Ik zag dit topic voorbijkomen en wou de ervaring delen die wij gehad hebben tot nu toe. Wij hebben er ondertussen 8 keukens geplaatst of laten plaatsen de voorbije 21 jaren en zelfs met de laatste zouden we nog zaken anders doen.
Hou er rekening mee dat sommige van die ervaringen niet (meer) van toepassing zijn in bepaalde landen, appartment, huizen, winkels en meer. Tevens is dit een persoonlijk mening, geen reflectie naar bepaalde zaken, winkels of installateurs.
Overzicht:
3x IKEA geplaatst
1x IXINA
1x Devos
1x dovy
1x een ander bedrijf waarvan ik de naam niet wil noemen, deze zijn failliet gegaan wegens wanbeheer en fraude, dat zegt geloof ik genoeg.
1x een lokale installateur/houtbewerker die zijn specialiteit keukens gemaakt heeft.
Wat wij doen is ons de vraag stellen
- wat willen we, welke toestellen. Om een voorbeeld te geven, wij zijn met twee. Wij hebben geen grote vaatwasser nodig, klein(er) model is goed genoeg. Wij hadden die in een vorig huis en voor dat die volzat begin dit niet zo lekker te ruiken.
- waar hebben we plaats voor en hoe delen we die in.
- wat doen we. Koken we elke dag ? Normale dingen of is dit eerder een hobby
- willen we een kookeiland, een bar, beide, of gewoon plain basic
- Wij hebben geen kinderen maar dan ook zaken bij te bedenken die alles net iets eenvoudiger maken.
- Hoeveel tijd willen we hieraan spenderen en zijn we daartoe bereid en in de mogelijkheid toe.
En nog veel meer, we maakten een lijstje. Van wat ik en mijn vrouw wouden en zijn van daaruit vertrokken. Mijn vrouw heeft eens gespeeld met wat online keukenbouw software om een idee te krijgen.
even terzijde, hoekkasten met draaitunnels zijn goud waard voor ons

.
Kort samengevat de ervaringen met de verschillende instantie:
IKEA: goedko(o)per, degelijke kwaliteit. Keukenblad zou beter kunnen maar dat is extra effort en kun je ergens krijgen. Maar of dat het waard is hangt af van de noden. Als je iets wilt dat past zonder gedoe, ga voor een keukenblad van IKEA. Wil je een warm donkergroen marmer blad, ga iets voor iets anders. Er is niets mis met deze keukens, integendeel. Prijs/kwaliteit top. Afhankelijk van de afmetingen kun je weliswaar overwegen om een extra plaat of twee te kopen om die extra spleet op te vullen. Voordeel is dan weer, je hebt standaard afmetingen.
IXINA: Ik kan niet spreken over vandaag de dag. De keuken is geloof ik 13-14 jaar terug besteld geweest én geplaatst. Voor de eenvoudige reden, en dit is geen grap, een jeugdvriendin waarop ik een crush had was daar net begonnen, had interieur design gedaan en heeft de keuken ontworpen. Ik werkte in een bedrijf op 1.5 tot 2 u enkele richting van het huis dus voor mij moest het gewoon basic zijn. Er was weinig plaats, ik had er geen flauw benul van hoe zelfs te beginnen om dit in te richten.
Tot op heden is dit in mijn ervaring de beste kwaliteit. Maar de prijs was er ook naar ... En dat is zacht uitgedrukt. Ik had het geluk dat deze dame zelfs zo ver gegaan is om de district manager op te bellen om een extra korting te krijgen en ik heb die ook gekregen.
1x Devos: Rechtstreeks van een fabrikant. Tevreden over, communicatie kon beter, de installateur was niet de meest aangename en de zaakvoerder was nog minder aangenaam. Maar verder dan dat, prijs was netjes, design was goed, installatie op tijd, kwaliteit tussen ikea en wat je apart zou bestellen. Ik geloof dat het veel beter kon en dat ze veel meer potentieel hebben, maar het "gezicht" dat ze hier gestuurd hebben was in vraag te stellen.
1x Dovy: Dit was voor mijn ouders. Drama. Cheap, scheef geinstalleerd, silicone niet toegepast, toestellen die niet overeen kwamen met de offerte. Toestelling na vervangen die sneller de geest gaven dan dat je ze kon gebruiken. En dat voor een keukenboer die actief is over heel België. In onze omgeving waren en zijn er tot nog op heden goede ervaringen dus misschien hadden wij gewoon niet veel geluk. Helaas de manier waarop dit afgehandeld geweest is was verre van plezant. Dus voor mij nooit meer.
1x een lokale installateur/houtbewerker: Beste keuken die we ooit gehad hebben. Hier moeten wel want kanttekeningen bij geplaatst worden. Door de voorbije keukens die ik gehad heb en dat is enkel die voor mij, mijn vrouw had er eveneens verschillende voorheen. De hoekkast, keuken tot aan de plafond (kunnen) bouwen (onze living is 2m87 hoog) met een extra kleine kast waar je nog een ijsemmer in kwijt kan. Goud waard. Wij wouden twee pop-up stopcontacten, geen probleem. Vuilbakken op maat 60liter per each, een "bar", toestellen ingebouwd die we zelf aankochten, etc... Ik besef dat we geluk hebben gehad met die persoon. En bizar genoeg was dit bijna dezelfde prijs als die van ikea, alleen alles was maatwerk. Qua kwaliteit is het tussen ikea en ixina, de rails zijn netjes. Nadeel is sommige lades die ingevuld werden om te passen hebben net iets kleinere of grotere afmetingen dus even een standaard bestekdoos zal mogelijks niet passen. Maar als tweaker kan je die misschien zelf 3D printen

.
Dan komen we tot de (elektrische) toestellen. Met uitzondering van ixina hebben wij altijd zelf alle elektrische toestellen besteld. Bij ixina was dat een 50/50 verhouding omdat ik een stoomoven wou en in die tijd was dat heel duur. Keukenboeren gaan schermen met 20;30 zelfs 50% af. Op de adviesprijs... In sommige gevallen is het het niet waard.
Wat wij gedaan hebben is een mix, afhankelijk van de keuken, de tijd en de opportuniteit.
- Bij de laatste keuken hadden we het geluk dat er een promotie was, 20, 30, 40 en 50 en 70% af met respectievelijk 1,2,3,4 of 5 bestellingen. Uiteraard is de 70% bij het goedkoopste toestel en de 20% bij de duurste

. Dus wij hebben beslist om te gaan spreken met de office manager en hebben er nog iets bovenop gekregen.
- De stoomoven in de ixina keuken kwam uit een elektro depot die we zelf aangekocht en geïnstalleerd hebben. Deze had een kleine schade aan de zijkant maar was wel voor 299euro (nieuwprijs was 4699). Dat was een lucky find, van sommige van de koelkasten die daar stonden had ik zoiets, euh nee, dan koop ik die wel nieuw. Uiteindelijk voor de koelkasten iets zien voorbij komen op een flyer, gebeld en die opgehaald.
- Zelfde voor de kookplaat. We hebben onze bosch kookplaat aangekocht bij RTV, 4.3 keer de prijs minder dan in België. En er gelijk een trip gemaakt. Maar dat doe je morgen niet.
Hou er rekening mee, dit neemt tijd, veel tijd, vergelijken, onderzoek, wat is nodig, wat doen we ermee, hoeveel besteden we en hoe gaan we ermee om.
En bovendien, en helaas in België en Nederlands schermen veel bedrijven met promoties, lage prijs garanties en meer. Alleen voor de grote(re) bedrijven de dag van vandaag krijgen hun eigen model nummer dus het is onmogelijk om op nummer alleen te vergelijken.
En zoals reeds gemeld hier dus daar zal ik niet over uitbreiden, altijd de NIS en toestel opmeten. En spreek eens met de mensen in je buurt, in de familie.
Om af te ronden
Afhankelijk van wat je klaarmaakt kun je ook plaatsbesparende en meer belangrijk comfortabele zaken aankopen. Doe dit niet vanaf dag 1 maar er eens aan denken kan geen kwaad. Wij hebben een keukenrobot bosch malm met geloof ik 12 extra dingen die je erop kan monteren. Fruitpers? malm. Veel aardappelen of groenten in schijfjes doen, malm. vlees in gehakt doen, malm. Wij maken regelmatig iets klaar op basis van gehakt, beide onze ouders hebben fruitbomen, houden van winterse schotels dus voor ons is dat iets dat werkt en handig is. Maar dat is niet voor iedereen zo.
En als laatste:
Stopcontacten!