Hallo,
Zoals velen lees ik ook al een tijdje mee om een beeld te vormen over het plaatsen van zonnepanelen.
Het verschil met de meest huizen die ik voorbij zie komen is dat er bij ons sprake is van ene bol dak. Tot nu toe zijn alle bedrijven het erover eens dat ze hier geen zonnepanelen op kunnen/willen plaatsen. Er is vaker toegegeven dat er momenteel zoveel werk is dat ingewikkelde klussen niet gedaan worden, mede doordat het te duur is.
Mijn eindconclusie is dan ook dat ik me voornamelijk zal moeten richten op de platte dakvlakken die ik wel beschikbaar heb. Helaas is de oriëntatie van de achterkant van het huis 109 graden azimuth, waardoor pas vanaf de middag echte opwekking zal plaats vinden.
Drone
- Schuur: 3,30 * 2,08
- Keuken: 4,10 * 4,30 (tot aan de muur, dakrand van ~ 30 cm hangt 1 verdieping hoger er recht boven)
- Eerste verdieping: 3,60 * 6,20
- Eigen meting van afstanden zegt me dat er maximaal 2 panelen op de schuur passen dus er zal nog 1 (gunstig) paneel wegvallen.
- Glas-glas: 4113 kWh (2,08 prijs per Wattpiek) --> 10.814 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-glas: 4119 kWh (2,19 prijs per Wattpiek) --> 11.373 IQ7A
- Glas-folie: 4102 kWh (1,83 prijs per Wattpiek) --> 9.514 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-folie: 4105 kWh (1,94 prijs per Wattpiek) --> 10.073 IQ7A
- Glas-glas: 2174 kWh (2,29 prijs per Wattpiek) --> 6.782,28 (SolarEdge)
- Op de schuur niet mogelijk ivm afstand naar omvormer op zolder.
17 Longi 405WP full black [paneel]
1 SolarEdge SE3680HDWave [omvormer] 17 SolarEdge S440 optimizer
1 Montage voor 17 panelen
7 Meerprijs bollend dak
- Glas-folie: 4769 kWh (1,40 prijs per Wattpiek) --> 9.618,50 (SolarEdge)
- Wat is tegenwoordig een gangbare Wattpiek-prijs? Blijkbaar wisselt het toch nog sterk per aanbieder.
Zoals velen lees ik ook al een tijdje mee om een beeld te vormen over het plaatsen van zonnepanelen.
Het verschil met de meest huizen die ik voorbij zie komen is dat er bij ons sprake is van ene bol dak. Tot nu toe zijn alle bedrijven het erover eens dat ze hier geen zonnepanelen op kunnen/willen plaatsen. Er is vaker toegegeven dat er momenteel zoveel werk is dat ingewikkelde klussen niet gedaan worden, mede doordat het te duur is.
Mijn eindconclusie is dan ook dat ik me voornamelijk zal moeten richten op de platte dakvlakken die ik wel beschikbaar heb. Helaas is de oriëntatie van de achterkant van het huis 109 graden azimuth, waardoor pas vanaf de middag echte opwekking zal plaats vinden.
Foto's
Google maps (noorden boven)Drone
Beschikbare (dak)ruimte
3 platte daken:- Schuur: 3,30 * 2,08
- Keuken: 4,10 * 4,30 (tot aan de muur, dakrand van ~ 30 cm hangt 1 verdieping hoger er recht boven)
- Eerste verdieping: 3,60 * 6,20
Schaduw
Het huis zelf zorgt voor schaduw tot ~12 uur.Jaarverbruik
Onbekend, we wonen er net. Niet heel interessant omdat we een elektrische auto op willen laden en dus meer nodig zullen hebben dan we aan zonnepanelen op kunnen brengen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment 1-fase. Wordt 3-fase gemaakt ivm opladen elektrische auto.Budget en doel
Het doel is op zoveel mogelijk panelen neer te leggen. Budget is flexibel.Wie gaat het project uitvoeren
Het project wil ik geheel uit laten voeren.Bijhouden van data
Dit is niet nodig, wel leuk aangezien er al huisautomatisering aanwezig is.Reeds verkregen offertes
Bedrijf 1
- Eigen meting van afstanden zegt me dat er maximaal 2 panelen op de schuur passen dus er zal nog 1 (gunstig) paneel wegvallen.
- Glas-glas: 4113 kWh (2,08 prijs per Wattpiek) --> 10.814 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-glas: 4119 kWh (2,19 prijs per Wattpiek) --> 11.373 IQ7A
- Glas-folie: 4102 kWh (1,83 prijs per Wattpiek) --> 9.514 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-folie: 4105 kWh (1,94 prijs per Wattpiek) --> 10.073 IQ7A
Bedrijf 2
- Glas-glas: 2174 kWh (2,29 prijs per Wattpiek) --> 6.782,28 (SolarEdge)
- Op de schuur niet mogelijk ivm afstand naar omvormer op zolder.
Bedrijf 3
Plaatst wel op bollend dak (maar helaas niet aan de oost-kant).17 Longi 405WP full black [paneel]
1 SolarEdge SE3680HDWave [omvormer] 17 SolarEdge S440 optimizer
1 Montage voor 17 panelen
7 Meerprijs bollend dak
- Glas-folie: 4769 kWh (1,40 prijs per Wattpiek) --> 9.618,50 (SolarEdge)
Regio
Ten noorden van Utrecht.Vragen
- Zijn er mensen bekend met het plaatsen van zonnepanelen op bolle daken? Is dit echt zoveel ingewikkelder? Mij lijkt dat de dakbevestiging iets dieper moet zijn en je dan met de bolling van het dak mee zou kunnen leggen. Intussen heb ik twee aanbieders gevonden die dit wel doen.- Wat is tegenwoordig een gangbare Wattpiek-prijs? Blijkbaar wisselt het toch nog sterk per aanbieder.
[Voor 9% gewijzigd door PieterLubbers op 13-03-2023 17:17. Reden: Extra offerte toegevoegd]