HuismAndré schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Voor mij is de stap van volledig Z2M thuis nog steeds een te grote. In de loods (waar we toch niets dimmen en slechts 2 lampen echt uitschakelen) heb ik het wel gedaan (en is Z2M in combinatie met een SonOff P Dongle extreem stabiel gebleken) maar thuis... Wellicht als het ondergeschoven kindje dat dimmen heet eindelijk eens goed aangepakt is.
Afgelopen weekend toch maar de sprong in het diepe gewaagd en alle devices die nog via de Hue bridge koppelden zaten overgezet naar Z2M. Dat ging best goed (maar niet zonder slag of stoot). Wat enorm hielp om het overzetten te versoepelen was door alles ruimte per ruimte te doen en binnen die ruimten devices voor device, daarbij de oude Hue namen van de devices te gebruiken.
Elke keer als ik een device uit de Hue bridge haalde werd deze binnen 5-1
0 seconden zichtbaar op het Z2M netwerk. Daarna hernoemen en herhalen met het volgende device. Dit werd herhaald totdat alle devices waren overgezet. Daarbij is Z2M trouwens wel 1-2 keer gecrashed (maar startte gelukkig wel weer vanzelf op dankzij de actieve watchdog).
De Hue smart buttons spartelden echt stevig tegen. Er was zelfs één die er absoluut geen zin in had. Ook vervangen van de batterij en hardware reset haalden niets uit. Van ellende weer toegevoegd aan de Hue hub, daarna weer verwijderen van de Hue hub en voila, daar dook hij alsnog op in Z2M. Wellicht had ik die button niet goed wakker gehouden (door elke 5 seconden op de knop te drukken) bij de eerste keer verwijderen uit de Hue hub.
Nadat ik de devices had overgezet werd het tijd voor het aanmaken van groepen binnen Z2M (omdat scene-overgangen ander geen porem zijn). Nadat ik die groepen (binnen Z2M dus niet binnen HA) had aangemaakt ging ik in HA scenes aanmaken. Dat zag er nog steeds niet goed uit. Scenes voor de huiskamer (bestaand uit groepen voortafel, eettafel, keuken, ringverlichting, koof en voorraadkast) verliepen duidelijk stapsgewijs. Gelukkig kunnen scenes ook in Z2M zelf geprogrammeerd worden (en dat ziet er écht beter uit). Wellicht omdat de data die in dat geval over het netwerk gaat zo efficiënt is. Immers meer dan "group 1
00, scene 121" hoeft niet verstuurd te worden. Elke lamp behorend bij die groep weet wat hij moet doen, inclusief de transitie die in de scene geprogrammeerd is (nooit geweten dat het zo efficiënt kan werken maar snap nu wel waarom die lampen relatief veel geheugen hebben).
Als laatste moest het opstartgedrag van elke lamp nog geprogrammeerd worden (omdat wij lampen nog steeds fysiek aan- en uitzetten (echt onzin om een hele verdieping onder spanning te houden terwijl je allemaal een verdieping hoger ligt te slapen (en andersom). Maar ook dat was via een MQTT commando goed te doen. Ook daar heb ik een transitie ingesteld in de lampen zelf van 1 seconde (zodat ze niet "bam" aangaan maar mooi rustig opkomen).
Zijn er ook dingen die nog niet werken? Ja. De smart buttons kunnen nog niet door scenes stappen (maar hebben wel een nieuwe functionaliteit; long press). Die scene stapper programmeer ik deze week nog. Meest belangrijke dat niet werkt is het omhoog en omlaag dimmen van groepen. Ik denk dat ik dat ga "verstoppen" door voor elke dimbare groep 1
0 scenes te proggen (eindigend op _1
0 t/m _1
00) die dan via het schuiven in een input_select gekozen kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat ik daarbij de kleurtemperatuur mee kan laten lopen met de dimwaarde (immers bij 1
00% wil je een wittere kleur dan bij 1
0%). Doordat elke scene die in Z2M geprogd is een interne transitie heeft (ik heb gekozen voor 2 seconden) moet de user experience in dat geval meer dan vloeiend genoeg zijn (de Hue bridge deed het stiekem ook in relatief grote stappen).
Totaal aantal devices dat nu op dit netwerk zit (DS-224+ met Z2M in docker container (133MB,
014% Processorload), SonOff Dongle P op Pi-2 met daarop OpenWRT en Ser2Net): 91.
De Hue bridge heb ik zojuist demonstratief uit de meterkast verwijderd. Die kan Marktplaats op (samen met de backup die ik voor de zekerheid ooit had ingekocht).