WTW: Perilex aansluiting digitaal aansturen mbv Sonoff

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb (net zoals velen volgens mij) s'nachts last van het zachte gezoem wat onze WTW unit maakt. Ik slaap op zolder en zelfs in standje 1 hoor je de unit. En "what's been heard cannot be unheard!" En dus irriteer ik mij eraan ;) met name als het wat harder waait en via de aanzuiging het toerental van de unit licht varieert.

Ik heb een Orcon WTW unit, een wat ouder model, welke middels een Perilex stekker zit aangesloten. In de keuken een 3-standen schakelaar, 1 2 en 3 (dus niet uit). Ik wil de unit tussen 22:00 en 04:00 geautomatiseerd uitzetten. Overigens ben ik op de hoogte van de beschreven "risico's" van het uitzetten: een iets hogere slijtage van de motoren (naar het schijnt) en een oplopend vochtgehalte in huis. Ik denk dat dit echter beperkt wordt en accepteer dit. Tot nu toe zette ik hem elke zomer volledig uit en ventileer ouderwets en merk geen nadelige gevolgen. dwz geen schimmel in huis of hoofdpijn ;)

Ik heb van Sonoff de 4-channel wifi schakelaar gekocht: https://nl.aliexpress.com...32rgPHEAQYASABEgLD1PD_BwE. Deze unit moet volgens mij voorzien in de 3 fasen die dan separaat (of tegelijk) geschakeld kunnen worden.

Het liefst houd ik de mogelijkheid om de 3 standen te kiezen. Ik vind het niet erg om de schakelmogelijkheid in de keuken te verliezen, die zou dus eventueel kunnen komen te vervallen.

De perilex heeft een N, L1, L2 en L3 waarbij de schakelaar de inkomende L tussen L1 en L2 schakelt. L3 krijgt altijd spanning (standje laag)

Iemand tips hoe ik de bedrading zou moeten aansluiten op de sonoff om dit voor elkaar te krijgen ?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingFreak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 09:07
Toevallig 2 weken geleden exact hetzelfde gedaan, ook met een oude Orcon en ook met een Sonoff maar dan de Dual. Ik heb hem overigens geflashed met Tasmota fimrware, werkt makkelijker i.c.m. Domoticz maar niet strikt noodzakelijk. Je idee werkt dus prima.

Ik laat de continue spanning L3 (laagste stand en ook meteen de voeding voor de Orcon) er wel overigens altijd op staan uit veiligheid, CO2 in huis loopt idioot snel op zonder enige geforceerde ventilatie. Ik schakel dus alleen L1 en L2, overigens L2 schakelen is voor de Orcon gelijk aan L1+L2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Hoe detecteren jullie dan wat de stand van de schakelaar beneden is? D.w.z. hoe meten jullie of er spanning staat op L1/L2/L3 boven de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:35
Dooxed schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:27:
Hoe detecteren jullie dan wat de stand van de schakelaar beneden is? D.w.z. hoe meten jullie of er spanning staat op L1/L2/L3 boven de unit?
Ik doe niks meer met de driestanden-schakelaar. De aansturing gaat hier automatisch op basis van:
- Luchtkwaliteit woonkamer (MH-Z19 CO2-sensor)
- Douchegebruik badkamer (DS18B20 op tapwaterleiding onder de ketel)

Op die manier heb ik altijd genoeg, maar ondertussen ook nooit teveel ventilatie.

Aansturing van de Itho Ecofan doe ik met een Sonoff Dual met Tasmota firmware erop.
De box staat standaard op I, met de Sonoff kan ik stroom zetten op de draden voor II en III.

De logica erachter zit in Home Assistant, hier vind je mijn config.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:24
ThinkPadd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Ik doe niks meer met de driestanden-schakelaar. De aansturing gaat hier automatisch op basis van:
- Luchtkwaliteit woonkamer (MH-Z19 CO2-sensor)
- Douchegebruik badkamer (DS18B20 op tapwaterleiding onder de ketel)

Op die manier heb ik altijd genoeg, maar ondertussen ook nooit teveel ventilatie.

Aansturing van de Itho Ecofan doe ik met een Sonoff Dual met Tasmota firmware erop.
De box staat standaard op I, met de Sonoff kan ik stroom zetten op de draden voor II en III.

De logica erachter zit in Home Assistant, hier vind je mijn config.
Zou je een foto hiervan kunnen maken? Ik ben hier ook mee bezig maar ik snap het schema niet helemaal. ;)

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier hang thuis ook een ouder model mechanische ventilatie.met periflex stekker en dubbele schakelaar in de keuken om de snelheid te kiezen.

De bedrading naar de keuken en het oude periflex stopcontact gebruik ik niet meer. Deze hangt gewoon ongebruikt op de muur. Mocht ik ooit gaan verhuizen dan hoef ik het maar om te steken en alles is weer orgineel

Bij de Hornbach een nieuw periflex stopcontact gehaald en deze voorzien met een aanvoer kabel met normale stekker. Hier heb ik een sonoff dual tussen gezet om stroom te zetten op draad 1 voor laag en draad 2 en 3 voor hoog. Middelste stand gebruik ik nooit.

Als je de kap van de ventilatie afhaalt staat er als het goed is aan de binnenkant een aansluitschema in welke aangeeft wat de draad voor stand 1 2 en 3 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is er geen RF module voor de MV box?

en om hem uit te zetten is het natuurlijk een eitje.. gezien die toch gewoon op 1 fase loopt.. die fase (en nul) afschakelen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Space21 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:00:
[...]

Zou je een foto hiervan kunnen maken? Ik ben hier ook mee bezig maar ik snap het schema niet helemaal. ;)
Is geen schema voor nodig. Blauw en bruin gaat naar de Itho, deze tap je af zodat de Sonoff ook stroom heeft.
Vervolgens heeft de Sonoff Dual twee uitgangen, je knoopt een draadje aan de 'L' van elke uitgang. De ene gaat naar de draad voor stand 2 (L2), de andere naar de draad voor stand 3 (L3). Ik meen dat dat grijs en zwart is op de Itho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:40:
[...]

Is geen schema voor nodig. Blauw en bruin gaat naar de Itho, deze tap je af zodat de Sonoff ook stroom heeft.
Vervolgens heeft de Sonoff Dual twee uitgangen, je knoopt een draadje aan de 'L' van elke uitgang. De ene gaat naar de draad voor stand 2 (L2), de andere naar de draad voor stand 3 (L3). Ik meen dat dat grijs en zwart is op de Itho.
Ja precies, en die bruin en blauwe draad knoop je aan de ingang van de sonoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Correct, maar wel ook nog aan de Itho laten zitten, anders heeft die geen stroom meer.
Bekijk dit plaatje eens: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/21204_itho_1.jpg dan zie je dat de L1 altijd stroom heeft zodat hij altijd op minimaal de laagste stand draait. Helemaal uitzetten van de ventilatie wordt niet aangeraden. En afhankelijk van welke stand je kiest, de L2 of L3 ook spanning krijgt.

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:49:
Correct, maar wel ook nog aan de Itho laten zitten, anders heeft die geen stroom meer.
Bekijk dit plaatje eens: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/21204_itho_1.jpg dan zie je dat de L1 altijd stroom heeft zodat hij altijd op minimaal de laagste stand draait. Helemaal uitzetten van de ventilatie wordt niet aangeraden. En afhankelijk van welke stand je kiest, de L2 of L3 ook spanning krijgt.
Ja precies. Dus resumé:

- Perilex schakelaar haal ik uit het stopcontact
- Knip de kabel door; hier zitten vier aderen in
- De laagspanning (L1) bypass ik (dus direct weer aan de wtw knopen)
- Dit geldt ook voor de min
- De L2 en L3 kabel bind ik aan elkaar en in de Input van de sonoff
- Aan het uiteinde van de sonoff (2 outputs) de ene output naar L2, en de andere naar L3.

Right? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee O-) Toch maar even een schema. Ik zie dat ik het al eens eerder heb uitgetekend: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

In plaats van dat KlikAanKlikUit ding moet je daar even je Sonoff Dual voor in de plaats bedenken

Blauw en bruin aan de INPUT van de Sonoff
Grijs en zwart aan de L van de OUTPUT van de Sonoff

P.S. Knippen is niet nodig vermoed ik. In de Itho zit een kroonsteen, daar kun je de draden loshalen. Kun je het evt. ook ooit weer terugbouwen naar origineel.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajD0WMm0DcFSTFwstRWAIxYF-Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9HpcaCi5rz4kN1x5kUZ2ODd.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, en de blauw/bruin houdt ik over? @ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is gewoon kortsluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:48:
[...]

Dat is gewoon kortsluiting maken.
Ja precies; daarom mijn vraag haha. Het voorbeeld van hier: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" gaat niet echt op volgens mij. De Sonoff Dual heeft maar 1 input.

[ Voor 30% gewijzigd door Space21 op 25-04-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit gaat zo inderdaad niet goed komen! De blauwe die van rechtsonder komt moet één omhoog.
De blauwe vanaf de kabel linksboven prik je dan ook in een 'N' aansluiting, maakt niet uit welke want de N-aansluitingen van de Sonoff zitten doorgelust.

Je hebt dan alleen nog geen voeding voor je ventilatie unit (bruin linksboven). Beste is alle bruine draden even bij elkaar te doen met een lasklem (merk 'Wago' met orandje hendeltjes, die is in tegenstelling tot andere lasklemmen ook voor flexibele draad geschikt). Je neemt dan nog een derde stukje bruine draad, vanuit de lasklem naar de L-aansluiting van de Sonoff (waar je nu blauw en bruin in hebt zitten).

Duidelijk kan ik het helaas niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Space21 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ja precies; daarom mijn vraag haha. Het voorbeeld van hier: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" gaat niet echt op volgens mij. De Sonoff Dual heeft maar 1 input.
Je hebt ook maar 1 input nodig.

De Wago's die @ThinkPadd bedoeld zijn het type 221. In 3-voudige variant is dat de Wago 221-413. Meeste bouwmarkten hebben die ook wel liggen, al dan niet onder een of ander huismerk.

Aders 11mm strippen, niet twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:01
Heb hier ook al 'n tijdje een sonoff dual liggen om aan te sluiten op mijn Itho (perilex).

Nu doe ik 1 standje (wat voldoende voor me is/was) met een sonoff pow maar wilde de andere standen ook kunnen gebruiken.

Het idee is om stand 1 & 2 met de sonoff dual te doen en 3 handmatig alleen tijdens het koken.
Dit kan met de dual.
Heb mijn rolluik er ook tussen staan en kan deze automatisch met hem doen maar ook handmatig wat een vereiste was. Wil niet afhankelijk zijn van mijn netwerk voor dat soort dingen.

Nu ben ik wat aan t meten gegaan en kom wat vreemde waardes tegen. Gemeten op contactdoos waar de perilex stekker ingaat (bij de MV op zolder zeg maar)

Stand 1
  • Null & L1 220V
  • Null & L2 70V
  • Null & L3 70V
Stand 2
  • Null & L1 220V
  • Null & L2 220V
  • Null & L3 70V
Stand 2
  • Null & L1 220V
  • Null & L2 95V
  • Null & L3 220V
Nu had ik zoiets ... dan zal er op de print wel eea geregeld worden of erger ... het is nodig (?).

Op de print meet ik :

Stand 1
  • br 30V
  • zw 85V
Stand 2
  • br 0
  • zw 85
Stand 3
  • br180
  • zw240
Jullie snappen het al .... confused

Kan ik "gewoon" vanaf het perilex stopcontact de nul en de bruine gebruiken als draden die de dual nodig heeft of is er iets aan de hand.
Hij werkt gewoon ... de Itho.
Pagina: 1