[SE] Fout installateur resulteert in te weinig opbrengst.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.343 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvr94
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
Goedemiddag,

In oktober 2021 heb ik 15 panelen (TSM-390 DE09M.05) laten plaatsen. 5 op het oosten en 10 op het westen. De omvormer is een SolarEdge SE5K met SolarEdge S440 power optimizer. Over 2022 heb ik de gehele opbrengst geanalyseerd en kwam ik op een totaal rendement uit van 62% van mijn WP. Vergelijkbare situaties in mijn straat brengen een rendement van 80-90% van de WP.

Nu schijnt het (nadat ik zelf met SolarEdge contact heb opgenomen) dat er in dit systeem minimaal 16 optimizers gebruikt moeten worden. SolarEdge zelf geeft aan dat het design niet volgens de regels is en dat dit kan resulteren in een kapotte omvormer en/of optimizers.

Ook wanneer ik de totale opbrengst per paneel optel en dit vergelijk met wat er daadwerkelijk ontvangen wordt in de omvormer haal ik maar 85%.

De installateur geeft nu aan dat hij (tegen betaling) een paneel kan bijplaatsen. Ten eerste zit ik hier niet op te wachten en ten tweede weet meneer niet eens of dit het probleem verhelpt.

Wat is jullie advies in deze situatie.

Alvast hartelijk dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-06 10:59
schumacher in "Heeft mijn SE PV systeem de juiste configuratie"

Dit is te vertalen naar jouw situatie.
Is het plat dak of 2x schuin dak?

Met s440 moet je minimaal 750/60 = afgerond 13 optimizers per kant hebben bij een schuin dak.
Een paar panelen erbij of eraf gaat niet helpen.

Oplossingsrichtingen: short string of 1 fase omvormer. Dan nog kom je aan de kant met 5 panelen tekort voor een goed werkend SolarEdge systeem.

Afstappen van SolarEdge en een 1 fase stringomvormer installeren gaat wel werken. Maar dat heeft heel wat voeten in aarde natuurlijk.

Door zelf een account te maken in SolarEdge designer en aan de slag te gaan leer je vanzelf wat wel en niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dvr94
Hartelijk dank voor uw reactie. Het komt er dus op neer dat ik ben voorzien van een systeem wat totaal niet mogelijk is eigenlijk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
Wat is de helling van de daken?
Je kunt het (laten) simuleren met SE Designer. 13 panelen per kant is sowieso voldoende maar iets minder werkt ook nog wel vrij goed. Als de helling vrij plat is gaat 10 + 10 wellicht ook nog wel redelijk werken.

edit: 1 extra paneel heb je bijna niets aan. Jammer dat je installateur niet een klein beetje van SolarEdge snapt.

[ Voor 19% gewijzigd door busscherski op 23-03-2023 19:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07

Crazy-

Best life ever

Er van uitgaande dat dit een zadeldak 3’ dan oost&wedt installatie is; daar de resultaten slecht zijn:

De installateur heeft gefaald. Punt! Als hij z’n cursussen serieus had genomen had ie dit geweten!

- spreek installateur aan (heb je gedaan)
- vraag om een Designer Rapport gebaseerd op de werkelijkheid (resultaat zal zij met deze optimalers een grote rode error ivm foutieve optimzier)

Extra paneel lost het probleem niet op! De 5 aan 1 zijde is te weinig met 3-fase omvormer.

Een SE5k-RWB (korte string) is helaas ook geen optie ivm die 5

Installatie voorzien van S500b (let op de B ) gaat je probleem ook niet oplossen in dit geval….

Er moeten echt meer panelen er bij wil je met 3-fase goed werken.

Je opties:

1. 3-fase (RWB) Korte string met 2*8
2. Normale 3-fase met 2*13 en S500b optimizers (2*10 op 1 string en S500b werkt wel; geen garantie echter ivm niet conform design regels)
3. 1 fase omvormer & 3 panelen we bij bij de 5 (minimaal 8 per zijde)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 23-03-2023 21:21 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
2 x 13 panelen van 390 Wp = 10140 Wp. Afhankelijk van de helling is dat teveel voor die 5 kW omvormer.

Ik zou even met SE Designer spelen en kijken of de hoeveelheid optimiser voltage clipping acceptabel is met 10+10. En of meer panelen uberhaubt past op die 5 kW omvormer (hangt af van de helling).

Een andere optie is de 5 panelen van het ene dakvlak halen en toevoegen aan het andere dak. Dan heb je 15 panelen in 1 dakvlak en als er weinig schaduw is werkt het dan prima. Om aan de designregels te voldoen moeten het er eigenlijk 16 zijn, maar goed 15 werkt ook goed als er weinig schaduw is.

Edit:
SE5k-RWB (korte string) zou ik eens simuleren. Kan meevallen omdat er nog 10 andere panelen een klein beetje meehelpen.

Edit 2: Of loop je dan tegen max power per string aan? Simuleren en je weet het precies. Wil vast wel iemand voor je doen hier als de helling en richting bekend is. En of er schaduw is.

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 23-03-2023 22:30 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Se5k met 15 stuks s440 geeft niet eens een rapport… het is domweg niet conform de minimum eisen zelfs op 1 dakvlak…

Dit is dus glas hard geen deugdelijk systeem… en dat staat gewoon in de datasheet… geen designer nodig om deze conclusie te trekken. De installateur is verwijtbaar nalatig in het ontwerp. De oplossing is er niet met een paneel erbij.

In de basis is mijn mening kosteloos oplossen of koopontbinding…

@Crazy- -rwb en s500b zou het moeten doen, 400V/375V +hulp van de 10.

Heel misschien werkt -rwb al met s440, maar dan moet ik even gaan rekenen op basis van daadwerkelijke dakhoek en azimut… ik kan dat in meer detail dan designer voor een zonnige dag ;)

@busscherski string vermogen telt niet als omvormer vermogen onder max (per) string vermogen blijft.

Op een SE6000H mag je dus minder string vermogen hebben dan op een SE5000H

Met 620kWh/kWp hebben hier een nieuwe nominatie voor slechtste solaredge systeem uit de forum geschiedenis

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 23-03-2023 23:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Serieus...... :/

Dit gaat never ever fatsoenlijk werken en ik vind het al knap dat je überhaupt opbrengst hebt.
De juiste adviezen zijn hier al gegeven, maar om te begrijpen wat hier aan de hand is, lees dan even de topicstart van Het grote SolarEdge topic door.

1 paneel bijplaatsen gaat overigens niets doen. Die kant van 10 valt iets van te maken, de kant van 5 heb je er 8 nodig (echt minimaal 7) en je omvormer moet omgewisseld worden voor een se5k-rwb.

@Dvr94 vraag je installateur eens om het designer rapport, met verliesdiagram... kijken waarmee hij komt.

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 24-03-2023 00:05 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
teacher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:35:
Serieus...... :/

Dit gaat never ever fatsoenlijk werken en ik vind het al knap dat je überhaupt opbrengst hebt.
Er zal een kort moment per dag zijn waar de stand van de zon zodanig is dat er weinig of geen optimiser voltage clipping is.
En ook op bewolkte momenten werkt het oke.
@Dvr94 vraag je installateur eens om het designer rapport, met verliesdiagram... kijken waarmee hij komt.
Logische opmerking. Maar tenzij deze installateur inmiddels veel meer snapt van SolarEdge heeft hij geen idee wat een SE designer rapport is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:33:
[...]

Er zal een kort moment per dag zijn waar de stand van de zon zodanig is dat er weinig of geen optimiser voltage clipping is.
En ook op bewolkte momenten werkt het oke.

[...]

Logische opmerking. Maar tenzij deze installateur inmiddels veel meer snapt van SolarEdge heeft hij geen idee wat een SE designer rapport is.
Eens, maar het is gewoon lullig als je op een goede dag 10-12kwh haalt terwijl je met een goed ontwerp makkelijk 25-30kwh naar binnen kan harken.

En als de installateur zegt "ik heb geen designer rapport gemaakt, dan weet je genoeg en heb je nog wat munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
teacher schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Eens, maar het is gewoon lullig als je op een goede dag 10-12kwh haalt terwijl je met een goed ontwerp makkelijk 25-30kwh naar binnen kan harken.

En als de installateur zegt "ik heb geen designer rapport gemaakt, dan weet je genoeg en heb je nog wat munitie.
Ja ik vind het ook ver onder de maat.

Al vind ik wel dat een klein beetje optimiser voltage wel acceptabel is. Zolang dit minder dan 0.5% verlies op jaarbasis veroorzaakt.

Dit is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvr94
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties!

Mijn app geeft aan dat het een hoek heeft van 41,4. Daarbij komt nog kijken dat de panelen die op het oosten liggen niet in de nok liggen maar tegen de dakgoot.

Vraagje; helpt het vervangen van de omvormer door een SE5K-wrb en 2 extra panelen (van 5 naar 7)? Volgens mij klopt e.e.a. dan in die SolarEdge designer tool.

Bijgevoegde foto’s zijn vanuit mijn app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EQcGRbhEKi3QmHPgV82pF3zHGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3oqNMOIyrqAkdRkKrS2ZrcJ7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IXXbR89B3aJ5HYmTH9h2vBIcpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EaPlqXDLmSLQ8poxsQI0IEu3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
A, ook nog een vrij steil dak. De opbrengst die je nog behaald hebt valt me niets tegen.

Heb je een screenshot van die pagina uit het rapport met die horizontale balkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Dat rapport bestaat niet, designer weigert om maar iets te berekenen met 15x s440

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:19:
Dat rapport bestaat niet, designer weigert om maar iets te berekenen met 15x s440
Short string versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvr94
Ik ben helaas niet bekend met een rapport.

Zelf ben ik even aan de knutsel gegaan en heb dit kunnen creëren met enkel 1 paneel bijvoegen. Graag hoor ik jullie mening over dit gezien dit voor mij de eerste keer is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctGKi1UzpU4SlIl6C7_Y-9hoceE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALJpPkkQNHi1Q4KKnfT1FuSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGuAUCqwpXRHUGsnLFmVnITvLww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRNlZMqWjkcesySqHJqbJVEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do65URc9-2wytYsYXImGTOJcIPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QdPtzkuyYTGEs9x63hRnaeP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB8o8mi2-y-yfekzJdh5jQuOyOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFc2YT6bJy88EknsJJkQ5gpj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat rapport is met 16 panelen richting zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
quote "Vergelijkbare situaties in mijn straat brengen een rendement van 80-90% van de WP."

Welke panelen en omvormers worden in je straat gebruikt om deze resultaten te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Laatst online: 08-06 21:26
Nog gissen waar het door komt, maar ben klein beetje bang dat er mogelijk een zelfde soort issue aan de hand is bij mijn nieuwe installatie.

16*435Wp op plat dak, 10*West, 6*Oost, 10 graden
SE7K op 3 fasen
Optimizers S440 uit mijn hoofd

Vandaag 0,3Wh/Wp opbrengst in een volle dag zon. Wel deels schaduw. Maar toch heel weinig. Op deels bewolkte dag had ik 0,4Wh/Wp. En anderen halen vandaag 8-10* zo hoge opbrengst per Wp.

Is er o.b.v. deze info al ergens een red flag te zien (vermoed het niet) of eerst even afwachten>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twisty ja dat klinkt niet goed. Vooral als je schaduw hebt. Is het wel als 1 string aangelegd? (ik kijk nergens meer van op).

Het punt is een beetje dat SolarEdge eigenlijk geen omvormer heeft die perfect past bij jouw situatie. Qua opbrengst zou een 5 kW enkelfase of short string versie 3 fase het best zijn. Moet wel door SE designer gehaald worden om te checken of het lukt met max dc power modules van 6750 W.

Het nadeel van enkelfase 5 kW is dat die qua netvoltage een issue kan worden en dat het niet selectief aangesloten kan worden achter een 3x25A netaansluiting zoals je waarschijnlijk hebt.

Het best voeg je nog een aantal panelen toe richting Oost, 10 graden, dan werkt de huidige omvormer wel goed.

Ook wel belangrijk dat je zeker weet welke optimisers je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@twisty er gaan lichtjes alarmbellen af, want je hebt net voldoende optimizers voor een 750V omvormer, maar ze liggen niet in dezelfde richting. Wat het potentiele probleem verkleint is dat de panelen vrij plat liggen.

Maar, in plaats van een oud topic van iemand anders te kapen; kijk even in Het grote SolarEdge topic, lees de topicstarr en stel daar anders nog even je vraag. Optimizer grafieken helpen. :)

Aangezien @Dvr94 zich ook niet meer heeft laten zien -maar graag gedaan hoor, en bedankt voor de terugkoppeling- gaat dit topic dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 09-01-2024 23:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.