Afwerking binneninstallatie zonnepanelen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:44:
[...]

Die plek is ook wel lekker dicht bij de deur, zijn ze eerder weg.
Elk normaal denkend mens had dit niet zo gemaakt. En als onwetende huiseigenaar bemoei je je ook niet
met de professionele installateur omdat zij er verstand van hebben.
Maar misschien zit de meterkast vol?
Ze hebben geschouwd en het paste allemaal zeide ze. Daarnaast zou de kabel door de meterkast omhoog kunnen zeiden ze bij de schouw en nu ligt hij lansg de trap met een gat in de achter muur. Ofwel de schouw was zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:16:
@wvkreg , nog even los van de opmerkingen over het buiten de meterkast plaatsen van de apparatuur en het feit dat de verdeelkast binnen een paar weken kapot gaat zijn door de openslaande deur ==>

Zo te zien kan je meterkast niet meer open. Want als ik het goed zie gaat over de buitenkant van de meterkast een UTP kabel naar de Envoy. Oftewel, even snel de meterkast open doen en je rukt de Envoy van de muur.

Als je snel bij de meterkast moet ga je echt niet nadenken over het eerst afkoppelen van de UTP kabel uit de Envoy.

Laat dit alles aub verplaatsen. Dit kan echt niet en is gewoon gevaarlijk in mijn optiek.
Meterkast heeft een klapdeur met de split in midden dus dat zal niet gebeuren. Maar de kabel er zo doorheen heb ik aangegeven niet te accepteren en ook de montage van de units. Ik had echter 0 inspraak. Deze week komen ze het repareren,zeggen ze. Wat moet er allemaal gebeuren? Kan de Q-Relay grijze verdeel kast gewoon boven de zwarte Enphase of wat is slim?

Er is inderdaad weinig ruimte in de meterkast, maar natuurlijk had men dan tijdens de schouw moeten zeggen dat ik die plank moest laten verwijderen, dat is nl. best simpel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:56:
[...]

@wvkreg En de ferrietring hangt op de verkeerde plek. Nu zit ie tussen de omvormers en de envoy 8)7
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:40:
[...]

Meterkast heeft een klapdeur met de split in midden dus dat zal niet gebeuren. Maar de kabel er zo doorheen heb ik aangegeven niet te accepteren en ook de montage van de units. Ik had echter 0 inspraak. Deze week komen ze het repareren,zeggen ze. Wat moet er allemaal gebeuren? Kan de Q-Relay grijze verdeel kast gewoon boven de zwarte Enphase of wat is slim?

Er is inderdaad weinig ruimte in de meterkast, maar natuurlijk had men dan tijdens de schouw moeten zeggen dat ik die plank moest laten verwijderen, dat is nl. best simpel gedaan.
Is het niet zo dat jij de opdrachtgever bent? Jij betaald....dus zij moeten doen wat jij zegt?

Of is het een huurwoning en heeft de woningbouw alles geregeld?

Panzer weet uit ervaring dat het erg lastig is om, ook al ben je opdrachtgever, a la moment suprème de vakmensen erop aan te spreken dat wat ze doen onacceptabel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 08:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:53:
[...]

Is het niet zo dat jij de opdrachtgever bent? Jij betaald....dus zij moeten doen wat jij zegt?

Of is het een huurwoning en heeft de woningbouw alles geregeld?
Nee, koop woning. De electricien communiceerde niet en het was al gedaan voordat ik het doorhad. Ik moest nog gewoon werken natuurlijk en ga uit van hun professionaliteit voor de 10K investering.
Ik mocht niet met hem praten zei hij letterlijk en de ''projectleider'' was ook niet meedenkend. Vandaar nu terugkomen en hopen op verbetering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvkreg
Het werkt nu wel...

Nu nog de montage en afwerking goed. Ik wacht af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhqkHtu5IDQRGsHYZQf0rNKHqiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtHBQ5T8q3iS5Ons8z02dNZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:47:
Het werkt nu wel...

Nu nog de montage en afwerking goed. Ik wacht af.

[Afbeelding]
Dan heb jij nu geen regenwolkjes boven je huis ;)

Hier slapen de panelen nog steeds. Veels te donker in de regen.

Fijn dat wij je op dit forum hebben kunnen helpen om de panelen aan de praat te krijgen. Jammerlijk dat het nodig was...daar heb je toch je installateur voor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Wellicht ten overvloede: je installateur wilde iemand langssturen om op het "TEST" knopje van je Q-Relais te drukken. Misschien ook iets om even op je in te laten werken.. dat ze dat niet per telefoon konden troubleshooten.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 10:11 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:10:
[...]

Wellicht ten overvloede: je installateur wilde iemand langssturen om op het "TEST" knopje van je Q-Relais te drukken. Misschien ook iets om even op je in te laten werken.. dat ze dat niet per telefoon konden troubleshooten.
Nee, hoe kom je daarbij? Die wijsheid heb ik hier opgedaan. Zij hadden hem op 3 fasen laten staan hoewel ze weten en kunnen zien dat het 1 fase is (230V).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@wvkreg Ah, ik zie het nu. Het is vrijdagmiddag "opgeleverd" en voordat jij maandagochtend kon klagen heb je via dit forum zelf de oplossing gevonden. Ik dacht even dat je vrijdag al gebeld had over het niet werken van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Het werkt ja, maar de montage (op meterkast) en afwerking (kabel door de muur en over de plint langs de trap) laat nog wat te wensen over ten opzichte van de schouw en belofte. :s

[ Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
De ferrietring(en) is (zijn) om de communicatie tussen de Envoy en de omvormers te scheiden van de rest van het stroomnet. Nu zit ie precies tussen de omvormers en de Envoy. Hij moet komen waar ik de cirkel heb getekend. En moet dus ook vaker gewikkeld worden, zoals @sir_knudde al aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_vgThuncWMHvGq8AND7lwKQE5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Ssy9wGJDkYbYQcI9nYwUyDR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:16:
@wvkreg , nog even los van de opmerkingen over het buiten de meterkast plaatsen van de apparatuur en het feit dat de verdeelkast binnen een paar weken kapot gaat zijn door de openslaande deur ==>

Zo te zien kan je meterkast niet meer open. Want als ik het goed zie gaat over de buitenkant van de meterkast een UTP kabel naar de Envoy. Oftewel, even snel de meterkast open doen en je rukt de Envoy van de muur.

Als je snel bij de meterkast moet ga je echt niet nadenken over het eerst afkoppelen van de UTP kabel uit de Envoy.

Laat dit alles aub verplaatsen. Dit kan echt niet en is gewoon gevaarlijk in mijn optiek.
Als het door het bedrijf van het stickertje is gedaan maakt dat niet uit, want die zijn InstallQ gecertificeerd elektromonteur.en PV leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:26
Wat anders.
Kennelijk is er een 3 fase systeem beoogd, gezien de spulletjes.
De boel is nu op 1 fase aangesloten. Was dat de bedoeling?

Die 3fase spulletjes zijn wel duurder.
En nemen méér plek in.

Ik weet niet welke micro inverters je hebt, maar 16 panelen en de zon recht boven je dak van de zomer zou toch zomaar een mooi piekvermogen kunnen opleveren bij bv de IQ7+ van 16x 295Watt = 4720 Watt
Met een stroomsterkte van 20,5 A
Ik kan niet zien wat de automaat aankan, 16 of 20A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
gAzu schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:29:
Wat anders.
Kennelijk is er een 3 fase systeem beoogd, gezien de spulletjes.
De boel is nu op 1 fase aangesloten. Was dat de bedoeling?

Die 3fase spulletjes zijn wel duurder.
En nemen méér plek in.

Ik weet niet welke micro inverters je hebt, maar 16 panelen en de zon recht boven je dak van de zomer zou toch zomaar een mooi piekvermogen kunnen opleveren bij bv de IQ7+ van 16x 295Watt = 4720 Watt
Met een stroomsterkte van 20,5 A
Ik kan niet zien wat de automaat aankan, 16 of 20A?
Ik weet niet of er 3 fase is beoogd of dat dat moet voor de panelen. Ik heb hem nu zelf omgezet op de q-relais op 1 fase en het wertkt. Ik heb deze panelen en inverters:

16 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp Hyundai Solar 1719x1140x35mm
16 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ik weet niet of er 3 fase is beoogd of dat dat moet voor de panelen. Ik heb hem nu zelf omgezet op de q-relais op 1 fase en het wertkt. Ik heb deze panelen en inverters:

Als ik goed kijk zit er een B16 automaat tussen. Dus te krap lijkt mij voor 16 panelen op 1 fase.

Wat vinden de experts hier? Anders moet je dit effe meenemen als ze toch langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Max output van een IQ7+ is 395W x 16 panelen = 6320 / 230 = 27.5A
Dus 2 fase lijkt me toch het minimum

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
Moet ik dan de hoofdaansluiting omzetten naar 3 fase of de nieuwe Q-Relais? Ik ben geen electricien.
Want mij is geadviseerd dat ik op 1 fase kon blijven ofwel geen Essent inmenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:49:
[...]

Moet ik dan de hoofdaansluiting omzetten naar 3 fase of de nieuwe Q-Relais? Ik ben geen electricien.
Want mij is geadviseerd dat ik op 1 fase kon blijven ofwel geen Essent inmenging.
Wat is je aansluiting vanuit de netbeheerder? 1fase of 3fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:50:
[...]

Wat is je aansluiting vanuit de netbeheerder? 1fase of 3fase?
1 fase 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
25 amp of 35 amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
Foutje van mij: IQ7+ doet geen 395W maar 295.
Maar dan kom je toch nog steeds uit op 20.5A

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Oké, dan zie ik het zo.

Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA.

Dat betekend grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren.

Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8.

Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:56:
Oké, dan zie ik het zo.

Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA.

Dat betekend grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren.

Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8.

Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.
Ok, ik ben niet de expert. Wat is je advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik ben goed met cijfers....maar niet met adviseren van electra ;)

De huidige setup kan in mijn optiek dus niet. Maar of je zomaar een, roep eens wat 25 A automaat (bestaat dat????), mag plaatsen.....geen idee. Het lijkt mij dat er sowieso een automaat moet komen die > 20,5 à 20,8 A is.

Iemand anders op dit forum een idee? @Pazo misschien?

[ Voor 12% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@wvkreg Liggen je panelen oost-west of noord-zuid? Er is waarschijnlijk een simulatie gedaan waaruit is gekomen dat 16A genoeg is. Heb je die uitkomst gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:58:
@wvkreg Liggen je panelen oost-west of noord-zuid? Er is waarschijnlijk een simulatie gedaan waaruit is gekomen dat 16A genoeg is. Heb je die uitkomst gezien?
Was er niet een verschil tussen KUNNEN en MOGEN? Als de netbeheerder langskomt, dit ziet, trekt ie dan niet meteen de stekker eruit?

Ik dacht dit al meermaals voorbij gezien te hebben komen in dit/ vergelijkbare topics.

[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik zelf hou er niet zo van om precies op het randje te zitten. Misschien dat het met een automaat van 20A wel kan cq. ook mag. Maar als dat bij mij thuis zit krijg ik er geen lekker gevoel van.
Als alles boven de meter toch al 3 fase is dan zou ik bij de netbeheerder een 3-fase aansluiting vragen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Was er niet een verschil tussen KUNNEN en MOGEN? Als de netbeheerder langskomt, dit ziet, trekt ie dan niet meteen de stekker eruit?

Ik dacht dit al meermaals voorbij gezien te hebben komen.
Waarom? Als de zon zich splitst en opeens zowel vanuit het oosten als vanuit het westen maximaal gaat schijnen, wat gebeurt er dan? Dan klapt die 16A automaat er uit. Wat zou de netbeheerder dat interesseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Geen uitkomst gezien nee, alleen een offerte Ze liggen oost west volgens mij.
Tekst uit offerte:

Jaarlijks ga je ongeveer 5.423 kWh opwekken met je zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QioHqmH6SDah9aVzyRi9DvxOVJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jlSJU0pSD9b3l1RY0nUzwNC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:01:
[...]

Waarom? Als de zon zich splitst en opeens zowel vanuit het oosten als vanuit het westen maximaal gaat schijnen, wat gebeurt er dan? Dan klapt die 16A automaat er uit. Wat zou de netbeheerder dat interesseren?
Volgens mij kom je nu op het terrein van ISO, NEN en andere certificeringen.....Ik vraag mij ook hardop af wat de verzekeringsmaatschappij doet als de boel affikt en blijkt dat er veels te veel op een aansluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Tekst uit offerte:

[Afbeelding]
Ik zie geen grote bomen/ onhandige dakdelen/ etc.

Dan ga je in de zomer in mijn optiek ruimschoots over de 16A heen.....

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:04:
[...]

Die bijgeplaatste verdeler is toch 30A? Hij staat nu op 1 fase. Moet ik dat dan terugzetten naar 3 fase?
Volgens mij werkt het dan niet namelijk. Zo hadden ze het gelaten na installatie en toen werkte er niks.
Toen ik met de tip van hier op 1 fase had gezet ging het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Tekst uit offerte:

[Afbeelding]
Wat je zoekt is de piekbelasting uit de simulatie. Je quote nu de totale geschatte jaaropbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Ik vraag mij ook hardop af wat de verzekeringsmaatschappij doet als de boel affikt en blijkt dat er veels te veel op een aansluiting zit.
Waarom zou er brand ontstaan als er een 16A automaat uitklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Als ze O-W liggen dan kan je natuurlijk nooit het maximale uit je panelen halen. Het voordeel is dat het nu de minst productieve maand is. Als je in de gaten houdt hoeveel je max amperage is die je opwekt, dan kan je zien of je richting de 16A gaat. Dan kan je altijd nog actie ondernemen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:06:
[...]

Die bijgeplaatste verdeler is toch 30A? Hij staat nu op 1 fase. Moet ik dat dan terugzetten naar 3 fase?
[...]
Nee, maar het 16A automaat moet waarschijnlijk verzwaard worden naar 20A. De kans dat je met 8x IQ7+ op oost en 8x IQ7+ op west over de 20A heen gaat is heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:06:
[...]

Volgens mij werkt het dan niet namelijk. Zo hadden ze het gelaten na installatie en toen werkte er niks.
Toen ik met de tip van hier op 1 fase had gezet ging het lopen.
Je hebt het nu goed staan om het te laten werken. Het is een 1 fase systeem dat met 3 fase componenten is aangesloten.

Idealiter laat je je huisaansluiting upgraden naar een 3fase systeem. En dan de panelen correct aansluiten op de nieuwe aansluiting.

Het omzetten van je huisaansluiting schijnt echter nogal eens te kunnen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:09:
[...]

Je hebt het nu goed staan om het te laten werken. Het is een 1 fase systeem dat met 3 fase componenten is aangesloten.

Idealiter laat je je huisaansluiting upgraden naar een 3fase systeem. En dan de panelen correct aansluiten op de nieuwe aansluiting.

Het omzetten van je huisaansluiting schijnt echter nogal eens te kunnen duren.
Waarom aanpassen naar 3 fase als ik nu het maximale al niet haal? Het aanpassen was volgens de installateur niet nodig. Ik vind de berichten nogal tegenstrijdig ofwel ik ga er van uit dat als men heeft geschouwd en de meterkast heeft bekeken dat men weet wat er moet gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@wvkreg Waar je wel even op moet letten (en @Panzer_V een punt heeft mbt overbelasting) is dat je nu bij een extreme belasting van 4 groepen tegelijk je nu 20A van je panelen + 35A van je hoofdzekering zou kunnen trekken. Er stroomt dan 55A door je meterkast. Meestal is die maar bestand tegen 40A voordat er dingen gaan smelten. Dus er moet nog ergens een 40A automaat (of lager) tussen op het punt dat je panelen en de hoofdaansluiting bij elkaar komen. Bijvoorbeeld door je aardlekschakelaar te vervangen door een aardlek automaat van 40A.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
@wvkreg Waar je wel even op moet letten (en @Panzer_V een punt heeft mbt overbelasting) is dat je nu bij een extreme belasting van 4 groepen tegelijk je nu 20A van je panelen + 35A van je hoofdzekering zou kunnen trekken. Er stroomt dan 55A door je meterkast. Meestal is die maar bestand tegen 40A voordat er dingen gaan smelten. Dus er moet nog ergens een 40A automaat (of lager) tussen op het punt dat je panelen en de hoofdaansluiting bij elkaar komen. Bijvoorbeeld door je aardlekschakelaar te vervangen door een aardlek automaat van 40A.
Ik vind het dan knap dat ze dit hebben geadviseerd of niet (nadat ze drie keer hier zijn geweest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:17:
[...]

Ik vind het dan knap dat ze dit hebben geadviseerd of niet (nadat ze drie keer hier zijn geweest)?
Volgens mij heb je al lang door wat de kwaliteit is van deze installateur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
Is dat wel zo? Als je 20A consumeert en tegelijk 20A opwekt, dan gebeurt dat volgens mij boven je hoofdzekering. En gaat er dus per saldo niets door je meter.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Zo staan ze niet bekend, lees de reviews..:)

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1058935/Solarconcept

[ Voor 42% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:18:
[...]

Is dat wel zo? Als je 20A consumeert en tegelijk 20A opwekt, dan gebeurt dat volgens mij boven je hoofdzekering.
Stel: je zet op 4 groepen van 16A een verbruiker aan die 13A trekt. Dat is in totaal 52A. 20A komt dan uit je zonnepanelen en 32A uit je netaansluiting. Die 52A stroomt door 1 of meerder componenten in je meterkast. Wordt die te warm met alle gevolgen van dien. Het is een hypothetische situatie waar je wel rekening mee dient te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:21:
[...]

Stel: je zet op 4 groepen van 16A een verbruiker aan die 13A trekt. Dat is in totaal 52A. 20A komt dan uit je zonnepanelen en 32A uit je netaansluiting. Die 32A stroomt door 1 of meerder componenten in je meterkast. Wordt die te warm met alle gevolgen van dien. Het is een hypothetische situatie waar je wel rekening mee dient te houden.
In dat geval is het alleen maar gunstig dat hij dan zonnepanelen heeft. Als hij dat zou doen voordat hij panelen had, dan zou hij zijn hele meterkast al hebben opgeblazen ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Wat is het expert advies mannen? Schakel ik Essent in (3 fasen) of leg ik het bij de installateur? En wat zijn de stappen?

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:24:
[...]

In dat geval is het alleen maar gunstig dat hij dan zonnepanelen heeft. Als hij dat zou doen voordat hij panelen had, dan zou hij zijn hele meterkast al hebben opgeblazen ;)
Nee, dan was de 35A hoofdzekering eruit geklapt en was de meterkast niet te warm geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
Wat is het expert advies mannen? Schakel ik Essent in (3 fasen) of leg ik het bij de installateur? En wat zijn de stappen?
Nee, gewoon je aardlekschakelaar(s) vervangen door 40A aardlekautomaten. 3 fasen is niet nodig als je maximaal 20A opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Ik zou zeggen: wacht nog even rustig af en kijk hoeveel Ampere je panelen daadwerkelijk gaan leveren de komende tijd.
Loopt dat naar de 16A dan kan je altijd nog of een 20A automaat nemen of 3 fase aansluiting aanvragen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
[...]

Nee, gewoon je aardlekschakelaar(s) vervangen door 40A aardlekautomaten. 3 fasen is niet nodig als je maximaal 20A opwekt.
Ok, en wie vraag ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
De installateur die je meterkast veilig hoort achter te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
[...]

De installateur die je meterkast veilig hoort achter te laten...
Dat is het zonnepanelen bedrijf of net leverancier (Essent)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
Ik zou de installateur terug laten komen
Als blijkt dat er iets kapot gaat later heb je in ieder geval garantie. Ze zijn gecertificeerd dus de verzekering kan dan ook niet zeuren.
Ik heb slechte ervaringen met certificeerde bedrijven, ik zoek liever iemand die er verstand van heeft.
Maar dat vindt de verzekering dan weer niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
hremijn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:32:
[...]

Ik zou de installateur terug laten komen
Als blijkt dat er iets kapot gaat later heb je in ieder geval garantie. Ze zijn gecertificeerd dus de verzekering kan dan ook niet zeuren.
Ik heb slechte ervaringen met certificeerde bedrijven, ik zoek liever iemand die er verstand van heeft.
Maar dat vindt de verzekering dan weer niet leuk.
Wat gaat mijn exacte verhaal zijn tegen hun? Kunnen jullie me helpen dat kort en duidelijk te beschrijven? Dank alvast! Ze komen begin januari terug om de apparaten in de kast te hangen zodra ik die plank ervoor heb verwijderd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Ik zou vragen of zij zeker weten dat die 16A automaat voldoende is. Of dat het verstandig is om die te vervangen voor een zwaarder exemplaar.
En of zij een berekening hebben wat de maximaal belasting is van je zonnepanelen op je installatie.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:18:
[...]

Volgens mij heb je al lang door wat de kwaliteit is van deze installateur...
Ik denk niet dat je ze zo over een kam kunt scheren. Hier dezelfde installateur over de vloer gehad (oké, net voor de gekte....was in augustus dit jaar). Heb niets dan lof voor het installatieteam dat langs is geweest. De elektricien die erbij was heeft echt top werk geleverd.

N = 1, maar dat geldt ook de andere kant op ;)

@wvkreg . Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie.

En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel amps in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen.

Daarmee ben je klaar zolang je geen electrische auto of zware warmtepomp gaat plaatsen.

Ga je daar wel voor dan ontkom je niet aan een 3fase aansluiting (=3x25 = 75A systeem ipv het 35A systeem dat je nu hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:33:
[...]

Wat gaat mijn exacte verhaal zijn tegen hun? Kunnen jullie me helpen dat kort en duidelijk te beschrijven? Dank alvast! Ze komen begin januari terug om de apparaten in de kast te hangen zodra ik die plank ervoor heb verwijderd namelijk.
Bekijk deze video eens. Vanaf 11:20 gaat het daar over "parallelle invoeding". Misschien kent je installateur deze term. De vraag is dan: "Zijn door parallelle invoeding van de de PV de componenten in mijn meterkast nog wel toereikend? Moet bijv. mijn aardlekschakelaar niet worden vervangen door een 40A aardlekautomaat?"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-jNrqnAB3BA-5gMVLWa1n9vH0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMqTroxZPxJDjrwQZnNzsO1Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ik denk niet dat je ze zo over een kam kunt scheren. Hier dezelfde installateur over de vloer gehad (oké, net voor de gekte....was in augustus dit jaar). Heb niets dan lof voor het installatieteam dat langs is geweest. De elektricien die erbij was heeft echt top werk geleverd.

N = 1, maar dat geldt ook de andere kant op ;)

@wvkreg . Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie.

En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel amps in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen.

Daarmee ben je klaar zolang je geen electrische auto of zware warmtepomp gaat plaatsen.

Ga je daar wel voor dan ontkom je niet aan een 3fase aansluiting (=3x25 = 75A systeem ipv het 35A systeem dat je nu hebt).
Maar die 40A aardlek moet de netbeheerder doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:02:
[...]

Maar die 40A aardlek moet de netbeheerder doen toch?
Nee, de netbeheerder plaatst alleen een hoofdzekering en kWh meter. De rest is van/voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Voor de volledigheid nog even een totaal beeld van meterkast op dit moment.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZ7PmUjzebaNTysnrpjnx0-N3ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaLiWCAv6sEHfPsWQ5hjuuZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O84tX7mYrKODUHNjt3k96FeWnwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4W0151wjoG7OKcjd4Ed9nX3m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet dus Solar Concept vragen dit te doen @RichieB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@wvkreg Kan je een detailfoto maken van de bovenste twee rijen? Ik kan de typenummers niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:20:
@wvkreg Kan je een detailfoto maken van de bovenste twee rijen? Ik kan de typenummers niet lezen.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8WttuDQIM1mgpm4VHIcKIv0wh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmcooHw1GOVnnCO8HRa45nvU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@wvkreg De GACIA DH 40A (links) houdt niets tegen, maar die kan maximaal 40A schakelen. De GACIA PB8H-1C40 (rechts) is een 40A automaat. Dus die schakelt af als er meer dan 40A doorheen gaat. Al je groepen zijn beveiligd met een FL300 aardlekautomaat van 16A. Dus het hele verhaal met hoge stromen is bij jou geen groot probleem. Die komen niet (langdurig) door de GACIA PB8H-1C40 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
En dat maakt als conclusie dat ik niks hoef te doen cq. te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:56:
Alleen die schakelaar bij je panelen van 16A naar 20A.

Dan zit het oké voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik zie aan de andere kant ook nog dit zitten. Volgens mij voor de airconditioning Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OtvnKrbXLnqWCli9NeKVdKXoAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDQuwTIjsZlg66VsB7zTkDvT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UimjaqpaapcHUxnQXtaAQBHK1cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TWYToUcUOYa4sA3u6TwF9FU.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft dat nog invloed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:26
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:56:
Ik zou iig vragen:
Waarom dure 3fasecomponenten geplaatst bij een 1 fase installatie?
Scheelt je zo 100 euro oid voor alleen al het IQ relais

Vervang de 3 fase 16 A automaat op zn minst voor een 20A variant of 1 nog een stapje hoger indien dat bestaat. De hoofdzekering is tenslotte 35A.
(Of 20A met een tragere afschakel karakteristiek, als dat tenminste bestaat. Weet iemand dat?)
Dat mag dan een 1 fase automaat zijn als de installeur zich daarin kan vinden.
Alles bij hen leggen, niks opleggen 😉

Verder ken je je installatie dus als je geen grote veranderingen aan de belastingkant gaat aanbrengen hoeft er niks te smelten.
Die kans is er dan alleen bij volle zon en dan ga je meestal geen 10 straalkacheltjes inpluggen

Ergens in de zomer zal de zon vast wel mooi boven alle panelen staan.
In het ergste geval doe je er dan 1 uitschakelen als de zekering er telkens uitklapt.
Tot die tijd een mooie opbrengst lijkt me 👍😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:12:
Ik zie aan de andere kant ook nog dit zitten. Volgens mij voor de tuin lampen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft dat nog invloed?
Dat is ook een aardlekautomaat. C16 betekent: 16A met C-curve. Heeft geen invloed verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Op die aardlek automaat zitten een 2.5 kw en 5 kw airconditioning van Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:46:
Op die aardlek automaat zitten een 2.5 kw en 5 kw airconditioning van Daikin.
230V + 16A = 3680W dus die kan je niet beiden vol aanzetten. Maar.... ik denk dat vermogen van AC's nog gedeeld moet worden door de COP voordat je weet hoeveel stroom ze nodig hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
Tot die tijd ben je het eens met het advies?

Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA. Dat betekent grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren. Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8. Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.

Ik zou vragen of zij zeker weten dat die 16A automaat voldoende is. Of dat het verstandig is om die te vervangen voor een zwaarder exemplaar. En of zij een berekening hebben wat de maximaal belasting is van je zonnepanelen op je installatie.

Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie. En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel ampères in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Is dit bovenstaande mijn pad wat ik moet bewandelen met de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Installateur heeft me gebeld en me verzekerd dat het nu op 1 fase is aangesloten en ingesteld Dat is goed. Het systeem zal er nooit uitklappen ondanks dat het 20,7A kan leveren maximaal. De automaat is niet 16A zegt de installateur, het gaat om de Enphase. De automaar is een doorgeefluik volgens hem. Kortom, hij zei we zetten een 3 fase automaat om potentiele uitbreiding te facilitieren. Nu zijn fase 2 en 3 niet aangesloten.

Als ik wil uitbreiden moet ik via de netbeheerder eerst naar 3 fasen en dan kan de automaat ook op 3 fasen draaien. 16 panelen is de max voor 1 fase, zeggen ze. Er zal dus nooit sprake zijn van overbelasting, mede ook omdat de panelen oost-west liggen, maar hij zei sowieso niet mogelijk.
@RichieB @Panzer_V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:16:
[...]

Installatie handleiding van enphase zegt maximaal 13 iq7+ per AC-branch
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:04:
[...]

https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2360

Blijft misschien net aan draaien, je kunt een 16A automaat best lang met een paar A overbelasten... Maar het is gewoon niet professioneel zo.

We hoeven niet af te wachten wat het systeem in juni gaat doen. Ondanks de voorbehouden van Thomas Berger zit zijn werk heel dicht bij de waarheid.
Dit systeem gaat die hele ruime 4kW gewoon doen. En korte piek naar 4,8 sluit ik niet uit (dus kans dat velle zon na regen de 16A automaat er uit kwakt)

Wat ik zit willen zien: systeem splitsen in 2 AC takken om te voldoen aan de eisen van enphase.
Waarom? Ik weet niet of de micros 20A leuk vinden... Ik zou er niet op willen gokken... Die dingen liggen op het dak, vervangen is dus een grote klus.

De 2 AC takken elk op een "fase" aansluiten op de Q-relay / Envoy / automaat

5 aderige kabel naar meterkast.

3 fase Alamat in meterkast aangesloten op een 3 fase hoofdschakelaar die voedingszijdig is doorverbonden - de normale tussenoplossing als voorbereiding op 3 fase aansluiting

En installateur die beweerd een installatie voorbereid op 3 fase aansluiting beweerd aan te leggen dient dat dan ook volledig te doen.

Dit klinkt als excuus omdat hij geen enkelfase Q-relay en Envoy in zijn bus gelegd heeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik vind dat nogal overkill. Ik ga er van uit dat Solar Concept snapt wat ze doen / aanleggen.
Ik vraag een bevriende electricien nog wel voor een second opinion, maar jouw suggestie is erover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
wvkreg schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:58:
Ik vind dat nogal overkill. Ik ga er van uit dat Solar Concept snapt wat ze doen / aanleggen.
Ongeveer niets in dit topic doet mij denken dat Solar concept snapt wat ze doen.

Niets.

Ik heb het al genoemd, maar ik ga niet verbaast zijn als (delen van) je installatie mei-juni-juli niet overleven.
Ik vraag een bevriende electricien nog wel voor een second opinion, maar jouw suggestie is erover.
Goed plan.

Enige vraagstuk wat ik niet weet is of de envoy/relay gebrek aan fase verschil accepteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Dat klopt helemaal. In deze foto is te zien dat het een B20 is. @Panzer_V heeft dat niet goed gezien en vervolgens gingen we allemaal uit van 16A.

Storm in een glas water dus.

[ Voor 27% gewijzigd door RichieB op 25-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RichieB Mag ik de storm weer aanwakkeren?

Ik zie in de centrale meterkast alleen maar B16's en een C16 voor wat de TS denkt dat de airco is.

Dus de B20 3P is niet zo relevant; die gaat alleen af bij een voldoende zware kortsluiting die de B16 ook zal triggeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 25-12-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Ronald Dat zijn allemaal aardlek automaten die hun eigen groep beschermen. Dus die gaan uit als er meer dan 16A doorheen gaat. De PV heeft zijn eigen 20A aardlek automaat. Prima toch?

Als de afnemers (groepen met 16A aardlek automaat) niet de hele 20A gebruiken gaat het restant door de 35A hoofdzekering naar het net.

[ Voor 36% gewijzigd door RichieB op 25-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RichieB Maar die B20 zit zo te zien niet in de meterkast, dus zou ergens in de meterkast aangesloten moeten zijn op een automaat.

Een kabel door het huis direct "ongezekerd" aan de hoofdschakelaar is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Ronald We kunnen inderdaad niet zien waar de B20 op aangesloten is. Er is echter geen reden om aan te nemen dat er nog een 16A aardlek automaat tussen zit voordat de stroom bij de 35A hoofdzekering komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RichieB schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:36:
@Ronald We kunnen inderdaad niet zien waar de B20 op aangesloten is. Er is echter geen reden om aan te nemen dat er nog een 16A aardlek automaat tussen zit voordat de stroom bij de 35A hoofdzekering komt.
En dat is dus wel degelijk een reden om de storm uit het glas water te halen :-)

Die kabel tussen centrale kast en onderverdeler MOET ook gezekerd zijn in de centrale kast

[ Voor 69% gewijzigd door Ronald op 25-12-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Behalve de stupide plaatsing van de kastjes buiten de meterkast waardoor de deur niet meer open kan en de losse ethernet kabel is er niets mis. Elektrisch gezien lijkt het allemaal goed te zijn aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ronald schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:38:
[...]

En dat is dus wel degelijk een reden om de storm uit het glas water te halen :-)
Omdat jij denkt dat de elektricien de B20 voor de PV op een 16A groep heeft aangesloten ipv direct op de hoofdzekering waar hij hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RichieB schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:39:
[...]

Omdat jij denkt dat de elektricien de B20 voor de PV op een 16A groep heeft aangesloten ipv direct op de hoofdzekering waar hij hoort?
Of hij zit op een B16 - wat niet onveilig is, wel onzinnig en belachelijk... Want ik verwacht dat de installatie een 16A er uit gaat trekken.

Of hij zit ongezekerd op de hoofdaansluiting en dat mag gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ronald schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:41:
[...]

Of hij zit ongezekerd op de hoofdaansluiting en dat mag gewoon niet.
De B20 is een 20A aardlek automaat. Dus wat bedoel je met “ongezekerd”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RichieB De kabel tussen de B20 en de hoofdverdeler moet ook gewoon beveiliging hebben die niet alleen de hoofdzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Ronald Dat lijkt me een beetje overkill en niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Foto van de meterkast. Dan weet je waarom het erin plaatsen niet ging. Plank erboven wordt verwijderd en dan half januari gaat de installateur de envoy apparatuur in de meterkast plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UimjaqpaapcHUxnQXtaAQBHK1cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TWYToUcUOYa4sA3u6TwF9FU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiT8OnXzYTiUjvVXT6j10XKq0M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvsWo2uzztaQdQJgpBDhNkWj.jpg?f=fotoalbum_large

Is het dan allemaal in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RichieB schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:00:
@Ronald Dat lijkt me een beetje overkill en niet noodzakelijk.
Distributiegroep is de naam. Moet gewoon zelf afgezekerd zijn.

@wvkreg je hebt het niet makkelijk gemaakt om het netjes te doen. Persoonlijk zou ik de spaghetti minimaal eens met tie wraps saneren...

Misschien mag het zo dichtbij zonder distributiegroep, maar dat detail kun je beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 26-12-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ronald schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]

Distributiegroep is de naam. Moet gewoon zelf afgezekerd zijn.

@wvkreg je hebt het niet makkelijk gemaakt om het netjes te doen. Persoonlijk zou ik de spaghetti minimaal eens met tie wraps saneren...

Misschien mag het zo dichtbij zonder distributiegroep, maar dat detail kun je beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dat is zeker de bedoeling om te tie wrappen na de Kerst. Maar voor nu ging het er even om of de panelen, automaat en enphase apparatuur veilig en goed is aangesloten. Het mooi maken doen we of laat ik doen zodra de installateur is geweest en alles IN de kast zit. Dus recht achter waar het nu aan de buitenkant zit. Vraag is, is het nu safe en ok aangesloten en gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wat betreft de panelen: Enphase schrijft 13 micro’s per tak voor, dat is al een riante 3835VA, net boven de 16A.

Als de micro’s er niet tegen kunnen om de 20,5A die nu maximaal behaald kan worden heb je echt een probleem.

Dit is niet conform installatie handleiding Enphase - die is gewoon publiek in te zien.

Veilig wat dit betreft krijg je van mij niet op een briefje, elektrisch niet, functioneel niet.

Wat betreft de onderverdeler op korte afstand (hetzelfde geld het holec kastje voor de airco)

Het is geen direct gekoppelde groepen kast.

Of er een uitzondering is op deze korte afstand zal je moeten vragen in topic huisinstallaties, maar in principe zou een onderverdeler aan een “distributie” groep gekoppeld moeten zijn. Dit lijkt nu niet het geval.

Dit is sowieso een veiligheid risico wat mij betreft als voor de verbindende kabel zoals ik verwacht 2,5mm2 gebruikt is. In de meeste gevallen is 20A het maximum voor 2,5mm2, terwijl het alleen op 40A gezekerd is door de hoofdzekering.
In normaal bedrijf is de kabel weliswaar beperkt door de automaat in de onderverdeler/aparte kast, maar als iemand een fout maakt bij werken aan het spul dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik zal met Oost West panelen nooit die 20.5 A halen. Men zegt dat ik maximaal 18A haal in optimale condities.

Qua afstand in de breedte heb ik geen keuze in deze meterkast. Ik kan alleen omhoog bouwen ofwel laten want ik mag dat niet i.v.m. garantie en kennis 😃.

Welke verbindings kabel wordt gebruikt weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat een iso gecertificeerd bedrijf dit zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als de zon om 13:00 na een goede regenbui in mei vol door komt gaat er gewoon 4800W uit komen. Paar minuten, niet meer dan dat… gaat echt gebeuren.

Maar ik laat het rusten, ik krijg het gevoel dat je koste wat kost een positief verhaal wil horen en dat ga je van mij gewoon niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Zeker niet, ik wl een realistisch verhaal en je wordt in dit topic ook meermaals tegengesproken door @RichieB @Ronald . Dus ik wil een goed verhaal hebben voor de mannen die straks de spullen goed komen aansluiten EN ik vraag een 2nd opinion van een electricien na de feestdagen.Dat zoek ik..geen maybe scenario's en daarnaast moet ik toch kunnen vertrouwen op een bedrijf dat dagelijke Enphase aanlegt en dat hun standaard heeft verheven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik vind dat @RichieB er te makkelijk over denkt, maar de echte huisinstallatie experts hangen rond in het al genoemde topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ronald schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:09:
Wat betreft de panelen: Enphase schrijft 13 micro’s per tak voor, dat is al een riante 3835VA, net boven de 16A.
Eens. Ze hadden beter 2 groepen van 8 panelen kunnen maken en die apart naar de meterkast brengen.
Als de micro’s er niet tegen kunnen om de 20,5A die nu maximaal behaald kan worden heb je echt een probleem.
[…]
Wat bedoel je daar mee? Die 20A is een optelsom van 16 parallelle micro’s. Die leveren individueel maximaal zo’n 1,3A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
De Enphase automaat (3f) is nu in elk geval goed aangesloten.
De rest volgt aanstaande vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkApKPjFhvW3f0YalU2mNRFB4Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqWQIee3L7xdLD19vu8jKOso.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KenjMkYLxoksz6Q_tjOWBCUlQpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzzq8bZ3JQPGZzJadLuksiSn.jpg?f=fotoalbum_large

@RichieB @Ronald

[ Voor 25% gewijzigd door wvkreg op 11-01-2023 08:56 ]

Pagina: 1 2 Laatste