Serie of parallel geschakelde zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Helaas zit ik nog te wachten op de installatie van de zonnepanelen. Echter vraag ik mij iedere keer af wat nu de juiste configuratie zou moeten zijn. Ofwel zouden er (zoals momenteel de planning is) serie geschakelde zpanelen icm optimizers moeten komen of is in mijn geval toch parallel geschakelde zpanelen icm micro-omvormers verstandiger?

Hiernaast vraag ik mij af, of een omvormer van 3500 niet te veel gaat aftoppen icm de huidige 'planning':
- 12 panelen x 400 WP
- 1 fase serie geschakeld icm S500B optimizers

Nog even de ligging van de woning en de wijze waarop de panelen geplaatst zullen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDGr4ycUa0c-chTo_7b8qYnnvTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcUoTeATCPMX6Hvpj22x41iG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCEX-RRsuCyQFJSX3M1Rx5oDMgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LRlIGKViH30qFkxdlx18OafW.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izsWp1v9CVZawRe6NzCQdHTl5G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8xND97dDz2rfTBYxglgUKHE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
Je hebt al optimizers gepland staan dus serie is het sowieso niet echt.

Door het grote aantal dakvlakken is de vraag wel terecht, met maar 3 of 4 panelen per oriëntatie zou je kunnen denken aan micro-omvormers die 3 of 4 panelen per stuk aankunnen. Bv. APS of Hoymiles. Of Enphase per paneel, maar dat is wel duurder.

Welke SolarEdge omvormer is nu voorzien? En het legplan bekijkend, is dat met SolarEdge designer gecheckt? Rapportje van vragen aan de beoogde installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:27:
Je hebt al optimizers gepland staan dus serie is het sowieso niet echt.

Door het grote aantal dakvlakken is de vraag wel terecht, met maar 3 of 4 panelen per oriëntatie zou je kunnen denken aan micro-omvormers die 3 of 4 panelen per stuk aankunnen. Bv. APS of Hoymiles. Of Enphase per paneel, maar dat is wel duurder.

Welke SolarEdge omvormer is nu voorzien? En het legplan bekijkend, is dat met SolarEdge designer gecheckt? Rapportje van vragen aan de beoogde installateur?
Het plaatje heb ik zelf getekend in SolarEdge Designer, maar een rapport kunnen we natuurlijk nog altijd opvragen. In de offerte kom ik overigens de SE3500H omvormer tegen. (Is dit niet eenzelfde rapport als wat ik zie in SolarEdge Designer?)

Ikzelf zat inderdaad met het aantal dakvlakken icm het aantal panelen per oriëntatie. Op zich is het positief dat men de S500B offreert ipv de S440 waar de minimale stringlengte hoger is tov de S500B. Het is dat ik dan ook niet twijfel aan de optimizers, maar meer met het feit dat het 1 string wordt en hoe dat zal gaan icm de 5 zpanelen achter. Kunnen deze 5 zelf genoeg opwekken om de omvormer op te kunnen starten of anders gezegd, zal de string door deze 5 mogelijk gemanipuleerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Als je dit zelf al in designer hebt getekend, kun je dan die omvormer daar instellen en het rapport hier posten? Vooral het stuk waar het over de verliezen gaat met zo'n soort bar chart.

Het probleem is niet dat het op 1 string zit, maar zaken als optimizer clipping en minimale opstartspanning. Gecombineerd met zo verschillende oriëntaties wil je dat echt simuleren, durf er zo niks van te zeggen. De s500b is idd positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:49:
Als je dit zelf al in designer hebt getekend, kun je dan die omvormer daar instellen en het rapport hier posten? Vooral het stuk waar het over de verliezen gaat met zo'n soort bar chart.

Het probleem is niet dat het op 1 string zit, maar zaken als optimizer clipping en minimale opstartspanning. Gecombineerd met zo verschillende oriëntaties wil je dat echt simuleren, durf er zo niks van te zeggen. De s500b is idd positief.
Deze toch? Wel enige kanttekening uiteraard; ik ben geen pro oid, waardoor de data mogelijk niet 100% de waarheid is. (hellingshoek bijv. kan mogelijk niet juist zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb5oY__Qtc7xm6pi_p_Mdb5d5bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60Lmh2hAXddt7Fm8CFevnNl5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door beyazz06 op 27-01-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Opbrengst factor verlies is de post die @Wilke bedoeld. Deze vinden wij amateur solaredge kenners eng.

0,19% lijkt geen probleem, maar de dynamiek van de oorzaak maakt dat het heel makkelijk erger kan uitvallen in de praktijk. Praktijk is minder ideaal dan de simulatie. Uitleg zie case study tuinhuisje in start solaredge topic

Hoe meer panelen in de string hoe beter het gaat werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 27-01-2023 21:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:28:
Opbrengst factor verlies is de post die @Wilke bedoeld. Deze vinden wij amateur solaredge kenners eng.

0,19% lijkt geen probleem, maar de dynamiek van de oorzaak maakt dat het heel makkelijk erger kan uitvallen in de praktijk. Praktijk is minder ideaal dan de simulatie. Uitleg zie case study tuinhuisje in start solaredge topic

Hoe meer panelen in de string hoe beter het gaat werken.
Deze begrijp ik, wat mij ook juist aan het denken zet; in mijn geval zou je zeggen een string van 12.. mooi! Die minimale spanning zal je easy peasy halen! Maar, zoals je ook aangeeft hoe zal dat gaan in de praktijk;

Vroeg in de ochtend/net voor de middag zullen de achterste 5 panelen mogelijk geen zon zien, ook al zullen ze zo dicht mogelijk tegen de nok geplaatst worden. Zijn die 7 panelen dan genoeg om de omvormer op te kunnen starten? Andersom, later in de avond zullen de 7 panelen aan de voorkant mogelijk niet mee doen, dat betekent een string van 5 panelen? Wat sowieso te weinig is? Ik meen te herinneren dat S500B min 6 panelen nodig had? Of was het 4 ben het even kwijt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou noord west gewoon vol mikken, hier ga je niet-vol-leg-spijt van krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
In elk geval gaat een 3500 niet te veel aftoppen, daarover geen zorgen.

Rapport lijkt ok, dus de installateur heeft in elk geval een zinnig voorstel gedaan. Je zit er nog mee dat er weinig panelen zijn per oriëntatie, en de kant met de meeste is weer net op een slecht liggende oriëntatie. Dat maakt het gevoeliger dan meestal voor tegenvallende resultaten.

Mocht je voor Enphase gaan, dan wordt het de IQ7+ en dus 295W per paneel (de IQ7A is de meerprijs niet waard, en iets minder efficiënt). 12x295W is toevallig ook ~3500W. Dus daar zit het verschil sowieso niet.

De keus voor micro's (welke dan ook) zou ik hier wel snappen, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@beyazz06 de string spanning wordt behaald, dat is niet het probleem. maar er zit in dit ontwerp een maximale onbalans in opbrengst per paneel - wat bepaald wordt door het op dat moment minst werkende paneel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:54:
In elk geval gaat een 3500 niet te veel aftoppen, daarover geen zorgen.

Rapport lijkt ok, dus de installateur heeft in elk geval een zinnig voorstel gedaan. Je zit er nog mee dat er weinig panelen zijn per oriëntatie, en de kant met de meeste is weer net op een slecht liggende oriëntatie. Dat maakt het gevoeliger dan meestal voor tegenvallende resultaten.

Mocht je voor Enphase gaan, dan wordt het de IQ7+ en dus 295W per paneel (de IQ7A is de meerprijs niet waard, en iets minder efficiënt). 12x295W is toevallig ook ~3500W. Dus daar zit het verschil sowieso niet.

De keus voor micro's (welke dan ook) zou ik hier wel snappen, in elk geval.
Of de APS DS3-L, wat iets meer oplevert dan de IQ7+ alsook iets gunstiger is. Hiernaast zal de 3500 omvormer inderdaad geen issue zijn besef ik mij nu ook, bedoel 7x400 = 2800W (in meest gunstige situatie) waarbij de 5 zpanelen achter al zo goed als niet mee doen.. en zal zouden die 5 mee doen, laten we zeggen voor 50% dan zit je op 1000W; wat in totaal 3800W maakt wat hoogstwaarschijnlijk niet (vaak) zal voor komen.
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:59:
@beyazz06 de string spanning wordt behaald, dat is niet het probleem. maar er zit in dit ontwerp een maximale onbalans in opbrengst per paneel - wat bepaald wordt door het op dat moment minst werkende paneel
Ik vat hem niet helemaal :+ Het is mij duidelijk dat de string spanning niet zozeer een probleem zal worden.. Maar wat bedoel je nu met de max. onbalans opbrengst per paneel wat bepaald wordt op dat moment minst werkende paneel? Om juist dit op te vangen zijn de optimizers er.. toch..? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
beyazz06 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:23:
Om juist dit op te vangen zijn de optimizers er.. toch..? O-)
Correct, maar het solaredge systeem kan bij kleine aantallen panelen dus niet onbeperkt ongelijkheid fixen. Het heeft een erg lastig te begrijpen elektrotechnische oorzaak… beter uitleggen dan in SE topic gaat me niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Correct, maar het solaredge systeem kan bij kleine aantallen panelen dus niet onbeperkt ongelijkheid fixen. Het heeft een erg lastig te begrijpen elektrotechnische oorzaak… beter uitleggen dan in SE topic gaat me niet lukken
Maar zeg je hiermee; beter gaan voor micro-omvormers ipv optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij een marginaal solaredge ontwerp heeft dat technisch de voorkeur, echter niet tegen elke prijs. Harde waarheden bestaan zelden in de PV wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:43:
Bij een marginaal solaredge ontwerp heeft dat technisch de voorkeur, echter niet tegen elke prijs. Harde waarheden bestaan zelden in de PV wereld.
Begrijpelijk c.q. duidelijk! Vanwege de prijs/kwalitiet verhouding zie ik een set-up met Enphase niet zo zitten.. Maar dan zou een setup met optimizers wel enigzins moeten functioneren.

APS zou mogelijk kunnen, echter ken ik die verder niet echt c.q. heeft een APS micro-omvormer nog iets nodig in de meterkast.. Ik zou zeggen van wel, net als de Envoy voor Enphase als ik goed zeg? In Hoymilles heb ik mij overigens helemaal niet in verdiept..

Aan de andere kant zit ik te denken, wil ik weer die molen in met offertes :D Idealiter koop ik de spullen zelf en laat ik het door een installateur installeren. Alleen een goede installateur vinden is deze tijd errug lastig. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
APSystems gebruikt alleen een kastje voor monitoring. De omvormers voldoen zonder iets als de q-relay aan de eisen.

Webshop-installateurs overwogen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 27-01-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:57:
APSystems gebruikt alleen een kastje voor monitoring. De omvormers voldoen zonder iets als de q-relay aan de eisen.

Webshop-installateurs overwogen?
Ja en nee, wel gekeken maar niet echt in verdiept.. Is er een webshop-installateur die je kunt aanbevelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:16

Proton_

Team Welles

Overigens, het SE topic waarover gesproken wordt is Het grote SolarEdge topic. Die topicstart zou ik sowieso even doornemen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
@Ronald Zat vandaag nog even te denken, wat nu als ik ipv 1 set-up de boel fysiek splits in 2 systemen?

Ofwel (in hoeverre) is het mogelijk/verstandig om bijv. de panelen op het noordwesten (achterkant) icm micro-omvormers uit te rusten en de panelen op het zuidwesten (voorkant) middels optimizers of zelfs zonder optimizers te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@beyazz06 technisch niets op tegen. Kosten aspect kan hoger uitvallen. Bij laten uitvoeren ben je overgeleverd aan wat een installateur wil.

Via de webshops kun je veel meer sturen. Zo uit het hoofd hebben winkelman, Solar outlet en Solar bouwmarkt installateur partners. Hier heb je veel meer zelf in de hand. (Wordt tot op zekere hoogte ook iets meer van je verwar met ook op keuzes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:10:
@beyazz06 technisch niets op tegen. Kosten aspect kan hoger uitvallen. Bij laten uitvoeren ben je overgeleverd aan wat een installateur wil.

Via de webshops kun je veel meer sturen. Zo uit het hoofd hebben winkelman, Solar outlet en Solar bouwmarkt installateur partners. Hier heb je veel meer zelf in de hand. (Wordt tot op zekere hoogte ook iets meer van je verwar met ook op keuzes)
Weet je toevallig ook een shop die APS micro omvormers verkoopt of een installateur. Heb mij suf lopen zoeken, maar kom er geen tegen.

Men lijkt APS wel te boycotten oid 😂 Ik vind alleen maar bedrijven die Enphase aanbieden..

Heb overigens nu wel weer aantal offertes op basis van de IQ7+ ontvangen:
1. 12 x 430WP SolarHero panelen; onduidelijk is of zij ook de Envoy leveren; €7.200
2. 12 x 395WP Q-cells panelen; incl. de Envoy (standaard); €7.550
3. 12 x 405WP DMEGC panelen; incl. de Envoy (standaard; €7.150

Ze komen allemaal zo rond de €1,5 / WP waarbij partij 2 momenteel iets aan de hogere kant zit, maar tot nu toe wel de beste indruk heeft achtergelaten. Zal vragen of ze de andere partijen kunnen matchen.

Partij 3 gaf ook nog een offerte icm AEG panelen, maar die zit op €7.600. Terwijl men aangeeft dat AEG en DMEGC panelen uit dezelfde fabriek komen? Betaal je dan echt alleen maar meer vanwege de "merk" naam? Las ook ergens dat de naam "AEG" enkel geleased is..

Ps. De offertes icm optimizers liggen zo rond de €6.500 ofwel een €1.000 euri minder. De vraag is dan ook zijn de micro-omvormers het waard.

Wat overigens ook de reden is dat ik zoekende ben naar bedrijven die APS systemen aanbieden (die ik dus niet kan vinden). Het verschil tov de optimizers zou dan naar verwachting minimaal zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Volgens mij heb ik een (nieuwe) deal:

4. 12 x 415 WP Jinko panelen, IQ8M, €6.775 met een €/WP van €1,36/WP lijkt mij een nobrainer voor een installatie met micro-omvormers. Ook nog eens de IQ8M, wat mi meer zal opleveren tov IQ7+

Ander voordeel is dat het een grote partij is, moet zeggen dat ik een heel ander bedrag verwachtte. ben blij verrast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
twain4me schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:47:
ik zou noord west gewoon vol mikken, hier ga je niet-vol-leg-spijt van krijgen
Kan je ons dan ook een inkijkje in jouw glazenbol gunnen? Wat krijgen we de komende jaren nog terug voor een geleverde kWh in relatie tot de prijs die we er voor moeten betalen? NW gaat enkel productie geven in de zomermaanden, dan heb je sowieso al een overschot met PV.
Ik geloof niet dat de TS het er zelf op gaat leggen, gezien de lastige dakvlakken zal het geen goedkope opstelling worden, dus dat zal in deze tijd snel tegen de 2 Euro per WP lopen, dat gaat wel wat jaren duren voor je het terug verdiend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
beyazz06 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:13:

4. 12 x 415 WP Jinko panelen, IQ8M, €6.775 met een €/WP van €1,36/WP lijkt mij een nobrainer voor een installatie met micro-omvormers. Ook nog eens de IQ8M, wat mi meer zal opleveren tov IQ7+

Ander voordeel is dat het een grote partij is, moet zeggen dat ik een heel ander bedrag verwachtte. ben blij verrast!
Inderdaad een hele nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oilman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Kan je ons dan ook een inkijkje in jouw glazenbol gunnen? Wat krijgen we de komende jaren nog terug voor een geleverde kWh in relatie tot de prijs die we er voor moeten betalen? NW gaat enkel productie geven in de zomermaanden, dan heb je sowieso al een overschot met PV.
Ik geloof niet dat de TS het er zelf op gaat leggen, gezien de lastige dakvlakken zal het geen goedkope opstelling worden, dus dat zal in deze tijd snel tegen de 2 Euro per WP lopen, dat gaat wel wat jaren duren voor je het terug verdiend hebt.
Weinig glazenbol nodig, vraag aan een willekeurige zonnepaneel bezitter met zijn dakvlak niet vol of hij achteraf meer panelen op een dakvlak had willen leggen. en vraag aan mensen met hun dakvlak vol of ze daar ooit spijt van hebben gehad.

Qua toekomst: west is juist de kant om op in te zetten als je geloofd dat salderen en terugleveren minder gaat worden. een groot deel van het eigengebruik komt namelijk van west. en noord heeft zijn uitdagingen , zelf heb ik N-O en juist dat Oost element doet best nog wat in de grafiek en zeker niet alleen hoog zomer.

In het geval van TS: ze gaan toch het NW dak op, daar betaal je in verhouding een premium voor. meer panelen maakt het juist goedkoper per wp. of dat 2 eur per WP moet kosten.. ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Weinig glazenbol nodig, vraag aan een willekeurige zonnepaneel bezitter met zijn dakvlak niet vol of hij achteraf meer panelen op een dakvlak had willen leggen. en vraag aan mensen met hun dakvlak vol of ze daar ooit spijt van hebben gehad.

Qua toekomst: west is juist de kant om op in te zetten als je geloofd dat salderen en terugleveren minder gaat worden. een groot deel van het eigengebruik komt namelijk van west. en noord heeft zijn uitdagingen , zelf heb ik N-O en juist dat Oost element doet best nog wat in de grafiek en zeker niet alleen hoog zomer.

In het geval van TS: ze gaan toch het NW dak op, daar betaal je in verhouding een premium voor. meer panelen maakt het juist goedkoper per wp. of dat 2 eur per WP moet kosten.. ik denk het niet.
Ik snap je beredenering heel goed, echter zal de terugverdientijd hiermee behoorlijk oplopen. Je hebt gewoon veel minder rendement op het noordwesten. Mogelijk dat ik later in de toekomst dit nog overweeg, immers gaan er micro-omvormers op, waardoor ik niet gebonden ben aan een 'centraal' omvormer.

Voor nu is 1 rij tegen de nok aan in mijn ogen het meest verstandige. Voordeel is ook dat ik door het gebruik van de micro-omvormers dadelijk goed kan zien wat noordwesten gaat doen. Met die kennis in de toekomst kunnen we weer verder nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

beyazz06 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Ik snap je beredenering heel goed, echter zal de terugverdientijd hiermee behoorlijk oplopen. Je hebt gewoon veel minder rendement op het noordwesten. Mogelijk dat ik later in de toekomst dit nog overweeg, immers gaan er micro-omvormers op, waardoor ik niet gebonden ben aan een 'centraal' omvormer.

Voor nu is 1 rij tegen de nok aan in mijn ogen het meest verstandige. Voordeel is ook dat ik door het gebruik van de micro-omvormers dadelijk goed kan zien wat noordwesten gaat doen. Met die kennis in de toekomst kunnen we weer verder nadenken :)
Op jouw dak gelden niet ineens andere wetten, je hoeft dus niet eerst je eigen data te gaan bestuderen. je kan vooraf gewoon een onderbouwde keuzen maken op basis van alle data (en kennis) die er al beschikbaar is.
Later bijplaatsen is doorgaans veel duurder dan direct plaatsen en daarnaast het is na maanden vaak al moeilijk om exact dezelfde panelen te vinden, laat staan jaren. de uitbreidbaarheid van micro's wordt nog wel eens overschat. het is namelijk niet alleen de omvormer die daar in de praktijk een aandeel in heeft. de omvormer is uiteraard wel minder beperkend

kale dakpannen hebben pas een laag rendement het gaat dan ook niet om de hoogte van het rendement maar om de hoogte van de payday. ja mijn rendement met NO erbij is lager dan alleen ZW maar mijn payday is veel hoger. ;) maargoed jouw dak, jouw feestje. ik zou in iedergeval niet snel een dakvlak deels volleggen.

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 03-02-2023 14:25 . Reden: zeg nooit, nooit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Op jouw dak gelden niet ineens andere wetten, je hoeft dus niet eerst je eigen data te gaan bestuderen. je kan vooraf gewoon een onderbouwde keuzen maken op basis van alle data (en kennis) die er al beschikbaar is.
Later bijplaatsen is doorgaans veel duurder dan direct plaatsen en daarnaast het is na maanden vaak al moeilijk om exact dezelfde panelen te vinden, laat staan jaren. de uitbreidbaarheid van micro's wordt nog wel eens overschat. het is namelijk niet alleen de omvormer die daar in de praktijk een aandeel in heeft. de omvormer is uiteraard wel minder beperkend

kale dakpannen hebben pas een laag rendement het gaat dan ook niet om de hoogte van het rendement maar om de hoogte van de payday. ja mijn rendement met NO erbij is lager dan alleen ZW maar mijn payday is veel hoger. ;) maargoed jouw dak, jouw feestje. ik zou in iedergeval niet snel een dakvlak deels volleggen.
Ten eerste alles staat en valt met schaduw, en laat net dat iets zijn dat bij elk dak anders kan zijn. Maar ook, mocht het echt zo simpel zijn zoals jij weerspiegeld, waarom kloppen de automatisch designers resultaten niet altijd? Juist doordat men uitgaat van standaard waarde (kennis), waarbij de vraag maar is in hoeverre dat sluit op jouw situatie.

Hiernaast hebben zelfs kale dakpannen mi rendement, bedoel zonder de dakpannen is mijn woning een stukken minder waard :9 Maar goed, hier kunnen wij nog wel over blijven discussiëren wat niet veel zal opleveren.. Bij deze zodoende toch bedankt voor je input :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Installatie is gepland voor 13 maart.. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
beyazz06 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:13:

Welke aanbieder is dit? Mag ook in een PB. En heb je ook voor deze gekozen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 21:10
beyazz06 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:36:
Installatie is gepland voor 13 maart.. To be continued!
Zo, dat is snel! Met één maand plaatsen. Ik moet nog een half jaar wachten :O

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Emrulez schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Welke aanbieder is dit? Mag ook in een PB. En heb je ook voor deze gekozen nu?
Yep, heb voor deze offerte gekozen bij "enie.nl".

Moet wel zeggen, na het lezen van de reviews ik behoorlijke twijfels had om het te doen. Heb zodoende meerdere malen nog met ze gesproken c.q. aangegeven dat ik de reviews wel zorgelijk vind/geprobeerd toch zo goed mogelijk mijzelf alvast in te dekken. (Algemene voorwaarden 3 keer van achter naar voren gelezen bijv. :P Waarbij ik moet zeggen, de algemene voorwaarden zijn niet bepaald 'klant' vriendelijk.)

Ten slotte, vanwege de scherpe offerte maar ook het feit dat het toch een grote partij is, de gok gewaagd; eerste twijfel was "wanneer gaan ze plaatsen"/"gaan ze tijdig plaatsen"? Enie plaatst zelf namelijk niet, werkt met lokale installateurs. De vraag is dus ook wie ik ga krijgen, maar goed de eerste twijfel was wel snel weg..
WOrange schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Zo, dat is snel! Met één maand plaatsen. Ik moet nog een half jaar wachten :O
Ja ik ben blij verrast! Nu alleen nog even kijken of ze het ook allemaal waar kunnen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Nog even voor de volledigheid.

Geen idee wanneer ik de betreffende offerte heb opgevraagd bij deze installateur; had hem graag eerder in mijn inbox gehad, want dit is de eerste installateur die een set-up heeft gemaakt icm APS DS3 micro omvormers met een €/WP verhouding van €1,26 per WP met goede reviews alsook een duidelijk, uitgebreid offerte specificatie..

- 12 x JKM415N- 54HL4-BK Jinko 415Wp | All Black
- 6 x APS-DS3 AP Systems Micro omvormer DS3
Offerte bedrag: €6.295,00

Ik zou nog bijna overwegen om de andere opdracht te annuleren en voor deze te gaan, echter weerhoudt mij momenteel de 'doorlooptijd' die deze installateur kent.. Ongeveer 13 weken, daar ik als het 'goed' is over 4 weken zonnepanelen op het dak heb zitten..
Pagina: 1