Je favoriete automatisering op de frontpage

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 12:06
Mijn favoriete (en in totaal meest uigebreide) automatisering is het versturen van een bericht en/of geluidsfragment naar een Google Cast device (een Google Nest Hub bijvoorbeeld) waarbij dan achteraf de muziek die afspeelde hervat wordt.

Helaas is het met Google Cast niet mogelijk om een snapshot te maken zoals dat bij Sonos wel kan, dus daarom heb ik in eerste instantie een script gemaakt wat het huidige volume en wat wordt afgespeeld opslaat, en na de onderbreking weer hervat. Door de afgelopen jaren heb ik dat elke keer weer verbeterd, en vorig jaar heb ik er een automatisering aan toegevoegd die luistert naar het event waarbij de media naar het Cast Device gestuurd wordt, en dan zelf het script triggert (om het weer ontopic te brengen). Dit alles heb ik eind vorig jaar ondergebracht in een package, welke hier op mijn GitHub repo te vinden is:
https://github.com/TheFes...ions/packages/google_cast

Buiten resumen kun je het ook gebruikt om de state van je Google Cast devices bijvoorbeeld als je van huis gaat op te slaan, en alles weer te hervatten als je thuis komt, of te bepalen aan welk Google Cast device je een vraag gesteld hebt, zodat je gericht naar de juiste speaker een TTS kunt sturen.

Buiten dat heb ik nog wat andere interessante automations:

Als de deurbel gaat (deze is met een ESP slim gemaakt) wordt er een notificatie gestuurd. Maar als het geluid uit staat (`s avonds na 19u) dan knippert de lamp bij de voordeur als feedback voor de persoon die aanbelt, en knipperen de lampen binnen die op dat moment aan staan (nouja een selectie). Daarbij gaat ook de Shield op pauze.
Verder wordt er op verjaardagen een customized TTS verstuurd inclusief roltoetergeluidjes
https://github.com/TheFes...all/doorbell_actions.yaml

Een package met automation/input_selects/template sensor waarmee ik voor mijn domme vaatwasser op basis van een plug met power metering notificaties kan sturen wanneer de vaatwasser klaar is en een inschatting kan maken hoe lang het nog duurt op basis van het ingestelde programma
https://github.com/TheFes...kages/dishwasher_end.yaml

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn favorieten zijn kleine simpele automatiseringen:

1) Als het stroomverbruik van mijn wasmachine of droger onder een bepaald niveau komt worden er berichten verstuurd naar de telefoons. Als tenminste één persoon thuis is, wordt er een via een aantal nest/google-apparaten omgeroepen dat er iets aan gedaan dient te worden. De melding wordt elke minuut herhaald totdat de deur van de wasruimte is geopend.

2) Elke ruimte in mijn huis is voorzien van nest mini’s en hubs. Aangezien het volume van Google Cast-apparaten niet meer als groep kan worden ingesteld (om juridische redenen), heb ik een oplossing gemaakt in Home Assistant om dit weer mogelijk te maken. Ik heb een input_number helper gemaakt met 10 stappen van 0.1, 0.2, 0.3 tot 1.0. Wanneer ik deze waarde verander van iets naar iets, wordt er een automatisering geactiveerd die het volume van al mijn cast-apparaten instelt op de nieuwe waarde van de input_number. Gecentraliseerde volumeregeling is terug! Ik kan dit doen via een digitale interface, maar ik heb ook een Hue tap-dail op dit input_nummer aangesloten. Dus mijn tap dail veranderd het volume in plaats van de helderheid van lichten. Sowieso doet die tap dail van alles in mijn huis behalve lampen aansturen 😉

3) Alle lichten in mijn huis worden voornamelijk bestuurd door automatiseringen. Mijn lichten gaan aan op basis van beweging en lichtniveau en gaan uit op basis van afwezigheid (radar) in de meeste kamers. Maar soms wil ik gewoon dat de lichten aan (of juist uit) blijven. Elke ruimte heeft een Philips Hue dimmer en als ik lang op de aan/uit-knop druk, schakelen de lichten in die kamer over op handmatige bediening totdat ik er weer lang op druk (of wanneer mijn nachtelijke opruimproces een groot aantal helpers reset, waaronder deze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:19

Eraser127

Nijkerk

Wasmachine status en melding
Op basis van x-vermogen voor de duur van x-minuten wordt de status van de wasmachine op het dashboard veranderd van Uit naar Bezig naar Klaar. Op wisseling van Bezig naar Klaar wordt er een notification verstuurd naar mij als ik "HOME" ben. De vrouw vindt het nog niet zo boeiend ;(

My Discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheFes
Nog een leuke van mij, we hebben aan een kapotte graafmachine van de kringloop (maar liefst 50 cent voor betaald) een lamp gemaakt voor op de slaapkamer van onze zoon.
Door middel van een input_datetime helper kun je instellen wanneer hij uit bed mag, dan wordt de lamp groen. Een X aantal minuten daarvoor (in te stellen via een input_number helper) wordt hij oranje, en gaat hij langzaam steeds feller. In die periode mag hij zelf wat lezen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIAZsvPAsM5OKdYr5-MAOKOo_Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF8MXc24LQvm8HdnEkmI7Vv9.jpg?f=fotoalbum_large

https://github.com/TheFes...eplight_orange_green.yaml

Hiervoor maak ik ook gebruik van een eigen transition script waarmee je ook lampen die dat niet ondersteunen langzaam aan kunt laten gaan (en ook kleurtemperatuur langzaam kunt veranderen)

Transition script + helper script
https://github.com/TheFes...al/transition_lights.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:37
Eraser127 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:33:
De vrouw vindt het nog niet zo boeiend ;(
Komt (hopelijk) vanzelf. Mijn vrouw begon aan me te vragen of ik kon zien of de wasmachine/droger klaar was, zodat ze niet onnodig naar zolder hoefde te lopen. En uiteindelijk wilde ze toch gewoon zelf een melding krijgen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
barrymossel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Komt (hopelijk) vanzelf. Mijn vrouw begon aan me te vragen of ik kon zien of de wasmachine/droger klaar was, zodat ze niet onnodig naar zolder hoefde te lopen. En uiteindelijk wilde ze toch gewoon zelf een melding krijgen... :)
Hier precies hetzelfde! De rest van het slimme huis was niet nodig voor haar, maar nu we het hebben maakt ze er gretig gebruik van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 17:50
Leuk topic! Zag het helaas vandaag voor het eerst ...

Ik heb een CO2-gestuurde ventilatie op mijn kantoor en slaapkamer, waarbij de ventilator traploos wordt aangestuurd. Zodra de concentratie boven 650 ppm komt gaat 'ie op 30% draaien (dan hoor je nog niks, en langzamer heeft geen zin). Met een PID regeling houdt hij de concentratie in de praktijk onder de 800 ppm.
De ventilator gaat ook draaien als in de betreffende ruimte het licht brandt (gedetecteerd met een shelly i3, via MQTT doorgegeven).

Ik gebruik CO2 sensoren en ventilatoren die met een 0-10V signaal werken; meten en sturen gaat met een Mitsubishi Alpha-2 plc. Via Node-red lees ik hem uit, zodat ik in Home Assistant mooie plaatjes kan presenteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN8CiZtqHqNKJ76Kchc0HlyElX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhFX3kop7byVRVYYrOkIjJ2Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JW te R op 25-01-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeedie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-05 12:20
Mijn favoriete automation is simpel maar heel fijn: als ik wakker wordt gaat her en der licht aan, maar veel belangrijker, mijn koffieapparaat gaat aan.

Het wakker worden wordt door mijn Apple Watch gedetecteerd, via shortcuts op mijn telefoon wordt gecontroleerd of ik thuis ben (want ik ben de enige koffiedrinker thuis) en daarna gaat een signaal naar mijn domotica systeem om e.e.a. aan te zetten.

Als ik eenmaal in de keuken arriveer, is het apparaat op temperatuur en is mijn kopje voorverwarmd. Van alle automatisering die ik heb is dit de laatste die ik zou willen missen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sinds kort deurbel smart gemaakt ESP met relais er tussen. Nu kunnen we de deurbel “uit” zetten als de kleine slaapt. Via OpenHAB krijgen we dan instant notificatie op telefoon en Apple Watch.
Moet alleen nog iets maken zodat de aanbeller weet dat we het “gehoord” hebben.

Wasmachine heb ik sinds 2013 al smart gemaakt op basis van stroomverbruik, erg fijn.

Heb een kast voor de kattenbak gemaakt met bewegingsmelder en deursensor. Bij elk bezoek komt er een melding waarbij het aantal bezoekjes sinds laatste schoonmaak wordt vermeld. Zo zorgen we dat de bak dus altijd schoon genoeg blijft voor onze katten :)

Mijn center speaker van onze 5.1 surround set zit in een gesloten tv meubel. Als ik het deurtje openklap dan laat ik OpenHAB de receiver instellen dat de center mee doet, en andersom weer uit. Alleen bij series/films klap ik die open, normale tv kijken we zonder de center erbij.

[ Voor 56% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:03:
Sinds kort deurbel smart gemaakt ESP met relais er tussen. Nu kunnen we de deurbel “uit” zetten als de kleine slaapt. Via OpenHAB krijgen we dan instant notificatie op telefoon en Apple Watch.
Lamp in de gang aan laten springen (mits er iemand thuis is) en na 1 min weer uit laten gaan tenzij er beweging is gedetecteerd?

Zoiets ;) ?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

MisteRMeesteR schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Lamp in de gang aan laten springen (mits er iemand thuis is) en na 1 min weer uit laten gaan tenzij er beweging is gedetecteerd?

Zoiets ;) ?
Ja goeie, en dan wel alleen als een van ons thuis is (via Unifi binding detectie van iPhone op de wifi), anders is het lullig als een pakketbezorger maar blijft wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:03:

Wasmachine heb ik sinds 2013 al smart gemaakt op basis van stroomverbruik, erg fijn.

Heb een kast voor de kattenbak gemaakt met bewegingsmelder en deursensor. Bij elk bezoek komt er een melding waarbij het aantal bezoekjes sinds laatste schoonmaak wordt vermeld. Zo zorgen we dat de bak dus altijd schoon genoeg blijft voor onze katten :)
Ik laat de buitenlamp knipperen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Ik laat de buitenlamp knipperen
"Hee wat gek, alsof door kortsluiting de lamp knippert bij bellen".
Lijkt mij nu niet een oplossing die snel begrepen wordt. Licht in de hal aan is dan "logischer" wellicht (maar instant?), want als iemand open komt doen zou die natuurlijk ook het licht daar aan doen.

V.w.b eigen automatiseringen. Load cells onder het bed en automatisch spot boven het bed aan doen als ik op bed zit. Ga ik 's avonds in bed liggen (al dan niet na eerst zitten) gaat de verlichting vanzelf "uit" (/fade out over X minuten).
's morgens vroeg het omgedraaide. Op basis van wekker op telefoon gaat even daarvoor de verlichting al aan etc. Als ik de kamer verlaat en op de "lichtschakelaar" bij de deur druk, of als er geen beweging meer is nadat de deur geopend is na 2 minuten "niet in bed te zijn" (lees: na aankleden, maar niet na bv even naar WC lopen) gaat de verlichting uit, radio uit, rolluik open etc.

Bureaustoel heb ik een drukmatje onder het "kussen" geplaatst (op AliExpress te vinden voor autostoelen). Draadjes gesoldeerd aan een (magneet)contact sensor. Als ik nu aan het bureau ga zitten gaat onmiddellijk de verlichting aan (en als "backup" energie monitoring van de monitor, als de monitor een "hoog" verbuik heeft voor 1 minuut hetzelfde. Dus als PC aan, maar niet in gebruik, was dan kan ik die wel nog even uit zetten zonder dat meteen de verlichting aan het bureau aan gaat).

Mijn Nvidia Shield heeft een standby verbruik van blijkbaar bijna 7W. Intussen zit die op een slimme stekker. Aangezien die meteen opstart als die stroom krijgt en alle (CEC) apparatuur inschakelt moet ik de stroom dus "just in time" aan zetten. Dit opgelost door te kijken naar de versterker. Als die op de Media Player input wordt gezet wordt de stekker ingeschakeld.
Daarnaast pas ik het volume van de versterker automatisch aan op basis van de input. 's morgens staat deze aan op een zacht volume, door de dag kan die harder (/normaal volume) bij Spotify of internet radio wordt die automatisch op 20 gezet als die zachter stond, bij de media speler input al op 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52

BoGu5

hmmmz

TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:48:
Nog een leuke van mij, we hebben aan een kapotte graafmachine van de kringloop (maar liefst 50 cent voor betaald) een lamp gemaakt voor op de slaapkamer van onze zoon.
Door middel van een input_datetime helper kun je instellen wanneer hij uit bed mag, dan wordt de lamp groen. Een X aantal minuten daarvoor (in te stellen via een input_number helper) wordt hij oranje, en gaat hij langzaam steeds feller. In die periode mag hij zelf wat lezen ofzo.

[Afbeelding]

Hiervoor maak ik ook gebruik van een eigen transition script waarmee je ook lampen die dat niet ondersteunen langzaam aan kunt laten gaan (en ook kleurtemperatuur langzaam kunt veranderen)

Leuke!

Ik heb een vergelijkbaar iets gedaan in nodered. Het is een ikea lampan met schakelaar, die nog wel eens uitgezet wil worden als meneer het licht zat is. De laatste gewenste state schrijf ik dus weg naar een variabele om terug te kunnen halen als de lamp weer aan gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJRJywfEp0Otsfomiqxx3MeS0PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM8Kbm1HHYI2bQGP3J1X7pYq.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
[{"id":"b23deea6a36d1c85","type":"inject","z":"a767177796c55fc3","name":"Weekend 7:30","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"30 07 * * 6,0","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":160,"y":340,"wires":[["505fb454c299c7fd"]]},{"id":"d7f87ac07acac537","type":"inject","z":"a767177796c55fc3","name":"5:00","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"00 05 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":130,"y":140,"wires":[["2f25e5925cc9fa77"]]},{"id":"1a90d9e362df760c","type":"inject","z":"a767177796c55fc3","name":"01:00","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":1130,"y":280,"wires":[["cd112ea2fa1de07b"]]},{"id":"e6f196082d05d358","type":"inject","z":"a767177796c55fc3","name":"Doordeweeks 6:45","props":[{"p":"topic","vt":"str"},{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"45 06 * * 1,2,3,4,5","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":170,"y":260,"wires":[["2eb4a3099cd883be"]]},{"id":"23cddc546cd96b9b","type":"inject","z":"a767177796c55fc3","name":"19:00","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"00 19 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":140,"y":200,"wires":[["2f25e5925cc9fa77"]]},{"id":"2f93e290b6ecb68d","type":"change","z":"a767177796c55fc3","name":"","rules":[{"t":"set","p":"seppstoplicht","pt":"flow","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1460,"y":100,"wires":[[]]},{"id":"505fb454c299c7fd","type":"function","z":"a767177796c55fc3","name":"Blauw 1%","func":"const payload = {};\npayload.domain = \"light\";\npayload.service = \"turn_on\";\npayload.data = {\n    entity_id: \"light.sepp_stoplicht\",\n\tbrightness: \"1\",\n\ths_color: [224.579,83.922]\n};\nmsg = { payload: payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":370,"y":340,"wires":[["2f93e290b6ecb68d","d62fc4ce7a5f87a8","231dd4b8571043af"]]},{"id":"2703512f19a4c378","type":"change","z":"a767177796c55fc3","name":"Herstel status","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"seppstoplicht","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":820,"y":580,"wires":[["d62fc4ce7a5f87a8"]]},{"id":"d62fc4ce7a5f87a8","type":"api-call-service","z":"a767177796c55fc3","name":"","server":"4071b05c.b197c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"","service":"","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":[],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":1210,"y":560,"wires":[[]]},{"id":"9f8c8de491dcde19","type":"function","z":"a767177796c55fc3","name":"Groen 1%","func":"const payload = {};\npayload.domain = \"light\";\npayload.service = \"turn_on\";\npayload.data = {\n    entity_id: \"light.sepp_stoplicht\",\n\tbrightness: \"1\",\n\ths_color: [90.118,100]\n};\nmsg = { payload: payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":750,"y":340,"wires":[["2f93e290b6ecb68d","d62fc4ce7a5f87a8","c3f8b0247e636bab"]]},{"id":"cd112ea2fa1de07b","type":"function","z":"a767177796c55fc3","name":"Doe lamp uit","func":"const payload = {};\npayload.domain = \"light\";\npayload.service = \"turn_off\";\npayload.data = {\n    entity_id: \"light.sepp_stoplicht\",\n};\nmsg = { payload: payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":1390,"y":340,"wires":[["d62fc4ce7a5f87a8","2f93e290b6ecb68d"]]},{"id":"2eb4a3099cd883be","type":"function","z":"a767177796c55fc3","name":"Geel 100%","func":"const payload = {};\npayload.domain = \"light\";\npayload.service = \"turn_on\";\npayload.data = {\n    entity_id: \"light.sepp_stoplicht\",\n\tbrightness: \"255\",\n\ths_color: [44.69,56.863]\n};\nmsg = { payload: payload };\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":750,"y":260,"wires":[["2f93e290b6ecb68d","d62fc4ce7a5f87a8","c3f8b0247e636bab"]]},{"id":"2f25e5925cc9fa77","type":"function","z":"a767177796c55fc3","name":"Rood 1%","func":"const payload = {};\npayload.domain = \"light\";\npayload.service = \"turn_on\";\npayload.data = {\n    entity_id: \"light.sepp_stoplicht\",\n\tbrightness: \"1\",\n\ths_color: [0,100]\n};\nmsg = { payload: payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":740,"y":160,"wires":[["2f93e290b6ecb68d","d62fc4ce7a5f87a8"]]},{"id":"735677f9274df304","type":"trigger-state","z":"a767177796c55fc3","name":"Reset als hij de lamp uitgezet heeft met de knipper","server":"4071b05c.b197c","version":2,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityid":"light.sepp_stoplicht","entityidfiltertype":"exact","debugenabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"previous_state","propertyValue":"old_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"unavailable"}],"inputs":0,"outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"state_type":"str","enableInput":false,"x":470,"y":580,"wires":[["2703512f19a4c378"],[]]},{"id":"231dd4b8571043af","type":"trigger","z":"a767177796c55fc3","name":"","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"payl","duration":"3","extend":true,"overrideDelay":false,"units":"min","reset":"STOP","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":1,"x":570,"y":340,"wires":[["9f8c8de491dcde19"]]},{"id":"c3f8b0247e636bab","type":"trigger","z":"a767177796c55fc3","name":"","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"payl","duration":"1","extend":true,"overrideDelay":false,"units":"hr","reset":"STOP","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":1,"x":1110,"y":340,"wires":[["cd112ea2fa1de07b"]]},{"id":"5797bccd067538b8","type":"ha-device","z":"a767177796c55fc3","name":"Sepp button pressed","server":"4071b05c.b197c","version":0,"debugenabled":false,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"inputs":0,"deviceType":"trigger","device":"2bf88f25bd14311d4e480fd0b9be6d37","event":{"device_id":"2bf88f25bd14311d4e480fd0b9be6d37","domain":"deconz","platform":"device","type":"remote_button_short_press","subtype":"","metadata":{}},"capabilities":[],"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":150,"y":460,"wires":[["be4b194cd27db628"]]},{"id":"e6bc4af1a9cfc2ea","type":"debug","z":"a767177796c55fc3","name":"debug 3","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":620,"y":460,"wires":[]},{"id":"be4b194cd27db628","type":"trigger","z":"a767177796c55fc3","name":"","op1":"1","op2":"0","op1type":"str","op2type":"str","duration":"15","extend":false,"overrideDelay":false,"units":"s","reset":"","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":2,"x":350,"y":460,"wires":[["e6bc4af1a9cfc2ea","82b514ca857e1627"],[]]},{"id":"82b514ca857e1627","type":"api-call-service","z":"a767177796c55fc3","name":"","server":"4071b05c.b197c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"toggle","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.konijn"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":490,"y":500,"wires":[[]]},{"id":"4071b05c.b197c","type":"server","name":"Home Assistant","version":2,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30}]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:19:
[...]

"Hee wat gek, alsof door kortsluiting de lamp knippert bij bellen".
Lijkt mij nu niet een oplossing die snel begrepen wordt. Licht in de hal aan is dan "logischer" wellicht (maar instant?), want als iemand open komt doen zou die natuurlijk ook het licht daar aan doen.
Ik heb er tot nu toe alleen maar positieve feedback op gehad, dus denk dat dat wel mee valt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barrymossel
Deze vindt m'n vrouw wel fijn: ik lees altijd in bed en val na een minuut of vijf in slaap. Normaliter doe ik dan dus het nachtlampje niet uit. Maar nu geeft m'n Galaxy Watch door wanneer ik slaap en doet dan automatisch het nachtlampje uit. Werkt erg goed! Vanochtend nog wakker geworden met de e-reader in bed en lamp uit!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 10:47
Simpel, maar nog niet teruggelezen: onze (puber) kinderen vergeten geregeld de garagedeur dicht te doen als ze thuis komen.
Daar een deur-sensor op gezet. Als de deur 10 minuten openstaat cast Home Assistant een spraakbericht naar Google Nest Hub: 'de garagedeur staat nog open'.
Het zijn pubers, dus na 20 minuten nog een keer op hoger volume: 'de garagedeur staat nog steeds open, wil je dat je fiets wordt gejat?'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12
Led balk boven kookplaat aan

We hebben een Bora inductie kookplaat, die niet smart is. Maar al mn verlichting in de keuken en huiskamer gaat op beweging. Het is echter zonde om ook de ledstrip boven de kookplaat aan te doen als er niet gekookt wordt.
Dus ik heb een aqara temp/pressure sensor in het afzuigkanaal geplaatst. Als de afzuiging aangaat, gaat ook de druk omlaag. De druk wordt vergeleken met een andere sensor in huis, en als de delta boven bepaalde waarde komt is de kookplaat aan en gaat het licht aan. Onder bepaalde waarde istie weer uit en kan dat licht paar minuten later ook weer uit.

Bijkomend voordeel is dat ook de draaiuren kan bijhouden en een herinnering krijg wanneer het filter vervangen moet worden (na 150u ongeveer).

Ontkalker zoutniveau

Via esphome en distance meter kan ik het zoutniveau in onze ontkalker bepalen. Wanneer deze onze 50 procent zakt krijg ik een notificatie dat ik zout moet bijvullen. Ik kan dan aangeven dat ik dat heb gedaan, en dan wordt er 1 zak van de voorraad afgehaald. Zakt de zoutzakkenvoorraad (mooi Scrabble woord) onder 1 dan krijg ik een notificatie met weblink om 4 nieuwe te bestellen. Na bevestiging dat ik heb besteld gaat de voorraad weer naar 4. (Zolang de bestelling aankomt gaat dit goed :P).

Vaatwasser
We hebben wel een 'smart' vaatwasser en hij heeft een vaatwasmiddel voorraad. Deze start elke nacht om 2u en houdt bij hoeveel cycles er gedraaid zijn. Na x cycles is het vaatwasmiddel op, krijg ik notificatie en als ik bevestig dat ik dat ding heb vervangen gaat er 1 van de voorraad af. Zakt deze onder 2 krijg ik ook hier notificatie en kan ik weer 6 nieuwe bestellen en wordt dit weer bij de voorraad opgeteld.
Ook krijg ik na 60 cycles een herinnering dat de vaatwasser een onderhoudscycle moet draaien.

WTW koeling
Ik regel de wtw helemaal zelf op basis van vochtigheid en co2. Maar de meest nuttige is toch wel detecteren wanneer de bypass opengaat (alsin buiten kouder dan binnen, alleen in de zomer) en dan de wtw op de hoogste stand zetten. Dit zorgt voor net een beetje extra koeling in de hete zomers!
Wel pas aan na 730, want het maakt best herrie :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MvandeK
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat leuk, ik deel ook graag mijn favoriete automatiseringen:

Wasmachine
Net als vele anderen heb ik ook een aantal zaken rondom mijn wasmachine geautomatiseerd.

Mijn wasmachine piept namelijk slechts één keer wanneer het wasprogramma is afgerond. Daardoor is het aantal keer voorgekomen dat ik de was niet tijdig uit de wasmachine heb gehaald. Om dat probleem op te lossen, heb ik in Home Assistant een hele routine ontwikkeld.

Op basis van stroommeting met behulp van een smart plug, maar ook rekening houdend met eventueel startuitstel, wordt bijgehouden wat het stroomverbruik van de wasmachine is om uiteindelijk een melding te versturen wanneer het wasprogramma is afgelopen. Die melding wordt met een instelbare interval herhaald, totdat ik de deur van de wasmachine open.

Om te kunnen vaststellen of de deur is geopend is, er een Aqara deursensor bevestigd op de deur van de wasmachine en Home Assistant leest daarvan de staat uit. Er is geen mogelijkheid om deze melding uit te schakelen, dus ik moet echt naar de wasmachine toe om dit te stoppen.

De automatiseringen van de wasmachine zijn hier te vinden: https://github.com/mvande...tomations/wasmachine.yaml

Software updates
Ik ben gek op updates en met Home Asisstant monitor ik een aantal Github repositories (linkje). Wanneer er een update is dan wil ik daarvan een melding ontvangen, maar er zijn een paar controlepunten ingebouwd.

Zo zijn updates voor release candidates niet interessant - aangemerkt als prerelease op Github, en voor de firmware van mijn Zigbee stick wil ik ook een specifieke controle uitvoeren, dus wanneer daaraan wordt voldaan dan mag de melding verstuurd worden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
- id: 6c2bd0ff-ea5e-475e-9cfc-5e56d4db9112
  alias: "Melding: Software update beschikbaar"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id:
        - sensor.home_assistant_core
        - sensor.home_assistant_supervisor
        - sensor.home_assistant_os
        - sensor.afvalwijzer
        - sensor.dsmr_reader
        - sensor.nextcloud
        - sensor.caddy
        - sensor.z_stack_firmware
      not_from:
        - "unavailable"
        - "unknown"
        - "none"
      not_to:
        - "unavailable"
        - "unknown"
        - "none"
  mode: queued
  condition:
    - alias: "Stuur alleen een notificatie wanneer zowel de oude als nieuwe staat bekend zijn."
      condition: template
      value_template: "{{ (trigger.from_state.state and trigger.to_state.state)|length != 0 }}"
    - alias: "Stuur geen notificaties bij prereleases. Is er geen veld prerelease aanwezig, dan altijd 'True'"
      value_template: >-
        {{ iif(trigger.to_state.attributes.prerelease is defined,
        is_state_attr(trigger.entity_id, 'prerelease', false),
        'True') }}
    - alias: "Aparte check voor de Z-Stack coordinator firmware."
        {{ iif(trigger.entity_id == 'sensor.z_stack_firmware',
        iif('coordinator' in states('sensor.z_stack_coordinator_firmware')),
        'True') }}
  action:
    - alias: "Stuur een notificatie over de software update"
      service: notify.iphone_12
      data:
          {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} heeft een update.
          Nieuw: {{ trigger.to_state.state }}.
          Oud: {{ trigger.from_state.state }}.
        data:
          subtitle: "Update beschikbaar!"
          tag: "{{ trigger.entity_id }}"

Naast deze automatiseringen zijn er nog tal van anderen die het leven een stukje makkelijker maken.

Fotografie voor beginners | Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Mijn favoriete automatisering is ook de meest uitgebreide:
Ik heb een (grote) zonneboiler, die wordt gevoed door buiscollectors op het dak, een hout-CV kachel en een L/W warmtepomp.
De besturing wordt uitgevoerd met een Mitsubishi Alpha-2 (dezelfde die ook mijn ventilatie regelt).
Als er warmtevraag is levert een pompgroep met mengklep water van exact de gevraagde temperatuur op de aanvoerleiding; pas als de buffer is uitgeput wordt de warmtepomp aangesproken.

Bediening vindt plaats met een Honeywell Evohome Opentherm zoneregeling, die denkt met een gasketel te onderhandelen. Voor degene die aan de thermostaat zit maakt het niet uit waar de warmte vandaan komt.

Ook hier is een koppeling met Node-Red en Home Assistant voor de plaatjes, bijvoorbeeld om te kunnen zien hoeveel kWh er nog aanwezig is in de buffer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47Hq17AbZ1VmxqGf7OAQ3H3MihQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Pw2CeGwreb8Zfw4GDL1amwQ.png?f=user_large

Deze installatie is nu 10 jaar actief en heeft me al duizenden Euro's bespaard. En met de huidige energieprijzen tikt 70% besparing extra lekker aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimmybram
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 10:33
Low battery notification

Dit is zeker mijn favoriete automation! :D
Dit maakt een notificatie aan in home assisant voor alle entities die minder dan 25% batterij hebben.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Low battery notification
description: Sends a notification when a battery of an entity is empty or almost empty.
use_blueprint:
  path: sbyx/low-battery-level-detection-notification-for-all-battery-sensors.yaml
  input:
    threshold: 25
    exclude:
      entity_id:
        - sensor.sm_g973f_battery_level
        - sensor.ipad_battery_level
        - sensor.in2023_battery_level
        - sensor.1_woonkamer_battery
        - sensor.ne2213_battery_level
        - sensor.1_kantoor_boven_battery
        - sensor.2_kantoor_beneden_battery
        - sensor.2_keuken_battery
        - sensor.sm_x700_battery_level
        - sensor.ne2213_battery_level_2
    actions:
      - service: notify.persistent_notification
        data:
          title: A battery is running low!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:28
ERMAWG schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:01:
Simpel, maar nog niet teruggelezen: onze (puber) kinderen vergeten geregeld de garagedeur dicht te doen als ze thuis komen.
Daar een deur-sensor op gezet. Als de deur 10 minuten openstaat cast Home Assistant een spraakbericht naar Google Nest Hub: 'de garagedeur staat nog open'.
Het zijn pubers, dus na 20 minuten nog een keer op hoger volume: 'de garagedeur staat nog steeds open, wil je dat je fiets wordt gejat?'
Daarop voortgeborduurd: ik heb een Meross garagedeuropener geïnstalleerd, werkt o.a. met Homekit. Die detecteert vanzelf wanneer de garagedeur te lang openstaat, indien gewenst kan dan automatisch dicht. Ook kun je automatiseren deur dicht waneer niemand thuis (op basis van locatie iPones) of openen wanneer je thuiskomt (in bereik wifi). Meross stuurt bovendien notificaties bij elke deuractie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de geïnteresseerden een direct linkje naar de HA blueprint en discussie: Low battery level detection & notification for all battery sensors

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Edit: Code open source en wat uitleg hier: GENETX in "Home Assistant - Show je setup"

Ik zie al een paar leuke automations langskomen hier :) . Ik heb er ook 4 om te delen.
Runlevels
In plaats van scenes maak ik gebruik van "runlevels". Op basis daarvan kunnen automations gemakkelijk afgestemd worden op het feit of ik thuis ben, slaap, of weg ben bijvoorbeeld. De runlevels zijn daarmee een constante factor en geen eenmalige activatie. De runlevels:
1. Weg (vakantiemodus)
2. Afwezig
3. Slapen
4. Thuis
5. Media
6. Movie

Zo zal bij het ondergaan van de zon en het actief zijn van de Movie runlevel automatisch het licht slechts gedimd (theater mode) aan gaan in plaats van vol. Of worden meldingen niet naar de chromecasts gestuurd indien runlevel <= 3. Runlevels worden zoveel mogelijk op basis van observaties uit sensoren geactiveerd.
Thermostaat Agenda Override
Zelf heb ik een Nefit Easy slimme thermostaat met klokprogramma. Doorgaans is dat ook de modus waarin deze staat als ik thuis ben of in de "Omgevign" ben. Die laatste doe ik met een 50km radius zone om mijn huis om te zorgen dat de CV toch aan slaat om het huis voor te verwarmen. Pas als ik buiten de 50km radius kom gaat de thermostaat naar handmatige bediening met een lager setpoint. Je kan dat als een vakantiemodus zien.

Maar het mooiste is toch wel de override. Ik heb Home Assistant aan mijn agenda gekoppeld, waarin ik een "thermostaat" agenda heb. Hierin kan ik afspraken maken met een getal, wat dus het setpoint is. Als er een agenda item van de agenda "thermostaat" actief is, dan wordt het klokprogramma overgeschreven door het ingestelde setpoint uit de agenda. Op die manier kan ik bij het maken van een afspraak al gelijk ook de thermostaat inplannen zonder dat ik het klokprogramma steeds moet aanpassen.

De automation zit in mijn AppDaemon code (hier zie je ook de runlevel en een algehele automation enable langskomen)
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import const

class KlimaatApp(hass.Hass):
    def initialize(self):
        self.temp_heating = 19.0
        self.temp_away = 17.0
        self.listen_state(self.agenda_changed, "calendar.thermostaat")

def agenda_changed(self, entity, attribute, old, new, kwargs):  
        if self.get_state(const.auto) == "on":
            if new == "on":
                try:
                    tempSet = float(self.get_state("calendar.thermostaat", attribute="message"))    
                    self.call_service("climate/set_temperature", entity_id = "climate.nefit_nefit", temperature=tempSet)
                    self.call_service("climate/set_preset_mode", entity_id = "climate.nefit_nefit", preset_mode="Manual")
                except: 
                    self.call_service("climate/set_temperature", entity_id = "climate.nefit_nefit", temperature=self.temp_away)
                    self.call_service("climate/set_preset_mode", entity_id = "climate.nefit_nefit", preset_mode="Manual")
            else:
                rl = int(float(self.get_state("input_number.runlevel")))
                if rl >= const.rlSleep:
                    self.call_service("climate/set_preset_mode", entity_id = "climate.nefit_nefit", preset_mode="Clock")
Laagste prijzen algoritme
Niet echt een automation, maar wel iets handigs. Sinds ik een dynamisch tarief heb wil ik gebruik kunnen maken van lage prijzen. Daarom heb ik een script wat de prijzen (en ook CO2) als input neemt. Daarnaast heb ik een vector met gemiddelde verbruik per kwartier voor mijn witgoed. Door een simpele exhaustive search kan ik dan het goedkoopste of duurzaamste moment vinden en ook gelijk berekenen wat een wasje kost en de bijbehorende uitstoot (zie afbeelding onderaan). De optimale starttijd wordt weergeven, net als een aantal uren om de was mee uit te stellen zodat ik dat direct op mijn apparatuur kan invullen :*)

Ik ben de code nog aan het finetunen voor ik een hele rits online wil gooien, een oudere versie kun je hier al vinden:
GENETX in "Home Assistant - Show je setup"

Helaas is momenteel de gCO2eq/kWh voorspelling van Zonneplan stuk :( Toen het wel werkte zag je ook duidelijk verschil dat laagste prijs != duurzaamste:

Edit: Zonneplan geeft me weer een CO2 voorspelling O+
Slimme witgoed
En bovenstaande kan ik nog een niveau hoger tillen. Waar mijn wasmachine en droger in een "pauze" modus blijven na het ontnemen van de stroom, gaat mijn vaatwasser netjes door met zijn werk als de stroom er weer op gezet wordt! Dus dat kunnen we mooi slim maken met een powerplug er tussen :) .

Daarvoor heb ik een input toegevoegd waar ik de starttijd en datum in kan vullen (zie figuur hieronder). Met de knoppen daarboven kan ik direct de optimale starttijd overnemen. Als ik de "Smart Start"-functie activeer dan zal deze bij en vermogenspiek de schakelaar van de poweplug uit zetten na 15 seconden. Dat geeft mij tijd om nog het programma in te geven. Ik had liever gehad dat ik een mooie piek na het starten zou kunnen detecteren, maar het aanzetten van de vaatwasser trekt een te hoge piek zodat ik deze niet kan onderscheiden van de echte "operationele" modus van de vaatwasser. Dus 15 seconden it is.

Vanaf dan gaat er een timer lopen met de ingegeven tijd. Op dat moment springt de schakelaar weer op aan en hervat de vaatwasser zijn taak waar deze dus nog maar amper aan toe is gekomen. Onlangs heb ik daarmee al een vaatwas gedaan om kwart over 3, het goedkoopste moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQZr1rCHwBAjXDMzydKBe5tXHn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fln3GpKXBnVmdnYHzibHsdrQ.png?f=user_large

Code hoop ik binnenkort breder te delen. Dit is pas de afgelopen dagen geschreven en ben nog bugs aan het wegwerken :+

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 12-02-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GENETX schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:24:
Runlevels
In plaats van scenes maak ik gebruik van "runlevels". Op basis daarvan kunnen automations gemakkelijk afgestemd worden op het feit of ik thuis ben, slaap, of weg ben bijvoorbeeld. De runlevels zijn daarmee een constante factor en geen eenmalige activatie. De runlevels:
1. Weg (vakantiemodus)
2. Afwezig
3. Slapen
4. Thuis
5. Media
6. Movie

Zo zal bij het ondergaan van de zon en het actief zijn van de Movie runlevel automatisch het licht slechts gedimd (theater mode) aan gaan in plaats van vol. Of worden meldingen niet naar de chromecasts gestuurd indien runlevel <= 3. Runlevels worden zoveel mogelijk op basis van observaties uit sensoren geactiveerd.
Zoiets heb ik ook, alleen dan in tweeën gesplitst. Twee input_selects, een voor "dagcyclus" (Slapen => Ontwaken => Overdag => Gaan slapen) en een voor activiteit (Geen (/afwezig), Beweging, PC, TV, ...). De dagcyclus wijzig ik automatisch op basis van bv de wekker op telefoon (Slapen => Ontwaken), de eerder vermelde bed sensor (in bed leggen tijdens "Gaan slapen"? => "Slapen"), en andere inputs (beweging op slaapkamer na half 11? => Gaan slapen; Knop bij het bed zet hem naar de volgende, dus ik kan ook vanuit bed met een druk op de knop Slapen => Ontwaken doen (bv in het weekend als de wekker veel later staat en ik in 99% van de gevallen gewoon wakker ben)). Deze select gebruik ik vervolgens weer als trigger voor allemaal losse automations. Bv bij => Ontwaken de "wake up lights" aan, radio aan, bij warm weer het rolluik al een stuk(je) open voor frisse lucht. En bij => Slapen andersom, rolluik dicht als dat nog (gedeeltelijk) open is, verlichting "uit" (transition) etc.

En hetzelfde idee dan met de "activiteit". De PC activiteit wordt geactiveerd op basis van sensor in bureaustoel of door verbruik van de monitor en activeert bv de scene waarbij spot boven bureau feller brand. TV kijken doe ik alleen via Nvidia Shield dus die dient als input voor de "TV" activiteit waarbij bv weer een andere scene voor de verlichting geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, ik zit nog een beetje in de knoei met activiteiten inderdaad. Wellicht dat ik dat idee van je nog eens overneem :) . De meeste activiteiten zijn dan meer binary, maar wel een constante in plaats van een eenmalige actie.

Media gaat bij mij voornamelijk op basis van Kodi (als de video < 1:15 dan serie (Media) else film. Voor mijn computerruimte/thuiskantoor ping ik mijn PC. De overgangen zoals ontwaken met een knop vindt ik ook een mooie voor in het weekend. Nu heb ik nog een wekker op basis waarvan mijn eigen wake-up light script met vogelgeluidjes in het bos actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:59
Leuk, zulke topics. Meestal zie je ideetjes voorbij komen waarvan je denkt: "Dat kan bij mij ook al zonder extra hardware, moet het alleen even toevoegen".

De leukste/beste zijn opvallend vaak de simpelste. Maar wel meteen met de hoogste WAF. Kwestie van goed opletten wat er als onhandig wordt bestempeld.

Gekoppelde wasmachine/droger meldingen
Wasmachine en droger meldingen zijn volgens mij zo'n beetje de Hello World van domotica, maar kunnen ook nog een beetje evolueren ;)
Hier ooit begonnen met slimme stekkers er tussen. Onder een bepaald wattage kreeg je dan een Telegram bericht dat de wasmachine of droger klaar was. En de stekker uitschakelen na zoveel seconden (dingen gebruiken iets van 5W in standby- waarom?), zodat wel het slot er af is. Tot iemand riep: "Moet je wel alsnog weten of de ander het andere apparaat in gebruik heeft of niet." Sinds die tijd zeggen de meldingen welk apparaat klaar is en wat de status van het andere apparaat is. Sindskort ook de kWh teller in de berichten toegevoegd. Daaruit bleek al snel dat een keer extra centrifugeren veel goedkoper en sneller is dan meteen in de droger flikkeren.

Printer aan als er iets in de queue staat
Printen hier maar een paar keer per jaar. Printer staat op zolder. Vroeger moesten we eerst daarheen, printer aanzetten, terug, opdracht geven, terug, printje ophalen, en weer terug. Nu wordt de printer d.m.v. een slimme stekker aan of uit gezet op basis van de shared queue op de pc waar domotica op draait (uit met een paar minuten vertraging, omdat queue leeg niet meteen betekent dat het uit het geheugen van de printer weg is - maar meestal zetten we handmatig de stekker uit als we het printje ophalen).

Lamp stuk?
Heel eenvoudig toe te voegen als je toch al een slimme schakelaar geplaatst hebt. Als een lamp aan gezet wordt na 10 seconden kijken of minimaal 80% van het verwachte vermogen wordt gebruikt en zo niet een bericht sturen dat de lamp stuk is. Waarom 80%? Soms zijn er maar 1 of 2 filament draadjes stuk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 17:33

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Topicstarter
Ik heb verzocht om de punaise uit het topic te halen, wat er nu staat zal ik zoveel mogelijk verwerken in het artikel. Iedereen bedankt, ik heb persoonlijk al best wat inspiratie opgedaan uit de bijdragen.

Overigens hoeft dit niet te betekenen dat het topic nu dood mag bloeden, ik vermoed dat hier naar aanleiding van het artikel nog wel wat mensen komen rondneuzen op zoek naar meer toffe ideeën, dus hoe meer hoe beter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 09:15
@Ora et Labora wil je de ETA automatisering delen? Deze is interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12
CodeBaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:40:
@Ora et Labora wil je de ETA automatisering delen? Deze is interessant
Eerste automatisering, deze zet een boolean aan om de Waze-sensor te updaten. Deze wil ik niet 24x7 laten updaten ivm belasting en logs. Bij het verlaten van het huis door mij of m'n vrouw, gaat deze aan en als we thuiskomen, weer uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: Waze-schakelaar-update
description: ""
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: person.x
    zone: zone.home
    event: leave
    id: wazeupdatex
    event: enter
    id: wazeupdatexdisable
    entity_id: person.y
    id: wazeupdatey
    id: wazeupdateydisable
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: wazeupdatex
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: input_boolean.waze_update_x
      - conditions:
            id: wazeupdatey
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
              entity_id: input_boolean.waze_y_update
      - conditions:
            id: wazeupdatexdisable
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
      - conditions:
            id: wazeupdateydisable
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
mode: single

Een automatisering met deze ingeschakelde boolean:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Waze-update-sensor-x
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.waze_update_x
    to: "on"
action:
  - repeat:
      until:
        - condition: state
          state: "off"
      sequence:
        - service: homeassistant.update_entity
          target:
            entity_id: sensor.waze_x
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 3
            seconds: 0
            milliseconds: 0

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Waze-update-sensor-y
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.waze_y_update
action:
  - repeat:
      until:
      sequence:
          target:
            entity_id:
              - sensor.waze_y
        - delay:
            minutes: 0
            seconds: 3

Een automatisering om de ETA te activeren binnen een bepaalde tijd bij het verlaten van mijn werklocatie in mijn geval en bij het verlaten van de werklocatie van de vrouw of als ik de knop (boolean) "ETA handmatig verzenden" activeer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: Waze-send-ETA
trigger:
    zone: zone.werk
    id: sendetax
    zone: zone.ywerk
    id: sendetay
    zone: zone.halverwege
    id: sendetahalverwege
    entity_id:
      - input_boolean.waze_send_eta_manual
    id: sendetaxmanual
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: sendetax
          - condition: time
            after: "15:00:00"
            before: "19:00:00"
            weekday:
              - mon
              - tue
              - wed
              - thu
              - fri
        sequence:
          - service: script.send_eta
      - conditions:
            id: sendetay
        sequence:
          - service: script.eta_send_y
      - conditions:
            id: sendetahalverwege
          - condition: or
            conditions:
                after: "16:00:00"
                before: "19:00:00"
                weekday:
                  - mon
                  - tue
                  - wed
                  - thu
                  - fri
                entity_id: input_boolean.waze_send_eta_manual
                state: "on"
        sequence:
          - service: script.eta_send_halverwege
      - conditions:
            id: sendetaxmanual
        sequence:
          - service: script.send_eta

Script wat aangeroepen wordt: (voor de vrouw en voor de optie "halverwege" is het hetzelfde idee maar dat lijkt mij wel duidelijk).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: eta-send
sequence:
    target:
      entity_id: sensor.waze_x
  - delay:
      seconds: 10
  - service: notify.telegram
    data:
        x is rond {{now().strftime("%H:%M")}} vertrokken en over ongeveer {{
        states('sensor.waze_x') }} minuten thuis.
  - delay:
      seconds: 2
  - service: notify.telegram_y
    data:
        X {{now().strftime("%H:%M")}} vertrokken en over
        ongeveer {{ states('sensor.waze_x') }} minuten thuis.
  - delay:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
      entity_id: media_player.woonkamermini
  - delay:
      seconds: 1
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.woonkamermini
        X is rond {{now().strftime("%H:%M")}} vertrokken en over
        ongeveer {{ states('sensor.waze_x') }} minuten thuis.
      language: nl

Hoogstwaarschijnlijk kan dit alles 3x zo kort of beter echter ben ik slechts een amateur die wat verzint en het werkt. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:27
@OlafWeijers Jammer genoeg had ik dit helemaal gemost, hopelijk niet te laat, hier is mijn bijdrage:

Mijn meest favoriete, gebruikte en meest uitgebreide automatisering is toch wel het aansturen van de verlichting. Hierbij maak ik gebruik van Node-Red waarbinnen de verschillende automatiserings regels gedefinieerd zijn en zigbee2mqtt.
- Verlichting in de woonkamer / keuken wordt automatisch ingeschakelt wanneer de gemeten licht sterkte onder een bepaald niveau komt, uitgeschakelt wanneer deze weer boven een bepaald nivea komt.
- Wanneer de verlichting is ingeschakeld en de tv word aangezet dan dimt deze.
- Tussen 23.00 uur en 7 .00 uur schakelt de verlichting automatisch uit wanneer de tv, versterker en Sonos speakers uit staan en er 10 minuten geen beweging is waargenomen.
- Bij het betreden van de woonkamer in de nacht gaat de verlichting automatisch aan voor minimaal 10 minuten en schakelt automatisch weer uit wanneer er geen beweging meer is waargenomen, versterker, sonos speakers en tv uit staan.
- Spots in het plafond bij het kookeiland worden in de eerste instantie gedimd ingeschakeld (sfeer verlichting), bij het betreden hiervan gaan ze feller branden als je iets uit de keuken wilt pakken (werk verlichting). Na een aantal minuten geen beweging (gemeten door een bewegingssensor onder de plint van de keuken) word de verlichting weer gedimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
rorie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
@OlafWeijers Jammer genoeg had ik dit helemaal gemost, hopelijk niet te laat, hier is mijn bijdrage:

Mijn meest favoriete, gebruikte en meest uitgebreide automatisering is toch wel het aansturen van de verlichting. Hierbij maak ik gebruik van Node-Red waarbinnen de verschillende automatiserings regels gedefinieerd zijn en zigbee2mqtt.
- Verlichting in de woonkamer / keuken wordt automatisch ingeschakelt wanneer de gemeten licht sterkte onder een bepaald niveau komt, uitgeschakelt wanneer deze weer boven een bepaald nivea komt.
- Wanneer de verlichting is ingeschakeld en de tv word aangezet dan dimt deze.
- Tussen 23.00 uur en 7 .00 uur schakelt de verlichting automatisch uit wanneer de tv, versterker en Sonos speakers uit staan en er 10 minuten geen beweging is waargenomen.
- Bij het betreden van de woonkamer in de nacht gaat de verlichting automatisch aan voor minimaal 10 minuten en schakelt automatisch weer uit wanneer er geen beweging meer is waargenomen, versterker, sonos speakers en tv uit staan.
- Spots in het plafond bij het kookeiland worden in de eerste instantie gedimd ingeschakeld (sfeer verlichting), bij het betreden hiervan gaan ze feller branden als je iets uit de keuken wilt pakken (werk verlichting). Na een aantal minuten geen beweging (gemeten door een bewegingssensor onder de plint van de keuken) word de verlichting weer gedimd.
Zou je de NR willen delen?
Heb wel wat geautomatiseerde verlichting maar niet zo uitgebreid als ik dit lees

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:15

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Zeker ja! Is leuk geworden

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 17:33

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Topicstarter
Dankjewel! Maar jullie vooral _/-\o_ bedankt _/-\o_ voor de hele toffe input. Fijn dat jullie zo uitgebreid de moeite en tijd hebben genomen om je ideeën te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 02:36
JW te R schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:24:
Leuk topic! Zag het helaas vandaag voor het eerst ...

Ik heb een CO2-gestuurde ventilatie op mijn kantoor en slaapkamer, waarbij de ventilator traploos wordt aangestuurd. Zodra de concentratie boven 650 ppm komt gaat 'ie op 30% draaien (dan hoor je nog niks, en langzamer heeft geen zin). Met een PID regeling houdt hij de concentratie in de praktijk onder de 800 ppm.
De ventilator gaat ook draaien als in de betreffende ruimte het licht brandt (gedetecteerd met een shelly i3, via MQTT doorgegeven).

Ik gebruik CO2 sensoren en ventilatoren die met een 0-10V signaal werken; meten en sturen gaat met een Mitsubishi Alpha-2 plc. Via Node-red lees ik hem uit, zodat ik in Home Assistant mooie plaatjes kan presenteren.

[Afbeelding]
Welke CO2 sensoren gebruik je? :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Deze

[ Voor 85% gewijzigd door JW te R op 25-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 15:46
Dit zijn wel mijn favorieten :-)

Jaren geleden begonnen met HA, toen was mijn eerste automation:
Mijn auto alvast voor te verwarmen, alleen op een doordeweekse dag, als in mijn agenda een afspraak buiten de deur staat en de buiten temp lager is dan 3 graden.

Later toegevoegd:
MV automatisch inschakelen o.b.v. de luchtvovhtigheid in de badkamer.

En recent toegevoegd:
ESP8266 aan de deurbel gehangen. Indien er op de bel gedrukt wordt, dan wordt er een videu snapshot van de afgelopen 25sec gestuurd naar mijn HA-app en wordt het camera beeld op de tabled aan de muur (richting de voordeur) getoond. Is de chime van de bel handmatig uitgezet of op een bepaald tijdstip, dan wordt er een text-to-speech afgespeeld op de sonos en klinkt er een vrolijk deuntje.

En deze must-have:
Mijn HA en toebehoren hangen allemaal aan een UPS. indien de stroom uitvalt wordt er snel een backup gemaakt en deze wordt weggeschreven op mijn NAS. En ik krijg hier een notificatie van.

En voor wat inzicht in verbruik:
Op de laatste dag van de maand krijg ik een appie met daarin het totale verbruik en de kosten van: water, gas en elektra. zeer handig.

En dan nog de stemmetjes in huis:
Er wordt omgeroepen wanneer welke container aan de weg gezet moet worden.Er wordt omgeroepen wanneer de boodschappen worden bezorgd, en belangerijker.... wanneer het laatste moment is waarop nog boodschappen toegevoegd kunnen worden.. Wanneer de wasmachine klaar is, of de vaatwasser, of er een lekkage is bij de wasmachine of vaatwasser

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
MvandeK schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:37:
Wanneer er een update is dan wil ik daarvan een melding ontvangen
[...]
Ik gebruik daar changedetection.io voor in een Docker container. Die laat ik bepaalde pagina's in de gaten houden voor wijzingen. Ik heb de downloadpagina's van firmware updates erin zitten (router, switch etc), maar ook om producten in de gaten te houden zodat je kan toeslaan als het in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09-2024

RMU

Code hoop ik binnenkort breder te delen. Dit is pas de afgelopen dagen geschreven en ben nog bugs aan het wegwerken :+
Ben benieuwd hoe je dat met de vaatwasser gemaakt hebt, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
ThinkPad schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Ik gebruik daar changedetection.io voor in een Docker container. Die laat ik bepaalde pagina's in de gaten houden voor wijzingen. Ik heb de downloadpagina's van firmware updates erin zitten (router, switch etc), maar ook om producten in de gaten te houden zodat je kan toeslaan als het in de aanbieding is.
Die is handig! Laat ik nou ook Docker hebben draaien.

Is dit ook met Home Assistant te koppelen?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Slinkos schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Die is handig! Laat ik nou ook Docker hebben draaien.

Is dit ook met Home Assistant te koppelen?
Zeker, je kan een persistant notification aan laten maken:

https://github.com/caronc/apprise/wiki/Notify_homeassistant

(apprise is de notification library die changedetection.io gebruikt, in het tabblad "notifications" van je change detect.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 12:33
Ladon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:47:
...

3) Alle lichten in mijn huis worden voornamelijk bestuurd door automatiseringen. Mijn lichten gaan aan op basis van beweging en lichtniveau en gaan uit op basis van afwezigheid (radar) in de meeste kamers. Maar soms wil ik gewoon dat de lichten aan (of juist uit) blijven. Elke ruimte heeft een Philips Hue dimmer en als ik lang op de aan/uit-knop druk, schakelen de lichten in die kamer over op handmatige bediening totdat ik er weer lang op druk (of wanneer mijn nachtelijke opruimproces een groot aantal helpers reset, waaronder deze).

...
Welke sensor is die radar? Ik zoek een aanwezigheidssensor ipv motion sensor, maar ik vind niet direct iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RMU schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat met de vaatwasser gemaakt hebt, ziet er goed uit!
@RMU ik heb al eens wat gedeeld: GENETX in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Helaas kwam ik door wat Zigbee2Mqtt probleempjes nog niet toe aan het delen van de definitieve code. Mochten er specifieke vragen zijn, dan denk ik graag mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeBaker
@baffel Ik heb zojuist deze https://zigbee.blakadder.com/Tuya_ZY-M100-S.html besteld van Ali. Binnenkort zal ik de ervaringen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:24
rorie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
Hoe los je dan op dat als de verlichting is ingeschakeld natuurlijk je licht-sensor een pak hogere waarde gaat meten? Dus uitschakelen "als het boven een bepaald niveau komt" ? Hoe dan ?
Da's een soortgelijk probleem vb bij een erg bewolkte dag kan het binnen best donker worden, je zou dus een lampje aandoen (geen probleem) maar het uitschakelen is nu wat lastiger want je meting is niet meer objectief natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jvanhambelgium ligt eraan waar je je lichtintensiteit meet. Doe je dat met een sensor die beschenen wordt door je lamp, dan werkt het inderdaad niet.

Ik gebruik een sensor die buiten in de tuin hangt (Hue outdoor bewegingssensor, meet ook lux). Die meet perfect de lichtsterkte buiten en wordt natuurlijk niet beïnvloed door lampen die binnen inschakelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
jvanhambelgium schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Hoe los je dan op dat als de verlichting is ingeschakeld natuurlijk je licht-sensor een pak hogere waarde gaat meten? Dus uitschakelen "als het boven een bepaald niveau komt" ? Hoe dan ?
Da's een soortgelijk probleem vb bij een erg bewolkte dag kan het binnen best donker worden, je zou dus een lampje aandoen (geen probleem) maar het uitschakelen is nu wat lastiger want je meting is niet meer objectief natuurlijk.
Bedankt voor je reactie, de locatie van de lichtsensor is erg belangrijk in dit geval. Deze mag dus niet in de buurt van een lamp zijn die door deze zelfde sensor word in of uitgeschakelt. Daarnaast moet de drempel om de verlichting in te schakelen een stukje hoger liggen dan de uitschakel waarde drempel (Hysterese).

Als lichtsensor gebruik ik de Xiaomi GZCGQ01LM, deze zit zo dicht mogelijk bij het raam en word nauwelijk beinvloed door ingeschakelde verlichting. Verlichting word hier in de woonkamer en keuken ingeschakelt wanneer de lichtsensor minder dan 46 lux meet en ingeschakelt als deze weer boven de 56 komt. Deze waardes kunnen natuurlijk nogal verschillen per woonkamer. Dit is gewoon een kwestie van proberen en bijstellen waar nodig. Door dit grote verschil tussen de in en uitschakel drempel gaat dit ook met een bewolke dag prima. In de praktijk werkt dat hier al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Baffel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Welke sensor is die radar? Ik zoek een aanwezigheidssensor ipv motion sensor, maar ik vind niet direct iets.
Als radar zou je de Aqara presence detector FP1 kunnen gebruiken, word ondersteund door zigbee2mqtt. Volgens mij is er recent ook een nieuwe versie uitgekomen de FP2 die zelfs meerdere personen teglijk kan waarnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladon
  • Niet online
Baffel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Zoals rorie ook al aangaf: Aqara presence detector FP1. Ze zijn officieel niet te koop in Nederland maar wel verkrijgbaar via AliExpress. Niet goedkoop maar zijn redelijk goed in waarvoor ze bedoeld zijn. Niet elke FP1 werkt evengoed als de andere. Het is soms nodig om per apparat verschillend te bepalen hoe gevoelig deze ingesteld dient te worden om 'false positives' te voorkomen.

Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Laatst online: 10-04 11:42
Ora et Labora schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:23:
ETA
Als ik van het werk weg rij tussen 16:00-19:00, krijgt m'n vrouw een Telegram app hoe laat ik vertrokken ben en over hoelang ik thuis ben, file-informatie meegerekend. Tevens roept de Google-speaker dit in huis ook om zodat de kinderen het ook weten.
Ben ik halverwege de route ben, gebeurt dit nogmaals met uiteraard nieuwe file-informatie.
Ook is de tijd 16:00-19:00 te bypassen door handmatig een virtuele schakelaar om te zetten.

Airco
Aan de hand van de buitentemperatuur, wordt bepaald of de airco op de zomerstand of de winterstand moet. Dit wordt s'morgens vroeg automatisch ingesteld.
Daarna gaat hij rond 06:45 aan, verwarmen of koelen, maar alleen als de waarde boven een bepaalde temperatuur is (zomerstand) of onder een bepaalde temperatuur is (winterstand) en alleen als de functie "airco automatisch" (virtuele schakelaar) aan staat en alleen als er mensen thuis zijn.

Zodra er een bepaalde temperatuur wordt bereikt voor X tijd, schakelt hij uit en gaat weer aan als de grenstemperatuur weer bereikt is, uiteraard alleen als er mensen thuis zijn en de functie "airco automatisch" aan staat.

Zodra er niemand meer thuis is, gaat hij sowieso uit. Zodra er iemand thuiskomt, gaat hij aan maar alleen als het onder/boven de grenstemperatuur is en de functie "airco automatisch" aan staat.

Dit geldt ook als de functie "airco automatisch" uit staat en ergens op de dag wordt aangezet. Wederom controle, is er iemand thuis en is de temperatuur onder/boven de grenstemperatuur, dan pas aan.

Na 22:00 gaat hij sowieso uit. Als de functie "airco automatisch" wordt gedeactiveerd, gaat hij sowieso ook uit.

En dit alles uiteraard met de juiste temperatuurwaarden en modus.

Apparaat aan als uurprijs energie het goedkoopst is
Er wordt gekeken op welke tijd de energieprijs het laagst is (stroom), dit wordt ingevuld in een helper en deze helper kan de trigger zijn om een of meerdere apparaten aan te zetten zodat bepaalde apparaten worden gebruikt als de stroom het goedkoopst is.
Ben ik toch wel nieuwsgierig hoe de hele airco automatisering in elkaar steekt. Verwarmen sinds een poos ook met airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
OmeAnne schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Ben ik toch wel nieuwsgierig hoe de hele airco automatisering in elkaar steekt. Verwarmen sinds een poos ook met airco's.
Automatisering 1:
Check de buitentemperatuur, als deze boven de 21 is, wordt de automatisering "airco zomer" ingeschakeld en de "airco winter" uitgeschakeld. Is de temperatuur daaronder, de automatisering "airco winter" wordt ingeschakeld, de automatisering "airco zomer" uitgeschakeld.

Automatisering airco winter:
Triggers met ID "aan":
- Temperatuur woonkamer beneden de 19 graden.
- Tijd om 06:30
- Input boolean "airco automatisch" naar aan
- Groep familie status naar "home".

Triggers met ID "uit":
- Temperatuur woonkamer boven de 21 graden voor 1 uur.
- Groep familie status naar not_home
- Tijd 22:00
- Input boolean "airco automatisch" naar uit.

Acties met ID aan:
Voorwaarden:
- Groep familie is "home".
- Temperatuur woonkamer is onder de 19 graden.
- Input boolean "airco automatisch" is aan.
- Het is tussen 06:00 en 22:00.
Acties:
- Airco aanzetten.
- 5 seconden delay.
- HVAC mode op "heat".
- 2 seconden delay.
- Temperatuur op 23.

Acties met ID uit:
- Airco uitzetten.

De automatiseringen voor de zomer zien er bijna hetzelfde uit alleen is de trigger dat de temperatuur in de woonkamer boven de 24 graden komt en gaat uit als de temperatuur onder de 23 graden komt voor een uur en de HVAC staat op "cool" en de ingestelde temperatuur op 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Laatst online: 10-04 11:42
Check, ik ga er eens mee aan de slag.
Heb je dan trouwens niet continue piepjes in huis? Mijn LG's doen op elke actie piepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneStarter
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-04 12:50
Hallo tweakers,

Bij deze mijn setje automatiseringen.

HomeKit
- When anyone arrives home -> lichten woonkamer aan
- When the last person leaves home -> alle lichten en apparaten uit

Shortcuts
- Als tweede iPhone wekker af gaat zet Hue nachtlamp aan op 1%. De eerste wekker snooze ik, bij de tweede gaat het licht aan om niet meer in slaap te vallen.
- Bij bluetooth connectie met auto -> open Flitsmeister en Spotify.

Windows PC
Hier gebruik ik dagelijks mijn eigen app OneStarter als homepage om snel scripts, apps en websites te openen.

Thuis netwerk
Adguard op een raspberry pi om adds netwerk breed te blokkeren. Misschien geen echte automation, maar is wel een leuk Tweakers-waardig project geweest voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 16:30
barrymossel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:02:
Stofzuiger
Hier rijdt iedere nacht om 3 uur de Roborock stofzuiger rond. Iedere nacht wordt uitgebreid gestofzuigd. Elke derde dag rijdt de Roborock een tweede rondje om uitgebreid te dweilen. Na de rondjes gaat ze dan braaf naar het laadstation. Maar wanneer ik de ochtend mijn telefoon van de lader haal (voor meer dan 2 minuten) dan rijdt de stofzuiger naar de prullenbak en ik krijg een melding dat dweil vervangen moet worden en het stofbakje leeg moet. Daarna druk ik op "return to dock" en verdwijnt de melding ook weer op mijn telefoon.
Ik heb even gezocht op het forum. Maar wil je eens delen hoe je dit gedaan hebt?
Heb je hem toevallig geflashed met Valetudo? Ik heb het idee dat dit soort zaken dan wel iets makkelijker te programmeren / aan te sturen zijn vanuit home-assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altorf
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
CodeBaker schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:21:
@baffel Ik heb zojuist deze https://zigbee.blakadder.com/Tuya_ZY-M100-S.html besteld van Ali. Binnenkort zal ik de ervaringen delen :)
Ik heb deze al enige weken draaien. En moet zeggen tot mijn verbazing werkt hij beter als verwacht. Kan de afstand instellen, en heb hem compleet geautomatiseerd.

Heb deze sensor gemonteerd met 2 zijdig plakband aan een usb stekker. En deze onder mijn bureau gemonteerd. Als ik aankom gaan netjes mijn spots branden zodat ik in het licht kan werken.
Sensor valt geen enkele keer uit, en blijft zolang ik hier zit, ook al zit ik stil gewoon goed werken. Precies wat ik nodig had.

Helaas had ik wel de WIFI variant besteld en niet de zigbee versie. Dat wordt de volgende die ik bestel en dan inbouw voor in de woonkamer. Ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
Ora et Labora schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Automatisering 1:
Check de buitentemperatuur, als deze boven de 21 is, wordt de automatisering "airco zomer" ingeschakeld en de "airco winter" uitgeschakeld. Is de temperatuur daaronder, de automatisering "airco winter" wordt ingeschakeld, de automatisering "airco zomer" uitgeschakeld.

Automatisering airco winter:
Triggers met ID "aan":
- Temperatuur woonkamer beneden de 19 graden.
- Tijd om 06:30
- Input boolean "airco automatisch" naar aan
- Groep familie status naar "home".

Triggers met ID "uit":
- Temperatuur woonkamer boven de 21 graden voor 1 uur.
- Groep familie status naar not_home
- Tijd 22:00
- Input boolean "airco automatisch" naar uit.
Heb wel interesse om de yaml file te zien van deze automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
prekz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb even gezocht op het forum. Maar wil je eens delen hoe je dit gedaan hebt?
Heb je hem toevallig geflashed met Valetudo? Ik heb het idee dat dit soort zaken dan wel iets makkelijker te programmeren / aan te sturen zijn vanuit home-assistant.
Onze S5 is inderdaad geflasht met Valetudo. Bij de S7 is dat helaas nagenoeg niet mogelijk. Daarom is die geïntegreerd via Xiaomi Miio. Was nog best een werkje, maar het lijkt alsof er nu auto-discovery bestaat. Ik zie overigens ook dat er een Roborock integratie is, maar die werkt dus via Xiaomi Miio.

Ik heb overigens toentertijd deze guide gebruikt: https://smarthomepursuits...k-s7-with-home-assistant/ (zeker alle delen van die guide lezen, zitten leuke dingen tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 16:30
@barrymossel
ik heb zelf ook een S5, dus dat komt goed uit.

Ik ga eens naar je guide kijken, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
prekz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:50:
@barrymossel
ik heb zelf ook een S5, dus dat komt goed uit.

Ik ga eens naar je guide kijken, thnx!
Dan zou ik zeker naar Valetudo kijken. Werkt echt heel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@altorf elke beweging wordt vast gesteld zeker? ivm huisdieren zoek ik daar nog een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Redelijk simpel, maar erg effectief:

Verwarming kantoor
Omdat we ons huis overdag tijdens thuiswerken niet helemaal willen verwarmen en we (nog) niet de mogelijkheid hebben om alleen onze kantoortjes te verwarmen heb ik twee electrische straalkacheltjes gekocht, maar ik merkte dat ik en mijn vrouw hem regelmatig vergaten uit te zetten. Dus ik heb nu twee smartplugs, twee bewegingsensoren en twee temperatuursensoren met elkaar in een automation gezet zodat:
- de verwarming alleen aangaat nadat er beweging is gedetecteert
- de verwarming aan gaat bij beweging als het kouder dan 18,8 graden is
- de verwarming gaat altijd uit als het > 19.1 graden is.
- de verwarming kan alleen aangaan tussen 9 en 6
Hierdoor hoef ik geen 360 m3 te verwarmen, maar slechts 60 oid.

Movie
De meestgebruikte automatisering hier is 'movie' roepen naar Siri die vervolgens een Hue Scene activeert. Deze Hue Scene maakt alle lampen in de huiskamer rood en zet de verlichting in de tuin uit, dat vinden wij ideal voor tijdens het kijken van een film. Dat ons huis er van buiten uitziet als een hoerenkeet boeit ons weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
CodeBaker schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:22:
@altorf elke beweging wordt vast gesteld zeker? ivm huisdieren zoek ik daar nog een oplossing voor.
Waarschijnlijk wel, maar ik heb geen huisdieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30

gac

Soms bedenk je van die simpele dingen die best handig blijken: een knopje in de gang en als je er op drukt wordt via de Google Home speaker gemeld of en zo ja welke deuren en ramen er nog open staan (oké, hij controleert bij mij helaas niet of dichte deuren ook echt op slot zitten). Handig als snelle check voordat je het huis verlaat en laagdrempelig voor het hele gezin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
gac schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:12:
(oké, hij controleert bij mij helaas niet of dichte deuren ook echt op slot zitten).
Ook daar heb ik al eens een oplossing van gezien. Contactsensor met 2 veertjes die in het kozijn zitten waar het slot in draait. Het (gesloten) slot sluit dan het circuit tussen de veertjes. En als het slot open is dan "hangen de veren dus in het luchtledige".

Dus in andere woorden: een contactsensor werkt op basis van de magneet in het andere deel die een stroompje geeft tussen twee punten op het PCB. Tussen deze twee punten kun je dus ook een draadje plaatsen waarbij het contact permanent open of dicht is afhankelijk van of het draadje wel of niet er tussen zit. Knip vervolgens het draadje in tweeën, zet aan beide kanten een veertje, en plaats de veertjes in het kozijn / gat waar het slot in valt. Je hebt vervolgens dus een open circuit. Draai je het slot dicht zal het, hopelijk metalen (uiteraard een voorwaarde) ervoor zorgen dat er een verbinding tussen beide veertjes is en daarmee dus ook verbinding tussen de punten op de contactsensor zelf. Dus wisselt ook de status van de sensor.

V.w.b. de "hack" met contactsensor dus hetzelfde als ik gedaan heb bij mijn bureaustoel. Waarbij ik een drukmatje, voor autostoelen, onder het "kussen" geplaatst heb. Dit matje heeft dan ook een lage of hoge weerstand op basis van of ik wel of niet in de stoel zit en zodanig schakelt de contact sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
barrymossel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:01:
Deze vindt m'n vrouw wel fijn: ik lees altijd in bed en val na een minuut of vijf in slaap. Normaliter doe ik dan dus het nachtlampje niet uit. Maar nu geeft m'n Galaxy Watch door wanneer ik slaap en doet dan automatisch het nachtlampje uit. Werkt erg goed! Vanochtend nog wakker geworden met de e-reader in bed en lamp uit!
Cool! Kun je deze verder toelichten?? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
powermarcel10 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik vermoed via de HA Companion app voor Android Wear. Die heeft een activity sensor, waar sleeping één van de mogelijke states is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
powermarcel10 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Inderdaad, HA Companion app voor Android Wear die aangeeft wanneer ik lig te maffen.

Gisteren de hele dag thuisgewerkt (passive en helemaal geen exercise), maar toch op de bank in slaap gevallen even. En toen maar naar bed gegaan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLDumJaadGsyQ91G1fDV-fVVQsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7fpAxBcKu2pRdwUjS68FCqT.png?f=user_large

---edit---
Ben overigens wel benieuwd hoe ie dit meet. Ik ging uit van hartslag, maar ik zie dat een uurtje wandelen wél als exercise wordt gezien, maar tijdens een uurtje sportschool sta ik gewoon op passive. Bijzonder. Bij beide zelfs Google Fit die de activiteit registreert.

---edit2---
Schijnbaar op basis van beweging. Dan is het logisch...

[ Voor 22% gewijzigd door barrymossel op 27-01-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Inderdaad, HA Companion app voor Android Wear die aangeeft wanneer ik lig te maffen.

Gisteren de hele dag thuisgewerkt (passive en helemaal geen exercise), maar toch op de bank in slaap gevallen even. En toen maar naar bed gegaan :P

[Afbeelding]
Oh het was asleep ipv sleeping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
OmeAnne schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:48:
Check, ik ga er eens mee aan de slag.
Heb je dan trouwens niet continue piepjes in huis? Mijn LG's doen op elke actie piepen
Inderdaad maar dat "continue" valt eigenlijk wel mee, mede omdat ik de airco pas uitschakel na een uur als de ruimte op temperatuur is.
Volgens mij zou ik de piepjes ook uit kunnen zetten.
Maar als hij inschakelt hoor je 3x een piepje, en als hij uitschakelt ook 1x.
Laat dat een keer of 4-5 per dag zijn.
altorf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Heb wel interesse om de yaml file te zien van deze automations.
Dat heeft eigenlijk weinig zin omdat het precies zo is als ik omschreven heb en de apparaten allemaal persoonlijk zijn natuurlijk. Dus elke naam is anders maar als je het echt wilt wil ik het wel posten hoor.

[ Voor 26% gewijzigd door Ora et Labora op 27-01-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zie al een paar leuke automations langskomen hier :) . Ik heb er ook 4 om te delen.
Runlevels
1. Weg (vakantiemodus)
2. Afwezig
3. Slapen
4. Thuis
5. Media
6. Movie

Thermostaat Agenda Override
Zelf heb ik een Nefit Easy slimme thermostaat met klokprogramma. Doorgaans is dat ook de modus waarin deze staat als ik thuis ben of in de "Omgevign" ben. Die laatste doe ik met een 50km radius zone om mijn huis om te zorgen dat de CV toch aan slaat om het huis voor te verwarmen. Pas als ik buiten de 50km radius kom gaat de thermostaat naar handmatige bediening met een lager setpoint. Je kan dat als een vakantiemodus zien.

Maar het mooiste is toch wel de override. Ik heb Home Assistant aan mijn agenda gekoppeld, waarin ik een "thermostaat" agenda heb. Hierin kan ik afspraken maken met een getal, wat dus het setpoint is. Als er een agenda item van de agenda "thermostaat" actief is, dan wordt het klokprogramma overgeschreven door het ingestelde setpoint uit de agenda. Op die manier kan ik bij het maken van een afspraak al gelijk ook de thermostaat inplannen zonder dat ik het klokprogramma steeds moet aanpassen.

De automation zit in mijn AppDaemon code (hier zie je ook de runlevel en een algehele automation enable langskomen)
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import const

class KlimaatApp(hass.Hass):
    def initialize(self):
        self.temp_heating = 19.0
        self.temp_away = 17.0
        self.listen_state(self.agenda_changed, "calendar.thermostaat")

def agenda_changed(self, entity, attribute, old, new, kwargs):  
        if self.get_state(const.auto) == "on":
            if new == "on":
                try:
                    tempSet = float(self.get_state("calendar.thermostaat", attribute="message"))    
                    self.call_service("climate/set_temperature", entity_id = "climate.nefit_nefit", temperature=tempSet)
                except: 
                    self.call_service("climate/set_temperature", entity_id = "climate.nefit_nefit", temperature=self.temp_away)
            else:
                rl = int(float(self.get_state("input_number.runlevel")))
                if rl >= const.rlSleep:
                    self.call_service("climate/set_preset_mode", entity_id = "climate.nefit_nefit", preset_mode="Clock")
Laagste prijzen algoritme
Niet echt een automation, maar wel iets handigs. Sinds ik een dynamisch tarief heb wil ik gebruik kunnen maken van lage prijzen. Daarom heb ik een script wat de prijzen (en ook CO2) als input neemt. Daarnaast heb ik een vector met gemiddelde verbruik per kwartier voor mijn witgoed. Door een simpele exhaustive search kan ik dan het goedkoopste of duurzaamste moment vinden en ook gelijk berekenen wat een wasje kost en de bijbehorende uitstoot (zie afbeelding onderaan). De optimale starttijd wordt weergeven, net als een aantal uren om de was mee uit te stellen zodat ik dat direct op mijn apparatuur kan invullen :*)

Ik ben de code nog aan het finetunen voor ik een hele rits online wil gooien, een oudere versie kun je hier al vinden:

Helaas is momenteel de gCO2eq/kWh voorspelling van Zonneplan stuk :( Toen het wel werkte zag je ook duidelijk verschil dat laagste prijs != duurzaamste:

Edit: Zonneplan geeft me weer een CO2 voorspelling O+
Slimme witgoed
En bovenstaande kan ik nog een niveau hoger tillen. Waar mijn wasmachine en droger in een "pauze" modus blijven na het ontnemen van de stroom, gaat mijn vaatwasser netjes door met zijn werk als de stroom er weer op gezet wordt! Dus dat kunnen we mooi slim maken met een powerplug er tussen :) .

Daarvoor heb ik een input toegevoegd waar ik de starttijd en datum in kan vullen (zie figuur hieronder). Met de knoppen daarboven kan ik direct de optimale starttijd overnemen. Als ik de "Smart Start"-functie activeer dan zal deze bij en vermogenspiek de schakelaar van de poweplug uit zetten na 15 seconden. Dat geeft mij tijd om nog het programma in te geven. Ik had liever gehad dat ik een mooie piek na het starten zou kunnen detecteren, maar het aanzetten van de vaatwasser trekt een te hoge piek zodat ik deze niet kan onderscheiden van de echte "operationele" modus van de vaatwasser. Dus 15 seconden it is.

Vanaf dan gaat er een timer lopen met de ingegeven tijd. Op dat moment springt de schakelaar weer op aan en hervat de vaatwasser zijn taak waar deze dus nog maar amper aan toe is gekomen. Onlangs heb ik daarmee al een vaatwas gedaan om kwart over 3, het goedkoopste moment.

[Afbeelding]

Wow, geweldig bedacht en uitgevoerd, thanks voor alle inspiratie.
Wat betreft witgoed heb ik een vawa, een wama en een wadro waarvan de laatste zijn programma niet hervat nadat ie stroomloos is geweest, helaas. Met jouw tip kan ik 'm eenvoudiger via startuitstel starten op een handige goedkope tijd.

Wat ik me wel afvraag: hoe is het voor je apparatuur als het geregeld hard wordt afgesloten van het stroomnet? Is dat niet schadelijk voor de apparatuur op korte of langere termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik las het artikel en wilde graag ook mijn bijdrage leveren, misschien wel voor een deel 2, dus bij deze!

Voor corona ben ik begonnen met een paar lampen-, brievenbus- en wasmachine automatiseringen.
Door corona extra tijd erin kunnen steken en helemaal los gegaan om tientallen automatiseringen te maken.

Criteria van mijn automatiseringen moeten zijn: lokaal kunnen draaien (non-cloud), ook te overrullen zijn met de normale/ouderwetse knoppen (deze ook slim maken) en werken ongeacht wie er aanwezig is (geen extra tracker of app nodig).

Ik volg, hier op tweakers en er buiten, diverse fora en nieuwsgroepen om nieuwe ideeen op te doen om toe te voegen aan mijn eigen automatiseringen. Misschien zitten hier nog wat leuke tips voor jou bij!

Ik ben nu ook begonnen om alle onderstaande automatiseringen (en meer) uit te schrijven en online te zetten want ondertussen heb ik al zoveel interessante automatiseringen draaien en wil ik deze opgedane kennis graag delen.

Hier volgt een opsommingen van enkele die nu heb draaien in mijn inmiddels slim geworden huis.

Brievenbus
Melding als er post is bezorgd. (contactsensor met een los magneetje aan de klep)
Melding als de post uitsteekt (als de contactsensor verbroken is en na 1 minuut nog niet weer gesloten is)

Wasmachine/droger/vaatwasser
Melding als de wasmachine/droger/vaatwasser klaar is: (op basis van slimme tussen stekker met energiemeter)

Woonkamer lampen
Lampen faden in en uit meegaand op de schemering. (slimme lampen + lux sensor die licht van binnen en buiten tegelijk opvangt)
Lampen gaan automatisch uit als bij het naar bed gaan. (slimme lampen + uitzetten bed lampjes)
Lampen dimmen na een paar minuten als de film-speler aan staat. Deze worden weer feller als er iemand in de keuken wordt gedetecteerd.

Kerstverlichting
Kerst deco op batterijen verbinden aan het stopcontact (voorzien van battery-eliminators en meerdere samengevoegd op een active usb-hub en deze is weer gevoed via een slimme stekker waardoor deze te automatiseren zijn)

Mechanische afzuiging
Gaat nu aan/uit op basis van: vochtigheid/temperatuurbadkamer, vochtigheid/temperatuurkeuken, temp/vochtigheid verschil keuken/badkamer, duur van een WC bezoek (lux waarde boven waarde x gedurende tijd Y) (MV aansturing d.m.v. extra remote gekoppeld aan een ESP) https://vdbrink.github.io/esphome/orcon_mechanic_ventilation

Aquarium
Verlichting automatisch aan/uit (slimme stekker)
Temperatuur waarschuwing melding als het water te heet/koud is (ESP met waterbestendige temperatuur sensor)

Wasruimte
Lampen aan/uit bij betreden/verlaten (deurcontact + slimme lamp)
Ontvochtiger aan op basis van luchtvochtigheid (vochtigheid sensor + ontvochtiger die ook aan gaat met een slimme stekker)
Melding als de waterbak vol zit (lekkage sensor in de ontvochtiger)

(Slaap)kamers
Lamp aan als je binnen komt lopen (deurcontact + slimme lamp)
Ontvochtiger 's avonds aan op basis van een te hoge luchtvochtigheid (vochtigheid sensor + ontvochtiger die ook aan gaat met slimme stekker)
Melding als de ramen in de zomer open kunnen als het buiten koeler is dan binnen (binnen- + buiten temperatuursensor)
Melding raam openen als de Co2 waarde te hoog is (ESP co2 sensor) https://vdbrink.github.io/esphome/co2_senseair_s8_sensor

Keuken
Afzuiging aan op basis van temp/vochtigheid (temperatuursensor in de afzuigkap)
Lamp aan op basis van aanwezigheid + licht (motion sensor met lux + ledstrip met slimme stekker)

Werkplek
Computerscherm + lampjes + telefoonlader aan als ik op mijn burostoel ga zitten (autostoel druksensor in de stoel)
Extra kachel aan op basis van temperatuur en aanwezigheid (temperatuursensor + stoelbezetting)

Buiten
Melding als het heerlijk weer is om buiten te zitten (o.b.v. temp, vochtigheid, lux, zonkracht van het weerstation)
Melding dakraam sluiten als deze open is en er regen verwacht wordt binnen een kwartier (contact sensor dakraam + api buienradar/weerstation)
Melding parasols inklappen als het te hard waait (weerstation voor buiten temperatuur en wind snelheid)

Kleding-/meter-/voorraadkast
Lamp aan als je de kast opent (Ledlampje op batterijen met een PIR sensor. Niet connected, wel slim/handig!)

Auto
Melding om de auto af te dekken als het dauwpunt lager dan -1 is 's avonds. Dan is er grotere kans op moeten krabben in de morgen! (weerstation)
Melding naar het thuisfront als ik weg rij vanaf mijn werk

Papier/afval buiten zetten
Melding als het papier/afval aan de weg gezet moet worden.

Elektrische hetelucht oven
Je schijnt te kunnen zien, aan het stroomverbruik, wanneer een hetelucht oven op temperatuur is. Daar kun je dan een melding aan koppelen zodat je niet steeds hoeft te checken of hij al warm genoeg is. Ik las deze ergens en vond het erg goed gevonden! Staat op mijn todo lijst (net als zoveel andere toffe automatiseringen) maar is lastig te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 29-05 23:02
TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:48:

[Afbeelding]

had jou transitions scripts eens geprobeerd, maar kreeg ze niet werkend, gaan alleen naar de " initiële " kleur en verspringt daarna niet.

gebruikte zelf een soort gelijk iets. Aan de hand van jouw yaml wel paar kleine aanpassingen gemaakt :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
alias: D_Wake_Up_Light
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.dXXXXXX_time_awake
    id: green
  - platform: template
    value_template: |-
      {% set end = today_at(states('input_datetime.dXXXXXX_time_awake')) %}
      {% set start = end - timedelta(minutes=5) %}
      {{ start < now() < end }}
    id: orange
    at: "06:00:00"
    id: red
    id: "off"
      {{today_at(states('input_datetime.dXXXXXX_time_awake')) +
      timedelta(minutes=30) }}
    entity_id:
      - light.hue_color_lamp_1
    to: unavailable
    for:
      minutes: 2
    id: notify
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger is defined and trigger.get('id') == 'green' }}"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              transition: 60
              rgb_color:
                - 0
                - 249
                - 0
              brightness_pct: 70
            target:
              entity_id: light.hue_color_lamp_1
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'orange' }}"
        sequence:
            data:
              transition: 200
              rgb_color:
                - 255
                - 147
                - 0
              brightness_pct: 1
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'red' }}"
        sequence:
            data:
              rgb_color:
                - 255
                - 0
                - 0
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'off' }}"
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data:
              transition: 5
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and trigger.get('id') == 'notify' }}"
        sequence:
          - service: notify.homenet_users
            data:
              title: Wake Up light DXXXXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
The Fatal schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:34:
[...]

had jou transitions scripts eens geprobeerd, maar kreeg ze niet werkend, gaan alleen naar de " initiële " kleur en verspringt daarna niet.

gebruikte zelf een soort gelijk iets. Aan de hand van jouw yaml wel paar kleine aanpassingen gemaakt :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
alias: D_Wake_Up_Light
trigger:
    at: input_datetime.dXXXXXX_time_awake
    id: green
    value_template: |-
      {% set end = today_at(states('input_datetime.dXXXXXX_time_awake')) %}
      {% set start = end - timedelta(minutes=5) %}
      {{ start < now() < end }}
    id: orange
    at: "06:00:00"
    id: red
    id: "off"
      {{today_at(states('input_datetime.dXXXXXX_time_awake')) +
      timedelta(minutes=30) }}
    entity_id:
      - light.hue_color_lamp_1
    to: unavailable
    for:
      minutes: 2
    id: notify
action:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and trigger.get('id') == 'green' }}"
        sequence:
            data:
              transition: 60
              rgb_color:
                - 0
                - 249
                - 0
              brightness_pct: 70
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'orange' }}"
        sequence:
            data:
              transition: 200
              rgb_color:
                - 255
                - 147
                - 0
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'red' }}"
        sequence:
            data:
              rgb_color:
                - 255
                - 0
                - 0
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and  trigger.get('id') == 'off' }}"
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data:
              transition: 5
            target:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger is defined and trigger.get('id') == 'notify' }}"
        sequence:
          - service: notify.homenet_users
            data:
              title: Wake Up light DXXXXX
Hmm, ik wil er best even naar kijken om het werkend te krijgen eventueel. Sinds ik het hier geplaatst heb, heb ik ook nog wel wat verbeteringen doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
koelkast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Wow, geweldig bedacht en uitgevoerd, thanks voor alle inspiratie.
Wat betreft witgoed heb ik een vawa, een wama en een wadro waarvan de laatste zijn programma niet hervat nadat ie stroomloos is geweest, helaas. Met jouw tip kan ik 'm eenvoudiger via startuitstel starten op een handige goedkope tijd.

Wat ik me wel afvraag: hoe is het voor je apparatuur als het geregeld hard wordt afgesloten van het stroomnet? Is dat niet schadelijk voor de apparatuur op korte of langere termijn?
Thanks. Hoe goed het voor de machine is, ik heb geen idee... Het is een experiment wat dat betreft. Al zijn het met name mechanische elementen. Ik heb het wel jaren gedaan met mijn oude wasmachine zonder problemen omdat deze geen uitstelfunctie had (die ik gelijk maar vervangen heb bij een verhuizing).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mojor
  • Laatst online: 25-12-2024
Als klant van ANWB energie heb ik dynamische energieprijzen. Daar haal je het meeste voordeel uit door grootverbruikers (autolaadpaal, vaatwasser etc. te laten draaien als de stroomprijs laag is. Ik heb een sensor voor de uurprijs. Als de auto aan de lader hangt én de uurprijs lager is dan de max prijs die ik wil betalen, dan start het laden. Als het een uur later te duur wordt, dan slaat ie weer af. Omdat ik soms op basis van een ingestelde start/stoptijd wil laden is dat ook een keuze in het pulldown menu. Wanneer ik helemaal niet wil dat de automatisering zich ergens mee bemoeit kies ik pulldown optie manual.

Deze automatisering maakt gebruik van verschillende helpers voor het instellen van max. prijs, start/eind tijd in het pull down menu. De sensor komt van de Nordpool HACS integratie. In HA release 2023.2 komt ook een standaard add on met de huidige energieprijs.

Dezelfde automatisering heb ik gebruikt om een powerplug dynamisch te kunnen schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaMEorXuyx1ltIVmc1i4gMWMuAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYo4YeMYqsa834w1kCXzE28H.jpg?f=fotoalbum_large

Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
[alias: Enyaq Smart charging
description: Smart charging options manual, timed or based on dynamic price
trigger:
    at: input_datetime.stop_laden
    at: input_datetime.start_laden
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in
    below: input_number.energieprijs
    above: input_number.energieprijs
condition:
    entity_id: binary_sensor.skoda_charging_cable_connected
action:
  - if:
        before: input_datetime.stop_laden
        after: input_datetime.start_laden
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: input_select.laadschema
            state: Specific time
    then:
      - service: switch.turn_on
        target:
          entity_id: switch.skoda_charging
    else:
      - if:
            state: Specific time
        then:
          - service: switch.turn_off
            target:
        alias: "Scheme specific time switch off "
    alias: Scheme specific time start-stop condition
  - if:
      - condition: numeric_state
        below: input_number.energieprijs
        state: Dynamic price
    then:
      - service: switch.turn_on
        target:
    alias: Scheme dynamic price start stop condition
    else:
      - if:
            state: Dynamic price
        then:
          - service: switch.turn_off
            target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApplebyAleph
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-03 20:35
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele *knip* mag een maatje minder."oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Zelf maak ik mijn home smarter met twee gewenste effecten.
1. Energiebesparing (dynamisch contract)
2. Gemak. Ganglicht aan als er iemand loopt.

Ik ga niks doen waardoor ik meer moet controleren. Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!

Waarschijnlijk mijn bril als psycholoog op, dus mensen doen maar. Maar een hoop is niet voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hmmbob
Grappig dat je met die psychologenbril op nog steeds de moeite neemt om andermans automatisering een "*knip* oplossing" te noemen.

Je kan elkaar ook gewoon in de waarde laten. Niemand zegt dat je deze automatiseringen moet gebruiken, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rorie
ApplebyAleph schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:48:
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele [mbr]*knip* mag een maatje minder.[/]"oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Ik ga niks doen waardoor ik meer moet controleren. Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!

Waarschijnlijk mijn bril als psycholoog op, dus mensen doen maar. Maar een hoop is niet voor mij.
Deze reactie "oplossingen zonder probleem" heb ik vaker gelezen en dacht nu ga ik toch eens een keer reageren. Er is namelijk helemaal geen probleem, automatisering is niks meer niks minder dan dingen vergemakkelijken. Het echte probleem is al lang opgelost, het bijvoorbeeld kunnen in en uitschakelen van verlichting. Is het handig als dit automatiscg gaat? Ja, lossen we een probleem op, nee. Dat de een hier een stuk verder in gaat dan de ander is natuurlijk een keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:03
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele [mbr]*knip* mag een maatje minder.[/]"oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Juist als psycholoog zou je toch moeten weten dat "omdat het kan" een prima vorm van ontspanning kan zijn en dus zinvol. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

(...)

Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!
Het leuke is juist dat jouw twee gewenste effecten en het koppelen van je agenda niet haaks op elkaar staan maar elkaar kunnen versterken/helpen! :)

Voorbeeldje:

Door je agenda te koppelen is binnen je domotica te zien wanneer je thuis werkt en wanneer niet. Op thuiswerkdagen kan je werkkamer automatisch verwarmd worden voordat je aan het werk gaat (gemak, comfort) en op andere dagen wordt je werkkamer niet verwarmd (energiebesparing).

Zomaar een voorbeeldje, maar er zijn natuurlijk nog meer voorbeelden (auto wel/niet voorverwarmen, verwarming later aan op niet-werkdagen of in de vakantie(uitslapen), boilers die juist wel of niet op temperatuur worden gebracht, tijdstip waarop stofzuigerrobots hun rondje doen).

Dus je wens om gemak te hebben en energie te besparen en de mogelijkheid om je informatie uit je agenda te gebruiken hebben meer met elkaar te maken dan je wellicht denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Deze reactie "oplossingen zonder probleem" heb ik vaker gelezen en dacht nu ga ik toch eens een keer reageren. Er is namelijk helemaal geen probleem, automatisering is niks meer niks minder dan dingen vergemakkelijken. Het echte probleem is al lang opgelost, het bijvoorbeeld kunnen in en uitschakelen van verlichting. Is het handig als dit automatiscg gaat? Ja, lossen we een probleem op, nee. Dat de een hier een stuk verder in gaat dan de ander is natuurlijk een keuze.
Ik merk dat ik soms ook echt problemen verzin hoor. Bedenk dan hoe ik ze op kan lossen, wat ik er voor nodig heb..... en dan denk ik, nah, dat is een niet bestaand probleem. Dat is de pest van een hobby waar je op een gegeven moment een soort van 'klaar' mee bent. Je bent uit-geautomatiseerd maar het is zo leuk dus er komt toch wel weer meer.

En ik snap ook 100% hoe mensen die dit niet (bijzonder) interessant vinden dat niet begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12

Als iedereen zo dacht dat leefden we nu nog in het stenen tijdperk.

Om maar een beroemde quote van Kennedy erbij te pakken: "We choose to go the moon this decade and do other things not because they are easy, but because they are hard"

Ok, nu is mijn home automation niet te vergelijken met een reis naar de maan :D Maar de gedachte erachter is wel beetje hetzelfde, leuke uitdaging om mezelf nieuwe dingen te leren en in oplossingen te denken. Wat later ook vast weer van pas komt in mn leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• faas
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 09:51
Melding op de smartphone als het bad vol is
In plaats van een wekker te zetten - waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? - heb ik het volgende voor vrouwlief geknutseld :)
In de watermeter schijnt een mini laser pointer diode (< € 0,20) via een spiegeltje met een hoek van 45° (warmtelijm is your friend!) op het grijze radertje; hier geïllustreerd met een rode stip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoY7oGl_cPOsRwuRBzEr6hmTKSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sQW1MoAqHaTKgRebDSUQqUXV.png?f=user_large
Een fotodiode ziet de lichtfluctuaties van het draaiende radertje en stuurt een schmitt-trigger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-ghhw9PdBtu7-HEF8voUobUD5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eXfygHURGXDf3Wrum3NVrxYe.png?f=user_large
Door een kraan te laten druppelen kun je met de 2 potmeters een mooi signaal van iedere spaakbeweging van het radertje instellen, met de witte led als indicator; die moet dan rustig knipperen met een duty cycle van ca. 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsLAfapXDD-p0HAo4wH5oAVwPKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hCEHpeYKgx31JKxlrGLtA9Yk.png?f=user_large
Op de ESP8266 draait Tasmota die het aantal pulsen op D5 telt (counter1) en dat iedere 10 seconden in een mqtt-bericht naar mijn broker stuurt.

In een bash-script draait mosquitto_sub die zijn output in een pipe doorstuurt naar jq die de tellerstand er uit haalt die dat op zijn beurt weer naar een oneindige while read-loop stuurt (die bij ieder mqtt bericht een keer loopt). In die loop check ik of 20 keer achter elkaar er meer dan 730 pulsen zijn geweest. Dat is proefondervindelijk gebleken het unieke waterverbruik van het bad waarvan de thermostatische kraan van het bad helemaal open staat.
Bij 20 stuur ik met pushover het bericht dat het bad zich aan het vullen is naar de telefoon van mijn vrouw. Bij 30: "bad is half vol" en zo nog wat berichten tot 40: "bad is heel erg vol!". Dat bericht stuur ik ook naar mijn telefoon. Zodra er een keer minder dan 730 pulsen komen, dan reset deze state-machine zich.

[ Voor 0% gewijzigd door faas op 14-03-2023 16:00 . Reden: aanvulling controle instelling trigger levels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojor
  • Laatst online: 25-12-2024

Leuk, doe ik ook. Deze automatisering gebruik ik icm een dynamisch contract en de rest gaat vooral over gemak en persoonlijke veiligheid in huis. Mijn vrouw loopt slecht dus zitten er overal sensoren om verlichting te sturen obv tijd van de dag, Begrijp de context van de opmerking over 'omdat het kan' niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb wat python scripts gemaakt, waarmee je de historische kWh verbruik informatie van de broadlink smart plug mini kan uitlezen. Voordeel van python is dat dit op veel computers werkt, Windows, Mac, Linux, Raspberry Pi.

En ja hoor, ik kan terug tot 2018 met al het cumulatief kWh verbruik per uur.

Achtergrond

Ik gebruik 2 Smart plug SP3S-EU sinds 2018. De e-control App was beperkt in functionaliteit/views. Een van de vreemde dingen is b.v. het feit dat u de maand december van het jaar niet vóór het lopende jaar kunt zien. Dus ik was aan het rondkijken of iemand al een betere oplossing had. Ik vond de bibliotheek python-broadlink, maar dit was alleen voor lokale toegang tot uw broadlink smart plug-apparaten (meet directe stroommetingen). Dus besloot ik te proberen de e-Control-app te sniffen, zie hier.

Kortom, het bleek veel gemakkelijker om de historische gegevens van mijn smart plug mini te krijgen dan verwacht. Je hoeft niet eens in te loggen, je hebt alleen de servernaam en het MAC-adres van de smart plug mini nodig. Oeps, zo simpel ;-)

Van idee naar implementatie

Dus begon ik met het maken van een eenvoudig op zichzelf staand python-script smart_plug_mini.py dat de geschiedenisgegevens per uur toevoegt in een csv-bestand voor elk apparaat en maakte sommige onderdelen configureerbaar. Ook schrijft de tool per apparaat de dag-, week-, maand- en jaaroverzichten in .csv-bestanden.

Dus de tool smart_plug_mini.py draait ieder uur op mijn Raspberry Pi-server, maar ik wil de resultaten bekijken zonder in te loggen op mijn server. Er is dus een andere tool gemaakt, die voor elk apparaat een samenvatting naar een google-spreadsheet kopieert: csv_to_google_sheet.py

De Google-spreadsheet bevat het kWh-verbruik, inclusief mooie diagrammen, wanneer u de voorbeeldspreadsheet Badkamer.SP.xlsx importeert in Google Spreadsheet:

- laatst geschreven Datum, Tijd, kWh, Uur, Dag, Week, Maand, Jaar
- laatste 48 uur
- laatste 32 dagen
- laatste 27 weken
- laatste 25 maanden
- laatste 25 jaar ;-)

Zie github python-broadlink-smart-plug-mini voor meer informatie.

Andere tools

Ik heb ook nog andere tools gemaakt:
- Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect
- Solis omvormer data naar PVOutput
- Combineren van 2 PVOutput systemen naar een gecombineerd systeem
- RDW hulpmiddelen, gebruikt voor bijhouden IONIQ 5 leveringen

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-02-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:03

_PM

faas schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:14:
Melding op de smartphone als het bad vol is
Handig!
Hoe bepaal je wanneer je gaat tellen?
Of kijk je naar bepaalde hoeveelheid water in een tijd periode?
Hoe weet je het verschil tussen deze hoeveelheid gebruiken om te douchen of de tuin te sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 01-05 19:39
Ons huis heeft een woonkamer 'boven-achter', terwijl de voordeur 'beneden-voor' is. De vorige bewoonster had, omdat ze slecht ter been was (en oud) een redelijk gedateerde intercom met elektrische 12V deurslotopener. De intercom heb ik weggehaald (is nu Ring), de deurslotopener heb ik met een trafootje op een slimme stekker aangesloten. Het commando 'voordeur openen' zet even heel kort spanning op de opener, waarna goed volk de deur kan openduwen.

Heel simpel, maar wel handig vanuit je luie stoel in de woonkamer ;) Ik moet nu nog eens uitvogelen hoe ik het slot vanzelf open kan laten gaan als ik voor de deur sta met in beide handen een tas met boodschappen. :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Laatst online: 29-05 21:57

Dark Angel

Corvette LS Power

Cella schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:17:
Ons huis heeft een woonkamer 'boven-achter', terwijl de voordeur 'beneden-voor' is. De vorige bewoonster had, omdat ze slecht ter been was (en oud) een redelijk gedateerde intercom met elektrische 12V deurslotopener. De intercom heb ik weggehaald (is nu Ring), de deurslotopener heb ik met een trafootje op een slimme stekker aangesloten. Het commando 'voordeur openen' zet even heel kort spanning op de opener, waarna goed volk de deur kan openduwen.

Heel simpel, maar wel handig vanuit je luie stoel in de woonkamer ;) Ik moet nu nog eens uitvogelen hoe ik het slot vanzelf open kan laten gaan als ik voor de deur sta met in beide handen een tas met boodschappen. :)
Trekveer aan de deur niet al tezwaar dan merk je het met sluiten maar een lichte zou je deur al naar binnen moeten laten bewegen zodra je slot los gaat door je travo

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 01-05 19:39
Ik bedoelde juist om de trafo en dus het slot zijn werk te laten doen als ik voor de deur sta, bv via nabijheid van mijn telefoon ofzo :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:11
Ik vond dit topic om te smullen. Leuk om te zien dat sommigen zo vindingrijk zijn om verschillende sensoren te combineren en daarmee een probleem oplossen.

Dat is ook wel een beetje wat ik mis; Ik kan de artikelen en voorbeelden van mensen wel dromen waarin ze een "de wasmachine is klaar" melding maken. Ik zoek juist voorbeelden van andere slimme combinaties waarmee dingen worden geautomatiseerd, maar ik heb daar nog niet echt een goede bron voor gevonden. Ongeacht wat voor domotica systeem je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:03

_PM

@faas Kan je me uitleggen hoe je de watermeting precies doet?
_PM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Handig!
Hoe bepaal je wanneer je gaat tellen?
Of kijk je naar bepaalde hoeveelheid water in een tijd periode?
Hoe weet je het verschil tussen deze hoeveelheid gebruiken om te douchen of de tuin te sproeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• faas
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 09:51
Iedere 10 seconden komt er nieuwe counter data door. Als die waarde meer dan 730 afwijkt van de vorige en dit 20 x achter elkaar optreedt, dan staat het bad aan. Dus de software telt op bij meer dan 730 en reset naar 0 bij lager dan 730. Vanaf 20 stuur ik berichten over hoe vol het bad zit.

Omdat die counter gebaseerd is op de radertjes van het tandwieltje dat draait door het watergebruik, is het allemaal op hoeveelheid water gebaseerd. In de Tasmota software heb ik ingesteld dat iedere 10 seconden de counterstand wordt verstuurd.

Hier in huis is gebleken dat de douch/toilet/(af)wasmachine/tuin geen zelfde patroon hebben opgeleverd als dat het bad geeft.
Dan had ik nog wat met de Opentherm brander-status gedaan die aangeeft of de CV in kraanwater-stand staat, of ik had een thermometer om de warmwater-buis van het bad gemaakt en die gecombineerd in de software. Helaas ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-04 13:02
Edit: Code open source en wat uitleg hier: GENETX in "Home Assistant - Show je setup"

Runlevels
1. Weg (vakantiemodus)
2. Afwezig
3. Slapen
4. Thuis
5. Media
6. Movie

Kan iemand mij iets meer vertellen over runlevels? Ik begrijp dit niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
San der schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Kan iemand mij iets meer vertellen over runlevels? Ik begrijp dit niet helemaal.
Runlevels is niet helemaal de correcte term, vandaar ook de aanhalingstekens waarschijnlijk. Het komt uit Unix. Maar wat er hiermee bedoelt wordt is dat bepaalde automations wel of niet uitgevoerd worden adhv het "runlevel".

Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat je sommige zaken zoals lichten aan alleen moeten gebeuren als je thuis bent. Verwarming automatisch is leuk, maar niet als je op vakantie bent. Dus zo worden ze hier ingezet.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-04 13:02
Dank voor je reactie.

Als ik het goed begrijp worden automations dus ingesteld met een voorwaarde welk 'runlevel' actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 20:59
Bestaat er een kans dat je die code deelt ?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Faece schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:19:
[...]

Bestaat er een kans dat je die code deelt ?
Alvast bedankt
Ik heb toevallig laatst alles opnieuw gemaakt omdat het wat onoverzichtelijk werd.
Eerst de check of de winter of zomer-automatisering aan/uit moet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Airco-2024-zomer-winter
trigger:
    entity_id:
      - sensor.buitentemp
    id: zomer
    above: 23
    entity_id:
      - sensor.buitentemp
    id: winter
    below: 23
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - zomer
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            data:
              stop_actions: true
            target:
              entity_id:
                - automation.airco_winter_2024
          - delay:
          - service: automation.turn_on
            target:
              entity_id:
                - automation.airco_zomer_2024_auto_aan
      - conditions:
            id:
              - winter
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            data:
              stop_actions: true
            target:
              entity_id: automation.airco_zomer_2024_auto_aan
          - delay:
          - service: script.airco_winter_2024_script_auto

Dan de automatisering, in dit geval de winter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: Airco-beneden-winter-2024
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.airco_automatisch
    id: aan
    entity_id:
      - binary_sensor.voordeurbewegingsonoff_occupancy
    id: gang-beweging
    entity_id:
      - input_boolean.woonkamer_schuifpui_helper
    to: "off"
    for:
      minutes: 5
    entity_id:
      - person.xxxx
    to: home
    entity_id:
      - person.xxxy
    to: home
    id: xxxy-home
    entity_id:
      - sensor.woonkamertempsonoff_temperature
    below: 20
    entity_id:
      - input_boolean.thuiswerken
    to: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - aan
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - gang-beweging
            after: "06:40:00"
            before: "10:00:00"
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - xxxy-home
            entity_id: input_boolean.thuiswerken
        sequence:
            metadata: {}

En het script voor de winter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Airco-beneden-winter-2024-script-auto-aan
sequence:
    entity_id: input_boolean.airco_automatisch
    entity_id: input_boolean.woonkamer_schuifpui_helper
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: person.xxx
        state: home
        entity_id: person.xxy
        enabled: false
        entity_id: person.xxu
        enabled: false
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: person.xxi
            entity_id: input_boolean.thuiswerken
    after: "06:30:00"
    before: "22:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.woonkamertempsonoff_temperature
    below: 20
    entity_id: input_boolean.logeren_helper
  - service: climate.set_hvac_mode
    data:
      hvac_mode: heat
    target:
      entity_id: climate.1ee1e5a1
  - delay:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 21
    target:
      entity_id: climate.1ee1e5a1

Dit ziet er nog niet 100% goed uit en moet nog geoptimaliseerd worden maar het werkt voor nu wel.
De airco gaat nu niet meer uit als er een temperatuur bereikt wordt omdat het voordeliger is om hem aan te laten staan overdag, in de nacht wel uit natuurlijk.
Hij gaat wel uit als iedereen uit huis is.

Zit nog wat extra's in met thuiswerken, als ik thuis ben en de helper thuiswerken staat aan en de vrouw gaat/is weg, gaat de airco ook aan want dan verwarm ik alleen het kantoor.
Ook een logeren-helper.
Ook de schuifpui, als deze open is voor bepaalde tijd, gaat de airco ook aan, als deze dicht gaat voor bepaalde tijd en aan een reeks voorwaarden voldoet, gaat hij weer aan.
Enfin, je kunt het zelf allemaal lezen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 05-04-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 20:59
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:57:
[...]

...

Dit ziet er nog niet 100% goed uit en moet nog geoptimaliseerd worden maar het werkt voor nu wel.
De airco gaat nu niet meer uit als er een temperatuur bereikt wordt omdat het voordeliger is om hem aan te laten staan overdag, in de nacht wel uit natuurlijk.
Hij gaat wel uit als iedereen uit huis is.

Zit nog wat extra's in met thuiswerken, als ik thuis ben en de helper thuiswerken staat aan en de vrouw gaat/is weg, gaat de airco ook aan want dan verwarm ik alleen het kantoor.
Ook een logeren-helper.
Ook de schuifpui, als deze open is voor bepaalde tijd, gaat de airco ook aan, als deze dicht gaat voor bepaalde tijd en aan een reeks voorwaarden voldoet, gaat hij weer aan.
Enfin, je kunt het zelf allemaal lezen. :)
Wow, nice

dit kan ik niet gebruiken bij me thuis (vloerverwarming), maar in de nieuwe praktijk van mijn vriendin ga ik dit zeker kunnen gebruiken. Enorm bedankt !
Pagina: 1 2 Laatste