Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik zou iig vragen:wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:56:
En dat maakt als conclusie dat ik niks hoef te doen cq. te vragen?
Waarom dure 3fasecomponenten geplaatst bij een 1 fase installatie?
Scheelt je zo 100 euro oid voor alleen al het IQ relais
Vervang de 3 fase 16 A automaat op zn minst voor een 20A variant of 1 nog een stapje hoger indien dat bestaat. De hoofdzekering is tenslotte 35A.
(Of 20A met een tragere afschakel karakteristiek, als dat tenminste bestaat. Weet iemand dat?)
Dat mag dan een 1 fase automaat zijn als de installeur zich daarin kan vinden.
Alles bij hen leggen, niks opleggen 😉
Verder ken je je installatie dus als je geen grote veranderingen aan de belastingkant gaat aanbrengen hoeft er niks te smelten.
Die kans is er dan alleen bij volle zon en dan ga je meestal geen 10 straalkacheltjes inpluggen
Ergens in de zomer zal de zon vast wel mooi boven alle panelen staan.
In het ergste geval doe je er dan 1 uitschakelen als de zekering er telkens uitklapt.
Tot die tijd een mooie opbrengst lijkt me 👍😄
Dat is ook een aardlekautomaat. C16 betekent: 16A met C-curve. Heeft geen invloed verder.wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:12:
Ik zie aan de andere kant ook nog dit zitten. Volgens mij voor de tuin lampen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft dat nog invloed?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
230V + 16A = 3680W dus die kan je niet beiden vol aanzetten. Maar.... ik denk dat vermogen van AC's nog gedeeld moet worden door de COP voordat je weet hoeveel stroom ze nodig hebben.wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:46:
Op die aardlek automaat zitten een 2.5 kw en 5 kw airconditioning van Daikin.
[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 18:53 ]
Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA. Dat betekent grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren. Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8. Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.
Ik zou vragen of zij zeker weten dat die 16A automaat voldoende is. Of dat het verstandig is om die te vervangen voor een zwaarder exemplaar. En of zij een berekening hebben wat de maximaal belasting is van je zonnepanelen op je installatie.
Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie. En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel ampères in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen
Als ik wil uitbreiden moet ik via de netbeheerder eerst naar 3 fasen en dan kan de automaat ook op 3 fasen draaien. 16 panelen is de max voor 1 fase, zeggen ze. Er zal dus nooit sprake zijn van overbelasting, mede ook omdat de panelen oost-west liggen, maar hij zei sowieso niet mogelijk.
@RichieB @Panzer_V
Installatie handleiding van enphase zegt maximaal 13 iq7+ per AC-branchwvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:16:
[...]
16 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp Hyundai Solar 1719x1140x35mm
16 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2360Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:04:
[...]
Dan ga je in de zomer in mijn optiek ruimschoots over de 16A heen.....
Blijft misschien net aan draaien, je kunt een 16A automaat best lang met een paar A overbelasten... Maar het is gewoon niet professioneel zo.
We hoeven niet af te wachten wat het systeem in juni gaat doen. Ondanks de voorbehouden van Thomas Berger zit zijn werk heel dicht bij de waarheid.
Dit systeem gaat die hele ruime 4kW gewoon doen. En korte piek naar 4,8 sluit ik niet uit (dus kans dat velle zon na regen de 16A automaat er uit kwakt)
Wat ik zit willen zien: systeem splitsen in 2 AC takken om te voldoen aan de eisen van enphase.
Waarom? Ik weet niet of de micros 20A leuk vinden... Ik zou er niet op willen gokken... Die dingen liggen op het dak, vervangen is dus een grote klus.
De 2 AC takken elk op een "fase" aansluiten op de Q-relay / Envoy / automaat
5 aderige kabel naar meterkast.
3 fase Alamat in meterkast aangesloten op een 3 fase hoofdschakelaar die voedingszijdig is doorverbonden - de normale tussenoplossing als voorbereiding op 3 fase aansluiting
En installateur die beweerd een installatie voorbereid op 3 fase aansluiting beweerd aan te leggen dient dat dan ook volledig te doen.
Dit klinkt als excuus omdat hij geen enkelfase Q-relay en Envoy in zijn bus gelegd heeft.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik vraag een bevriende electricien nog wel voor een second opinion, maar jouw suggestie is erover.
Ongeveer niets in dit topic doet mij denken dat Solar concept snapt wat ze doen.wvkreg schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:58:
Ik vind dat nogal overkill. Ik ga er van uit dat Solar Concept snapt wat ze doen / aanleggen.
Niets.
Ik heb het al genoemd, maar ik ga niet verbaast zijn als (delen van) je installatie mei-juni-juli niet overleven.
Goed plan.Ik vraag een bevriende electricien nog wel voor een second opinion, maar jouw suggestie is erover.
Enige vraagstuk wat ik niet weet is of de envoy/relay gebrek aan fase verschil accepteren.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat klopt helemaal. In deze foto is te zien dat het een B20 is. @Panzer_V heeft dat niet goed gezien en vervolgens gingen we allemaal uit van 16A.https://tweakers.net/gallery/45777wvkreg schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:37:
De automaat is niet 16A zegt de installateur,
[…]
Storm in een glas water dus.
[ Voor 27% gewijzigd door RichieB op 25-12-2022 17:29 ]
Ik zie in de centrale meterkast alleen maar B16's en een C16 voor wat de TS denkt dat de airco is.
Dus de B20 3P is niet zo relevant; die gaat alleen af bij een voldoende zware kortsluiting die de B16 ook zal triggeren.
[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 25-12-2022 17:31 ]
Als de afnemers (groepen met 16A aardlek automaat) niet de hele 20A gebruiken gaat het restant door de 35A hoofdzekering naar het net.
[ Voor 36% gewijzigd door RichieB op 25-12-2022 17:34 ]
Een kabel door het huis direct "ongezekerd" aan de hoofdschakelaar is niet goed.
En dat is dus wel degelijk een reden om de storm uit het glas water te halen :-)RichieB schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:36:
@Ronald We kunnen inderdaad niet zien waar de B20 op aangesloten is. Er is echter geen reden om aan te nemen dat er nog een 16A aardlek automaat tussen zit voordat de stroom bij de 35A hoofdzekering komt.
Die kabel tussen centrale kast en onderverdeler MOET ook gezekerd zijn in de centrale kast
[ Voor 69% gewijzigd door Ronald op 25-12-2022 17:40 ]
Omdat jij denkt dat de elektricien de B20 voor de PV op een 16A groep heeft aangesloten ipv direct op de hoofdzekering waar hij hoort?Ronald schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:38:
[...]
En dat is dus wel degelijk een reden om de storm uit het glas water te halen :-)
Of hij zit op een B16 - wat niet onveilig is, wel onzinnig en belachelijk... Want ik verwacht dat de installatie een 16A er uit gaat trekken.RichieB schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:39:
[...]
Omdat jij denkt dat de elektricien de B20 voor de PV op een 16A groep heeft aangesloten ipv direct op de hoofdzekering waar hij hoort?
Of hij zit ongezekerd op de hoofdaansluiting en dat mag gewoon niet.
De B20 is een 20A aardlek automaat. Dus wat bedoel je met “ongezekerd”?Ronald schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:41:
[...]
Of hij zit ongezekerd op de hoofdaansluiting en dat mag gewoon niet.
Distributiegroep is de naam. Moet gewoon zelf afgezekerd zijn.RichieB schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:00:
@Ronald Dat lijkt me een beetje overkill en niet noodzakelijk.
@wvkreg je hebt het niet makkelijk gemaakt om het netjes te doen. Persoonlijk zou ik de spaghetti minimaal eens met tie wraps saneren...
Misschien mag het zo dichtbij zonder distributiegroep, maar dat detail kun je beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 26-12-2022 08:45 ]
Dat is zeker de bedoeling om te tie wrappen na de Kerst. Maar voor nu ging het er even om of de panelen, automaat en enphase apparatuur veilig en goed is aangesloten. Het mooi maken doen we of laat ik doen zodra de installateur is geweest en alles IN de kast zit. Dus recht achter waar het nu aan de buitenkant zit. Vraag is, is het nu safe en ok aangesloten en gekoppeld?Ronald schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]
Distributiegroep is de naam. Moet gewoon zelf afgezekerd zijn.
@wvkreg je hebt het niet makkelijk gemaakt om het netjes te doen. Persoonlijk zou ik de spaghetti minimaal eens met tie wraps saneren...
Misschien mag het zo dichtbij zonder distributiegroep, maar dat detail kun je beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Als de micro’s er niet tegen kunnen om de 20,5A die nu maximaal behaald kan worden heb je echt een probleem.
Dit is niet conform installatie handleiding Enphase - die is gewoon publiek in te zien.
Veilig wat dit betreft krijg je van mij niet op een briefje, elektrisch niet, functioneel niet.
Wat betreft de onderverdeler op korte afstand (hetzelfde geld het holec kastje voor de airco)
Het is geen direct gekoppelde groepen kast.
Of er een uitzondering is op deze korte afstand zal je moeten vragen in topic huisinstallaties, maar in principe zou een onderverdeler aan een “distributie” groep gekoppeld moeten zijn. Dit lijkt nu niet het geval.
Dit is sowieso een veiligheid risico wat mij betreft als voor de verbindende kabel zoals ik verwacht 2,5mm2 gebruikt is. In de meeste gevallen is 20A het maximum voor 2,5mm2, terwijl het alleen op 40A gezekerd is door de hoofdzekering.
In normaal bedrijf is de kabel weliswaar beperkt door de automaat in de onderverdeler/aparte kast, maar als iemand een fout maakt bij werken aan het spul dus niet.
Qua afstand in de breedte heb ik geen keuze in deze meterkast. Ik kan alleen omhoog bouwen ofwel laten want ik mag dat niet i.v.m. garantie en kennis 😃.
Welke verbindings kabel wordt gebruikt weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat een iso gecertificeerd bedrijf dit zou moeten kunnen.
Maar ik laat het rusten, ik krijg het gevoel dat je koste wat kost een positief verhaal wil horen en dat ga je van mij gewoon niet krijgen.
Eens. Ze hadden beter 2 groepen van 8 panelen kunnen maken en die apart naar de meterkast brengen.Ronald schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:09:
Wat betreft de panelen: Enphase schrijft 13 micro’s per tak voor, dat is al een riante 3835VA, net boven de 16A.
Wat bedoel je daar mee? Die 20A is een optelsom van 16 parallelle micro’s. Die leveren individueel maximaal zo’n 1,3A.Als de micro’s er niet tegen kunnen om de 20,5A die nu maximaal behaald kan worden heb je echt een probleem.
[…]