Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
We hebben sinds afgelopen week een Mitsubishi airco in woonkamer en slaapkamer. Nu staat in mijn Eneco app dat ik in 1 dag al 31 kWh heb verbruikt aan stroom en de andere dag 40 kWh. De kosten zijn 38 euro voor die dag. Dit is het hoogste aantal in maanden. Mijn vraag is of dit wel kan kloppen? We durven de airco niet meer aan te zetten.
we hebben geen verwarming aangehad in deze dagen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja kan prima kloppen. Of niet.

Beetje lastig te zeggen omdat je het totaal verbruik meld en niet het verbruik van de airco zelf.

Heeft de airco geen app waar je het werkelijke verbruik kan zien?

1500watt continu geeft al 36kWh op de dag.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Maar op mijn app heb ik in het totaal stroom en gas per dag ongeveer verbruik 12 euro. Nu ik de airco alleen gebruik in een keer 38 euro. Dan is een airco gebruiken om te verwarmen toch niet goedkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 03:04

ede

Hier 2 MHI's van 2,5 en 5 kW, samen hebben ze de afgelopen week dit verbruikt:
22-1: 23,5 kWh
23-1: 20,9 kWh
24-1: 21,4 kWh
25-1: 24,9 kWh
26-1: 18 kWh
27-1: 16,7 kWh
Hoekhuis van 1900, matig geïsoleerd, dubbel glas van 26 jaar oud.
We verwarmen 2 ruimtes 24/7 op 20 graden.

Het verbruik komt bij ons ongeveer neer op 2 tot 3 kWh per wat we vroeger aan m3 gas verstookten met deze buitentemperaturen.
Nu er nog 100% gesaldeerd kan worden kunnen we de stookkosten wegstrepen tegen wat onze zonnepanelen in de zomermaanden terugleveren en krijgen we nog geld terug aan het eind van het contractjaar.

Heb je geen zonnepanelen dan raad ik je aan een dynamisch contract te nemen, dan betaal je veel minder, op dit moment is dat 17 cent per kWh en dan ben je alsnog goedkoper uit dan wanneer je met gas van Eneco gaat verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
We hebben zonnepanelen.
Nog een vraag. Maakt het wat uit als je de airco op 20 graden zet of 30 graden zet? Het was ons namelijk aangeraden om hem om 25-30 graden te zetten. Kan dit de hoge kWh zijn?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Waarom zou je in huis 25-30 graden willen stoken? Dit deed je ook niet met de cv neem ik aan. Zet de airco eens op 20 en kijk dan even naar je verbruik.

En ja hier komt dat enorme verbruik vandaan.

[ Voor 13% gewijzigd door plaspvd op 28-01-2023 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ede

ede

Hoe warmer je stookt hoe meer energie dat kost. Verwarm dus gewoon tot een aangename temperatuur en niet hoger omdat dat door iemand aangeraden wordt. Wij zijn er achter gekomen dat je met de airco het beste de ruimte dag en nacht verwarmt, met hooguit een nachtverlaging van 2 graden.

Wij leveren van mei t/m augustus 600 kWh per maand terug en dat is ruimschoots voldoende om in de wintermaanden met airco's te verwarmen

[ Voor 1% gewijzigd door ede op 28-01-2023 18:25 . Reden: Teruglevering per maand toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Iemand hier bekend met de Eneco app, zijn die betrouwbaar?

Dus ik kan de airco makkelijk aanzetten op 20 graden en verwarming uit.

De airco hebben we ook 3 uur aan en komt niet hoger dan 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
De fan moeten we die op laag of hoog zetten? Heeft dit invloed op de kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De temperatuur op de airco is niet de temperatuur in de kamer.
Stel hem hier in op 24-25 en het wordt 19-20 ongeveer.
Komt omdat airco hoog hangt en warme lucht stijgt/blijft hangen. En de sensor in de airco zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:28:
De fan moeten we die op laag of hoog zetten? Heeft dit invloed op de kosten?
Gebruik de automatische stand. Om het simpel te houden. Temperatuur op 20 en wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede

ede

nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:26:

Je airco zal waarschijnlijk wat lager verwarmen dan je instelt op de afstandsbediening, om het 20 graden te krijgen hier moet 23 graden op de afstandsbediening ingesteld worden. Maar dat zal waarschijnlijk voor jou anders zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:14

geerttttt

Manisch positief

De Eneco app lijkt me prima betrouwbaar. Anders moet je eens je meterstanden eens per dag opnemen...

Maar 40kwh en dan 38 euro? Dat is 95 cent per kWh... Voor zover ik weet is het prijsplafond 40 cent per kWh, dus als je niet boven die max komt is de prijs wel wat lager, 19 euro ofzo.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:09:
Maar op mijn app heb ik in het totaal stroom en gas per dag ongeveer verbruik 12 euro. Nu ik de airco alleen gebruik in een keer 38 euro. Dan is een airco gebruiken om te verwarmen toch niet goedkoper?
Dat is niet een app die met jou airco werkt
Kijk eens naar een app die werkt met de airco, misschien zie je daar het opgenomen vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede

ede

plaspvd schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Gebruik de automatische stand. Om het simpel te houden. Temperatuur op 20 en wachten.
Inderdaad, de fan op automatisch is efficient.
Maar de airco zelf niet op automatisch zetten want dat kost meer energie dan wanneer je hem op alleen verwarmen (zonnetje op je afstandbediening) zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Haal van dat verbruik je normale dagelijkse verbruik af, hou je ca 25 en 34 kWh over denk ik?
Stel dat de airco met een COP van 2,5 werkt bij deze lage buitentemperaturen, is het warmteverlies dus ca 86 kWh op een dag. Dat komt dan weer overeen met ca 10 m3 gas.
Had je dat gasverbruik voorheen ook?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
defusion schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:29:
De temperatuur op de airco is niet de temperatuur in de kamer.
Stel hem hier in op 24-25 en het wordt 19-20 ongeveer.
Komt omdat airco hoog hangt en warme lucht stijgt/blijft hangen. En de sensor in de airco zit.
Dat is dus niet zo, door de ventilator erin zal het verschil tussen vloer en plafond helemaal niet zo groot zijn.
De plaatsbepaling is bepalend hoe de airco erop reageert, in een hoek of naast gordijnen gaat vaak fout omdat daar een luchtbel gaat vormen.

Wel klopt het dat de sensor dichtbij de uitblaasklep van de airco kan zitten waardoor de airco zijn eigen warmte registreert en daar op moduleert.

Hier klopt de ingestelde temperatuur exact met de kamer.
21 graden ingesteld is ook werkelijk 21 graden in de kamer.

(Ik heb geen mitsubishi maar bij Daikin kun je via de installateursmenu de temperatuurmeter nog corrigeren, dat zal de mitsubishi ongetwijfeld ook kunnen, de betere airco monteur weet dat hoe je dat doet).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2023 18:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Hoog verbruik valt niet simpel te zeggen wat de oorzaak is, redenen kan zijn:
- Onvoldoende buisisolatie toegepast(leidingen buitengevel).
- Teveel ventileren van je huis (warmte ontstapt makkelijk zonder WTW).
- Fout gedrag bewoners door steeds aan de thermonstaat te zitten.
- Multisplit heeft doorgaans iets hoger verbruik dan Singlesplit.
- Fout in installatie te weinig/veel gas?
- Niet te vergeten ook een airco is een warmtepomp.
- Staat niet op verwarmstand maar autostand (ja het kan gebeuren dat de airco ineens gaat koelen vanwege volle zon op ramen daarom altijd op handmatig verwarmstand zodat die uit gaat indien te warm).

Ik zit op 7-9 kwh per dag en hier draait die 24/7 met nachtverlaging via een tijdprogramma, ik zit er nooit aan.
En ga eerst even meten aan de airco zelf ipv direct conclusie trekken dat alle verbruik door de airco komt.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Je kan toch voordat je de airco aanzet de stand van de P1 meter noteren en zo nu en dan kijken wat het verschil is met deze eerste stand. Dan kun je in de gaten houden wat je airco verbruikt gedurende de dag.
En eventueel kun je dat met de eneco app vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik weet mijn gasverbruik niet, Eneco staat de hele tijd op 0 verbruik.
Vorig jaar stond hij op 1000m3 en jaar ervoor op 1600m3. Snap ik ook niet, want is wel een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik heb geen p1 meter

En we hebben geen wifi in de airo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik had verwacht om met de airco het hier lekker 22 graden te hebben, maar dat zit er dus niet in, of het kost toch teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:21:
Ik had verwacht om met de airco het hier lekker 22 graden te hebben, maar dat zit er dus niet in, of het kost toch teveel.
Als je het gasverbruik niet weet kun je ook niet weten of de kosten hoger zijn.
Op de slimme meter zit een display zowel stroom als gas dat kun je dagelijks bijhouden en vergelijken.

De stelregel is voor elke 1m3 gas mag je 3kwh stroom gebruiken, mensen schrikken altijd van stroomverbruik omdat het getal groter is, maar als je terug rekent valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier ook een MHI multisplit installatie, capaciteit 7.1 kW. Totaal verbruik elektra in de orde 20-45 kWh per dag, daarvan is 10-15 kWh 'gewoon' verbruik. De airco doet tussen 10 en 35 kWh per dag. Dat is ingesteld op 23 graden met ventilatiestand 1-2, resulteert in ca. 21 graden kamertemperatuur.

Afgelopen week heb ik een proefje gedaan, bij twee dagen met ongeveer gelijke gemiddelde etmaaltemperatuur (0 graden) - eenmaal met gas en eenmaal met airco verwarmen: kostte 35 kWh met airco versus 20 m3 met gas. Dat komt neer op COP van 4,6.

Hoge kosten? Met prijsplafond-tarieven: 35 kWh elektra is € 22,75 en 20 m3 gas is € 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Heb je de typenummers van de installatie?
Binnenuit en buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Mitsubishi Electric nsz-hr50vf

Is van binnen
Buiten weet ik nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Mitsubishi Electric Duo -Split
- MXZ- 2HA50 VF 5,0 kW buitenunit
- MSZ-HR25 2 , 5 kW wandunit slaapkamer
- MSZ- HR50 5 , 0 kW wandunit woonkamer
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Wat was je stroomverbruik zonder die airco? Maakt nogal uit of dat 5 kWh per dag was, of 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Het is iig niet abnormaal.

Maar je moet echt weten wat het gasverbruik anders zou zijn geweest om er iets over te zeggen.

Als je wilt testen:
- terug stoken op gas, paar dagen verbruik bijhouden.
- paar dagen de airco aan, stoken naar zelfde kamertemperatuur (dat kan afwijken van wat je instelt op de airco om verschillende redenen, dus even testen welke aircotemperatuur resulteert in ongeveer de juiste kamertemperatuur).

Bijv:
Dag 1: 5kwh gebruikt, 10m2 gas
Dag 2: 7kwh gebruikt, 9m2 gas
Dag 3: 6kwh gebruikt, 11m2 gas
gemiddeld: 6kwh, 10m2 (op gas gestookt)

Dag 4: 35kwh gebruikt, 2m2 gas
Dag 5: 40kwh gebruikt, 1m2 gas
Dag 6: 30kwh gebruikt, 3m2 gas
Gemiddeld: 35kwh, 2m2 gas (met airco gestookt)

In dat geval bespaart de airco je gemiddeld 8m2 gas per dag, en kost je 29kwh extra.
Als je dan zeg €3 per m2 gas betaalt is dat € 24 besparing op gas, en als je € 0,80ct voor stroom betaalt kost het je € 23,2 meer aan stroom.

Uiteraard zijn buitentemperaturen ook relevant, dus liefst doe je dit met vergelijkbare weersomstandigheden. Niet de ene dag -3, en de andere 9 graden bijvoorbeeld. Kunt ook om-en-om doen om verschillen kleiner te houden.

Het lijkt mij niet heel gek om dergelijke getallen te zien.
Tegenwoordig kun je goedkopere tarieven krijgen, dus als je niet netto teruglevert met stroom zou ik zeker kijken wat daar in mogelijk is.
En daarnaast moet je je bedenken dat het prijsplafond er is, maar het is de vraag of je daar onder blijft.
Als je onvoldoende zelf opwekt met zonnepanelen om te salderen kan het daardoor beter zijn om deels met gas te stoken.

Kun je ook iets vertellen wat jullie opwekken aan stroom? Dan kun je inschatten of je dat gaat redden op jaarbasis met elektraverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 28-01-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Wilke normaal zitten we rond de 10kwh,maar in de zomer vaak 3kwh

Ja, gaan we eens testen.

[ Voor 17% gewijzigd door nancy43 op 28-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Sorry, weet er niet veel van. Maar ik zie dit;

13503 +T1
000931 --T1

012954 +T2
002116 -T2

Wat betekent nu wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:23
+ = levering
- = teruglevering

1 = laag tarief
2 = hoog tarief

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
We hebben de hele dag gekeken naar de meter, niks aan gehad, alleen de airco in de woonkamer. Hij verbruikt 2 kWh per uur. Is dit wel normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:56
nancy43 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:07:
We hebben de hele dag gekeken naar de meter, niks aan gehad, alleen de airco in de woonkamer. Hij verbruikt 2 kWh per uur. Is dit wel normaal?
Bedoel je met “niks” dat de alle zekeringen/stoppen waar de airco niet op zit allemaal uitgeschakeld waren? Anders blijft er natuurlijk een hoop doordraaien, koelkast, vriezer, internet modem etc etc, en dan klopt het nog niet, je meet dan verbruik van andere apparatuur mee. 2kwh per uur is erg veel. Onze 5kW airco draaide 1 kwh per uur tijdens de strenge vorst in december.

Hoe is de airco aangesloten, met een stekker, of met een kabel in groepenkast. Indien met stekker kan ke er makkelijk een Homewizard tussenstekker tussen zetten en echt meten wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik bedoel met niks, dat we geen wasmachine enz aan hadden, wel koelkast, maar denk dat dat amper wat verbruikt, want We zijn 2 uur weggeweest en toen is hij wel blijven hangen op dezelfde stand,dus dan denk ik dat het de airco wel is. Daarna zetten we de airco aan toen we thuis kwamen en was het weer 2 kWh per uur meer wat de meter aangaf

Airco is via groepenkast

En wij vinden het echt koud in de kamer, 21 graden op afstandbediening en nu is het 18,5 graden in de woonkamer, gaat ook niet hoger. Ik wil hem echt wel hoger, maar durf het niet voor de kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door nancy43 op 29-01-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikelvv87
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-02 13:34
mijn Haier 5kw draaide vandaag rond de 1,5 kw/h

stond hij op 25 gr, dan is het binnen 19,5/20 gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:12:
Wilke normaal zitten we rond de 10kwh,maar in de zomer vaak 3kwh

Ja, gaan we eens testen.
Dus iets van 20-25 voor de airco, dat kan best kloppen al is het wel fors. De genoemde datum had 17,5 graaddag en meer dan 1 kWh per graaddag is idd best veel. We halen het hier met ca. 0,6 bij kouder weer, terwijl gas dan rond 0,3 m3/graaddag zat. Maar, dat is dan wel voor alleen de woonkamer.

Dus, 20 kWh stroom was 10 m3 had geweest. 20 kWh kost met prijsplafond €8, en 10 m3 gas €14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ja, maar we hebben het ook nog eens ijskoud met 19 graden. Maar misschien zetten we maar gewoon de verwarming aan. Ik vind het wel heel jammer, want het valt me tegen, terwijl ik zo blij was om een airco te krijgen voor de warmte niet zozeer voor de zomer. Ik had verwacht het nu lekker warm in de kamer te hebben. Mijn dochter heeft nog geeneens de airco boven aan gehad, dan komen we denk ik op 3 kWh per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08

S2S

Ding niet op eco stand zetten , gewoon op handmatig verwarmen of koelen zetten en de fan op een lagere vaste stand , ik heb een keer gemeten , door de airco zo in te stellen was hij zuiniger dan de eco stand van Mitsubishi, was wel een deceptie. Met koelen verbruikte hij rond de 500 - 600 watt per uur. 2,5 Kw/h airco. Dit kun je ook nog proberen met verwarmen .

1 MT 5.12 KWh (v 148) , Shelly Pro EM CT-63, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Wat bedoel je met handmatig verwarmen?

En wat bedoel je met 2,5 kWh? Heb jij dat ook met verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Meten is weten, 2 uur is onvoldoende om iets te kunnen zeggen. Je hebt hooguit iets aan dagvebruik, en dan liefst een gemiddelde over meerdere dagen.
En liefst zet je een aparte stroommeter op de airco als je echt alleen dat wilt meten.

Je eerder genoemde verbruik (tussen de 31kwh-40kwh per dag, waarbij ik uit ga dat ca. 5-10kwh sowieso wel gebruikt was voor overige dingen) is niet heel raar in deze tijd van het jaar. Afhankelijk van buitentemperatuur, isolatie, hoe groot de ruimte is, dat soort dingen.

Maar je moet echt weten hoeveel gas je dat bespaart om te weten of het rendabel is.
Als je > 8-10m2 aan gas bespaart (even afhankelijk van je tarieven) kun je ongeveer gelijk of wat voordeliger uit.
Maar het wordt pas echt interessant als je ruim voldoende opwekcapaciteit uit zonnepanelen hebt om het verbruik jaarlijks weg te salderen. Dan kost het je 'niks'.

Om wat gerichter advies te kunnen geven, een paar vragen:
- Welke tarieven heb je voor gas en elektra

- Weet je het maandverbuik gas (en wellicht elektra) van heel december 2022 / kun je dat in een app achterhalen?
Normaal als je een slimme meter hebt, is de gasmeter ook gekoppeld en is dat terug te zien.
En was die maand representatief qua stookgedrag in de winter?

- Weet je hoeveel kwh je op jaarbasis opwekt met de zonnepanelen / weet je hoeveel wattpiek de installatie is?

- Ga vervolgens eens volledig verwarmen op de airco, en houd bij hoeveel (resp. weinig) gas je nog verbruikt.
Op z'n minst één volle dag/24 uur, op een representatieve dag (qua buitentemperatuur en overig gasverbruik zoals douchen). Schrijf de huidige gasmeterstand op, en 24 uur later nogmaals. Liefst herhaal je dat enkele dagen om een goed gemiddelde te hebben.
Leg dat naast het gemiddelde gasverbuik van december (totaalverbruik december delen door 31 dagen).
Hoeveel gas bespaar je dan per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nancy43
defusion schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:50:
Meten is weten, 2 uur is onvoldoende om iets te kunnen zeggen. Je hebt hooguit iets aan dagvebruik, en dan liefst een gemiddelde over meerdere dagen.
En liefst zet je een aparte stroommeter op de airco als je echt alleen dat wilt meten.

Je eerder genoemde verbruik (tussen de 31kwh-40kwh per dag, waarbij ik uit ga dat ca. 5-10kwh sowieso wel gebruikt was voor overige dingen) is niet heel raar in deze tijd van het jaar. Afhankelijk van buitentemperatuur, isolatie, hoe groot de ruimte is, dat soort dingen.

Maar je moet echt weten hoeveel gas je dat bespaart om te weten of het rendabel is.
Als je > 8-10m2 aan gas bespaart (even afhankelijk van je tarieven) kun je ongeveer gelijk of wat voordeliger uit.
Maar het wordt pas echt interessant als je ruim voldoende opwekcapaciteit uit zonnepanelen hebt om het verbruik jaarlijks weg te salderen. Dan kost het je 'niks'.

Om wat gerichter advies te kunnen geven, een paar vragen:
- Welke tarieven heb je voor gas en elektra

- Weet je het maandverbuik gas (en wellicht elektra) van heel december 2022 / kun je dat in een app achterhalen?
Normaal als je een slimme meter hebt, is de gasmeter ook gekoppeld en is dat terug te zien.
En was die maand representatief qua stookgedrag in de winter?

- Weet je hoeveel kwh je op jaarbasis opwekt met de zonnepanelen / weet je hoeveel wattpiek de installatie is?

- Ga vervolgens eens volledig verwarmen op de airco, en houd bij hoeveel (resp. weinig) gas je nog verbruikt.
Op z'n minst één volle dag/24 uur, op een representatieve dag (qua buitentemperatuur en overig gasverbruik zoals douchen). Schrijf de huidige gasmeterstand op, en 24 uur later nogmaals. Liefst herhaal je dat enkele dagen om een goed gemiddelde te hebben.
Leg dat naast het gemiddelde gasverbuik van december (totaalverbruik december delen door 31 dagen).
Hoeveel gas bespaar je dan per dag?
Zo'n energiemeter, moet dat perse zo'n p1 meter zijn of kan ik gewoon bij bv. bol een energiemeter kopen? Die p1 meter past bij ons namelijk niet, dan heb ik weer een actieve splitter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:35
nancy43 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:21:
Daarna zetten we de airco aan toen we thuis kwamen en was het weer 2 kWh per uur meer wat de meter aangaf.
Hier gaat het waarschijnlijk mis. Een warmtepomp werkt bij de meeste mensen niet als een cv ketel die je even aan/uit kan zetten. Met de temperaturen van de afgelopen tijd moet een warmtepomp te hard werken om de boel weer op temperatuur te krijgen, dus een hoog verbruik.

Laat dat ding gewoon eens draaien - ook als je niet thuis bent. Je zult zien dat het dan beter warm wordt en het opgenomen vermogen afneemt. In de nacht eventueel 2 graden lager dan overdag.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 30-01-2023 07:20 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Om wat te meten?
- Aircoverbruik meet je met een aparte meter. Als die met een stekker is aangesloten (dus niet rechtstreeks op de meterkast) kun je daar zo'n stopcontact-energiemeter tussen hangen.

- Gebruik van hele woning (zowel gas als elektra) kun je een P1 meter voor gebruiken, maar je kunt ook handmatig de meterstanden opschrijven, daar hoef je geen geld voor uit te geven. Je kunt met een P1-meter niet achterhalen wat (alleen) de airco gebruikt, wel kun je makkelijk inzichtelijk maken hoeveel gas en elektra wanneer wordt verbruikt door de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
GermanPivo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:18:
[...]

Hier gaat het waarschijnlijk mis. Een warmtepomp werkt bij de meeste mensen niet als een cv ketel die je even aan/uit kan zetten. Met de temperaturen van de afgelopen tijd moet een warmtepomp te hard werken om de boel weer op temperatuur te krijgen, dus een hoog verbruik.

Laat dat ding gewoon eens draaien - ook als je niet thuis bent. Je zult zien dat het dan beter warm wordt en het opgenomen vermogen afneemt. In de nacht eventueel 2 graden lager dan overdag.
Vorige week hebben we dat op de woensdag en donderdag wel de hele dag gedaan en toen zaten we dus op 40 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
defusion schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:22:
Om wat te meten?
- Aircoverbruik meet je met een aparte meter. Als die met een stekker is aangesloten (dus niet rechtstreeks op de meterkast) kun je daar zo'n stopcontact-energiemeter tussen hangen.

- Gebruik van hele woning (zowel gas als elektra) kun je een P1 meter voor gebruiken, maar je kunt ook handmatig de meterstanden opschrijven, daar hoef je geen geld voor uit te geven. Je kunt met een P1-meter niet achterhalen wat (alleen) de airco gebruikt, wel kun je makkelijk inzichtelijk maken hoeveel gas en elektra wanneer wordt verbruikt door de hele woning.
Ja alleen het airco verbruik wil ik meten. Maar airco is op meterkast aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Vorige week hebben we dat op de woensdag en donderdag wel de hele dag gedaan en toen zaten we dus op 40 kWh.
Hoeveel gas ging er voorheen doorheen op een vergelijkbare dag?

@whtniels Zou zomaar kunnen dat je niet de enige bent…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De belangrijkste vraag na het gasverbruik mist hier: Wat is de isolatiestaat van je woning? Als je isolatie en enkel/dubbelglas hebt van voor zeg 2010 dan is een verbruik van meer dan 30kWh heel normaal, is het een huis volgens de nieuwste BENG-norm of liever nog ENN dan is het misschien wat veel.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 30-01-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
GermanPivo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Hoeveel gas ging er voorheen doorheen op een vergelijkbare dag?

@whtniels Zou zomaar kunnen dat je niet de enige bent…
Lijkt er op inderdaad. Mitsubishi electric maakt geen goede indruk ;p.

Ik zit inderdaad op een vergelijkbaar verbruik, maar (waarschijnlijk) te veel koelmiddel bij mij dus installatiefout.

Misschien is het wel handig om wat meer info te geven mbt grootte en staat ruimte(s)/huis.

Wellicht een shelly em op de airco groep aansluiten in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
Als het gasverbruik tussen de 1000-1600 Kub was dan is een gasverbruik van 10Kub met de koude dagen van afgelopen week niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:03:
[...]

40kwh totaal verbruik voor die 2 dagen opgeteld, of per dag. Dat is incl andere apparatuur? Hier hadden we voor de 5kW airco 15kWh op woensdag, en 10kWh op de donderdag, dat is alleen airco totaal 25kWh dus, die meten we apart. Deze staat 24 uur per dag aan en de ruimte is op 20C. Woonkamer, keuken, bijkeuken. Totaal 55m2. De bijkeuken is uiteraard wat kouder omdat de warmte daar niet volledig heentrekt, maar dat is prima voor een bijkeuken.

Als in die 40kWh ook de verbruik van je rest van je huis zit dan klinkt het helemaal niet zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nancy43 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:18:
We hebben zonnepanelen.
Nog een vraag. Maakt het wat uit als je de airco op 20 graden zet of 30 graden zet? Het was ons namelijk aangeraden om hem om 25-30 graden te zetten. Kan dit de hoge kWh zijn?
:/ Wat denk je dat het kost op gas om je huis naar 30 graden op te warmen?

Waarschijnlijk wordt het niet eens 30 graden in je huis dus als je dat doet werkt de airco gewoon continu op vol vermogen. Logisch dat je dan een hoog verbruik hebt en met de lage buitentemperatuur zal de COP ook lager zijn (ik denk dat airco's vooral zuiniger zijn in het voor en na-seizoen als ze meer energie uit de buitenlucht kunnen halen en de buitenunit niet continu bevriest).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Zoals als eerder gezegd wijkt de temperatuur in de ruimte vaak af van wat je op de airco instelt. Zet de airco gewoon op 20, verwarmen (zonnetje), fan op automatisch. Dan meerdere uren wachten en kijken waarop de temperatuur in je woonkamer op stabiliseert (op een aparte thermometer, die niet in de wind van de airco staat)

Blijkt te temperatuur op je thermometer te stabiliseren op 18 en is dat te koud, dan zet je de airco op 21 en ga je weer wachten, totdat je een temperatuur hebt in de woonkamer die voor jou prettig is. Dan weet je ook op welke temperatuur je je airco moet instellen. Vooral niet te snel willen, het heeft even tijd nodig om te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Stokertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:11:
[...]

40kwh totaal verbruik voor die 2 dagen opgeteld, of per dag. Dat is incl andere apparatuur? Hier hadden we voor de 5kW airco 15kWh op woensdag, en 10kWh op de donderdag, dat is alleen airco totaal 25kWh dus, die meten we apart. Deze staat 24 uur per dag aan en de ruimte is op 20C. Woonkamer, keuken, bijkeuken. Totaal 55m2. De bijkeuken is uiteraard wat kouder omdat de warmte daar niet volledig heentrekt, maar dat is prima voor een bijkeuken.

Als in die 40kWh ook de verbruik van je rest van je huis zit dan klinkt het helemaal niet zo gek.
Nee op een dag 40kwh, normaal zitten we rond de 7, dus zeg maar 33 kWh van de airco per dag

Dat hebben we gisteren dus gedaan hele dag airco op 21. In de kamer wordt het dan niet hoger dan 19 graden en verbruik was hele dag 2 kWh per uur

[ Voor 8% gewijzigd door nancy43 op 30-01-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Deel anders eerst eens je gasverbruik in een maandoverzicht (per dag) van december 2021 en januari 2022. Als je dat niet hebt, je totale gasverbruik van december '21 en januari '22.
Dan weten we snel genoeg of het een normaal verbruik is voor jouw woning of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 30-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Nee op een dag 40kwh, normaal zitten we rond de 7, dus zeg maar 33 kWh van de airco per dag

Dat hebben we gisteren dus gedaan hele dag airco op 21. In de kamer wordt het dan niet hoger dan 19 graden en verbruik was hele dag 2 kWh per uur
Dan zet je hem op 22 als je het 20 graden wilt hebben.

Daalt het verbruik niet als je kamer opgewarmd is? Misschien moet je meer isoleren, of is je kamer erg groot. Dat weet hier op het forum ook niemand.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 30-01-2023 11:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Dat lijkt inderdaad veel, maar dat kan als de isolatie van de woning slecht is, of inderdaad iets niet goed met de airco. Daarom is inderdaad het gasverbruik in het verleden een goede indicatie om mee te vergelijken.

Wat voor woning is het? Flat, tussen, 2-1 kap? Bouwjaar? Dubbel glas, HR++ of nog traditioneel. Oppervlakte woonkamer? Iets bekent over isolatie in de muren, vloer etc? Energielabel?

Zit in die 2kWh per uur ook verbruik voor airco boven? Of stond ie alleen beneden aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Marzman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Dan zet je hem op 22 als je het 20 graden wilt hebben.
Fanstand auto bij mij krijgt de andere kant van de woonkamer niet gelijk kwa temperatuur (7.8m lang), daar zit +/- 0.5-1.5 graad in (ligt eraan hoe koud het is buiten). Dus of inderdaad warmer zetten kwa temperatuur, of een hardere fanstand. Mitsubishi zei tegen mij dat fanstand auto eigenlijk niet goed werkt met verwarmen (hij blijft in zijn warme luchtbubbel) op een gegeven moment.
Op fanstand 3 is bij mij alles egaler warm.

@nancy43
Slaat hij ook wel eens af of blaast hij de hele dag hard door op een hardere fanstand alsof hij niet zijn setpoint kan bereiken?

Het is wel hele andere warmte dan met radiatoren dus dat je het bij 19c koud hebt kan ik mij voorstellen, het valt mij ook op dat ik bij 20 graad airco snel koude benen heb, dat had ik voorheen bij 18c cv niet (of ik word oud), ik ben ook kaal dus elk koud briesje voel ik aan mijn hoofd.

Maar meer informatie is handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
whtniels schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Fanstand auto bij mij krijgt de andere kant van de woonkamer niet gelijk kwa temperatuur (7.8m lang), daar zit +/- 0.5-1.5 graad in (ligt eraan hoe koud het is buiten). Dus of inderdaad warmer zetten kwa temperatuur, of een hardere fanstand. Mitsubishi zei tegen mij dat fanstand auto eigenlijk niet goed werkt met verwarmen (hij blijft in zijn warme luchtbubbel) op een gegeven moment.
Op fanstand 3 is bij mij alles egaler warm.

@nancy43
Slaat hij ook wel eens af of blaast hij de hele dag hard door op een hardere fanstand alsof hij niet zijn setpoint kan bereiken?

Het is wel hele andere warmte dan met radiatoren dus dat je het bij 19c koud hebt kan ik mij voorstellen, het valt mij ook op dat ik bij 20 graad airco snel koude benen heb, dat had ik voorheen bij 18c cv niet (of ik word oud), ik ben ook kaal dus elk koud briesje voel ik aan mijn hoofd.

Maar meer informatie is handig.
De 3D auto stand helpt ook goed met het verspreiden door de woonkamer. En indien niet op 3D auto de horizontale flap maximaal naar beneden richten zodat airco minder of niet in zijn eigen bubbel blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
2 onder 1 kap. Muren niet geïsoleerd, wij vinden het altijd koud in het huis. Ramen wel dubbelglas, maar niet dat dikkere glas.
Gasverbruik was vorig jaar 1179 m3 en stroom 2832kwh

Wie kan ik hiervoor inschakelen om het uit te zoeken, voor mij is het te lastig. Kan ik het bedrijf van de airco vragen waar het hoge bedrag vandaan komt. Ik heb donderdag dus 35 euro verbruikt. Als ik dit iedere dag doe, dan zit ik dadelijk zo op 1000 per maand. Dus nu durf ik de airco niet meer aan te doen.

[ Voor 46% gewijzigd door nancy43 op 30-01-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:32:
Nogmaals, wat was je gasverbruik in december '21 en januari '22? Dan kunnen we dat goed omrekenen naar verwacht verbruik in kWh.

[ Voor 42% gewijzigd door GermanPivo op 30-01-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@nancy43 januari is een koude maand. Je gebruikt dan ook een stuk meer gas!
Dat zou ook zomaar € 1000 kunnen zijn (afhankelijk van je tarieven en daadwerkelijke verbruik).
Kun je echt niet achterhalen wat het verbruik was in december 2022? Want dat zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met januari van dit jaar.

Maar met je historisch verbruik val je perfect binnen het prijsplafond (1200m3 en 2900kwh per jaar). Dan kan het best wel eens zo zijn dat verwarmen met de airco helemaal niet zo interessant is voor je, want daarmee ga je waarschijnlijk ruim boven die 2900kwh/jaar uit komen, en kun je dus geen gebruik maken van het prijsplafond, terwijl je minder gas gaat verbruiken, maar daar dus minder financieel voordeel uit haalt.
TENZIJ je ruim voldoende stroom opwekt met de zonnepanelen om het weg te salderen dus...

Dus nogmaals
- tarieven elektra en gas (heden)
- verbruik gas december 2022?
- hoeveel WP zijn de zonnepanelen? (of als je het weet; hoeveel wekken ze op op jaarbasis)
- hoeveel gas gebruik je nog per dag als je volledig op de airco verwarmt? (dus uitsluitend douchen/overig warm water vebruik)

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 30-01-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:00

thof

FP ProMod
2 onder 1 kap. Muren niet geïsoleerd, wij vinden het altijd koud in het huis. Ramen wel dubbelglas, maar niet dat dikkere glas.

Wie kan ik hiervoor inschakelen om het uit te zoeken, voor mij is het te lastig. Kan ik het bedrijf van de airco vragen waar het hoge bedrag vandaan komt. Ik heb donderdag dus 35 euro verbruikt. Als ik dit iedere dag doe, dan zit ik dadelijk zo op 1000 per maand. Dus nu durf ik de airco niet meer aan te doen.
Even rekenen op de achterkant van een bierviltje:

Hier ook 2 onder 1 kap woning. Nauwelijks geïsoleerd en gedeeltelijk (oud) dubbelglas.
Verbruik op jaarbasis was ongeveer 2200m3. Januari 2022 deed 329m3, dus ongeveer 11m3 per dag. Variabel gas prijs is op dit moment ongeveer 3,22 euro/m3. Zou dan ongeveer uitkomen op ook zo'n 35 euro / dag. In januari, daar waar het verbruik aanzienlijk hoger ligt dan in de zomermaanden. Duurste maanden van het jaar nu.

Gezien je net iets meer dan de helft van het aantal kuub gas gebruikt op jaarbasis dan ik, zou ik schatten dat je uitkomt op zo'n 18 euro aan gas. Ja dan is 35 euro/dag aan stroom om 18 euro/dag gas te besparen wel wat veel :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje

Je rekent volgens mij ook met 1 euro per kwh terwijl het maar 0.40 is. Heb je zonnestroom over? Want als je voorheen meer opwekte dan je eigen verbruik wordt het verbruik van de airco mogelijk nog (deels) meegesaldeert, die kwh zijn dan “gratis”.

Gasverbruik van circa 1200m3 is inclusief gas voor warm water? Dan waarschijnlijk 900-1000 voor het verwarmen alleen. Met airco zou je dit moeten kunnen doen voor 1800-2000kWh. Voor de maand januari zou je dan waarschijnlijk rond de 350kWh uit moeten komen naar verwachting.

Het lijkt er wel op dat je airco verbruik ten opzichte van je gasverbruik niet in de juiste verhouding ligt. De oorzaak is zo via een forum misschien niet zo makkelijk te achterhalen. Was de airco installateur een airco specialist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Sorry, gas van die maanden december en januari kan ik niet vertellen. Er gaat iets mis waardoor mijn gas op 0 blijft staan in de maanden, ik heb hier contact over met eneco. Maar kan nu met jullie niet verder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ja, is een airco specialist. Maar ik vind dit heel vreemd. Ik heb een airco genomen voor het verwarmen en nu kom ik er als leek achter dat het misschien wel helemaal niet zo positief uitpakt als wat ik dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
thof schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Even rekenen op de achterkant van een bierviltje:

Hier ook 2 onder 1 kap woning. Nauwelijks geïsoleerd en gedeeltelijk (oud) dubbelglas.
Verbruik op jaarbasis was ongeveer 2200m3. Januari 2022 deed 329m3, dus ongeveer 11m3 per dag. Variabel gas prijs is op dit moment ongeveer 3,22 euro/m3. Zou dan ongeveer uitkomen op ook zo'n 35 euro / dag. In januari, daar waar het verbruik aanzienlijk hoger ligt dan in de zomermaanden. Duurste maanden van het jaar nu.

Gezien je net iets meer dan de helft van het aantal kuub gas gebruikt op jaarbasis dan ik, zou ik schatten dat je uitkomt op zo'n 18 euro aan gas. Ja dan is 35 euro/dag aan stroom om 18 euro/dag gas te besparen wel wat veel :+
Gas kost 1.45 en stroom 0,40 onder het prijsplafond. TO rekent ook onterecht met een veel te hoge stroomprijs volgens mij. (Iets van 1.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 194% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik heb niks gezegd over de stroomprijs. Maar de Eneco app zegt dat ik 35 euro die dag heb verbruikt. 41 kWh en de gas kan hij niet inzien.En 35 euro op een dag is heel erg veel, andere dagen voordat we de airco hadden staat het namelijk vaak op 6 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat komt mogelijk omdat gas nog niet was meegenomen, omdat dat op 0 blijft staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ja, maar die stond bij die 35 euro ook op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ok, nog een laatste poging:
Zonder (kosten voor) gas weet je toch niks?
€ 35 stroom en € 5 gas, of € 35 voor gas en €5 stroom kost uiteindelijk toch hetzelfde?

Als je die informatie over gasverbruik en kosten mist, kun je niet zeggen dat de airco duurder of goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Jawel, want in de Eneco app staat iedere dag 7 euro verbruik zeg maar.
Tot vorige week, sinds we de airco hebben staat er iedere dag 35 euro. Dus of het nu met of zonder gas is er is een enorme prijsstijging sinds de airco, dus dit moet aan de airco liggen , ik heb toch ook de stroom bijgehouden of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
Ik heb niks gezegd over de stroomprijs. Maar de Eneco app zegt dat ik 35 euro die dag heb verbruikt. 41 kWh en de gas kan hij niet inzien.En 35 euro op een dag is heel erg veel, andere dagen voordat we de airco hadden staat het namelijk vaak op 6 euro.
Indirect wel, je noemt namelijk een bedrag en een hoeveelheid kWH, als je dat op elkaar deelt heb je de prijs per kWH. Deze ligt bij jou dus op 35:41=0.85 volgens de app

Lijkt erop dat de app geen rekening houd met het prijsplafond en dus een te hoog bedrag weergeeft.
De stroom onder prijsplafond kost namelijk maximaal 0.40

Dat is minder dan de helft van wat de app aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Maar goed, denk niet dat we er zo uit gaan komen zonder goed inzicht wat het gasverbruik zonder airco voorheen was in de maanden december en januari, en een aparte stroommeting van de airco. We kunnen nu geen vergelijking maken.

Normaal kan je stellen dat je bij gebruik van een airco ongeveer 2kWh nodig hebt om 1m3 gas te vervangen. Was je gasverbruik in december normaal ongeveer 150m3, dan mag je met een airco rekenen op ongeveer 300kWh. En met de prijzen van het prijsplafond zou het in het voorbeeld €217,50 kosten voor gas, en €120 voor de elektra.

Dus als je gasverbruik in december normaal ongeveer 150m3 zou zijn, dan had je normaal gesproken ongeveer 217.50-120=97,50 goedkoper uit moeten zijn. (Afhankelijk opbrengst zonnepanelen kan het nog goedkoper worden)

Het gasverbruik wat je hebt voor warm water moet je uiteraard uit de berekening laten.

Als het airco verbruik echt te hoog is zou het misschien kunnen dat er te weinig koelmiddel inzit.

[ Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 30-01-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Stokertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:57:
. . .
Normaal kan je stellen dat je bij gebruik van een airco ongeveer 2kWh nodig hebt om 1m3 gas te vervangen.
. . .
Dat is wel heel optimistisch. Zeker in december en januari.
Misschien haal je dat met een dedicated warmtepomp, maar niet met een airco, die ook een beetje kan verwarmen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:24:
Tot vorige week, sinds we de airco hebben staat er iedere dag 35 euro.
Mijn vermoeden is dat van die € 7, € 7 stroom is, en € 0 gas. Want gas wordt niet weergegeven zeg je.
Dan ontbreekt die informatie over de daadwerkelijke kosten.
Je betaalt misschien €7 stroom maar ook € 40 aan gas om maar iets te noemen. Maar dat weet je nu niet. En zonder die informatie kun je geen conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:01:
Misschien haal je dat met een dedicated warmtepomp, maar niet met een airco, die ook een beetje kan verwarmen.
Een airco is een soort warmtepomp. Bij het koelen dan "pompt" de airco warmte (lees: energie) van binnen naar buiten. Bij verwarmen dan "pompt" de airco warmte van buiten naar binnen. Dat een warmtepomp waarmee je kan koelen, ook van verwarmen (of vice-versa, er bestaan ook warmtepompen die alleen verwarmen), maakt het niet meer of minder een warmtepomp. Ook het medium waarmee een warmtepomp zijn energie afgeeft en ontneemt is irrelevant voor of het een warmtepomp is of niet. Het is wel dat er tussen verschillende modellen een groot verschil in zowel vermogen alsook efficiëntie mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
[...]

De jaarrendementen van een l/w en een l/l ontlopen elkaar niet zoveel. Onze airco heeft een SCOP van 4.7.

Dat “die ook een beetje kan verwarmen” is wel erg negatief gesteld, het is gewoon een dedicated warmtepomp, alleen met een ander medium. Met een COP van 4 gemiddeld gerekend voor het hele stookseizoen klopt het sommetje gewoon. Cop in december en januari kunnen inderdaad wat lager zijn

En draai hier voor het eerste jaar op een airco en lijk uit te komen op 2000kWh terwijl ons gasverbruik voor verwarmen ongeveer 1000m3 was, precies volgens verwachting dus.

In een topic waar mensen het verbuik per graaddag bijhouden zie je ook dat verbruik ll en lw elkaar vaak niet veel ontlopen, rond de 0,60kwh per graaddag is een veel geziene waarde voor beide systemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Stokertje op 30-01-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Zonnepanelen is 3850wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@nancy43 Dat is sowieso onvoldoende om het normale verbruik én verwarmen (en koelen) met de airco's af te dekken.

De vraag is dan vooral; blijf je wel nog binnen het prijsplafond?
Opwek zonnepalen op jaarbasis, laten we zeggen 3200kwh + 2900kwh stroom tegen het tarief uit het prijsplafond = 6100kwh te gebruiken op jaarbasis tegen een totaalprijs van € 1106 (2900kwh*40ct, die 3200kwh is al betaald met de panelen), dus zo'n €96 per maand. Lijkt mij geen gek bedrag.

Mijn eerste inschatting is dat dat haalbaar is.

Het wordt vooral duur als je hoge tarieven hebt (en daar lijkt het op) én boven het prijsplafond uit gaat komen na saldering van de zonnepanelen. Maar dan ook alleen voor zover je eroverheen gaat; als je die laatste 100-200kwh tegen een hoger tarief moet afrekenen op een heel jaar is ook niet het einde van de wereld naar mijn idee.

Dat is het voornaamste om in de gaten te houden. Kom je (na saldering) boven het prijsplafond uit, of is dat de inschatting, dan kun je beter op gas gaan stoken. Dat is wat ik zou doen. Nu gewoon op de airco, en na de zomer inventariseren hoe het zit met jaarverbruik (na aftrek opwek zonnepanelen en wetende dat de eerste 2900kwh meerverbruik tegen 40ct is), en dan kijken of je zeg oktober t/m december ook elektrisch doet of terug op gas.

Je kunt ook voor veilig kiezen, en voorlopig op gas stoken. Gelet op het historisch verbruik blijft je dan net onder de 1200m3 op jaarbasis. Dan kijk je na de zomer hoeveel stroom je nog over hebt om te salderen, en kun je daarmee 'gratis' met de airco verwarmen aan het einde van het jaar.

e.e.a. kan wel nog beïnvloed worden door de datum waarop de de eindafrekening plaatsvindt. Weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ik krijg de eindafrekening in juni

Hoe weet ik dan of ik hoge tarieven heb? Moet ik dan bij Eneco kijken wat de tarieven zijn?

Sorry, maar jullie weten er zoveel vanaf en ik heb me er nog nooit in verdiept eerlijk gezegd.

[ Voor 85% gewijzigd door nancy43 op 30-01-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
[...]

Dat is volstrekt onwaar, een beetje nette airco haalt gewoon SCOP van 4,5 en de genoemde 2 kWh voor 1 m3 gas haal je daarmee dus zeker wel.

Het verbruik van de airco van TS lijkt wel erg hoog. Maar er is geen goed beeld boven water te krijgen want gegevens missen.

Ter vergelijk, TS zegt 1200 m3 gas voorheen en op een dag als vandaag 2 kWh/h de hele dag. Ons huis deed vroeger zo'n 800 m3 gas, en de woonkamer van 45 m2 bleef vandaag warm met airco stroomverbruik van 250 W gemiddeld. Dus 8x minder dan wat TS schrijft. Als dat echt klopt dan moet er iets niet goed zijn met de installatie, kun je haast wel concluderen. Bijvoorbeeld te veel of te weinig gas er in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:10
nancy43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:24:
Tot vorige week, sinds we de airco hebben staat er iedere dag 35 euro. Dus of het nu met of zonder gas is er is een enorme prijsstijging sinds de airco, dus dit moet aan de airco liggen , ik heb toch ook de stroom bijgehouden of mis ik iets?
Maar die 7 euro geloof ik niet. Ik krijg eerder het idee dat je gasmeter kuren heeft en dat daarom in de app alleen de elektra wordt meegerekent. En daardoor lijkt het alsof je weinig verbruik had. Als ik hoor wat voor huis het is moet je tijdens de koude dagen toch al snel minimaal 4 kuub gas verstokenwat al ruim boven die 7 euro zit. Oftewel in het kort gezegd lijkt het er op dat in de app alleen je stroomverbruik wordt meegeteld. En dan ben je nu appels met peren aan het vergelijken. En het probleem daarmee is dat je niet weet of er iets niet goed is met de airco of dat je gewoon een koud huis hebt wat veel warmte verliest.

Aangezien je stelt dat er voorheen 1200m3 verbruik was zou ik zeggen dat het een combinatie is. Die 7 euro/dag zou dan in deze maanden rond de 20 euro per dag liggen. Waarbij die airco nog steeds erg veel verbruikt. Ik zou dus eens beginnen met dat ding maximaal op 23 graden te zetten en op automatische ventilatorstand. En dan de meterstand eens gedurende de dag monitoren, dat ding zou nl. niet continue vol aan het draaien moeten zijn met bijbehorend verbruik.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Kunnen we hier iets mee. In de Eneco app staat.

Dec 2021: 336 kWh en 277 m3
Dec 2022: 357 kWh en 0m3
Jan 2023: 431 kWh en 0m3 ( ik heb pas 25 januari airco gekregen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Ja daar kunnen we mee concluderen dat er iets mis is in de Eneco app of met je gasmeter. Want als je pas een week een airco hebt en ook nog warm water via de cv-ketel, dan is het héél onwaarschijnlijk dat afgelopen december en januari je gasverbruik 0 was.
En als de cijfers van het verbruik niet kloppen, dan klopt de weergave van de kosten natuurlijk ook totaal niet.

Wat is je gasmeterstand nu als je daadwerkelijk op de gasmeter kijkt?
En noteer morgen en overmorgen nog eens je exacte gasmeter stand.
En wat was je gasmeterstand volgens je laatste jaarrekening?

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 31-01-2023 07:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
nancy43 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:35:
Kunnen we hier iets mee. In de Eneco app staat.

Dec 2021: 336 kWh en 277 m3
Dec 2022: 357 kWh en 0m3
Jan 2023: 431 kWh en 0m3 ( ik heb pas 25 januari airco gekregen)
Bierviltje:
Beetje afhankelijk van je regio, maar dan zat je in december '22 op ongeveer 0,58 m3/graaddag (weerstation De Bilt) - inclusief warm water. Met verwarmen met een warmtepomp zou dat 1,15 kWh/graaddag zijn.

Als we dat doortrekken naar januari '23, dan waren er t/m gisteren 392 graaddagen * 1,15 kWh = 453 kWh voor de airco nodig tot nu toe in januari.

Je refereert ook aan een test op donderdag: reken je met dit getal rekent dan zou je afgelopen woensdag maximaal 24 kWh en op donderdag op papier maximaal 17,5 kWh gebruikt moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Gasmeter gaat wel omhoog, Eneco en Enexis hebben gisteren ook gezegd ze deze wel kunnen inlezen. Maar Eneco app geeft aan 0.

Haha bierviltje
Wel heel erg bedankt dat jullie zo meedenken. Ik snap ook echt niks van jullie berekeningen.

[ Voor 31% gewijzigd door nancy43 op 31-01-2023 08:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 09-05 17:24
Verwarm je huis gewoon als normaal, wees niet bang. Schrijf nu een week lang elke dag even de meterstanden op (stroom + gas) direct vanuit je meterkast, dan kunnen we daarna hier met zijn allen wat zinnigs zeggen. Nog beter: koop een Homewizard P1 meter.

Je kan dan bijvoorbeeld een dag alleen de op de airco verwarmen, en dan een dag later alleen op gas. Als je meterstanden zelf genoteerd heb dan kan je goede conclusies gaan trekken (meten = weten).

Nu staat iedereen wat te roepen op basis van gegevens uit een Eneco app, maar die gegevens slaan helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Voor een 100-120 euro (even uit mijn hoofd) heb je een wifi module voor je airco. De app die erbij hoort is veel uitgebreider dan wat je via de afstandsbediening kan bereiken en laat ook zien wat je verbruikt. Ook kan je seizoensgebonden programma's instellen.

Dit is van MELCloud, de Mitsubshi app voor de a/c. Rapport is van kantoor boven de garage (Rc 2,5 rondom incl. vloer die boven de onverwarmde garage zit, schuine kap op oost/west, geen zoninstraling vanaf zuid, 2x 114x118 Velux met HR++ glas, ca 24 m² / 40 m³

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BqqXNjSioZj3ytARBvYz1xu_1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jIfKh0FTXf0rWNRA0P73JaJn.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Señor Sjon schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:04:
Voor een 100-120 euro (even uit mijn hoofd) heb je een wifi module voor je airco. De app die erbij hoort is veel uitgebreider dan wat je via de afstandsbediening kan bereiken en laat ook zien wat je verbruikt. Ook kan je seizoensgebonden programma's instellen.

Dit is van MELCloud, de Mitsubshi app voor de a/c. Rapport is van kantoor boven de garage (Rc 2,5 rondom incl. vloer die boven de onverwarmde garage zit, schuine kap op oost/west, geen zoninstraling vanaf zuid, 2x 114x118 Velux met HR++ glas, ca 24 m² / 40 m³

[Afbeelding]
Dus van een jaar 155 kWh voor het verwarmen? Dna kunnen wij nooit 40 kWh hebben voor een dag. En van boven heb ik een klein kamertje gemeten, ook 15 kwh voor een dag, dan zegt degene van de airo dat dat prima is.

[ Voor 5% gewijzigd door nancy43 op 02-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 17:09
Señor Sjon schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:04:

[Afbeelding]
FF wat OT, maar hoe krijg ik dat rapport? Ik kan in de app onder rapporten alleen maar temperatuur historie, modus overzicht, signaalsterkte wifi en storingsrapport opvragen. Heb ik ergens een vinkje gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Eneco app houd geen rekening met het prijsplafond. Je ziet daar dus stroomtarief zonder plafond als je naar het overzicht van gebruik gaat. De kosten kan je dus deels negeren, je moet het voor nu echt vergelijken op wat het daadwerkelijke gebruik is van het gas en van de stroommeter.

In de Eneco app kan je gaan naar -> Regelen -> Producten, hier kan je als het goed is op Gas en op Stroom klikken, dan kan je je normale tarieven zien (zonder prijsplafond).

Je zegt dat er al iets in de P1 aansluiting zit. Heb je toevallig een Toon in huis, die leest namelijk wel lokaal data uit.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Ja wij hebben de toon. Maar ook daar heb ik nooit naar gekeken als ik eerlijk ben. Kan ik dat daar ook op zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
@nancy43

Het is natuurlijk geen woonkamer. :)
Heeft de machine wel genoeg koelmiddel?
olafmol schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:19:
[...]

FF wat OT, maar hoe krijg ik dat rapport? Ik kan in de app onder rapporten alleen maar temperatuur historie, modus overzicht, signaalsterkte wifi en storingsrapport opvragen. Heb ik ergens een vinkje gemist?
Staat er bij mij gewoon tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CleqNmAk-hoyHiA8f-oMr9YrCpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT3PyZqgnI00OlEqmi9LI9Yi.jpg?f=fotoalbum_large

A/C is een R32 apparaat uit 2018.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2023 21:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Hele kleine kamer van dochter heeft ook ongeveer 13 kWh gebruikt in 10 uur. Dus dan zitten we zo aan de 155kwh.
Meneer vd airco zei dat dit wel klopte 13 kWh kamer dochter, nou lijkt me heel veel.

Lijkt me wel genoeg koelmiddel, airco hangt er net een week.

[ Voor 14% gewijzigd door nancy43 op 02-02-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:36
Mijn kantoortje (6×5 meter ongeveer) heeft vandaag 1,5 kWh gekost volgens de app van 9:00 tot 18:00 op 20 graden (en dan wordt het in de praktijk iets warmer). 13 kWh in 10 uur lijkt me heel erg veel.
Gisteren had de schoonmaakster de buitendeur niet goed dicht gedaan, die heeft een paar uur open gestaan met de airco aan omdat ik thuis wat meetings aan het afronden was, zelfs toen was het maar 4,8 kWh.

[ Voor 33% gewijzigd door sig69 op 02-02-2023 23:00 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nancy43
Dat is wel heel weinig bij jullie dan. Hoe zou dat nou kunnen, dochters slaapkamer is maar heel klein 3 bij 4 ofzo. Meneer gaf bij ons aan dat 13 kWh wel normaal was.

Het is zelfs 15kwh

[ Voor 6% gewijzigd door nancy43 op 03-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
13 kWh voor een kamer van 12m2 is niet normaal.
Tenzij je de hele dag een raam open hebt staat :+

[ Voor 51% gewijzigd door GermanPivo op 03-02-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:10
nancy43 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:45:
Dat is wel heel weinig bij jullie dan. Hoe zou dat nou kunnen, dochters slaapkamer is maar heel klein 3 bij 4 ofzo. Meneer gaf bij ons aan dat 13 kWh wel normaal was.

Het is zelfs 15kwh
Zo'n airco heeft een COP van 4 (oftewel zorgt voor 4kWh warmte voor elke kWh die je er in stopt). In dit geval komt die 15kWh due overeen met 60kWh die je in die kamer stopt, wat weer overeen komt met 3 straalkachels die je de hele dag aan hebt staan. Een kamer van 3 bij 4 zou je met 1 zo'n straalkachel al warm moeten krijgen, dus of je hebt een huis dat heel erg tocht, of die airco verbruikt veel meer dan zou moeten.

-edit- Ik zit net te bedenken dat de multisplit die ik hier heb met 3 binnenunits op een gewoon stopcontact zit. Als ik dan omreken welk vermogen ik per kamer kan verstoken, kom ik niet eens op 15 kWh per dag.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 03-02-2023 10:00 ]

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste