"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
Volgens mij heb ik al een hele tijd precies hetzelfde, alleen nog niet naar een mogelijke oorzaak kunnen kijken...nvd1900 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:32:
...elke 10 a 15 minuten reboot het apparaat en verbind het opnieuw...
Speed kills, but beauty lives forever...
Op GitHub is alles verhuisd naar ramses-rf. Bestaande installaties en HACS zouden automatisch doorverwezen moeten worden. Mss even de browser cache legen en als je de code hebt gekloond, in je IDE de remote aanpassen.
Dit lijkt me een actief forum voor NL gebruikers.
Met hulp van jullie medegebruikers kunnen we er vast nog meer mee. Meld je issues graag zelf in GitHub (met packet logs en info over types en alles wat je verder opvalt, 1 onderwerp per issue - dan kunnen we het ook apart bekijken).
PR’s zijn ook welkom!
Egbert
"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
Weet ik dat het zin heeft me verder te verdiepen in commados die m'n Orcon HRC snapt :-)
Zelf last van deze issue: https://github.com/ramses-rf/ramses_cc/issues/202. Ik weet niet zo goed hoe Github werkt, dus ik zie wel fixes en discussies voorbijkomen maar geen nieuwe ramses_CC release o.i.d. dus volgens mij moet ik gewoon even geduldig afwachten.
Daarnaast heb ik een aantal Honeywell TRVs, normaliter beginnen die met serie no. 04: en ik heb er één tussenzitten die met 63: begint. Voor die laatste vindt geen auto device type mapping plaats. Ik kan dan wel mijn eigen schema bouwen in HA maar als de auto-mapping-functionaliteit dit oppakt is dat beter denk ik. Ik zie dan wel dat die definities hier in staan: ramses_rf/src/ramses_tx/const.py maar geen idee wat er allemaal aangepast moet worden. Moet ik hiervoor dan onder Rames_RF (i.p.v. Ramses_CC) een Github 'issue' aanmaken?
De master in github is een development versie met de laatste wijzigingen voor een nieuwe release, Deze heeft o.a. al wel de clear cache fix, maar is nog in ontwikkeling. Er kunnen dus nog wijzigingen komen voordat deze gereleased wordt.
De ramses_cc custom integration die je in HA kan installeren, werkt achter de schermen met een 2e stuk python-code: ramses_rf, en die moet tegelijk bijgewerkt worden.
Als HA gebruiker is het prima om een evt. nieuw issue op ramses_cc aan te maken (graag eerst even met de zoekfunctie checken of het al is gemeld, kan al afgesloten zijn). Tenzij de foutmelding naar ramses_rf verwijst.
Voor HVAC (klimaat/ventilatie) hebben fabrikanten allerlei modellen ontwikkeld, maar die zijn niet aan het eerste deel van hun device_id te herkennen.
Daarom moet je hun class zelf labellen in je known_devices list.
Apparaten die zich niet (vaak genoeg) melden bij je gateway zet je onder “orphans_hvac:” in je Systeemschema.
- ramses_rf verzorgd de basis, platform onafhankelijk
- ramses_cc is het gedeelte wat je als integratie installeerd bij HA, maar wordt ramses RF genoemd.
ramses_rf wordt automatisch geinstalleerd als dependency van ramses_cc (ramses RF)

Verwijderd
Mocht je met de python-lib aan de gang gaan: https://github.com/sandervandegeijn/OrconRamsesRFCommand
Ik heb destijds de Orcon commands uitgeplozen. Misschien wat om te integreren.
Nu probeer ik het weer op te pakken, maar er gaat van alles mis. Dus dacht ik: ik verwijder de integratie en begin van scratch af aan opnieuw. Maar dat lukt helemaal niet. Bij Instellingen > Apparaten en diensten tik ik op Ramses RF en dan op de regel Rases RF tik ik op de 3 puntjes, rechts van het tandwieltje. Dan kies ik voor ‘Verwijderen’. Dan komt er een popup die me vraagt
RAMSES RF verwijderen?
De bijbehorende apparaten en entiteiten worden permanent verwijderd.[/quote]
[quote]
Dan druk ik op Verwijderen, maar na een herstart van HA staat Ramses RF nog vrolijk in het rijtje van de Apparaten en diensten.
Hoe kan ik die integratie verwijderen om werkelijk van nul af aan opnieuw te beginnen?
Ik heb van alles geprobeerd, waaronder het verwijderen van alle ca. 50 entiteiten, maar dat heeft ook niet geholpen.
Edit:
Inmiddels ven ik een stap verder. Om te verwijderen moest ik eerst bij Instellingen > Apparaten en Diensten kiezen voor verwijderen en dan zonder herstart tussendoor bij HACS kiezen voor verwijderen. Nu is Ramses niet meer te zien bij Apparaten en niet bij HACS, ook niet na een herstart.
Maar als HA mijn configuratie controleert, dan zegt-ie nog steeds
Ook na een herstart. Er zit dus nog steeds ergens een stuk Ramses.Integration error: ramses_cc - Integration 'ramses_cc' not found.
Waar?
Hoe krijg ik dat weg?
[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 04-08-2025 01:23 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bekijk je home-assistant.log bestand. Misschien staan hier aanwijzingen in wat er aan de hand is.
Misschien is er nog een script, automation of card die iets van Ramses probeerd op te vragen...
Is het een fout van HACS of van HA ? Heb je meer integraties via HACS geinstalleerd ? anders zou je kunnen proberen om HACS opnieuw te installeren.
Ook kan je proberen om eerst ramses RF opnieuw te installeren.
Het zou kunnen dat er nog devices of entities van Ramses zijn achtergebleven. Probeer deze vanuit HA te verwijderen.
Als dat niet lukt, kan je nog de .config map bekijken (hidden?) in je HA folder: core.entity_registry en core.device_registry. Maar maak dan eerst een backup. En stop HA voordat je hier iets aan veranderd. Dit kan HA behoorlijk in de soep laten lopen dus voorzichtig.
Ik kwam die laatst ook tegen en heb er een ster bij gezet. Maar OrconRamsesRFCommand heeft niets met “Ramses RF” (ramses_rf/ramses_cc), al doet zijn Readme anders vermoeden. Net als ramses_rf praat OrconRamsesRFCommand met een ramses_esp dongle, maar alleen via MQTT. Al deze programma’s praten daarbij het Honeywell Ramses-II RF protocol op 868MHz (dat heet geen WiFi, RF = radio frequency).Verwijderd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:08:
De naamgeving kon duidelijker idd
Mocht je met de python-lib aan de gang gaan: https://github.com/sandervandegeijn/OrconRamsesRFCommand
Ik heb destijds de Orcon commands uitgeplozen. Misschien wat om te integreren.
[ Voor 3% gewijzigd door ebroerse op 05-08-2025 07:01 ]
:strip_exif()/f/image/DDUkLu8YRwQl22xTLApfjoLG.jpg?f=fotoalbum_large)
Een vriend heeft precies dezelfde hardware, draait op hetzelfde platform en heeft dezelfde foutmeldingen. Maar bij hem werkt het wél. Ra ra ra…
En als ik dan bij de devices kijk bij Ramses, dan is het er wel, maar alle onderdelen zijn grijs. Tik ik op zo’n onderdeel, dan zegt-ie
Het apparaat is uitgeschakeld door Configuratie-item.
Nou zoek ik me ROT wat dat ‘Configuratie-item’ is. Wie o wie kan me helpen?
:strip_exif()/f/image/anpuxObZaNp6Aolkr1dgGppt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Hippe Lip op 05-08-2025 14:40 ]
<John O`Mill>
Als je op de config klikt (tandwieltje) van ramses RF, dan kan je bij 1 van de opties 'System schema and known devices'. Hier kun je de 'known list'/'Known device IDs' en 'orphans' instellen. Hier moet bij de known devices 1 HGI staan. Zoiets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
| "18:149488": class: HGI "29:176861": class: REM "32:153289": class: FAN "37:126776": class: CO2 |
Maar dan voor jouw devices.
Voor jou lijkt dit: 18:104436 te zijn (of van je buren)
De log in HA geeft niet zo heel veel info. Het log bestand home-assistant.log geeft meer. Vooral als je de debug voor ramses aanzet in je configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
| logger: default: info logs: custom_components.ramses_cc: debug ramses_rf: debug ramses_tx: debug |
Er wordt momenteel hard gewerkt aan een nieuwe release die een aantal van de foutmeldingen die je nu tegenkwam zal oplossen. Maar ik denk dat het bij jouw installatie aan de instellingen ligt.
Goede tips al.Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:33:
…
Kan iemand me op weg helpen?
…
Nou zoek ik me ROT wat dat ‘Configuratie-item’ is. Wie o wie kan me helpen?
Pak ook de recent bijgewerkte wiki er gerust bij.
De debug log kan je in het Integratie-scherm (Instellingen > Integraties > Ramses RF VIA DE 3 puntjes rechtsboven in- en uitschakelen. Op een PC komt het log in mijn Download map zodra je hem uitzet.
Wat de oplossing bracht (ik heb het systeem nu ook maar op Engels ingesteld):
- Settings > Devices > Ramses
- Tik op drie puntjes naast tandwieltje, rechts op regel RAMSES RF
- Tik op ‘Disable’
- Restart HA
- Settings > Devices > Ramses
- Tik op drie puntjes naast tandwieltje, rechts op regel RAMSES RF
- Tik op ‘Enable’
- Restart HA
En waarom het eerst niet werkte en de boel eerst disabled moest worden? Op de een of andere manier bleef het disabled staan, ondanks dat het op enabled stond. Maar ja, voordat je dáár achter bent…

<John O`Mill>
En heeft iemand die al geïmplementeerd en goed bevonden? Ik kom net terug van een herstelfunctie van een de update van een andere integratie, waardoor de boel niet meer werkte. Veel gedoe en missende historie daardoor helaas…ebroerse schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:04:
Er is een nieuwe release v0.51.0 van de Ramses RF integratie beschikbaar (in HACS en op GitHub).
<John O`Mill>
Sowieso is het verstandig om een backup te maken voordat je iets nieuws installeerd. Als je nog wat meer zekerheid wilt, kan je het ook eerst bijvoorbeeld in een docker container testen. Maar dat heb ik voor de nieuwe versie nog niet zelf gedaan.
Ik heb hem op m'n productie HA via HACS geupgrade...
Bij HACS, menu rechtsboven met drie puntjes, via custom repositories ingevuld, De URL is veranderd naar: https://github.com/ramses-rf/ramses_cc (integratie) en daarna kon ik versie 0.51.0 van RAMSES RF downloaden.
Na herstart geen echte problemen, wat warnings en time-outs. Die zal ik als ik wat meer tijd heb nog eens goed bekijken.
Je kan natuurlijk ook even wachten tot er meer mensen hebben getest...maar feedback van eventuele issues is uiteraard ook zeer welkom.
1. Exhaust fan speed percentage geeft me waardes die veel te klein zijn. Lijkt een factor 10 te missen ofzo.
2. Bypass sluiten zorgt ervoor dat de status van de bypass unavailable wordt ipv off
3. Een 10D0 request (RQ --- 37:123456 32:123456 --:------ 10D0 001 00) geeft een packet invalid en ook de waarde voor filter remaining blijft op unavailable staan. Voor de update werkte dit zonder problemen
Bedankt voor de melding. Item 2 staat al als Issue in op GitHub en heb ik hopelijk al een fix voor. Wil je voor de andere 2 ook issues maken, met de Bug template en vermelding van je config (merk fan en receiver) en een kopie van je foutenlog? Is wel een GitHub account voor nodig, maar ik zou de moeite op prijs stellenSwazija schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:27:
Ik heb 0.51.0 geinstalleerd gisteren en heb 3 kleine bugs:
1. Exhaust fan speed percentage geeft me waardes die veel te klein zijn. Lijkt een factor 10 te missen ofzo.
2. Bypass sluiten zorgt ervoor dat de status van de bypass unavailable wordt ipv off
3. Een 10D0 request (RQ --- 37:123456 32:123456 --:------ 10D0 001 00) geeft een packet invalid en ook de waarde voor filter remaining blijft op unavailable staan. Voor de update werkte dit zonder problemen
- Sensors verdwijnen niet meer doordat een ander packet ze wist.
- En de integratie herkent als de MQTT verbinding weer hersteld is, geen reset meer vereist, bedankt @immrmkw
Er zijn nog geen nieuwe sensors zichtbaar in HA, want de tests blijken niet heel stabiel. Weer een nieuwe cursusje aan het doen😲
Dank voor jullie bug reports.
Naast wat nieuwe opties is het instellen van de seriële poort gefixt, met dank aan @immrmkw
:strip_exif()/f/image/5322OqdLqW8oQHARFO964PFF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kepiGq1oYhyFEy1HgFkCS4B.jpg?f=fotoalbum_large)
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Top, ga 'm eens snel uitproberenebroerse schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:19:
Ramses RF v0.51.5 is uit.
Naast wat nieuwe opties is het instellen van de seriële poort gefixt, met dank aan @immrmkw
Ondertussen ook met iets anders begonnen. Ik ga m'n Zigbee coördinator thuis voor andere HA zaken vervangen door een SMLight coördinator, dus via Ethernet. Nu hebben ze zeer recent een versie geintroduceerd met 'USB passtrough', d.w.z. dat je er een USB stick op kan aansluiten en dat die dan via het netwerk benaderbaar zou moeten zijn.
https://smlight.tech/product/slzb-mr1u
Nu heb ik zelf een SSM-D2 USB stick dus ben benieuwd of dat hiermee zou gaan werken.
Zie hint bij je crosspost in het HA Users Forum.JoepW schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:26:
…wat het juiste format is voor known devices voor mijn Evohome ramses_cc opzet. Ik kom er niet echt uit...
Ik heb daar extra info gepost nog steeds op zoek naar het juiste format.ebroerse schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:35:
[...]
Zie hint bij je crosspost in het HA Users Forum.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Hoe check ik dit? er is hier niet veel verkeer, mijn Evohome setje en een paar Orcon boxen (één van mijzelf, en een aantal van de buren om mijn huis heen).Wimpie70 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:44:
De 63:xxxxxx zie ik ook wel, maar wordt zover ik kan zien gebruikt door de ESP HGI bij druk verkeer, als doorgeefluik of intern gebruik. Kan dit bij jou ook zo zijn ?
De master in github is een development versie met de laatste wijzigingen voor een nieuwe release, Deze heeft o.a. al wel de clear cache fix, maar is nog in ontwikkeling. Er kunnen dus nog wijzigingen komen voordat deze gereleased wordt.
Ramses mapped zelf eigenlijk al vrijwel mijn hele Evohome systeem, als ik onder de controller kijk, zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/KEKymJVge1st7G1N2xElIQo8.png?f=user_large)
Als ik vervolgens op bijv. Kantoor klik, zie ik rechts onderin, bij 'Connected Devices' de TRV staan.
/f/image/jK8U0ojM23wV3D2O2KGDnmj0.png?f=fotoalbum_large)
Dit werkt voor alle zones waar ik een TRV heb, behalve de Hobby Kamer. Als ik bij de Hobby kamer kijk, dan zie ik geen 'Connected Devices' en TRV.
/f/image/QEobwYM32UGJE6leiSFQ0nd7.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben dus in de lijst van Ramses 'Devices' gaan kijken en kwam erachter dat er een 63:xxxx device was, aangeduid als HVC i.p.v. TRV, die dezelfde temperatuur doorgeeft als de zone temperatuur (afkomstig van de controller). Ook als ik de batterij er even uithaal zie ik hierover zaken in het logbook onder het 63:xxx device waardoor ik zeker weet dat deze TRV bij de hobby kamer hoort. Fysiek zien de TRV's er identiek uit.
Ik heb in mijn known list de class op TRV gezet:
:strip_exif()/f/image/i65q5Xm9SD6YGVKmO6vXUZzh.png?f=user_large)
Nu wordt hij ook goed weergegeven als ik naar het device ga:
/f/image/zUO8aUgY6ffNeWCV1bDfpya5.png?f=fotoalbum_large)
Echter, is hij nu nog niet 'als 'Connected Device' onder de Zone te zien en vice-versa. Ik dacht, misschien moet ik heel simpel in het system_schema duidelijk maken dat die 63:xxxx bij zone 4 hoort, maar dan krijg ik een error 'not a valid value', zie hieronder. Als ik als proef, de waarde hieronder van 63 naar 04 aanpas, verder niks anders wijzig, dan accepteert hij het gek genoeg wel en kan ik de configuratie opslaan. Het lijkt wel of hij een validatie doet en een 63:xxx hier niet accepteert.
:strip_exif()/f/image/3sWns9sEg08lX840bFugPQ0g.png?f=user_large)
Dus heel kort mijn vraag: Hoe krijg ik nu de link tussen de Hobby Kamer en de TRV? Ik dacht via System Schema maar die slikt een 63:xxx als sensor niet om de één of andere reden.
PS. ik zit op de laatste versie (0.51.5)
Schijnt vaker voor te komen, zie het engelstalige HA forum. Alles wat Ramses RF oppikt, komt uit je instellingen in de Evohome? Centrale. Namen van kamers, koppeling met ‘parent’ radiatoren. Ik lees dat je daar ook deze fout moet fixen: zie bijv. deze discussieKriseh schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:37:
[...]
mijn vraag: Hoe krijg ik nu de link tussen de Hobby Kamer en de TRV? Ik dacht via System Schema maar die slikt een 63:xxx als sensor niet.
Heb de zone meermaals verwijderd uit de Evohome controller, de toewijzing uit de HR92 gewist, HR92 vervolgens naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw. Helaas werkt het nog steeds niet. Ik ga vandaag op vakantie dus ga er mee verder zodra ik terugkom. Ik heb ook nog een reserve HR92 liggen waar ik ook eens mee kan troubleshooten. Ik kom hier op een later moment op terug!ebroerse schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:30:
[...]
Schijnt vaker voor te komen, zie het engelstalige HA forum. Alles wat Ramses RF oppikt, komt uit je instellingen in de Evohome? Centrale. Namen van kamers, koppeling met ‘parent’ radiatoren. Ik lees dat je daar ook deze fout moet fixen: zie bijv. deze discussie