Toon posts:

Advies zonnepanelen west-kant (bollend dak)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PieterLubbers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-03 17:24
Hallo,

Zoals velen lees ik ook al een tijdje mee om een beeld te vormen over het plaatsen van zonnepanelen.

Het verschil met de meest huizen die ik voorbij zie komen is dat er bij ons sprake is van ene bol dak. Tot nu toe zijn alle bedrijven het erover eens dat ze hier geen zonnepanelen op kunnen/willen plaatsen. Er is vaker toegegeven dat er momenteel zoveel werk is dat ingewikkelde klussen niet gedaan worden, mede doordat het te duur is.

Mijn eindconclusie is dan ook dat ik me voornamelijk zal moeten richten op de platte dakvlakken die ik wel beschikbaar heb. Helaas is de oriëntatie van de achterkant van het huis 109 graden azimuth, waardoor pas vanaf de middag echte opwekking zal plaats vinden.
Foto's
Google maps (noorden boven)

Drone

Beschikbare (dak)ruimte
3 platte daken:
- Schuur: 3,30 * 2,08
- Keuken: 4,10 * 4,30 (tot aan de muur, dakrand van ~ 30 cm hangt 1 verdieping hoger er recht boven)
- Eerste verdieping: 3,60 * 6,20
Schaduw
Het huis zelf zorgt voor schaduw tot ~12 uur.
Jaarverbruik
Onbekend, we wonen er net. Niet heel interessant omdat we een elektrische auto op willen laden en dus meer nodig zullen hebben dan we aan zonnepanelen op kunnen brengen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment 1-fase. Wordt 3-fase gemaakt ivm opladen elektrische auto.
Budget en doel
Het doel is op zoveel mogelijk panelen neer te leggen. Budget is flexibel.
Wie gaat het project uitvoeren
Het project wil ik geheel uit laten voeren.
Bijhouden van data
Dit is niet nodig, wel leuk aangezien er al huisautomatisering aanwezig is.
Reeds verkregen offertes
Bedrijf 1

- Eigen meting van afstanden zegt me dat er maximaal 2 panelen op de schuur passen dus er zal nog 1 (gunstig) paneel wegvallen.
- Glas-glas: 4113 kWh (2,08 prijs per Wattpiek) --> 10.814 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-glas: 4119 kWh (2,19 prijs per Wattpiek) --> 11.373 IQ7A
- Glas-folie: 4102 kWh (1,83 prijs per Wattpiek) --> 9.514 (IQPLUS-72-2-INT)
- Glas-folie: 4105 kWh (1,94 prijs per Wattpiek) --> 10.073 IQ7A
Bedrijf 2

- Glas-glas: 2174 kWh (2,29 prijs per Wattpiek) --> 6.782,28 (SolarEdge)
- Op de schuur niet mogelijk ivm afstand naar omvormer op zolder.
Bedrijf 3
Plaatst wel op bollend dak (maar helaas niet aan de oost-kant).

17 Longi 405WP full black [paneel]
1 SolarEdge SE3680HDWave [omvormer] 17 SolarEdge S440 optimizer
1 Montage voor 17 panelen
7 Meerprijs bollend dak

- Glas-folie: 4769 kWh (1,40 prijs per Wattpiek) --> 9.618,50 (SolarEdge)
Regio
Ten noorden van Utrecht.
Vragen
- Zijn er mensen bekend met het plaatsen van zonnepanelen op bolle daken? Is dit echt zoveel ingewikkelder? Mij lijkt dat de dakbevestiging iets dieper moet zijn en je dan met de bolling van het dak mee zou kunnen leggen. Intussen heb ik twee aanbieders gevonden die dit wel doen.
- Wat is tegenwoordig een gangbare Wattpiek-prijs? Blijkbaar wisselt het toch nog sterk per aanbieder.

[Voor 9% gewijzigd door PieterLubbers op 13-03-2023 17:17. Reden: Extra offerte toegevoegd]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Ook met de platte daken is het nog relatief vrij veel installatiewerk. Vandaar deze relatief hoge prijs. Zie de andere topics voor prijs vergelijk.

Staan er veel huizen met een bol dak in je buurt? Heb je er eentje gezien met zonnepanelen? Zo ja daar even aanbellen om te vragen hoe dat gelukt is. Maar ik verwacht dat je het toch echt zelf moet installeren als je daar panelen wilt.

Schaduwmanagement van SolarEdge met het minimum aantal panelen is niet best. Om dat altijd goed te laten werken moeten er panelen bij of de optimisers aanpassen naar S500B.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• PieterLubbers
busscherski schreef op zondag 29 januari 2023 @ 01:36:
Ook met de platte daken is het nog relatief vrij veel installatiewerk. Vandaar deze relatief hoge prijs. Zie de andere topics voor prijs vergelijk.

Staan er veel huizen met een bol dak in je buurt? Heb je er eentje gezien met zonnepanelen? Zo ja daar even aanbellen om te vragen hoe dat gelukt is. Maar ik verwacht dat je het toch echt zelf moet installeren als je daar panelen wilt.

Schaduwmanagement van SolarEdge met het minimum aantal panelen is niet best. Om dat altijd goed te laten werken moeten er panelen bij of de optimisers aanpassen naar S500B.
Ik was in afwachting van de offerte van bedrijf 3 (toegevoegd in openingspost) en wacht ook nog op een soortgelijke offerte voor bollend dak van bedrijf 4.

Wat kan ik van het schaduwmanagement bij de opstelling van bedrijf 3 verwachten? Alles wordt blijkbaar in 1 string geplaatst en het advies is om geen omvormer te gebruiken waar later meer zonnepanelen op aangesloten kunnen worden omdat deze efficiënter en stiller zou zijn. Echter twijfel ik omdat in ieder geval het bollende gedeelte van het dak als een compleet ander dakvlak voelt dan de platte daken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
17 panelen op SolarEdge enkelfase. Het schaduw management zal prima zijn.

3680 W is wel een erg kleine omvormer voor 17 x 405 Wp = 6885 Wp.
@Ronald kan het denk ik wel aan zijn klompen voelen of dit goed gaat.

Mogelijk kom je uit op iets minder panelen om het passend te maken op deze omvormer.
Of een grotere omvormer. (Wel in 1 string houden!)

Maar pas op met 3 fase SolarEdge, standaard modellen hebben dan juist weer erg slechte schaduw management met slechts 17 panelen, tenzij je dan ook meteen S500B optimizers hebt.

Misschien kun je akkoord geven op voorwaarde dat de installateur er een SolarEdge designer rapport bij doet? En de aanbevelingen daarvan opvolgt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omvormer vermogen is lastig schatten, het dak is best steil, en dan wnw…

Wat wel zeker is: de 4 en 5kW zijn ook fanloos… die gaan dus exact evenveel geluid maken. En rendement verschil zal minimaal zijn.

Wat betreft optimiser clipping zit het denk ik ook wel goed…

Maar de hamvraag: waarom kan er niets op ozo?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• PieterLubbers
De hamvraag heeft een bedroevend antwoord:
Ze hebben het in het verleden gedaan (ik heb een voorbeeld, door hen aangelegd in november gevonden) maar het is zo erg tegen gevallen dat ze dat niet meer doen. Helaas. Waarom aan de andere kant dan wel, heb ik geen antwoord op weten te krijgen.

Vandaar dat ik nog op de offerte van bedrijf 4 wacht, die gaan bij meerdere buren aan de slag dus hopelijk doen die de voorkant ook.

Er vanuit gaande dat het hierbij blijft nog twee aan vullende vragen:
- Zelf denk ik dat er onder de dakkapel ook nog twee passen. In een toegestuurd plaatje (waar ik geen rechten aan mag ontlenen) lijkt het hele dakvlak dezelfde verwachte opbrengst te genereren ondanks de dakkapel):
Ik begrijp dat ze vrij verticaal staan en niet geweldig zullen zijn, maar vol leggen is altijd beter als ze toch bezig zijn is mijn insteek. Eens?
- Verandert het verhaal van de omvormer met die twee extra panelen? Eventueel hoop ik in de toekomst nog iemand te vinden die de ozo-kant ook wil aanleggen, zelf heb ik 6 panelen geteld (2 breed, 3 lagen) voordat ik verwachtte dat het echt te steil (en te lelijk in vooraanzicht huis) werd.

EDIT:
Deze omvormer werd geadviseerd omdat hij boven op de wasmachine-groep aangesloten kan worden in plaats van dat er naar beneden naar de meterkast gewerkt moet worden, en het aftoppen maar een paar procent zal zijn terwijl bij de grotere broers ook nog sprake is van aftopping (maar dat die ook een stuk duurder zijn). Hij zei inderdaad wel dat bij uitbreiding van het aantal zonnepanelen de grotere variant noodzakelijk gaat zijn.

[Voor 15% gewijzigd door PieterLubbers op 03-03-2023 12:49]

• PieterLubbers
Legplan 4 lijkt winnend omdat er ook aan de andere kant gelegd kan worden, echter zijn er nog twee overwegingen. Ik heb twee legplannen gekregen (en zelf een derde in gedachte), daarnaast is de uiteindelijke prijs natuurlijk belangrijk.

De gekregen legplannen:
1. Dit zijn dus 19 panelen (met S440) op een SE5000H omvormer.

2. Dit zijn dus 19 panelen (met S500B) op een SE8K omvormer.

Het door mij voorgestelde legplan:

@Ronald , zou je nog wat afsluitende vragen willen beantwoorden?
  • Hoe kijk je tegen de gebruikte omvormers aan? En durf je een voorspelling voor de beter omvormer bij mijn voorgestelde legplan te doen?
  • Volgens mij ben je normaliter voorstander van vol leggen wat vol te leggen valt. Echter lijkt de garage zelf mij niet erg zinnig omdat deze bijna altijd volledig in de schaduw van het huis zal liggen.
  • Eigenlijk dezelfde vraag als hierboven, maar dan voor de panelen onder aan het dak (onder dakkapel); deze staan waarschijnlijk rond de 72 graden. Als je het wel zou doen, lijkt me dat ik er beter ook 2 onder de dakkapel kan doen?

• Ronald
  • Nu online
De garage is noord van jouw woning, maar er staat toch nog een woning ten noorden van de garage?

Dat zal vermoedelijk vrij ver van rendabel zijn. Weinig directe zon, maar ook een vrij klein zicht op de hemel wat diffuse straling bepaald.

Als je de 2e drone foto op noord boven kan zetten dan helpt dat mijn beeldvorming… de satelliet postzegel maakt het lastig matchen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• PieterLubbers
Het klopt dat mijn garage noordelijk van de woning ligt, deze grenst direct aan de garage van de buren met een identiek huis. Ik heb de tweede foto iets uitgezoomd en voorzien van het aantal graden (20 graden).

Aangezien ik zelf geen drone heb kan ik geen nieuwe foto maken, alleen de huidige sofware-matig draaien (maar dat lijlt me vrij zinloos).

Vandaar dat ik het bij vier panelen op het meest westelijke stukje van de uitbouw wilde houden (die krijgen volop zon vanaf het middaguur).

Helpt dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik denk dat je gelijk hebt. Alleen die 4 zijn het overwegen waard.

Ik zou ook niet verder gaan dan de 5kW omvormer. Of de enkelfase, of de short-string 3 fase.

Het systeem is domweg te complex voor een normale 3 fase solaredge omvormer.

Nu mag de short-string niet zo erg ver over gedimensioneerd worden… iets waar ik tegenaan loop… nog even kijken of ik uitzondering kan regelen…

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee