• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:34
afgesplitst vanaf wvkreg in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

Ik zie dit op de beheer webpage zonder in te loggen:

[Voor 83% gewijzigd door Proton_ op 21-12-2022 09:14]

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06
wvkreg schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:37:
Ok. Ik heb niks vernomen van ze. Ze zeiden dat het een paar weken zou duren. Dan wachten we nog even?

[Afbeelding]
Zo te zien hebben ze nog helemaal niets ingeregeld. Geen site voor je aangemaakt bij Enphase.
Je kan het ook eenvoudig zelf. Er is bij de Solar-Bouwmarkt een DHZ-handleiding. Ik heb nu even geen tijd om de op te zoeken. Er staat ook een link in dit topic of het topic over Enphase.
En hier even teruglezen, daar staat ook het een en ander.

PVOutput

• wvkreg
Ik neem aan dat Solar Concept dat voor me regelt.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Op het huis dat we net gekocht hebben ligt ook een enphase systeem, aangelegd door zonnemarkt.

Nu ben ik in hun systeem al overgezet als eigenaar, maar ze mailen me dat ik voor se garantie en overzetting bij enphase dat zelf moet regelen via een link, en dat zou 399 dollar kosten. En dit is dan puur voor enphase, niet voor zonnemarkt.

De link die ze sturen gaat echter naar 2solar (lijkt een tussen partij software te zijn ofzo)

Ik heb gegoogled, en zie op de site van enphase dat overzetten 149 euro kost.

Uiteraard heb ik zonnemarkt gehaald, want ik vind die link en 399 dollar maar gek. Maar heeft iemand ervaring met het overnemen van een enphase systeem?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:36
Zou ik niet doen, als de leverancier die het geleverd heeft al weet dat jij de eigenaar bent, dan zou ik het zo laten. Daar moet je ook aankloppen als er garantiezaken zijn. En zij kunnen het dan met Enphase regelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
martijn v o schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:34:
Zou ik niet doen, als de leverancier die het geleverd heeft al weet dat jij de eigenaar bent, dan zou ik het zo laten. Daar moet je ook aankloppen als er garantiezaken zijn. En zij kunnen het dan met Enphase regelen.
Maar die zeggen juist dat ik het moet overzetten ook om toegang te krijgen tot het systeem...

• wvkreg
thomasv schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:28:
[...]

Hoezo krijg? Dat moet je met het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst afstemmen. Zij zijn als installateur verantwoordelijk om voor jou een account toe te voegen.
Ok en hoe lang duurt dat normaal gesproken?

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
wvkreg schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:37:
Ok. Ik heb niks vernomen van ze. Ze zeiden dat het een paar weken zou duren. Dan wachten we nog even?

[Afbeelding]
Ik denk dat je een ander probleem hebt.
Je kijkt daar in de Envoy, dat is lokaal en staat los van een Enphase account.

Het is 9-12 aangelegd, de screenshot is van 16-12 maar er zou nog 0,0 geproduceerd zijn.
Kortom: in die week hebben je panelen nog niets gedaan!

Wat zie je daar om 12uur in de middag staan?

• wvkreg
Renkie schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat je een ander probleem hebt.
Je kijkt daar in de Envoy, dat is lokaal en staat los van een Enphase account.

Het is 9-12 aangelegd, de screenshot is van 16-12 maar er zou nog 0,0 geproduceerd zijn.
Kortom: in die week hebben je panelen nog niets gedaan!

Wat zie je daar om 12uur in de middag staan?
Ditzelfde beeld.

Ik zie ook dit op een statuspagina:

Ik kan namelijk zonder verder verificatie naar de installer pagina.

En toen :) ?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:18:
[...]

Ok en hoe lang duurt dat normaal gesproken?
Ik heb vorig jaar maart mijn panelen laten installeren en ik had de volgende dag of de dag erop de gegevens gekregen om in te loggen in de Enphase app.
Hier moet de installateur voor zorgen. Hij zorgt er ook voor dat de panelen goed ingetekend zijn op de juiste plek in de app.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:21:
[...]

Ditzelfde beeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan namelijk zonder verder verificatie naar de installer pagina.

En toen :) ?
Lees ik de statusmelding goed? Te lage spanning op 2, maar eigenlijk overal: Nameten of laten controleren.

• wvkreg
sir_knudde schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:12:
[...]

Lees ik de statusmelding goed? Te lage spanning op 2, maar eigenlijk overal: Nameten of laten controleren.
Klopt, ze hebben het zo achtergelaten. Vanwege de montage heb ik ze sowieso teruggeroepen, zie meterkast of wat er van over is. Deur kan niet meer volledig open, veel gaten etc. Op de meterkast ipv in de kast. Drama.

Deze week hebben ze beloofd langs te komen voor ''reparatie''. Dat het niet werkt weten ze nog niet.. 8)7
Ze zeiden bij oplevering dat het functioneerde.

Qua afwerking nog wel een en ander toe doen...

• mike123
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:19:
[...]

Klopt, ze hebben het zo achtergelaten. Vanwege de montage heb ik ze sowieso teruggeroepen, zie meterkast of wat er van over is. Deur kan niet meer volledig open, veel gaten etc. Op de meterkast ipv in de kast. Drama.

Deze week hebben ze beloofd langs te komen voor ''reparatie''. Dat het niet werkt weten ze nog niet.. 8)7
Ze zeiden bij oplevering dat het functioneerde.

Qua afwerking nog wel een en ander toe doen...]
Hebben die mannen niet in de gaten gehad dat de deur van de meterkast ook open kon?
Die Montage is wel heel slecht bedacht.
Die 3 fase schakelaar heb je die zelf uitgezet of hebben die mannen dat zo achter gelaten?

• wvkreg
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:29:
[...]

Hebben die mannen niet in de gaten gehad dat de deur van de meterkast ook open kon?
Die Montage is wel heel slecht bedacht.
Die 3 fase schakelaar heb je die zelf uitgezet of hebben die mannen dat zo achter gelaten?
Voor de test had ik even off/on gedaan met de ijdele hoop dat er dan iets ging werken. Maar helaas 0.0.

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
Relay staat op "open" maar moet op "closed" staan

Oh en als installatieautomaat uit staat gaat er sowieso niets gebeuren natuurlijk...

[Voor 9% gewijzigd door berend_ op 18-12-2022 13:53]

• wvkreg
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:52:
[...]

Relay staat op "open" maar moet op "closed" staan

Oh en als installatieautomaat uit staat gaat er sowieso niets gebeuren natuurlijk...
Dat kan ik allemaal niet aanpassen. Lijkt me ook iets dat de installateur hoort te doen net als login gegevens en netjes monteren.

• berend_
  • Nu online
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:55:
[...]

Dat kan ik allemaal niet aanpassen. Lijkt me ook iets dat de installateur hoort te doen net als login gegevens en netjes monteren.
Links van het 3-fasen installatieautomaat hangt het relais. Als het systeem aan is (schakelaar omhoog) gaan als het goed is op het relais groene lampjes branden, dan zul je zien dat in het overzicht op de website staat dat het relais gesloten is.
Er zit ook nog een knopje (witte cirkeltje) op het relais waarmee deze op open of gesloten kan worden gezet.

• mike123
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:07:
[...]

Links van het 3-fasen installatieautomaat hangt het relais. Als het systeem aan is (schakelaar omhoog) gaan als het goed is op het relais groene lampjes branden, dan zul je zien dat in het overzicht op de website staat dat het relais gesloten is.
Er zit ook nog een knopje (witte cirkeltje) op het relais waarmee deze op open of gesloten kan worden gezet.
Hij geeft op de status pagina ook problemen met fase 2 en 3. Maar je hebt toch maar 1 fase?
Met dat knopje op het Q relais kan je instellen dat je ook maar 1 fase hebt.
Misschien dat aanpassen en de schakelaar weer aanzetten en dan even wachten of er wat gebeurd.
Of gewoon wachten tot de installateur wel een monteur stuurt en niet dezelfde die is geweest.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
Hij geeft op de status pagina ook problemen met fase 2 en 3. Maar je hebt toch maar 1 fase?
Misschien dat aanpassen en de schakelaar weer aanzetten en dan even wachten of er wat gebeurd.
Of gewoon wachten tot de installateur wel een monteur stuurt en niet dezelfde die is geweest.
Het duurt wel even voordat het q-relay aan gaat.

En als er iemand komt misschien ook naar de ferrietring laten kijken: ik had uiteindelijk 3+3 windingen (3 heen + 3 terug) nodig om 'm als spoel te laten werken. Anders werkt hij als een weerstand en dat helpt niet zo veel om HF te filteren.

• wvkreg
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:39:
[...]

Klopt ik heb 1 fase. Ik zie het knopje niet. Moet die hierop zitten?

Apparaat links? Daar zit geen witte knop.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Test knop op Q Relay

• wvkreg
Dat is apparaat rechts dus. Als ik daar op test druk gaat de schakelaar naar beneden ofwel uit.

Andere apparaat blijft op zelfde status. Alleen de netwerkverbinding is groen. Rest uit.

[Voor 35% gewijzigd door wvkreg op 18-12-2022 20:03]

• berend_
  • Nu online
wvkreg schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

Dat is apparaat rechts dus. Als ik daar op test druk gaat de schakelaar naar beneden ofwel uit.
Dat is/zijn de test knoppen van de aardlekschakelaar.

De test knop op het relais is deze:

• wvkreg
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:03:
[...]

Dat is/zijn de test knoppen van de aardlekschakelaar.

De test knop op het relais is deze:
[Afbeelding]
Ok

[Voor 33% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 08:44]

• berend_
  • Nu online
Wachten op de zon 8)

• wvkreg

En dit?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:34
@wvkreg Spullen ophangen buiten de meterkast, stickertje over het woord TEST op de Q-Relais, Q-Relais niet werkend achterlaten. Wat een enorme prutsers dit. Ik hoop voor je dat ze de pullen netjes verplaatsen, want eerlijk gezegd zou ik ze zelf niet meer binnen laten.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:59
@wvkreg zonder voldoende licht doen de micro inverters het niet en is er geen communicatie met ze.

Maar ze zijn gedetecteerd dus dat ziet er alvast goed uit.
Er is nog wel de Power Production instelling waarmee de hele productie aan of uit gezet kan worden.
Als die uit staat wordt er niks geleverd.
Maar dat is voor morgen, als er genoeg licht is om de communicatie met de inverters te starten.

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:19
ConQuestador schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:53:
[...]

Maar die zeggen juist dat ik het moet overzetten ook om toegang te krijgen tot het systeem...
Volgens mij ben jij als huiseigenaar de systeemeigenaar die bepaald wie toegang krijgt en niet andersom. Tenminste, ik dacht gezien te hebben dat ik de leverancier uit mijn Enphase-omgeving kan gooien.

Het had mij logisch geleken als de overdracht van het account bij Enphase onderdeel was/is van de overdracht van het huis. Ik zou het via de vorige eigenaar proberen, want die kan jou gewoon toevoegen lijkt mij.

• berend_
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:26:
want eerlijk gezegd zou ik ze zelf niet meer binnen laten.
Nee, als je die plek van dat kastje achter de deur ziet, kun je beter de deur dichthouden...

@wvkreg De positie van het verdeelkastje lijkt mij niet echt geschikt. Paar keer flink tegen het kastje aan botsen met de deur en dan is het kastje stuk..

• mike123
Markappelman schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:34:
[...]

Volgens mij ben jij als huiseigenaar de systeemeigenaar die bepaald wie toegang krijgt en niet andersom. Tenminste, ik dacht gezien te hebben dat ik de leverancier uit mijn Enphase-omgeving kan gooien.

Het had mij logisch geleken als de overdracht van het account bij Enphase onderdeel was/is van de overdracht van het huis. Ik zou het via de vorige eigenaar proberen, want die kan jou gewoon toevoegen lijkt mij.
Hier staat dat het overdragen van een systeem 149 euro kost.
https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

• mike123
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:38:
[...]

Nee, als je die plek van dat kastje achter de deur ziet, kun je beter de deur dichthouden...

@wvkreg De positie van het verdeelkastje lijkt mij niet echt geschikt. Paar keer flink tegen het kastje aan botsen met de deur en dan is het kastje stuk..
Die plek is ook wel lekker dicht bij de deur, zijn ze eerder weg.
Elk normaal denkend mens had dit niet zo gemaakt. En als onwetende huiseigenaar bemoei je je ook niet
met de professionele installateur omdat zij er verstand van hebben.
Maar misschien zit de meterkast vol?

• berend_
  • Nu online
sir_knudde schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:15:
[...]
En als er iemand komt misschien ook naar de ferrietring laten kijken: ik had uiteindelijk 3+3 windingen (3 heen + 3 terug) nodig om 'm als spoel te laten werken. Anders werkt hij als een weerstand en dat helpt niet zo veel om HF te filteren.
@wvkreg En de ferrietring hangt op de verkeerde plek. Nu zit ie tussen de omvormers en de envoy 8)7

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:56

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@wvkreg , nog even los van de opmerkingen over het buiten de meterkast plaatsen van de apparatuur en het feit dat de verdeelkast binnen een paar weken kapot gaat zijn door de openslaande deur ==>

Zo te zien kan je meterkast niet meer open. Want als ik het goed zie gaat over de buitenkant van de meterkast een UTP kabel naar de Envoy. Oftewel, even snel de meterkast open doen en je rukt de Envoy van de muur.

Als je snel bij de meterkast moet ga je echt niet nadenken over het eerst afkoppelen van de UTP kabel uit de Envoy.

Laat dit alles aub verplaatsen. Dit kan echt niet en is gewoon gevaarlijk in mijn optiek.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• wvkreg
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:44:
[...]

Die plek is ook wel lekker dicht bij de deur, zijn ze eerder weg.
Elk normaal denkend mens had dit niet zo gemaakt. En als onwetende huiseigenaar bemoei je je ook niet
met de professionele installateur omdat zij er verstand van hebben.
Maar misschien zit de meterkast vol?
Ze hebben geschouwd en het paste allemaal zeide ze. Daarnaast zou de kabel door de meterkast omhoog kunnen zeiden ze bij de schouw en nu ligt hij lansg de trap met een gat in de achter muur. Ofwel de schouw was zinloos.

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:16:
@wvkreg , nog even los van de opmerkingen over het buiten de meterkast plaatsen van de apparatuur en het feit dat de verdeelkast binnen een paar weken kapot gaat zijn door de openslaande deur ==>

Zo te zien kan je meterkast niet meer open. Want als ik het goed zie gaat over de buitenkant van de meterkast een UTP kabel naar de Envoy. Oftewel, even snel de meterkast open doen en je rukt de Envoy van de muur.

Als je snel bij de meterkast moet ga je echt niet nadenken over het eerst afkoppelen van de UTP kabel uit de Envoy.

Laat dit alles aub verplaatsen. Dit kan echt niet en is gewoon gevaarlijk in mijn optiek.
Meterkast heeft een klapdeur met de split in midden dus dat zal niet gebeuren. Maar de kabel er zo doorheen heb ik aangegeven niet te accepteren en ook de montage van de units. Ik had echter 0 inspraak. Deze week komen ze het repareren,zeggen ze. Wat moet er allemaal gebeuren? Kan de Q-Relay grijze verdeel kast gewoon boven de zwarte Enphase of wat is slim?

Er is inderdaad weinig ruimte in de meterkast, maar natuurlijk had men dan tijdens de schouw moeten zeggen dat ik die plank moest laten verwijderen, dat is nl. best simpel gedaan.

• wvkreg
berend_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:56:
[...]

@wvkreg En de ferrietring hangt op de verkeerde plek. Nu zit ie tussen de omvormers en de envoy 8)7
Wat bedoel je precies?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:40:
[...]

Meterkast heeft een klapdeur met de split in midden dus dat zal niet gebeuren. Maar de kabel er zo doorheen heb ik aangegeven niet te accepteren en ook de montage van de units. Ik had echter 0 inspraak. Deze week komen ze het repareren,zeggen ze. Wat moet er allemaal gebeuren? Kan de Q-Relay grijze verdeel kast gewoon boven de zwarte Enphase of wat is slim?

Er is inderdaad weinig ruimte in de meterkast, maar natuurlijk had men dan tijdens de schouw moeten zeggen dat ik die plank moest laten verwijderen, dat is nl. best simpel gedaan.
Is het niet zo dat jij de opdrachtgever bent? Jij betaald....dus zij moeten doen wat jij zegt?

Of is het een huurwoning en heeft de woningbouw alles geregeld?

Panzer weet uit ervaring dat het erg lastig is om, ook al ben je opdrachtgever, a la moment suprème de vakmensen erop aan te spreken dat wat ze doen onacceptabel is.

[Voor 9% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 08:55]

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:53:
[...]

Is het niet zo dat jij de opdrachtgever bent? Jij betaald....dus zij moeten doen wat jij zegt?

Of is het een huurwoning en heeft de woningbouw alles geregeld?
Nee, koop woning. De electricien communiceerde niet en het was al gedaan voordat ik het doorhad. Ik moest nog gewoon werken natuurlijk en ga uit van hun professionaliteit voor de 10K investering.
Ik mocht niet met hem praten zei hij letterlijk en de ''projectleider'' was ook niet meedenkend. Vandaar nu terugkomen en hopen op verbetering.

• wvkreg
Het werkt nu wel...

Nu nog de montage en afwerking goed. Ik wacht af.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:47:
Het werkt nu wel...

Nu nog de montage en afwerking goed. Ik wacht af.

[Afbeelding]
Dan heb jij nu geen regenwolkjes boven je huis ;)

Hier slapen de panelen nog steeds. Veels te donker in de regen.

Fijn dat wij je op dit forum hebben kunnen helpen om de panelen aan de praat te krijgen. Jammerlijk dat het nodig was...daar heb je toch je installateur voor :'(

• RichieB
Wellicht ten overvloede: je installateur wilde iemand langssturen om op het "TEST" knopje van je Q-Relais te drukken. Misschien ook iets om even op je in te laten werken.. dat ze dat niet per telefoon konden troubleshooten.

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 10:11]

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:10:
[...]

Wellicht ten overvloede: je installateur wilde iemand langssturen om op het "TEST" knopje van je Q-Relais te drukken. Misschien ook iets om even op je in te laten werken.. dat ze dat niet per telefoon konden troubleshooten.
Nee, hoe kom je daarbij? Die wijsheid heb ik hier opgedaan. Zij hadden hem op 3 fasen laten staan hoewel ze weten en kunnen zien dat het 1 fase is (230V).

• RichieB
@wvkreg Ah, ik zie het nu. Het is vrijdagmiddag "opgeleverd" en voordat jij maandagochtend kon klagen heb je via dit forum zelf de oplossing gevonden. Ik dacht even dat je vrijdag al gebeld had over het niet werken van de installatie.

• wvkreg
Het werkt ja, maar de montage (op meterkast) en afwerking (kabel door de muur en over de plint langs de trap) laat nog wat te wensen over ten opzichte van de schouw en belofte. :s

[Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 10:20]

• berend_
  • Nu online
De ferrietring(en) is (zijn) om de communicatie tussen de Envoy en de omvormers te scheiden van de rest van het stroomnet. Nu zit ie precies tussen de omvormers en de Envoy. Hij moet komen waar ik de cirkel heb getekend. En moet dus ook vaker gewikkeld worden, zoals @sir_knudde al aangaf.

• hremijn
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:16:

Als het door het bedrijf van het stickertje is gedaan maakt dat niet uit, want die zijn InstallQ gecertificeerd elektromonteur.en PV leverancier.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:59
Wat anders.
Kennelijk is er een 3 fase systeem beoogd, gezien de spulletjes.
De boel is nu op 1 fase aangesloten. Was dat de bedoeling?

Die 3fase spulletjes zijn wel duurder.
En nemen méér plek in.

Ik weet niet welke micro inverters je hebt, maar 16 panelen en de zon recht boven je dak van de zomer zou toch zomaar een mooi piekvermogen kunnen opleveren bij bv de IQ7+ van 16x 295Watt = 4720 Watt
Met een stroomsterkte van 20,5 A
Ik kan niet zien wat de automaat aankan, 16 of 20A?

• wvkreg
gAzu schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:29:
Wat anders.
Kennelijk is er een 3 fase systeem beoogd, gezien de spulletjes.
De boel is nu op 1 fase aangesloten. Was dat de bedoeling?

Die 3fase spulletjes zijn wel duurder.
En nemen méér plek in.

Ik weet niet welke micro inverters je hebt, maar 16 panelen en de zon recht boven je dak van de zomer zou toch zomaar een mooi piekvermogen kunnen opleveren bij bv de IQ7+ van 16x 295Watt = 4720 Watt
Met een stroomsterkte van 20,5 A
Ik kan niet zien wat de automaat aankan, 16 of 20A?
Ik weet niet of er 3 fase is beoogd of dat dat moet voor de panelen. Ik heb hem nu zelf omgezet op de q-relais op 1 fase en het wertkt. Ik heb deze panelen en inverters:

16 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp Hyundai Solar 1719x1140x35mm
16 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus

[Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 15:18]

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ik weet niet of er 3 fase is beoogd of dat dat moet voor de panelen. Ik heb hem nu zelf omgezet op de q-relais op 1 fase en het wertkt. Ik heb deze panelen en inverters:

16 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp Hyundai Solar 1719x1140x35mm
16 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
Als ik goed kijk zit er een B16 automaat tussen. Dus te krap lijkt mij voor 16 panelen op 1 fase.

Wat vinden de experts hier? Anders moet je dit effe meenemen als ze toch langskomen.

• RobWest
Max output van een IQ7+ is 395W x 16 panelen = 6320 / 230 = 27.5A
Dus 2 fase lijkt me toch het minimum

PVOutput

• wvkreg
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
Moet ik dan de hoofdaansluiting omzetten naar 3 fase of de nieuwe Q-Relais? Ik ben geen electricien.
Want mij is geadviseerd dat ik op 1 fase kon blijven ofwel geen Essent inmenging.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:49:
[...]

Moet ik dan de hoofdaansluiting omzetten naar 3 fase of de nieuwe Q-Relais? Ik ben geen electricien.
Want mij is geadviseerd dat ik op 1 fase kon blijven ofwel geen Essent inmenging.
Wat is je aansluiting vanuit de netbeheerder? 1fase of 3fase?

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:50:
[...]

Wat is je aansluiting vanuit de netbeheerder? 1fase of 3fase?
1 fase 230V

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

25 amp of 35 amp?

• wvkreg

• RobWest
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
Foutje van mij: IQ7+ doet geen 395W maar 295.
Maar dan kom je toch nog steeds uit op 20.5A

PVOutput

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Oké, dan zie ik het zo.

Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA.

Dat betekend grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren.

Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8.

Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.

[Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 15:56]

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:56:
Oké, dan zie ik het zo.

Je hebt 16 panelen en de iQ7+ is max 295 VA.

Dat betekend grofweg dat je panelen max 20,8 A leveren.

Voor je fase is dat geen probleem, die is 35 A. Maar e.e.a. is nu afgezekerd op een 16 A automaat. Daar gaat het in mijn optiek fout. Want 16 < 20,8.

Dat zou betekenen dat op een zonnige dag je systeem eruit klapt omdat de automaat afslaat.
Ok, ik ben niet de expert. Wat is je advies?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Ik ben goed met cijfers....maar niet met adviseren van electra ;)

De huidige setup kan in mijn optiek dus niet. Maar of je zomaar een, roep eens wat 25 A automaat (bestaat dat????), mag plaatsen.....geen idee. Het lijkt mij dat er sowieso een automaat moet komen die > 20,5 à 20,8 A is.

Iemand anders op dit forum een idee? @Pazo misschien?

[Voor 12% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 15:59]

• RichieB
@wvkreg Liggen je panelen oost-west of noord-zuid? Er is waarschijnlijk een simulatie gedaan waaruit is gekomen dat 16A genoeg is. Heb je die uitkomst gezien?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:58:
@wvkreg Liggen je panelen oost-west of noord-zuid? Er is waarschijnlijk een simulatie gedaan waaruit is gekomen dat 16A genoeg is. Heb je die uitkomst gezien?
Was er niet een verschil tussen KUNNEN en MOGEN? Als de netbeheerder langskomt, dit ziet, trekt ie dan niet meteen de stekker eruit?

Ik dacht dit al meermaals voorbij gezien te hebben komen in dit/ vergelijkbare topics.

[Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 16:00]

• RobWest
Ik zelf hou er niet zo van om precies op het randje te zitten. Misschien dat het met een automaat van 20A wel kan cq. ook mag. Maar als dat bij mij thuis zit krijg ik er geen lekker gevoel van.
Als alles boven de meter toch al 3 fase is dan zou ik bij de netbeheerder een 3-fase aansluiting vragen

PVOutput

• RichieB
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Was er niet een verschil tussen KUNNEN en MOGEN? Als de netbeheerder langskomt, dit ziet, trekt ie dan niet meteen de stekker eruit?

Ik dacht dit al meermaals voorbij gezien te hebben komen.
Waarom? Als de zon zich splitst en opeens zowel vanuit het oosten als vanuit het westen maximaal gaat schijnen, wat gebeurt er dan? Dan klapt die 16A automaat er uit. Wat zou de netbeheerder dat interesseren?

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Geen uitkomst gezien nee, alleen een offerte Ze liggen oost west volgens mij.
Tekst uit offerte:

Jaarlijks ga je ongeveer 5.423 kWh opwekken met je zonnepanelen

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:01:
[...]

Waarom? Als de zon zich splitst en opeens zowel vanuit het oosten als vanuit het westen maximaal gaat schijnen, wat gebeurt er dan? Dan klapt die 16A automaat er uit. Wat zou de netbeheerder dat interesseren?
Volgens mij kom je nu op het terrein van ISO, NEN en andere certificeringen.....Ik vraag mij ook hardop af wat de verzekeringsmaatschappij doet als de boel affikt en blijkt dat er veels te veel op een aansluiting zit.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Tekst uit offerte:

[Afbeelding]
Ik zie geen grote bomen/ onhandige dakdelen/ etc.

Dan ga je in de zomer in mijn optiek ruimschoots over de 16A heen.....

[Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 19-12-2022 16:05]

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:04:
[...]

Dan ga je in de zomer in mijn optiek ruimschoots over de 16A heen.....
Die bijgeplaatste verdeler is toch 30A? Hij staat nu op 1 fase. Moet ik dat dan terugzetten naar 3 fase?
Volgens mij werkt het dan niet namelijk. Zo hadden ze het gelaten na installatie en toen werkte er niks.
Toen ik met de tip van hier op 1 fase had gezet ging het lopen.

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Tekst uit offerte:

[Afbeelding]
Wat je zoekt is de piekbelasting uit de simulatie. Je quote nu de totale geschatte jaaropbrengst.

• RichieB
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:03:
[...]

Ik vraag mij ook hardop af wat de verzekeringsmaatschappij doet als de boel affikt en blijkt dat er veels te veel op een aansluiting zit.
Waarom zou er brand ontstaan als er een 16A automaat uitklapt?

• RobWest
Als ze O-W liggen dan kan je natuurlijk nooit het maximale uit je panelen halen. Het voordeel is dat het nu de minst productieve maand is. Als je in de gaten houdt hoeveel je max amperage is die je opwekt, dan kan je zien of je richting de 16A gaat. Dan kan je altijd nog actie ondernemen.

PVOutput

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:06:
[...]

Die bijgeplaatste verdeler is toch 30A? Hij staat nu op 1 fase. Moet ik dat dan terugzetten naar 3 fase?
[...]
Nee, maar het 16A automaat moet waarschijnlijk verzwaard worden naar 20A. De kans dat je met 8x IQ7+ op oost en 8x IQ7+ op west over de 20A heen gaat is heel klein.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:06:
[...]

Volgens mij werkt het dan niet namelijk. Zo hadden ze het gelaten na installatie en toen werkte er niks.
Toen ik met de tip van hier op 1 fase had gezet ging het lopen.
Je hebt het nu goed staan om het te laten werken. Het is een 1 fase systeem dat met 3 fase componenten is aangesloten.

Idealiter laat je je huisaansluiting upgraden naar een 3fase systeem. En dan de panelen correct aansluiten op de nieuwe aansluiting.

Het omzetten van je huisaansluiting schijnt echter nogal eens te kunnen duren.

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:09:
[...]

Je hebt het nu goed staan om het te laten werken. Het is een 1 fase systeem dat met 3 fase componenten is aangesloten.

Idealiter laat je je huisaansluiting upgraden naar een 3fase systeem. En dan de panelen correct aansluiten op de nieuwe aansluiting.

Het omzetten van je huisaansluiting schijnt echter nogal eens te kunnen duren.
Waarom aanpassen naar 3 fase als ik nu het maximale al niet haal? Het aanpassen was volgens de installateur niet nodig. Ik vind de berichten nogal tegenstrijdig ofwel ik ga er van uit dat als men heeft geschouwd en de meterkast heeft bekeken dat men weet wat er moet gebeuren..

• RichieB
@wvkreg Waar je wel even op moet letten (en @Panzer_V een punt heeft mbt overbelasting) is dat je nu bij een extreme belasting van 4 groepen tegelijk je nu 20A van je panelen + 35A van je hoofdzekering zou kunnen trekken. Er stroomt dan 55A door je meterkast. Meestal is die maar bestand tegen 40A voordat er dingen gaan smelten. Dus er moet nog ergens een 40A automaat (of lager) tussen op het punt dat je panelen en de hoofdaansluiting bij elkaar komen. Bijvoorbeeld door je aardlekschakelaar te vervangen door een aardlek automaat van 40A.

[Voor 8% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 16:16]

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
@wvkreg Waar je wel even op moet letten (en @Panzer_V een punt heeft mbt overbelasting) is dat je nu bij een extreme belasting van 4 groepen tegelijk je nu 20A van je panelen + 35A van je hoofdzekering zou kunnen trekken. Er stroomt dan 55A door je meterkast. Meestal is die maar bestand tegen 40A voordat er dingen gaan smelten. Dus er moet nog ergens een 40A automaat (of lager) tussen op het punt dat je panelen en de hoofdaansluiting bij elkaar komen. Bijvoorbeeld door je aardlekschakelaar te vervangen door een aardlek automaat van 40A.
Ik vind het dan knap dat ze dit hebben geadviseerd of niet (nadat ze drie keer hier zijn geweest)?

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:17:
[...]

Ik vind het dan knap dat ze dit hebben geadviseerd of niet (nadat ze drie keer hier zijn geweest)?
Volgens mij heb je al lang door wat de kwaliteit is van deze installateur...

• RobWest
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
Is dat wel zo? Als je 20A consumeert en tegelijk 20A opwekt, dan gebeurt dat volgens mij boven je hoofdzekering. En gaat er dus per saldo niets door je meter.

PVOutput

• wvkreg
Zo staan ze niet bekend, lees de reviews..:)

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1058935/Solarconcept

[Voor 42% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 16:29]

• RichieB
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:18:
[...]

Is dat wel zo? Als je 20A consumeert en tegelijk 20A opwekt, dan gebeurt dat volgens mij boven je hoofdzekering.
Stel: je zet op 4 groepen van 16A een verbruiker aan die 13A trekt. Dat is in totaal 52A. 20A komt dan uit je zonnepanelen en 32A uit je netaansluiting. Die 52A stroomt door 1 of meerder componenten in je meterkast. Wordt die te warm met alle gevolgen van dien. Het is een hypothetische situatie waar je wel rekening mee dient te houden.

[Voor 5% gewijzigd door RichieB op 19-12-2022 16:22]

• RobWest
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:21:
[...]

Stel: je zet op 4 groepen van 16A een verbruiker aan die 13A trekt. Dat is in totaal 52A. 20A komt dan uit je zonnepanelen en 32A uit je netaansluiting. Die 32A stroomt door 1 of meerder componenten in je meterkast. Wordt die te warm met alle gevolgen van dien. Het is een hypothetische situatie waar je wel rekening mee dient te houden.
In dat geval is het alleen maar gunstig dat hij dan zonnepanelen heeft. Als hij dat zou doen voordat hij panelen had, dan zou hij zijn hele meterkast al hebben opgeblazen ;)

PVOutput

• wvkreg
Wat is het expert advies mannen? Schakel ik Essent in (3 fasen) of leg ik het bij de installateur? En wat zijn de stappen?

[Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 19-12-2022 16:25]

• RichieB
RobWest schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:24:
[...]

In dat geval is het alleen maar gunstig dat hij dan zonnepanelen heeft. Als hij dat zou doen voordat hij panelen had, dan zou hij zijn hele meterkast al hebben opgeblazen ;)
Nee, dan was de 35A hoofdzekering eruit geklapt en was de meterkast niet te warm geworden.

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
Wat is het expert advies mannen? Schakel ik Essent in (3 fasen) of leg ik het bij de installateur? En wat zijn de stappen?
Nee, gewoon je aardlekschakelaar(s) vervangen door 40A aardlekautomaten. 3 fasen is niet nodig als je maximaal 20A opwekt.

• RobWest
Ik zou zeggen: wacht nog even rustig af en kijk hoeveel Ampere je panelen daadwerkelijk gaan leveren de komende tijd.
Loopt dat naar de 16A dan kan je altijd nog of een 20A automaat nemen of 3 fase aansluiting aanvragen

PVOutput

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
[...]

Nee, gewoon je aardlekschakelaar(s) vervangen door 40A aardlekautomaten. 3 fasen is niet nodig als je maximaal 20A opwekt.
Ok, en wie vraag ik dat?

• RichieB
De installateur die je meterkast veilig hoort achter te laten...

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
[...]

De installateur die je meterkast veilig hoort achter te laten...
Dat is het zonnepanelen bedrijf of net leverancier (Essent)?

• hremijn
  • Nu online
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
Ik zou de installateur terug laten komen
Als blijkt dat er iets kapot gaat later heb je in ieder geval garantie. Ze zijn gecertificeerd dus de verzekering kan dan ook niet zeuren.
Ik heb slechte ervaringen met certificeerde bedrijven, ik zoek liever iemand die er verstand van heeft.
Maar dat vindt de verzekering dan weer niet leuk.

• wvkreg
hremijn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:32:
[...]

Ik zou de installateur terug laten komen
Als blijkt dat er iets kapot gaat later heb je in ieder geval garantie. Ze zijn gecertificeerd dus de verzekering kan dan ook niet zeuren.
Ik heb slechte ervaringen met certificeerde bedrijven, ik zoek liever iemand die er verstand van heeft.
Maar dat vindt de verzekering dan weer niet leuk.
Wat gaat mijn exacte verhaal zijn tegen hun? Kunnen jullie me helpen dat kort en duidelijk te beschrijven? Dank alvast! Ze komen begin januari terug om de apparaten in de kast te hangen zodra ik die plank ervoor heb verwijderd namelijk.

• RobWest
Ik zou vragen of zij zeker weten dat die 16A automaat voldoende is. Of dat het verstandig is om die te vervangen voor een zwaarder exemplaar.
En of zij een berekening hebben wat de maximaal belasting is van je zonnepanelen op je installatie.

PVOutput

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:18:
[...]

Volgens mij heb je al lang door wat de kwaliteit is van deze installateur...
Ik denk niet dat je ze zo over een kam kunt scheren. Hier dezelfde installateur over de vloer gehad (oké, net voor de gekte....was in augustus dit jaar). Heb niets dan lof voor het installatieteam dat langs is geweest. De elektricien die erbij was heeft echt top werk geleverd.

N = 1, maar dat geldt ook de andere kant op ;)

@wvkreg . Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie.

En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel amps in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen.

Daarmee ben je klaar zolang je geen electrische auto of zware warmtepomp gaat plaatsen.

Ga je daar wel voor dan ontkom je niet aan een 3fase aansluiting (=3x25 = 75A systeem ipv het 35A systeem dat je nu hebt).

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:33:
[...]

Wat gaat mijn exacte verhaal zijn tegen hun? Kunnen jullie me helpen dat kort en duidelijk te beschrijven? Dank alvast! Ze komen begin januari terug om de apparaten in de kast te hangen zodra ik die plank ervoor heb verwijderd namelijk.
Bekijk deze video eens. Vanaf 11:20 gaat het daar over "parallelle invoeding". Misschien kent je installateur deze term. De vraag is dan: "Zijn door parallelle invoeding van de de PV de componenten in mijn meterkast nog wel toereikend? Moet bijv. mijn aardlekschakelaar niet worden vervangen door een 40A aardlekautomaat?"

• wvkreg
Panzer_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ik denk niet dat je ze zo over een kam kunt scheren. Hier dezelfde installateur over de vloer gehad (oké, net voor de gekte....was in augustus dit jaar). Heb niets dan lof voor het installatieteam dat langs is geweest. De elektricien die erbij was heeft echt top werk geleverd.

N = 1, maar dat geldt ook de andere kant op ;)

@wvkreg . Ik zou ze vragen om die 16A automaat bij je panelen sowieso te vervangen door een 20A versie.

En als je idd nergens een 40A aardlekautomaat hebt, bescherming tegen te veel amps in je systeem (theoretisch 20A + 35A = dingen gaan smelten), dan zou ik ze vragen dat ook te plaatsen.

Daarmee ben je klaar zolang je geen electrische auto of zware warmtepomp gaat plaatsen.

Ga je daar wel voor dan ontkom je niet aan een 3fase aansluiting (=3x25 = 75A systeem ipv het 35A systeem dat je nu hebt).
Maar die 40A aardlek moet de netbeheerder doen toch?

• RichieB
wvkreg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:02:
[...]

Maar die 40A aardlek moet de netbeheerder doen toch?
Nee, de netbeheerder plaatst alleen een hoofdzekering en kWh meter. De rest is van/voor jezelf.

• wvkreg
Voor de volledigheid nog even een totaal beeld van meterkast op dit moment.

Ik moet dus Solar Concept vragen dit te doen @RichieB ?

• RichieB
@wvkreg Kan je een detailfoto maken van de bovenste twee rijen? Ik kan de typenummers niet lezen.

• wvkreg
RichieB schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:20:
@wvkreg Kan je een detailfoto maken van de bovenste twee rijen? Ik kan de typenummers niet lezen.
Bij deze:

• RichieB
@wvkreg De GACIA DH 40A (links) houdt niets tegen, maar die kan maximaal 40A schakelen. De GACIA PB8H-1C40 (rechts) is een 40A automaat. Dus die schakelt af als er meer dan 40A doorheen gaat. Al je groepen zijn beveiligd met een FL300 aardlekautomaat van 16A. Dus het hele verhaal met hoge stromen is bij jou geen groot probleem. Die komen niet (langdurig) door de GACIA PB8H-1C40 heen.

• wvkreg
En dat maakt als conclusie dat ik niks hoef te doen cq. te vragen?
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee