Acties:
  • +5Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:01:
In het Noorden van het land kan je prima een huis kopen, dus dakloos zijn is een keuze, net zoals wonen in de randstad.
Populistische prietpraat. Natuurlijk zijn er mensen die geen hypotheek kunnen krijgen, vrije sector huur niet kunnen betalen, op een veel te lange wachtlijst staan voor sociale huur, geen urgentieverklaring kunnen krijgen en geen familie of vrienden hebben die in de gelegenheid zijn ze op te vangen. Dakloos een keuze?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Laten we allemaal alsjeblieft niet naar het Noorden gaan en het probleem houden waar het probleem zich bevind.

Het is trouwens niet alleen HBO Kuch, zo denigrerend, MBO bestaat ook gewoon hé

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25

Zenix

BOE!

bszz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Populistische prietpraat. Natuurlijk zijn er mensen die geen hypotheek kunnen krijgen, vrije sector huur niet kunnen betalen, op een veel te lange wachtlijst staan voor sociale huur, geen urgentieverklaring kunnen krijgen en geen familie of vrienden hebben die in de gelegenheid zijn ze op te vangen. Dakloos een keuze?
Het gaat hier toch om een hbo starter? Waarom zou die geen hypotheek kunnen krijgen voor 125k? In Nederland is alles binnen 2-3 uur zowat te bereiken, het is niet de middle of nowhere en ook in Friesland zijn de voorzieningen goed.

Ik heb als starter ook in Flevoland een woning gekocht met 180k hypotheek en eigen spaargeld, twee jaar na afstuderen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In het Noorden van het land kan je prima een huis kopen als starter, dus dakloos zijn is een keuze, net zoals wonen in de randstad.

Bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop...883-a-rampionstrjitte-20/
Ligt er wel een beetje aan wat je gestudeerd hebt en of je werk kan vinden natuurlijk, maar met het minimumloon kan je deze woning niet kopen.

2500 bruto is nodig voor deze woning en dan heb je ook nog 10k spaargeld nodig en mag je ook geen studieschuld hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 01-01-2023 12:16]

• Zenix

Zenix

BOE!

Ernemmer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Ligt er wel een beetje aan wat je gestudeerd hebt en of je werk kan vinden natuurlijk, maar met het minimumloon kan je deze woning niet kopen.

2500 bruto is nodig voor deze woning
Bij Rijksoverheid start iemand met een hbo diploma met een hoger salaris en ook nog een 13e maand. https://www.werkenvoorned...svoorwaarden/jouw-salaris

Maar dan moet je wel een opleiding doen waar tenminste vraag naar is, geen pretopleiding. Sommige mbo opleidingen verdienen beter dan die pret hbo opleidingen.

Die 10k spaargeld heb je in een anderhalf jaar wel bij elkaar als je zuinig bent. En die studieschuld is soms een issue, maar veel mensen kiezen voor kamers vanwege de ervaring en lang niet altijd vanwege reistijd. Zo had ik ook medestudenten die zaten elke dag 4 uur in de trein. Die hadden geen studieschuld en sommige hebben nu woning.

Ik bedoel maar te zeggen, op kamers is vaak ook een keuze, soms moet je wel.

[Voor 24% gewijzigd door Zenix op 01-01-2023 12:37]

• Ernemmer
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Die 10k spaargeld heb je in een anderhalf jaar wel bij elkaar als je zuinig bent.
Dus eerst 1,5 jaar dakloos zijn om te sparen om een woning te kopen?

Het is gewoon niet zo makkelijk als starter een woning te krijgen, huur of koop en dan ook nog in een buurt waar je kennissen en familie woont.

• Zenix

Zenix

BOE!

Ernemmer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Dus eerst 1,5 jaar dakloos zijn om te sparen om een woning te kopen?

Het is gewoon niet zo makkelijk als starter een woning te krijgen, huur of koop en dan ook nog in een buurt waar je kennissen en familie woont.
Die 1,5 jaar kan een ding zijn inderdaad. Maar dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie, voor mij was het geen probleem. Geen kamer en ik ging gewoon iets langer bij mijn ouders blijven zodat ik direct huis kon kopen. Sommige medestudenten konden nog een jaar blijven in hun kamer na het afstuderen, maar dat zal ook weer afhankelijk zijn van het contract. Anderen zijn tijdens de studie al naar een sociale huurwoning gegaan, want dat is soms goedkoper dan een studentenkamer... Maar daarin komen is weer een ander verhaal.

Een eigen woning direct na het afstuderen is volgens mij nooit de norm geweest. Je bent immers nog steeds een starter twee jaar na het afstuderen. Gelijk een woning kopen is alleen weggelegd voor de mensen die rijke ouders hebben.

Als je ICT als richting kiest is het overigens wel mogelijk om die woning te kopen die ik aangaf en bijvoorbeeld bij ODC-Noord of DUO gaat werken in het Noorden. Dan start je in schaal 9 (3000) bij de Rijksoverheid en heb je 158k hypotheek als je 10k studieschuld hebt. Het is dus ook een kwestie van genoeg loon eisen als starter, met de focus op bruto loon.

[Voor 13% gewijzigd door Zenix op 01-01-2023 13:08]

• Ernemmer
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Een eigen woning direct na het afstuderen is volgens mij nooit de norm geweest. Je bent immers nog steeds een starter twee jaar na het afstuderen. Gelijk een woning kopen is alleen weggelegd voor de mensen die rijke ouders hebben.
Kopen is inderdaad niet voor iedereen weggelegd als starter en dat is ook niet nodig, iets (sociaal) huren zou toch iedereen moeten kunnen in dit rijke land. Echt beschamend dat we in dit land de burgers niet eens van een betaalbare woning kunnen voorzien.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:52
In het Noorden van het land kan je prima een huis kopen als starter, dus dakloos zijn is een keuze, net zoals wonen in de randstad.

Bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop...883-a-rampionstrjitte-20/
Tja, dat je dan werkeloos bent en je huis niet kunt kopen of snel niet meer kan betalen wordt alleen voor het gemak weer even vergeten.

[removed]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Gelijk een woning kopen is alleen weggelegd voor de mensen die rijke ouders hebben.
en wiens ouders bereid zijn hun vermogen te delen. mijn ouders waren altijd meer van de morele steun, financieel zelf rooien. En ergens vind ik dat ook beter, want zodra je een financiële injectie accepteert krijg je automatisch de bemoeienis met hoe geld gespendeerd zou moeten worden. koop je een keer iets leuks voor jezelf dat niet in lijn is met 'nuttige investering' dan zal dat gezien worden als verkwanseling van de financiële steun en eindeloos gezeik geven.
zo zaligmakend is dat dus ook weer niet: een grote donatie accepteren.

~

• Zenix

Zenix

BOE!

JJ Le Funk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:12:
[...]

en wiens ouders bereid zijn hun vermogen te delen. mijn ouders waren altijd meer van de morele steun, financieel zelf rooien na je 21e. En ergens vind ik dat ook beter, want zodra je een financiële injectie accepteert krijg je automatisch de bemoeienis met hoe geld gespendeerd zou moeten worden. koop je een keer iets leuks voor jezelf dat niet in lijn is met 'nuttige investering' dan zal dat gezien worden als verkwanseling van de financiële steun en eindeloos gezeik geven.
Prima inderdaad. Mijn ouders hadden financiële problemen en een laag inkomen. Ze probeerden wel te zorgen dat we het goed hadden, maar het was zeker niet makkelijk. Dat was ook een goede leerschool.

Een student met ouders met weinig inkomen krijgt overigens wel een aanvullende beurs (paar honderd euro) soms is het daardoor makkelijker studeren als dan als student van ouders die twee keer modaal hebben, want dat geld krijg je als student sowieso op je rekening en anders ben je afhankelijk van je ouders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bszz
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Het gaat hier toch om een hbo starter? Waarom zou die geen hypotheek kunnen krijgen voor 125k? In Nederland is alles binnen 2-3 uur zowat te bereiken, het is niet de middle of nowhere en ook in Friesland zijn de voorzieningen goed.

Ik heb als starter ook in Flevoland een woning gekocht met 180k hypotheek en eigen spaargeld, twee jaar na afstuderen.
Het gaat vooral om je opmerking "dakloos zijn is een keuze". Nogal pijnlijk voor mensen die echt door pure pech buiten hun schuld geen dak boven hun hoofd hebben.
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Ik reageer in de context van het topic, dus dat is niet mijn intentie.
Ok, dan wil ik je er op wijzen dat je de discussie nodeloos versimpelt: Als HBO starter met een studieschuld is er een goede kans dat je ook in het Noorden geen huis kunt kopen. Vrije-sector huur vraagt een salaris van grofweg 4-4,5 keer kale huur. Aan sociale huurwoningen is overal een tekort en een urgentieverklaring krijg je niet als je uit vrije wil naar het noorden verkast. Als je dan geen netwerk hebt ben je waarschijnlijk dakloos. Dit is helaas de realiteit.

[Voor 34% gewijzigd door bszz op 01-01-2023 13:54]

• Zenix

Zenix

BOE!

bszz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Het gaat vooral om je opmerking "dakloos zijn is een keuze". Nogal pijnlijk voor mensen die echt door pure pech buiten hun schuld geen dak boven hun hoofd hebben.
Ik reageer in de context van het topic, dus dat is niet mijn intentie.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:40
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Voor 125k koop je een garagebox in Gelderland. Een dakloze Hbo-starter is niet zeldzaam meer. Sociale huurwoningmarkt is gewoon stuk in regio Nijmegen bijv. Ik sta inmiddels 18 jaar ingeschreven, maar kan niks krijgen. Kopen gaat ook moeizaam i.v.m. hoge prijzen en na de renteverhogingen kun je peanuts lenen. Daarnaast moet je veel spaargeld achter de hand hebben. Het is niet alleen het leenbedrag, je moet ook immers kosten kopen betalen en die financier je niet meer zomaar mee.

Resteert alleen maar een mogelijkheid; Papa en mamma lief aankijken en inwonen bij ze. Kosten inwoning betalen en goed voor elkaar zorgen . Kan je ook mooi meebetalen aan boodschappen en energierekening. Als je een dikke fulltime job hebt zie je elkaar toch zelden en alleen in de weekenden. En dan keihard sparen een jaar of twee lang. Dan kom je er wel.

Niet voor iedereen weggelegd, omdat niet iedereen een goede band heeft met ouders.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:22
JJ Le Funk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:12:
[...]

en wiens ouders bereid zijn hun vermogen te delen. mijn ouders waren altijd meer van de morele steun, financieel zelf rooien. En ergens vind ik dat ook beter, want zodra je een financiële injectie accepteert krijg je automatisch de bemoeienis met hoe geld gespendeerd zou moeten worden. koop je een keer iets leuks voor jezelf dat niet in lijn is met 'nuttige investering' dan zal dat gezien worden als verkwanseling van de financiële steun en eindeloos gezeik geven.
Het type ouder dat een jubelton geeft lijkt me niet echt snel geneigd om hierop kritiek te leveren. Eerder het type ouder dat zelf een Volvo XC90 rijdt en op dure wintersportvakanties gaat. :)

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Zenix

Zenix

BOE!

Monkeydancer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Voor 125k koop je een garagebox in Gelderland. Een dakloze Hbo-starter is niet zeldzaam meer. Sociale huurwoningmarkt is gewoon stuk in regio Nijmegen bijv. Ik sta inmiddels 18 jaar ingeschreven, maar kan niks krijgen. Kopen gaat ook moeizaam i.v.m. hoge prijzen en na de renteverhogingen kun je peanuts lenen. Daarnaast moet je veel spaargeld achter de hand hebben. Het is niet alleen het leenbedrag, je moet ook immers kosten kopen betalen en die financier je niet meer zomaar mee.

Resteert alleen maar een mogelijkheid; Papa en mamma lief aankijken en inwonen bij ze. Kosten inwoning betalen en goed voor elkaar zorgen . Kan je ook mooi meebetalen aan boodschappen en energierekening. Als je een dikke fulltime job hebt zie je elkaar toch zelden en alleen in de weekenden. En dan keihard sparen een jaar of twee lang. Dan kom je er wel.

Niet voor iedereen weggelegd, omdat niet iedereen een goede band heeft met ouders.
Gelderland is lastig inderdaad, daar kan ik ook geen vergelijkbare woning kopen in vergelijking met Flevoland of Friesland. Daarom maar een uur rijden richting het werk, want werk in Apeldoorn. Mijn punt die ik probeer te maken, veel mensen willen in de randstad blijven wonen of de grote plaatsen, maar dat beperkt je in de mogelijkheden. Veel starters kijken alleen maar in hun eigen omgeving, dat is te begrijpen maar met de woningnood is het dan wel een stuk lastiger.

Laatste twee jaar is het een stuk lastiger geworden, kan mijn eigen woning niet meer kopen.

• icall5s
Zenix schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Gelderland is lastig inderdaad, daar kan ik ook geen vergelijkbare woning kopen in vergelijking met Flevoland of Friesland. Daarom maar een uur rijden richting het werk, want werk in Apeldoorn. Mijn punt die ik probeer te maken, veel mensen willen in de randstad blijven wonen of de grote plaatsen, maar dat beperkt je in de mogelijkheden. Veel starters kijken alleen maar in hun eigen omgeving, dat is te begrijpen maar met de woningnood is het dan wel een stuk lastiger.

Laatste twee jaar is het een stuk lastiger geworden, kan mijn eigen woning niet meer kopen.
In Flevoland vind je ook alleen nog maar Garageboxen voor €125k. Met een budget van €175k is het alsnog moeilijk. In Gelderland kun je voor €175k trouwens wel gewoon woningen vinden, zelfs in Apeldoorn [1] [2] waar jij werkt! Misschien interessant om eens te kijken of verhuizen voordelig is. Ik raad niet aan nog lang met dit soort rijtijden door te pendelen. :)

Vanuit Flevoland zou ik anderhalf uur moeten rijden naar mijn werk. Dat zou niet goed voor mijn werkprestaties en levensbalans zijn. Tevens heb ik ook geen rijbewijs. Lopen naar mijn werk, wat ik nu kan, is echt veel fijner. In Friesland is maar één bedrijf waar ik eventueel passend aan het werk zou kunnen en dat is Comecer in Joure. Alsnog een flink eind rijden vanuit Bakhuizen. :)

Sommige mensen zijn voor hun werk nu eenmaal soft of hard aan één of meer regio's gebonden. Voor mij Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en Amsterdam.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:57
Ik ben in augustus 2023 30 jaar oud, maar woon nog steeds 'thuis' bij mijn ouders. Daar ben ik niet blij mee, maar het moet nog maar even. Ook ik heb HBO gedaan. Weliswaar Journalistiek, volgens velen een pretstudie. Het is maar wat je prettig vindt, want ik ben er een tijd lang knap depressief van geweest.

Verder ben ik ook geen standaardgeval. Tijdens mijn studie ben ik zzp'er geworden en toen ik afstudeerde ben ik verdergegaan met het werk als zzp'er. Helaas kan ik dat niet fulltime doen, omdat ik chronisch ziek ben. Ik vind mezelf niet ziek genoeg om een uitkering aan te vragen. Dan zou ik gek worden van het feit dat ik niks te doen heb. Bovendien zou ik er ook in inkomen behoorlijk op achteruit gaan. Ondanks dat ik niet fulltime werk, komt er toch een 2000+ inkomen binnen. Vaak zegt men dat je tien jaar nodig hebt om je bedrijf goed op te starten. Die mening deel ik volledig. Ieder jaar zit het inkomen in de lift. Mijn bedrijf heeft de coronacrisis prima overleefd. Het fijne is dat ik geen studieschuld of welke andere schuld dan ook heb.

Toch lukt het nog niet om zelf een sociale huurwoning te vinden. Ik woon in het noorden van het land. Ik was vrij laat met de inschrijving voor de sociale huur. Dat deed ik pas op mijn 24e. Een fout van mij. Maar tegenwoordig sta ik op vrijwel iedere woning in de top 10. Maar ik houd de boot nog even af. De reden; de energiecrisis. Nu een energierekening 1000 euro per maand kost, is het gewoon niet te doen als je iets meer dan 2000 euro verdient. Dat is de helft van het inkomen en dat is gewoon niet te doen. Het is dus - helaas - nog even wachten totdat de prijzen weer iets normaler worden. Hopelijk zal de energieleverancier dan ook weer iets van een vast contract en dus zekerheid bieden. Voor een koopwoning kom ik niet in aanmerking.

Ondertussen spaar ik door. De bedoeling is een flink deel van de spaarrekening te investeren in energiezuinige apparatuur. Dus als starter op de sociale huurmarkt investeren in een energiezuinige wasmachine, droger, koelkast en dergelijke. Door iets meer te investeren hoop ik dan de energierekening lager te houden. Want we zullen nooit meer op het goedkope niveau van jaren geleden komen. Maar 1000 euro per maand is ook wel erg extreem.

Denk maar niet dat het lekker luieren bij hotel papa en mama is. Ik betaal ze iedere maand gewoon een bijdrage, betaal daarnaast regelmatig eten en drinken voor het hele gezin en help ook mee in het huishouden. We wonen dus 'met elkaar', maar dat betekent niet dat alles voor me gedaan wordt.

Wil niet zeggen dat ik geen plan heb. Voor 2023 heb ik bedacht dichterbij mijn spaardoel te komen. Gaandeweg 2023 wil ik gaan kijken hoe het met de energieprijzen staat. Tegen die tijd wil ik ook weer gaan reageren op woningen. Dankzij mijn hoge positie heb ik ze relatief voor het uitkiezen. Er staan alleen veel woningen met energielabel E of F te huur. Dat is het vervelende; niemand wil in een tochtig, vochtig huis wonen waarbij de energierekening meteen al omhoog schiet door slechte isolatie. Zo eindig je in een soort van vicieuze cirkel. Ik wil aan het begin van volgend jaar wel een plek voor mezelf hebben, ja.

Het is nu dus meer noodgedwongen dan dat het een keuze is. Ik heb fibromyalgie en volledig de kachel dichtdraaien en koud douchen zal het voor mij niet worden. Daarom is het een kwestie van nog heel even afwachten. Maar het kriebelt zeker wel om 'het huis uit te gaan.' Maar feit is gewoon dat het als chronisch zieke extreem lastig is om het goed te doen zonder in de schulden te belanden.

Ben ik dakloos? Nee. Maar ik had liever gezien dat ik een eigen plek had gehad.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• icall5s
@Dennisweb Een energierekening van een alleenstaande kost bij lange na geen 1000 euro per maand. In een slecht geïsoleerde sociale huurwoning verbruik ik zo'n 20GJ aan warmte en 720kWh aan stroom. En dan zette ik de radiator zonder schaamte op stand 5 's avonds/'s nachts toen het een tijd lang -5/-7 was dit jaar. Dus het kan nog veel zuiniger. Dat komt neer op ongeveer €120 per maand samen met de vaste kosten. Voor 2023 is de raming voor mij ongeveer €2000 op jaarbasis maar ik zal daar wel flink onder zitten.

Met op jezelf wonen gaat ook (hopelijk) geluk, volwassen worden, en zelfontwikkeling gepaard. En je wordt aantrekkelijker voor vrouwen als je op jezelf woont. Iemand van 30 die nog bij zijn ouders woont is niet erg aantrekkelijk op de datingmarkt. ;)

Mijn tip is loten, loten loten. Bij de website waar ik reageerde op woningen kon ik elke dag tweemaal loten. Dat is dus 730 kansen op jaarbasis. Het is geestelijk heel vermoeiend en geestdodend maar uiteindelijk krijg je wel iets als je blijft loten, ook met zeer veel reacties (bij mij reageerden er soms 1400 mensen op een advertentie). Succes en hou vol! :)

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:57
Dankjewel, @icall5s! Ik wist niet dat de prijzen zo meevielen. Die prijzen komen van mensen die klagen op social media. Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe zij wonen. Als je met een heel gezin op een boerderij woont, kost dat wel veel meer dan als je als alleenstaande in een kleine sociale huurwoning woont. Zag dat je het over verbruik in GJ hebt. Neem aan dat dat stadsverwarming is?

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Loten doen we hier trouwens niet meer. Er komen gewoon 300 reacties op een woning binnen en als je reageert schuif je ‘tussen’ de wachtrij. Zo staat er bijvoorbeeld: ‘Er zijn 297 reacties. Je staat op plek 3 als je nu reageert’ - En ja, dat zijn dus echt de plekken waar ik nu sta. Op de meest gewilde huizen sta ik steevast fictief tussen plek 5 en 15. Dat valt op 300/400 reacties dus wel mee.

Ik houd zeker vol. Heb mezelf ook duidelijke doelen gesteld dat het aan het eind van 2023 klaar moet zijn. Op de datingmarkt lig ik sowieso niet goed. Dat heeft deels te maken met het bij je ouders wonen, maar ook met het feit dat veel vrouwen gewoon niet zitten te wachten op iemand die bijna altijd moe is (ik heb mogelijk CVS-ME). Da’s een andere discussie.

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-02 20:45
Dennisweb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:58:
Dankjewel, @icall5s! Ik wist niet dat de prijzen zo meevielen. Die prijzen komen van mensen die klagen op social media. Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe zij wonen. Als je met een heel gezin op een boerderij woont, kost dat wel veel meer dan als je als alleenstaande in een kleine sociale huurwoning woont. Zag dat je het over verbruik in GJ hebt. Neem aan dat dat stadsverwarming is?

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Loten doen we hier trouwens niet meer. Er komen gewoon 300 reacties op een woning binnen en als je reageert schuif je ‘tussen’ de wachtrij. Zo staat er bijvoorbeeld: ‘Er zijn 297 reacties. Je staat op plek 3 als je nu reageert’ - En ja, dat zijn dus echt de plekken waar ik nu sta. Op de meest gewilde huizen sta ik steevast fictief tussen plek 5 en 15. Dat valt op 300/400 reacties dus wel mee.

Ik houd zeker vol. Heb mezelf ook duidelijke doelen gesteld dat het aan het eind van 2023 klaar moet zijn. Op de datingmarkt lig ik sowieso niet goed. Dat heeft deels te maken met het bij je ouders wonen, maar ook met het feit dat veel vrouwen gewoon niet zitten te wachten op iemand die bijna altijd moe is (ik heb mogelijk CVS-ME). Da’s een andere discussie.
Een inschrijfduur van 6 jaar red je het niet mee. Ik heb mij voor bepaalde omgeving al vanaf mijn 18e ingeschreven en bij een andere op 19,5. Je zou denken met een inschrijfduur van bijna 10 jaar al kans te maken, maar zelf met zo'n duur eindig ik vaak op plaats 50 en dat zijn niet eens plekken die gewild zijn om te wonen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 18:03
TheFrames schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Een inschrijfduur van 6 jaar red je het niet mee. Ik heb mij voor bepaalde omgeving al vanaf mijn 18e ingeschreven en bij een andere op 19,5. Je zou denken met een inschrijfduur van bijna 10 jaar al kans te maken, maar zelf met zo'n duur eindig ik vaak op plaats 50 en dat zijn niet eens plekken die gewild zijn om te wonen.
Het zal ongetwijfeld afhangen van de regio waarin je zoekt. In de regio's Groningen, Friesland etc zal het makkelijker zijn.

Ik heb onlangs aan een vriendin gevraagd om te reageren op een sociale huurwoning in een dorpje in de regio Arnhem-Nijmegen (Entree). Gewoon om eens een indruk te krijgen hoe het op de sociale huurmarkt gaat.

Ze staat 15 jaar ingeschreven en eindigde op plaats 54 van de 291 inschrijvingen. Eengezinswoning, voor- en achtertuin, vaste trap naar zolder. Energielabel A. Bouwjaar 1970.

Het passend toewijzen zoals nu van toepassing is, heeft ook een groot nadeel. Mensen die met een laag inkomen, bijstand etc die in een te dure sociale huurwoning zitten (teveel huurtoeslag krijgen), gaan niet meer verhuizen. Een andere woning betekent vrijwel zeker achteruitgang qua type woning.

Enerzijds zijn er dus scheefwoners met een te hoog inkomen, maar er is ook een enorme groep die nu in een te dure sociale woning woont. Doorstroming nihil.

En dat maakt het er voor de startende HBO-er niet makkelijker op. In zijn eentje kan hij amper wat kopen, en voor sociale huur heeft hij te weinig woonjaren opgebouwd in een groot deel van Nederland. En hij kan alleen vissen in een deel van de vijver voor sociale huur qua inkomensgrens, gezinssamenstelling etc.

• D4NG3R
  • Laatst online: 17:17
De ellende met inschrijvingen is dat lang niet elke verhuurder werkt op basis van hoe lang je al ingeschreven staat.

Ik sta ingeschreven bij 6 verhuurders, 5 daarvan werken met loting dan al niet i.c.m. voorrang voor mensen met een sociaal/economische band voor bepaalde plaatsen. Het laagst aantal reacties wat ik heb langs zien komen in de laatste 6 maanden is 103. Het hoogste overigens 283. Gemiddeld zal het ergens rond de 150 liggen. Zo'n 10% van de verantwoordingspagina's wordt opgevuld door "urgentie".

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 17:34

Stoney3K

Flatsehats!

FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:14:
[...]

Als HBO'er met een baan kun je toch makkelijk een studentenkamer huren?
TS heeft het over een campuscontract, dan zit je dus al op een studentenkamer, maar word je verplicht om na X tijd na het afronden van je studie die kamer te verlaten.

En met de huidige wachtlijsten in de sociale huurmarkt kom je niet in aanmerking na het einde van je studie als je je op dag 1 van je studie hebt ingeschreven. Dat gat zul je dan inderdaad moeten overbruggen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bszz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

Ok, dan wil ik je er op wijzen dat je de discussie nodeloos versimpelt: Als HBO starter met een studieschuld is er een goede kans dat je ook in het Noorden geen huis kunt kopen. Vrije-sector huur vraagt een salaris van grofweg 4-4,5 keer kale huur.
Vrije-sector huren heeft nog een veel groter risico: Als je je baan verliest dan kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag want daarvoor is de huur te hoog. Zit je dan met een uitkering waarvan je wel 900 euro in de maand aan woonlasten mag betalen.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 14:33
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:19:
[...]
Ik vraag me af of bijvoorbeeld een startsalaris tussen de 2500 en 3000 per maand voldoende is. Werkelijk geen ervaring met de particuliere sector.

Alleen hoor ik steeds dat er vaak voorwaarden zijn van: Verdien minimaal 3 á 4 maal de huurprijs en dat maakt het vaak onbetaalbaar.
Als je single bent, vergeet het maar :P die inkomenseis wordt langzaam hoger, heb al een paar keer 4,5 keer gezien, en een nieuwe trend die begint op te komen: 50 * de huurprijs als jaarinkomen 8)7. Doen ze gewoon omdat ze liever expats in die huizen willen, een bedrijf dat garant staat is minder gezeik dan een particulier.

En dan heb ik ook nog wel eens een enkele keer voorbij zien komen dat het inkomen van een partner maar voor maar 1/4 meetelt naar die inkomenseis 8)7 8)7 .

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:46
dakka schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Als je single bent, vergeet het maar :P die inkomenseis wordt langzaam hoger, heb al een paar keer 4,5 keer gezien, en een nieuwe trend die begint op te komen: 50 * de huurprijs als jaarinkomen 8)7. Doen ze gewoon omdat ze liever expats in die huizen willen, een bedrijf dat garant staat is minder gezeik dan een particulier.
De grap is dan ook dat als je 12 jaar ingeschreven staat tussen je 18e en 30e je nog niet hoog genoeg op de lijst staat om voor een sociale woning in aanmerking te komen, maar als je het tegen die tijd voor elkaar krijgt om meer dan 44k op jaarbasis te verdienen (~3500p/m) je alweer te hoog zit voor sociale huur. Maar te weinig voor particuliere huur omdat je dan minstens 4x de huurprijs bruto moet verdienen (dus 4000p/m voor een appartement van 1000 euro).

Dat is mijn situatie en ik heb uiteindelijk gelogen tegen een verhuurder over mijn vermogen om in aanmerking te komen voor een particuliere woning. 1000 euro per maand voor 50m2, maar gelukkig wel een nieuw en energiezuinig appartement. Lukt prima om rond te komen, alleen sparen richting een koophuis gaat nog niet zo rap.

Mijn tip voor de ts zou dan ook vooral zijn om op zoek te gaan naar een leuke vriendin om mee samen te wonen want single zijn is echt een beetje killing in deze tijden :P .

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:35
Sebastiaannn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Mijn tip voor de ts zou dan ook vooral zijn om op zoek te gaan naar een leuke vriendin om mee samen te wonen want single zijn is echt een beetje killing in deze tijden :P .
Ja, ik heb het geluk dat m'n vriendin ook een HBO starter was welke spaart.
Samen hebben we gemiddeld nog 4 jaar thuisgewoond om (tegen kleine vergoeding) bijzonder goed te kunnen sparen.

Wij hebben, op het dieptepunt van de rente, een huis gekocht; ja de prijzen waren toen wel hoog, maar na 16 bezichtigingen hebben we een bijzondere kans gehad om onderhands een huis te kopen.

Je kunt wel stellen dat we bijzonder veel geluk hebben gehad.
Maar andersom hebben we het ook een beetje afgedwongen door slimme keuzes en hard werken. Ik heb ook vrienden die maar wat met hun geld (en relaties) gooide en geen huis wilden kopen "omdat de prijzen nu zo hoog zijn", maar die hebben nu nog steeds geen huis "omdat de rente nu zo hoog is".

Wij betalen nu ook 1.000eu/maand en het aflossingsgedeelte bouwen we een eigen vermogen mee op. De rente staat 20 jaar vast en de huizen zijn over 10-20 jaar toch weer duurder (en het geld minder waard/we verdienen meer).

En ja, een eigen huis kost ook onderhoud, maar dakgoot/rolluiken/ventilatiebox heb ik zelf gerepareerd en schilderen hebben we ook allemaal zelf gedaan.

__

Maar ja, achteraf makkelijk praten, maar (verse) HBO-starters hebben nu ook gewoon legio keuzes te maken die hun toekomst beïnvloeden. Dat is nu eenmaal het vervelende (en fijne) aan volwassen zijn.

Moet ik wel zeggen dat 4 jaar thuis wonen en een vriendin zoeken om een huis te kopen al vervelend is; en ik niet het idee heb dat het makkelijker wordt, maar focus je i.i.g. op de dingen die je wel kunt veranderen.

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-03 10:13
@TheFrames

Tijd voor antikraak of tijdelijke huur

• TheFrames
grasmat0 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:34:
@TheFrames

Tijd voor antikraak of tijdelijke huur
Helaas zie ik geen andere route.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 23:12
TheFrames schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Ik woon particuliere huur. Geen inkomenseis. Oke, borg wel 2x maandhuur, maar zit momenteel rond de 800. Oh, en alleszins redelijke huisbaas. Toen ik voorstelde om energiebesparende maatregelen te nemen, kwamen die er ook meteen. Dus nee. Niet alle particuliere verhuurders zijn kut...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Ernemmer
  • Niet online
TheFrames schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Het is al eerder gezegd, maar als je nu een studentenkamer hebt, gewoon inschrijven voor een extra studie dan kan je nog voor laag collegegeld een paar jaar verder studeren en hoef je niet je kamer uit.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
Vakantieparkjes zijn veelgebruikte locaties om tijdelijk/permanent te wonen zonder teveel kosten.

• TheFrames
Oekiejoekie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Ik woon particuliere huur. Geen inkomenseis. Oke, borg wel 2x maandhuur, maar zit momenteel rond de 800. Oh, en alleszins redelijke huisbaas. Toen ik voorstelde om energiebesparende maatregelen te nemen, kwamen die er ook meteen. Dus nee. Niet alle particuliere verhuurders zijn kut...
Ik denk dat het inmiddels een stereotype is, maar dat is hetzelfde als generaliseren. Er zullen vast wel makelaars verhuurders zijn die hetzelfde zijn, zoals jij het beschreef.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 23:12
TheFrames schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Ik denk dat het inmiddels een stereotype is, maar dat is hetzelfde als generaliseren. Er zullen vast wel makelaars zijn die hetzelfde zijn zoals jij het beschreef.
Ik had mijn verhuurder niet via een makelaar, maar gewoon via Marktplaats. Woensdag gebeld, vrijdag verhuurd...

Een makelaar kost geld. Zowel voor de verhuurder als voor de huurder. Als onze verhuurder hier een appartement vrij krijgt, dan vraagt hij altijd eerst aan alle huurders of iemand nog iemand weet die iets zoekt. En pas als er niemand is, stapt hij naar een makelaar.

Zorg ook voor een netwerk. Als je iemand weet die particulier huurt die gaat samenwonen en de huur op zegt, en die jou aandraagt als nieuwe huurder, dan heeft de verhuurder ook de kosten niet aan de makelaar...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-03 21:45
Soms helpt het om alsnog te kijken bij sociale woningsites voor middenhuur. Woonnet Rijnmond heeft middenhuur woningen (800~1100) voor inkomens boven 25k per jaar. Dus voor een HBO-starter maak je best goede kansen bij de lotingen, inschrijfwoningen en Direct Kans. Niet veel mensen maken hier gebruik van, dus je kansen zitten best goed.

In mijn eigen vriendenkring heb je zelfs mensen die hun scriptie oid expres niet inleveren zodat ze nog even in hun studentenwoning mogen blijven. Maar dat is een extreem geval en hopelijk lukt het hen wel alsnog een goede woning te vinden om naar te verhuizen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Over het wonen van jongeren van 18-30 jaar was laatst nog een publicatie van het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ren-wil-beslist-verhuizen
Meer dan de helft van die jongeren woont nog bij hun ouders in huis! Een HBO-starter is zo'n 21-23 jaar oud, de gemiddelde leeftijd dat iemand uit huis gaat ligt hoger: https://www.cbs.nl/nl-nl/...aan-in-2020-licht-gedaald

Off-topic:
Volgens het CBS is van de 30-jarigen ongeveer 9% thuiswonend kind, van de 40-jarigen nog meer dan 2%. Het oudste inwonende kind is 81. Ik ken zelf mensen (50+) die na hun scheiding weer gingen inwonen bij hun hoogbejaarde ouders tot die overleden.
https://opendata.cbs.nl/s...20/table?ts=1673216413637

• D4NG3R
  • Laatst online: 17:17
Jaïr.exe schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:28:
Soms helpt het om alsnog te kijken bij sociale woningsites voor middenhuur. Woonnet Rijnmond heeft middenhuur woningen (800~1100) voor inkomens boven 25k per jaar
800 tot 1100 per maand is veel geld voor iemand met een brutoinkomen van 25K per jaar, dat geeft nauwelijks ruimte om een buffer op te bouwen laat staan om te sparen en/of geld in je pensioen te steken.

Ik zit aardig wat K's boven dat maar huiver van het idee, vanuit een financieel oogpunt, om meer dan €1000 in de maand aan huur te lappen.

Laat ik voorop stellen: Alles is beter dan dakloos zijn, maar van loonstrook naar loonstrook moeten leven is funest voor je boekhouding en mentale welzijn. Op de lange termijn zal dat veel mensen breken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51

Badderbeest

De enige echte

Het is de circle of life. Het is heel gezond dat kuikens in het diepe worden gegooid en zelf gaan leren zwemmen. In het begin lijkt dat spannend, maar om zwemvaardig worden zul je eerst moeten leren drijven. Dus zoek een baantje en een voor jou betaalbaar en veilig thuis. De locatie is ondergeschikt aan je budget, uiteindelijk kun je beter een tijdje in het OV/fietsen naar je sociale leven dan dicht bij dat sociale leven wonen maar geen geld hebben om er aan deel te nemen. Naarmate je ouder wordt neemt je werkervaring toe en kun je meer gaan verdienen en kun je meer budget creëren voor een betere accommodatie/locatie.

De enige echte

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 17:35

Notna

Where are you?®

*knip* geen HK reacties*

[Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:52]

Xbox Live ID:Notna8310

• Richh
  • Laatst online: 24-03 18:19
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:24:
Het is de circle of life.
[...]
Dus zoek een baantje en een voor jou betaalbaar en veilig thuis.
Haha, het hele punt is dus precies dat betaalbare huizen niet bestaan. Door dichtgetimmerde inkomenseisen (of als je daar al onder zit, dan zitten de lange wachtlijsten in de weg) en geldgeile beleggers + een van de pot gerukte koopwoningmarkt is het vinden van een betaalbaar eigen onderkomen een uitdaging wat praktisch niet meer voor een startend single inkomen is weggelegd.

Nee, ook niet in de noordelijke, oostelijke of zuidelijke provincies / verder van de randstad.

Dat is geen circle of life.

Dit is een gigantisch probleem, waar goddank 90% van Nederland niet meer mee te maken krijgt. Daarom wordt het ook al een jaar of 3-4 alleen maar erger en gebeurd er eigenlijk helemaal niks.
Men wordt er pas bewust van wanneer ze op een verjaardag eens langs horen komen dat het neefje/nichtje voor een studentenkamer van 8 vierkante meter al hogere maandlasten heeft dan wat het getrouwde stel aan hypotheeklasten kent :P of hier op Tweakers rondlurkt natuurlijk.

Want dan hebben we het nog geen eens over de kloof die hier wordt opgebouwd. Wie aflost op een koopwoning bouwt vermogen op en kan daardoor op de woningmarkt blijven schuiven als hij/zij dat wilt. Wie dit de afgelopen jaren heeft gedaan lost >75% van z'n maandlasten af en is na 30 jaar verlost van woonlasten.
Terwijl jonge mensen misschien wel hogere maandlasten hebben, maandlasten die ieder jaar geïndexeerd worden, en niks aflossen. Het vermogensgat groeit zo met zo'n tienduizend euro per jaar tussen beide, en 'arm' blijft zo eigenlijk altijd 'arm'.
Naarmate je ouder wordt neemt je werkervaring toe en kun je meer gaan verdienen
In sommige sectoren is dit het geval. Veel Tweakers leven in de IT-bubbel, als we het over HBO'erts hebben dan is 3500-4000 per maand na een paar jaar best haalbaar en dan is er in de vrije sector wel wat mogelijk. Voorbeeldje; in dit complex heb ik zelf gehuurd: https://www.vesteda.com/n...dzeelaan-36a-zwolle-38990
Wat je tot die tijd moet doen? Inderdaad, afstuderen uitstellen en in je studentenkamer blijven wonen, terug naar je ouders (if any), antikraak, met je prima inkomen. Met als doel dus een krappe duurhuurwoning die eigenlijk een veelvoud kost van alleen de rentelasten die de gemiddelde Nederlander voor een modale koopwoning betaald...
Is je partner actief in een vergelijkbare sector, en qua inkomen net zo ver, dan kan je dus na een paar jaar samen wel een modale tussenwoning kopen en de maandlast dragen. Dán kan het allemaal net, voor de hoofdprijs.

Maar, zoek dan voor de grap eens even op wat je als HBO-verpleegkundige verdient. Die cijfers zijn openbaar; je komt dan terecht in FWG-45.
Let wel, een fulltime contract ga je niet krijgen ivm onregelmatigheid, dus dat brutosalaris is niet mee te nemen naar je verhuurder of hypotheekverstrekker. Zelfs na 10 jaar werken, als je op het einde van je schaal zit, en je tóch fulltime op papier hebt gekregen, heb je nog niet die €3528 behaald die als inkomenseis voor de huurwoning hierboven vereist wordt...
Bij dergelijke studierichtingen moet je je op je 18e (eerder kan niet) inschrijven voor sociale huur, dan sta je rond je 26e tot 30e in de top van de wachtlijst afhankelijk van de regio waar je op je 18e dacht dat je wou wonen. Wat je tussen de leeftijd 22 tot 26-30 moet doen? Ik zou het niet weten.

Aan de ene kant schreeuwen we om zorgmedewerkers, maar als je dan als broodnodige afgestudeerde te horen krijgt dat het 'de circle of life' is dat je niet eens je eigen dak boven je hoofd kan betalen? Daar zakt mijn broek van af kan ik je vertellen :+

In deze aflevering van Sander en de Kloof is een verpleegkundige aan het woord die haar verhaal doet. Die kan ik iedereen die de mening dat dit gewoon normaal is deelt, van harte aanbevelen.

[Voor 10% gewijzigd door Richh op 09-01-2023 16:23]

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Richh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Haha, het hele punt is dus precies dat betaalbare huizen niet bestaan.
Wie niet bereid is om concessies te doen zal niets vinden. Hoe groter de bereidheid tot het doen van concessies hoe groter de kans om op korte termijn/per direct iets te vinden. In Lutjebroek drie hoog achter is heus wel een betaalbaar hokje te huur. Het gaat slechts om een eerste staptegel, niet om een plek om tot in de eeuwigheid te blijven. Ik ben zelf ook jong uitgevlogen. De eerste woning was antikraak, de tweede sociale huur, de derde antikraak, de vierde een kleine koopwoning en de vijfde een grote koopwoning. Stoppen met klagen en concessies doen is het devies. Je gaat echt niet dood van verhuizen naar een onpopulaire woonplaats.

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

D4NG3R schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:16:
[...]

800 tot 1100 per maand is veel geld voor iemand met een brutoinkomen van 25K per jaar, dat geeft nauwelijks ruimte om een buffer op te bouwen laat staan om te sparen en/of geld in je pensioen te steken.

Ik zit aardig wat K's boven dat maar huiver van het idee, vanuit een financieel oogpunt, om meer dan €1000 in de maand aan huur te lappen.

Laat ik voorop stellen: Alles is beter dan dakloos zijn, maar van loonstrook naar loonstrook moeten leven is funest voor je boekhouding en mentale welzijn. Op de lange termijn zal dat veel mensen breken.
Mooie motivatie om meer inkomen te genereren. Carrière maken, of gewoon domweg meer uren draaien / ander werk in een beter betaalde sector zoeken. Uiteindelijk is het maar gezeur om niets. Tering naar de nering, schouders eronder en dies meer. Je ouders en grootouders vonden het ook spannend en duur, ga maar vragen.

De enige echte

• Richh
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Wie niet bereid is om concessies te doen zal niets vinden.
Ja, ja, die kennen we nu wel. En dat was misschien ook wel een valide argument tot ongeveer 2018/2019. Daarna is je concessie dat een woon-werkverbinding via OV binnen 1.5u gaat wegvallen en er ook een auto bij gekocht moet worden met dito bijkomende kosten.
In Lutjebroek drie hoog achter is heus wel een betaalbaar hokje te huur
Het ding is juist dat er in het spreekwoordelijke Lutjebroek op 3 hoog niks gebouwd wordt.
Je krijgt daar vooral veel meer woning voor je geld. In plaats van een 45m2 appartement krijg je dan een 90m2 tussenwoning. Maar: de huurprijs van rond die 1000 euro, die blijft, zolang je niet in de sociale sector mag huren (en dat mag je niet als je als HBO-starter een leuk inkomen hebt onderhandeld).
Het gaat slechts om een eerste staptegel, niet om een plek om tot in de eeuwigheid te blijven.
De hoge huren maken het precies zo lastig om voldoende te sparen om later die volgende stap te zetten.
Ik ben zelf ook jong uitgevlogen. De eerste woning was antikraak, de tweede sociale huur, de derde antikraak, de vierde een kleine koopwoning en de vijfde een grote koopwoning.
Omdat het vroeger kon, is geen argument dat het nu ook kan.

Het verschil ten opzichte van vroeger zit hem in:
  • De grootte van het aanbod antikraak
  • Het aantal mensen wat zich ingeschreven heeft als geïnteresseerde in antikraak
  • Het aanbod sociale huur
  • De inkomenseisen van sociale huur
  • De wachtlijsten van sociale huur
Allemaal logische gevolgen van politiek beleid en monetair beleid naar mijn mening overigens.

Hierdoor is het bereiken van stap 4 veel lastiger geworden. Daarna begint in het ergste geval de waiting game omdat je in ieder geval aflost, dus dan komt het wel goed.
Je gaat echt niet dood van verhuizen naar een onpopulaire woonplaats.
Klopt, maar dat stelt ook niemand :)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 14:38
TheFrames schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Vaak hebben woningbouwverenigingen bepaalde 'nood' trajecten. Bv. als je dreigt dakloos te worden o.i.d.
Je zou eens kunnen navragen bij de verenigingen waar je ingeschreven bent of zij jou kunnen bijstaan.

Edit: Je moet even bij je gemeente nagaan of er iets als een urgentieverklaring is, en hoe je daarvoor in aanmerking komt. Dat zou je kunnen helpen in het versneld traject.

[Voor 11% gewijzigd door Dazzler2120 op 09-01-2023 17:02]

PS4 PSN: Dazzler2120

• bszz
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Mooie motivatie om meer inkomen te genereren. Carrière maken, of gewoon domweg meer uren draaien / ander werk in een beter betaalde sector zoeken. Uiteindelijk is het maar gezeur om niets. Tering naar de nering, schouders eronder en dies meer. Je ouders en grootouders vonden het ook spannend en duur, ga maar vragen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Furion2000 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:25:
Vakantieparkjes zijn veelgebruikte locaties om tijdelijk/permanent te wonen zonder teveel kosten.
Grote nadeel is dat je hier over het algemeen maar tijdelijk mag wonen en in veel gevallen je niet officieel kunt inschrijven. Moet je dus alsnog een vestigingsadres vinden. Als je niet bij je ouders in huis kunt om wat voor reden dan ook (geen contact, korting op uitkeringen/pensioen, etc.) dan gelden diezelfde nadelen voor je inschrijven op hun adres, ook al woon je er niet.
Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Vaak hebben woningbouwverenigingen bepaalde 'nood' trajecten. Bv. als je dreigt dakloos te worden o.i.d.
Je zou eens kunnen navragen bij de verenigingen waar je ingeschreven bent of zij jou kunnen bijstaan.

Edit: Je moet even bij je gemeente nagaan of er iets als een urgentieverklaring is, en hoe je daarvoor in aanmerking komt. Dat zou je kunnen helpen in het versneld traject.
De voorwaarden voor urgentieverklaringen zijn fors uitgebreid de afgelopen jaren. In mijn gemeente is de urgentieverklaring compleet afgeschaft en kun je in plaats daarvan meeloten op een beperkt aantal sociale huurwoningen (waarin geen rekening wordt gehouden met inschrijfduur) mits je minimaal 1 jaar in gemeente woont. Momenteel betekent dit, dat je met ongeveer 200 mensen om dezelfde woning loot.
dakka schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Als je single bent, vergeet het maar :P die inkomenseis wordt langzaam hoger, heb al een paar keer 4,5 keer gezien, en een nieuwe trend die begint op te komen: 50 * de huurprijs als jaarinkomen 8)7.
Op zich had je die 50x de huurprijs 10 jaar geleden ook al wel. Als je het doorrekent is dat (afhankelijk of je vakantiegeld wel of niet meegerekend mag worden bij de 4x maandsalaris regeling) tussen 3,86 en 4,16x je brutomaandsalaris. Die 4,5x je maandsalaris is dan een veel groter probleem.

[Voor 59% gewijzigd door legofanaten op 09-01-2023 17:13]

dus...

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Richh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:57:
[...]
Ja, ja, die kennen we nu wel.....
Tsja... het klinkt als dezelfde klaagzang die iedere generatie voortbrengt, maar uiteindelijk gaat het alleen maar om de bereidheid tot het doen van meer concessies dan je concurrerende lotgenoten. Welke concessies dat moeten zijn moet iedereen zelf uitvogelen. :z

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ik wil je niet beledigen, maar je maakt eerst een opeenstapeling van levenskeuzes die er toe leiden dat je klem loopt en vervolgens geef je 'het systeem' de schuld. Niets of niemand dwingt je tot het maken van je eigen keuzes.

De enige echte

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:35
Sebastiaannn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:59:
[...]

De grap is dan ook dat als je 12 jaar ingeschreven staat tussen je 18e en 30e je nog niet hoog genoeg op de lijst staat om voor een sociale woning in aanmerking te komen, maar als je het tegen die tijd voor elkaar krijgt om meer dan 44k op jaarbasis te verdienen (~3500p/m) je alweer te hoog zit voor sociale huur. Maar te weinig voor particuliere huur omdat je dan minstens 4x de huurprijs bruto moet verdienen (dus 4000p/m voor een appartement van 1000 euro).
De grap is dat je tegen de tijd dat je vrijwel bovenaan die wachtlijst voor sociale huur staat ook gerust even wat minder uren kunt gaan werken, zodat je inkomen met een veilige marge net onder de inkomensgrens blijft.
Als je daarmee kunt voorkomen dat je tussen de wal en het schip valt, zou ik dat aanraden.

Zodra je dan in je huurwoning bent getrokken kun je dan weer fulltime aan de slag gaan als je er behoefte aan hebt en lekker doorsparen voor een koopwoning + verder carrière maken zodat de uiteindelijk het koopappartement gewoon in zicht komt. Binnen een paar jaar paar jaar heb je dan 250k te besteden aan een appartement.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• legofanaten
  • Nu online
Ivow85 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:15:
[...]
De grap is dat je tegen de tijd dat je vrijwel bovenaan die wachtlijst voor sociale huur staat ook gerust even wat minder uren kunt gaan werken, zodat je inkomen met een veilige marge net onder de inkomensgrens blijft.
Als je daarmee kunt voorkomen dat je tussen de wal en het schip valt, zou ik dat aanraden.
Precies dit inderdaad. Een vriendin in het onderwijs is om precies deze reden niet méér (parttime) gaan werken omdat ze dan boven de grens voor sociaal huren uitkomt en geen woning kan vinden. En dan vragen we ons af waarom we een lerarentekort hebben...

dus...

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:48:
Elke student die nu afstudeert zit met dit probleem. Een studieschuld en een krappe woningmarkt.
In je voorbeeld heb je het over wel een baan en inkomen; dat is het grote verschil/voordeel waarmee je kunt zorgen dat je niet dakloos bent/blijft.
Nu wil ik niet direct de open deur hard intrappen, maar de meeste studenten van de afgelopen decennia zijn nou niet bepaald zo vermogend dat op het moment dat men klaar is met de studie men al direct een eigen woning of huur huis/appartement kan aanschaffen/huren. Dat is dus geen nieuw fenomeen door een krappe woningmarkt (al is die ook al heel lang krap in NL).

Zoals eerder gesteld woont een deel nog steeds thuis, woont een deel in een (studenten)huis waar je niet direct na het afronden er uit wordt gezet, en zit slechts een klein deel in een kamer op een campus die gelinkt is aan de opleiding (ook daar zitten nog een aantal maanden overlap bij).

Het gros daarvan zal of terug verhuizen naar familie/vrienden, of een andere kamer huren of wellicht een studio/appartementje. Het punt zal zijn dat je wel een baan moet vinden om die kosten te kunnen dekken - of iemand hebben die garant kan staan. Maar en zijn ook nog andere opties als je echt in de knel komt te zitten, afhankelijk van de periode kan je gewoon een vakantie woning regelen die anders leeg zou staan etc. etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• TheFrames
Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:57:
[...]

In de gemeente waar ik woon, kan ik je vertellen dat het zo moeilijk is om een urgentie te krijgen. Er zijn zelfs mensen met kinderen die daar niet eens in aanmerking voor komen en daardoor op een studentenkamer moeten wonen.

Als zo'n case al afgewezen wordt, laat staan dat een HBO-starter daar in aanmerking voor zal komen.

• legofanaten
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Nu wil ik niet direct de open deur hard intrappen, maar de meeste studenten van de afgelopen decennia zijn nou niet bepaald zo vermogend dat op het moment dat men klaar is met de studie men al direct een eigen woning of huur huis/appartement kan aanschaffen/huren. Dat is dus geen nieuw fenomeen door een krappe woningmarkt (al is die ook al heel lang krap in NL).
Ik denk dat dit statement niet klopt. Toen ik in 2013 afstudeerde (WO) en begon met een startsalaris van €2500 bruto/maand (wat kijkend naar mijn vrienden zeker niet uitzonderlijk hoog was) kon ik met een beetje spaargeld (kon je meetellen in jaarsalaris voor bepalen maximale huur) wel nog gewoon een particuliere huurwoning vinden. Was het krap het eerste jaar: jazeker. Maar het was niet onmogelijk. En dan hebben we het over 100m2 in een provinciehoofdstad (nee geen hartje Utrecht).

[Voor 4% gewijzigd door legofanaten op 09-01-2023 17:30]

dus...

• bszz
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Ik wil je niet beledigen, maar je maakt eerst een opeenstapeling van levenskeuzes die er toe leiden dat je klem loopt en vervolgens geef je 'het systeem' de schuld. Niets of niemand dwingt je tot het maken van je eigen keuzes.
Wie ben jij om te oordelen over mijn "levenskeuzes" (grote woorden.....) en te roepen dat ik het systeem de schuld geef? Je beledigt mij niet, wel word ik oprecht boos over je betweterigheid zonder ook maar enig idee te hebben over de hele achtergrond van de keuzes die ik zelf maak. Laat ik kort zijn: Je slaat de plank mis.... De huur- en woningmarkt in Nederland functioneert voor geen meter en daar hebben een heleboel mensen last van, niet alleen aan de onderkant maar ook steeds meer middenklasse inkomens. Als jij wilt geloven dat het anders is: dream on....

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-03 17:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Tsja... het klinkt als dezelfde klaagzang die iedere generatie voortbrengt, maar uiteindelijk gaat het alleen maar om de bereidheid tot het doen van meer concessies dan je concurrerende lotgenoten. Welke concessies dat moeten zijn moet iedereen zelf uitvogelen. :z
Dat is nogal nietszeggend, vind je niet? Het gaat er niet om dat je misschien concessies moet doen, het gaat er wel om wat voor concessies dat zijn en hoe redelijk het is om dat te moeten doen. Op een gegeven moment worden die concessies zo groot dat het allemaal al aardig richting dakloosheid begint te neigen.

Je doet echt alsof iedereen zit te wachten tot de perfecte woning naast hun werk vrijkomt, maar dat is allang niet meer zo. Het aantal woningzoekenden groeit gewoon al een tijd lang (aanzienlijk) harder dan het aantal beschikbare woningen. Veel starters die niet bij hun ouders wonen wonen al ver van werk en sociale contacten, met meerdere mensen, in kwalitatief slechte huizen en met relatief weinig woonruimte. De rek is er op een gegeven moment wel een beetje uit, zeker als je daar ook nog een redelijk bedrag voor neer moet leggen.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:41
[...]

Survivor bias much?
"Je hoeft enkel maar sneller dan één van de negen anderen te rennen wanneer er een spreekwoordelijke beer achter jullie aan zit" is wat anders dan "je hoeft enkel maar sneller te rennen dan alle negen anderen omdat er negen spreekwoordelijke beren achter jullie aanzitten".
Het "spel" is flink zwaarder geworden, met minder toffe "prijzen".

Ik weet ook niet op welke leeftijd jij al de mazzel van een sociale huurwoning had? (En waarom daarna weer naar anti-kraak werd overgeschakeld?)

Ik heb precies mazzel gehad, maar veel in mijn directe omgeving zitten muurvast. En dat ligt niet aan de eisen, want die hebben ze al extreem bijgesteld.

• TheFrames
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Wie niet bereid is om concessies te doen zal niets vinden. Hoe groter de bereidheid tot het doen van concessies hoe groter de kans om op korte termijn/per direct iets te vinden. In Lutjebroek drie hoog achter is heus wel een betaalbaar hokje te huur. Het gaat slechts om een eerste staptegel, niet om een plek om tot in de eeuwigheid te blijven. Ik ben zelf ook jong uitgevlogen. De eerste woning was antikraak, de tweede sociale huur, de derde antikraak, de vierde een kleine koopwoning en de vijfde een grote koopwoning. Stoppen met klagen en concessies doen is het devies. Je gaat echt niet dood van verhuizen naar een onpopulaire woonplaats.
Eens, je moet ergens beginnen. Ik denk dat als je nog bij je ouders kan wonen, dat gewoon moet doen totdat er een aantrekkelijke woning op je pad komt.

Voor de mensen die dat niet kunnen, tja... zolang je maar ergens een basis hebt om vanuit te kunnen werken moet het prima zijn. Wel is een vereiste om een redelijke verbinding te vinden met werk. Dus als je in Utrecht werkt, dan moet je begrijpen dat in Lutjebroek wonen gewoon not done is (of je wil jezelf opbreken om dagelijks 4 uur te reizen).

Specifiek in mijn geval kan het mij niets schelen, antikraak, tijdelijke huur, studio, gedeelde woning, whatever. Het is toch allemaal tijdelijk, maar het geeft je een goede basis om vanuit dat punt jezelf op te bouwen en in de tussentijd verder te zoeken.

Wat mijn situatie alleen moeilijk maakt is dat ik een vervolgplek moet zoeken met beperkte tijd en ik heb helemaal geen ervaring met particuliere huur. Ook van wat ik hoor is dat een pittige opgave (niet onmogelijk).

[Voor 15% gewijzigd door TheFrames op 09-01-2023 17:44]

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
legofanaten schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Grote nadeel is dat je hier over het algemeen maar tijdelijk mag wonen en in veel gevallen je niet officieel kunt inschrijven. Moet je dus alsnog een vestigingsadres vinden. Als je niet bij je ouders in huis kunt om wat voor reden dan ook (geen contact, korting op uitkeringen/pensioen, etc.) dan gelden diezelfde nadelen voor je inschrijven op hun adres, ook al woon je er niet.
Tijdelijk is nogal relatief volgens de regels en een vestigingsadres idem dito. Genoeg die dit voor mekaar weten te krijgen, ook zonder ouders/kinderen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 19:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De discussie is al lang en ik denk dat veel al gezegd is:
Als je Als HBO+ er nu afstudeert dan vind je in de meeste gevallen makkelijk een baan. Een baan die in de meeste gevallen al beter is dan heel veel ander werk.

Dan is een huis vinden zeer lastig
Een huis kopen zeer lastig
Maar een kamer huren in een gedeeld huis te veroorloven
Op je studentenkamer blijven wonen te veroorloven
Of thuis te blijven wonen of terug naar ouders te verhuizen het voordeligste alternatief.

Ik denk dus dat er qua dakloosheid dus niet zo’n groot probleem is.
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat er niet een zeer grote woningnood is en dat de situatie onwenselijk is.

Veel is ook concessies. Ik ken ook genoeg mensen die echt Amsterdam/Utrecht niet uit willen: Dan zit je gewoon even vast aan die kamer tegen hoge kosten met lage privacy. Dat is wel een keuze.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

bszz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Wie ben jij om te oordelen over mijn "levenskeuzes" (grote woorden.....) en te roepen dat ik het systeem de schuld geef? Je beledigt mij niet, wel word ik oprecht boos over je betweterigheid zonder ook maar enig idee te hebben over de hele achtergrond van de keuzes die ik zelf maak. Laat ik kort zijn: Je slaat de plank mis.... De huur- en woningmarkt in Nederland functioneert voor geen meter en daar hebben een heleboel mensen last van, niet alleen aan de onderkant maar ook steeds meer middenklasse inkomens. Als jij wilt geloven dat het anders is: dream on....
15 jaar werken en onvoldoende of geen bruikbare buffer opbouwen is een keuze. Eerst een eigen toko beginnen voordat je een koopwoning bemachtigt terwijl iedereen weet dat dat je kansen op een hypotheek naar bijna nul reduceert is een keuze. Idem dat je dat doet voordat je een passende huurwoning hebt is... een keuze. Jouw keuzes welteverstaan. Zul je het niet mee eens zijn. Maar je had ook andere (niet per definitie betere) keuzes kunnen maken. Kun je betweterig kunnen vinden, mij een biet. Boos zou ik er niet om worden, das alleen maar negatieve energie. Ik heb geen behoefte aan je hele levensverhaal, maar als je de hand in eigen boezem steekt, had je dan ook andere (niet perse betere) keuzes kunnen maken waarmee je woonsituatie (eerder) sterk was verbeterd? Wat had dat je opgeleverd en wat had het je gekost? Heb je terugkijkend dan spijt? Of niet? Zo niet, wat zeur je dan? Zo ja, waarom zeur je dan?

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Patriot schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Dat is nogal nietszeggend, vind je niet? Het gaat er niet om dat je misschien concessies moet doen, het gaat er wel om wat voor concessies dat zijn en hoe redelijk het is om dat te moeten doen. Op een gegeven moment worden die concessies zo groot dat het allemaal al aardig richting dakloosheid begint te neigen.

Je doet echt alsof iedereen zit te wachten tot de perfecte woning naast hun werk vrijkomt, maar dat is allang niet meer zo. Het aantal woningzoekenden groeit gewoon al een tijd lang (aanzienlijk) harder dan het aantal beschikbare woningen. Veel starters die niet bij hun ouders wonen wonen al ver van werk en sociale contacten, met meerdere mensen, in kwalitatief slechte huizen en met relatief weinig woonruimte. De rek is er op een gegeven moment wel een beetje uit, zeker als je daar ook nog een redelijk bedrag voor neer moet leggen.
*knip* onderbouw dit soort stellingen eens, nu lijkt het gewoon flamen

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:53]

De enige echte

• icall5s
*knip* niet happen*

[Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:53]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:43:
[...]
Je kunt je budget vergroten, bereid zijn om kleiner te wonen, bereid zijn om verder weg te wonen, bereid zijn om op een minder populaire plek te wonen of een combinatie der dingen. "De jeugd" wil te vaak meer dan kan. Wél tijdens de studie op wereldreizen, wél 50k aan schuld opbouwen, wél parttime werken ná de studie, want werk en privé moet in balans en wél een fijne woning op een fijne plek verwachten. Dat gaat meestal niet zo goed samen. Om dat vervolgens allemaal op een disfunctionerende woningmarkt te gooien gaat veel te ver.
Ja, het is de schuld van de jeugd! Ze willen te veel, en drinken allemaal hippe koffie, en gaan op wereldreis, en vertikken het om te werken maar wel lenen, lenen, lenen!

/s

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

*knip* niet happen*

[Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:54]

De enige echte

Acties:
  • +14Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
*knip* niet sneren*

[Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:54]

• bszz
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:37:
[...]
15 jaar werken en onvoldoende of geen bruikbare buffer opbouwen is een keuze. Eerst een eigen toko beginnen voordat je een koopwoning bemachtigt terwijl iedereen weet dat dat je kansen op een hypotheek naar bijna nul reduceert is een keuze. Idem dat je dat doet voordat je een passende huurwoning hebt is... een keuze. Jouw keuzes welteverstaan. Zul je het niet mee eens zijn. Maar je had ook andere (niet per definitie betere) keuzes kunnen maken. Kun je betweterig kunnen vinden, mij een biet. Boos zou ik er niet om worden, das alleen maar negatieve energie. Ik heb geen behoefte aan je hele levensverhaal, maar als je de hand in eigen boezem steekt, had je dan ook andere (niet perse betere) keuzes kunnen maken waarmee je woonsituatie (eerder) sterk was verbeterd? Wat had dat je opgeleverd en wat had het je gekost? Heb je terugkijkend dan spijt? Of niet? Zo niet, wat zeur je dan? Zo ja, waarom zeur je dan?
Je doet zoveel aannames en je slaat zo vaak de plank mis:

-Ik heb 15 jaar in loondienst gewerkt en had een koopwoning;
-Ik leef erg zuinig en had een behoorlijk spaarcentje, niet genoeg om een huis volledig te financieren.
-Je lijkt ook iets te insinueren over de timing van mijn ondernemerschap: Ik heb geen zin om op een forum mijn hele doopceel te lichten maar ik zeg niks verkeerds als ik aangeef dat er een goede reden was (mij overigens niet aan te rekenen) waardoor mijn dienstverband eindigde. Dat was het moment om een andere keuze te maken. Die van het ondernemerschap leek op dat moment het verstandigste (en het blijkt ook een verstandige keuze). Hiervoor was verhuizen naar zo'n 200km verderop wel noodzakelijk.

Dit zijn de belangrijkste maar je schijnt het hoe dan ook beter te weten dan ikzelf. Dat komt nogal arrogant over. Als ik zie wat voor een verkeerd beeld je van mij schetst wordt ik daar inderdaad boos over. (En ik weet dat je op grond van bovenstaand met hulp van een boel verkeerde aannames vast wel weer argumenten kunt verzinnen in een poging je gelijk te halen)

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Thomas schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Ja, het is de schuld van de jeugd! Ze willen te veel, en drinken allemaal hippe koffie, en gaan op wereldreis, en vertikken het om te werken maar wel lenen, lenen, lenen!

/s
Juist, en vroeger had iedereen het maar makkelijk. Alle problemen van de wereld rusten op de schouders van déze generatie. Echt vette pech! De pechgeneratie zoals ze zichzelf noemen. Maar troost je. 20 jaar geleden vonden we huizen ook duur, en was de rente dubbel zo hoog en kelderde de woningwaarde vervolgens hard waardoor je huis onder water kwam. 40 jaar geleden was de rente 3-4x hoger. Allemaal erg vervelend. Niet zo vervelend als wat deze generatie meemaakt natuurlijk!

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

*knip* dit soort botte trollposts mag je achterwege laten

[Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:54]

De enige echte

Acties:
  • +12Henk 'm!

• icall5s
*knip* niet sneren

Ik woon niet bij mijn ouders, ben tevreden over mijn woonsituatie en -kosten, en toch kan ik zien dat de Nederlandse woningmarkt geenszins gezond is. Dat heeft verder ook niks te maken met mijn goede of slechte keuzes.

[Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:55]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dit is geen eerlijke weergave van de werkelijkheid, zeker niet voor HBO-starters. Ten eerste streeft het overgrote deel van deze groep de dingen die je opnoemt al een behoorlijke tijd niet meer na omdat dat sowieso niet haalbaar is. Ten tweede is de beredenering dat het daar goedkoper wonen is omdat de directe huurlast per vierkante meter daar lager is gewoon te simpel. Zeker in de vrije sector zal je daar vooral iets grotere huurhuizen tegen iets lagere huurlasten vinden. Daar staat dan tegenover dat je vaker en verder zal moeten reizen, wat ook gewoon weer drukt op het financiële voordeel dat daar wonen met zich meebrengt.

Het beeld wat jij schetst van een net afgestudeerde HBO'er die alleen maar even fulltime hoeft te gaan werken en een huisje in Lutjebroek hoeft te betrekken om er met enkele jaren "uit" te zijn doet gewoon totaal geen eer aan de werkelijke situatie en de moeite die mensen hebben om een woning te vinden.

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:55]

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

icall5s schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:43:
*knip*

Ik woon niet bij mijn ouders, ben tevreden over mijn woonsituatie en -kosten, en toch kan ik zien dat de Nederlandse woningmarkt geenszins gezond is. Dat heeft verder ook niks te maken met mijn goede of slechte keuzes.
Ach ik ben geen boomer, ik ben een kind van de tachtiger jaren. Maar geen idee, waarom denk je dat mensen die ouder geneigd zijn om te kijken naar de dingen waar ze wel invloed op hebben in plaats van de dingen waar ze geen invloed op hebben? Heeft de woningmarkt ooit goed gefunctioneerd? Wanneer is het goed? Je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben. Ja, huizen zijn nu schreeuwend duur in absolute getallen, maar de rente is dan weer verschrikkelijk laag. Niet zo laag als een jaar geleden, maar nog altijd erg laag. Als je nu koopt verdampt er misschien wel stenen vermogen, maar alleen omdat de rente stijgt en dus verdampt de stenen waarde van je volgende woning vrolijk mee en/of blijf jij -als je goed hebt gerekend- nog altijd weinig rente. Het enige advies dat ik heb is; Koop een huis dat je kunt betalen, ongeacht de markt en ongeacht de locatie en ongeacht het formaat. Bij voorkeur een heel of half krot dat je kunt opknappen. Neem het ter harte, of sla het in de wind. Mij maakt het niet uit. Huizen zijn in ieder geval nooit goedkoop geweest.

[Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:55]

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Patriot schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Dit is geen eerlijke weergave van de werkelijkheid, zeker niet voor HBO-starters. Ten eerste streeft het overgrote deel van deze groep de dingen die je opnoemt al een behoorlijke tijd niet meer na omdat dat sowieso niet haalbaar is. Ten tweede is de beredenering dat het daar goedkoper wonen is omdat de directe huurlast per vierkante meter daar lager is gewoon te simpel. Zeker in de vrije sector zal je daar vooral iets grotere huurhuizen tegen iets lagere huurlasten vinden. Daar staat dan tegenover dat je vaker en verder zal moeten reizen, wat ook gewoon weer drukt op het financiële voordeel dat daar wonen met zich meebrengt.

Het beeld wat jij schetst van een net afgestudeerde HBO'er die alleen maar even fulltime hoeft te gaan werken en een huisje in Lutjebroek hoeft te betrekken om er met enkele jaren "uit" te zijn doet gewoon totaal geen eer aan de werkelijke situatie en de moeite die mensen hebben om een woning te vinden.
Het enige waar geen eer aan zit is het fatalisme over de eigen situatie. Stoppen met streven is een keuze.

De enige echte

• icall5s
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Ach ik ben geen boomer, ik ben een kind van de tachtiger jaren. Maar geen idee, waarom denk je dat mensen die ouder geneigd zijn om te kijken naar de dingen waar ze wel invloed op hebben in plaats van de dingen waar ze geen invloed op hebben?
Omdat ze zo niet hoeven toe te geven dat de situatie op de woningmarkt geen gevolg is van "eigen keuzes" van "de jeugd van vandaag de dag" maar van beleid op het gebied van ruimtelijke ordening, monetair beleid, fiscaal beleid, decennia van loonmatiging, immigratiebeleid, etc etc.

En omdat ze zo niet toe te hoeven geven dat elke volwassene foute keuzes maakt, dat de meeste mensen die nu een koophuis bezitten grove fouten hebben begaan, en dat de woningmarkt een soort stoelendans is waarbij er altijd verliezers zijn, hoe hard ze ook werken of welke keuzes ze ook maken. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

*knip* niet happen*

[Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:56]

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

icall5s schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Omdat ze zo niet hoeven toe te geven dat de situatie op de woningmarkt geen gevolg is van "eigen keuzes" van "de jeugd van vandaag de dag" maar van beleid op het gebied van ruimtelijke ordening, monetair beleid, fiscaal beleid, decennia van loonmatiging, immigratiebeleid, etc etc.

En omdat ze zo niet toe te hoeven geven dat elke volwassene foute keuzes maakt, dat de meeste mensen die nu een koophuis bezitten grove fouten hebben begaan, en dat de woningmarkt een soort stoelendans is waarbij er altijd verliezers zijn, hoe hard ze ook werken of welke keuzes ze ook maken. :)
De huizenmarkt is altijd al een stoelendans geweest. En ja het monetair en fiscaal beleid raakt óók de starters. uiteindelijk zouden we allemaal gebaat zijn bij stabiele en voorspelbare markten met een gematigd rendement. Echter, ziet het er naar uit dat door het monetair beleid er stevige inflatie zal zijn de komende jaren. Nodig om de schulden van de overheid weg te infleren. Gunstig voor iedereen met schulden, net als de overheden. ongunstig voor de mensen met vermogen, dat rap verdampt.

De enige echte

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Jij wilt zeggen dat alle verpleegkundigen, basischooljuffen, politieagenten en andere hoogopgeleide en maatschappelijk belangrijk beroepsgroepen de verkeerde levenskeuzes gemaakt hebben en maar de IT in moeten? Dat lijkt mij toch een sterke indicatie dat het systeem stuk is, we hebben het niet over mensen die de middelbare school niet eens afgemaakt hebben en tot hun 20ste high op straat rondhangen en zich opeens realiseren dat hun leven nergens gaat komen...

Los van dat dat compleet onrealistisch is, goedbetalende sectoren als de IT zijn over het algemeen veel kleiner dan middelmatig betalende sectoren als de zorg.

• legofanaten
  • Nu online
Furion2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Tijdelijk is nogal relatief volgens de regels en een vestigingsadres idem dito. Genoeg die dit voor mekaar weten te krijgen, ook zonder ouders/kinderen.
De regels wisselen per gemeente, dus daar is niet zoveel over te zeggen zonder concrete casus. Hier in de buurt gaan (letterlijk) controleurs de vakantieparken af om op willekeurige tijden te kijken wie er binnen is. In mijn netwerk stond er afgelopen maand een controleur om 7u 's morgens door het raam van het chalet te turen. Navraag leerde dat ze precies wisten hoelang het vakantiehuisje al bewoond werd want ze hadden dezelfde auto al een paar weken zien staan. Zie bijvoorbeeld ook deze link
In deze specifieke gemeente: na 2 maanden geen vergunning is het huisje uit. Vergunning wordt voor maximaal 1 jaar met optioneel nog een half jaar verlenging gegeven mits je voldoet aan een aantal eisen (denk aan scheiding, uitzicht op een andere woning, etc.). Omdat ook die regels verder aangescherpt worden, is tijdelijk dus in een deel van de gevallen echt maar 2 maanden. Dan heb je typisch nog niet een vervangende (sociale) huurwoning gevonden in de huidige markt.

Eens dat je voor vestigingsadres oplossingen kunt vinden, maar je zult iemand bereid moeten vinden om je daar in te schrijven. Inschrijving kan gevolgen hebben voor (gemeentelijke) belastingen, afvalstoffenheffing, uitkeringen, toeslagen, etc. dus even random bij iemand inschrijven is niet het beste idee.

dus...

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Richh
[...]

Je hebt denk ik gemist dat je niet alleen met je generatie concurreert tegenwoordig, maar ook met bijvoorbeeld buitenlandse beleggers, vermogende ouderen (iets met vergrijzing), juist die tweedeling waar ik het hierboven over had gecombineerd met belastingvrij schenken is ook zoiets waar je niet van kan winnen. En dat is nog los van de politieke wil om meer migranten te huisvesten gecombineerd met minder nieuwbouw, en hogere benodigde grondopbrengsten door decentralisatie van overheidsdiensten.

Gelukkig zijn er nog altijd een hoop Nederlanders die het downplayen met het eeuwige 'maar het was nooit makkelijk, dat is normaal' en 'doe mee met de ratrace, dan lukt het heus wel' om te voorkomen dat een generatie er een probleem van maakt - net als dat die generatie dat overigens zelf deed (iets met 'geen woning geen kroning', premie a-woningen, enzovoort).

Ik kan echt nog wel even doorgaan maar ik denk dat het dan offtopic gaat. :)

[Voor 5% gewijzigd door Richh op 09-01-2023 21:26]

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Richh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Je hebt denk ik gemist dat je niet alleen met je generatie concurreert tegenwoordig, maar ook met bijvoorbeeld buitenlandse beleggers, vermogende ouderen (iets met vergrijzing), juist die tweedeling waar ik het hierboven over had gecombineerd met belastingvrij schenken is ook zoiets waar je niet van kan winnen. En dat is nog los van de politieke wil om meer migranten te huisvesten gecombineerd met minder nieuwbouw, en hogere benodigde grondopbrengsten door decentralisatie van overheidsdiensten.

Gelukkig zijn er nog altijd een hoop Nederlanders die het downplayen met het eeuwige 'maar het was nooit makkelijk, dat is normaal' en 'doe mee met de ratrace, dan lukt het heus wel' om te voorkomen dat een generatie er een probleem van maakt - net als dat die generatie dat overigens zelf deed (iets met 'geen woning geen kroning', premie a-woningen, enzovoort).

Ik kan echt nog wel even doorgaan maar ik denk dat het dan offtopic gaat. :)
Ik denk dat iedere generatie met andere (soms overeenkomende of overlappende) problemen worstelt, maar dat ieder individu toch echt het grootste aandeel in het eigen geluk kan hebben. Daar verschillen we denk ik van mening. Wat mij betreft prima.

De enige echte

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Het enige waar geen eer aan zit is het fatalisme over de eigen situatie. Stoppen met streven is een keuze.
Excuse me? Ik had het over de luxes die jij de gehele groep starters verweet na te streven, dat verkocht jij als een onmogelijkheid en dé reden waarom deze groep niet in staat zou zijn om een eigen woning te betrekken. Nu doen alsof deze groep ineens niet ambitieus genoeg is om diezelfde reden is echt heel typerend voor je hele houding. Je hebt al bedacht dat deze groep het verkeerd doet en lult daar gewoon naartoe met net welk argument je op dat moment goed uitkomt.

• Richh
Badderbeest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat iedere generatie met andere (soms overeenkomende of overlappende) problemen worstelt, maar dat ieder individu toch echt het grootste aandeel in het eigen geluk kan hebben. Daar verschillen we denk ik van mening. Wat mij betreft prima.
Zeker. Al overlappen ze niet heel veel, wat voor veel onbegrip en misgunning zorgt. Deze generatie heeft bijvoorbeeld misschien wel de makkelijkste arbeidsmarkt, om maar iets te noemen. You win some.

Maar dat geeft niemand het recht om bestaande problemen op bijvoorbeeld de woningmarkt te bagatelliseren. Ookal kan je beargumenteren dat dat 'you lose some' is.

We verschillen niet zo zeer van mening overigens. Sowieso, geluk is relatief :) ook binnen Nederland zijn er genoeg inwoners die überhaupt niet denken dat de 'woningmarktladder' te beklimmen is, dat is altijd al zo geweest.

Al denk ik wel dat specifiek de woningmarkt een goed voorbeeld is die een stuk minder afhankelijk is van je persoonlijke keuzes, des te meer van je bouwjaar. Hetzelfde geldt ook voor de arbeidsmarkt. Dat verschuift, afhankelijk van economische grillen.

Maar: die glijdende schaal die potentieel genormaliseerd wordt met 'maar dit is hoe dingen nou eenmaal werken' vind ik ongezond en kwalijk.

Het is überhaupt een heel dom argument, vind ik. Waarom willen we graag dat volgende generaties óók last krijgen van [overeenkomtige] problemen, in plaats van ze op te lossen?
Waarom is het na enkele tientallen jaren nog steeds letterlijk beleid om te streven naar een 2% woningtekort? (overigens is het momenteel het dubbele) waarom niet naar 0%?

Ik heb wel een idee waarom trouwens, maar die mag je zelf invullen ;)

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

*knip* niet trollen*

[Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:56]

De enige echte

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Huilebalken, of mensen die wél het statistisch inzicht hebben om te begrijpen dat 'het systeem verslaan' bij definitie maar een oplossing is voor een kleine minderheid? Als iedereen het beter doet gaat de lat omhoog, en doet niemand het beter. Dat is exact wat we de afgelopen jaren op de huizenmarkt hebben gezien: starters kunnen geen huis vinden dus geven we ze door een scala aan maatregelen meer financieringsruimte. Gevolg is dat huizen gewoon nog duurder worden en niemand er mee opschiet. "Doe het beter" is leuk advies voor individuen, maar geen brede maatschappelijke oplossing. Een probleem verplaatsen naar andere personen is niet een probleem oplossen.

[Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:57]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

*knip* niet sneren*. Dit had een redelijk argument kunnen zijn als je de groep mensen waar je het over had beter had geïdentificeerd dan ze "de jeugd" te noemen. Nu scheerde je gewoon iedereen over één kam.

Het verkrijgen van woonruimte is de afgelopen jaren over de hele linie moeilijker geworden. Het is voor een HBO-starter relatief gezien sneller moeilijker geworden dan voor andere groepen. Enerzijds omdat zij geen aanspraak kunnen doen op bepaalde wettelijke beschermingen, anderzijds omdat de genomen maatregelen om een herhaling van eerder economisch falen te voorkomen mensen in hun situatie het hardst treffen. Het feit dat er nog steeds een deel van de groep is die het wel lukt om een eigen huis te vinden is totaal geen reden om dan automatisch tegen de rest te zeggen: "Kijk zij konden het ook, het moet dus wel je eigen schuld zijn dus nu kappen met janken en verder gewoon in stilte lijden."

[Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:57]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RagingPenguin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Huilebalken, of mensen die wél het statistisch inzicht hebben om te begrijpen dat 'het systeem verslaan' bij definitie maar een oplossing is voor een kleine minderheid? Als iedereen het beter doet gaat de lat omhoog, en doet niemand het beter. Dat is exact wat we de afgelopen jaren op de huizenmarkt hebben gezien: starters kunnen geen huis vinden dus geven we ze door een scala aan maatregelen meer financieringsruimte. Gevolg is dat huizen gewoon nog duurder worden en niemand er mee opschiet. "Doe het beter" is leuk advies voor individuen, maar geen brede maatschappelijke oplossing. Een probleem verplaatsen naar andere personen is niet een probleem oplossen.
Ik krijg bij mensen die argumenteren als badderbeest dan ook de indruk dat het niet alleen gaat om het verwijten van de mensen die het minder treffen dat ze niet genoeg hun best doen, maar daar bovenop ook op een passief agressieve manier zichzelf een veer in de reet willen steken. Zij hebben hun leven voor elkaar, uiteraard door hard te werken, doorzettingsvermogen te tonen en met weinig genoegen te nemen (en elk cliche uit het boekje), en dat had natuurlijk niets te maken met dat ze toevallig in een tijd leefden dat e.e.a. er een stuk makkelijker voorstond. Een groter compliment kun je jezelf niet geven.
Nu ben ik net als hem een 'kind van de tachtiger jaren' en met zo'n leeftijd zou je toch echt moeten weten wat een omslag alleen al de crisis van 2008 teweeg heeft gebracht in vnl. de huizenmarkt.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Patriot schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Te kinderachtig voor woorden. Dit had een redelijk argument kunnen zijn als je de groep mensen waar je het over had beter had geïdentificeerd dan ze "de jeugd" te noemen. Nu scheerde je gewoon iedereen over één kam.

Het verkrijgen van woonruimte is de afgelopen jaren over de hele linie moeilijker geworden. Het is voor een HBO-starter relatief gezien sneller moeilijker geworden dan voor andere groepen. Enerzijds omdat zij geen aanspraak kunnen doen op bepaalde wettelijke beschermingen, anderzijds omdat de genomen maatregelen om een herhaling van eerder economisch falen te voorkomen mensen in hun situatie het hardst treffen. Het feit dat er nog steeds een deel van de groep is die het wel lukt om een eigen huis te vinden is totaal geen reden om dan automatisch tegen de rest te zeggen: "Kijk zij konden het ook, het moet dus wel je eigen schuld zijn dus nu kappen met janken en verder gewoon in stilte lijden."
Je verwacht een maatwerkargument welke toepasbaar is op het gehele cohort. Dat is even onredelijk als onmogelijk. Zo ik reeds eerder schreef geloof ik enorm in de beïnvloedbaarheid van het eigen geluk, in het bijzonder wanneer het aankomt op het vergaren van euro's / het kopen van een huis. Als je bereid bent een paar jaar lang saaie keuzes te maken in het leven is het voor een single HBO starter gewoon haalbare kaart om een appartementje o.i.d. te kopen. Saaie keuzes zijn een beperkt vermogen opbouwen tijdens je studie in plaats van een aanzienlijke studieschuld. Na je studie bereid zijn om een jaar of twee "volle bak" te sparen. Dan is een appartementje van een tonnetje of twee gewoon te koop, ook in de slaapsteden van de randstad. Hoef je niet naar Lutjebroek. Wie het geluk heeft en een levenspartner vindt, kunnen die stappen overigens overslaan. Als de één 35k verdient en de ander 25k is er direct genoeg leencapaciteit beschikbaar voor prachtige instapwoningen. Wie dat doet mag genieten van een historisch lage rente én de nog altijd bestande HRA. Ja, een paar jaar geleden was de rente nóg lager én waren de woningen iets minder duur, maar tel gewoon je zegeningen. Weer een paar jaar eerder was de rente immers hoger en klapte daarna ook nog eens de woningmarkt in elkaar. Dus schouders eronder en niet zo huilen. Het is niet moeilijk om in te stappen als je bereid bent om concessies te doen. Als je daartoe niet bereid bent moet je daar een ander niet van beschuldigen of er zelfs maar mee vermoeien.

De enige echte

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Richh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:12:
Toen ik net na 2000 een studiootje huurde ergens in het centrum van Leiden was de eigenaar van het pand een man uit Egypte. Naast het pand waar "mijn" studiootje in huisde, was hij ook eigenaar van bijna de helft van de panden aan dezelfde straat. En had daarnaast ook vastgoed in andere NLse steden.

Immigratie is nog zo'n nutteloze verwijzing, want grosso mondo speelt dat stuk sinds het einde van de tweede wereld oorlog (al dan niet op initiatief van onszelf om goedkope werkkrachten binnen te hengelen).

Elke generatie heeft een lastig starttijd (als je niets/weinig van je ouders/familie meekrijgt), dat is niets nieuws. Je staat nog aan het begin en moet alles nog opbouwen. Het ellenlange gezeur over dat de huidige jeugd het toch echt het slechtste van het slechtste af is, is ook niet nieuw :D elke generatie claimt dat eigenlijk wel. Het is als starter altijd lastig om op te boksen tegen oudere generaties die wel al vermogen, connecties, ervaringen, etc. hebben opgebouwd. Ook dat is niets nieuws.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je als starter het nu of in andere tijden makkelijk hebt, wel dat elke generatie zo goed als tegen dezelfde problemen aanloopt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

twiFight schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:53:
[...]

Ik krijg bij mensen die argumenteren als badderbeest dan ook de indruk dat het niet alleen gaat om het verwijten van de mensen die het minder treffen dat ze niet genoeg hun best doen, maar daar bovenop ook op een passief agressieve manier zichzelf een veer in de reet willen steken. Zij hebben hun leven voor elkaar, uiteraard door hard te werken, doorzettingsvermogen te tonen en met weinig genoegen te nemen (en elk cliche uit het boekje), en dat had natuurlijk niets te maken met dat ze toevallig in een tijd leefden dat e.e.a. er een stuk makkelijker voorstond. Een groter compliment kun je jezelf niet geven.
Nu ben ik net als hem een 'kind van de tachtiger jaren' en met zo'n leeftijd zou je toch echt moeten weten wat een omslag alleen al de crisis van 2008 teweeg heeft gebracht in vnl. de huizenmarkt.
Ik heb het inderdaad prima voor elkaar, netjes op tijd afgestudeerd met nul euro (studie)schuld en zonder financiële hulp van ouders of anderen. Toen ik 20 was ging ik het huis uit en studeerde ik nog. Naast mijn studie werkte ik tussen de 20 en 40 uur per week. In de vakanties werkte ik full-time met uitzondering van 3 weken zomervakantie. Ten tijde van het afstuderen had ik voor een twintiger behoorlijk wat gespaard. Daar zat wat "geluk" bij in die zin dat ik een partner vond met wie ik de woonlasten kon delen, echter wie zelf maar weinig tot niets opzij kon leggen. Zij studeerde af met een (heel) bescheiden studieschuld welke ik voor haar heb afbetaald. Na het afstuderen ging ik werken en mijn eega voortstuderen. We hielden de woonlaten laag d.m.v. anti-kraak en zo spaarden we verder op basis van mijn bescheiden inkomen. Na een paar jaar was het vermogen aangegroeid en kochten we (wat een pech!) op de absolute top van de toenmalige woonmarkt een opknapwoning. De hypotheek was €250k tegen een rente van 5,1% bruto. Dat huis woonden we 7 jaar en we verbouwden er voor ruim een halve ton aan. Na die tijd verkochten we het in het absolute dal van de woonmarkt vrij eenvoudig met een bescheiden verlies ten opzichte van de aankoopprijs. De halve ton plus alle liefdevolle uren aan verbouwingen, bloed zweet ende tranen was "verdampt" (of liever: zonder die investeringen en bloed en zweet en tranen waren we blijven steken met een aanzienlijke restschuld van meer dan een halve ton, maar nog erger met vermoedelijk een op dat moment onverkoopbaar huis). Maar niet getreurd we konden een mooie nieuwe tweekapper kopen voor 450k die op dat moment niemand wilde -want de huizenprijzen zouden nog véél harder gaan zakken- Jammer de bammer van die verdampende euro's dachten wij, maar een fijne gezinswoning is nu eenmaal veel belangrijker. Achteraf hadden we een gelukje. Zoals we het vorige huis kochten op de absolute piek, kochten we dit huis in het absolute dal. De rente was een bescheiden 3,2%. En nu? nu wonen we -dankzij jarenlange aflossingsdiscipline (veel ambitieuzer dan de nu "verplichte" volledige afbouw in 30 jaar)- netto voor iets van € 500,- per maand (en dalende) op 180m2 woonoppervlak. over een jaar of 5 wil ik schuldenvrij zijn. Dus nee, ik heb werkelijk geen enkel respect voor mensen die wel klagen maar niet wensen de knokken voor weldegelijk haalbare doelen onder het mom van "onhaalbaar". Want dat is het. De doelen zijn wél haalbaar, tot je jezelf in de schulden steekt, en onder het mom van YOLO lekker 3-4 keer per jaar op vakantie gaat.
-
Wat ik niet benijd aan de situatie van de huidige starters is de verplichte aflossingsmoraal van de overheid. Hoewel niet onoverkomelijk is het vind ik gezonder om de aflossingsdiscipline bij het individu te laten, al was het maar omdat het verduurzamen van de woning ook een manier van "aflossen" is welke een beter rendement heeft dan het afbouwen van de hypotheekschuld.
-
Dus nogmaals mijn advies. Doe zoveel concessie als je moet om érgens met íets in de koopmarkt te stappen. Dan zit er meteen een grote demper op de marktbewegingen van de woningmarkt. Slaap je veel lekkerder van.

De enige echte

• Richh
Qwerty-273 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:25:
[...]

Toen ik net na 2000 een studiootje huurde ergens in het centrum van Leiden was de eigenaar van het pand een man uit Egypte. Naast het pand waar "mijn" studiootje in huisde, was hij ook eigenaar van bijna de helft van de panden aan dezelfde straat. En had daarnaast ook vastgoed in andere NLse steden.
Ik kan hier een heel lang verhaal over regelgeving en handhaving over schrijven... Maar dat heeft weinig zin. Je punt is valide: beleggers zijn natuurlijk van alle tijden.

Maar laten we het dan anders aanvliegen. Hoeveel procent van je netto inkomen was je destijds kwijt aan de kale huur? Wat voor baan en inkomen had je, ten opzichte van het modale salaris destijds, daarvoor nodig?
En hoeveel denk je dat tegenwoordig gebruikelijk is voor datzelfde studiootje in Leiden? Wat voor baan of inkomen is daar tegenwoordig voor nodig, denk je?

Ook belangrijk: hoeveel procent steeg jouw huur per jaar?
Hoe lang was je huurcontract geldig?
Immigratie is nog zo'n nutteloze verwijzing, want grosso mondo speelt dat stuk sinds het einde van de tweede wereld oorlog (al dan niet op initiatief van onszelf om goedkope werkkrachten binnen te hengelen).
Begrijp me goed, ik wil zeker niet zeggen dat immigratie de oorzaak is. Maar immigratie (waarbij overigens wel degelijk sprake is van periodes met meer en minder migranten) voornamelijk gecombineerd met de bijzonder lage bouwproductie die sinds de crisis van 2008 is afgenomen, helpt ook niet mee.

Overigens zijn het naar mijn mening juist de expats die juist de hoge huren veroorzaken; zij kunnen het immers betalen en zo bij beperkt aanbod de prijzen opdrijven.

De goedkope werkkrachten wonen namelijk vaak tijdelijk op minder legale locaties voor nog hogere woekerprijzen en worden uitgebuit - maar om het ontopic te houden: ze hebben daardoor relatief lage impact op de woonvoorraad.

Trouwens, je poogt zo slecht een deel van mijn argumenten te ontkrachten. De belangrijkste is naar mijn mening de tweedeling in vermogen (zie ook de gini coefficient van NL), die de huidige invulling van de woningmarkt alleen maar erger maakt.
Elke generatie heeft een lastig starttijd (als je niets/weinig van je ouders/familie meekrijgt), dat is niets nieuws. Je staat nog aan het begin en moet alles nog opbouwen. Het ellenlange gezeur over dat de huidige jeugd het toch echt het slechtste van het slechtste af is, is ook niet nieuw :D elke generatie claimt dat eigenlijk wel.
Dat stel ik überhaupt niet hé, sterker nog ik ontkracht dat een post verderop.

Belangrijker: hier gaat het überhaupt niet om.

Het punt is dat deze argumentatie per definitie ongeldig is: "Iedereen zegt dat ze het slechtste af zijn DUS dat zal dit keer ook wel niet zo zijn". Dat is natuurlijk een oorzaak gevolgtrekking die gewoon helemaal nergens op is gebaseerd. Wat nou als het dit maal toch erger is? Worden de zorgen wel serieus genomen?

Misschien is het altijd wel erger geworden. Waarom grijpen we niet in?
Daarmee wil ik niet zeggen dat je als starter het nu of in andere tijden makkelijk hebt, wel dat elke generatie zo goed als tegen dezelfde problemen aanloopt.
Als je er zo over denkt, waar is dan überhaupt de opmerking 'dat iedere huidige jeugd vind dat ze er het slechtste af zijn' voor nodig? :P
Voegt niet zoveel toe denk ik :)

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-01-2023 00:57]

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 24-03 23:31
Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:37:
[...]

Ik heb het inderdaad prima voor elkaar, netjes op tijd afgestudeerd met nul euro (studie)schuld en zonder financiële hulp van ouders of anderen. Toen ik 20 was ging ik het huis uit en studeerde ik nog. Naast mijn studie werkte ik tussen de 20 en 40 uur per week. In de vakanties werkte ik full-time met uitzondering van 3 weken zomervakantie. Ten tijde van het afstuderen had ik ongeveer € 20k bij elkaar gespaard. Daar zat wat "geluk" bij in die zin dat ik een partner vond met wie ik de woonlasten kon delen, echter wie zelf maar weinig tot niets opzij kon leggen. Zij studeerde af met een bescheiden studieschuld van €3k welke ik voor haar heb afbetaald. Na het afstuderen ging ik werken en mijn eega voortstuderen. We hielden de woonlaten laag d.m.v. anti-kraak en zo spaarden we verder op basis van mijn bescheiden inkomen. Na een paar jaar was het vermogen aangegroeid en kochten we (wat een pech!) op de absolute top van de toenmalige woonmarkt een opknapwoning. De hypotheek was € 250k tegen een rente van 5,1% bruto. Dat huis woonden we 7 jaar en stopten we ongeveer € 70k in. Na die tijd verkochten we het in het absolute dal van de woonmarkt vrij eenvoudig met een bescheiden verlies ten opzichte van de aankoopprijs. De € 70k plus alle liefdevolle uren aan verbouwingen, bloed zweet ende tranen was "verdampt" (of liever: zonder die investeringen en bloed en zweet en tranen waren we blijven steken met een aanzienlijke restschuld van meer dan een halve ton, maar nog erger met vermoedelijk een op dat moment onverkoopbaar huis). Maar niet getreurd we konden een mooie nieuwe tweekapper kopen voor 450k die op dat moment niemand wilde -want de huizenprijzen zouden nog veeeeel harder gaan zakken- Jammer de bammer van die verdampende euro's dachten wij, maar een fijne gezinswoning is nu eenmaal veel belangrijker. Achteraf hadden we een gelukje. Zoals we het vorige huis kochten op de absolute piek, kochten we dit huis in het absolute dal. De rente was een bescheiden 3,2%. En nu? nu wonen we -dankzij jarenlange aflossingsdiscipline (veel ambitieuzer dan de nu "verplichte" volledige afbouw in 30 jaar)- netto voor iets van € 500,- per maand (en dalende) op 180m2 woonoppervlak. over een jaar of 5 wil ik schuldenvrij zijn. Dus nee, ik heb werkelijk geen enkel respect voor mensen die wel klagen maar niet wensen de knokken voor weldegelijk haalbare doelen onder het mom van "onhaalbaar". Want dat is het. De doelen zijn wél haalbaar, tot je jezelf in de schulden steekt, en onder het mom van YOLO lekker 3-4 keer per jaar op vakantie gaat.
-
Wat ik niet benijd aan de situatie van de huidige starters is de verplichte aflossingsmoraal van de overheid. Hoewel niet onoverkomelijk is het vind ik gezonder om de aflossingsdiscipline bij het individu te laten, al was het maar omdat het verduurzamen van de woning ook een manier van "aflossen" is welke een beter rendement heeft dan het afbouwen van de hypotheekschuld.
-
Dus nogmaals mijn advies. Doe zoveel concessie als je moet om érgens met íets in de koopmarkt te stappen. Dan zit er meteen een grote demper op de marktbewegingen van de woningmarkt. Slaap je veel lekkerder van.
Waar je continu maar overheen lijkt te stappen is het feit dat niet iedereen de kennis en kunde bezit om alles er maar uit te willen halen wat er in zit. Als je geboren bent in een stad waar je al je hele leven hebt gewoond en een gemiddelde opleiding hebt gedaan, dan kun je een koop- laat staan huurwoning gewoon vergeten. Kunnen we lang of kort over discussiëren, je hebt gewoon dikke vette pech.

Volgens jou moet je dan maar consessies doen. Een studie gaan doen die je niet leuk vindt (maar wel goed verdient). Dat lijkt me echt een super goed advies voor 'de jeugd van vandaag de dag'. Maken nooit wat af, toch? Of verhuizen van al je vrienden en familie die je graag dichtbij wil hebben?

Vergeet niet dat jij bereid bent om concessies te doen, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat dit voor anderen ook moet gelden, om welke reden dan ook.

Zoek een oplossing voor het probleem (woningnood en betaalbare huizen). Dat horen we op te lossen als maatschappij, niet als individu.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:47:
[...]

Waar je continu maar overheen lijkt te stappen is het feit dat niet iedereen de kennis en kunde bezit om alles er maar uit te willen halen wat er in zit. Als je geboren bent in een stad waar je al je hele leven hebt gewoond en een gemiddelde opleiding hebt gedaan, dan kun je een koop- laat staan huurwoning gewoon vergeten. Kunnen we lang of kort over discussiëren, je hebt gewoon dikke vette pech.

Volgens jou moet je dan maar consessies doen. Een studie gaan doen die je niet leuk vindt (maar wel goed verdient). Dat lijkt me echt een super goed advies voor 'de jeugd van vandaag de dag'. Maken nooit wat af, toch? Of verhuizen van al je vrienden en familie die je graag dichtbij wil hebben?

Vergeet niet dat jij bereid bent om concessies te doen, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat dit voor anderen ook moet gelden, om welke reden dan ook.

Zoek een oplossing voor het probleem (woningnood en betaalbare huizen). Dat horen we op te lossen als maatschappij, niet als individu.
Als je een gebrek aan kennis en kunde ervaart moet je daar aan werken. Kennis en kunde zijn zaken die je vergaart door jezelf daartoe te motiveren. Het zijn geen zegeningen die mensen komen aanwaaien.

Van mij hoeven "jullie" geen concessies te doen, maar als je daar dan niet toe bereid bent moet je ook niet zo zaniken. De afgelopen generaties zijn "we" naar mijn mening steeds een beetje verder verzand geraakt in luxe. Want je schrijft het zelf al precies. Je moet als starter natuurlijk wel in de stad kunnen wonen. net als je vrienden en familie die ook allemaal gezellig in binnenstedelijke gebieden willen wonen. En we willen natuurlijk wel een beetje "iets leuks" studeren, ook al biedt het geen fatsoenlijk perspectief op een voldoende betalende baan. En als het dan allemaal niet lukt is het onredelijk om concessies te verlangen en is de woningmarkt stuk en moeten jouw problemen door de belastingbetaler worden opgelost. Lijkt me niet. Het leven is niet eerlijk, en het gaat niet altijd zoals het moet, maar dan moet het maar zoals het gaat toch?

En als je liever wél gaat wintersporten, een pretstudie wilt volgen, na je opleiding parttime wilt werken, een jaartje sabbatical wilt doen, je studietijd maximaal uitrekken, mooie wereldreizen wilt maken, veelvuldig wilt genieten van alle geneugten die het stedelijke leven te bieden heeft is dat voor mij ook prima. Als jij daar blij van wordt moet je dat lekker doen. Maar verder niet zeuren hoor. You can't have it all.

[Voor 16% gewijzigd door Badderbeest op 10-01-2023 01:05]

De enige echte

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 24-03 23:31
Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:55:
[...]

Van mij hoeven jullie geen concessies te doen, maar als je daar dan niet toe bereid bent moet je ook niet zo zaniken. De afgelopen generaties zijn "we" naar mijn mening steeds een beetje verder verzand geraakt in luxe. Want je schrijft het zelf al precies. Je moet als starter natuurlijk wel in de stad kunnen wonen. net als je vrienden en familie die ook allemaal gezellig in binnenstedelijke gebieden willen wonen. En we willen natuurlijk wel een beetje "iets leuks" studeren, ook al biedt het geen fatsoenlijk perspectief op een voldoende betalende baan. En als het dan allemaal niet lukt is het onredelijk om concessies te verlangen en is de woningmarkt stuk en moeten jouw problemen door de belastingbetaler worden opgelost. Lijkt me niet.
Een huur- of koopwoning kunnen bemachtigen als je een fatsoenlijke opleiding hebt gedaan is geen luxe. Al helemaal niet als je jezelf tijdens je studie kapot moet werken, 's avonds maar een blik knakworsten open moet trekken en iedere cent moet sparen om hopelijk een fatsoenlijk dak boven je hoofd te krijgen. Lekker begin van je leven joh.

En of je nou 'iets leuks' gaat studeren of niet, het geld wat je daarvoor nodig hebt mag je lenen en terugbetalen als je net klaar bent. Dat halen we dan ook even van je hypotheekruimte af, want schuld. Dan maar huren? Oh nee, minimaal 4x de geldende huur als inkomen.

Als je dan een huurwoning vindt (waar de wind door de woonkamer waait), dan is dat zo achterlijk duur dat je weinig aan sparen toekomt. Fijn gevoel dat je die euro's naar huisbaas Bob mag overmaken die 4x per jaar op vakantie gaat maar ondertussen wel de huur verhoogt want de energieprijzen zijn zo duur.

Ik vind het juist asociaal dat het dan maar de schuld is van de jeugd en ben blij dat ik in het verleden nog wel sociale regelingen heb ontvangen die mij een goede start hebben gegeven.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 01:14:
[...]

Een huur- of koopwoning kunnen bemachtigen als je een fatsoenlijke opleiding hebt gedaan is geen luxe. Al helemaal niet als je jezelf tijdens je studie kapot moet werken, 's avonds maar een blik knakworsten open moet trekken en iedere cent moet sparen om hopelijk een fatsoenlijk dak boven je hoofd te krijgen. Lekker begin van je leven joh.

En of je nou 'iets leuks' gaat studeren of niet, het geld wat je daarvoor nodig hebt mag je lenen en terugbetalen als je net klaar bent. Dat halen we dan ook even van je hypotheekruimte af, want schuld. Dan maar huren? Oh nee, minimaal 4x de geldende huur als inkomen.

Als je dan een huurwoning vindt (waar de wind door de woonkamer waait), dan is dat zo achterlijk duur dat je weinig aan sparen toekomt. Fijn gevoel dat je die euro's naar huisbaas Bob mag overmaken die 4x per jaar op vakantie gaat maar ondertussen wel de huur verhoogt want de energieprijzen zijn zo duur.

Ik vind het juist asociaal dat het dan maar de schuld is van de jeugd en ben blij dat ik in het verleden nog wel sociale regelingen heb ontvangen die mij een goede start hebben gegeven.
Je overdrijft een beetje. Maar ja, als je jezelf nu wat dingen ontzegt heb je daar later vaak profijt van. Of dat slim is weet je pas op de dag voordat je tussen 6 plankjes ligt. Je focust je op de twintiger, maar ook de dertiger, veertiger, vijftiger, zestiger enzovoorts hebben zo hun eigen problemen. De dertiger is blij als de twintiger een goede basis voor hem had gelegd en de veertiger is blij als de dertiger op die basis heeft voortgebouwd enzovoorts. En misschien is kijkt de tachtiger misschien wel naar wat hij heeft opgebouwd en denkt dan met weemoed terug aan de onnodige concessies die hij eerder in het leven deed. Jammer voor de knar, maar wat een geluk voor de erven. Het leven is één lange rij aan concessies, gelukjes en tegenvallers. Je moet jezelf krabben want een ander doet het niet voor je.

[Voor 7% gewijzigd door Badderbeest op 10-01-2023 01:24]

De enige echte

• Richh
Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:37:
Na het afstuderen ging ik werken en mijn eega voortstuderen. We hielden de woonlaten laag d.m.v. anti-kraak en zo spaarden we verder op basis van mijn bescheiden inkomen. Na een paar jaar was het vermogen aangegroeid en kochten we (wat een pech!) op de absolute top van de toenmalige woonmarkt een opknapwoning. De hypotheek was €250k tegen een rente van 5,1% bruto. Dat huis woonden we 7 jaar en we verbouwden er voor ruim een halve ton aan. Na die tijd verkochten we het in het absolute dal van de woonmarkt vrij eenvoudig met een bescheiden verlies ten opzichte van de aankoopprijs. De halve ton plus alle liefdevolle uren aan verbouwingen, bloed zweet ende tranen was "verdampt" (of liever: zonder die investeringen en bloed en zweet en tranen waren we blijven steken met een aanzienlijke restschuld van meer dan een halve ton, maar nog erger met vermoedelijk een op dat moment onverkoopbaar huis). Maar niet getreurd we konden een mooie nieuwe tweekapper kopen voor 450k die op dat moment niemand wilde -want de huizenprijzen zouden nog véél harder gaan zakken- Jammer de bammer van die verdampende euro's dachten wij, maar een fijne gezinswoning is nu eenmaal veel belangrijker. Achteraf hadden we een gelukje. Zoals we het vorige huis kochten op de absolute piek, kochten we dit huis in het absolute dal. De rente was een bescheiden 3,2%. En nu? nu wonen we -dankzij jarenlange aflossingsdiscipline (veel ambitieuzer dan de nu "verplichte" volledige afbouw in 30 jaar)- netto voor iets van € 500,- per maand (en dalende) op 180m2 woonoppervlak. over een jaar of 5 wil ik schuldenvrij zijn.
Mooi verhaal. Er zit ook iets goeds in, ik lees 'omdat zelfs jou het is gelukt, iedereen dit pad moet kunnen bewandelen' ;)

Wat je heel mooi uitlegt is hoe je uiteindelijk goed hebt kunnen profiteren van een dalende rente + dalende prijzen. Dat gelukje is dubbele winst voor je geweest die veel aanzienlijker is dan je zelf vermoed.

Die jongeren die je nu adviseert om maar zoveel mogelijk concessies te doen om maar 'iets' te kopen om maar op de woningmarktladder te stappen, geeft ook juist aan dat je geen benul hebt van de werking van het gehele systeem waar jij je gelukje aan te danken hebt.

Huizenprijzen stijgen al jaren harder dan het inkomen. Ik ga niet stellen waar het breekpunt ligt - maar dit is een trend die logischerwijs onmogelijk eeuwig door kan gaan. En dan is de laatste instapper degene met de hoogste hypotheek voor de kleinste woning waarmee de overwaarde van alle doorstromers worden gefinancierd. Iets met piramides :)

Belangrijker zijn de gevolgen voor die jongere die nu (zonder stufi, maar desalniettemin dan ook zonder schuld) voor 3,5 ton een klein appartement koopt, een dik uur van z'n werk vandaan. Tegen 1% rente, dat wel.

Wat nou als de rente naar 4% stijgt? En de prijzen beginnen te dalen naar een niveau waarop de netto maandlast (inflatiegecorrigeerd) grofweg gelijk blijft?

Dan heb je een restschuld die je tegen hogere rente moet financieren.
Extra aflossen heeft door de hoge totale schuld en lage rente eigenlijk ook weinig zin.
Dan zit je klem in een woning die te klein is voor gezinsuitbreiding en een maandlast die een stuk lastiger omlaag te krijgen is. Hopelijk staat de rente lang vast, anders heb je helemaal een probleem. Slaap je niet lekker van denk ik.

Kortom: hopelijk zijn er niet teveel concessies gedaan en is er een woning aangekocht waar men nog lang kan blijven wonen, in ieder geval voor de periode waarin men onder water staat.

Exact dat dubbele gelukje (dalende prijzen + dalende rente) kan exact omslaan met exact het tegenovergestelde gevolg. Dat verlies is indirect de betaling aan de winnaars.
Hierop aansturen is dus zeer immoreel, maar waarschijnlijk besef je je dat überhaupt niet :P en ben je nog in de veronderstelling dat het bereiken van je doelen is gekomen omdat jij het allemaal goed hebt gedaan. Dat haal ik er zelf niet uit.

Wie is ingestapt tegen 1% heeft een rente van -3% nodig om dezelfde stappen te kunnen zetten als jij. Dat gaat niet gebeuren, en dat maakt dat de stappen die jij hebt kunnen zetten niet zomaar reproduceerbaar zijn door degenen die tegen lagere rente zijn begonnen. Ondanks dat dat in eerste instantie aantrekkelijk lijkt.
Dus nee, ik heb werkelijk geen enkel respect voor mensen die wel klagen maar niet wensen de knokken voor weldegelijk haalbare doelen
Het empathisch vermogen is toch ver te zoeken :P

Als we toch n=1 verhalen als waarheid gaan verkondigen: knokken hebben wij in ieder geval zeker gedaan. Daar heb ik genoeg over geschreven trouwens. En ja, het is (na ruim 2 jaar en 45 bezichtigingen waarvan tientallen keren met een bod tienduizenden euro's boven vraagprijs) hier uiteindelijk gelukt, met eveneens een gelukje door een andere piramide, zie avatar.
Ik ben van mening dat dat niet normaal is en ik ben daardoor groot voorvechter van een aantal broodnodige hervormingen op de woningmarkt, ook nu we bijna 1.5 jaar verder zijn.

Het belangrijkste daarvoor is om de mensen die hun mening al klaar hebben zonder enig idee te hebben hoe dingen tegenwoordig gaan, toch zover te krijgen 1x iets verder te kijken dan hun neus lang is. Het probleem door de gehele samenleving te laten onderkennen is stap 1.
Volledig mee eens, maar uiteindelijk geen daadwerkelijk probleem voor wie een hypotheek heeft weten te bereiken. Het eigenlijke probleem is (ook gezien het topic) juist de periode vóór de koopwoning, en hoe je daar door komt.

Het uiteindelijke, achterliggende gevolg van de verplichte aflossing is trouwens iets meer cru. Vroeger lag de maandlast van een sociale huurwoning en een aflossingsvrije hypotheek netto gerekend, namelijk niet heel ver uit elkaar. Huurders en kopers hadden daardoor een vergelijkbare vermogensopbouw door de jaren heen.

Het verplichte aflossen is goed voor het individu, maar vergroot de kloof tussen haves en have-nots hierdoor juist verder. Gecombineerd met de zeer lage rente natuurlijk. Al jaren betaalt een koper minder rente dan een huurder aan kale huur kwijt is, hierdoor, wat iedere maand de kloof verder vergroot, aangesterkt met fiscaal beleid wat de koopwoning by far de aantrekkelijkste woonvorm maakt.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
@Badderbeest je weet dat in tegenstelling tot jou een hele generatie hun studiefinanciering niet kwijtgescholden heeft gekregen toch?
En dat er studies zijn die daadwerkelijk 40 uur werk kosten waardoor een huishouden+ studie + 40 uur werk niet mogelijk is?
En dat je voordeel had een gedeeld huishouden te hebben?
En dat je op het dal met je 3.5% tante alsnog lagere rente hebt dan die nu staat?
En dat 450k je misschien net een tussenwoning oplevert nu?

Survivorship bias noemen we dit. Ik zie in mijn vriendengroep met allemaal dezelfde leeftijd en opleiding al enorme verschillen blij wie net een jaar eerder een huis kon kopen of niet. Of wiens relatie uit ging en daardoor 2k per maand aan huur mag aftikken omdat er niks normaals te vinden is.

Als zowel jij als je partner 15k meer schuld had gehad dan was het al een heel andere situatie. (Dat is alleen dat leenstelsel)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Richh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 01:44:
[...]

Mooi verhaal. Er zit ook iets goeds in, ik lees 'omdat zelfs jou het is gelukt, iedereen dit pad moet kunnen bewandelen' ;)

Wat je heel mooi uitlegt is hoe je uiteindelijk goed hebt kunnen profiteren van een dalende rente + dalende prijzen. Dat gelukje is dubbele winst voor je geweest die veel aanzienlijker is dan je zelf vermoed.

Die jongeren die je nu adviseert om maar zoveel mogelijk concessies te doen om maar 'iets' te kopen om maar op de woningmarktladder te stappen, geeft ook juist aan dat je geen benul hebt van de werking van het gehele systeem waar jij je gelukje aan te danken hebt.

Huizenprijzen stijgen al jaren harder dan het inkomen. Ik ga niet stellen waar het breekpunt ligt - maar dit is een trend die logischerwijs onmogelijk eeuwig door kan gaan. En dan is de laatste instapper degene met de hoogste hypotheek voor de kleinste woning waarmee de overwaarde van alle doorstromers worden gefinancierd. Iets met piramides :)

Belangrijker zijn de gevolgen voor die jongere die nu (zonder stufi, maar desalniettemin dan ook zonder schuld) voor 3,5 ton een klein appartement koopt, een dik uur van z'n werk vandaan. Tegen 1% rente, dat wel.

Wat nou als de rente naar 4% stijgt? En de prijzen beginnen te dalen naar een niveau waarop de netto maandlast (inflatiegecorrigeerd) grofweg gelijk blijft?

Dan heb je een restschuld die je tegen hogere rente moet financieren.
Extra aflossen heeft door de hoge totale schuld en lage rente eigenlijk ook weinig zin.
Dan zit je klem in een woning die te klein is voor gezinsuitbreiding en een maandlast die een stuk lastiger omlaag te krijgen is. Hopelijk staat de rente lang vast, anders heb je helemaal een probleem. Slaap je niet lekker van denk ik.

Kortom: hopelijk zijn er niet teveel concessies gedaan en is er een woning aangekocht waar men nog lang kan blijven wonen, in ieder geval voor de periode waarin men onder water staat.

Exact dat dubbele gelukje (dalende prijzen + dalende rente) kan exact omslaan met exact het tegenovergestelde gevolg. Dat verlies is indirect de betaling aan de winnaars.
Hierop aansturen is dus zeer immoreel, maar waarschijnlijk besef je je dat überhaupt niet :P en ben je nog in de veronderstelling dat het bereiken van je doelen is gekomen omdat jij het allemaal goed hebt gedaan. Dat haal ik er zelf niet uit.

Wie is ingestapt tegen 1% heeft een rente van -3% nodig om dezelfde stappen te kunnen zetten als jij. Dat gaat niet gebeuren, en dat maakt dat de stappen die jij hebt kunnen zetten niet zomaar reproduceerbaar zijn door degenen die tegen lagere rente zijn begonnen. Ondanks dat dat in eerste instantie aantrekkelijk lijkt.

[...]

Het empathisch vermogen is toch ver te zoeken :P

Als we toch n=1 verhalen als waarheid gaan verkondigen: knokken hebben wij in ieder geval zeker gedaan. Daar heb ik genoeg over geschreven trouwens. En ja, het is (na ruim 2 jaar en 45 bezichtigingen waarvan tientallen keren met een bod tienduizenden euro's boven vraagprijs) hier uiteindelijk gelukt, met eveneens een gelukje door een andere piramide, zie avatar.
Ik ben van mening dat dat niet normaal is en ik ben daardoor groot voorvechter van een aantal broodnodige hervormingen op de woningmarkt, ook nu we bijna 1.5 jaar verder zijn.

Het belangrijkste daarvoor is om de mensen die hun mening al klaar hebben zonder enig idee te hebben hoe dingen tegenwoordig gaan, toch zover te krijgen 1x iets verder te kijken dan hun neus lang is. Het probleem door de gehele samenleving te laten onderkennen is stap 1.

[...]

Volledig mee eens, maar uiteindelijk geen daadwerkelijk probleem voor wie een hypotheek heeft weten te bereiken. Het eigenlijke probleem is (ook gezien het topic) juist de periode vóór de koopwoning, en hoe je daar door komt.

Het uiteindelijke, achterliggende gevolg van de verplichte aflossing is trouwens iets meer cru. Vroeger lag de maandlast van een sociale huurwoning en een aflossingsvrije hypotheek netto gerekend, namelijk niet heel ver uit elkaar. Huurders en kopers hadden daardoor een vergelijkbare vermogensopbouw door de jaren heen.

Het verplichte aflossen is goed voor het individu, maar vergroot de kloof tussen haves en have-nots hierdoor juist verder. Gecombineerd met de zeer lage rente natuurlijk. Al jaren betaalt een koper minder rente dan een huurder aan kale huur kwijt is, hierdoor, wat iedere maand de kloof verder vergroot, aangesterkt met fiscaal beleid wat de koopwoning by far de aantrekkelijkste woonvorm maakt.
Laten we ook niet vergeten dat dit topic gaat over of een HBO starter al dan niet een kans heeft op een woning. Kopen zit er met een salaris van 2200-2800 bruto en (hoogstwaarschijnlijk) een studieschuld niet in, zelfs niet als je een krot in Friesland van nog geen 2 ton wil. De sociale huur heeft wachtlijsten van hier tot Tokyo, en voor private huur verdien je te weinig aangezien de inkomenseis in de regel 3-4* de huur als bruto maandinkomen is.

Realiteit is dat je dan of geluk moet hebben met een betaalbare woning, rijke pappa + mamma of een partner met wie je de kosten kunt delen, of bijvoorbeeld op kamers of naar je ouders terug moet. Ja, je kan je kansen vergroten door in Friesland of Limburg te gaan wonen, maar als jij je sociale netwerk en baan in de Randstad hebt is dat ook gewoon geen reële optie.

Maar goed, volgens @Badderbeest valt het wel mee en wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Jullie denken allemaal fatalistisch. Dat is jullie grootste probleem. Het is allemaal niet eerlijk en jullie sub-generatie heeft het onmenselijk zwaar. Lekker samen onder een kartonnen doos kruipen en naar elkaar roepen hoe oneerlijk de wereld wel niet is en samen huilen is natuurlijk het beste. Maar jullie zijn niet zielig en hebben het niet zwaar en het is niet moeilijk en het is niet onbetaalbaar en het is niet onhaalbaar. Jullie willen te veel voor te weinig. Je moet keuzes maken, of je dat leuk vindt of niet, maar als ik jullie was zou ik mezelf de koopmarkt inwerken. In de reeks aan crisissen die achter ons liggen hebben overheden megaschulden opgebouwd en zijn er onvoorstelbare hoeveelheden geld bijgedrukt. Die inflatie komt nu het afgelopen jaar pas echt lekker meetbaar los. De meest voor de hand liggende toekomst is dat die inflatie nog jaren lang hoog blijft. Dat dure huis van nu zal goedkoop blijken. De rente is nu gunstig. Dus jank niet zo en begin er gewoon aan. Veel succes nu weer even, ik ga aan het werk. Centjes verdienen.

De enige echte

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:57:
Jullie denken allemaal fatalistisch. Dat is jullie grootste probleem. Het is allemaal niet eerlijk en jullie sub-geberatie heeft het onmenselijk zwaar. Lekker samen onder een kartonnen doos kruipen en naar elkaar roepen hoe oneerlijk de wereld wel niet is en samen huilen is natuurlijk het beste. Maar jullie zijn niet zielig en hebben het niet zwaar en het is niet moeilijk en het is niet onbetaalbaar en het is niet onhaalbaar. Jullie willen te veel voor te weinig. Je moet keuzes maken, of je dat leuk vindt of niet, maar als ik jullie was zou ik mezelf de koopmarkt inwerken. In de reeks aan crisissen die achter ons liggen hebben overheden megasxhulden opgebouwd en zijn er onvoorstelbare hoeveelheden geld bijgedrukt. Die inflatie komt nu het afgelopen jaar pas echt lekker meetbaar los. De meest voor de hand liggende toekomst is dat die inflatie nog jaren lang hoog blijft. Dat dure huis van nu zal goedkoop blijken. De rente is nu gunstig. Dus jank niet zo en begin er gewoon aan. Veel succes nu weer even, ik ga aan het werk. Centjes verdienen.
Precies dit! Toen mijn ouders een eerste koophuis kochten was de rente 10% procent. Het leven is niet altijd makkelijk. En ja sommige mensen hebben meer geluk dan andere. Maar je moet het beste er van maken. Je kan in een hoekje gaan zitten janken. Of je probeert er wat van te maken. En je moet creatief zijn. Dan kom je er wel. Zal het makkelijk zijn? Nee zeker niet. Maar iedereen de schuld geven zo als de overheid. Ga je niks mee bereiken. Maken ze er een puinhoop van? ja zeker. Maar je schiet er niks mee op.

Usenet handleidingen

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Badderbeest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:57:
Jullie denken allemaal fatalistisch. Dat is jullie grootste probleem. Het is allemaal niet eerlijk en jullie sub-geberatie heeft het onmenselijk zwaar. Lekker samen onder een kartonnen doos kruipen en naar elkaar roepen hoe oneerlijk de wereld wel niet is en samen huilen is natuurlijk het beste. Maar jullie zijn niet zielig en hebben het niet zwaar en het is niet moeilijk en het is niet onbetaalbaar en het is niet onhaalbaar. Jullie willen te veel voor te weinig. Je moet keuzes maken, of je dat leuk vindt of niet, maar als ik jullie was zou ik mezelf de koopmarkt inwerken. In de reeks aan crisissen die achter ons liggen hebben overheden megasxhulden opgebouwd en zijn er onvoorstelbare hoeveelheden geld bijgedrukt. Die inflatie komt nu het afgelopen jaar pas echt lekker meetbaar los. De meest voor de hand liggende toekomst is dat die inflatie nog jaren lang hoog blijft. Dat dure huis van nu zal goedkoop blijken. De rente is nu gunstig. Dus jank niet zo en begin er gewoon aan. Veel succes nu weer even, ik ga aan het werk. Centjes verdienen.
Jij denkt te simplistisch en maakt bijna overal een stroman van. Zelf val ik overigens al even niet onder deze (sub-)generatie.

Jouw redenering van "Het is mogelijk om als starter een huis te kopen. Ik heb het ook gedaan. QED" heeft niks te maken met de realiteit dat het een stuk lastiger is geworden de afgelopen 10 jaar om een huis te kunnen kopen. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen in die groep onmogelijk is geworden, maar wel dat er binnen die groep mensen zijn die een pad hebben bewandeld waarop het bemachtigen van een eerste koopwoning binnen 1 a 2 jaar een realistische optie was die mogelijkheid zien verdampen en ineens 5 jaar (of meer) extra in een net te dure huurwoning zit (wat drukt op de mogelijkheid te sparen). Dat is iets wat de rest van iemands leven zal doorklinken en heeft ook effect op het leven wat die persoon als dertiger, veertiger, etc. zal (kunnen) leiden.

Er is een aardige groep mensen die de mogelijkheden die ze zijn voorgehouden voor een redelijk deel hebben zien verdampen en dat komt onder meer door mogelijkheden die de generatie net voor ze wel heeft gehad. Die zijn ze als voorbeeld voorgehouden, en is de generatie die nu het hardst roept dat ze niet zo moeten zeiken en wegzetten als luie niksnutten die onder een brug lopen huilen verkiezen boven hun schouders eronder zetten. Een pervers verstoorde weergave van de werkelijkheid.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee