Toon posts:

IKEA keuken anno 2023 in nieuwbouw woning

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 20:46
Door de dalende huizenprijzen is ons budget voor de renovatie van onze nieuwe woning toch een stuk lager uitgevallen dan verwacht. Dus moeten er keuzes gemaakt worden.

In ons oude huis hadden we een tijdje terug ook al onze keuken vernieuwd, ook bij IKEA gehaald. We hebben de kastjes / lades / frontjes etc daar besteld naar aanleiding van ons ontwerp met hun eigen software.

De werkbladen, wastafel en de inbouw apparatuur hebben we extern bij andere zaken gekocht.
En dit is eigenlijk allemaal prima bevallen. Nu zitten we dus te kijken naar wat we gaan doen in het nieuwe huis.

Het prijsverschil met veel andere keukenbedrijven is toch best groot. Maar waar zit dat verschil nou precies in? Ik weet dat de kastjes van IKEA gemaakt zijn van een soort 'spaanplaat' / geperste houtvezels. Maar ten eerste, is dat nou 'kwalitatief' minder? Gaat dat minder lang mee in de praktijk? Heeft de houten constructie nou echt wat te lijden in een keuken? Het lijkt mij dat vooral de scharnieren van de lades / deurtjes en de frontjes meer aan slijtage onderhevig zijn dan de kastconstructie zelf.

En daarnaast, werken veel andere keukenboeren niet stiekem ook met kasten van geperst hout of mdf?

Het feit dat alles 'standaard' is bij IKEA is op zich geen probleem. We gaan een open keuken bouwen in een volledige gestripte woonkamer dus we kunnen in principe op een 'blank canvas' beginnen.

Enfin, is de kwaliteit van de kastjes van IKEA nou beduidend minder dan die van 'dure' keukenzaken? Andere zaken om rekening mee te houden?

Dankje.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-03 12:37
Hoe is de Ikea keuken bevallen in jullie oude huis?

Hoe vind je de kwaliteit daarvan?

Ik denk dat het goed kan zijn, misschien is ie wat sneller op dan een andere keukenmerk?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:57
Het prijsverschil zit met name in de aantallen. Ikea verkoopt dezelfde keukens over de hele wereld in enorme aantallen. Dat heeft natuurlijk invloed op de prijs.
De kastjes zijn inderdaad van spaanplaat. Of dat bij de keukenconcurrent en dergelijke niet zo is durf ik niet te zeggen maar ik betwijfel het. De deurtjes zijn van MDF trouwens.

Mocht er toch een scharniertje stuk gaan dan haal je zo een nieuwe bij IKEA.
Bovendien geven ze 25 jaar garantie op keukens.

[Voor 15% gewijzigd door remmuz op 27-01-2023 14:20]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast de kostenbesparing door massaproductie zal een reus als Ikea ook véél lagere marges hanteren dan een normale keukenboer. Eigenlijk bestaat een gemiddelde keuken voor 50-80% uit marge afhankelijk van het merk. Ja, een Siematic heeft duurdere materialen en afwerking dan iets van de keukenconcurrent, maar reken maar dat een keuken van 50k+ euro "iets" aan marge heeft.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-03 10:59
Onze keukenkastjes van een keukenboer kwam ook al in elkaar gezet thuis binnen, daar zal ook wel wat winst in zitten.

Wij hebben ook een jaar of 5 een Ikea keuken gehad (tot we gingen verhuizen), prima bevallen, merk echt geen verschil met onze huidige duurdere keuken.

Deze verkoper was via via weer een bekende wat de prijs vrij eenvoudig deed halveren. Dan komt deze al snel in de buurt van de Ikea prijs. En er zal nog steeds winst gemaakt worden...

Oh, en bij Ikea is (was) alles op standaard maten natuurlijk, bij een keukenboer passen ze hier en daar wat maten aan om het passen te maken (kastje iets breder bijvoorbeeld). Pas je niet in die standaard dan moet je niet bij Ikea zijn. Maar is bij TS dus niet het geval begrijp ik.

[Voor 23% gewijzigd door Master__R op 27-01-2023 14:26]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:24
remmuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:17:

De kastjes zijn inderdaad van spaanplaat. Of dat bij de keukenconcurrent en dergelijke niet zo is durf ik niet te zeggen maar ik betwijfel het. De deurtjes zijn van MDF trouwens.
Eigenlijk maakt iedereen de kastjes van spaanplaat, of je nou er eentje bij de Ikea koopt, bij een mandemakers toko of eentje die op maat is, de basis is vaak gemelamineerd spaanplaat.

Maarrr, er zit nogal wat kwaliteit tussen het spaanplaat, vooral in de persing.
De duurdere bedrijven gebruiken spaanplaat met een veel hogere persing waardoor het materiaal steviger is en de kastjes vaak een stuk zwaarder aanvoelen. ;)

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24

Alfisti

CaffeineJunkieXL

FabianGTI schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Maarrr, er zit nogal wat kwaliteit tussen het spaanplaat, vooral in de persing.
De duurdere bedrijven gebruiken spaanplaat met een veel hogere persing waardoor het materiaal steviger is en de kastjes vaak een stuk zwaarder aanvoelen. ;)
Maar is een IKEA keuken dan slechter dan eentje van bijvoorbeeld Bruynzeel (of andere keuken uit de onderkant van de Mandemakers groep)? Ik snap dat het geen Poggenpohl of Bulthaup is :+

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma als de TS en twijfel wat wijsheid is. Een nadeel van IKEA vind ik dat er geen ruimte is achter de kastjes om leidingen weg te werken, de kastjes zitten tegen de muur aan. Dus alles infrezen in de muur of de 11cm verhoogde plint nemen in plaats van de 8cm standaard en daar dan alles monteren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Ik ben van volgend principe: als je je zin vind in het aanbod van IKEA, kan je geen betere prijs/kwaliteit vinden. Heb je specifieke wensen, passen de maten niet of staan de kleuren je niet aan, kijk dan verder.

Andere keukenboeren maken de kastjes evengoed van goedkope spaanplaat, er komt gewoon een ander laminaatje op.

Wat anders is een timmerman die keukens op maat maakt, mijn neef doet dat en vroeg om onze Ikea keuken te mogen narekenen; hij kwam op dezelfde prijs, maar dan zonder de apparaten (inductie 5pits, dampkap, oven, combimicrogolf, koelkast). Vond dat best nog meevallen voor maatwerk (alles perfect gecentreerd, geen overbodige gaatjes voor legplanken, ...); alleen gruwelijk hoge wachttijd (en vind je een timmerman die snel aan de slag kan, dan kijk je beter verder...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:18
Wij gaan ook voor een ikea keuken. Helemaal niks mis mee, zit kwalitatief gewoon goed in elkaar.

Het werkblad nemen we niet af via ikea, maar een derde partij. Ikea verijst namelijk dat de keuken helemaal door hun wordt geplaatst als je een maatwerkblad neemt.

Apparatuur zelf ingekocht via de bekende online aanbieders.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Alfisti schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:56:
Een nadeel van IKEA vind ik dat er geen ruimte is achter de kastjes om leidingen weg te werken, de kastjes zitten tegen de muur aan. Dus alles infrezen in de muur of de 11cm verhoogde plint nemen in plaats van de 8cm standaard en daar dan alles monteren.
Wat is de achterliggende reden hiervan? Zijn IKEA kastjes dieper dan die van anderen? Is er een verschil in montagewijze? Wat houd je tegen om wel die ruimte vrij te houden?

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Toen ik in 2019 mijn ikea keuken heb besteld duurde het ongeveer zes weken voordat echt alles er was.
Ik heb zelf twee linker handen en het budget om het te laten installeren.

Doe dat laatste vooral niet via Ikea. Hun externe partner is echt kompleet waardeloos.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 22:54
Ik heb 2x een IKEA-keuken gekocht. De eerste keer was rond 2009. Ik was erg tevreden over de kwaliteit en die keuken ziet er nog steeds prima uit.

De tweede keuken kocht ik in een ander huis in 2020. Daar ben ik niet echt tevreden over. Het frontje van de vaatwasser klemt, doordat het kastje een beetje ingezakt is. Er zit condens tussen het venster van de oven en de greep van de oven wiebelt en is niet vast te zetten.

Ik weet niet of ik gewoon pech heb gehad of dat het METOD systeem van slechtere kwaliteit is dan wat ze daarvoor gebruikten.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
naftebakje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:21:
Wat anders is een timmerman die keukens op maat maakt, mijn neef doet dat en vroeg om onze Ikea keuken te mogen narekenen; hij kwam op dezelfde prijs, maar dan zonder de apparaten (inductie 5pits, dampkap, oven, combimicrogolf, koelkast). Vond dat best nog meevallen voor maatwerk (alles perfect gecentreerd, geen overbodige gaatjes voor legplanken, ...); alleen gruwelijk hoge wachttijd (en vind je een timmerman die snel aan de slag kan, dan kijk je beter verder...).
Wat bedoel je nou precies? Dat de maatwerkkeuken aan alleen het kastenwerk net zoveel koste als de complete IKEA keuken inclusief apparatuur en blad?

Ik weet wel een beetje wat een keuken zelf fabriceren kost en er is geen enkele, maar dan ook echt geen enkele, kans dat iemand die maatwerk maakt ook maar in de buurt van een IKEA kastje kan komen. Reken een factor 3-5 ofzo. En met eigen frontjes nog veel meer.

En maatwerk is in een keuken vaak ook een beetje onzin. Je komt toch altijd weer op de standaard maten uit van al die keukenapparatuur. Wat anderen bieden is wat bredere afmetingen dan de max 80cm van IKEA. Voor lades is dat soms weleens leuk. Maar eigenlijk kan je met de 20-80cm van IKEA alles wel zo'n beetje bouwen wat je nodig zou hebben. Pas stukje er hier en daar tussen en je maakt er ook "maatwerk" van. :-).
[...]
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma als de TS en twijfel wat wijsheid is. Een nadeel van IKEA vind ik dat er geen ruimte is achter de kastjes om leidingen weg te werken, de kastjes zitten tegen de muur aan. Dus alles infrezen in de muur of de 11cm verhoogde plint nemen in plaats van de 8cm standaard en daar dan alles monteren.
Dat is vooral je gebrek aan fantasie :-).

Inderdaad, de standaard montage van IKEA is met een rails aan je muur waardoor je net 1cm ruimte overhoudt tussen je achterwanden en de muur. Maar als je bijvoorbeeld eerst op je muur een balk van x cm dikte bevestigd en daar de rails/kasten aanhangt dan is er ineens gewoon ruimte tussen de muur en je kasten. En ja, dan werkt de standaard diepte van je blad niet meer. Maar ook bij IKEA kan dat op maat en veel maatwerkbladen zijn ergens anders net zo goed geprijsd of zelfs voordeliger en de keuze is veel groter.

Net zoals met die plint. Zet je kastjes op een eigen gemaakte onderstel/plint en je bepaalt zelf exact hoe hoog je keuken wordt. Plinten (als afwerking) zijn zo te maken uit de afdekplaten die IKEA in dezelfde kleur verkoopt als de frontjes.

Kortom, ook met IKEA is er best wat aan maatwerk te bedenken.
Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Wat is de achterliggende reden hiervan? Zijn IKEA kastjes dieper dan die van anderen? Is er een verschil in montagewijze? Wat houd je tegen om wel die ruimte vrij te houden?
De Metod kasten zijn inderdaad zo gemaakt dat de rug bijna tegen de muur komt omdat de standaard bevestiging met een rails op de muur is. Maar zoals aangegeven, beetje creatief monteren en je bepaald zelf hoeveel ruimte je nodig hebt. En kan voor iets simpels natuurlijk ook gewoon een opening in de rug van het kastje maken, dat moet vaak toch.

[Voor 41% gewijzigd door CirclDigital op 27-01-2023 16:08]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:44

Flappiewappie

Hier nog meer

Zandah schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:31:
Ik heb 2x een IKEA-keuken gekocht. De eerste keer was rond 2009. Ik was erg tevreden over de kwaliteit en die keuken ziet er nog steeds prima uit.

De tweede keuken kocht ik in een ander huis in 2020. Daar ben ik niet echt tevreden over. Het frontje van de vaatwasser klemt, doordat het kastje een beetje ingezakt is. Er zit condens tussen het venster van de oven en de greep van de oven wiebelt en is niet vast te zetten.

Ik weet niet of ik gewoon pech heb gehad of dat het METOD systeem van slechtere kwaliteit is dan wat ze daarvoor gebruikten.
/off topic voor die oven kun je gewoon ikea bellen, krijg je nieuw rubbertje is het gefixt.

/on topic:
ervaring: 1 keuken laten inbouwen door ikea, 2e keuken zelf gebouwd van ikea (na dat ik bij keuken 1 dus had meegekeken hoe moeilijk het is). Alle twee meer dan tevreden. Ja er kan een boel op worden aangemerkt maar dat kan op andere keukens ook volgens mij.

Hier staat wat

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:54
Ik heb vroeger bij Ikea gewerkt, op de keukenafdeling.

Kwaliteit is gewoon prima. Value for money..
Er zijn zeker kwalitiatief betere kasten. Bijvoorbeeld waterproof inzet, of massief hout. Maar daar betaal je wel weer voor.

Metod systeem werkt allemaal prima. En je kan als je wilt ook combineren zoals je zelf schrijft. Apparatuur elder, blad elders.
Bladen kopen ze gewoon in bij fabrieken waar andere keukenboeren hun bladen ook bestellen. Alleen heeft Ikea wat minder keuze.

Apparatuur idem. Allemaal ism Electrolux ontwikkeld. Behalve de Lagan serie.
edit: lagere lijnen Whirphool, hogere lijnen Electrolux.

Zelf monteren is een prima optie ;). Bespaar je ook weer wat geld. Je moet alleen wel geduld hebben.. en een accutool / boormachine.

En m.b.t. sleuven van leiding achter kasten omdat je weinig ruimte hebt. Daarvoor krijg je dus hele grote diepe kasten terug.
Thuis heb ik de kasten 8cm los van de muur gezet om wel achter de kast weg te komen met leidingwerk. Hierdoor hebben we gelijk weer een mooi diep blad van 75.. Elk nadeel heeft z'n voordeel ;).

• CirclDigital
ZveenT schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:41:
Thuis heb ik de kasten 8cm los van de muur gezet om wel achter de kast weg te komen met leidingwerk. Hierdoor hebben we gelijk weer een mooi diep blad van 75.. Elk nadeel heeft z'n voordeel ;).
Precies, dat vindt ik zelf ook de fraaiste optie. En wat dieper werkblad is eigenlijk altijd erg prettig.

En dat heb ik in het verleden met een echte maatwerk keuken gedaan. Daar waren de kasten/laden dan ook nog wat dieper. Maar voor het prijsverschil zou ik nu altijd gaan voor IKEA kasten met eventueel de luxe in de afwerking van het blad en/of de frontjes.

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 16:52
Hier met volle tevredenheid een IKEA keuken, deze wel laten monteren zodat eventuele discussies over montage ook garantiewerk zijn.

Vaatwasser en oven ook van de IKEA genomen, is namelijk 'rebranded' Whirpool materiaal, en bevalt nu 3 jaar al dikke prima. Inductieplaat had ik zelf aangeschaft (AEG, blackline) en de monteurs van IKEA (derde partij) hebben deze netjes voor mij aangesloten.
Tevens inbouwkoelkast met vriezer,

Was voor nog geen 8000 euro klaar inclusief montage en apparatuur. Bij een Bruynzeel liep het al gauw op tot het dubbele.
Kwaliteit van de kastjes is mijn insziens prima. Frontjes zijn van MDF en ook prima.

Wat ik persoonlijk erg fijn vind is de dubbele besteklade met flush bestekbakken. :9
Ook de lades zelf werken prettig i.c.m. IKEA 365 'potten' qua hoogte.

Omdat mijn keuken ook nog eens een 'U' is heb ik naast de oven aan beide kanten uittrekrekken voor kruides etc genomen. Achteraf gezien had ik een pannencaroussel nog gewild, maar voorlopig prima zo. Zit ook een mooie verzonken diepe spoelbak in (meerprijs €100,-) en als ik het bovenblad zat ben, dan laat ik die wel custom maken in Belgisch hardsteen, dan ben ik nog steeds €5000,- goedkoper uit.

Uiteraard is de keuken niet zo 'fancy' (lees: dure merknamen en iets betere afwerking) als een keuken van Bruynzeel, maar vind het dubbele voor een stukje esthetiek nou niet echt een goede deal.

De vrouw des huizes wilt niks anders meer, dus dat zegt voor mij genoeg, iets met happy wife, happy life. :+

P.S. Ohja, service van IKEA was erg aangenaam, geen irritante verkooptactieken! _/-\o_

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:43
Joh dat zijn echt gewoon goede keukens. En wil je niet de "standaard Ikea look hebben", kijk bijvoorbeeld eens bij bedrijven die een andere look op een ikea keuken kunnen maken.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
mierenfokker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:03:
Joh dat zijn echt gewoon goede keukens. En wil je niet de "standaard Ikea look hebben", kijk bijvoorbeeld eens bij bedrijven die een andere look op een ikea keuken kunnen maken.

***members only***
Er zijn ook bedrijven waar je deuren en ladefronten voor Ikea kasten kunt laten maken uit plaatmateriaal. Voor Metod maar ook bv. Pax. Ook andere dan de standaard Ikea afmetingen. Bijvoorbeeld:

Members only:

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:57
FrankSpin schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:22:

Het werkblad nemen we niet af via ikea, maar een derde partij. Ikea verijst namelijk dat de keuken helemaal door hun wordt geplaatst als je een maatwerkblad neemt.
Ik heb 3 werkbladen in exotische maten laten maken door Ikea en die werden gewoon afgeleverd met de rest van de keuken. Door mij zelf geplaatst. Dat Ikea dat zelf wil plaatsen heb ik nog nooit van gehoord.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Wij hebben ook een IKEA keuken overwogen, maar in ons geval was het prijsverschil niet heel groot met de keukenboer.

Ik heb het niet verder onderzocht maar mijn inschatting is dat het verschil vooral bij kleine keukens interessant is.

• ZveenT
remmuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb 3 werkbladen in exotische maten laten maken door Ikea en die werden gewoon afgeleverd met de rest van de keuken. Door mij zelf geplaatst. Dat Ikea dat zelf wil plaatsen heb ik nog nooit van gehoord.
Kan je bestellen voor montage idd. Heeft ts verkeerd begrepen denk ik. Het kan alleen wel zo zijn dat de montage garantie op maatwerkbladen er niet is bij zelf monteren. Dat dacht ik mij herinneren. Is iets mee. 🙃

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:39

BazzH

Kei-goed...

[...]

Maar is een IKEA keuken dan slechter dan eentje van bijvoorbeeld Bruynzeel (of andere keuken uit de onderkant van de Mandemakers groep)? Ik snap dat het geen Poggenpohl of Bulthaup is :+

Gewoon een 10 cm dieper blad bestellen. Hebben wij ook voor het grootste deel van het blad. Wel fijn, net iets dieper.

Think smart........ Act stupid........

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
CirclDigital schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:33:
[...]Wat bedoel je nou precies? Dat de maatwerkkeuken aan alleen het kastenwerk net zoveel koste als de complete IKEA keuken inclusief apparatuur en blad?

Ik weet wel een beetje wat een keuken zelf fabriceren kost en er is geen enkele, maar dan ook echt geen enkele, kans dat iemand die maatwerk maakt ook maar in de buurt van een IKEA kastje kan komen. Reken een factor 3-5 ofzo. En met eigen frontjes nog veel meer.
....
Euh, hij kwam toch echt op die prijs uit, geplaatst zoals van Ikea maar zonder de toestellen. En het écht is geen prutser (is zelfstandig geworden omdat ie de tijd wou nemen om het perfect te doen), eenmanszaak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:08
Ook ooit een Ikea keuken gehad. Dat beviel prima (En ik zag dat deze nu het huis weer op funda stond werd aangeprezen als moderne keuken, na 20 jaar)
Enige punt van aandacht bij Ikea keukens is dat de kastjes altijd wit zijn. Kies je bijvoorbeeld zwarte deurtjes, dan zou ik geen Ikea keuken nemen omdat dan in de kier tussen de deurtjes steeds een witte streep van het kastje zelf zichtbaar is.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
MeTooPV schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:03:
Ook ooit een Ikea keuken gehad. Dat beviel prima (En ik zag dat deze nu het huis weer op funda stond werd aangeprezen als moderne keuken, na 20 jaar)
Enige punt van aandacht bij Ikea keukens is dat de kastjes altijd wit zijn. Kies je bijvoorbeeld zwarte deurtjes, dan zou ik geen Ikea keuken nemen omdat dan in de kier tussen de deurtjes steeds een witte streep van het kastje zelf zichtbaar is.
De corpussen worden tegenwoordig ook in zwart geleverd: https://www.ikea.com/nl/n...houteffect-zwart-90205634

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-03 11:24
Mooi!’ Wist ik helemaal niet, terwijl ik dit jaar een nieuwe Ikea keuken ga kopen. Is ook maar iets duurder dus prima!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 15:56

pmeter

Poes!

Ikea heeft ook een prijsvoordeel doordat ze geen grote showroom met veel personeel hebben waar doorgaans maar een handvol klanten rondloopt. Ikea heeft wel een showroom, maar met 1000x meer klanten.

[Voor 17% gewijzigd door pmeter op 28-01-2023 21:40]

• CirclDigital
Probleem is een beetje dat het niet volledig wordt doorgevoerd, lades zijn nog steeds alleen in de lichte grijs/witte versie verkrijgbaar.

En eigenlijk wil je ook geen donker binnenwerk, in de praktijk is dat super onhandig omdat je dan eigenlijk met verlichting in je kastjes moet gaan werken.

[Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 29-01-2023 11:04]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
CirclDigital schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Probleem is een beetje dat het niet volledig wordt doorgevoerd, lades zijn nog steeds alleen in de lichte grijs/witte versie verkrijgbaar.

En eigenlijk wil je ook geen donker binnenwerk, in de praktijk is dat super onhandig omdat je dan eigenlijk met verlichting in je kastjes moet gaan werken.
Hier een Ikea basis gepakt met zwarte kasten. Ik ondervind geen hinder van gebrek aan licht in de kastjes. In de meeste kasten en laden hebben we bovendien de LED verlichting genomen. Voordeel van Ikea is dat die dus maar 25 euro per la kost. Dat is een koopje. Voor 2-300 heb je overal verlichting in je kasten en lades. Vind het prachtig en luxe ogen. :)

@Stab Kwaliteit van de kasten is gewoon goed. Geperst spaanplaat zoals alle merken dan doen.

Prijsverschil zit ‘m in grote aantallen, lage (advies)kosten en het feit dat je het zelf moet opbouwen. En onderschat de marges van keukenwinkels niet. Die is vrij hoog. Die verkopers strijken behoorlijke bonussen op. Bij Ikea zal geen medewerker een euro meer krijgen als jij je keuken daar koopt.

Er is een levendige industrie ontstaan rondom het Ikea Metod systeem. Vele bedrijven leveren deuren/frontjes, werkbladen etc. voor dit systeem. Als je dus bij 4 winkels shopt (Ikea, frontjes, apparatuur, werkblad) kan je een unieke keuken samenstellen. Je moet wél handig zijn.

• CirclDigital
t14wo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:15:
[...]
Hier een Ikea basis gepakt met zwarte kasten. Ik ondervind geen hinder van gebrek aan licht in de kastjes. In de meeste kasten en laden hebben we bovendien de LED verlichting genomen.
Die verlichting is er dus alleen voor de luxe uitstraling, niet door het gebrek aan licht :-).

[Voor 4% gewijzigd door CirclDigital op 29-01-2023 11:19]

• t14wo
CirclDigital schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Die verlichting is er dus alleen voor de luxe uitstraling, niet door het gebrek aan licht :-).
Nou, ik merk dat het echt heerlijk is om ‘s-svonds niet de keuken te verlichten als je iets wil pakken. Dat is wel lekker. Bij ons staat de keuken namelijk vlak naast de zithoek.

• Joris-Jansen
t14wo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Hier een Ikea basis gepakt met zwarte kasten. Ik ondervind geen hinder van gebrek aan licht in de kastjes. In de meeste kasten en laden hebben we bovendien de LED verlichting genomen. Voordeel van Ikea is dat die dus maar 25 euro per la kost. Dat is een koopje. Voor 2-300 heb je overal verlichting in je kasten en lades. Vind het prachtig en luxe ogen. :)

@Stab Kwaliteit van de kasten is gewoon goed. Geperst spaanplaat zoals alle merken dan doen.

Prijsverschil zit ‘m in grote aantallen, lage (advies)kosten en het feit dat je het zelf moet opbouwen. En onderschat de marges van keukenwinkels niet. Die is vrij hoog. Die verkopers strijken behoorlijke bonussen op. Bij Ikea zal geen medewerker een euro meer krijgen als jij je keuken daar koopt.

Er is een levendige industrie ontstaan rondom het Ikea Metod systeem. Vele bedrijven leveren deuren/frontjes, werkbladen etc. voor dit systeem. Als je dus bij 4 winkels shopt (Ikea, frontjes, apparatuur, werkblad) kan je een unieke keuken samenstellen. Je moet wél handig zijn.
Heb je foto’s van je keuken? Ben wel benieuwd.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:47

CeesKees

I rest my Kees

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:29:
Toen ik in 2019 mijn ikea keuken heb besteld duurde het ongeveer zes weken voordat echt alles er was.
Ik heb zelf twee linker handen en het budget om het te laten installeren.

Doe dat laatste vooral niet via Ikea. Hun externe partner is echt kompleet waardeloos.
Verschilt per partner denk ik. Hier was er een waar ik zeer tevreden over was.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +20Henk 'm!

• t14wo
Joris-Jansen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Heb je foto’s van je keuken? Ben wel benieuwd.
Tuurlijk!
Members only:

• Joris-Jansen
Oh wauw! Prachtig zeg. Alles van Ikea?

En het klopt dat de lades wel gewoon wit zijn?

Waar heb je het blad vandaan?

[Voor 9% gewijzigd door Joris-Jansen op 29-01-2023 17:58]

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
MeTooPV schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:03:
Nee hoor je kan ze nu ook in kleur krijgen:

https://www.ikea.com/nl/n...dbruin-s09452139/#content

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-02 17:59

vrotogel

leest vooral mee

Onze Ikea keuken komt over een paar maanden. De tip over verlichting en zwarte basiskastjes zijn meegenomen als wens voor de uiteindelijke opdracht. We laten alles verzorgen door Ikea en partner (van der velde). Bij Bruijnzeel ook een prima optie gekregen maar dat was wel zwaar inleveren op de apparatuur. Bij Ikea hebben we voor hetzelfde bedrag een topklasse vaatwasser, een prachtige inductieplaat met afzuiging geintegreerd, betere oven en magnetron. Ook de kraan is van een andere orde.
Geschrokken van de reviews van Bruijnzeel hebben we bij Ikea toch nog een offerte / design gestart. En nee, niet alles is mogelijk maar 25 jaar garantie en 10 jaar op montage was voor ons toch wel de reden om met Ikea in zee te gaan. Voor een prima prijs.

Life 's hard and then you die

• t14wo
Joris-Jansen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Oh wauw! Prachtig zeg. Alles van Ikea?

En het klopt dat de lades wel gewoon wit zijn?

Waar heb je het blad vandaan?
Dank! Blad is van 123werkbladen.

• Joris-Jansen
t14wo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Dank! Blad is van 123werkbladen.
Super!! Daar heb ik ook mijn werkblad bij mijn vorige keuken vandaan. (Perfect geregeld, wel met Poolse monteurs, maar zat er strak en netjes in).

Grappig feitje. Bij die keuken had ik ook voxtorp frontjes (wit mat). En we gaan nu voor voxtorp donkergrijs, zelfde als die van jou dus!

Maar het werkblad vinden we prachtig. Kun je het serienummer delen?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
Wij hebben vorig jaar onze keuken bij de IKEA vandaan gehaald. Zelf alles samengesteld online. Een deel kon direct worden geleverd, een aantal onderdelen weg moeten halen uit twee IKEA vestigingen. Apparatuur hebben we online gekocht.

Montage hebben wij laten doen bij RIS Montage uit Almere. Is goed bevallen. Zij plaatsen dagelijks keukens voor de IKEA, maar zijn ook 'los' in te schakelen. Omdat onze IKEA (Zwolle) monteert met een andere partner hebben wij ze zelf benaderd. Doorlooptijd van samen stellen tot de montage was slechts 6 weken. Aanrader!

• t14wo
Joris-Jansen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Super!! Daar heb ik ook mijn werkblad bij mijn vorige keuken vandaan. (Perfect geregeld, wel met Poolse monteurs, maar zat er strak en netjes in).

Grappig feitje. Bij die keuken had ik ook voxtorp frontjes (wit mat). En we gaan nu voor voxtorp donkergrijs, zelfde als die van jou dus!

Maar het werkblad vinden we prachtig. Kun je het serienummer delen?
De frontjes zijn meer uit nood geboren. De levertijd van massief houten fronten van een ander bedrijf was te lang. Over een paar jaar als dit versleten/saai is vervangen we het nog wel.

Het is Fentistone van type White Ash. (Prijsgroep 3) de monteurs waren oost europees ook, maar ze hebben het perféct geplaatst. Ik heb nog nooit zo’n mooie kitrand gezien bij de Bora kookplaat (vlakinbouw).

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-03 20:35
In mijn kennissenkring heb ik gehoord dat ze voor een Kvik keuken zijn gegaan. Beetje vergelijkbaar met ikea prijzen begreep ik toen, maar ik heb zelf geen ervaring. Maar misschien is dat nog iets?

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:29
Paar weken terug bij een aantal keukenboeren geweest. Kregen meteen dikke korting, ik heb altijd het gevoel als ik dikke korting kan krijgen opgelicht word.

Wellicht een idee om nog in Duitsland te kijken, daar zijn de keukens een stuk goedkoper.

• ZveenT
powerboat schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:38:
Paar weken terug bij een aantal keukenboeren geweest. Kregen meteen dikke korting, ik heb altijd het gevoel als ik dikke korting kan krijgen opgelicht word.

Wellicht een idee om nog in Duitsland te kijken, daar zijn de keukens een stuk goedkoper.
Duitsland goedkoper is volgens mij achterhaald tegenwoordig. Dacht dat dit pre internet zo was. Inmiddels wordt alles toch vergeleken.

Nog een voordeel van Ikea: geen dikke kortingen (soms wel iets/ op apparatuur). Maar altijd een transparante prijs.

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:31
Kreeg in 2022 een nieuwbouwwoning opgeleverd waar nog een keuken in geplaatst moest worden. IKEA is top wat betreft prijs/kwaliteit. Nog een extra tip: Bestel de keuken in een Duitse IKEA en haal hem daar op. Scheelde mij iets van 20-25%. En laat de keuken niet plaatsen door een IKEA-partner. Die zijn veel te duur. Via Werkspot kun je prima iemand vinden voor de installatie.

[Voor 22% gewijzigd door stekkercontact op 29-01-2023 22:37]

• FrankSpin
t14wo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Tuurlijk!

***members only***
Erg mooi! Welke frontjes zijn dit? En is dit inclusief witte corpus? Zie je daar wat van als je er recht voorstaat?

• t14wo
FrankSpin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Erg mooi! Welke frontjes zijn dit? En is dit inclusief witte corpus? Zie je daar wat van als je er recht voorstaat?
Nee, uiteraard donkere kasten gekozen. Anders zou je dat zeker zien. Zijn Voxtorp fronten.

• FrankSpin
t14wo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Nee, uiteraard donkere kasten gekozen. Anders zou je dat zeker zien. Zijn Voxtorp fronten.
Bedankt! Mijn vrouw vindt het blad ook erg mooi, weet je zo welk blad het van 123 werkbladen is? Ook tevreden over hun plaatsing? Heb hier ook offerte van hun liggen, viel mij alles mee qua prijs (dekton blad)

• t14wo
FrankSpin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Bedankt! Mijn vrouw vindt het blad ook erg mooi, weet je zo welk blad het van 123 werkbladen is? Ook tevreden over hun plaatsing? Heb hier ook offerte van hun liggen, viel mij alles mee qua prijs (dekton blad)
Plaatsing is uitstekend gedaan. Dit is de kitrand van mijn Bora die ze er kosteloos in geplaatst heben. (Altijd voor vlakinbouw gaan. Is veel mooier en hygienischer)

Helaas had de eerste een scheur in het blad. Die hebben ze wel geplaatst, terwijl een nieuwe gemaakt werd. 6 weken later is die uiteindelijk vervangen.

Blad Fentistone White Ash hier in gepolijst. Is ook zijdeglans beschikbaar. Achteraf had ik daarvoor gekozen. Gepolijst krijg je toch haarkrasjes die je ziet bij lichtweerkaatsing. Kan er vast wel uitgepolijst worden. Dat doe ik wel als het blad 5 jaar oud is.

[Voor 14% gewijzigd door t14wo op 30-01-2023 13:11]

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:45
FrankSpin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Wij hebben voor ons IKEA keukeneiland daar ook een werkblad laten maken.
Als het niet zo'n zwaar blad is stelt montage echt niks voor. Even netjes uitlijnen en overal vast kitten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
Ik heb mijn (traditionele) Ikea keuken 11 cm naar voren gezet, en voor zien van een 72 cm diep Ikea blad, spoelbak en kraan van ander merk.
De hoogte is 98 cm (maar ik ben ook vrij lang) het geheel staat nu op eiken poten van ...Ikea.
Dit alles maakt een simpele goedkope keuken ineens een stuk méér imposant, zoiets als een keukeneiland dat tegen de muur aanstaat.
Het blad is eiken en de fronten zijn glanzend wit, de dubbele spoelbak is ook wit, de PVC vloer is eiken.
Jammer dat Ikea niet op maat gemaakte (zij) panelen levert, dat zijn nu 2 tegen elkaar gezette fronten...
De achterwand zijn glanzend witte tegels van 30x60cm zonder voeg tegen elkaar geplakt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• FrankSpin
natural colour schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:09:
Ik heb mijn (traditionele) Ikea keuken 11 cm naar voren gezet, en voor zien van een 72 cm diep Ikea blad, spoelbak en kraan van ander merk.
De hoogte is 98 cm (maar ik ben ook vrij lang) het geheel staat nu op eiken poten van ...Ikea.
Dit alles maakt een simpele goedkope keuken ineens een stuk méér imposant, zoiets als een keukeneiland dat tegen de muur aanstaat.
Het blad is eiken en de fronten zijn glanzend wit, de dubbele spoelbak is ook wit, de PVC vloer is eiken.
Jammer dat Ikea niet op maat gemaakte (zij) panelen levert, dat zijn nu 2 tegen elkaar gezette fronten...
De achterwand zijn glanzend witte tegels van 30x60cm zonder voeg tegen elkaar geplakt.
Een foto zegt meer dan….

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-03 07:06
natural colour schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:09:
Dat vind ik ook zo ongeveer het enige nadeel, hier 2,5 jaar geleden zelf geplaatst. Ikea kasten, ikea eiland fronten, fronten andere deel zelf losse panelen voor besteld en gemonteerd, blad laten doen ook 123…

Inmiddels zitten er tegeltjes op de achterwand, en een ander barretje

[Voor 5% gewijzigd door Bakema op 02-02-2023 23:04]

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 10:21
Hier ook een ikea keuken. Wel helemaal zelf samengesteld. Het blad komt van een bedrijf dat het speciaal op maat heeft gemaakt. Ik kijk even of ik fotos heb. Zelf bedacht en geplaatst.

Ik denk dat het totaal zo’n 5000€ was.

[Voor 61% gewijzigd door roger_s op 03-02-2023 08:38]

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wij hebben vier jaar geleden ook gekozen om een keuken samen te stellen. Hierbij kozen we voor:
  • Basiselementen van IKEA
  • Natuurstenen aanrecht
  • Massief eiken frontjes
  • A-merk apparatuur
Ik heb weinig aan te merken op de kwaliteit van de basiselementen van de IKEA. Het enige waar we rekening mee moesten houden van de maatvoering van de vaatwasser. Wel zie ik dat de lades wat meer speling hebben en dat het allemaal wat minder robuust aanvoelt.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 01:33

Bene

list incomprehension

Ook aardig om te noemen: er zijn verschillende spuiterijen die Ikea keuken kastjes kunnen verven voor je en dat zo als dienst aanbieden. Dan heb je voor een vriendelijk bedrag ook nog iets unieks.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:00
Hoe zit het tegenwoordig met vaatwassers en Ikea fronten. Enkele jaren terug ook een Ikea method gehad in ons vorige huis. Toen moest je de (Siemens) vaatwasser monteren met zo'n speciaal scharnier waarbij de klep naar voren schoof. Dat was toen echt onhandig, waarbij het front er vaak afviel.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
Mijn keuken heb ik al uitgebreid getoond in het keuken topic: orf in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Dat is in de basis ook IKEA, maar met andere fronten, een dekton blad en Blum legraboxen laden.

• CirclDigital
Verder schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:03:
Wel zie ik dat de lades wat meer speling hebben en dat het allemaal wat minder robuust aanvoelt.
In vergelijking met wat dan?

Als je zelf andere frontjes hebt gekozen dan is die speling waarschijnlijk het gevolg van je keuze voor massief hout. Daar moeten ze grotere toleranties aanhouden vanwege de werking. Heb je met plaatmateriaal geen last van.

En de Maximera lades en beslag zijn gewoon van Blum. Net zo goed of zelfs beter dan de meeste middenklasse keukens.

• CirclDigital
Kon je daarbij de standaard IKEA boringen gebruiken of heb je die nog aan moeten passen?

• orf
CirclDigital schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Kon je daarbij de standaard IKEA boringen gebruiken of heb je die nog aan moeten passen?
Ik heb fronten van keukenfronten.com gebruikt. De scharnierboringen zijn gelijk aan die van IKEA. De fronten voor de laden heb ik zonder boringen besteld en zelf geboord. De rails in de kasten heb ik ook zelf geboord.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 07:44
aalekss schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:24:
In mijn kennissenkring heb ik gehoord dat ze voor een Kvik keuken zijn gegaan. Beetje vergelijkbaar met ikea prijzen begreep ik toen, maar ik heb zelf geen ervaring. Maar misschien is dat nog iets?
Wij overwogen Ikea met custom frontjes maar zijn uiteindelijk voor kvik gegaan vanwege de diepere en hogere kastjes. Ik zou zeggen dat de frontjes iets luxer zijn maar verder denk ik redelijk vergelijkbaar. (M’n zus heeft een paar jaar terug een Ikea keuken geïnstalleerd)

Bij kvik krijg je ook gewoon een gespecificeerde offerte met alle individuele onderdelen. Geen gekoehandel / vage kortingen. Wij hebben het flatpack laten leveren en zelf geïnstalleerd. Ook dat was niet ingewikkelder dan bij Ikea.

[Voor 4% gewijzigd door Charly op 03-02-2023 10:32]

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Als je zelf andere frontjes hebt gekozen dan is die speling waarschijnlijk het gevolg van je keuze voor massief hout. Daar moeten ze grotere toleranties aanhouden vanwege de werking. Heb je met plaatmateriaal geen last van.

En de Maximera lades en beslag zijn gewoon van Blum. Net zo goed of zelfs beter dan de meeste middenklasse keukens.
Nee. Dat staat los van de frontjes. Dit zit m onder andere in de speling in de rails van de lades en het materiaalgebruik. De bodem van de lade zit standaard met één schroefje vast aan de achterkant. Voor de rest ligt deze er los in. Achteraf zou ik er denk ik ook voor kiezen om alle onderdelen met elkaar te verlijmen.

Toen wij onze vorige keuken kochten bij een keukenboer stond de verkoper in de keukenla. Dit zou ik bij een lade van onze Ikeakeuken niet uit willen proberen. Nu denk ik niet dat het staan in de keukenla een use case is waar je een keuken op moet uitzoeken, maar het zegt wel iets over de bouwsterkte.

Overigens ben ik prima tevreden over onze keuken en vind dat Ikea prima kwaliteit levert voor die prijs. Ik denk echter wel dat je bij keukenboeren een stevigere keuken krijgt (voor een stevigere prijs). Daar staat tegenover dat elk kapot onderdeel makkelijk vervangen kan worden na een ritje naar de winkel.

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:11
Stab schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:01:
Enfin, is de kwaliteit van de kastjes van IKEA nou beduidend minder dan die van 'dure' keukenzaken? Andere zaken om rekening mee te houden?
Hier een vrij nieuwe IKEA Method keuken (2021). Zelf inclusief apparatuur geïnstalleerd, dat was goed te doen. Voor het blad was een tweede persoon nodig. Erg tevreden, voelt allemaal (nog) solide aan.
Mijn zus heeft een nieuwe Siematic keuken. Als ik daar een kast of lade open trek en dat vergelijk met mijn IKEA keuken, dan voelt dat een stuk steviger. Verder hebben we beide wit hoogglans, maar als ik in de weerspiegeling kijk dan is dat Siematic echt strak strak en hebben mijn IKEA panelen een soort "structuur"
Geen idee of je er wat aan hebt, beetje appels met peren vergelijking natuurlijk :+

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:04

Sharky

Skamn Dippy!

Een kundig in elkaar gezette IKEA-keuken waar normaal mee om wordt gegaan moet volgens mij net zo lang meegaan als een 'normale' keuken. De kwaliteit zal een tikje minder zijn, maar is te overzien volgens mij. De kwaliteit gaat niet evenredig mee omlaag met de prijs.

This too shall pass

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wat me bij de lades/fronten wel tegenvalt is dat ze nogal snel een beetje afhangen. Goed, met stellen kom je een hoop, maar zeker een lade met bijvoorbeeld een afvalbak die je nog eens wat aanduwt hangt wel scheef...

• CirclDigital
deWit schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:13:
Wat me bij de lades/fronten wel tegenvalt is dat ze nogal snel een beetje afhangen. Goed, met stellen kom je een hoop, maar zeker een lade met bijvoorbeeld een afvalbak die je nog eens wat aanduwt hangt wel scheef...
Echt een kwestie van goed stellen en bevestigen. Bij zware belasting kan een extra schroefje in de ladegeleider nooit kwaad maar de IKEA/Blum lades blinken uit in eenvoudige stelbaarheid.

• CirclDigital
Verder schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Toen wij onze vorige keuken kochten bij een keukenboer stond de verkoper in de keukenla. Dit zou ik bij een lade van onze Ikeakeuken niet uit willen proberen. Nu denk ik niet dat het staan in de keukenla een use case is waar je een keuken op moet uitzoeken, maar het zegt wel iets over de bouwsterkte.

Ik denk echter wel dat je bij keukenboeren een stevigere keuken krijgt (voor een stevigere prijs).
Ik zie veel de woorden "ik denk" ipv objectieve vergelijkingen :-). Veel zal gaan om het gevoel ipv echt praktische verschillen. Inderdaad de lades van IKEA zijn lichter dan veel anderen. Ze maken optimaal gebruik van het materiaal met relatief lage achterkanten en die metalen zijsteunen. Maar of het praktisch veel uitmaakt is maar zeer de vraag.

En je lijkt vooral in het verhaaltje van de verkoper te zijn getrapt. Zeer waarschijnlijk een speciaal geprepareerd onderdeel aangezien zelfs met het meest zware beslag van Blum het vaak bij een lade gaat om max 80kg belasting. Bij een normale lade is het 25-40kg, meer dan genoeg natuurlijk voor een keuken. En zeker in een spaanplaten corpus.

Maar inderdaad, de anderen hebben soms een iets meer "premium" feel. Vaak wel tegen minstens een meerprijs van 2 of 3x wat IKEA rekent. Ik zou eerder investeren in betere apparatuur dan wat IKEA verkoopt....

[Voor 23% gewijzigd door CirclDigital op 03-02-2023 13:58]

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:31
Hier ook een IKEA keuken, al 6 jaar lang inmiddels. Goede kwaliteit hoor.. Niks te klagen. In vorige huis ook IKEA keuken, na 5 jaar gewoon prima!
t14wo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Tuurlijk!

***members only***
Wow, mooi. Wij zitten te kijken naar zwarte frontjes ter vervanging van onze huidige witte. Niet enorm last van vette plekken? In de winkel schrokken we er enorm van hoeveel vette vingers erop zaten enzo. Is natuurlijk wel door honderden mensen aangeraakt haha.

• t14wo
evadnl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:48:
Hier ook een IKEA keuken, al 6 jaar lang inmiddels. Goede kwaliteit hoor.. Niks te klagen. In vorige huis ook IKEA keuken, na 5 jaar gewoon prima!

[...]

Wow, mooi. Wij zitten te kijken naar zwarte frontjes ter vervanging van onze huidige witte. Niet enorm last van vette plekken? In de winkel schrokken we er enorm van hoeveel vette vingers erop zaten enzo. Is natuurlijk wel door honderden mensen aangeraakt haha.
Er komen zeker vervlekken op, maar dat valt heel erg mee. Ik ga met een combinatie van spiritus en detol in een spuitfles er eens in de 2 weken overheen. De spiritus zorgt ervoor dat het streeploos opdroogt. Gewoon erop spuiten en daarna met een theedoek droogmaken.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-03 11:23

PinusRigida

I put the p in pool.

Define "dure keukenzaken"... want daar zit ook wel 'rek' op.

vb. Het meubilair in heel m'n huis werd op maat gemaakt, inclusief keuken, het was sowieso duurder dan Ikea, ook logisch: op maat, werkmannen komen het terplekke opzagen en plaatsen, etc... maar is ook "gewoon" pershout, misschien -ik ken daar niks van- kwalitatief beter, of dikkere planken dan die van Ikea, maar pershout nontheless... dus ik vermoed niet héél veel verschil in kwaliteit met Ikea, denk dat het hem vooral zit in de maatafwerking en de details: zefgekozen handvaten, robuuste scharnieren met dempertjes...

Maar een maat van me heeft z'n eigen meubelspeciaalzaak die op maat, maar uitsluitend in eikenhout werkt. Da's van een héél andere categorie dan wat in mijn huis staat, zowel op gebied van prijs als op gebied van kwaliteit, dat kan je gewoon niet vergelijken.
Massief eiken (keuken)meubels, daartegenover is Ikea = karton dus ja, daar zit dan weer veel verschil op.

[Voor 22% gewijzigd door PinusRigida op 03-02-2023 16:03]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mja, hier ook een Ikea keuken sinds 2015. Meeste twijfels heb ik over de apparatuur. De kastjes etc blijven wel okee. Maar goed, het is ook alweer 8 jaar oud, dus als ik binnenkort eens wat apparatuur moet vervangen is dat misschien ook niet heel raar.

We hebben hier ook veel meubels van Ikea. Die vallen wel onder de categorie "1 keer neerzetten en vooral niet verplaatsen" want dan gaat het stuk :) Maar ook dan geldt dat het relatief goedkoop was en het geen ramp is om te vervangen door wat nieuw karton :P

Natuurlijk zijn er kwalitatief veel betere spullen te vinden, maar met huisdieren en kids in huis is het ook niet zo erg als je er simpelweg van uitgaat dat het toch wel vernaggeld wordt. Als ik nu dure meubels zou kopen, dan zou ik daar helemaal panisch over gaan doen dat het netjes moet blijven.

[Voor 52% gewijzigd door Lethalis op 03-02-2023 16:00]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• CirclDigital
PinusRigida schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:52:
vb. Het meubilair in heel m'n huis werd op maat gemaakt, inclusief keuken, het was sowieso duurder dan Ikea, ook logisch: op maat, werkmannen komen het plaatsen, etc... maar is ook "gewoon" pershout, misschien -ik ken daar niks van- kwalitatief beter, of dikkere planken dan die van Ikea, maar pershout nontheless... dus ik vermoed niet héél veel verschil in kwaliteit met Ikea, denk dat het hem vooral zit in de maatafwerking en de details: zefgekozen handvaten, robuuste scharnieren met dempertjes...

Maar een maat van me heeft z'n eigen meubelspeciaalzaak die op maat, maar uitsluitend in eikenhout werkt. Da's van een héél andere categorie dan wat in mijn huis staat, zowel op gebied van prijs als van kwaliteit, dat kan je gewoon niet vergelijken. Daarmee vergeleken is Ikea = karton.
De term is plaatmateriaal vs massief hout. En juist dat eerste is in een keuken de standaard geworden omdat het veel stabieler en dus maatvaster is. Plus een keuken in massief hout is nog amper betaalbaar.

En nee IKEA gebruikt in keukens geen karton (in andere meubels wel) maar gewoon gelamineerde spaanplaat, zoals bijna iedereen. Werkt voor kastjes ook prima, licht stabiel en best sterk. Bij maatwerk door interieurbouwers gebruiken ze vaak hetzelfde (inderdaad vaak wat dikker) of MDF. Maar dat laatste is loodzwaar en dus helemaal niet zo handig.

Eikenhout in een keuken gebruiken zou redelijk onzinnig zijn en is achterhaald. Hooguit leuk voor wat frontjes. Maar eigenlijk is ook daar plaatmateriaal, eventueel met een echte houtfineer, en een goede afwerklaag superieur t.o.v. massief hout.

Kortom, de kwaliteit van jouw maatwerk keuken is best iets beter dan van IKEA. Alleen praktisch levert dat geen echt merkbaar verschil op. Je hebt vooral voor het maatwerk betaald, als je het wil betalen vaak de beste keuze.

Maar de grote kwaliteitswinst in een keuken zit inderdaad vaak in dingen als blad, apparatuur en dingen als greepjes. Maar die zijn ook bij een IKEA keuken gewoon ergens anders te koop.

[Voor 7% gewijzigd door CirclDigital op 03-02-2023 16:16]

• t14wo
CirclDigital schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:12:
[...]

De term is plaatmateriaal vs massief hout. En juist dat eerste is in een keuken de standaard geworden omdat het veel stabieler en dus maatvaster is. Plus een keuken in massief hout is nog amper betaalbaar.
Bijna. Heg is spaanplaat. En spaanplaat is wel plaatmateriaal, maar plaatmateriaal is niet altijd spaanplaat. ;)

• orf
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Bijna. Heg is spaanplaat. En spaanplaat is wel plaatmateriaal, maar plaatmateriaal is niet altijd spaanplaat. ;)
Wat is nu precies je correctie? @CirclDigital geeft toch gewoon aan dat het gelamineerde spaanplaat is? Sommige keukenmerken gebruiken mdf, dat kan als voordeel hebben dat het als watervast verkrijgbaar is, maar het is niet persé sterker of vlakker dan spaanplaat. Het is vooral veel zwaarder.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met de kastjes van ikea is niks mis, heb zelf ooit nog een update gedaan naar dempertjes op de lades en een deurtje vervangen voor uittrekbare la maar alles doet het nog na ruim 17 jaar. Losse apparatuur had ik al dus daar valt weinig over te zeggen. De Faktum keuken serie leveren ze alleen niet meer.
Prijsverschil voor alleen de kastjes in vergelijk met een keukenboer was absurd.

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:54
deWit schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:13:
Herkenbaar.

Verder jarenlang een IKEA-keuken gehad, en die zit er na zestien jaar nog steeds in (alleen wonen wij er niet meer). Wel de vaatwasser (Whirlpool) al na een paar jaar moeten vervangen, en ook het blad hebben we vervangen (maar dat was gewoon geen goede keuze). Installateur heeft wel wat fouten gemaakt, maar daarvan kan ik me eigenlijk niet herinneren of we die via de Ikea hadden.

Nu hebben we een keuken van een keukenboer en die was duurder, maar waarschijnlijk niet per se steviger. Maar: dat afhangen heb ik bij de keukenboerkeuken nog niet meegemaakt en bij de IKEA-keuken meerdere keren.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49

Dit is die van ons. Voor de hoge kasten zelf fronten gemaakt. Apparatuur ook zelf ingekocht. Blad ook zelf elders besteld.

Bevalt super. 2e IKEA keuken. Vorige woning ook.

• FrankSpin
JaMaaT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:39:
[Afbeelding]

Dit is die van ons. Voor de hoge kasten zelf fronten gemaakt. Apparatuur ook zelf ingekocht. Blad ook zelf elders besteld.

Bevalt super. 2e IKEA keuken. Vorige woning ook.
Heel erg mooi. Welk materiaal en afmetingen zijn die hoge fronten? 18mm eiken?

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Ff opgezocht:

MDF Querkus Oak Vintage Harlem
Dekfineer 1 mm, B2 geborsteld
Dikte 19,5 mm

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-03 12:09

Nhz

Deventer

Zandah schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:31:

Hier exact eenzelfde ervaring. De oude keuken zit al pakweg 12 tot 15 jaar in ons appartement en is zelfs, vanwege vloerrenovatie, al een keer van zijn plek geweest. Houdt zich echt prima.

De nieuwe ikea keuken (9 hoge kasten, 10 lage met lades als eiland) in ons woonhuis is echt een drama. Het begon al met de montage, kastjes, zijn niet maatvast,waarschijnlijk door de matige persing. Daarnaast lades die al klemmen, scharnieren die piepen/kraken, dempers die blijven hangen, push-to-open lades die spontaan open springen. Niet meer op te lossen met bijstellen. Absoluut niet te vergelijken met de vorige Ikea keuken en al helemaal niet te vergelijken met een kwaliteitskeuken van een gerenommeerde keukenboer. Hoe het zich verhoudt tot een keukenprijsvechter durf ik niet te zeggen.

De keuken zit er nu pas een jaar in, maar hij gaat de vijf jaar hier niet halen verwacht ik. Wat ons betreft echt een verkeerde bezuiniging geweest.

Frontjes en blad heb ik laten maken door een timmerfabriek, daar kan ik dus niets over zeggen.

Groetjes Bas

• Nhz

Nhz

Deventer

[...]

Het klopt dat er een blum logo op staat, maar wanneer je bijvoorbeeld een 'echt' blum scharnier (los gekocht via blum) naast een ikea model gehouden hebt weet je dat dit absoluut niet dezelfde scharnieren zijn. Ditzelfde geld voor de lade systemen. Kwa kwaliteit niet te vergelijken.

Een beetje zoals Makita CXT vs LXT, beide zijn van hetzelfde merk, maar toch anders. ;)

Groetjes Bas

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-03 17:12
[...]

Je kan de kastjes toch iets naar voren zetten en een dieper aanrechtblad gebruiken? Alleen aanrechtblad even ergens anders regelen.

• CirclDigital
Nhz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 04:42:
[...]
Het klopt dat er een blum logo op staat, maar wanneer je bijvoorbeeld een 'echt' blum scharnier (los gekocht via blum) naast een ikea model gehouden hebt weet je dat dit absoluut niet dezelfde scharnieren zijn. Ditzelfde geld voor de lade systemen. Kwa kwaliteit niet te vergelijken.
Blum maakt verschillende series. Natuurlijk is de IKEA versie niet de meest luxe serie (het is vergelijkbaar met de Tandembox) maar kwalitatief is het gewoon een Blum ladegeleider zoals ze die ook zelf verkopen. Meer dan prima kwaliteit, en je hebt er ook gewoon 25jr garantie op.

En ik gebruik ze, hobbymatig meubelmaker, ook zelf van verschillende fabrikanten dus kan ze prima vergelijken.
Nhz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 04:32:
[...]
De nieuwe ikea keuken (9 hoge kasten, 10 lage met lades als eiland) in ons woonhuis is echt een drama. Het begon al met de montage, kastjes, zijn niet maatvast,waarschijnlijk door de matige persing. Daarnaast lades die al klemmen, scharnieren die piepen/kraken, dempers die blijven hangen, push-to-open lades die spontaan open springen. Niet meer op te lossen met bijstellen. Absoluut niet te vergelijken met de vorige Ikea keuken en al helemaal niet te vergelijken met een kwaliteitskeuken van een gerenommeerde keukenboer. Hoe het zich verhoudt tot een keukenprijsvechter durf ik niet te zeggen.
Lijkt me vooral een kwestie van slecht geplaatst. Bij de kastjes moet je gewoon een beetje nauwkeurig werken en bij het vastmaken van de rug ervoor zorgen dat alles haaks is. Doe je dat niet dan krijg je spanningen en prutswerk zoals bij jou lijkt gebeurd. Zijn je kastjes haaks dan werkt het hang- en sluitwerk gewoon helemaal prima.

Alles wordt machinaal vervaardigd en de nauwkeurigheid die ze daarbij met CNC machines halen is gewoon perfect. Zorg je dat je kastjes goed haaks gemonteerd worden en als ze dan ook nog aan elkaar worden bevestigd en uitgelijnd via de rails bevestiging heb je gewoon een super stabiel geheel.

Ik schat dat het daar bij jou verkeerd is gegaan. Het is echt les 1 in meubelmaken.... als een corpus niet haaks is dan werkt het hang- en sluitwerk nooit zoals het hoort.

[Voor 54% gewijzigd door CirclDigital op 05-02-2023 13:41]

• Nhz

Nhz

Deventer

We hebben hier letterlijk kasten waar tussen plank boven en onder 1 of 1,5 streep verschil zit, terwijl dezelfde kast in een andere doos dat niet had, of zelfs andersom. Dat krijg je nooit haaks. Schijnbaar hebben ze grotere toleranties of zo, geen idee, maar als je 9 kasten op rij hebt komt dat aardig precies.

Dat je 25jaar garantie krijgt zegt verder ook helemaal niks over het kwaliteitsverschil met de originele blum lijn. Ik heb hier in huis meer dan 70 blumotion scharnieren gebruikt voor diverse zelf gemaakte inbouwkasten, ik denk dat ik het kwaliteitsverschil aardig kan inschatten. Over het lade systeem heb ik geen recente vergelijking, maar het push to open systeem is gewoon drama.

Ik zeg ook niet dat je geen stevig geheel kan krijgen, dat kan prima. Als je op een strak budget zit dan is ikea een betaalbare optie.

Toen ik jonger was deed ik niet anders dan keukens bouwen, ook af en toe ikea keukens als de klant niet zoveel budget had. Destijds nooit problemen gehad, maar dat kan ik nu helaas niet zeggen.

Groetjes Bas

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-03 22:34
Ikea levert prima kwaliteit, maar er zijn een paar nadelen:
- Ikea heeft produktfamilies of systemen die voor de eeuwigheid lijken voort te duren maar wanneer de directie van het Zweeds voorportaal van de hel de kolder in de kop krijgt gaat er ineens een streep door: ik ben nog steeds kriegel van het einde van Sten (stellingsysteem voor garage / bijkeuken), maar voor dit topic meer relevant, het rond 2005 zomaar overschakelen van het aloude betrouwbare Faktum systeem naar Metod. Wanneer je een Faktum keuken had (ik!) kon je ineens geen aanvullende elementen (bijv. lades, etc.) meer krijgen (tenzij je zelf van alles ging hacken). Dus daarin is Ikea niet heel betrouwbaar / consistent ...
- wij hadden voor onze Ikea keuken ook een Ikea werkblad (spaanplaat met melanine laminaat), en dat zelf gemonteerd. Na een paar jaar bleek de afdichting langs de randen niet perfect, en begon het spaanplaat her en der op te zwellen. Ikea wilde alleen de kale aanschafprijs van het aanrechtblad vergoeden, maar het vervangen van een aanrechtblad kost veel meer: tegels verwijderen, muur bijwerken, opnieuw tegelen, etc., maar daar heeft Ikea geen boodschap aan ...

• CirclDigital
Nhz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:14:
We hebben hier letterlijk kasten waar tussen plank boven en onder 1 of 1,5 streep verschil zit, terwijl dezelfde kast in een andere doos dat niet had, of zelfs andersom. Dat krijg je nooit haaks.
Alles klinkt toch echt als een hele slechte montage. Die corpussen komen gewoon uit de CNC maar als je bij het in elkaar zetten de kast al niet haaks krijgt dan moet je 'm gewoon omruilen en natuurlijk niet monteren. Dan krijg je het hang- en sluitwerk nooit goed werkend.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:28
bartve schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:18:
- Ikea heeft produktfamilies of systemen die voor de eeuwigheid lijken voort te duren maar wanneer de directie van het Zweeds voorportaal van de hel de kolder in de kop krijgt gaat er ineens een streep door: ik ben nog steeds kriegel van het einde van Sten (stellingsysteem voor garage / bijkeuken), maar voor dit topic meer relevant, het rond 2005 zomaar overschakelen van het aloude betrouwbare Faktum systeem naar Metod. Wanneer je een Faktum keuken had (ik!) kon je ineens geen aanvullende elementen (bijv. lades, etc.) meer krijgen (tenzij je zelf van alles ging hacken). Dus daarin is Ikea niet heel betrouwbaar / consistent ...
- wij hadden voor onze Ikea keuken ook een Ikea werkblad (spaanplaat met melanine laminaat), en dat zelf gemonteerd. Na een paar jaar bleek de afdichting langs de randen niet perfect, en begon het spaanplaat her en der op te zwellen. Ikea wilde alleen de kale aanschafprijs van het aanrechtblad vergoeden, maar het vervangen van een aanrechtblad kost veel meer: tegels verwijderen, muur bijwerken, opnieuw tegelen, etc., maar daar heeft Ikea geen boodschap aan ...
Ik denk dat je in beide gevallen het bij een willkeurige keukenboer niet anders krijgt :).

gewoon nee.

• CirclDigital
Bloemstukje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Ik denk dat je in beide gevallen het bij een willkeurige keukenboer niet anders krijgt :).
Precies.... er komt bij nagenoeg alle keukens een tijd dat ze overgaan op een andere lijn.
En bij IKEA was dat ergens in 2013 ofzo dat ze na 20jaar Faktum over zijn gegaan naar Metod.

Maar eigenlijk is dat een non-issue. Niemand gaat na 10jaar gebruik nog gedeeltelijk aan zijn keuken prutsen. En voor de simpele renovaties zijn er nu zelfs via derde partijen nog gewoon Faktum spullen te koop.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:19
bartve schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:18:
In 2005, dus 18(!!) jaar geleden zijn ze naar een nieuw systeem gegaan welke tot de dag van vandaag volledig ondersteund en vernieuwd wordt.
Ken weinig producten die zolang in de schappen ligt. Dit klinkt meer als een + dan als een - voor mij.
CirclDigital schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Alles klinkt toch echt als een hele slechte montage. Die corpussen komen gewoon uit de CNC maar als je bij het in elkaar zetten de kast al niet haaks krijgt dan moet je 'm gewoon omruilen en natuurlijk niet monteren. Dan krijg je het hang- en sluitwerk nooit goed werkend.
Dit dus.
Daarnaast zal bij IKEA de QC van hoge kwaliteit zijn gezien de formules die ze eruit pompen.

PSN: Flix20-NL

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 10:31

Dutch_guy

WYSIWYG

Helemaal niets mis met een Ikea keuken. Laatst in ons huis een Ikea keuken geplaatst, met een dieper blad (80 cm), en ook de apparatuur elders gehaald.

Indien mogelijk zou ik altijd voor een dieper blad gaan, meer ruimte, mooier en genoeg ruimte voor al je leidingen en elektra. Kwestie van balken tegen de muur maken waar je blad dan op rust.

Door de extra diepte ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld 2 popup stekkerblokken in het blad te kunnen monteren (die vallen dan in de extra loze ruimte).

Het valt en staat wel met hoe nauwkeurig je alles in elkaar zet.

Pay peanuts get monkeys !

• warhamstr
Ikea keukens zijn goed, voor de prijs die ze ervoor vragen. Maar een maatwerk keuken, van een keuken/meubelmaker is kwalitatief ~120x( :+ ) beter.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Joris-Jansen
warhamstr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:19:
Ikea keukens zijn goed, voor de prijs die ze ervoor vragen. Maar een maatwerk keuken, van een keuken/meubelmaker is kwalitatief 120x beter.
Totaal geen onderbouwing waar die 120 keer beter vandaan komt.

Lijkt meer op jouw mening. Of ben je lid van de mandemakers groep?

• warhamstr
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Totaal geen onderbouwing waar die 120 keer beter vandaan komt.

Lijkt meer op jouw mening. Of ben je lid van de mandemakers groep?
Als ik het over een meubel- of keukenbouwer heb, bedoel ik zéker niet de Mandenmakers groep, die levert dezelfde IKEA bocht, maar dan duurder.

Maar het plaatmateriaal waar IKEA (en de Mandenmaker groep) machinaal gaten in ramt en afwerklagen op plakt is totaal onbruikbaar voor een vakman. Die gebruikt dus massievere plaat met een veel kleinere vezel en dichtere persing. Dat zie en voel je overal aan terug (letterlijk zwaardere kwaliteit).
Ook alle loze gaten, zoals in een IKEA (en Mandemakers groep) keuken zie je daar niet. Scheelt een hele hoop in (kwaliteits)beleving en bestendigheid tegen vloeistoffen en vocht.

En vaak wordt een maatwerkkeuken opgebouwd rond een houten frame. Plaatmateriaal heeft dan niet als enige de dragende werking.

[Voor 6% gewijzigd door warhamstr op 08-02-2023 10:32]

• Joris-Jansen
warhamstr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Als ik het over een meubel- of keukenbouwer heb, bedoel ik zéker niet de Mandenmakers groep, die levert dezelfde IKEA bocht, maar dan duurder.

Maar het plaatmateriaal waar IKEA (en de Mandenmaker groep) machinaal gaten in ramt en afwerklagen op plakt is totaal onbruikbaar voor een vakman. Die gebruikt dus massievere plaat met een veel kleinere vezel en dichtere persing. Dat zie en voel je overal aan terug (letterlijk zwaardere kwaliteit).
Ook alle loze gaten, zoals in een IKEA (en Mandemakers groep) keuken zie je daar niet. Scheelt een hele hoop in (kwaliteits)beleving en bestendigheid tegen vloeistoffen en vocht
Dit kan ik begrijpen.

Ik kijk vooral naar prijs-kwaliteitsverhouding en zit dan met een ikea keuken het beste.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 10:31

Dutch_guy

WYSIWYG

Zal best, maar voor die meerprijs kan ik nog 5x (ook een random getal) nieuwe Ikea lades en frontjes kopen gedurende de levensduur van de keuken.

Pay peanuts get monkeys !

• warhamstr
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Dit kan ik begrijpen.

Ik kijk vooral naar prijs-kwaliteitsverhouding en zit dan met een ikea keuken het beste.
Dat gaf ik ook aan eh. :)

• CirclDigital
warhamstr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:19:
Ikea keukens zijn goed, voor de prijs die ze ervoor vragen. Maar een maatwerk keuken, van een keuken/meubelmaker is kwalitatief ~120x( :+ ) beter.
Heerlijk weer al die onzin......

Laat ik nou waar ik nu woon al 20jr een maatwerkkeuken hebben, gebouwd door een interieurbouwer. Wat je daar koopt is vooral flexibiliteit dat je elke vorm en maat kan laten maken. Kwaliteit natuurlijk ook wel een beetje als je voor de luxe en dure opties gaat, maar in de praktijk is het kwaliteitsverschil met een IKEA keuken heel beperkt.

Voor de rest zijn de argumenten nogal onzinnig. Juist die volledige rij boringen in de kastjes zijn gewoon erg handig vanwege de flexibiliteit. In mijn maatwerk zitten er steeds 3 rondom de plek van een plank. En soms wil je die plank nou net op een andere positie hebben, of gewoon een extra plank.

En nagenoeg iedereen gebruikt gewoon gelamineerde spaanplaat voor het corpus van een keuken. Ook mijn maatwerkbouwer. Het is iets dikker dan van IKEA maar functioneel maakt dat niets uit, zeker niet omdat je bij IKEA altijd 2 zijwanden tegen elkaar hebt staan. Zwaarder materiaal gebruiken is voor deze toepassing gewoon onzinnig.

Als je een maatwerkkeuken kan veroorloven helemaal prima. Kost alleen minsten 3-5x de prijs van de IKEA kasten, en vaak nog veel meer.

Veel slimmer als je budget wat groter is om te kijken of je met de standaard corpusmaten wat moois kan maken en dan het geld stoppen in de afwerking zoals het blad en de grepen en eventueel betere apparatuur.

[Voor 14% gewijzigd door CirclDigital op 08-02-2023 12:58]

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36
CirclDigital schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Heerlijk weer al die onzin......

Laat ik nou waar ik nu woon al 20jr een maatwerkkeuken hebben, gebouwd door een interieurbouwer. Wat je daar koopt is vooral flexibiliteit dat je elke vorm en maat kan laten maken. Kwaliteit natuurlijk ook wel een beetje als je voor de luxe en dure opties gaat, maar in de praktijk is het kwaliteitsverschil met een IKEA keuken heel beperkt.

Voor de rest zijn de argumenten nogal onzinnig. Juist die volledige rij boringen in de kastjes zijn gewoon erg handig vanwege de flexibiliteit. In mijn maatwerk zitten er steeds 3 rondom de plek van een plank. En soms wil je die plank nou net op een andere positie hebben, of gewoon een extra plank.

En nagenoeg iedereen gebruikt gewoon gelamineerde spaanplaat voor het corpus van een keuken. Ook mijn maatwerkbouwer. Het is iets dikker dan van IKEA maar functioneel maakt dat niets uit, zeker niet omdat je bij IKEA altijd 2 zijwanden tegen elkaar hebt staan. Zwaarder materiaal gebruiken is voor deze toepassing gewoon onzinnig.

Als je een maatwerkkeuken kan veroorloven helemaal prima. Kost alleen minsten 3-5x de prijs van de IKEA kasten, en vaak nog veel meer.

Veel slimmer als je budget wat groter is om te kijken of je met de standaard corpusmaten wat moois kan maken en dan het geld stoppen in de afwerking zoals het blad en de grepen en eventueel betere apparatuur.
Helemaal mee eens. Bij onze woning nu een keuken uit 2007 die denk ik door de vorige bewoners uit Duitsland is aangeschaft.
Alles lijkt ook goedkoop hout met een laagje plastic erover.
Kortom plastic al gelijmd op meerdere plekken en bij 1 kastje gedeeltelijk weggesneden zodat het niet verder kan gaan. Ik wil dit dus nog repareren met wat kantenband.
Als je met de standaard maten weg kunt komen lijkt mij dus een keuken van de Ikea ook niet verkeerd.
Gewoon degelijke apparaat erbij aanschaffen en misschien wat andere grepen.
Alhoewel ik hoor dat sommige Ikea apparatuur ook best goed kan zijn.

De inbouwapparatuur wordt na een flink aantal jaren wel een probleem.
Vaatwasser heb ik al een keer geheel uit elkaar gehad om te repareren.
Koelkast is al vervangen voor een nieuwe. Inductiekookplaat is ook al flink oud en ga zo maar door.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee