Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
maar zag dat er ook cn105 splitters zijn, dus in de wp pluggen en meeluisteren met een esp32 board.
ws is z'n kabeltje ook niet heel moeilijk om te maken.
maar met bijv https://github.com/rbroker/ecodan-ha-local + esp board kan je voor 10 - 15 euro aan componenten het meeste wel uitlezen en bedienen. ik mist die prohibit alleen om wat leukere aansturing te maken.
Climacontrol module heeft meerdere beveiligingen en draait inmiddels al op een groot aantal ecodan en airco's. Is maar net hoeveel risico je wil nemen om te besparen.
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 21-03-2024 10:31 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik stuur mijn SWW run's aan vanaf Home Assistant en ben dit nu verder aan het optimaliseren.
Het doel is een dagelijkse run op het moment dat de energie tarieven het laagst zijn.
Om te voorkomen dat de Warmtepomp op eigen gelegenheid een run start wil ik de temperatuur drop zo hoog mogelijk hebben staan. laten we zeggen 25 graden.
Op die manier ben ik er zeker van dat meerdere douches en of bad in de ochtend niet meteen tot een SWW run leiden op een moment dat de tarieven juist hoog zijn.
Nu is het ding dat ik daarmee 25 graden aan minimale delta tussen de huidige watertemp en het setpoint nodig heb om een SWW run te laten starten.
In Home Assistant (node red) los ik dit nu op door een rekensommetje te maken van (boilertemp + ingesteldetempdrop + 1). De uitkomst van deze som gebruik ik vervolgens als tijdelijk setpoint om de SWW run te forceren op het moment dat de engergie het goedkoopst is. Zodra de run op gang is gekomen (delay van 5 min) zet ik het setpoint terug op mijn gewenste waarde van 47 graden.
Het probleem is echter dat de maximale instelbare SWW temp 65 graden is. Dat wil zeggen dat bij een boilertemp van 40 graden of hoger de SWW run faalt omdat de warmtepomp het door mij gecommuniceerde tijdelijke setpoint niet slikt. Nu kan ik hier omheen werken door een "Force SWW" te doen indien het berekende tijdelijke setpoint hoger is dan 65 graden, maar het liefst zou ik ook in die gevallen een normale (rustigere) SWW run doen. Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Ik heb ook al gekeken of ik in zo'n gevallen de temp drop waarde kan manipuleren maar voor zover ik het kan zien is die read-only. Of denk ik veel te moeilijk en moet ik het op een hele andere manier aanvliegen?
Alvast bedankt voor het meedenken..
[ Voor 3% gewijzigd door martinisoft op 09-04-2024 19:04 ]
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Ik zie drie mogelijkheden:martinisoft schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:00:
Bij deze even een vraagje tot meedenken.
Ik stuur mijn SWW run's aan vanaf Home Assistant en ben dit nu verder aan het optimaliseren.
Het doel is een dagelijkse run op het moment dat de energie tarieven het laagst zijn.
Om te voorkomen dat de Warmtepomp op eigen gelegenheid een run start wil ik de temperatuur drop zo hoog mogelijk hebben staan. laten we zeggen 25 graden.
Op die manier ben ik er zeker van dat meerdere douches en of bad in de ochtend niet meteen tot een SWW run leiden op een moment dat de tarieven juist hoog zijn.
Nu is het ding dat ik daarmee 25 graden aan minimale delta tussen de huidige watertemp en het setpoint nodig heb om een SWW run te laten starten.
In Home Assistant (node red) los ik dit nu op door een rekensommetje te maken van (boilertemp + ingesteldetempdrop + 1). De uitkomst van deze som gebruik ik vervolgens als tijdelijk setpoint om de SWW run te forceren op het moment dat de engergie het goedkoopst is. Zodra de run op gang is gekomen (delay van 5 min) zet ik het setpoint terug op mijn gewenste waarde van 47 graden.
Het probleem is echter dat de maximale instelbare SWW temp 65 graden is. Dat wil zeggen dat bij een boilertemp van 40 graden of hoger de SWW run faalt omdat de warmtepomp het door mij gecommuniceerde tijdelijke setpoint niet slikt. Nu kan ik hier omheen werken door een "Force SWW" te doen indien het berekende tijdelijke setpoint hoger is dan 65 graden, maar het liefst zou ik ook in die gevallen een normale (rustigere) SWW run doen. Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Ik heb ook al gekeken of ik in zo'n gevallen de temp drop waarde kan manipuleren maar voor zover ik het kan zien is die read-only. Of denk ik veel te moeilijk en moet ik het op een hele andere manier aanvliegen?
Alvast bedankt voor het meedenken..
- SWW drop point lager zetten, bijvoorbeeld op 15-20, zodat je wat meer speelruimte hebt
- SWW op een 'normale' waarde zetten, bijv. rond de 10, en de SWW runs die de unit zelf start opvangen door tijdelijk het setpoint omlaag te gooien
- SWW drop point op zijn laagst zetten en de SWW setpoint mee laten bewegen naar beneden, zodat dat drop point nooit bereikt wordt. Dan kan je altijd op jouw gewenste tijd een SWW run forceren door het setpoint naar 65 te gooien.
Ik heb een vrij hoge drop nodig omdat ik anders te vaak ongewenste SWW run's heb, dus de eerste optie is lastig in mijn situatie. De andere twee vind ik zo gek nog niet. Het mee laten bewegen van het setpoint is een goeie en had ik zelf nog niet aan gedacht.Sicco92 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:04:
[...]
Ik zie drie mogelijkheden:
- SWW drop point lager zetten, bijvoorbeeld op 15-20, zodat je wat meer speelruimte hebt
- SWW op een 'normale' waarde zetten, bijv. rond de 10, en de SWW runs die de unit zelf start opvangen door tijdelijk het setpoint omlaag te gooien
- SWW drop point op zijn laagst zetten en de SWW setpoint mee laten bewegen naar beneden, zodat dat drop point nooit bereikt wordt. Dan kan je altijd op jouw gewenste tijd een SWW run forceren door het setpoint naar 65 te gooien.
Het nadeel vind ik wel dat het setpoint tussentijds op een inreëel lage waarde staat waarmee de regeling van de warmtepomp zelf die nu als achtervang dient voor als er iets mis is met HA zijn waarde gaat verliezen.. stof tot nadenken..
Hierop verder denkend, weet iemand wat het exacte verschil is tussen een "force SWW run" en een Run die gestart wordt doordat de temp onder het droppoint zakt? M.a.w. is het de moeite omde voorgestelde weg in te slaan en het setpoint mee te laten bewegen, of kan ik net zo goed een geforceerde run starten zodra ik boven de 65 graden uit kom?
[ Voor 13% gewijzigd door martinisoft op 09-04-2024 20:43 ]
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Dat is ook waarom ik zelf voor optie 2 ben gegaan, maar het heeft wel als nadeel dat de warmtepomp soms een klein tijdje aan staat voor warmwaterruns die hij zelf start. Geen ramp, maar wel een nadeel. Als het prijsverschil met het goedkoopste uur klein is, dan laat ik hem zijn run trouwens wel afmaken. Dat scheelt misschien 1-2 cent op de totale run, dat vind ik prima.martinisoft schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:40:
[...]
Het nadeel vind ik wel dat het setpoint tussentijds op een inreëel lage waarde staat waarmee de regeling van de warmtepomp zelf die nu als achtervang dient voor als er iets mis is met HA zijn waarde gaat verliezen.. stof tot nadenken..
Voor de derde optie is het altijd nog een mogelijkheid om de warmtepomp handmatig even op normale waarden in te stellen als HA/de Procon er een tijdje uit ligt. Is op zich ook geen ramp.
Bedankt voor het meedenken. Alles in overweging nemend ga ik voor de optie waarbij ik een "Force SWW" run ga draaien wanneer (Boilertemp + Drop + 1) hoger is dan 65 graden. Echter als deze lager is (dit zal in de meeste gevallen zo zijn) verhoog ik het setpoint naar de uitkomst van de som om hem na vijf minuten weer terug te zetten op de gewenste 47 graden. Zo heb ik dan wel af en toe een Force SWW maar daar staat tegenover dat ik nooit met koud water kom te zitten mocht HA er onverhoopt mee ophouden. Immers blijft de regeling van de Ecodan in takt en werkt dan als achtervang. Als er intresse is zal ik de node-red flow hier delen zodra deze helemaal foolproof draait.Sicco92 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:55:
[...]
Dat is ook waarom ik zelf voor optie 2 ben gegaan, maar het heeft wel als nadeel dat de warmtepomp soms een klein tijdje aan staat voor warmwaterruns die hij zelf start. Geen ramp, maar wel een nadeel. Als het prijsverschil met het goedkoopste uur klein is, dan laat ik hem zijn run trouwens wel afmaken. Dat scheelt misschien 1-2 cent op de totale run, dat vind ik prima.
Voor de derde optie is het altijd nog een mogelijkheid om de warmtepomp handmatig even op normale waarden in te stellen als HA/de Procon er een tijdje uit ligt. Is op zich ook geen ramp.
Bij een geforceerde SWW-run draait hij vrijwel de hele run op een ongeveer constante hoge compressorfrequentie, waarbij er gaandeweg de run steeds meer stroom verbruikt wordt (tot ca 3000W aan het einde).martinisoft schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:40:
Hierop verder denkend, weet iemand wat het exacte verschil is tussen een "force SWW run" en een Run die gestart wordt doordat de temp onder het droppoint zakt? M.a.w. is het de moeite omde voorgestelde weg in te slaan en het setpoint mee te laten bewegen, of kan ik net zo goed een geforceerde run starten zodra ik boven de 65 graden uit kom?
Bij een sww-drop-run draait hij op een constant elektrisch vermogen van ca 2000W, dan begint hij op een hoge frequentie, maar die neemt dan langzaam af gedurende de run.
De sww-drop-methode draait dus rustiger in 2 opzichten: lager stroomverbruik en (op het begin na) een lagere compressor-frequentie.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Welk type buitenunit heb je? (Hint: als je die in je signature opneemt is dat altijd duidelijk)ocaj schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:55:
Bij een geforceerde SWW-run draait hij vrijwel de hele run op een ongeveer constante hoge compressorfrequentie, waarbij er gaandeweg de run steeds meer stroom verbruikt wordt (tot ca 3000W aan het einde).
Bij een sww-drop-run draait hij op een constant elektrisch vermogen van ca 2000W, dan begint hij op een hoge frequentie, maar die neemt dan langzaam af gedurende de run.
De sww-drop-methode draait dus rustiger in 2 opzichten: lager stroomverbruik en (op het begin na) een lagere compressor-frequentie.
Ik zie dat gedrag namelijk niet. Hier is een SWW-run meestal op 50 Hz (buitenunit op 75% begrensd), en alleen afhankelijk van de buitentemperatuur soms op 40 (erg warm weer) of op 60 Hz (erg koud weer).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je kan je WP via de procon op standby zetten, en weer terug. Dan start hier altijd de sww run, ongeacht boiler temps.
Daar ga ik eens even naar kijken, dank voor de tip. Klinkt goed op het eerste gezicht maar moet wel even checken of dit geen negatieve neveneffecten gaat hebben. 👍👍xoror schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:23:
@martinisoft ik bedacht me dat je sww ook kan forceren zonder forced (onzuinige) mode.
Je kan je WP via de procon op standby zetten, en weer terug. Dan start hier altijd de sww run, ongeacht boiler temps.
Ik denk dat je de SWW run ook met een initieel setpoint van 60º zou kunnen forceren, maar durfde dat niet aan omdat wordt afgeraden het SWW setpoint hoger dan 55º te zetten. Wellicht ten onrechte, want die waarde wordt nooit gehaald.
Werkt prima.
Al eens aan de https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ gedacht? Ben het nu even aan het checken of dat doet wat het moet doen. De tijd vooruit zetten op de warmtepomp werkt dan uiteraard nog steeds netjes.breinonline schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:09:
@HaTe @nighthunter Dank voor delen van jullie constructies. Ik heb nu de volgende automation en templates gemaakt in HA en dat lijkt te werken zoals moet. Om problemen met de tijd te voorkomen heb ik de tijd op de warmtepomp aangepast naar 5 minuten voorlopen. Dat moet voorkomen dat de automation na middernacht kan plaatsvinden en dus altijd op de juiste dag in het energy dashboard terecht komt.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ### automations ### automation manual: ## Warmtepomp verbruik naar energy dashboard ## - id: "20230503205001" alias: Warmtepomp verbruik naar energy dashboard trigger: - platform: state entity_id: sensor.ecodan_energy_used_dhw for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: "dhw" - platform: state entity_id: sensor.ecodan_energy_used_heating for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: "heating" - platform: state entity_id: sensor.ecodan_energy_used_cooling for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: "cooling" action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: 'dhw' - condition: time after: "23:50:00" before: "23:59:50" sequence: - service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.ecodan_energy_used_dhw value: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_dhw') | float + states('sensor.ecodan_energy_used_dhw') | float }}" - conditions: - condition: trigger id: 'heating' - condition: time after: "23:50:00" before: "23:59:50" sequence: - service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.ecodan_energy_used_heating value: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_heating') | float + states('sensor.ecodan_energy_used_heating') | float }}" - conditions: - condition: trigger id: 'cooling' - condition: time after: "23:50:00" before: "23:59:50" sequence: - service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.ecodan_energy_used_cooling value: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_cooling') | float + states('sensor.ecodan_energy_used_cooling') | float }}" mode: parallel trace: stored_traces: 10 ### templates ### template: #sensors voor energy dashboard - sensor: - name: Ecodan energy used heating total unique_id: "20230503204801" state: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_heating') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing icon: mdi:heat-wave - name: Ecodan energy used cooling total unique_id: "20230503204802" state: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_cooling') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing icon: mdi:snowflake - name: Ecodan energy used DHW total unique_id: "20230503204803" state: "{{ states('input_number.ecodan_energy_used_dhw') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing icon: mdi:water
Naast deze code heb ik in de GUI nog 3 input numbers aangemaakt om de cijfers aan elkaar te kunnen koppelen:
[Afbeelding]
Doet niet wat het moet doen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Inmidels werkt dit prima met de procon als proxy en veel kunnen achterhalen en ingebouwd. Ik heb alle nieuwe velden gedocumenteerd en toegevoegd aan mijn repo. Tevens ook geimplementeerd in mijn esphome versie. We kunnen vrijwel hetzelfde als de procon nuxoror schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:14:
ik dacht gewoon de cn105 op een esp boardje prikken en ws iets can connect/keep alive emuleren en dan cmd dumpen.
maar zag dat er ook cn105 splitters zijn, dus in de wp pluggen en meeluisteren met een esp32 board.
ws is z'n kabeltje ook niet heel moeilijk om te maken.
maar met bijv https://github.com/rbroker/ecodan-ha-local + esp board kan je voor 10 - 15 euro aan componenten het meeste wel uitlezen en bedienen. ik mist die prohibit alleen om wat leukere aansturing te maken.
:strip_exif()/f/image/Oc9Dv5TvmQ2aH2kLdXNsQnvt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/649JpsVaQGKK1eGgClVLhnyI.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik geen fan was van de grote hysterese van de mitsu controller, heb ik er een netatmo (aan/uit) thermostaat aan gehangen. Hierdoor heb ik nu ook een mooie thermostaat in HA er bij. Ik was niet zo'n fan van de reguliere slider van mitsu controller, waar ik geregeld per ongeluk langs ging tijdens het swipen, waardoor de verwarming opeens op 30 graden stond..
Verder heb ik een custom gauge met transparante achtergrond op boiler gezet, die ook van kleur veranderd als SWW laag wordt en dus kans vergroot op koude douche (nog even uitzoeken vanaf wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurd). En een icoon t.b.v. forceren SWW run.
Al met al ben ik best tevreden erover. Ik realiseer me ook dat ik hier, zonder al jullie gedeelde kennis, nooit (of althans, niet snel) op was gekomen. Mijn dank is dus groot!
Bovenstaande is ondertussen ook geïntegreerd in een muur gemonteerde tablet met HA dashboard 😀 Erg leuk om langs te lopen en dan te zien werken!
hier een echte newbie :-)
Sinds een paar weken een Mitsubishi warmtepomp maar al enige tijd enthousiaste gebruiker van HA. Al veel gelezen over de installatie van een procon. De installateur adviseerde dat zelfs.
Ik heb gezocht op ebay maar helaas geen succes. Iemand tips waar ik een procon kan kopen?
Gr, Dennis
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?&_nkw=procon+melcobemstweaksmidtd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:01:
Ik heb gezocht op ebay maar helaas geen succes. Iemand tips waar ik een procon kan kopen?
Er staat er nu zelfs eentje van slechts 30 pond tussen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, gezien. Alleen die versturen allemaal niet naar Nederland.Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:20:
[...]
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?&_nkw=procon+melcobems
Er staat er nu zelfs eentje van slechts 30 pond tussen...
ik krijg een foutmelding bij het uitlezen van de procon:
12:26:13 [W] [modbus_controller:179]
Duplicate modbus command found: type=0x4 address=227 count=2
12:26:14 [D] [modbus_controller:040]
Modbus command to device=1 register=0x36 countdown=0 no response received - removed from send queue
Als firmware heb ik degene geinstalleerd van https://github.com/fonske/Mitsubishi_procon/ met als board "board-esp32S3.yaml". De hardware die ik gebruik is een M5Stack Atom S3 met een modbus.
Op de procon brandt een groen lampje en knippert de ander. Dat zou dus goed moeten staan.
De webserver op de Atom werkt ook. Alleen ik ontvang dus geen data via de modbus.
Iemand een idee wat ik heb gemist?
:strip_exif()/f/image/1oKnh7a9IGmAwxPc17R9opy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P7xHdrUJmjhUtbP3CvkK0BQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4CxILxX25raBvfMCgYOZLKux.jpg?f=fotoalbum_large)
Board is een esphome/boards/board-m5stack-atoms3-lite.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| substitutions: name: mitsubishi device_description: "Esphome component for Mitsubishi Procon A1M mini with modbus" friendly_name: Mitsubishi timezone: "Europe/Amsterdam" packages: remote_package: url: https://github.com/fonske/Mitsubishi_procon ref: main refresh: 0s files: [ esphome/labels/.procon-labels-en.yaml, esphome/.procon.base.yaml, esphome/boards/board-m5stack-atoms3-lite.yaml ] wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password |
[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2024 14:05 ]
@tweaksmidtd
Board is een esphome/boards/board-m5stack-atoms3-lite.yaml
Perfect. Nu werkt het.
Aangezien dit het enige wat ik over de procon en Baud kon vinden reageer ik nog even, ik heb het zojuist geprobeerd bij mijn procon. Aangezien ik wil matchen met de baud van SolarEdge.Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:00:
Gezien de perikelen met Melcloud even wat vragen van een Procon newbie:
- Zijn er eigenlijk mensen die een Procon aan Domoticz hebben hangen of deze aansturen met een eigen Modbus script? (Ik wil eigenlijk het Melcloud2Domoticz script min of meer 1:1 vervangen door iets wat de data uit de Procon vist, iets werkends om mee te beginnen is dan altijd handig).
- Draaien jullie de procon op de standaard 9600 baud? Of hoger? En wordt die hogere standaard onthouden na stroomuitval? Want ik zie dat je die snelheid via Modbus in kunt stellen, maar vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Want je moet toch alle devices bij aan de bus (er hangen ook nog 8 kWh meters aan) op dezelfde snelheid draaien?
Heb hem ingesteld op 115200, de verandering ging überhaupt pas na een herstart in. Gaat hier nu prima in ieder geval.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Het is in de praktijk geen probleem als je elk apparaat op een andere baudrate aanspreekt.
Ik heb hier bijvoorbeeld een mix van SDM220 en SDM630-kwh-meters op dezelfde bus, waarbij ik de SDM220 op 9600 baud uitlees en de SDM630 op 38400. Gaat prima. Apparaten reageren alleen als ze iets herkennen dat voor hen bedoeld is en negeren de rest
Mijn Procon staat nog steeds op 9600 baud, dat is in de praktijk snel zat (en ik lees met tussenpauzes van 1 seconde uit....)
[ Voor 12% gewijzigd door ocaj op 09-08-2024 09:15 ]
Ahh, ja dat scheelt een hoop als je master dat ondersteund. Helaas is de software van Loxone zo dat er één baud/parity/stopbit instelling moet zijn voor alle aangesloten apparaten. Vandaar het gepuzzel.ocaj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:13:
Het is in de praktijk geen probleem als je elk apparaat op een andere baudrate aanspreekt.
Ik heb hier bijvoorbeeld een mix van SDM220 en SDM630-kwh-meters op dezelfde bus, waarbij ik de SDM220 op 9600 baud uitlees en de SDM630 op 38400. Gaat prima. Apparaten reageren alleen als ze iets herkennen dat voor hen bedoeld is en negeren de rest
Mijn "master" is gewoon een raspberry pi, waar ik middels wat scriptjes het "mbrtu"-commando de diverse slaves laat aflopen en de output daarvan verwerk. Dat geeft iets meer flexibiliteit

Is er een manier om verwarmen uit te zetten zonder dat ik ook meteen de hele SWW regeling moet doen?
1) tijd schema met bijv. allow heating, maar prohibit cool. Als je het verwarmen wil stoppen, schakel je naar een koel modus. nadeel is dat je niet kan koelen (maar dat hoeft geen probleem te zijn als je dat niet nodig heb).ThePsycho schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:02:
Ik heb het geprobeerd te zoeken maar kom er niet helemaal uit. Ik wil adres 25 (systeem aan/uit) niet gebruiken voor het sturen van warmtevraag omdat warm water dan ook stopt. Ik heb de prohibit setting (adres 40) maar deze doet ook niets.
Is er een manier om verwarmen uit te zetten zonder dat ik ook meteen de hele SWW regeling moet doen?
2) setpoint voor koelen absurd hoog zetten dat hij nooit aanslaat, en schakelen naar de koelmodus als je verwarmen wil stoppen. Je kan natuurlijk ook setpoint van je verwarmen hoger zetten zodat de verwarmen vanzelf stopt.
3) er is zoiets als server control modus, alleen is dit niet aan te zetten via de procon. Via software in mijn signature kan het wel. Dan kan je prohibits zetten wat je wil en sww blijft werken. Je kan zelfs prohibit op sww zetten. (Het wegschrijven van prohibits via procon 'doet niets'. Dat komt omdat die commandos alleen geldig zijn in server control mode)
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 27-08-2024 09:10 ]
Ik kom (na het doorspitten van de handleiding) nog optie 4 tegen: als je de vakantiemodus niet gebruikt voor vakantie, dan kan je die instellen dat SWW wel gedaan wordt maar verwarmen/koelen uit staat. Dan is het vrij simpel.xoror schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:07:
[...]
1) tijd schema met bijv. allow heating, maar prohibit cool. Als je het verwarmen wil stoppen, schakel je naar een koel modus. nadeel is dat je niet kan koelen (maar dat hoeft geen probleem te zijn als je dat niet nodig heb).
2) setpoint voor koelen absurd hoog zetten dat hij nooit aanslaat, en schakelen naar de koelmodus als je verwarmen wil stoppen. Je kan natuurlijk ook setpoint van je verwarmen hoger zetten zodat de verwarmen vanzelf stopt.
3) er is zoiets als server control modus, alleen is dit niet aan te zetten via de procon. Via software in mijn signature kan het wel. Dan kan je prohibits zetten wat je wil en sww blijft werken. Je kan zelfs prohibit op sww zetten. (Het wegschrijven van prohibits via procon 'doet niets'. Dat komt omdat die commandos alleen geldig zijn in server control mode)
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 27-08-2024 11:02 ]
Klopt inderdaad, als het water niet op temperatuur is begint hij direct. Jammere is dat ik geen esp heb maar direct de procon op Loxone heb aangesloten. Optie 3 valt daardoor in ieder geval wegxoror schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:01:
Ah ja, ik had die ook willen benoemen ipv uitzetten, maar wist niet zeker of SWW daar nog werkte. Maar als dat werkt, dan heb je daar je prohibit heating/cooling te pakken. Enige issue is dat de SWW volgens mij altijd aangaat als je hem van de vacation mode afhaalt?
optie 1 en 2 (dus zorgen dat je thermostaat geen warmte vraag geeft) zijn nog goede opties toch?
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 27-08-2024 11:22 ]
Ik heb een externe thermostaat en regel de warmtevraag juist via de procon, dus ik vermoed dat los van de standby/vakantiemodus de mooiste oplossing is om toch het droogcontact apart aan te sturen met een relais of zelf ook de WP aan te zetten wanneer het water opgewarmd moet worden. (Met als voordeel dat dit op goedkope/zonnige uren gepland kan worden)xoror schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:18:
Ik meen me te herinneren dat hij ALTIJD sww start, ongeacht je temp. is volgens mij zelfde gedrag als je hem op stand-by doet en weer aan zet.
optie 1 en 2 (dus zorgen dat je thermostaat geen warmte vraag geeft) zijn nog goede opties toch?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Nee hoor, dat klopt niet. Hij start inderdaad wel ALTIJD SWW als je hem van off(standby) naar on zet.xoror schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:18:
Ik meen me te herinneren dat hij ALTIJD sww start, ongeacht je temp. is volgens mij zelfde gedrag als je hem op stand-by doet en weer aan zet.
Als je de vakantie stand uitzet gaat hij géén SWW doen.
Ik heb hier ook de boel zo ingesteld dat in vakantie-modes SWW wél en heat/cool niet werkt.
De vakantiestand gebruik ik voor mijn anti-pendel regeling via de procon: Afhankelijk van de draaitijd zet ik zodra hij stopt met koelen (of na een vast tijdsblok) de binnenunit 60-120 minuten in vakantiestand.
Als ik op vakantie ga, dan zet ik de hele unit uit/standby.
Ik ben mijn Home Assistant aan het opschonen en ben alle Node Red flows weer terug aan het zetten naar HA automations.
De WP bedien ik nu al enige tijd via HA, eerst via Node Red (i.c.m. procon) en vervolgens ben ik overgestapt naar de ESPHome oplossing.
In HA zie ik onder ESPHome (uiteraard) netjes alle sensors etc.:
/f/image/qyfjjX3hFE8QcxtBVNF3vpn1.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik zie in mijn configuration.yaml ook nog een boel MQTT sensors:
:strip_exif()/f/image/Jh91djFb616EsPMeCClsPbwV.png?f=user_large)
Ik weet het echt niet meer... maar zijn die MQTT nu nog werkend met die ESPHome oplossing of kan ik deze verwijderen? Ik nijg naar het laatste, maar voor ik iets stoms doe wil ik het toch even checken bij de kennisdragers....

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Je kan in HA toch naar instellingen - apparaten en diensten - entiteiten en mqtt in de zoekbalk invullen
Als je dan op een van de sensoren klikt zie je de laatste update van de waarde.
Het echt verwijderen van de MQTT sensoren is vaak ook een uitdaging.
Maar het kan allemaal weg denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2024 13:10 ]
Bedankt voor het antwoorden, die conclusie had ik ook idd al. Kunnen weg. En valt mee, in configfile stonden ze allemaal bij elkaar.AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:08:
@JustMyOpinion
Je kan in HA toch naar instellingen - apparaten en diensten - entiteiten en mqtt in de zoekbalk invullen
Als je dan op een van de sensoren klikt zie je de laatste update van de waarde.
Het echt verwijderen van de MQTT sensoren is vaak ook een uitdaging.
Maar het kan allemaal weg denk ik.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Voor het esp-board zie ik in HA:
mhetesp32minikit
by Espressif
Firmware: 2022.11.4 (Dec 6 2022, 13:56:25)
Dus die firmware is al best oud. Vernieuwen lijkt simpel via de OTA-upload op de webpagina, maar geen idee waar ik een nieuwe versie vandaan haal. Iemand die tips heeft over hoe dit werkt?
Voor de Procon kan ik niet eens vinden welke firmware versie erop draait. Iemand die me kan vertellen hoe ik daar achter kom? Voor wat betreft het proces van uploaden heb ik de post gelezen in de OP waarnaar verwezen wordt, dat is op zich wel te begrijpen.
Aan de andere kant werkt het op het moment volgens mij goed, dus je zou ook kunnen zeggen, lekker laten die firmware versies, want als het werkt dan werkt het. Wat vinden jullie?
Look behind you! A three headed monkey!
Uiteraard kan je de release notes nakijken wat er specifiek is veranderd waardoor je misschien wel de keuze maakt om up te daten, maar bij mij draait het nu eigenlijk prima.
Versie:
esp32-s3-devkitc-1
door Espressif
Firmware: 2023.12.9 (Feb 3 2024, 09:38:52)
Procon: Geen idee!
In in home assistant heb je de optie esphome er op te zetten. Die zorgt er voor dat je mooie update meldingen krijgt voor de esp.MrScratch schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:23:
Ik heb het nu al heel lang draaien, zonder al te veel problemen. Ik lees nu een hoop over firmware versies voor zowel het esp-board als de procon zelf. Ik snap er eigenlijk niet veel van.
Voor het esp-board zie ik in HA:
mhetesp32minikit
by Espressif
Firmware: 2022.11.4 (Dec 6 2022, 13:56:25)
Dus die firmware is al best oud. Vernieuwen lijkt
simpel via de OTA-upload op de webpagina, maar geen idee waar ik een nieuwe versie vandaan haal. Iemand die tips heeft over hoe dit werkt?
Voor de Procon kan ik niet eens vinden welke firmware versie erop draait. Iemand die me kan vertellen hoe ik daar achter kom? Voor wat betreft het proces van uploaden heb ik de post gelezen in de OP waarnaar verwezen wordt, dat is op zich wel te begrijpen.
Aan de andere kant werkt het op het moment volgens mij goed, dus je zou ook kunnen zeggen, lekker laten die firmware versies, want als het werkt dan werkt het. Wat vinden jullie?
Als je dan esp home hebt staat jouw esp van de warmte pomp in dat rijtje. Als je die aanklikt kan je alle entiteiten zien die beschikbaar zijn. Daar staat o.a de firmware versie van de procon tussen.
/f/image/YqhSdC7w2Nrt6tjJDxV3Jj0h.png?f=fotoalbum_large)
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Ik heb ESPHome in HA staan, maar ik zie die opties niet die jij aangeeft. Kan het zijn dat ik een te oude firmware versie op mijn esp-board heb staan, waardoor deze opties er voor mij niet zijn?buell schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:54:
[...]
In in home assistant heb je de optie esphome er op te zetten. Die zorgt er voor dat je mooie update meldingen krijgt voor de esp.
Als je dan esp home hebt staat jouw esp van de warmte pomp in dat rijtje. Als je die aanklikt kan je alle entiteiten zien die beschikbaar zijn. Daar staat o.a de firmware versie van de procon tussen.[Afbeelding]
/f/image/zwxQBSQ3jmHAmhBcCLmXTpgG.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het nu een jaartje draaien en ik meen dat toen de GitHub code is veranderd dat de esp zijn code van de pagina van GitHub haalt ipv dat je de code op de esp zelf moet zetten.MrScratch schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:06:
[...]
Ik heb ESPHome in HA staan, maar ik zie die opties niet die jij aangeeft. Kan het zijn dat ik een te oude firmware versie op mijn esp-board heb staan, waardoor deze opties er voor mij niet zijn?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat jij daarom een oudere versie hebt en geen updates meer heeft mee gekregen.
Maar wat al eerder is gezegd. Waarom wijzigen als het goed werkt. Vooral in de winter lijkt me dat niet zo slim.
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Ik heb er 1 van jou gekregen. Maar geen idee verder wat voor 1tje het is. Ik kan een keer de binnenunit openschroeven om er en foto van te maken.AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:40:
@MrScratch
Je hebt wellicht nog zo een modbus bordje?
[Afbeelding]
Of heb je die van Enri.nl?
[ Voor 98% gewijzigd door Denny35 op 11-11-2024 09:15 ]
Als code gebruik ik deze van Github:
https://github.com/fonske.../main/esphome/procon.yaml
Ik krijg echter telkens onderstaande foutmelding. Wat gaat hier nu mis? Alvast bedankt.
"Compiling .pioenvs/mitsubishi/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o
In file included from src/esphome/components/api/api_connection.h:5,
from src/esphome/components/api/api_connection.cpp:1:
src/esphome/components/api/api_frame_helper.h:2:10: fatal error: cstdint: No such file or directory
#include <cstdint>
^~~~~~~~~
compilation terminated.
*** [.pioenvs/mitsubishi/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o] Error 1
========================= [FAILED] Took 18.56 seconds ========================="
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Uhm, gewoon de ESPHome Device builder. En daarna start ik deze en open ik de Web UI.xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:47:
Je mist wat libraries, dat is wel apart. Heb je esphome goed geinstalleerd ?
Of moet ik nog separaat gewoon ESPHome erop zetten?
Oh ik heb old skool en doe eigen alles van de cmd line. Gaat eigenlijk altijd goed. Maar je mist dus de c libs, op een of andere manier kan die dat niet vinden. Ik weet alleen niet waarom dat niet goed werkt in de Web UI.Jingle1986 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Uhm, gewoon de ESPHome Device builder. En daarna start ik deze en open ik de Web UI.
Of moet ik nog separaat gewoon ESPHome erop zetten?
je kan https://github.com/gekkek...sphome-ecodan-hp-firmware volgen en dan je procon yaml file gebruiken, stappen zijn exact gelijk als je zonder UI doet.
Met UI kan het ook geloof ik wel vanuit home assistant, moet je even googlen.
Heb even de ESPHome device tool opnieuw erop gezet. Nu krijg ik onderstaande error message. Net wat anders dan de eerdere...xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Oh ik heb old skool en doe eigen alles van de cmd line. Gaat eigenlijk altijd goed. Maar je mist dus de c libs, op een of andere manier kan die dat niet vinden. Ik weet alleen niet waarom dat niet goed werkt in de Web UI.
je kan https://github.com/gekkek...sphome-ecodan-hp-firmware volgen en dan je procon yaml file gebruiken, stappen zijn exact gelijk als je zonder UI doet.
Met UI kan het ook geloof ik wel vanuit home assistant, moet je even googlen.
"Compiling .pioenvs/mitsubishi/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o
xtensa-esp32-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
*** [.pioenvs/mitsubishi/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o] Error 1
======================== [FAILED] Took 1001.34 seconds ========================"
Iemand die in privé bericht mij kan helpen?
[ Voor 12% gewijzigd door Jingle1986 op 11-01-2025 10:32 ]
Daarvoor heb ik een MelcoBEMS MINI (A1M) aangesloten op de CN105 poort. Deze wil ik graag via Modbus aansturen. Daarvoor heb ik een Waveshare RS458 to ETH gateway aangeschaft maar ik krijg het maar niet werkend.
:strip_exif()/f/image/uZJ2wmBU0QrprtIjkEvuOvFA.png?f=user_large)
De manual van de Procon geeft de hint waar het mis gaat: RS-485 ACK LED knippert niet wat duidt op ofwel een fysieke connectie of een een RS485 configuratie probleem.
/f/image/IDyNiAB0U1c5ChDU1fShg9nC.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb echter een een Modbus kabel aangesloten en de blauwe kabel op de A aangesloten en de witte kabel op de B - de fysieke connectie lijkt me daardoor goed. Ik zou echter niet weten wat er nog kan zijn met de Modbus configuratie settings.
/f/image/0MHOCAl67Rg5BLtaqdbQcGCa.png?f=fotoalbum_large)
De Dipswitch settings heb ik volgens mij ook goed ingesteld.
/f/image/co6TQ7QKbbBwr63jop5Y2Tjg.png?f=fotoalbum_large)
Dipswitches 1 tot en met 5 staat op off - dwz dat het node address '1' zou moeten zijn. Dipswitch 6 en 7 zijn wel aan waarbij 6 staat voor communication settings: 9600 baud / no parity en 7 voor: Protocol: Modbus RTU ipv Bacnet. De achtste Dipswitch is ook weer off: Deadband mode disabled.
Heeft iemand een idee waar ik het verder in moet zoeken? Bij voorbaat dank!!