Mechanische ventilatie badkamer slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Goedemorgen allen,

ik ben mijn sluipverbruik op zoveel mogelijk vlakken aan het terugdringen. Nu ben ik aangekomen bij de mechanische ventilatie in ons huis, tesamen met de mechanische ventilatie van de badkamer.

Situatieschets:
Huis uit 2002, 24/7 gedwongen afzuiging, enkel op de begane grond (woonkamer 2 kanalen, wc 1 kanaal), aangesloten middels Perilex stekker. Deze heb ik nog niet kunnen meten. Overigens zit hier een draaischakelaar bij, waarbij je de afzuiging op 'hoog' kunt zetten. Dit gebruik ik echter nooit, dit staat dus altijd op de 'lage' stand. In iedere ruimte zijn ventilatieroosters beschikbaar boven de ramen.

De badkamer heeft een aparte ventilatiebox, is vermoedelijk rond 2016 geinstalleerd, draait ook 24/7 en heeft een draadloze (Rf) module die in de badkamer hangt (niveau's 1-3). De badkamer heeft geen ramen die open kunnen. Douche heeft een wand met deur.

Nu trekt de badkamer afzuiging continu 8W viel me op; nu is dit niet de wereld, maar 365 dagen tikt wel aan. Ik zie hem liever draaien op het moment dat het ook daadwerkelijk nodig is. Zoals ik het nu zie zijn er 2 opties voor de badkamer; de afzuiging koppelen aan de bewegingssensor (Hue) zodat die aan gaat op het moment dat de badkamer daadwerkelijk gebruikt wordt (en dan bijv. 30 min laten draaien na beweging).
Alternatief zou zijn het koppelen aan een luchtvochtigheidssensor, maar heb hier geen ervaring mee.
Een oud weerstation geeft een luchtvochtigheid van 60-70% aan over het algemeen, zowel voor als na het douchen.

Hoor graag jullie ideeen en suggesties _/-\o_

Edit:
Foto's toegevoegd. De ventilatiebox met groene kap is die van de badkamer. De andere (waar die draaischakelaar bij hoort) is van de centrale afzuiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnVWX9_hmMV0jUpxtUOTAKOzzRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKhBwA2wLomVPsaP3gKVFC9v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxxYhsXbThE4D65zLeVyml4a1wM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15Fqg6UXij6jhLj8fsrDkYgQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKbYQSM_1xjWDj4jf_T9FewmcAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtOsUE8HBSvH40yYOntcfFeT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door KoningPaulus op 09-01-2023 13:40 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruns86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 21:09
CronoS76 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:46:
Ik heb hem met een Shelly 2,5 en Domoticz slim gemaakt en werkt eignlijk prima. Via een script kan ik hem handmatig nog bedienen met de schakelaar die benden zit en mocht deze schakelaar "uit" staan, dan kijkt het script in hoeverre de humidity oploopt in een korte tijd in de badkamer en start deze op de hoge stand totdat de vochtlevels weer wat teruglopen. Hij draait dan ongeveer een uur of 3 op de hogere stand.
@CronoS76 Heb jij toevallig wat info om hem aan te sturen? Ik kan geen stroom schemas vinden en wil exact hetzelfde als jij hebt bereiken. Ik heb de OZEO ECOWATT RF. Hier een foto van de printplaten.

Enige wat ik kan vinden is een aansluitschema hoe je de netvoeding moet aansluiten.. 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKAI4DVgBu5On-ggKzmwqZksTXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4O12zPmUdASbHtnsDDhT1zD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bruns86 op 14-08-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-10 21:58
Ik heb niets gedaan in de unit zelf (alhoewel het met mijn Itho zou kunnen). Ik heb gewoon een shelly als een tussenstation in deze box geplaatst. Het perilex wandcontactdoos had te weinig ruimte hiervoor. Het is in principe niet heel complex om een shelly 2.5 (of 2pm) aan te sluiten. Binnen de Perilex heb je een schakeldraad voor hoog en midden, een fase, een nul en een aardedraad.
De shelly heb ik vervolgens ingesteld in "Detached mode"; dit zodat de schakelaar in de keuken onafhankelijk werkt met de relays in de Shelly (Keuken is een 0-1-2 schakelaar, dus 2 standen). Via een Domoticz DZVents script schakel ik de relays. Zoals ik het nu gebruik. als ik de knop in de keuken aanzet dan gebruikt de Shelly deze stand. Als de knop in de keuken uit staat, dan werkt de shelly automatisch.

Foto hoe dit eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uISZXWN3bav5eITS3fN_ONLwEpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg8VOdmz1YXYvt7tU9V5oZek.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Freakie1NL schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

@KoningPaulus Waarom 2 verschillende boxen? Het is niet duidelijk of de boxen in dezelfde ruimte hangen, op 1 foto lijkt dit wel zo. Als dat zo is, is de beste besparing natuurlijk over te stappen naar 1 box.
Geen idee, heeft de vorige bewoner zo gedaan. Mijn bevinding is dat de oude (perilex) box op de benedenverdieping zit, en volgens mij standaard uit staat (en heeft gestaan de afgelopen jaren dat wij hier wonen). De nieuwe box staat 24/7 aan en is nu enkel aangesloten op de badkamer.

Totale inhoud waar afzuigpunten hangen (2 in woonkamer, 1 wc, 1 badkamer en 1 op de 2e badkamer(tje). Bij elkaar opgeteld zijn die ruimtes 164m3. In principe kan alles dan ook op de nieuwe aangesloten volgens mij, hooguit mis je dan iets vermogen in de badkamer op vol vermogen?

Weet nog niet echt wat wijsheid is, ook omdat ik sinds afgelopen winter met airco's ben gaan verwarmen en ik niet de LuchtLuchtwarmte gelijk wil laten afzuigen :9

Edit: zie inhoud op de ruimtes die een afzuigpunt hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B--0cOYcjdsm4iZxl30oMXwjUZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7qbl5p4yyMfUKed1EwuWG28.jpg?f=fotoalbum_tile

En op basis van foto's gok ik dat het deze box is: ozeo-e-ecowatt-rf-m

150m3/h op de laagste stand en 325m3/h op de hoogste stand

[ Voor 23% gewijzigd door KoningPaulus op 15-08-2023 10:16 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Pagina: 1