MatsuMatsu85 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:40:
Even een ander steeds hot wordend item tot mijn grote ergenis. Mijn buren die geen cent geïnvesteerd hebben (hebben geen zonnepanelen) profiteren straks van mijn goedkope stroom... Hoe gaan jullie om met eventuele terugleverboetes? Zijn er manieren om je omvormers naar beneden te schalen dat ze nog maar op 1/3 van hun vermogen draaien? Of wat zijn jullie ideeën hierover? Of zetten jullie ze straks gewoon uit?
Het is een investering. Niets meer en niets minder. Maak simpelweg een kosten baten berekening. Als de boete hoger word als de baten dan gaan ze gewoon uit op een uur of 2 in de middag.
Vooralsnog kan ik volledig salderen en heb ik meer opwek en heb ik alleen een boete in de zin van hoger vastlevertarief (greenchoice) met een nog 2 jarig contract dus voorlopig hoef ik niets te doen. Mijn buurvrouw betaald 215 per maand ik 50 met een terugverdien datum van Q1 2028 met volledig salderen.
Kosten gespreid over al die jaren betaal ik zoals het nu is dus effectief een maandbedrag van 50+53 investering = 103 euro. Daar kan de buurvrouw alleen maar jaloers van worden. Mijn restant opwek betaald ongeveer de helft van de boete.
ik twijfel nog om 2 stekker panelen opm de schuur te kwakken aangezien vergroening gaat komen of ik nou wil of niet. het kost me 440 euro en ik krijg er maar 5 cent voor dus dat is effectief met de ligging 600x0.05=30 euro ofwel 14+ jaar terugverdientijd. Maar dat zakt natuurlijk enorm als vergroening me door de strot gedrukt word en ik meer elektrisch moet gaan doen.
Ik ga komende winter experimenteren met een IR paneel boven de pc en simpelweg COP1 bijstoken in de woonkamer op de koudste dagen (onder de 6 graden). Gebaseerd op het gedrag van mijn CV afgelopen jaar zit daar mijn grootste gas gebruik (in totaal maar 325 M³ per jaar).
Mijn teruglevering is dermalte weinig waard nu ik maat 5 ipv 11.5 cent krijg dat het nu met een vast contract een mooi moment is voor dat soort tests. Als ik voor die 600 excessen aan stroom meer als 30 euro kan besparen aan gas wat maar 23 m3 is of al de berekening klopt 230 kWh stroom ben ik al binnen. Niet efficiënt en niet groen maarja geld is geld en dat is alles wat er toe doet. de 2 extrea panelen kunnen duus zo maar eens meer gas gaan besparen dankzij salderen en dan bespaar ik met nog meer panelen dus nog meer omdat ik dan 1200 over hou en dus 120 m³ gas kan besparen wat 155 waard is en dan zijn extra panelen ineens niet in 14+ maar in 3 jaar terugverdient met cop1 stoken. En gezien de wetgeving en het tempo verwacht ik dat we nog minimaal 3 jaar salderen houden.
Plus dat de panelen op noord en west komen dus meer avond stroom. Ook in de toekomst zonder panelen weer een win win scenario.
Kijk dus niet naar je buren maar wat je voor jouw portemonnee kan doen. Wat mijn buren doen zal me een worst wezen. ik heb straks een 86 inch tv ipv een 46 inch tv omdat ik slimmer geweest ben met mijn geld
en dan ontopic : Ziet er naar uit dat ik een schamele 2.4 kWh met 3120 op zzo 17 graden ga halen vandaag. Opwek is al dermate laag dat er niet meer dan 0.1 bij gaat komen. Gelukkig is het sahara zand wel van de panelen. Dat heeft me afgelopen dagen toch wel een kWhtje of 3 gekost als ik naar data van vorig jaar kijk.
Dus tijd voor vol zon en de 320 kWh die ik nog van moeder natuur tegoed heb van afgelopen 20 maanden even inlopen.