Wel even netjes erbij vertellen dat je tegenwoordig netto minder hypotheek krijgt, en we er 15 jaar geleden achter kwamen dat het toch niet zo heel handig was om jan en alleman een hypotheek aan te smeren, met als gevolg dat het uberhaupt moeilijker is om een hypotheek te krijgen en je zelf vooraf meer centen moet aanleveren.
Ja het is me wat. Plussen en minnen. En achteraf roepen dat die je voor gingen het maar makkelijk hadden omdat het achteraf toch prima uitpakte. Zo lust ik er nog wel een paar. Wat vonden je voorgangers toen ze begin jaren 90 voor 11% een hypotheek afsloten, onwetend wat de toekomst hen brengen zou... Denk je nu werkelijk dat ze het toen niet spannend vonden? Ik vond het ook spannend toen in in 2008 een huis kocht voor 7 maal ons gezamenlijk inkomen tegen 5,1% en ja dat ging "mis" achteraf had ik beter 7 jaar kunnen huren.
Jij noemt de huidige woningcrisis een tegenvallertje? Serieus?
Eigenlijk nog niet eens. een blip op de radar.
Er zit een verschil tussen het leven duur vinden, en het daadwerkelijk niet kunnen betalen. Natuurlijk klaagt elke generatie wel over iets, maar het feit dat een grote hoeveelheid inwoners van een verdomd welvarend land geen eigen dak boven het hoofd kan krijgen is kansloos.
Dat is het ook, maar dat het niet kan is niet waar. Met de bereidheid tot het doen van de juiste concessies zijn er voldoende daken te verkrijgen. Mens schijnt compromisloos te willen instromen en dat gaat nu eenmaal niet.
Het pad wat midden vorige eeuw gebouwd is, en vervolgens kapot is gelopen door de mensen die het einde van het pad inmiddels al hebben bereikt? "Stel je niet zo aan joh, datzelfde pad heb ik ook bewandeld! Niks mis mee!"

Zolang je het pad niet hebt bewandeld weet je niet of het kapot was. Stel je eens voor dat je nu voor een godsvermogen een tussenwoning hebt gekocht. € 500k, das niet meer normaal toch? En stel je voor dat je de rente 20 jaar hebt vastgezet voor 4,5% Dan valt dat tenminste niet tegen toch? Stel je dan ook eens voor dat we jaren en jaren van hoge inflatie tegemoet gaan. Je loon groeit en groet, en hoewel je er geen appel meer voor kunt kopen is dat huis van vandaag opeens niet meer zo duur, want datzelfde huis kost over 10 jaar misschien wel 1.000.000 euro of 8.000 floepiewoepies. Lekker wandelen, niet zeuren en over een decennium weer eens evalueren. Niet nu gaan lopen janken, dat helpt je niets.
Heb je überhaupt ook maar 1 aangehaalde bron gelezen? Je generaliseerd, bagatelliseert en komt zelf met 0,0 bronnen om je uitspraken te onderbouwen. Lezen kan je wel, de tekst ook (willen) begrijpen is een 2e.
Allemaal en ik heb ze ook nog begrepen.