das heel veel lager dan een convector die met water van 60ºC gevuld is en bij het raam zit/staat.

Info: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtestroom.shtml

Dank voor je inkijk!

Edit:
PS: Met de keuze voor een airco ipv de Cv om inzetten, is er blijkbaar dus ook veel meer veranderd. Bij zgn "drop-in veranderingen" en die dan vergelijken is een bekende valkuil of er niet meer veranderd is dan alleen maar de ene techniek vervangen door de andere techniek!
Afgezien van deze valkuil, lijkt het effect bij jullie bij heel positief uit te vallen, wrs door al het glas dat jullie hebben in jullie penthouse. Beter zo ... dat het wel werkt, maar dat het verhaal zeker hier veel genuanceerder is.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 30-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MeteoVir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:13:
Ik wil niet pretenderen dat mijn cijfers representatief zijn voor, of rechtstreeks te vertalen zijn naar andere huishoudens. Alles is heel erg afhankelijk van je woning en je eigen comfortwensen. Maar als je COP gaat uitrekenen is dat irrelevant: je kijkt naar je eigen situatie. De airco stond overigens op 20 graden en dan halen we 22 graden.
Bij gelijke comfortwensen geeft imho het type woning bij jullie de doorslag dat het zo gunstig uitvalt. En dit resultaat is voor jullie uiteraard een mooie meevaller.

En voor mij in mijn contacten iets om nog scherper op te zijn, dit was een nuttige exercitie. Ik heb veel contact met een bouwkundige, maar die is nu minimaal 1 jaar weg uit onze wijk (1 jaar naar het roots land van van egaa), moet nu zelf wat meer doen op dat gebied en dit helpt. WP's en airco's zijn niet mijn expertisegebied, maar we gaan het we steeds tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
route99 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:50:
[...]
Dat warmteverlies geldt toch voor de Cv en de airo?
Als je een warmte transmissie berekening zou doen dan komt daar een warmtevraag uit en dan zou ik wel eens willen weten hoe de airoc dan tov dat eruit komt en hoe de Cv zich er tot verhoudt.
Want een warmtevraag is techniek onafhankelijk.
Uiteraard, mijn toelichting over onze woonsituatie dient mede ter verklaring waarom wij een aanzienlijke warmtevraag hebben bij een etmaalgemiddelde rond het vriespunt, d.w.z. meer dan een doorsnee rijtjeshuis of klein appartement met buren aan alle zijden. Een warmteverliesberekening is nogal complex, ik heb daar ooit eens ernaar gekeken, maar ik mis veel technische specificaties (en kennis) om die zelf uit te voeren.

Wat betreft raam vs. muur: helemaal waar, de (lage) convectoren zijn allemaal bij de ramen geplaatst. Dat zal een voordeel geven t.o.v. airco die aan een binnenmuur hangt. Daar staat tegenover, op een zonnige winterdag hebben we profijt van het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dorus12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:45:
Ik begrijp de strubbel waar Nancy meezit.
Het verwarmen met een airco is niet te vergelijken met dat van een centrale verwarming.
Daarop de thermostaat instellen op 20 graden en het wordt 20 graden (overal in de kamer).
Dat kan met een airco ook wel maar gezien bijna iedereen de binnenunit in een hoekje trapt vanwege de WAF gaat dat inderdaad mis, je krijgt een warmtebel daar die de voeler beinvloed, CV warmtepunten hangen ook niet allemaal op 1 hoop in het uiterste hoekje van de kamer en ook de thermonstaat daar.

Hier hangt de voeler in het midden van de kamer en 20 graden is ook werkelijk 20 graden.

@nancy43 5 tot 10 kwh per dag is normaal verbruik bij een airco, een airco is luchtverwarming waarbij het wel belangrijk is hoe kierdicht je woning is (isolatie is minder belangrijk), bij strenge vorst kan het nog eens doorschieten naar 14 kwh per dag maar dat is uitzonderlijk.
Je verbruik is aan de hoge kant en lijkt op een grote luchtlek ergens in de ruimte of de airco zelf heeft niet voldoende gassen in zich, dat er een lek is of dat de installateur hem niet goed heeft gevuld.

Ik ga er even vanuit dat je niet in een kasteel van een woning woont.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 30-07-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Is een sensibo niet iets wat dat probleem met een airco gewoon aanpakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MeteoVir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:03:
[...]Wat betreft raam vs. muur: helemaal waar, de (lage) convectoren zijn allemaal bij de ramen geplaatst. Dat zal een voordeel geven t.o.v. airco die aan een binnenmuur hangt.
Dat de airco nu aan de binnenmuur hangt is bij jullie nu een dikke plus. De warme lucht kan zich eerst mooi verspreiding in de woning eer het het veel koudere glas (ook al is het HR++) tegenkomt, waardoor de delta T met buiten kleiner is dan als de airco bij het glas gehangen had en de lokale lucht temperatuur die in contact komt met het glas hoger zal zijn. Daar de warmteverliezen proportioneel schalen met de delta-T van de lucht die in aanraking komt met het HR++ glas, is de situatie om de airco op de binnenmuur te hangen bij jullie het gunstigste.
Daar staat tegenover, op een zonnige winterdag hebben we profijt van het glas.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Weet iemand dit:hele andere vraag, lampje blijft groen knipperen van de SolarEdge omvormer? We hebben geen internet erop. Hij heeft het altijd gedaan zonder internetverbinding.

Wat kan er zijn? Resetten hebben we al paar keer gedaan. En bedrijf is op vakantie die hem heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:56
Google zegt dat het waarschijnlijk te bewolkt is....

• Fourrose
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
@Nancy je kunt het verbruik bijhouden in de MELCloud app die is er voor Mitsubishi airco’s. Daarnaast ligt het aan welke airco van mitsubishi electric er is aangeschaft. Degene die jij hebt aangeschaft is de basis en dat is prima. Er zijn daarnaast ook Mitsubishi airco’s die duurder zijn een betere inverter hebben (warmtepomp) die minder electriciteit gebruiken. Zelf heb ik een wat duurdere versie en gebruikte in de maand jan. 2023 380,29kw voor een hele maand. Dat is dus per dag 12,26kw en veel goedkoper dan het gasverbruik in deze koude maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Gewist

[ Voor 98% gewijzigd door traders op 06-12-2023 06:40 ]

Pagina: 1 2 Laatste