Juist ja, en die andere 10.000 mensen?Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:07:
[...]
[...]
een kleine selectie op basis van 2 minuten funda-filteren;
https://www.funda.nl/koop...t-42904259-perkstraat-47/
https://www.funda.nl/koop...068458-dunantstraat-1313/
https://www.funda.nl/koop...ent-42990727-klaverweg-9/
https://www.funda.nl/koop...88423999-vondelstraat-34/
https://www.funda.nl/koop...nt-42982633-sportlaan-15/
https://www.funda.nl/koop...ement-42063074-markt-328/
https://www.funda.nl/koop...385643-jan-philipsweg-25/
https://www.funda.nl/koop...42052659-oranjestraat-19/
https://www.funda.nl/koop...an-blanckenburgstraat-36/
https://www.funda.nl/koop...s-42073701-rijnstraat-11/
hoeveel keuze heeft een mens nodig? Allemaal te netto hypotheken voor minder dan €500 per maand. Allemaal beschikbaar, allemaal in de bewoonde wereld.
Niemand ontkent dat je zelf ook je best moet doen.TheDudez schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]
Ja en kijk wat ze gaan doen pleisters plakken. De huizen die ze extra willen bijbouwen gaan ze waarschijnlijk geen eens halen. Ze geven zelf aan dat er nooit genoeg huizen bijkomen omdat er teveel mensen bijkomende in Nederland. Vervolgens maak je he voor investeerders minder aantrekkelijk om te investeren in huizen. En daar kan je wat van vinden. Het doet er niet toe wat je daar van vind. Want het betekent ook minder huizen. Want het is een stuk minder interessant om te investeren. Huizen moeten duurzamer en daar kan je ook wat van vinden. Maar dat betekent ook een stuk duurder. Ze plakken alleen pleisters zo als met alles.
Daarom moet je zelf een plan trekken. Kijken wat je kan doen om te zorgen dat je wel een huis kopen/huren. Niemand anders gaat het oplossen voor je. Hooguit wat pleisters die geplakt worden om het bloeden tegen te houden.
Waar men tegenin gaat is het idee dat als je je best doet je gegarandeerd wel je doel bereikt en een huis kan kopen.
Annuitair aflossen is geen maandlast,dat is sparen. De HRA kun je maandelijks laten uitkeren, das geen maandlast. Er staan ook woningen van 200k-ish tussen als het wat voordeliger moet. Leg je de lat nog wat lager kan het nog wat goedkoper, maar voor startende tweeverdieners is dit eenvoudig te hypotheken. Een startende eenverdiener moet -heel gezond- ff sparen. Wie bereid is tot het doen concessies stapt snel in en woont beter en goedkoper dan huren.Mijre schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:22:
[...]
Ik heb er willekeurig 1 aangeklinkt: Vondelstraat 34, Zoetermeer. Vraagprijs van 239.500.
Zeg dat hij voor de vraagprijs gaat én de hypotheeknemer de VvE-kosten niet meeneemt in diens berekeningen, dan heb je volgens de ING-website er bij hun nu een inkomen van iets meer dan 56k per jaar voor nodig om dat te mogen lenen. Bruto maandlasten €1172 (bij annuïtair).
En dat noem jij een optie voor een hbo-starter én <500 netto per maand?
De enige echte
Mijn eerste woning was 15 jaar geleden duurder, mijn starterssalaris was lager (geld was toen meer waard), de rente was hoger én er moest net zoveel aan gebeuren. Mijn sympathie hebben de onwillenden niet. Verwende nesten willen in het centrum een energiezuinige driekamerwoning in A-staat. Die zijn er niet en komen er niet. Lekker afwachten dus.Touchdomex schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Reken daarbij dat je hem vermoedelijk nog steeds niet voor de vraagprijs mee gaat krijgen waardoor je het resterende deel van de aanschafprijs ook nog eens niet in de hypotheek kan stoppen.
Volgens mij moet @Badderbeest eens uit zijn eigen bubbel stappen en rondkijken naar hoe de situatie daadwerkelijk is in plaats vanuit zijn eigen directe omgeving.
Ohw ik vergeet nog de euros die je erin moet stoppen om het leefbaar te gaan krijgen. De eerste die ik aanklik moet nog een keuken in en een interieur verder aangepakt en de tweede mist de vloer in de douche wat ook nogal onhandig is.
De enige echte
Tsja... als het het verschil tussen aflossen en rente en tussen bruto en netto niet begrijpt wordt het moeilijk rekenen. Enfin. €200.000x0,041x0,6295/12 = €430 euro per maand. De HRA kun je desgewenst maandelijks laten uitkeren, de aflossing = investeren in je eigen toekomst.ZpAz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:
[...]
Als je letterlijk klikt op “wat worden mijn maandlasten” bij elke link zie je dat het begint met het dubbele van wat je voorschotelt.
Anders hoor ik graag waar je jouw hypotheek weg hebt, dan kan ook ik een mooie woning betalen 😉
De enige echte
En die aflossing gaat niet van je maandelijkse inkomsten af? Dat het uiteindelijk geld oplevert is leuk (en precies de reden waarom je het liefste wilt kopen), alleen is dat geld niet vrij te besteden en zolang je je hypotheek aan het aflossen bent is het gewoon geld dat je maandelijks kwijt bent.Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Annuitair aflossen is geen maandlast,dat is sparen.
De afgelopen jaren gingen de huizenprijzen sneller omhoog dan je met een startsalaris kunt sparen. Je blijft het hier zo simpel brengen terwijl het veelal gewoon niet realistisch is. Ik heb een aantal collega's die een huurhuis hebben en volop aan het sparen zijn, maar de huizen waar ze naar kunnen kijken worden steeds kleiner en kleiner, waarbij alle huizen tot nu toe al eerder weg waren of zo ver overboden werden dat ze alsnog buiten budget kwamen.De HRA kun je maandelijks laten uitkeren, das geen maandlast. Er staan ook woningen van 200k-ish tussen als het wat voordeliger moet. Leg je de lat nog wat lager kan het nog wat goedkoper, maar voor startende tweeverdieners is dit eenvoudig te hypotheken. Een startende eenverdiener moet -heel gezond- ff sparen. Wie bereid is tot het doen concessies stapt snel in en woont beter en goedkoper dan huren.
En momenteel krijg je het probleem dat de huizenprijzen weliswaar dalen, maar door de rente gaan de maandlasten juist omhoog, waardoor wat ze kunnen kopen alsnog steeds minder wordt.
Sorry, maar wat je hier continue zegt klinkt allemaal leuk, en er zal best een keer iemand tussen zitten die geluk heeft, maar voor de grote groep is het gewoon niet realistisch.
[removed]
*knip* niet trollen*
[Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 20:02]
De enige echte
Je 1e huis heeft al 160 euro VVE kosten en komt daarmee al rond de 600 euro netto per maand uit, zonder de aflossing. Pak daarbij de aflossing (want ondanks dat je dat inderdaad als sparen kunt zien moet je het wel maandelijks voor heel wat jaren betalen) en je zit al snel tegen de 900 euro netto aan. En dat is toch een iets ander bedrag dan de 430 die je hierboven noemt.Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
[...]
Tsja... als het het verschil tussen aflossen en rente en tussen bruto en netto niet begrijpt wordt het moeilijk rekenen. Enfin. €200.000x0,041x0,6295/12 = €430 euro per maand. De HRA kun je desgewenst maandelijks laten uitkeren, de aflossing = investeren in je eigen toekomst.
Even nog het 2e huis bekeken, ook daar komen nog vve kosten bij (135 euro), dus dan zit je op 875 euro netto. Voor de rest heb ik geen zin om verder te kijken, je verdraait toch alles naar je eigen straatje. Uiteindelijk fijn dat jij zoveel geluk hebt gehad, helaas zijn er maar een paar mensen die dat geluk (kunnen) hebben.
[Voor 17% gewijzigd door redwing op 10-01-2023 19:47]
[removed]
*knip* niet happen*
[Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 20:03]
[removed]
heloof het of niet, maar een eigen woning geeft ook onderhoud nodig VVE of niet. Wat ga je huren voor 600? Of 500? Waarom zou je niet minstens een luizige 400-500 euro per maand in je eigen toekomst willen steken? Andere keuzes maken.redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:43:
[...]
Je 1e huis heeft al 160 euro VVE kosten en komt daarmee al rond de 600 euro netto per maand uit, zonder de aflossing. Pak daarbij de aflossing (want ondanks dat je dat inderdaad als sparen kunt zien moet je het wel maandelijks voor heel wat jaren betalen) en je zit al snel tegen de 900 euro netto aan. En dat is toch een iets ander bedrag dan de 430 die je hierboven noemt.
De enige echte
*knip* niet happen*
[Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 20:03]
De enige echte
Al gebruik je een fatsoenselijke rekentool (bv die van berekenhet.nl) i.p.v. een incorrecte bierviltjes berekening dan zijn de netto maandlasten voor 200k met 4,1% rente 700 euro. Hoe je magisch op bijna de helft minder uitkomt is mij een raadsel, maar goed, past wel bij het niveau van de rest van je reacties.Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
[...]
Tsja... als het het verschil tussen aflossen en rente en tussen bruto en netto niet begrijpt wordt het moeilijk rekenen. Enfin. €200.000x0,041x0,6295/12 = €430 euro per maand. De HRA kun je desgewenst maandelijks laten uitkeren, de aflossing = investeren in je eigen toekomst.
Ja het is echt magie hé dat rekenen. Ik heb geen zin om je tooltje in te vullen. Maar mijn sommetje klopt en je tooltje waarschijnlijk ook, maar je begrijpt de in- of output niet waardoor je een onjuist getal afleest. Daarom reken je beter zelf iets uit, snap je meteen hoe dat werkt dat rekenen. Is echt niet zo ingewikkeld. Je mag een rekenmachine gebruiken. Als hé het wilt begrijpen wil ik het je overigens best uitleggen.RagingPenguin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:48:
[...]
Al gebruik je een fatsoenselijke rekentool (bv die van berekenhet.nl) i.p.v. een incorrecte bierviltjes berekening dan zijn de netto maandlasten voor 200k met 4,1% rente 700 euro. Hoe je magisch op bijna de helft minder uitkomt is mij een raadsel, maar goed, past wel bij het niveau van de rest van je reacties.
De enige echte
Willen en kunnen is een verschil, en daar zit ook gelijk het probleem bij jou, dat wil/kun je niet inzien omdat je zelf in de luxe positie zit dat het wel is gelukt. Je benoemt hier nl. gelijk al het grootste probleem, als je van school komt kun je nog geen huis kopen en wat ga je huren voor 600 euro? Want die huur gaat van je inkomen af en zorgt er voor dat je nog maar amper kunt sparen. En nu kun je de concessie doen en een paar jaar onder een brug gaan wonen, maar dat lijkt me toch echt iets te ver gaan.Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:47:
[...]
heloof het of niet, maar een eigen woning geeft ook onderhoud nodig VVE of niet. Wat ga je huren voor 600? Of 500? Waarom zou je niet minstens een luizige 400-500 euro per maand in je eigen toekomst willen steken? Andere keuzes maken.
[removed]
Leuk berekend, maar hoe gaat de hbo starter met een studieschuld van 15k zo’n huis kopen? En het kunnen inrichten?Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
[...]
Want reken maar even mee:
430 euro netto rente
430 euro aflossing (ongeveer)
200 euro VvE
300 euro energie / water
50 euro (woon)verzekeringen
50 euro tel/internet
150 zorgverzekering
100 euro gemeentelijke belastingen
150 aflossing van je studieschuld
200 reservering onderhoud woning
Dan ben je maandelijks al 2060 van je netto inkomen kwijt, en dan heb je nog nul boodschappen gedaan, heb je nergens een abonnement op, en maak je ook nul mobiliteitskosten. Bovendien ga je nooit ergens heen wat geld kost en koop je geen kleren of andere basisbehoeften. En je had spaargeld, want die kosten koper en de inrichting van je woning heb je even moeten voorschieten.
Dus nee, niemand gaat je die hypotheek verstrekken of denkt dat dit ook maar enigszins een haalbare situatie is voor een starter…
Gezien je bijna de helft naast iedere gangbare definitie van 'netto maandlasten' zit zou inderdaad niet verkeerd zijn als je jouw berekening zou onderbouwen. Of je bent de beste rekenaar die op een willekeurige dinsdagavond alle rekenmethodes van experts op dit gebied onderuit haalt, of je berekening is toevallig verkeerd op een manier die jouw goed uitkomt.Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Ja het is echt magie hé dat rekenen. Ik heb geen zin om je tooltje in te vullen. Maar mijn sommetje klopt en je tooltje waarschijnlijk ook, maar je begrijpt de in- of output niet waardoor je een onjuist getal afleest. Daarom reken je beter zelf iets uit, snap je meteen hoe dat werkt dat rekenen. Is echt niet zo ingewikkeld. Je mag een rekenmachine gebruiken. Als hé het wilt begrijpen wil ik het je overigens best uitleggen.
Luxe positie ja, maar ook ik heb daar eerder echt wel dingen voor moeten laten. Huren heb ook ik een tijdje gedaan, vooral omdat ik met thuis wonen wel klaar was. Onder een brug wonen hoeft echt niet, sommigen kunnen bij hun ouders blijven, sommigen blijven nog een paar jaar in het studentenkot, anderen bemachtigen sociaal iets betaalbaars, anderen vinden een antikraak of weet ik het wat. Met een beetje wil is het écht niet zo moeilijk als hier wordt voorgespiegeld om de eerste stap op de koopmarkt te zetten. Je kan ook andere keuzes maken. Dat is ook goedredwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Willen en kunnen is een verschil, en daar zit ook gelijk het probleem bij jou, dat wil/kun je niet inzien omdat je zelf in de luxe positie zit dat het wel is gelukt. Je benoemt hier nl. gelijk al het grootste probleem, als je van school komt kun je nog geen huis kopen en wat ga je huren voor 600 euro? Want die huur gaat van je inkomen af en zorgt er voor dat je nog maar amper kunt sparen. En nu kun je de concessie doen en een paar jaar onder een brug gaan wonen, maar dat lijkt me toch echt iets te ver gaan.
De enige echte
Dat, met daarbij de conclusie dat alle starters die geen woning kunnen krijgen, gewoon te veeleisend, of te lui zijn. Of hun geld verkwisten aan nutteloze dingen ofzo.RagingPenguin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Gezien je bijna de helft naast iedere gangbare definitie van 'netto maandlasten' zit zou inderdaad niet verkeerd zijn als je jouw berekening zou onderbouwen. Of je bent de beste rekenaar die op een willekeurige dinsdagavond alle rekenmethodes van experts op dit gebied onderuit haalt, of je berekening is toevallig verkeerd op een manier die jouw goed uitkomt.
Het is in ieder geval hun eigen schuld, want er zijn in Nederland genoeg betaalbare woningen, dat valt immers te concluderen uit de n=1 situatie waarin meneer een eigen woning heeft en vindt dat hij dat heeft vanwege de juiste keuzes, en dat dus wel voor iedereen zal moeten gelden.
Het is heel simpel. Als je de aflossing als spaargeld ziet en buiten beschouwing houdt en daarna de VVE kosten vergeet, kom je op de helft van je maandlasten uit. Het grote probleem daarmee is alleen dat je hypotheekverstrekker wel degelijk kijkt naar je totale maandlasten en die aflossing dus niet buiten beschouwing laat.RagingPenguin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Gezien je bijna de helft naast iedere gangbare definitie van 'netto maandlasten' zit zou inderdaad niet verkeerd zijn als je jouw berekening zou onderbouwen. Of je bent de beste rekenaar die op een willekeurige dinsdagavond alle rekenmethodes van experts op dit gebied onderuit haalt, of je berekening is toevallig verkeerd op een manier die jouw goed uitkomt.
[removed]
De som staat er al, welk getal kun je niet herleiden?RagingPenguin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:58:
[...]
De enige echte
Een startende eenverdiener “moet -heel gezond- ff sparen”. Dan ben je dus (na het sparen) geen starter meerBadderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Annuitair aflossen is geen maandlast,dat is sparen. De HRA kun je maandelijks laten uitkeren, das geen maandlast. Er staan ook woningen van 200k-ish tussen als het wat voordeliger moet. Leg je de lat nog wat lager kan het nog wat goedkoper, maar voor startende tweeverdieners is dit eenvoudig te hypotheken. Een startende eenverdiener moet -heel gezond- ff sparen. Wie bereid is tot het doen concessies stapt snel in en woont beter en goedkoper dan huren.

Dit topic is gesloten.