Mechanische ventilatie badkamer slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Goedemorgen allen,

ik ben mijn sluipverbruik op zoveel mogelijk vlakken aan het terugdringen. Nu ben ik aangekomen bij de mechanische ventilatie in ons huis, tesamen met de mechanische ventilatie van de badkamer.

Situatieschets:
Huis uit 2002, 24/7 gedwongen afzuiging, enkel op de begane grond (woonkamer 2 kanalen, wc 1 kanaal), aangesloten middels Perilex stekker. Deze heb ik nog niet kunnen meten. Overigens zit hier een draaischakelaar bij, waarbij je de afzuiging op 'hoog' kunt zetten. Dit gebruik ik echter nooit, dit staat dus altijd op de 'lage' stand. In iedere ruimte zijn ventilatieroosters beschikbaar boven de ramen.

De badkamer heeft een aparte ventilatiebox, is vermoedelijk rond 2016 geinstalleerd, draait ook 24/7 en heeft een draadloze (Rf) module die in de badkamer hangt (niveau's 1-3). De badkamer heeft geen ramen die open kunnen. Douche heeft een wand met deur.

Nu trekt de badkamer afzuiging continu 8W viel me op; nu is dit niet de wereld, maar 365 dagen tikt wel aan. Ik zie hem liever draaien op het moment dat het ook daadwerkelijk nodig is. Zoals ik het nu zie zijn er 2 opties voor de badkamer; de afzuiging koppelen aan de bewegingssensor (Hue) zodat die aan gaat op het moment dat de badkamer daadwerkelijk gebruikt wordt (en dan bijv. 30 min laten draaien na beweging).
Alternatief zou zijn het koppelen aan een luchtvochtigheidssensor, maar heb hier geen ervaring mee.
Een oud weerstation geeft een luchtvochtigheid van 60-70% aan over het algemeen, zowel voor als na het douchen.

Hoor graag jullie ideeen en suggesties _/-\o_

Edit:
Foto's toegevoegd. De ventilatiebox met groene kap is die van de badkamer. De andere (waar die draaischakelaar bij hoort) is van de centrale afzuiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnVWX9_hmMV0jUpxtUOTAKOzzRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKhBwA2wLomVPsaP3gKVFC9v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxxYhsXbThE4D65zLeVyml4a1wM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15Fqg6UXij6jhLj8fsrDkYgQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKbYQSM_1xjWDj4jf_T9FewmcAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtOsUE8HBSvH40yYOntcfFeT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door KoningPaulus op 09-01-2023 13:40 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:29
Check ook:
Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

Veel info over dit soort boxen in dit topic.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

KoningPaulus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:23:
ik ben mijn sluipverbruik op zoveel mogelijk vlakken aan het terugdringen. Nu ben ik aangekomen bij de mechanische ventilatie in ons huis, tesamen met de mechanische ventilatie van de badkamer.
<snip>
Hoor graag jullie ideeen en suggesties _/-\o_

Ik zal zo even foto's toevoegen van de ventilatieboxen.
Die perilex kan je ook vervangen door 230v, variant met losse remote perilex = 5 aders, waarvan er 2 a 3 worden benut voor de ventilator stand c.q aansturing)

Sommige boxen (zie handleiding) hebben een min/max stand voor ventilator snelheid ==> stroomverbruik los van de snelheid die je kiest of de afstandsbediening/aansturings-stand.

ik heb zoiets door een ITHO daalderop eco box (150,- per stuk toen) met RF remote, met min/max stand dus.
Hier op tweakers is iemand zo handig geweest om een ESP erop te knutselen en hij verkoopt ze ook.

ik zou co2/luchtvochtigheid (per afzuig locatie) aangestuurd willen hebben liefst winter/zomer variabel (in de winter is de luchtvochtigheid hoger dan in de zomer)

Als je bezig bent met isoleren en daarmee mogenlijk de natuurlijk ventilatie van je huis daardoor eigenlijk aan het beperken bent. is het bezuinigen daarop wellicht niet altijd wenselijk, denk hier wel aub over na, je "moet" x m3 verversing hebben per uur/dag

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Afzuiging koppelen aan verlichting? En dan iets met een naloop van X minuten?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:52
Ik heb zelf een badkamerventilator met zelfsluitende lamellen, vochtsensor en nalooptijd en dat werkt (bij ons) best aardig. Als de douche aanstaat gaat de ventilator na verloop van tijd aan, en na afloop ook weer uit. 's Zomers als het raam openstaat (kiep/kantel) is er voldoende natuurlijke ventilatie en slaat de ventilator niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check ook even of je een AC of DC ventilatieunit hebt. de DC units zijn veel en veel zuiniger. Ik heb nog een AC unit uit 2011, dat ding trekt 80w als ie op standje 4 staan :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
KoningPaulus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:23:
Goedemorgen allen,

...
Gebruik hier wel je gezond verstand.
De koelkast, diepvries, ventilatie, ... zijn geen sluipverbruik die je wil uitschakelen, die zijn nodig en nuttig. Deze hebben een verbruik wat je wel kan proberen beperken door zuiniger toestellen (DC ipv AC fan in ventilatie), slimmere aansturing (op CO² en vocht) of zaken anders aan te pakken (overschakelen naar ventilatie type D: wat meer electrisch verbruik; maar wel 97% van de ventilatiewarmte terugwinnnen, veel meer comfort door warmere inblaaslucht en nachtkoeling in de zomer, betere luchtkwaliteit, betere filtering van inblaaslucht en minder lawaai van buiten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
perilex stekker boxen zijn vrij inefficient volgens mij. Eentje met normale randaarde zou al schelen.

Veel boxen hebben tegenwoordig ingebouwde vochtsensor. Heb zelf een Orcon en op het moment dat je gaat douchen gaat na enkele minuten de box harder draaien, dit omdat het vocht gehalte stijgt bij het douchen.

Ligt er waarschijnlijk wel aan waar je afzuigpunt zit en wat er nog meer op de box zit, maar dit werkt vrij goed moet ik zeggen.

Bij veel boxen is ook de snelheid per stand in te stellen.
https://www.ventilatielan...-h-randaarde-stekker.html

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 09-01-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die 8W voor de badkamer zou ik dan nog niet zo van wakker liggen eigenlijk. Heb je ook al gemeten wat die van de rest vna het huis doet? Die verwacht ik wel hoger, zeker als het nog een oudere AC ventilatiebox is.

Maar dat er Perilex aan zit hoeft op zich niets te zeggen, ook moderne DC varianten kunnen dat hebben maar gebruiken die extra pinnen dan alleen als input van een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor type box het precies is, moet even wat documentatie door die we hebben van dit huis, maar wellicht dat iemand het hier zo kan zeggen op basis van de foto's.

Testjes mbt luchtvochtigheid en een aan/uit (/ koppeling met lichten) kan ik op korte termijn wel doen.
Het meten van het stroomverbruik van de centrale unit (perilex) nog even kijken hoe ik dat correct kan meten. De stekker er als eens uitgehaald maar zag geen dips in het actuele stroomverbruik gek genoeg (homewizard P1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:27:

Veel boxen hebben tegenwoordig ingebouwde vochtsensor. Heb zelf een Orcon en op het moment dat je gaat douchen gaat na enkele minuten de box harder draaien, dit omdat het vocht gehalte stijgt bij het douchen.

Ligt er waarschijnlijk wel aan waar je afzuigpunt zit en wat er nog meer op de box zit, maar dit werkt vrij goed moet ik zeggen.
Hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen; het hangt wel af van waar je ventielen zitten. Op mijn Itho-box zit het ook, maar ik vind het bijzonder onprettig. Hij slaat meteen aan bij het douchen, waardoor er een koude luchtstroom in de badkamer is.

Daarnaast heb ik een ventiel in de keuken. Als ik daar water kook en er komt stoom uit een pan/ketel, dan reageert de sensor daar ook direct op. Als gevolg staat 'ie dan 10min op vol vermogen te loeien terwijl er niets aan de hand is.

Ik heb het dus uitgeschakeld.

@KoningPaulus Ik heb zelf een Itho-box 'smart' gemaakt met een WiFi-module van een tweaker hier. Werkt perfect. Kun je ook koppelen met domoticasystemen zoals Home Assistant. Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 09-01-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 00:02
Wat is de reden dat er 2 ventilatieboxen hangen? Ik heb niet de indruk dat je zoveel capaciteit wil gaan gebruiken aangezien je de Itho al op de laagste stand houdt (en het lijkt alsof je de https://statics.solerpala...n/NL_OZEO-E-ECOWATT-2.pdf ook op de laagste stand houdt gezien de 8 W) Je zou alles op die S&P kunnen zetten, 1 box minder, een aansluiting minder op de pijp en extra vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
il-Principe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:
Wat is de reden dat er 2 ventilatieboxen hangen? Ik heb niet de indruk dat je zoveel capaciteit wil gaan gebruiken aangezien je de Itho al op de laagste stand houdt (en het lijkt alsof je de https://statics.solerpala...n/NL_OZEO-E-ECOWATT-2.pdf ook op de laagste stand houdt gezien de 8 W) Je zou alles op die S&P kunnen zetten, 1 box minder, een aansluiting minder op de pijp en extra vrije ruimte.
Geen idee; mijn aanname is dat die S&P box (Dat is idd de juiste icm CONTROL REMOTO OZEO-E ECOWATT RF; die foto was ik nog vergeten bij te voegen zie ik) later is geplaatst bij de verbouwing van de badkamer.

Jij stelt dus feitelijk voor om de oude box (=ltho?) volledig af te sluiten en de andere buizen die hierop zitten over te zetten op de S&P box, aangezien die toch ook al 24/7 draait. Enige nadeel wellicht is dat je dan dus ook veel warmte gaat wegzuigen uit je woonkamer op het moment dat je gaat douchen?
En kan je dat simpelweg 'gewoon' overzetten qua capaciteit e.d.?

Overigens draait de S&P afzuiging, van de badkamer, dus standaard op het laagste (= optie 1 van de afstandsbediening) en draait ten tijde van douchen een half uur per douchebeurt op maximaal ( = optie 3 / klokje)

[ Voor 8% gewijzigd door KoningPaulus op 09-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-05 09:24
Ik heb hem met een Shelly 2,5 en Domoticz slim gemaakt en werkt eignlijk prima. Via een script kan ik hem handmatig nog bedienen met de schakelaar die benden zit en mocht deze schakelaar "uit" staan, dan kijkt het script in hoeverre de humidity oploopt in een korte tijd in de badkamer en start deze op de hoge stand totdat de vochtlevels weer wat teruglopen. Hij draait dan ongeveer een uur of 3 op de hogere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 19:42
Ik had eerst ook ingewikkelde dingen, met vochtsensoren en schakelaar en domoticz.
INmiddels wat simpeler: een KaKu op de itho box en een kaku schakelaar in de badkamer (de enkelvoudige want die heeft een timer met een automatische uit melding na x minuten).

Werkt ideaal. Vlak voor of na het douchen even op de knop duwen en de afzuiging springt aan.
De vochtsensor in de itho bepaalt dan zelf wel of ie hard of middelhard moet zuigen.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Mag ik hier ook een vraag stellen over mijn eigen situatie mbt mechanische ventilatie on demand. Of kan ik beter een eigen topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:30
ik weet niet of ik dit topic mag mis(ge)bruiken om een vraag te stellen over mijn eigen situatie..

op zolder hangt een Zehnder ComfoFan S, aangesloten met perilex, en op de badkamer een 3 standen schakelaar.
Nu heb ik in huis al de nodige zwave schakelaars etc. maar alvorens zomaar aan de slag te gaan wil ik graag even checken of ik het goed begrijp..
op de 3 standen schakelaar, zitten 3 draden: 1 bruin(live), en 2 zwart (schakel)
zo te zien gaat de bruine draad ook rechtstreeks naar de ventilatiebox en is de bruine draad dus alleen een aftakking die eventueel stand 2 of 3 bijschakelt, stand 0 (of 1) wordt dus in feit niet geschakeld en staat altijd aan?

ik kan daarmee dus ook scenario 1 van dit artikel gebruiken: https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie

Ik begrijp uit de documentatie van de ventilatie dat het ook mogelijk zijn om op basis van 10v aan te gaan sturen alleen is de methode die ik voor ogen heb voor mij minder ingrijpend en ik kan op de plaats van de huidige 3 standen schakelaar dan eenvoudig een dubbel (rolluik) pulsschakelaar plaatsen.

hoop dat iemand hier een reactie op kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruns86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 21:09
CronoS76 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:46:
Ik heb hem met een Shelly 2,5 en Domoticz slim gemaakt en werkt eignlijk prima. Via een script kan ik hem handmatig nog bedienen met de schakelaar die benden zit en mocht deze schakelaar "uit" staan, dan kijkt het script in hoeverre de humidity oploopt in een korte tijd in de badkamer en start deze op de hoge stand totdat de vochtlevels weer wat teruglopen. Hij draait dan ongeveer een uur of 3 op de hogere stand.
@CronoS76 Heb jij toevallig wat info om hem aan te sturen? Ik kan geen stroom schemas vinden en wil exact hetzelfde als jij hebt bereiken. Ik heb de OZEO ECOWATT RF. Hier een foto van de printplaten.

Enige wat ik kan vinden is een aansluitschema hoe je de netvoeding moet aansluiten.. 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKAI4DVgBu5On-ggKzmwqZksTXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4O12zPmUdASbHtnsDDhT1zD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bruns86 op 14-08-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-05 09:24
Ik heb niets gedaan in de unit zelf (alhoewel het met mijn Itho zou kunnen). Ik heb gewoon een shelly als een tussenstation in deze box geplaatst. Het perilex wandcontactdoos had te weinig ruimte hiervoor. Het is in principe niet heel complex om een shelly 2.5 (of 2pm) aan te sluiten. Binnen de Perilex heb je een schakeldraad voor hoog en midden, een fase, een nul en een aardedraad.
De shelly heb ik vervolgens ingesteld in "Detached mode"; dit zodat de schakelaar in de keuken onafhankelijk werkt met de relays in de Shelly (Keuken is een 0-1-2 schakelaar, dus 2 standen). Via een Domoticz DZVents script schakel ik de relays. Zoals ik het nu gebruik. als ik de knop in de keuken aanzet dan gebruikt de Shelly deze stand. Als de knop in de keuken uit staat, dan werkt de shelly automatisch.

Foto hoe dit eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uISZXWN3bav5eITS3fN_ONLwEpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg8VOdmz1YXYvt7tU9V5oZek.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:50

Freakie1NL

Grote Baas

Viper® schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:27:
perilex stekker boxen zijn vrij inefficient volgens mij. Eentje met normale randaarde zou al schelen.
Wat een onzin zeg. RA of Perilex regelt de aansturing, ook een Perilex gebruikt simpelweg 1 fase en exact evenveel als een box met RA.

https://www.ventilatielan...nl-nl-1_7532514438651.pdf

@KoningPaulus Waarom 2 verschillende boxen? Het is niet duidelijk of de boxen in dezelfde ruimte hangen, op 1 foto lijkt dit wel zo. Als dat zo is, is de beste besparing natuurlijk over te stappen naar 1 box.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Freakie1NL schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

@KoningPaulus Waarom 2 verschillende boxen? Het is niet duidelijk of de boxen in dezelfde ruimte hangen, op 1 foto lijkt dit wel zo. Als dat zo is, is de beste besparing natuurlijk over te stappen naar 1 box.
Geen idee, heeft de vorige bewoner zo gedaan. Mijn bevinding is dat de oude (perilex) box op de benedenverdieping zit, en volgens mij standaard uit staat (en heeft gestaan de afgelopen jaren dat wij hier wonen). De nieuwe box staat 24/7 aan en is nu enkel aangesloten op de badkamer.

Totale inhoud waar afzuigpunten hangen (2 in woonkamer, 1 wc, 1 badkamer en 1 op de 2e badkamer(tje). Bij elkaar opgeteld zijn die ruimtes 164m3. In principe kan alles dan ook op de nieuwe aangesloten volgens mij, hooguit mis je dan iets vermogen in de badkamer op vol vermogen?

Weet nog niet echt wat wijsheid is, ook omdat ik sinds afgelopen winter met airco's ben gaan verwarmen en ik niet de LuchtLuchtwarmte gelijk wil laten afzuigen :9

Edit: zie inhoud op de ruimtes die een afzuigpunt hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B--0cOYcjdsm4iZxl30oMXwjUZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7qbl5p4yyMfUKed1EwuWG28.jpg?f=fotoalbum_tile

En op basis van foto's gok ik dat het deze box is: ozeo-e-ecowatt-rf-m

150m3/h op de laagste stand en 325m3/h op de hoogste stand

[ Voor 23% gewijzigd door KoningPaulus op 15-08-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Laatst online: 07:48
Volgens mij mis je het een en ander. Die afzuigpunten in badkamer etc zorgen niet alleen voor afzuiging van de vochtige lucht maar ook voor toevoer van verse lucht in je slaapkamers. Je moet ventilatie echt vanuit je gehele huis bepalen.
Als je iets aanpast aan de aansturing check dan ook met een co2 meter wat dit met de luchtkwaliteit s nachts in je slaapkamer doet.
En het staat ook los van je airco. Ook dan heb je ventilatie nodig. Op zomernachten wil je juist overdreven meer ventilatie hebben om koele lucht je huis in te zuigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 15-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Kanoet schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:09:
Volgens mij mis je het een en ander. Die afzuigpunten in badkamer etc zorgen niet alleen voor afzuiging van de vochtige lucht maar ook voor toevoer van verse lucht in je slaapkamers. Je moet ventilatie echt vanuit je gehele huis bepalen.
Als je iets aanpast aan de aansturing check dan ook met een co2 meter wat dit met de luchtkwaliteit s nachts in je slaapkamer doet.
En het staat ook los van je airco. Ook dan heb je ventilatie nodig. Op zomernachten wil je juist overdreven meer ventilatie hebben om koele lucht je huis in te zuigen.
Ventilatie type c; dus toevoer gaat via roosters boven de ramen en onder de deuren door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ja, dat bedoel ik @KoningPaulus. Dus neem je andere kamers ook mee.

https://alphaventilatie.n...ntilatieberekening-maken/

[ Voor 33% gewijzigd door Kanoet op 15-08-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@KoningPaulus wat @Kanoet bedoelt is dat als jij de snelheid van je afzuiging wijzigt, is het mogelijk niet 1:1 gelijke waardes op alle andere afzuigpunten .. alleen de totaale afzuiging blijft gelijk

of meer NL spraak --> je badkamer kan bij hogere snelheden juist minder verse lucht aanzuigen versus een omgekeerd effect in de keuken. (meten is weten)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruns86
Bruns86 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

@CronoS76 Heb jij toevallig wat info om hem aan te sturen? Ik kan geen stroom schemas vinden en wil exact hetzelfde als jij hebt bereiken. Ik heb de OZEO ECOWATT RF. Hier een foto van de printplaten.

Enige wat ik kan vinden is een aansluitschema hoe je de netvoeding moet aansluiten.. 🙈

[Afbeelding]
Ik heb het doorgemeten, het is een 10v traploze aansturing die wordt geregeld vanuit de RF module die onderin de afbeelding te zien is. Deze is aangesloten linksboven op de centrale printplaat.

De zwarte draad is GND, de gele draad 10V en de rode draad de aansturing van 0-10V.

Ik ga hiervoor een Qubino Flush Dimmer 0-10V gebruiken, hiermee kan ik hem traploos gaan aansturen. Op basis van hoogte van luchtvochtigheid met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:31:
@KoningPaulus wat @Kanoet bedoelt is dat als jij de snelheid van je afzuiging wijzigt, is het mogelijk niet 1:1 gelijke waardes op alle andere afzuigpunten .. alleen de totaale afzuiging blijft gelijk

of meer NL spraak --> je badkamer kan bij hogere snelheden juist minder verse lucht aanzuigen versus een omgekeerd effect in de keuken. (meten is weten)
Ik bedoel juist dat je je niet moet focussen op de afzuigruimtes. Het afzuigpunt in de badkamer is meestal het punt dat de slaapkamers van frisse lucht voorziet. Dat doet hij door onderdruk te creëren waardoor er frisse lucht door de roosters(of kieren) komt. Je hebt dus mechanische ventilatie voor 2 doelen: 1) vochtige(of je poeplucht) uit de 'natte ruimtes' zuigen en 2) toevoer van frisse lucht in de verblijfsruimtes (ofwel, afvoer via natte ruimtes).
Een badkamerventilator moet je niet enkel op luchtvochtigheid sturen. Sturen op co2 in de slaapkamers is doorgaans belangrijker, uiteindelijk gaat die vochtige lucht in de badkamers toch wel weg. De roosters in je slaapkamer doen zelf ook niet zo veel als je geen afzuiging aan hebt staan. En ook het raam op een kier kan niet genoeg zijn.

Ik heb MV met luchtvochtigheidsmeter in de badkamer en co2 aansturing in de slaapkamer. De badkamer heeft hij zo droog gezogen. Als ik vervolgens ga slapen gaat het co2 gehalte in de slaapkamer omhoog. Als de MV uit staat haal ik in de slaapkamer >1600 ppm met het raam op een kier! Die MV heb je dus al snel nodig om luchtverplaatsing te hebben.

Als TS nu twee ventilatieboxen heeft hangen is dat in principe niet eens zo gek. Er is al soort van zonering gemaakt waardoor alleen badkamerventilator hoeft te draaien 's nachts. De meeste merken hebben al RF co2 sensoren. Maar je kan natuurlijk ook een tijdsschakeling inbouwen als je wat meetgegeven hebt van het co2 gehalte uit de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kanoet schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Ik bedoel juist dat je je niet moet focussen op de afzuigruimtes. Het afzuigpunt in de badkamer is meestal het punt dat de slaapkamers van frisse lucht voorziet. Dat doet hij door onderdruk te creëren waardoor er frisse lucht door de roosters(of kieren) komt. Je hebt dus mechanische ventilatie voor 2 doelen: 1) vochtige(of je poeplucht) uit de 'natte ruimtes' zuigen en 2) toevoer van frisse lucht in de verblijfsruimtes (ofwel, afvoer via natte ruimtes).
Een badkamerventilator moet je niet enkel op luchtvochtigheid sturen. Sturen op co2 in de slaapkamers is doorgaans belangrijker, uiteindelijk gaat die vochtige lucht in de badkamers toch wel weg. De roosters in je slaapkamer doen zelf ook niet zo veel als je geen afzuiging aan hebt staan. En ook het raam op een kier kan niet genoeg zijn.

Ik heb MV met luchtvochtigheidsmeter in de badkamer en co2 aansturing in de slaapkamer. De badkamer heeft hij zo droog gezogen. Als ik vervolgens ga slapen gaat het co2 gehalte in de slaapkamer omhoog. Als de MV uit staat haal ik in de slaapkamer >1600 ppm met het raam op een kier! Die MV heb je dus al snel nodig om luchtverplaatsing te hebben.

Als TS nu twee ventilatieboxen heeft hangen is dat in principe niet eens zo gek. Er is al soort van zonering gemaakt waardoor alleen badkamerventilator hoeft te draaien 's nachts. De meeste merken hebben al RF co2 sensoren. Maar je kan natuurlijk ook een tijdsschakeling inbouwen als je wat meetgegeven hebt van het co2 gehalte uit de slaapkamers.
toon volledige bericht
je zweet ook behoorlijk wat vocht uit je lichaam (2L per dag).. alleen bij een minder goed geisoleerd huis gaat dat vocht door "natuurlijke kieren" makkelijker weg hoe beter je isoleert hoe minder kans het vocht heeft om weg te ventileren..

dus ik zou vocht+co2 sensors pakken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruns86
vso schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

je zweet ook behoorlijk wat vocht uit je lichaam (2L per dag).. alleen bij een minder goed geisoleerd huis gaat dat vocht door "natuurlijke kieren" makkelijker weg hoe beter je isoleert hoe minder kans het vocht heeft om weg te ventileren..

dus ik zou vocht+co2 sensors pakken.
Mee eens, zelf hebben we alleen afzuiging en de ventilatie heeft geen roosters in andere ruimtes dan onze badkamers. Dus dan blijft aansturing op luchtvochtigheid over.
Pagina: 1