Ik heb last van een irritant probleem: ik lees mijn SAJ omvormer uit via wifi en sinds kort ook via Modbus. Dat werkt, en op beide manieren kan ik de dagopbrengst uitlezen. De dagopbrengst begint uiteraard elke dag op
0. De sensor die via wifi wordt uitgelezen heeft geen kenmerk total_increasing, die via modbus wel.
Sensor via modbus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - name: SAJ opwek vandaag
unique_id: 092d8adb-44f8-47df-9413-0adfb6ede523
scan_interval: 120
slave: 1
address: 300
input_type: holding
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
state_class: total_increasing
scale: 0.01
precision: 2
data_type: uint16 |
Ik heb in templates.yaml een sensor gemaakt om de sensor die via wifi wordt uitgelezen wel total_increasing mee te geven. Ik kan daar makkelijk kiezen of ik via modbus of via wifi wil uitlezen, zonder alle energy data kwijt te raken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - name: Opwek PV
unique_id: 74075286-dd22-4ef2-bb6e-b0235cc0e678
state: "{{ states('sensor.saj_opwek_vandaag')|float }}"
icon: mdi:solar-power
state_class: total_increasing
device_class: energy
unit_of_measurement: "kWh"
availability: "{{ states('sensor.saj_opwek_vandaag')|is_number }}" |
Ik heb in deze template sensor zowel de sensor via wifi als de sensor via modbus getest, maar via beide manieren krijg ik enorme spikes in de opwek te zien. Ik heb gisteravond laat, toen de omvormer uit was, de template sensor de modbussensor als bron laten gebruiken. dit gebeurde er:
:fill(white):strip_exif()/f/image/czbu3jhLJjrME6twUFbQYNBu.png?f=user_large)
Om de een of andere reden startte deze kort op 1
0 en ging daarna door vanaf
0. Maar HA denkt dat er dan 1
0 kWh is opgewekt:
Screenshot van de sensor uitgelezen via modbus (dus de bron voor de template sensor):
En met de bronsensor via Wifi is het ook onbetrouwbaar: hier rapporteerde de sensor via wifi kort
0, en ging daarna door met het rapporteren van de dagopbrenst. Maar HA denkt dan dat er ineens 35.9 kWh extra is opgewekt, wat een enorme spike gaf in het energy dashboard.
Is er een mogelijkheid om dit in HA te voorkomen?