joopv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:20:
[...]
dat is nogal een fiks verschil. Kun je uitrekenen of inschatten of dat de impact van de overspanning uitschakeling is? Meer panelen in de buurt er bij gekomen?
April 2023 is mijn eerste volledige maand. 549kWh met 4,86kWp oftewel 113 Wh/Wp, 12 x 405Wp op pal zuidoost, 45gr elevatie in Eindhoven. En een netspanning die gelukkig niet boven de 243V komt.
Ja, dat kan ik berekenen
Per keer dat de omvormer uitschakelt door overspanning, loop ik circa 380-400Wh mis
(Berekening: 1m40s op 0W, vervolgens 10m lang een geleidelijke opbouw naar circa 3400+W, dus gemiddeld verlies per 10 minuten opbouw is 1700W)
Voor een dag als gisteren (7 keer uitvallen) is dat dus ~2.6-2.8kWh.
Ik heb ook snel even op de maand geteld, daar is de omvormer ~90x uitgeschakeld door een te hoge spanning, dus pak hem beet ~36kWh. Circa 10% scheelt het dus, wat an sich nog te overzien valt.
Vorig jaar speelde het ook al, maar in de tussentijd zijn er nog panelen bij gekomen ja. Vorig jaar was het nog grotendeels te verhelpen door het verwisselen van fase (enkelfase omvormer...) naar fase 2, maar daar zit nu geen verschil meer tussen. Verschillende omwonenden hebben er ook last van, anderen claimen (en hebben laten zien) van niet. Enexis is op de hoogte, en heeft onze "wijk" (dorp) hoog op de lijst staan als "probleemwijk" m.b.t spanning, en met hoge prioriteit voor een nieuwe transformator, Maar i.v.m monteurs, onderdelen etcetera konden ze geen tijdsindicatie geven.
Het zal ook niet mee helpen dat ons dorpje enkel huizen heeft, 50+% zonnepanelen, maar 0 grootgebruikers in het gehele dorp (geen winkels, scholen, ...). Oftewel, er wordt ontzettend veel op het net gepompt terwijl er niks in de buurt is wat gebruikt.
Verder is de lagere opbrengt ook gewoon puur door het weer, want zelfs met de compensatie van 10% betreft het de maand met de laagste opbrengst