Señor Sjon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:44:
[...]
Je hebt 3 criteria staan die alledrie vervuld moeten worden (de 'en').
1) niet zichtbaar:
Daar valt vrijwel alles toch eigenlijk af? De ketel is bekend qua bouwjaar. Maar deze functioneert nog wel. De boeidelen zijn bekend evenals het schilderwerk.
2) direct herstel:
Een ketel die oud is, maar niet kapot hoeft niet direct vervangen te worden. Die kan zomaar 5 jaar doorpruttelen met goed onderhoud.
Schildwerk was bekend
Boeidelen idem.
3) niet boven de 5k komen:
Welke onderdelen uit het rapport waren niet zichtbaar en voor welk bedrag blijven dan over? De zichtbare posten uit de optelling halen.
Dat is een mooie manier inderdaad om 'm plat te slaan.
Vooral de 1e is redelijk duidelijk om aan te tonen. Vanuit de verkoper geredeneerd vindt ik wel wat lastig, want zo'n keuring is ook alleen visueel dus dan kom je eigenlijk op het verschil tussen wat een leek kan zien en wat een professional kan zien. Maar schat dat het zo dan ook wel zou moeten werken in de praktijk.
Bij een bezichtiging ga je niet het dak op bijvoorbeeld. Maar de staat van het schilderwerk en de leeftijd van de CV zou je toch ook als leek prima moeten kunnen beoordelen. Wellicht kan je daar niet gelijk een bedrag aan hangen, maar dat is dan jou probleem als koper. En dat moet dan ook terugkomen in je bod.
Ter lering en vermaak voor de lezers zal ik het totaal ook maar even posten:
Ik zou dan zeker onder 1 laten vallen: B, D, E en I
Ter illustratie dit is wat onder D duidelijk zichtbaar is als je op het dakterras staat. Puur optisch trouwens, op basis van wat er al bij andere identieke huizen is vervangen is het frame erachter niet verder aangetast.
Als leek die moet inspecteren zou ik me kunnen voorstellen dat je dingen als A, C, F (de ingebouwde remschaar is te los waardoor het raam te makkelijk door de wind wordt bewogen) en H.
Onder C valt een eerdere reparatie (3jr geleden) waarbij een deel van een kozijn is vernieuwd en waarvan nu de constatering is dat het bijgewerkt moet worden omdat er toch een naad is gaan openstaan. Zichtbaar maar niet opvallend.
H is ook zo'n geval waar je mogelijk als leek overheen zou kijken (maar het wel zou moeten zien natuurlijk). De keuring is ook in tegenspraak, eerst zeggen dat de tegels vastliggen en dan toch moeten repareren. De voeg op de foto is trouwens ook gelijk de enige beschadiging.
Ik heb de keurder vandaag al op verschillende manieren proberen te contacten.... ook vreemd, eenmanszaak met een best aardige website maar alles schakelt naar een mobiel met een nog ongepersonaliseerde voicemail.
MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:56:
Tsjah, het is al vaker opgemerkt... Maar wat een malloten zijn die kopers...
Ik vind dat je al (te) coulant geweest bent. Wijs ze op de risicos en kosten van ontbinding, haal de emotie eruit en dan is het m.i. take it or leave it.
Het zijn helaas wel "mijn" malloten.
Er staat een wat hardere mail klaar met inderdaad ook de gevolgen van ontbinden op basis van dit rapport. Maar ik wacht nog op een antwoord met mijn eerdere coulance. En inderdaad die gaat al ver.... niet persé zin in verder gezeik en kosten, anders had ik geen enkele handreiking gedaan.
[
Voor 19% gewijzigd door
CirclDigital op 13-01-2023 15:47
]