Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Echt totale onzin….. natuurlijk maken ze niet EXACT dezelfde kast. Maar de binnenmaten zijn gewoon wel hetzelfde omdat de apparatuur die erin moet gewoon STANDAARD maten heeft. In een paar variaties.
En je moet natuurlijk niet gaan zoeken met een filtertje van een webshop maar gewoon naar de technische plaatjes kijken. Maten blijken dan gewoon hetzelfde.
En aansluiting op eventueel andere deuren lost iedere keukenbouwer op met een plankje eronder (verstevigde plank zit ook gewoon bij de Ikea kk-corpus).
Dus ja, het is geen argument :-). Als je kast hoog genoeg is past het gewoon.
Klopt, maar soms is het toch niet zo simpel.
In een ikea keuken kan je eigenlijk altijd wel een A-merk apparaat kwijt.
Alleen de deuren beperken je, de deuren bepalen de nishoogte, voornamelijk bij ovens en andere zicht apparaten.
Bij ons was de FRYSA vriezer (voor in de bijkeuken) niet leverbaar, en ik heb toen een siemens gekozen die ik ergens anders gehaald heb.
Bij ikea kan je de planken gewoon verplaatsen, dus het past altijd.
De nisbreedte is standaard, dus daar heb je geen problemen mee.
En je hebt inderdaad die plaat onderaan waarmee je de hoogte kan aanpassen.
Dat is vooral handig bij een koel/vries combinatie.
In onze woonkeuken hebben we een bemmel en kroon keuken met greeploze deuren met een greeplijst als siematic toepast.
Erg mooi strak, maar door die greeplijst mis je nishoogte waardoor eigenlijk alle standaard maten niet pasten.
Ik kwam uit op koelkasten met afwijkende nishoogtes die veel duurder waren.
De plank boven de koelkast zat vast met deuvels en lijm, deze kun je dus niet verplaatsen zoals bij een ikea keuken.
Ik heb de plank moeten loszagen om een standaard maat (goedkoper) koelkast kwijt te kunnen.
We hebben meteen maar een koelkast gekozen die behoorlijk hoger is.
Ik heb ondertussen 7keukens geplaatst.
bij bemmel&kroon, keukenmaxx of andere keuken zaken kan je ook gewoon kiezen voor zelf plaatsen.
Ik heb 1 keuken van keukenmaxx, 2 van bemmel&kroon, 3 van ikea (waarvan 1 met K14 fronten) en een 2e hands.
Ikea keukens zijn echt prima kwaliteit.
Ze doen niet onder voor de andere "merken"
Enige is dat alles in onderdelen aankomt, en je eerst gewoon een volle dag bezig bent met kastjes in elkaar zetten.
Een ikea keuken zet je neer in een dag of 3-4.
Waar een keuken van een keukenzaak in 2 dagen staat.
Zelf plaats ik daardoor het liefst keukens van de keukenzaken, die krijg je al in zijn geheel binnen en schuif je zo op hun plek.
Ik ben er wel een beetje trots op dat ik deze ikea keuken mocht plaatsen met K14 deuren.
(ik heb helaas geen foto dat het af is)