• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-02 20:45
Hoi Tweakers,

Landelijk is er een woningtekort en dat maakt het zo dat het daklozen aantal oploopt. Meestal lees ik daklozen over specifieke doelgroepen, zoals gescheiden koppels, verslavingsproblematiek, psychatrie-problematiek, verliezen van baan, verliezen van eigendom, gezinnen die op straat komen, (internationale) studenten, enzovoort.

Maar hoe zit het specifiek met pas afgestudeerde Hbo-starters die van een campuscontract komen? Een baan en inkomen, maar dakloos.

Ik ken werkelijk niemand die na zijn studie geen woning kan vinden en daardoor op straat komt te staan. De meeste studenten die ik spreek wonen nog thuis of kunnen terug naar huis keren. Is het ideaal? Nee, maar het is beter dan onder een brug slapen.

En wat nou als je als Hbo-starter helemaal niet meer naar je ouders terug kan? Dan sta je letterlijk op straat.

Is een dakloze Hbo-starter zeldzaam? Daar bedoel ik mee: wel een baan en inkomen, maar geen woning of mogelijkheid om bij je ouders te kunnen wonen.

Op internet vind ik hier amper artikelen over. Juist alleen over andere doelgroepen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Beste TheFrames. In de laatste 2-3 jaar heb je letterlijk al meer dan 10 topics geopend voor jezelf over werk en studie. Gaat dit topic je daadwerkelijk over geïnteresseerd zijn in statistieken over dakloze mensen die net afgestudeerd zijn van het HBO, of ben je bang dat jij specifiek na je studie geen huis kan vinden?

The devil is in the details.

• TheFrames
Hahn schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:42:
Beste TheFrames. In de laatste 2-3 jaar heb je letterlijk al meer dan 10 topics geopend voor jezelf over werk en studie. Gaat dit topic je daadwerkelijk over geïnteresseerd zijn in statistieken over dakloze mensen die net afgestudeerd zijn van het HBO, of ben je bang dat jij specifiek na je studie geen huis kan vinden?
Beide, maar letterlijk. Ik kan wel stoppen als het irritant wordt.

• Hahn
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:46:
[...]

Beide, maar letterlijk. Ik kan wel stoppen als het irritant wordt.
Als jij erbij gebaat bent, hoef je van mij niet te stoppen.

Het komt bij mij alleen over alsof je je al snel zorgen over iets maakt, dat opblaast in je hoofd, en er vervolgens hele topics aan wijdt met bepaalde stellingen/vraagstukken zoals ook in dit topic. Maar stel dat je te horen krijgt dat 0,01% (verzonnen cijfer) van de HBO-starters dakloos is, wat weet je daar aan?

Terwijl je vraag waarschijnlijk ontstaan is vanuit je eigen situatie. Ik gok dat je momenteel wel een woonplek hebt (zij het huur, koop, kraak of bij je ouders), maar maak je je zorgen dat je daar niet mag blijven, of speelt er iets anders?

[Voor 8% gewijzigd door Hahn op 30-12-2022 01:58]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:37:
[...]
Maar hoe zit het specifiek met pas afgestudeerde Hbo-starters die van een campuscontract komen? Een baan en inkomen, maar dakloos.
[...]
de campus zal je er wel uitgooien neem ik aan. woon je als student op kamers dan blijf je misschien nog wat langer op die kamer zitten terwijl je je eerste werkervaring gaat opdoen.

problematiek is situatie afhankelijk. welke gemeente, hoe lang sta je al ingeschreven, kan je misschien al richten op koop?

kan mij voorstellen dat je als single persoon wel flexibel bent en met weinig genoegen kan nemen.

terug naar ouders gaan lijkt mij trouwens helemaal geen fijne move ook al is het kosteneffectief.

Antwoord op topic titel: vast niet.

[Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 30-12-2022 01:56]

~

• Hahn
JJ Le Funk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:51:
[...]

terug naar ouders gaan lijkt mij trouwens helemaal geen fijne move ook al is het kosteneffectief.
Zal meestal niet de voorkeur hebben, maar beter dan buiten in de kou liggen.
Antwoord op topic titel: vast niet.
Dus dakloze HBO-starters zijn volgens jou niet zeldzaam? :+

• JJ Le Funk
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:00:
[...]

Dus dakloze HBO-starters zijn volgens jou niet zeldzaam? :+
ik neem aan dat als je bij je ouders gaat logeren voor onbepaalde tijd dat je technisch dakloos bent (niet jouw dak in ieder geval). Dit zal nu wel het meest voorkomende scenario zijn.

[Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 30-12-2022 02:12]

~

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-03 17:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JJ Le Funk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:11:
[...]

ik neem aan dat als je bij je ouders gaat logeren voor onbepaalde tijd dat je technisch dakloos bent (niet jouw dak in ieder geval). Dit zal nu wel het meest voorkomende scenario zijn.
Volgens geen enkele (zinnige :+) definitie van dakloosheid is dat zo. Dan zouden zo goed als alle kinderen in Nederland als dakloos te boek moeten staan.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• JJ Le Funk
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:29:
[...]
Volgens geen enkele (zinnige :+) definitie van dakloosheid is dat zo. Dan zouden zo goed als alle kinderen in Nederland als dakloos te boek moeten staan.
Laat mij dat even voor u goegelen :p
Wat is dak en thuisloosheid?
Dak- en thuisloosheid gaat niet alleen over mensen die op straat leven of in de daklozenopvang overnachten, maar ook over wie in een kraakpand woont of wie uit noodzaak bij vrienden en familie logeert.
als je bij de gratie van iemands goedheid tijdelijk onderdak vindt ben je zelf nog steeds dak en thuisloos. breekt de pleuris uit op je logeeradres, dan sta je toch echt op straat (omdat je geen eigen accommodatie hebt).

[Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 30-12-2022 08:29]

~

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:33
Dus dan ben je thuisloos, vind dat dan een mooiere term. Wel een huis maar het is geen thuis. Mooi.

Een blockfunctie zou leuk zijn

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:35
Discussie over het begrip hebben we weinig aan en TS nog minder.

Elke student die nu afstudeert zit met dit probleem. Een studieschuld en een krappe woningmarkt.
In je voorbeeld heb je het over wel een baan en inkomen; dat is het grote verschil/voordeel waarmee je kunt zorgen dat je niet dakloos bent/blijft.

Als je de mogelijkheid hebt om bij je ouders te blijven wonen, zou ik dat zeker doen.
Je betaald een (relatief klein) bedrag aan kosten&inwoning en kunt met behulp van je baan flink sparen.

Als je niet de mogelijkheid hebt, had je je eigenlijk al in moeten schrijven voor een huurwoning.
Of je moet in de vrije markt iets (kleins) huren...

Meestal kun je nog een tijdje in je studentenkamer blijven wonen (~1 jaar?) en/of bij je ouders thuis; zo lang je maar hard op zoek bent naar een huurwoning.

Echter, met een huurwoning kun je veel minder snel sparen, omdat een groot gedeelte op gaat aan huur. Het duurt dan langer voordat je een eigen huis kunt kopen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
Ik denk dat je niet veel dakloze HBO+ starters zult vinden. Dakloos zijn is namelijk een vrij extreme levensinrichting, waar de meeste mensen niet vrijwillig voor kiezen. Zowel het moeten zoeken naar een slaapplek elke dag als het letterlijk niet hebben van een adres geeft veel bijkomende problemen. Ik verwacht dan ook (ok, is een aanname) dat iemand die als starter een baan heeft nog liever 50%-70% van zijn netto inkomen op laat gaan aan huur of bereid is voor veel te veel geld een zolderkamer te huren ergens particulier, dan dat hij of zij letterlijk op straat gaat wonen (en daarmee ook allerlei toeslagen en rechten verliest). Dat is verre van wenselijk en maakt sparen nagenoeg onmogelijk, maar de stap naar "dan maar op straat leven" is toch nog steeds minder aantrekkelijk.

[Voor 9% gewijzigd door Valorian op 30-12-2022 09:05]

• twiFight
  • Niet online
Ik kreeg in die situatie als tip van het uwv om me te melden bij de locale daklozeninstantie. Daar zit je dan idd tussen de verslaafden en psychische patiënten. Een voorwaarde om daar geholpen te worden is dat je inkomen aan hun overgemaakt wordt en dat zij dus je financiën overnemen. Ook als verder gezonde HBO-afgestudeerde ja. Ik kon gelijk last minute nog ergens terecht.

Of het een groot probleem is weet ik niet, maar iedereen zal je zeggen "vraag maar bij familie en vrienden". Als dat geen optie is dan houdt de socialiteit in dit land op.

• FuaZe
Maar ja, over het algemeen begin je voor het einde van je studie al te kijken naar opties?

En als je ouders (ook niet tegen betaling) onderdak willen bieden voor hun kind (welke anders op straat komt te staan, maar wel fulltime werkt) dan zie je dat waarschijnlijk ook aan komen?

Als je niet bij je ouders wil wonen wanneer het wel kan, dan kies je ervoor om dakloos te zijn...

Als je niets kleins wil huren, dan kies je ervoor om dakloos te zijn?

Niet om iemand op z'n tenen te trappen, maar wellicht lees je er daarom niets over? Alleen als je voldoet aan de eerder genoemde 'specifieke doelgroepen' (geen inkomen) zou je onvrijwillig dakloos moeten zijn.

• Valorian
  • Laatst online: 16:20
Eens met @FuaZe. Ik denk dat gezondheid (fysiek en mentaal) de grootste bottleneck is / drijfveer naar dakloosheid. Als je gezond bent dan kan je altijd nog 40 uur per week in de AH gaan werken, ontvang je bruto zo'n 2800 euro per maand. Een appartement in Utrecht huren blijft dan praktisch onmogelijk, maar een studio (< 1000) gaat echt wel lukken. Wil je dat niet dan is dat een keuze.

• FuaZe
twiFight schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:03:
Ik kreeg in die situatie als tip van het uwv om me te melden bij de locale daklozeninstantie.
Niet om vervelend te doen, maar soms heb ik het idee dat mensen die net van school af komen meteen een volledig huurhuis/koopwoning willen hebben.

Als HBO'er met een baan kun je toch makkelijk een studentenkamer huren?

Dat gaat vaak over zo'n €400-500 de maand en heb daar genoeg mensen gezien die al een tijd aan het werk waren.

Of is d'r momenteel zo'n krapte dat buiten het centrum ook niets te vinden is?

---
Als je geen baan kunt krijgen, snap ik het wel.
Maar op het moment hebben ze overal mensen tekort?

• TheFrames
FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:04:
Maar ja, over het algemeen begin je voor het einde van je studie al te kijken naar opties?

En als je ouders (ook niet tegen betaling) onderdak willen bieden voor hun kind (welke anders op straat komt te staan, maar wel fulltime werkt) dan zie je dat waarschijnlijk ook aan komen?

Als je niet bij je ouders wil wonen wanneer het wel kan, dan kies je ervoor om dakloos te zijn...

Als je niets kleins wil huren, dan kies je ervoor om dakloos te zijn?

Niet om iemand op z'n tenen te trappen, maar wellicht lees je er daarom niets over? Alleen als je voldoet aan de eerder genoemde 'specifieke doelgroepen' (geen inkomen) zou je onvrijwillig dakloos moeten zijn.
Er zijn ook situaties waar de ouders zelf geen (huur)woning meer hebben, dus dan wordt het moeilijk om daar te gaan wonen.

Als je niets kleins wil huren, dan kies je er idd voor om dakloos te zijn. Helemaal mee eens. Maar dat zijn zelfs woningen/kamers waar vaak hogen prijzen en voorwaarden aan vast kunnen zitten

Ik vraag me af of bijvoorbeeld een startsalaris tussen de 2500 en 3000 per maand voldoende is. Werkelijk geen ervaring met de particuliere sector.

Alleen hoor ik steeds dat er vaak voorwaarden zijn van: Verdien minimaal 3 á 4 maal de huurprijs en dat maakt het vaak onbetaalbaar.

Volgens mij zit er niet veel verschil tussen een zelfstandige campuscontract eenpersoonskamer woning en een eenpersoons kamer studio.

Ik zou genoegen nemen met iets kleins. Een plek is een plek en dan kun ja vanaf dat punt werken, bijsparen en verder kijken naar een vaste plek.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is je vraag? Hoe je dat moet doen met soliciteren of echt waar je moet wonen? Je kan toch met spoed iets zoeken, desnoods een kamer huren en van daaruit verder kijken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TheFrames
Marzman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:22:
Wat is je vraag? Hoe je dat moet doen met soliciteren of echt waar je moet wonen? Je kan toch met spoed iets zoeken, desnoods een kamer huren en van daaruit verder kijken?
Vraag was meer of er ook dakloze Hbo-starters zijn, omdat ik op internet weinig artikelen daarover kan vinden. Meestal wel over andere doelgroepen iets.

• FuaZe
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:27:
[...]

Vraag was meer of er ook dakloze Hbo-starters zijn, omdat ik op internet weinig artikelen daarover kan vinden. Meestal wel over andere doelgroepen iets.
Ah, ja uit het topic is het niet duidelijk of je een discussie wil starten of een vraag hebt.

Maar eigenlijk ben je op zoek naar ervaringen of 'mensen die mensen kennen' rondom dakloosheid na een HBO?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

maar wat heeft het voor nut om dat te weten dan? :9 Dit topic lijkt me eigenlijk over iets anders te gaan. Maar goed, toch ff op de originele vraag:

Ja een dakloze hbo-starter is zeldzaam
Nee niet zo zeldzaam dat het niet voorkomt. Ken genoeg voorbeelden van mensen die een tijdje bij vrienden/familie op de bank moesten (of in het washok van hun studentenhuis voor paar maanden :+ ) na afronden studie en dus afloop campuscontract. Maar die situatie lost zichzelf ook weer op want vrijwel alle hbo-starters kunnen wel werk vinden, centjes verdienen en dan een woonsituatie ritselen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik ken geen dakloze HBO'ers. Tenminste, ik heb nooit aan de zwervers gevraagd wat hun opleidingsniveau is maar meestal zijn dat alcoholisten of junks. Het is anders in de VS. Als inkomen geen probleem is lijkt me dat er wel iets te verzinnen moet zijn, tijdelijk een kamer huren (particulier, bij een vriend, bij familie). Mijn oom was 50 jaar en die moest tijdelijk terug naar zijn ouders door omstandigheden er heeft ook familie tijdelijk op zolder gewoond. Als het nodig is dan moet je iets verzinnen.

[Voor 28% gewijzigd door Marzman op 30-12-2022 09:41]

/▌

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Iets extra wat denk ik meespeelt waarom hbo starters minder vaak dakloos worden: hbo'ers gaan minder vaak op kamers dan wo'ers. De gezochte hbo opleiding vaak wel op acceptabele reisafstand te vinden, terwijl voor een wo opleiding vaak naar `de andere kant` verhuisd moet worden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik begrijp ook niet helemaal hoe een HBO "starter" 'doelgroep' vergelijkbaar is met doelgroepen die je wél helaas als dak-/thuislozen vindt.

• FuaZe
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:19:
[...]
Ik vraag me af of bijvoorbeeld een startsalaris tussen de 2500 en 3000 per maand voldoende is. Werkelijk geen ervaring met de particuliere sector.

Alleen hoor ik steeds dat er vaak voorwaarden zijn van: Verdien minimaal 3 á 4 maal de huurprijs en dat maakt het vaak onbetaalbaar.

Volgens mij zit er niet veel verschil tussen een zelfstandige campuscontract eenpersoonskamer woning en een eenpersoons kamer studio.

Ik zou genoegen nemen met iets kleins. Een plek is een plek en dan kun ja vanaf dat punt werken, bijsparen en verder kijken naar een vaste plek.
Als we uitgaan van een studentenkamer van €500, dan is €2500/maand voldoende. Dat is zelfs 5x

Een ex collega woonde in zo'n studentenkamer met gedeelde douche/keuken. Dat was geen 'campuscontract' maar ook zeker geen studio.

Gebaseerd op het bovenstaande,

Is het onbetaalbaar? Nee.
Is het in verhouding veel te duur? Ja.
Kun je dan beter thuis gaan wonen? (Als je die optie hebt) Ja.
Als je te veel geld uitgeeft aan huur, spaar je dan niets? Ja.

-

Dus ja, ik ben ook heel benieuwd naar studenten die €2500,- per maand verdienen maar écht dakloos zijn.

En niet zichzelf dakloos noemen omdat ze bij de ouders thuis wonen (en €2.000/maand sparen) maar het geld niet uit willen geven aan een studentenkamer.

Dus, ik denk dat er maar weinig gevallen zijn van dakloze HBO'ers die werk hebben, omdat dat nog best een put is waar je uit kunt klimmen.

De grootste problemen lijken mij te zitten bij:
- Ex-MBO'ers (of mensen zonder studie) die geforceerd worden de rest van hun leven te huren.
- Mensen met een heel specifieke opleiding die geen werk kunnen vinden (iets met kunst of theather in coronatijd)

--

Maar we wachten vol verwachting op dan net die ene HBO'er met een baan; zonder onrealistische verwachtingen, die geen studentenkamer kan krijgen met 2.500€/maand?

• FuaZe
CH4OS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:41:
Ik begrijp ook niet helemaal hoe een HBO "starter" 'doelgroep' vergelijkbaar is met doelgroepen die je wél helaas als dak-/thuislozen vindt.
Wellicht is het probleem helemaal niet zo groot?
Wellicht bestaat het probleem niet eens?*

*Als in, langdurig onvrijwillig dakloos zijn als je €2.500,-/maand verdient.

[Voor 10% gewijzigd door FuaZe op 30-12-2022 09:51]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Ik ben niet dakloos, verre van, maar met bijna 30 jaar oud, een prima inkomen, studieschuld en nog steeds thuiswonend sluit ik wel enigszins aan op het hele verhaal.

Ik ben bij m'n ouders gelukkig nog hartstikke welkom, maar het begint vermoeiend te worden om na bijna 2 jaar ingeschreven te staan bij elke verhuurder in een straal van 30KM om nog steeds niks gevonden te hebben.

Alles is loting, veel urgentieverklaringen, particuliere verhuurders zijn er hier nauwelijks (naast buitensporig duur), en zelfs zonder studieschuld kom ik met 2800 bruto de maand niet aan een hypotheek hoog genoeg voor de huidige huizenmarkt.

Ik ben absoluut niet kieskeurig qua woning, zolang er maar een aparte slaapkamer is en ik m'n eigen ding kan doen vind ik het al prima, maar zelfs in het geval van zeer kleine woningen hangen er meestal eisen aan als max 30 of min 60.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JJ Le Funk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:26:
[...]

Laat mij dat even voor u goegelen :p

[...]

als je bij de gratie van iemands goedheid tijdelijk onderdak vindt ben je zelf nog steeds dak en thuisloos. breekt de pleuris uit op je logeeradres, dan sta je toch echt op straat (omdat je geen eigen accommodatie hebt).
Ja, die is lachen :')

Wat je omschreef was mensen die na hun studie terug naar hun ouders gingen. Iemand die bij gratie van een oom of tante een paar nachtjes op de bank mag is prima dakloos te noemen, maar het overgrote deel van de mensen die terug naar hun ouders gaat schrijft zich daar weer in en slaapt (bij wijze van) weer in hun oude slaapkamer. Die mensen aanmerken als dakloos is absurd en als thuisloos zeer discutabel.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:14:
[...]

Ja, die is lachen :')

Wat je omschreef was mensen die na hun studie terug naar hun ouders gingen. Iemand die bij gratie van een oom of tante een paar nachtjes op de bank mag is prima dakloos te noemen, maar het overgrote deel van de mensen die terug naar hun ouders gaat schrijft zich daar weer in en slaapt (bij wijze van) weer in hun oude slaapkamer. Die mensen aanmerken als dakloos is absurd en als thuisloos zeer discutabel.
Vind je dat? Ik ken maar weinig mensen die echt uit huis zijn geweest (zoals tijdens studie), en dan nog met plezier weer meer dan een jaar thuiswonen. Ik denk toch echt wel dat je een groot deel daarvan als "thuisloos" kan aanmerken, in ieder geval na 1 jaar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:10:
Ik ben niet dakloos, verre van, maar met bijna 30 jaar oud, een prima inkomen, studieschuld en nog steeds thuiswonend sluit ik wel enigszins aan op het hele verhaal.

Ik ben bij m'n ouders gelukkig nog hartstikke welkom, maar het begint vermoeiend te worden om na bijna 2 jaar ingeschreven te staan bij elke verhuurder in een straal van 30KM om nog steeds niks gevonden te hebben.

Alles is loting, veel urgentieverklaringen, particuliere verhuurders zijn er hier nauwelijks (naast buitensporig duur), en zelfs zonder studieschuld kom ik met 2800 bruto de maand niet aan een hypotheek hoog genoeg voor de huidige huizenmarkt.

Ik ben absoluut niet kieskeurig qua woning, zolang er maar een aparte slaapkamer is en ik m'n eigen ding kan doen vind ik het al prima, maar zelfs in het geval van zeer kleine woningen hangen er meestal eisen aan als max 30 of min 60.
Om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal dat sociale huur in Nederland zo vanzelfsprekend is, zelfs met een hbo salaris (ik ben een Nederlander, maar woon nu een aantal jaar in Belgie en zie dat het daar heel anders gaat). In Beglie is dat heel anders, er zijn veel strengere eisen aan inkomen en bezit en je mag ook geen woning kiezen maar krijgt er een toegewezen als je inschrijft voor een sociale woning. Zelfs mensen met minimale salarissen huren vaak liever particulier.

/▌

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

marowi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:19:
[...]

Vind je dat? Ik ken maar weinig mensen die echt uit huis zijn geweest (zoals tijdens studie), en dan nog met plezier weer meer dan een jaar thuiswonen. Ik denk toch echt wel dat je een groot deel daarvan als "thuisloos" kan aanmerken, in ieder geval na 1 jaar.
Dat vind ik ja. In de context van mensen die hun studie hebben afgemaakt en dan uit de tijdelijke accomodatie moeten waar ze hebben mogen wonen tijdens de studie, is het terug intrekken bij ouders misschien niet ideaal maar dat omschrijven als thuisloos vind ik zwaar overdreven. Vooral als je de definitie van thuisloze reduceert tot "iedereen die niet expliciet eigenaar is van het dak boven zijn hoofd".

Ik kan daarin gerust wel wat water bij de wijn doen hoor, als het nodig is. Als je ouders bijvoorbeeld al kleiner zijn gaan wonen en je moet bij wijze van spreken op de bank slapen, dan valt er wel iets voor te zeggen (en er zijn ongetwijfeld nog andere nuances te verzinnen). Maar de definitie waar ik tegenin ging zou slaan op vrijwel ieder bij z'n ouders wonend kind en dat is gewoon schromelijk overdreven om als dak- of thuisloosheid aan te merken.

• FuaZe
marowi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:19:
[...]
De crux is dat je met een (HBO) startersalaris niet een starterswoning kunt bekostigen.

Terwijl starters wel graag in een starterswoning willen wonen.
En niet uit ellende bij hun ouders of in een studentenkamer.

Hoe je dat qua begrip noemt, is dan weer niet zo bar interessant.

___
Klagen over thuiswonen is leuk, maar als je met gemak zo'n €1.000,- de maand spaart, hoef je dat maar een paar jaar vol te houden om een prima eigen inbreng in de hypotheek te hebben.

Het is een privilege dat niet iedereen heeft, sommige worden gedwongen om in een studentenkamer te verpieteren en daar €500,- per maand aan te spenderen (en daarnaast ook nog eens zelf moeten koken en het eten betalen en de was doen en opruimen)

[Voor 14% gewijzigd door FuaZe op 30-12-2022 10:38]

• D4NG3R
Marzman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:23:
[...]

Om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal dat sociale huur in Nederland zo vanzelfsprekend is, zelfs met een hbo salaris (ik ben een Nederlander, maar woon nu een aantal jaar in Belgie en zie dat het daar heel anders gaat). In Beglie is dat heel anders, er zijn veel strengere eisen aan inkomen en bezit en je mag ook geen woning kiezen maar krijgt er een toegewezen als je inschrijft voor een sociale woning. Zelfs mensen met minimale salarissen huren vaak liever particulier.
Wat ik niet snap is waarom er zo weinig doorstroom, en zo veel scheefwoners lijken te zijn. En dan niet enkel de laatste paar jaren met de grote krapte.

Ik wil de markt graag op, maar kom dan terecht in de onderlaag overspoeld door mensen die soms al decennia op de markt zitten zonder door te stromen. Natuurlijk heeft niet iedereen daar de kans/mogelijkheid toe, ik kan een ander z'n hoofd en portemonnee niet in kijken, maar zo veel?

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

FYI, in zo'n campuscontract zit altijd wel wat rek. De handhaving op het halve jaar dat vaak geldt is losjes, en heb je echt geen andere woning staan studentenhuisvesters altijd open voor een gesprek. Die gooien je niet zomaar op straat.

Heb zelf gemerkt dat het nogal op geluk aankomt, en of je bijvoorbeeld samenwoont. Heb je een partner met een inkomen, dan heb je keuze genoeg uit vrije sector woningen, al betaal je daar vaak veel te veel voor. Zeker dat laatste is een probleem bij particuliere verhuurders die er oké mee zijn om voor een 60m2 krot met energielabel F 1600+ euro per maand kaal te vragen. Dat kun je als alleenstaande starter natuurlijk (in de regel) niet opbrengen. Veel nieuwbouw/grote projecten van o.a pensioenfondsen zijn in de regel betaalbaarder, maar moet je vaak voor loten.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:02
Je kunt op papier toch doorstuderen en zo op de campus blijven wonen? En als het echt niet anders kan heb je als HBO starter wel het inkomen om ergens een caravan of camper te halen en op een camping te overnachten.

Fraai is het allemaal niet maar alles beter dan de daklozenopvang.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:39:
[...]

Wat ik niet snap is waarom er zo weinig doorstroom, en zo veel scheefwoners lijken te zijn. En dan niet enkel de laatste paar jaren met de grote krapte.

Ik wil de markt graag op, maar kom dan terecht in de onderlaag overspoeld door mensen die soms al decennia op de markt zitten zonder door te stromen. Natuurlijk heeft niet iedereen daar de kans/mogelijkheid toe, ik kan een ander z'n hoofd en portemonnee niet in kijken, maar zo veel?
Heb je het over sociale woningingen die bedoeld zijn voor de onderlaag? Als mensen daar uitgroeien (economisch of hun gezin wordt kleiner) dan moeten ze in andere landen ook de woning uit.

/▌

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:38:
[...]

___

Het is een privilege dat niet iedereen heeft, sommige worden gedwongen om in een studentenkamer te verpieteren en daar €500,- per maand aan te spenderen (en daarnaast ook nog eens zelf moeten koken en het eten betalen en de was doen en opruimen)
Even op inhaken. Ik erger me aan het beeld dat vaak wordt geschetst over afgestudeerden die (weer) bij hun ouders wonen en niets zouden bijdragen in het huishouden. Ik heb zelf, om verschillende redenen waaronder financiële, noodgedwongen bij mijn ouders gewoond tot mijn 32ste.

Ik kookte regelmatig voor mijzelf en mijn ouders, deed boodschappen en de was en maakte schoon. En als er klusjes waren in huis, pakte ik dat op. Ik was gewoon een volledig onderdeel van het huishouden. Het is echt niet 'hotel mama', zoals veel mensen lijken te denken. Qua kosten werd ik wel ontzien; zo kon ik sparen voor een eigen woning.

Er zijn echt heel weinig mensen die er bewust voor kiezen om tot hun ~30ste bij ouders te blijven wonen. Laten we 's wat meer empathie tonen voor deze groep. Stigmatiserende opmerkingen zorgen alleen maar voor meer negativiteit.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:42

_Apache_

For life.

Ik vind het mentaal pittig, maar bleef mog even thuiswonen.
Met een fulltime job had je binnen notimw een gezonde financiële buffer.
Na anderhalf jaar had ik 15k gespaard en kon ik (samen met een gestegen salaris) samen met vriendin lief een huis kopen.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Thomas schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:39:
FYI, in zo'n campuscontract zit altijd wel wat rek. De handhaving op het halve jaar dat vaak geldt is losjes, en heb je echt geen andere woning staan studentenhuisvesters altijd open voor een gesprek. Die gooien je niet zomaar op straat.
Exact dit. Ik heb zelf jaren aan de software systemen gewerkt die huurcontracten verwerkt voor studentenhuisvesters en dit gebeurde eigenlijk nooit zolang de huurders geen problemen veroorzaakte. uithuizettingen waren zo zeldzaam dat we er geen proces in het systeem hadden, die werden allemaal handmatig verwerkt. En het is in Nederland uberhaupt ontzettend lastig om huurders uit hun huis te zetten, zelfs als ze geen geldig huurcontract meer hebben.

• RagingPenguin
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:29:
[...]

Afgestudeerde kinderen zijn nu nogal zeldzaam...

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

RagingPenguin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:57:
[...]

Exact dit. Ik heb zelf jaren aan de software systemen gewerkt die huurcontracten verwerkt voor studentenhuisvesters en dit gebeurde eigenlijk nooit zolang de huurders geen problemen veroorzaakte. uithuizettingen waren zo zeldzaam dat we er geen proces in het systeem hadden, die werden allemaal handmatig verwerkt. En het is in Nederland uberhaupt ontzettend lastig om huurders uit hun huis te zetten, zelfs als ze geen geldig huurcontract meer hebben.
alwind schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:
Je kunt op papier toch doorstuderen en zo op de campus blijven wonen? En als het echt niet anders kan heb je als HBO starter wel het inkomen om ergens een caravan of camper te halen en op een camping te overnachten.

Sneu is wel dat je dan weer een woning die voor een student is bedoeld bezet houdt. Nou vind ik niet dat de schuld bij die huurders ligt overigens, het is nou eenmaal de consequentie van de fucked up huizenmarkt.

• D4NG3R
Marzman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:
[...]

Heb je het over sociale woningingen die bedoeld zijn voor de onderlaag? Als mensen daar uitgroeien (economisch of hun gezin wordt kleiner) dan moeten ze in andere landen ook de woning uit.
In principe zijn alle sociale huurwoningen bedoeld voor de "onderlaag", meestal in 3 segmenten. Alleenstaand voorbeeld jaarinkomens:

t/m 24.075
24.076 t/m 40.765
vanaf 40.766 tot het sociale maximum ergens bij 44K.

De eerste categorie heb ik niet mee van doen, de 2e echter wel. Daar zie ik godsgruwelijk veel mensen zitten die er ooit alleenstaand in gekomen zijn, maar inmiddels tweeverdieners zijn. Het feit dat die zelfs na fikse huurverhoging(en) voor scheefwonen nog steeds liever/beter daar wonen i.p.v. door te stromen?

Ja: aannames, maar je wordt er vervelend van. :/

• FuaZe
sOid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:50:
[...]
Er zijn echt heel weinig mensen die er bewust voor kiezen om tot hun ~30ste bij ouders te blijven wonen. Laten we 's wat meer empathie tonen voor deze groep. Stigmatiserende opmerkingen zorgen alleen maar voor meer negativiteit.
We hadden het over HBO'ers die een baan/startersalaris hebben.
Die kunnen in een studentenkamer gaan wonen als ze het thuis niet uit kunnen houden.

Maar de hele reden dat ze dat niet doen is omdat het thuis veel goedkoper/beter hebben dan op een studentenkamer.
En als je je dan bedenkt dat d'r ook mensen zijn die thuis helemaal niet meer welkom zijn, heb je niet zo veel te klagen als vrijwillig thuiswoner.

--
Nogmaals, ik vindt het ook nergens op slaan dat je met een startersalaris geen starterswoning kunt krijgen.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:33
Ik zie dat een studentenkamer als optie wordt genoemd. Het zegt het al; het is een studentenkamer dus voor studenten. Ik zie met een snelle google geen studentenkamer zonder dat je ingeschreven moet staan bij een onderwijsinstelling. Dus dat lijkt mij geen optie.

Een blockfunctie zou leuk zijn

• RagingPenguin
  • Niet online
FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:10:
[...]

We hadden het over HBO'ers die een baan/startersalaris hebben.
Die kunnen in een studentenkamer gaan wonen als ze het thuis niet uit kunnen houden.

Maar de hele reden dat ze dat niet doen is omdat het thuis veel goedkoper/beter hebben dan op een studentenkamer.
En als je je dan bedenkt dat d'r ook mensen zijn die thuis helemaal niet meer welkom zijn, heb je niet zo veel te klagen als vrijwillig thuiswoner.

--
Nogmaals, ik vindt het ook nergens op slaan dat je met een startersalaris geen starterswoning kunt krijgen.
In een studentenkamer gaan wonen is sowieso nogal problematisch, zonder bewijs van inschrijving aan van een hogeschool/uni ga je die uberhaupt niet krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de wachttijden van die dingen... Als starter (in een niet al te best betalende sector) kom je waarschijnlijk terecht in een 'studio' van een huisjesmelker.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 24-03 18:03
D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:08:
[...]

In principe zijn alle sociale huurwoningen bedoeld voor de "onderlaag", meestal in 3 segmenten. Alleenstaand voorbeeld jaarinkomens:

t/m 24.075
24.076 t/m 40.765

De eerste categorie heb ik niet mee van doen, de 2e echter wel. Daar zie ik godsgruwelijk veel mensen zitten die er ooit alleenstaand in gekomen zijn, maar inmiddels tweeverdieners zijn. Het feit dat die zelfs na fikse huurverhoging(en) voor scheefwonen nog steeds liever/beter daar wonen i.p.v. door te stromen?

Hangt er natuurlijk vanaf wat het inkomen van de samenwonende tweeverdieners zijn. Met 2x modaal koop je tegenwoordig ook niet meer zoveel.

Waar naar toe doorstromen dan? Particuliere huur die 2x zo hoog is als een sociale huurwoning?

• FuaZe
RagingPenguin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:13:
[...]

In een studentenkamer gaan wonen is sowieso nogal problematisch, zonder bewijs van inschrijving aan van een hogeschool/uni ga je die uberhaupt niet krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de wachttijden van die dingen... Als starter (in een niet al te best betalende sector) kom je waarschijnlijk terecht in een 'studio' van een huisjesmelker.
'Kamernet' staat toch vol met kamers die je kunt huren?
Ja; je kunt niet op de campus een kamer krijgen, maar dat heeft na je studie toch geen nut?

• RagingPenguin
  • Niet online
FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:22:
[...]

'Kamernet' staat toch vol met kamers die je kunt huren?
Dat is gewoon particuliere huur, geen studentenhuisvesting. Zoals ze zelf zeggen "Ben je op zoek naar een huurder? Zet je woning online en kom direct in contact met studenten, starters en expats."
Ja; je kunt niet op de campus een kamer krijgen, maar dat heeft na je studie toch geen nut?
Studentenhuisvesters zijn ook niet enkel op campus (vziw juist vooral niet).

• D4NG3R
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:21:
[...]
Waar naar toe doorstromen dan? Particuliere huur die 2x zo hoog is als een sociale huurwoning?
Als je buiten de boot hoort te vallen voor sociale huur: Ja, dat mag best aangescherpt worden.

Is het allemaal zo simpel? Gelukkig niet.

• FuaZe
RagingPenguin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:30:
[...]
Dat is gewoon particuliere huur, geen studentenhuisvesting.
Maar je bent niet dakloos.
Als je een HBO diploma hebt; werk hebt en gezond bent; ben je niet langdurig onvrijwillig dakloos.
Sterker nog; je hebt een goede basis voor de start van je leven; een die niet iedereen heeft.

Ja; je kunt niet direct een starterswoning kopen welke aan al jou wensen voldoet; maar dat kon ik ook niet toen ik net afgestudeerd was.

Ja; het is momenteel een slechte tijd om een huis te kopen; de rentes stijgen weer.

Maar, je hebt een goede start, zet die lijn door en maak de juiste keuzes om er voor te zorgen dat je jezelf in een nog betere positie brengt.

• Trichoglossus
D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:33:
[...]

Als je buiten de boot hoort te vallen voor sociale huur: Ja, dat mag best aangescherpt worden.

Is het allemaal zo simpel? Gelukkig niet.
En dan? Je krijgt 2 jaar de tijd om wat anders te vinden, en anders een kartonnen doos onder de brug? Met stromend water als het regent.

Zoiets: vereist inkomen > 50.000. Slechts 337 reacties.
https://www.entree.nu/det...scheepvaart-135/100026583

• D4NG3R
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:40:
[...]

En dan? Je krijgt 2 jaar de tijd om wat anders te vinden, en anders een kartonnen doos onder de brug? Met stromend water als het regent.
Niet wat ik er van zou maken, maar er zal toch echt iets moeten veranderen om de doorstroom te bevorderen.

De markt zit compleet op slot, onderaan de ladder (sociale huur) is niks beschikbaar, midden op de ladder (particuliere huur) wemelt het van de huisjesmelkers, bovenaan de ladder (koop) is het, zeker als eenverdiener, onbetaalbaar.

Er worden komend jaar al maatregelen getroffen d.m.v. het puntensysteem voor het particuliere segment, maar dat gaat waarschijnlijk verre van snel genoeg effect hebben.

[Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 30-12-2022 11:52]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:10:

Toen ik nog thuis woonde zette ik ruim €1000 per maand op zij naast de bijdrage voor kost en inwoning op een veel lager salaris. Uiteindelijk ging ik het huis uit met 30k op de spaarrekening. Met 2800 bruto zou het ook geen probleem moeten zijn om een aanzienlijk bedrag op zij te zetten en dan weet je dat situatie tijdelijk is. Voor ieder die uit het ouderlijk huis wilt zou ik dan ook aanraden om direct te gaan sparen wat je straks denkt aan huur kwijt te zijn. Op die manier val je straks ook niet in een gat dat je besteedbaar inkomen opeens gigantisch verlaagd wordt, dat zal echter nog steeds gebeuren door allerlei bijkomende kosten zoals verzekeringen, belastingen en energie (mogelijk in lijn met huidige kost en inwoning).

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

t/m 24.075
24.076 t/m 40.765

Doorstromen waarheen?, ik woon ook erg scheef maar er is gewoon niks vrij waar ik heen wil/kan.

Ja voor een paar honderd euro meer per maand naar een slechter huis kan misschien wel, maar dat zie ik niet echt zitten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:49:
[...]
De markt zit compleet op slot, onderaan de ladder (sociale huur) is niks beschikbaar, midden op de ladder (particuliere huur) wemelt het van de huisjesmelkers, bovenaan de ladder (koop) is het, zeker als eenverdiener, onbetaalbaar.
Als eenverdiener is dat al heel lang onbetaalbaar. Dat komt door de emancipatie van de vrouw waardoor de meeste mensen die bieden op huizen tweeverdieners zijn.

/▌

• D4NG3R
Ernemmer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:59:
[...]

Doorstromen waarheen?, ik woon ook erg scheef maar er is gewoon niks vrij waar ik heen wil/kan.

Ja voor een paar honderd euro meer per maand naar een slechter huis kan misschien wel, maar dat zie ik niet echt zitten.
Je had de opvolgende reactie al gevonden zie ik.
Marzman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:02:
[...]

Als eenverdiener is dat al heel lang onbetaalbaar. Dat komt door de emancipatie van de vrouw waardoor de meeste mensen die bieden op huizen tweeverdieners zijn.
De ellende is dat het ook als jan-modaal tweeverdieners nog steeds vaak onbetaalbaar is, waardoor mensen blijven hangen in woningen waar ze inkomens-technisch gezien gewoon absoluut niet thuis horen.

Zoals ik al aangaf wil ik die mensen er echt niet uit jagen, maar het doet pijn om constant berichten te lezen dat de starters niet zo moeten zeiken en maar genoegen moeten nemen met een of ander krot voor veel te veel geld. Wordt datzelfde aan scheefwoners verteld t.o.v. het particuliere segment dan staat iedereen opeens op z'n achterste poten. ;)

De situatie is gewoon zwaar kut voor iedereen, maar logischerwijs wil niemand offers brengen. Grijpt de overheid in dan staat iedereen die het (al) wel goed voor elkaar heeft te schreeuwen en zijn we jaren verder voordat er beweging in zit.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In een topic voor HBOers die een sociale woning zoeken woon je denk ik ook al snel scheef.

De rente is nu aan het stijgen, dus huizenprijzen zullen wel wat dalen normaal gezien. Als je dan zorgt dat je meer eigen geld in kunt leggen dan heb je minder last van de gestegen rente. Ook de iets minder geisoleerde huizen zulllen minder waard worden door de energiecrisis. Je kan dan je moment pakken en zo'n woning beter na-isoleren als je weer wat gespaard hebt.

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 30-12-2022 12:40]

/▌

• Lethalis
  • Niet online
En wat nou als je als Hbo-starter helemaal niet meer naar je ouders terug kan? Dan sta je letterlijk op straat.

Is een dakloze Hbo-starter zeldzaam? Daar bedoel ik mee: wel een baan en inkomen, maar geen woning of mogelijkheid om bij je ouders te kunnen wonen.
Tsja, toen ik 22 was, kreeg ik ruzie met mijn pa en een jaar later werd ik het huis uitgestuurd.

Mijn HBO had ik toen helaas ook niet af.

Laten we zeggen dat ik achteraf heel blij ben dat dit in het jaar 2003 gebeurd is en niet in 2022 :D Destijds vond ik gewoon een HBO starter baan als junior dev, had vrij snel een vast contract en kocht een goedkoop flatje in een achterbuurt van Rotterdam.

Maar ik was iig niet dakloos. Inmiddels ben ik een developer met 19 jaar werkervaring en woon ik in een prima gemeente buiten de stad.

In de huidige tijd zou ik misschien tussen wal en schip beland zijn (vanwege de hoge huizenprijzen). Mijn relatie met mijn ouders was iig onhoudbaar. De spanning tussen mijn vader en ik was dermate dat mijn moeder huilend van de stress in de keuken zat de hele dag...

Ik ben ook dankbaar dat ik destijds opties had. Als ik die niet had gehad, had ik hem waarschijnlijk in elkaar getimmerd totdat hij ophield met zijn gedoe :X

[Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 30-12-2022 15:59]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:10
Ik had verwacht dat het aantal daklozen rond die leeftijd wel een beeld zou geven dat deze groep sowieso al klein is, maar de leeftijd 18 - 27 jaar is 35% van het aantal daklozen.. schrikbarend hoog.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lethalis schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:51:
[...]

Tsja, toen ik 22 was, kreeg ik ruzie met mijn pa en een jaar later werd ik het huis uitgestuurd.

Mijn HBO had ik toen helaas ook niet af.

Laten we zeggen dat ik achteraf heel blij ben dat dit in het jaar 2003 gebeurd is en niet in 2022 :D Destijds vond ik gewoon een HBO starter baan als junior dev, had vrij snel een vast contract en kocht een goedkoop flatje in een achterbuurt van Rotterdam.

Maar ik was iig niet dakloos. Inmiddels ben ik een developer met 19 jaar werkervaring en woon ik in een prima gemeente buiten de stad.

In de huidige tijd zou ik misschien tussen wal en schip beland zijn. Mijn relatie met mijn ouders was iig onhoudbaar. De spanning tussen mijn vader en ik was dermate dat mijn moeder huilend van de stress in de keuken zat de hele dag...

Ik ben ook dankbaar dat ik destijds opties had. Als ik die niet had gehad, had ik hem waarschijnlijk in elkaar getimmerd totdat hij ophield met zijn gedoe :X
Toen ik 18 was gingen mijn ouders verbouwen en een paar maanden op een camping wonen. Bij de woningbouw geweest en met een week woonde ik op mezelf (wel antikraak, in een slechte wijk. Maar ook beter dan dakloos of op een camping ;) )

Ik had ook geen hbo en alleen een bijbaan.

/▌

• Lethalis
  • Niet online
TheFrames schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:19:
[...]
Tsja, volgens de Hypotheker:

140.759 tot 168.563 maximale leenbedrag (bij inkomen van 2500 tot 3000 per maand bruto).

https://www.funda.nl/koop...42078156-hulkstraat-20-d/

Met een beetje spaargeld erbij... It's not pretty, maar je bent ook niet dakloos :P Trouwens in de buurt van waar ikzelf vroeger heb gewoond. Alleen dan dat ik mijn afbraakflatje destijds voor 75.000 euro kochtte _O- Mijn flat was paars toen ik hem kocht. Letterlijk alles was paars. De muren, de kozijnen, de vloer, nog net niet de plafonds. Het heeft me destijds een jaar gekost om er iets van te maken wat er enigszins normaal uitzag. Ik heb nog steeds een hekel aan paars :P

Maar ik raad het je niet aan momenteel... goede kans dat de boel op korte termijn instort en je enorm de boot ermee ingaat. Want dan is dat flatje nog geen 100.000 euro meer waard en zit je wel met die schuld.

En je moet hopen dat de onderburen wel de verwarming aanzetten... (hoewel je op de bovenste verdieping wel gewoon een CV kunt installeren, zit je niet meer met een moederhaard en dat soort onzin)

[Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 30-12-2022 16:31]

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
Als je in het daklozencircuit komt, kan je een streep door de rest van je mooi geplande leven zetten. Dan maakt het niet meer uit of je een hoogopgeleid persoon bent, of dat je door verslaving ofzo tenonder bent gegaan. Uiteindelijk ben je gewoon dakloos en mag je slapen tussen gekken en dwazen. Uiteindelijk ben je precies hetzelfde geworden, als de pechvogels die bij de gekken en dwazen horen. En dat gaat sneller dan je op het eerste idee denkt.

Ik praat helaas uit eigen ervaring, en snap dus deze vraag en gedachtegang wel, maar weet wel dat de prijs heel hoog is geweest, als je weer redelijk op orde bent.

En ja, het barst van de hoogopgeleidde succesverhalen, die allemaal blij worden van een bekertje soep bij het LdH. Dat is ronduit schokkend om te zien.

Ik heb geen idee hoe u zichzelf nu kan redden, die route is voor elk mens weer net even anders, maar dakloosheid is een zeer serieus probleem. Neem het niet te licht op.

• Lethalis
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:55:
Ik vind het mentaal pittig, maar bleef mog even thuiswonen.
Met een fulltime job had je binnen notimw een gezonde financiële buffer.
Na anderhalf jaar had ik 15k gespaard en kon ik (samen met een gestegen salaris) samen met vriendin lief een huis kopen.
Dat is een luxe die je ook maar net moet hebben.

En ook om de juiste redenen en niet omdat je graag een huis wilt kopen / niet dakloos wil zijn :D

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:22
[...]

Tot je relatie uitgaat. Dan zit persoon A in een te dure huurwoning of heeft een te zware hypotheek en persoon B zal niet eenvoudig nog een woning kunnen vinden. Nee, dat is het ook niet.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• D4NG3R
icall5s schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:00:
[...]

Tot je relatie uitgaat. Dan zit persoon A in een te dure huurwoning of heeft een te zware hypotheek en persoon B zal niet eenvoudig nog een woning kunnen vinden. Nee, dat is het ook niet.
Whataboutism, dit kan je doortrekken tot in het oneindige.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:22
*knip* graag onderbouwen, dit is anekdotisch bewijs voor nogal een boude stelling

[Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:46]

• icall5s
*knip* niet happen*

[Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:45]

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Wat was jouw tijd? Tot je 25e thuis is vzviw al heel lang niet de norm.

[Voor 56% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:46]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

*knip* niet happen*

[Voor 100% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:46]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• mavaros
*knip* graag onderbouwing voor dit soort stellingen

[Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:47]

• icall5s
*knip* niet happen*

[Voor 118% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:48]

• mavaros
*knip* graag onderbouwing ipv anekdotisch bewijs

[Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:48]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nee, de jongeren van nu worden op hun 15e aangenomen bij een bijbaan en binnen twee jaar weer ontslagen, precies op het moment waarop ze een vast contract zouden moeten krijgen. Ze mogen als schijnzzp'er de "gig economy" in, waar ze afhankelijk zijn van de grillen van algoritmes van techgiganten.

Zekerheden van weleer bestaan niet meer: ziekte- en werkeloosheidswetten worden afgebroken, onderwijs wordt uitgehold, iedereen moet havo halen maar/dus hbo is niet wat hts was, studiefinanciering die je in de 80's kreeg is niet meegegaan met de inflatie, maar netto nog exact evenveel, je leven lang werken bij een werkgever die voor je zorgt en ervoor zorgt dat jij een normaal leven kunt leiden is ondenkbaar.

Ja, ga lekker de antikraak in. Alsof de beschikbaarheid daarvan oneindig is, en alsof nóg meer onzekerheid welkom is, juist in de tijd dat je wil beginnen aan het opbouwen van de rest van je leven.

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:48]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• icall5s
*knip* niet happen*

[Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:49]

• mavaros
CodeCaster schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:24:
[...]

Nee, de jongeren van nu worden op hun 15e aangenomen bij een bijbaan en binnen twee jaar weer ontslagen, precies op het moment waarop ze een vast contract zouden moeten krijgen. Ze mogen als schijnzzp'er de "gig economy" in, waar ze afhankelijk zijn van de grillen van algoritmes van techgiganten.

Zekerheden van weleer bestaan niet meer: ziekte- en werkeloosheidswetten worden afgebroken, onderwijs wordt uitgehold, iedereen moet havo halen maar/dus hbo is niet wat hts was, studiefinanciering die je in de 80's kreeg is niet meegegaan met de inflatie, maar netto nog exact evenveel, je leven lang werken bij een werkgever die voor je zorgt en ervoor zorgt dat jij een normaal leven kunt leiden is ondenkbaar.

Ja, ga lekker de antikraak in. Alsof de beschikbaarheid daarvan oneindig is, en alsof nóg meer onzekerheid welkom is, juist in de tijd dat je wil beginnen aan het opbouwen van de rest van je leven.
*knip* geen anekdotisch bewijs gebruiken*

[Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:49]

• RagingPenguin
  • Niet online
Jeugdwerk garantieplan, werkverschaffing en de huidige bijstand gaan gelukkig allemaal over maar marginale delen van de samenleving, daar een hele generatie over generaliseren is nogal onzinnig.

Wat meer ontopic: hoogopgeleid zijn is de beste manier om in deze ellende te vermijden:

[Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2023 19:50]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:02:
[...]

Plus dat tweede salaris meer en meer mee gaat tellen, nu 100%. Dus met zijn tweeën elk modaal verdienen, is evenveel wat je aan hypotheek in een huis kan stoppen als in je eentje richting de €80k ofzo verdient.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:27
Valorian schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:11:
Eens met @FuaZe. Ik denk dat gezondheid (fysiek en mentaal) de grootste bottleneck is / drijfveer naar dakloosheid. Als je gezond bent dan kan je altijd nog 40 uur per week in de AH gaan werken
En dat is dus niet waar: die AH neemt jou niet aan, want een 15-jarige scholier is veel goedkoper en heeft bovendien minder benul van zijn/haar rechten.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:40
RagingPenguin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:45:
[...]

Jeugdwerk garantieplan, werkverschaffing en de huidige bijstand gaan gelukkig allemaal over maar marginale delen van de samenleving, daar een hele generatie over generaliseren is nogal onzinnig.

Wat meer ontopic: hoogopgeleid zijn is de beste manier om in deze ellende te vermijden:
[Afbeelding]
Maar, is dat omdat de hoogopgeleide wel een baan kan vinden of niet? Of dat de laagopgeleiden te lui zijn om een baan te zoeken? Of dat de hoogopgeleiden vanuit huis worden gestimuleerd om aan het werk te gaan en de laagopgeleiden op andere manieren aan geld komen?

Oftewel: hoe moet ik die gegevens interpreteren?

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15
Een beetje snugger iemand heeft zich zodra die 18 werd een account aangemaakt bij een desbetreffende wooninstantie(s) (elkien / woonfriesland in friesland bijv.) en bouwt inschrijfduur op terwijl hij/zij studeert.

Klaar met studie na 4 tot 6 jaar? Goede kans dat jij een basis woning kunt huren voor je start en je kunt altijd daarna nog kijken naar een ruimere woning indien nodig.

Ik heb die hele huizenmarkt krapte nooit begrepen, zat huizen beschikbaar, maar iedereen wil perse zo nodig bij hun woonplaats blijven en willen van niks weten 5 of 10km buiten dat. Ik heb het wel op het nieuws gezien, "ja ik kan geen woning vinden dat 1 kilometer van mn kroegje zit, ik ben gedwongen thuis te zitten!" terwijl er een paar kilometer verder op in een klein dorpje 10 huizen vrij staan...

• RagingPenguin
  • Niet online
President schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:55:
[...]

Maar, is dat omdat de hoogopgeleide wel een baan kan vinden of niet? Of dat de laagopgeleiden te lui zijn om een baan te zoeken? Of dat de hoogopgeleiden vanuit huis worden gestimuleerd om aan het werk te gaan en de laagopgeleiden op andere manieren aan geld komen?

Werkloosheid gaat enkel over mensen die wel willen werken, maar geen werk kunnen vinden. Dus jouw tweede en derde optie zijn het sowieso niet, als je niet wilt werken ben je niet werkloos. Waarom mensen werkloos zijn is niet direct op te maken uit deze data, en is waarschijnlijk ook een complexere combinatie van factoren.

• Trichoglossus
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:04:
Een beetje snugger iemand heeft zich zodra die 18 werd een account aangemaakt bij een desbetreffende wooninstantie(s) (elkien / woonfriesland in friesland bijv.) en bouwt inschrijfduur op terwijl hij/zij studeert.

Klaar met studie na 4 tot 6 jaar? Goede kans dat jij een basis woning kunt huren voor je start en je kunt altijd daarna nog kijken naar een ruimere woning indien nodig.

Ik heb die hele huizenmarkt krapte nooit begrepen, zat huizen beschikbaar, maar iedereen wil perse zo nodig bij hun woonplaats blijven en willen van niks weten 5 of 10km buiten dat. Ik heb het wel op het nieuws gezien, "ja ik kan geen woning vinden dat 1 kilometer van mn kroegje zit, ik ben gedwongen thuis te zitten!" terwijl er een paar kilometer verder op in een klein dorpje 10 huizen vrij staan...
Werkelijk? Misschien als je in Friesland woont of in Limburg. Als je centraal in Nederland woont, ga je niet even een huisje zoeken in Loppersum

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:13

Ga dat is proberen in de randstad waar daadwerkelijk werk te vinden is in de richting van je studie?

Ga niet beweren dat er in Friesland geen werk te vinden is, maar voor het gros moet je toch echt in de randstad zijn (en zeker als je daar altijd al hebt gewoond ga je niet "zomaar" even naar Friesland).

[Voor 9% gewijzigd door RichD1011 op 30-12-2022 22:41]

• Trichoglossus
Montaner schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:57:
Ik had verwacht dat het aantal daklozen rond die leeftijd wel een beeld zou geven dat deze groep sowieso al klein is, maar de leeftijd 18 - 27 jaar is 35% van het aantal daklozen.. schrikbarend hoog.
Hoeveel arbeidsmigranten vallen daaronder? Werk kwijt, en uit huis van het uitzendbedrijf geschopt.
Terug naar hun vaderland willen ze niet, dan maar slapen in bosjes en parken en waar dan ook.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:22

Klopt, dit speelde btw 10 jaar geleden ook al in de grote steden. Alleen toen hoorde je er niemand over.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In de VS heb ik het wel veelvuldig gezien, ook bij de grote spelers (Apple, Amazon, etc.)–collega's die goed betaald worden (relatief gezien dan) maar geen woning hebben. Omdat ze het niet kunnen betalen, tenzij ze op 3 uur rijden van werk gaan wonen.

Ze moesten vóór COVID gewoon naar kantoor, en het kantoor staat in een dure stad. Dus daar moet je dichtbij wonen. Je hebt een auto nodig (OV is ruk) en een enkele rit reistijd mag in onvoorspelbaar verkeer toch niet langer duren dan 2 uur (!!). Dus 4 uur reistijd per dag. En dan wonen ze in een stad ver van het werk, waar het stiekem ook nog eens gruwelijk duur was.

Enkele collega's kozen ervoor om niet te forenzen maar om bewust dakloos te zijn. Die woonden in hun auto, of camper, of busje. Er gaan verhalen de rondte dat ze hier een paar ton per jaar verdienen en alles opsparen om na een paar jaar een andere baan te nemen en aldaar een huis te kunnen kopen.

Het werd ook gevoed door hevige schulden.

De studieschuld is het eerste probleem: veel collega's hadden een dure (Ivy League) opleiding achter de rug, sommigen hadden schulden (ver!) boven de $200,000 USD.

Geen goed zorgsysteem levert vaak, ook als je verzekerd bent, medische kosten op die al snel tot in de vele tonnen gaan lopen als je niet weet hoe het werkt. Een eigen risico van $10,000 is niet raar, een arts "out of network" levert een "dat dekken wij niet, de kosten van $70,000 zijn voor jezelf" op, etc.

Je had ook mensen die met 6 man een appartement met 2 slaapkamers bewonen. Mag niet, doen ze toch. De huur bedraagt $8000 per maand excl. overige kosten, en voor $1000 per maand heb je in ieder geval een bank of luchtbed om op te liggen, of $2000 voor een bed.

Hier in Nederland zie ik ook de studiekosten veel hoger worden, minder worden gesponsord door de overheid, huizenprijzen extreem omhoog blijven gaan, woningschaarste in de sociale huur, en mensen met een opleiding (en bijpassende baan) verdienen teveel voor sociale huur, te weinig voor particuliere huur, kunnen waarschijnlijk nooit een huis kopen wat past (of zou moeten passen) bij hun inkomen...

...maar gelukkig is het makkelijker om dichter bij je werk te wonen :7 Nederland is niet zo groot als de USA.

Wat betreft in Nederland heb ik het ook wel gezien. Vers afgestudeerde software developers die hun eerste baan krijgen. Die verdienden in mijn tijd eens €2500 bruto per maand als junior en waren eigenlijk verplicht om op hun studentenkamers te blijven wonen zolang dat kon.

En toen dat ophield was het terug naar papa en mama, of andere familieleden, of samenwonen met kamergenoten, en ik kende een enkeling die ook dat allemaal niet had. Die was dakloos, werkte als software developer, en sliep tijdens het wachten op een positieve loting in de daklozenopvang.

En jaren later, een paar jaartjes geleden, een soortgelijke situatie met een collega (in Amsterdam) die getrouwd was en 2 kinderen had. Zijn vrouw wilde niet meer getrouwd zijn, nam de kinderen mee, en verkaste helemaal naar Groningen om bij d'r eigen ouders in te trekken. Zij werkte niet, zij nam de kinderen mee, hij werkte wel, en partneralimentatie + kinderalimentatie = heel veel geld.

Oh, ja. Hij en zijn vrouw hadden ook een veel te duur huis gekocht. Dat kon hij niet betalen in zijn eentje, en door de economie op dat moment stond het onder water en moest hij het tegen verlies verkopen. Hij zat ook nog enkele jaren vast aan een dure leaseauto en had nog enkele schulden af te betalen.

Van wat er overbleef kon hij niet leven, niet in Amsterdam. Het was bijstandsniveau. Voor een goede senior software engineer die gewend was om €4000 netto per maand op de bankrekening te krijgen zat er niks anders op dan mij dit alles vertellen tijdens een etentje. Welke ik maar betaalde.

Ik heb hem sindsdien niet meer gesproken. Het laatste wat ik heb gehoord is dat hij alles heeft verkocht en op een ander continent woont.

Dus ja, ik zie het wel vaker, en ik zie het in de toekomst nog wel vaker gebeuren. Zelf heb ik 20+ maanden aan reserves opgebouwd om van te kunnen leven, maar als ZZPer houdt het daarna ook wel op. Aan het eind van die 20 maanden heb ik wel opties, maar wel weinig opties. Als één van die opties een relatie krijgt ben ik niet meer welkom. Als één komt te overlijden (leeftijd, gezondheid) kan ik daar ook niet terecht.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Trichoglossus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:38:
[...]

Werkelijk? Misschien als je in Friesland woont of in Limburg. Als je centraal in Nederland woont, ga je niet even een huisje zoeken in Loppersum
Dit idd. Als je in, zeg, Rotterdam een baan hebt, ga je niet in Boxtel wonen. De wachttijden voor sociale huurwoningen lopen op tot ruim 10 jaa in de randstad. Daarnaast kan je je wel leuk inschrijven bij een woningcorporatie, maar met een beetje startersbaan op HBO niveau zit je al gauw boven de inkomensgrens, zéker als je met een partner wil samenwonen. En dan kom je in de wondere wereld van de vrije sector terecht.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Thomas schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:47:
[...]

Dit idd. Als je in, zeg, Rotterdam een baan hebt, ga je niet in Boxtel wonen. De wachttijden voor sociale huurwoningen lopen op tot ruim 10 jaa in de randstad. Daarnaast kan je je wel leuk inschrijven bij een woningcorporatie, maar met een beetje startersbaan op HBO niveau zit je al gauw boven de inkomensgrens, zéker als je met een partner wil samenwonen. En dan kom je in de wondere wereld van de vrije sector terecht.
Dat. Ik denk niet dat die "vroeger was alles beter"-mensen van hierboven de afgelopen vijf jaar hebben geprobeerd om een huis te bemachtigen in de buurt van waar werk te vinden is.

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-03 20:10
Samenwonen met leeftijdsgenoten is gewoon iets wat ik veel zie. Ook toen ik net afgestudeerd was had ik huisgenoten. Met vier a vijf huisgenoten kun je met elkaar een ruim en groot huis huren, ook in Amsterdam. Uiteraard heb je hier heel veel varianten van, van vrienden die samen huren, tot aan de huisjesmelker die zelf elke kamer los verhuurt. Dit is niet alleen voor studenten, maar ook veel net afgestudeerden (1 tot 4 jaar na afstuderen).

Als je net bent afgestudeerd is er dus meer dan de studentenkamer, terug naar je ouders en het eigen huis, namelijk gewoon samenwonen met leeftijdsgenoten. Daar zelf ook echte vrienden aan overgehouden. Dat is betaalbare vorm. Ideaal? Voor een aantal mensen niet, maar stuk beter dan dakloos zijn.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

President schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:55:
[...]

Mensen die niet naar werk zoeken, staan niet bekend als werkzoekend, dus niet als werkloos, dus de classificatie "lui" valt in ieder geval al af. En niet alle laagopgeleiden gaan de criminaliteit in (of wat bedoel je met "andere manieren"?), en sowieso zit slechts 1,8% van de jongeren "in de criminaliteit", de helft daarvan nog eens voor de eerste keer, dus het is niet alsof een significant aandeel daarvan hun brood daarmee verdient. Een keer een lippenstift of fiets jatten voor de adrenaline of omdat dat handig uitkwam om thuis te komen maakt je nog geen doorgewinterde crimineel.

Feit is gewoon dat er voor praktisch opgeleiden véél meer concurrentie is voor een beperkt aantal arbeidsplaatsen, en dat ze door gebrek aan specifieke opleiding (en capaciteiten daarvoor) veel minder mogelijkheden hebben om aan het werk te komen. Dat is alles.

[Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 31-12-2022 00:50]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:15
JJ Le Funk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:51:
[...]
Dit hoor je vaker, maar persoonlijk ken ik meerderen die dit na een opleiding (noodgedwongen) hebben gedaan maar daar achteraf eigenlijk helemaal geen problemen in ervaren. Sterker nog, het eigenlijk allemaal als iets positiefs bestempelen.

En in de praktijk zal dit toch steeds gebruikelijker worden zolang woning schaarste heerst. Het andere dat we in Nederland langzamerhand ook wat meer beginnen te zien zijn mensen die zonder een intieme relatie te hebben ook meer en meer beginnen samen te wonen om kosten in particuliere huur te dekken. Vaak kan dit natuurlijk ook gewoon, want echt '1-persoons' woningen kennen we natuurlijk niet. Dus indien je geen partner hebt die financieel bij kan dragen, kun je dus al snel ervoor kiezen om op deze manier samen te gaan wonen.

Het zal mij niet verbazen om te zien dat we hierin langzamerhand Duitsland gaan volgen qua WG modellen daar, om meer en meer hiervan ook binnen dit soort samenleef verbanden contractueel op te gaan stellen en mensen actief voor te zoeken.

Dit alles zorgt er uiteindelijk natuurlijk voor dat binnen de binnensteden in het bijzonder, woonlasten nog verder op gaan lopen, want je verplaatst al snel naar situaties waarin binnen ruimere appartementen bijvoorbeeld 3 of 4 lonen de lasten kunnen dekken en wordt dat dus de concurrentie op de markt.

Ik denk dat we als maatschappij voornamelijk de mindset moeten doen veranderen dat je als individuele starter een woning gaat betrekken, zeker indien dit een gunstig gelegen locatie betreft. Dit zal gewoonweg lastiger blijven worden. De snelheid van bouw weegt gewoonweg niet op tegen de snelheid van stijging in vraag. De ambities van een persoon als minister de Jonge zijn goed, maar het waarmaken van dit soort ambities blijft vooralsnog lastig. En met ieder jaar van vertraging loopt het absolute tekort enkel verder op. Dit zien we ook een beetje terug in een langzame rechtsverschuiving in de piek van het te verwachten woningtekort. Onverwachte immigratiepieken en reglementaire tegenslagen en ontwikkelingen met betrekking tot milieu/klimaat regels zijn lastig accuraat in te calculeren blijkt.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Haha jij bent grappig. In de randstad gelijk op m'n 18e ingeschreven. 10 jaar later kon ik nog niets krijgen in een straal van 50km rond mijn woonplaats. :') Ja je kan op loting reageren maar dat heb ik dus 10 jaar lang elke week braaf gedaan met 0 resultaat. En nee, ik ga niet in Friesland wonen als mijn werk in Utrecht is. Er was niks te huren. Niet sociaal, en niet boven de grens want 4x inkomenseis.

• Trichoglossus
30 jaar geleden schreef je je hier in de het dorp in voor een sociale huurwoning, en binnen 6 maanden had je een geweldige eengezinswoning met vaste trap naar zolder, voor- en achtertuin. Een knots van een huis voor een jongere die net bij zijn ouders vandaan kwam.

Als je nu hier (Gelderland) voor een dergelijke woning in aanmerking wil komen heb je 15+ inschrijfjaren nodig.
Veel sociale huurwoningen komen in aanmerking voor urgentie. Gescheiden, statushouders kunnen simpelweg een leuke woning bemachtigen met urgentie.

Ik kan me zo voorstellen dat er op tweakers een hoop mensen rondlopen die geen idee hebben hoe die sociale huurwoningmarkt werkt.
Er zijn een hoop huurwoningen ja. Mits je niet teveel, of te weinig verdient, alleen bent, of juist met meerdere personen, wel of niet 55+ bent.
En dan blijven er opeens niet zoveel woningen meer over.

400 reacties op een flatje uit 1966 van 45m2, die door loting wordt vergeven. Hoezo makkelijk aan een huis komen?

Maar goed, daar hebben wij geen last van. Wij zitten comfortabel in onze koopwoningen, en geen idee van wat voor ellende er is voor starters die niet kunnen kopen. |:(

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-03 22:35
D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ik woon zelf 'scheef'. Woningbouw interesseert het niks, ook als je aangeeft teveel te verdienen voor een huurwoning "oh joh, maakt niet uit!" nadat je het huis hebt wordt er niet meer gecontroleerd.
Ik klaag niet.

De hele term scheefwonen is sowieso niet meer van deze tijd vind ik.

[Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 31-12-2022 19:47]

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:02
Ik heb vernomen dat er studenten zijn die hun studie langer rekken om een betaalbare woonruimte te behouden.
Verder ken ik er een aantal die zijn vertrokken naar het buitenland omdat zij daar wel rond konden komen.
Verhouding salaris, huur, ontspanning enz.

Dit zijn er echter een aantal die een Hoge Technische studie gedaan hebben.
Interessante aanbiedingen van werkgevers gekregen hebben maar als starter geen woonruimte konden veroorloven of geen absurde huur wilde betalen in de randstadt en grote steden in Nederland.

Kende dit fenomeen eigenlijk alleen uit de Bay area waar door de tech bedrijven betaalbare woonruimte onmogelijk is.

• TheFrames
FuaZe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:29:
[...]

Ah, ja uit het topic is het niet duidelijk of je een discussie wil starten of een vraag hebt.

Maar eigenlijk ben je op zoek naar ervaringen of 'mensen die mensen kennen' rondom dakloosheid na een HBO?
Verhalen voornamelijk.

• TheFrames
alwind schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:

Campuscontract stelt randvoorwaarden om binnen 6 maanden na afstuderen de huurovereenkomst op te zeggen + een maand opzegtermijn, dus maximaal 7 maanden nog om te wonen vanaf het moment van afstuderen.

Doe je dit niet, dan is de verhuurder bevoegd om naar de rechter te stappen en de huurtovereenkomst via die route op te heffen.

Het doorstroombeleid is streng.

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:17
Hoi Tweakers,

Landelijk is er een woningtekort en dat maakt het zo dat het daklozen aantal oploopt. Meestal lees ik daklozen over specifieke doelgroepen, zoals gescheiden koppels, verslavingsproblematiek, psychatrie-problematiek, verliezen van baan, verliezen van eigendom, gezinnen die op straat komen, (internationale) studenten, enzovoort.

Ik ken werkelijk niemand die na zijn studie geen woning kan vinden en daardoor op straat komt te staan. De meeste studenten die ik spreek wonen nog thuis of kunnen terug naar huis keren. Is het ideaal? Nee, maar het is beter dan onder een brug slapen.

Op internet vind ik hier amper artikelen over. Juist alleen over andere doelgroepen.
Ik zat toen ik studeerde vroeger op een studentenzeilvereniging. Nee, niemand van die vereniging was dakloos of dreigend dakloos, het is net waar je in de samenleving kijkt. Nu heb ik een nieuwbouw appartement gekocht, is helaas pas in Q4 2024 af. Maar heb maar iets meer dan de helft hypotheek, de rest van ouders en eigen vermogen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• Ernemmer
  • Niet online
TheFrames schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:59:
[...]

Campuscontract stelt randvoorwaarden om binnen 6 maanden na afstuderen de huurovereenkomst op te zeggen + een maand opzegtermijn, dus maximaal 7 maanden nog om te wonen vanaf het moment van afstuderen.

Doe je dit niet, dan is de verhuurder bevoegd om naar de rechter te stappen en de huurtovereenkomst via die route op te heffen.

Het doorstroombeleid is streng.
Als je je voor het eind van je huidige opleiding inschrijft voor een andere opleiding betaal je nog steeds het lage tarief. Zie die studiekosten maar als verkapte huurkosten dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25

Zenix

BOE!

In het Noorden van het land kan je prima een huis kopen als starter, dus dakloos zijn is een keuze, net zoals wonen in de randstad.

Bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop...883-a-rampionstrjitte-20/

[Voor 29% gewijzigd door Zenix op 01-01-2023 12:03]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee