• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-03 20:37
Matched: L20
Ik ben heel tevreden met mijn huidige Dreame, de L20. Maar mijn ervaring met de reparatie van onze L10s is niet best. Het duurde máánden: de communicatie verliep heel slecht. Niet reageren, elke vraag moest nog eens opnieuw via de dealer, reparatieofferte sturen zonder rekeningnummer, rekeningnummer vervolgens niet sturen, weer wachten, apparaat kwam uiteindelijk weer retour, maar bleek nog kapot, etc. Uiteindelijk is het via de dealer wel netjes opgelost door het sturen van een gloednieuw apparaat. Maar wat een drama zeg.
Mijn advies: koop bij Amazon. Daar doen ze over het algemeen niet zo moeilijk.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:04
monica66 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:32:
Ik ben heel tevreden met mijn huidige Dreame, de L20. Maar mijn ervaring met de reparatie van onze L10s is niet best. Het duurde máánden: de communicatie verliep heel slecht. Niet reageren, elke vraag moest nog eens opnieuw via de dealer, reparatieofferte sturen zonder rekeningnummer, rekeningnummer vervolgens niet sturen, weer wachten, apparaat kwam uiteindelijk weer retour, maar bleek nog kapot, etc. Uiteindelijk is het via de dealer wel netjes opgelost door het sturen van een gloednieuw apparaat. Maar wat een drama zeg.
Mijn advies: koop bij Amazon. Daar doen ze over het algemeen niet zo moeilijk.
Buiten garantie is het bij Amazon ook gewoon pech.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• monica66
Redmonkey92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

De roborock is volgens mediamarkt 9,65cm en de dreame l10 s 9,72cm. Dus beide te hoog helaas
Bij ons bleek de Dreame L20 ook te hoog voor onze bank. Dat hebben we opgelost.met wat vilt plakkers, te koop in een doosje bij de Action. Het blijft prima zitten.

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-02 08:20
monica66 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:29:
[...]

Bij ons bleek de Dreame L20 ook te hoog voor onze bank. Dat hebben we opgelost.met wat vilt plakkers, te koop in een doosje bij de Action. Het blijft prima zitten.
Dat kan dan inderdaad ook. Welke is dan voor dat bedrag van 500€ (max 100 meer) de beste om te nemen?

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Wie zou mij nog even de juiste richting op kunnen helpen? Ik zit al een hele tijd te twijfelen om een robotstofzuiger aan te schaffen en lees hier ook al geruime tijd mee. Super handig om ervaringen en tips te lezen. Maar ik kom er nog net niet helemaal uit..

Ik zie de Dreame L10S ultra gen 2 voor een leuk bedrag te koop, zoals hierboven ook al gelinkt.
Maar ik zie bijvoorbeeld ook de L40 Ultra AE voor 599,-
En dan heb ik nog wat goeie dingen gelezen over de L20 ultra (nu te koop voor 745,- )

Mijn eisen zijn niet wereldschokkend, en het zou ook de eerste robotstofzuiger gaan worden. Schaf wel liever gelijk een 'goeie' aan die een tijd meekan en zijn taken gewoon goed uitvoert. Gezin, 2 katten, keramisch parket en een vloerkleedje. Wat valt er over te zeggen als deze drie modellen onderling met elkaar worden vergeleken? L10s ultra gen 2 vs L20 ultra vs L40 Ultra (AE?).

Prijs loopt dus uiteen van 419 ,- tot 745,-. en de L40 zit daar dan weer mooi tussenin. Iemand nog waardevolle tips? Ik wil er zo langzamerhand wel eens een klap op geven maar gezien dit de eerste wordt.. ik mis de praktijkinformatie nog een beetje haha.

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 16:52
NileZ_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:42:
Wie zou mij nog even de juiste richting op kunnen helpen? Ik zit al een hele tijd te twijfelen om een robotstofzuiger aan te schaffen en lees hier ook al geruime tijd mee. Super handig om ervaringen en tips te lezen. Maar ik kom er nog net niet helemaal uit..

Ik zie de Dreame L10S ultra gen 2 voor een leuk bedrag te koop, zoals hierboven ook al gelinkt.
Maar ik zie bijvoorbeeld ook de L40 Ultra AE voor 599,-
En dan heb ik nog wat goeie dingen gelezen over de L20 ultra (nu te koop voor 745,- )

Mijn eisen zijn niet wereldschokkend, en het zou ook de eerste robotstofzuiger gaan worden. Schaf wel liever gelijk een 'goeie' aan die een tijd meekan en zijn taken gewoon goed uitvoert. Gezin, 2 katten, keramisch parket en een vloerkleedje. Wat valt er over te zeggen als deze drie modellen onderling met elkaar worden vergeleken? L10s ultra gen 2 vs L20 ultra vs L40 Ultra (AE?).

Prijs loopt dus uiteen van 419 ,- tot 745,-. en de L40 zit daar dan weer mooi tussenin. Iemand nog waardevolle tips? Ik wil er zo langzamerhand wel eens een klap op geven maar gezien dit de eerste wordt.. ik mis de praktijkinformatie nog een beetje haha.
Op hun website hebben ze nu sale, ik heb daar de L40s ultra voor €720 euro gekocht (gewone aanbieding + 10% kortingscode die ze op de homepage hebben staan). Helaas nog geen gebruikservaring die ik kan delen.

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Niekserr schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Op hun website hebben ze nu sale, ik heb daar de L40s ultra voor €720 euro gekocht (gewone aanbieding + 10% kortingscode die ze op de homepage hebben staan). Helaas nog geen gebruikservaring die ik kan delen.
Wat is het grote verschil tussen de l40 ultra ae en l40s ultra? Want die prijs scheelt ook nog aanzienlijk.
Ik ben zeker in de markt, thanks! Ik twijfel zelf nog heel erg tussen l10s ultra gen 2, L40 ultra en L20.. zoals in mijn post een klein stukje naar boven gemeld. Maar vind het lastig. Iets met bomen en een bos haha

• monica66
Duncank schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:22:
Ik heb gisteren een Dreame L40s Pro Ultra binnengekregen en op het eerste gezicht is het een mooie, stevige upgrade ten opzichte van de Roborock S5 die hier nog rondreed.
Na zijn eerste grondige reiniging vandaag lijkt hij bij het dweilen de dweil-pads niet nat te kunnen maken, de pomp in de robot maakt elke 30 seconden een soort drooglopend geluid. Als ik de robot een beetje kantel loopt het water er in de openingen naast de wielen en tussen de voorbumper aan alle kanten uit.

Hij is gekocht bij Coolblue, dus qua retourneren zit het wel goed, alleen is dit model nu uitverkocht en kan ik alleen kiezen voor geld terug, bijbetalen voor een ander model of wachten of binnen de 30 dagen retourperiode die ik heb het apparaat toch weer op voorraad komt. Dat brengt me wat aan het twijfelen, zeker nu er allerlei goede deals te vinden zijn.

Het viel me op dat deze grondige schoonmaakronde meer dan twee uur geduurd heeft (65m2 zuigen en dweilen), en dat de vuilwatertank daarna al zeker half vol was; is dat gebruikelijk of enkel voor de eerste grondige ronde?
De Dreame app en Home Assistant integratie bevallen me verder wel, en dit was hopelijk slechts een foutief model, maar mijn (stuk simpelere) Roborock heeft me in al die jaren niet zo in de steek gelaten. Misschien toch maar even in het Roborock assortiment neuzen?
Wij hebben geen L40 maar een L20, en hebben er ook een grondige reiniging op zitten. Deze duurt inderdaad lang omdat hjj eerst gaat zuigen en dan gaat dweilen. Is dat bij jullie ook zo? Onze ervaring is dat als je hem tegelijkertijd laat zuigen en dweilen, het resultaat ook prima is en dat dit een stuk minder lang duurt. Ik moet er wel bij zeggen dat hij bij ons elke nacht schoonmaakt in verband met de 3 katten die we hebben.
Dat drooglopen en lekken van water is niet gebruikelijk en lijkt me een defect. Ik denk dus dat je hem beter kan retourneren. Is hij niet voor hetzelfde bedrag bij Amazon te koop?

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 16:59
monica66 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:32:
[...]

Wij hebben geen L40 maar een L20, en hebben er ook een grondige reiniging op zitten. Deze duurt inderdaad lang omdat hjj eerst gaat zuigen en dan gaat dweilen. Is dat bij jullie ook zo? Onze ervaring is dat als je hem tegelijkertijd laat zuigen en dweilen, het resultaat ook prima is en dat dit een stuk minder lang duurt. Ik moet er wel bij zeggen dat hij bij ons elke nacht schoonmaakt in verband met de 3 katten die we hebben.
Dat drooglopen en lekken van water is niet gebruikelijk en lijkt me een defect. Ik denk dus dat je hem beter kan retourneren. Is hij niet voor hetzelfde bedrag bij Amazon te koop?
Ik heb inderdaad niet echt de kans gehad om met de instellingen voor de grondigheid en duur van de reining te kunnen spelen, maar fijn dat je aangeeft dat het een stuk sneller kan, eventueel ook gecombineerd. Het was hier een losse cyclus inderdaad.

Hij is inderdaad bij Amazon voor hetzelfde bedrag beschikbaar nu, dus misschien moet ik m maar retourneren naar Coolblue en bij Amazon opnieuw bestellen. 'Als' Coolblue gelijk heeft over dat ze 1 december een nieuwe lading verwachten dan ontloopt de levertijd elkaar niet zo veel was mijn gedachte.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:08

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

c-nan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]

Dank voor je reactie, de L40s Pro Ultra komt over een klein weekje binnen.

Kan ik 'm direct gebruiken, of moet ik nog iets kopen? Schoonmaakmiddel, filter, borstel, of iets anders?
Je kunt 'm direct gebruiken. :)
Mijn "Black Betty" L40 AE is vandaag ook compleet geleverd met schoonmaakmiddel, filter, borstel en stofzuigerzak.

Tevens vandaag afscheid genomen van "Truus" L20 Ultra. Het stofzuigen liet steeds meer te wensen over en kon op het laatst niet meer tijdig docken. Dus na 2 jaar terug naar Amazon ;w

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• monica66
Marti Zanden schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
Iemand hier ervaringen met de Dreame X50 Ultra?

Ik zit zelf enorm te twijfelen tussen de Roborock Saros 10R en de Dreame X50 Ultra.
Ook heb ik nog de Dreame Aqua 10 ultra Roller Complete in overweging. Een roller mop zou in theorie beter moeten dweilen dan de roterende versies wordt gezegd.

Verder verschilt het elkaar allemaal maar nauwelijks heb ik het idee. Ze hebben allemaal (en dan bedoel ik niet eens alleen de robots uit mijn eigen selectie) hun voor en nadelen en dat maakt de keuze niet makkelijker. Ik zie hier vooral veel mensen kiezen voor de Roborock Saros 10R en maar weinig mensen kiezen voor een Dreame lijkt het. Hierboven wordt ook gesteld dat Dreame minder betrouwbaar zou zijn dan Roborock. Iemand die positieve ervaringen heeft met het Dreame merk?
Een Dreame robot kan je het beste bij Amazon kopen. Dan is de service prima. Als hij kapot, krijg je daar je geld terug. Bij de andere aanbieders moet hij worden opgestuurd om gerepareerd worden. En dat is nou net waar het soms mis gaat. Wij zijn de onze máánden kwijt geweest. Maar via Amazon, prima..

De robots zelf werken ook gewoon prima. We hebben hier sinds een jaar de L20 rondrijden en zijn heel tevreden.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:34

Deurwaarder

*blaf*

monica66 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:40:
[...]

Een Dreame robot kan je het beste bij Amazon kopen. Dan is de service prima. Als hij kapot, krijg je daar je geld terug. Bij de andere aanbieders moet hij worden opgestuurd om gerepareerd worden. En dat is nou net waar het soms mis gaat. Wij zijn de onze máánden kwijt geweest. Maar via Amazon, prima..

De robots zelf werken ook gewoon prima. We hebben hier sinds een jaar de L20 rondrijden en zijn heel tevreden.
Dit was de voornaamste reden dat ik nog twijfelde tussen de L40 Ultra AE en L40 Ultra Pro.
Die laatste is bij Amazon te koop, verkocht door Amazon zelf. Maar de extra features heb ik niet echt nodig, dus dan is het verschil tussen 479 en 599 wel groot.
Dus besteld bij MediaMarkt, met als hoop/uitgangspunt dat ie gewoon goed werkt en blijft werken.

-Geen deurwaarder-

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Goed, na 6-en-een-half jaar mijn Roborock S5 te hebben gebruikt ben ik wel toe aan iets nieuws. An sich werkt hij perfect maar een paar dingen zijn doen mij toch overstag gaan. Plattegrond doet maar 1 verdieping. Dus als ik hem boven wel eens wil laten draaien moet ik eerst de plattegrond clearen (of hij raakt echt helemaal in de war omdat hij denkt dat hij ergens is wat niet bestaat). En de deweilfunctie is gewoon niks. Een nat doekje wat onder de robot hangt. Dat kan toch wel beter inmiddels.

Dus: dan ga je op zoek en dan zie je door de bomen het bost niet meer haha :)

Budget: €800~€900. Yes een hoop geld maar als ik er weer zoveel jaar mee doet is het me dat wel waard.

Eisen:
- 'laag' model (of retractable Lidar), ik zal exact de hoogte nog even nameten
- Multi-functional-dock
- Bekend merk (dus goede app en goede ondersteuning)
- Dweilfunctie wat meer is dan een nat doekje wat over de grond sleept
- Iets van schoonmaakmiddel ondersteuning maar ik doe gerust zelf wat allesreiniger in de water-tank
- edit: geen huisdieren of tapijt. Wel deurmat :)

Mijn ouders hebben een Dreame L20 Ultra, op kantoor staat een Roborock Qrevo Master. Beide mop pads met multi-functional dock. Alleen wat ik dus een soort vreemd vind. Huidige robot heeft een water-tankje die de boel vochtig houd. Deze maakt de mod pads nat en gaat aan de gang. Vooral op kantoor zie je dat na een halve minuut echt al (veel) minder water zichtbaar is waardoor ik me afvraag hoe goed dat nou echt schoon maakt.

Ik denk dus dat ik een robot met een watertankje wil hebben. Dit lijkt echter niet standaard te zijn (en soms ook erg lastig te vinden). Bij alle "roller style mops" zie je dit wel, deze reinigen ook continue de mops.

Dan kom je dus uit bij de Mova Z60 Ultra Roller, de Narwall Flow of bijv de Dreame Aqua Roller 10. Maar dit zijn weer robots die écht een stuk duurder zijn. Dat vind ik ook weer niet nodig.

Dan heb je nog Ecovacs met de Omni X9 of X11 (de laatste bij een bol.com seller voor €900), maar ik had van dit merk nog nooit gehoord. Nou zegt dat neit alles natuurlijk.... :)

Ik denk dat het hele roller gebeuren nog (te) nieuw is? Heeft dit zich al bewezen? Of kan ik toch beter voor een traditioneel systeem gaan? Of heeft iemand een andere suggestie?

edit:
De hoogte die ik heb is ~9.5cm een robot als de Mova Z60 Ultra Roller (die nu €900) kost past dus net net met z'n 9.6cm

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 03-01-2026 13:47 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:09

Oekol

waka waka hey hey

Mattie112 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:46:
Goed, na 6-en-een-half jaar mijn Roborock S5 te hebben gebruikt ben ik wel toe aan iets nieuws. An sich werkt hij perfect maar een paar dingen zijn doen mij toch overstag gaan. Plattegrond doet maar 1 verdieping. Dus als ik hem boven wel eens wil laten draaien moet ik eerst de plattegrond clearen (of hij raakt echt helemaal in de war omdat hij denkt dat hij ergens is wat niet bestaat). En de deweilfunctie is gewoon niks. Een nat doekje wat onder de robot hangt. Dat kan toch wel beter inmiddels.

Dus: dan ga je op zoek en dan zie je door de bomen het bost niet meer haha :)

Budget: €800~€900. Yes een hoop geld maar als ik er weer zoveel jaar mee doet is het me dat wel waard.

Eisen:
- 'laag' model (of retractable Lidar), ik zal exact de hoogte nog even nameten
- Multi-functional-dock
- Bekend merk (dus goede app en goede ondersteuning)
- Dweilfunctie wat meer is dan een nat doekje wat over de grond sleept
- Iets van schoonmaakmiddel ondersteuning maar ik doe gerust zelf wat allesreiniger in de water-tank
- edit: geen huisdieren of tapijt. Wel deurmat :)

Mijn ouders hebben een Dreame L20 Ultra, op kantoor staat een Roborock Qrevo Master. Beide mop pads met multi-functional dock. Alleen wat ik dus een soort vreemd vind. Huidige robot heeft een water-tankje die de boel vochtig houd. Deze maakt de mod pads nat en gaat aan de gang. Vooral op kantoor zie je dat na een halve minuut echt al (veel) minder water zichtbaar is waardoor ik me afvraag hoe goed dat nou echt schoon maakt.

Ik denk dus dat ik een robot met een watertankje wil hebben. Dit lijkt echter niet standaard te zijn (en soms ook erg lastig te vinden). Bij alle "roller style mops" zie je dit wel, deze reinigen ook continue de mops.

Dan kom je dus uit bij de Mova Z60 Ultra Roller, de Narwall Flow of bijv de Dreame Aqua Roller 10. Maar dit zijn weer robots die écht een stuk duurder zijn. Dat vind ik ook weer niet nodig.

Dan heb je nog Ecovacs met de Omni X9 of X11 (de laatste bij een bol.com seller voor €900), maar ik had van dit merk nog nooit gehoord. Nou zegt dat neit alles natuurlijk.... :)

Ik denk dat het hele roller gebeuren nog (te) nieuw is? Heeft dit zich al bewezen? Of kan ik toch beter voor een traditioneel systeem gaan? Of heeft iemand een andere suggestie?
Saros 10R. Wordt door velen met plezier gebruikt. Inclusief ondergetekende. Is nu voor 899 op te pikken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 2 3