Je favoriete automatisering op de frontpage

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mojor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-12-2024
Als klant van ANWB energie heb ik dynamische energieprijzen. Daar haal je het meeste voordeel uit door grootverbruikers (autolaadpaal, vaatwasser etc. te laten draaien als de stroomprijs laag is. Ik heb een sensor voor de uurprijs. Als de auto aan de lader hangt én de uurprijs lager is dan de max prijs die ik wil betalen, dan start het laden. Als het een uur later te duur wordt, dan slaat ie weer af. Omdat ik soms op basis van een ingestelde start/stoptijd wil laden is dat ook een keuze in het pulldown menu. Wanneer ik helemaal niet wil dat de automatisering zich ergens mee bemoeit kies ik pulldown optie manual.

Deze automatisering maakt gebruik van verschillende helpers voor het instellen van max. prijs, start/eind tijd in het pull down menu. De sensor komt van de Nordpool HACS integratie. In HA release 2023.2 komt ook een standaard add on met de huidige energieprijs.

Dezelfde automatisering heb ik gebruikt om een powerplug dynamisch te kunnen schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaMEorXuyx1ltIVmc1i4gMWMuAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYo4YeMYqsa834w1kCXzE28H.jpg?f=fotoalbum_large

Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
[alias: Enyaq Smart charging
description: Smart charging options manual, timed or based on dynamic price
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.stop_laden
  - platform: time
    at: input_datetime.start_laden
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in
    below: input_number.energieprijs
    above: input_number.energieprijs
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.skoda_charging_cable_connected
    state: "on"
action:
  - if:
      - condition: time
        before: input_datetime.stop_laden
        after: input_datetime.start_laden
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: input_select.laadschema
            state: Specific time
    then:
      - service: switch.turn_on
        data: {}
        target:
          entity_id: switch.skoda_charging
    else:
      - if:
            state: Specific time
        then:
          - service: switch.turn_off
            target:
        alias: "Scheme specific time switch off "
    alias: Scheme specific time start-stop condition
  - if:
      - condition: numeric_state
        below: input_number.energieprijs
        state: Dynamic price
    then:
      - service: switch.turn_on
        target:
    alias: Scheme dynamic price start stop condition
    else:
      - if:
            state: Dynamic price
        then:
          - service: switch.turn_off
            target:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApplebyAleph
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-03 20:35
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele *knip* mag een maatje minder."oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Zelf maak ik mijn home smarter met twee gewenste effecten.
1. Energiebesparing (dynamisch contract)
2. Gemak. Ganglicht aan als er iemand loopt.

Ik ga niks doen waardoor ik meer moet controleren. Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!

Waarschijnlijk mijn bril als psycholoog op, dus mensen doen maar. Maar een hoop is niet voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
Grappig dat je met die psychologenbril op nog steeds de moeite neemt om andermans automatisering een "*knip* oplossing" te noemen.

Je kan elkaar ook gewoon in de waarde laten. Niemand zegt dat je deze automatiseringen moet gebruiken, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-01-2023 09:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 27-05 10:24
ApplebyAleph schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:48:
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele [mbr]*knip* mag een maatje minder.[/]"oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Ik ga niks doen waardoor ik meer moet controleren. Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!

Waarschijnlijk mijn bril als psycholoog op, dus mensen doen maar. Maar een hoop is niet voor mij.
Deze reactie "oplossingen zonder probleem" heb ik vaker gelezen en dacht nu ga ik toch eens een keer reageren. Er is namelijk helemaal geen probleem, automatisering is niks meer niks minder dan dingen vergemakkelijken. Het echte probleem is al lang opgelost, het bijvoorbeeld kunnen in en uitschakelen van verlichting. Is het handig als dit automatiscg gaat? Ja, lossen we een probleem op, nee. Dat de een hier een stuk verder in gaat dan de ander is natuurlijk een keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Grappig om te zien dat een hoop mensen automatiseren "omdat het kan". Wat soms lijdt tot hele [mbr]*knip* mag een maatje minder.[/]"oplossingen". IIk zie hier een hoop oplossingen zonder probleem.

Juist als psycholoog zou je toch moeten weten dat "omdat het kan" een prima vorm van ontspanning kan zijn en dus zinvol. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

(...)

Mijn agenda eraan koppelen? Alsjeblieft zeg!
Het leuke is juist dat jouw twee gewenste effecten en het koppelen van je agenda niet haaks op elkaar staan maar elkaar kunnen versterken/helpen! :)

Voorbeeldje:

Door je agenda te koppelen is binnen je domotica te zien wanneer je thuis werkt en wanneer niet. Op thuiswerkdagen kan je werkkamer automatisch verwarmd worden voordat je aan het werk gaat (gemak, comfort) en op andere dagen wordt je werkkamer niet verwarmd (energiebesparing).

Zomaar een voorbeeldje, maar er zijn natuurlijk nog meer voorbeelden (auto wel/niet voorverwarmen, verwarming later aan op niet-werkdagen of in de vakantie(uitslapen), boilers die juist wel of niet op temperatuur worden gebracht, tijdstip waarop stofzuigerrobots hun rondje doen).

Dus je wens om gemak te hebben en energie te besparen en de mogelijkheid om je informatie uit je agenda te gebruiken hebben meer met elkaar te maken dan je wellicht denkt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Deze reactie "oplossingen zonder probleem" heb ik vaker gelezen en dacht nu ga ik toch eens een keer reageren. Er is namelijk helemaal geen probleem, automatisering is niks meer niks minder dan dingen vergemakkelijken. Het echte probleem is al lang opgelost, het bijvoorbeeld kunnen in en uitschakelen van verlichting. Is het handig als dit automatiscg gaat? Ja, lossen we een probleem op, nee. Dat de een hier een stuk verder in gaat dan de ander is natuurlijk een keuze.
Ik merk dat ik soms ook echt problemen verzin hoor. Bedenk dan hoe ik ze op kan lossen, wat ik er voor nodig heb..... en dan denk ik, nah, dat is een niet bestaand probleem. Dat is de pest van een hobby waar je op een gegeven moment een soort van 'klaar' mee bent. Je bent uit-geautomatiseerd maar het is zo leuk dus er komt toch wel weer meer.

En ik snap ook 100% hoe mensen die dit niet (bijzonder) interessant vinden dat niet begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

Als iedereen zo dacht dat leefden we nu nog in het stenen tijdperk.

Om maar een beroemde quote van Kennedy erbij te pakken: "We choose to go the moon this decade and do other things not because they are easy, but because they are hard"

Ok, nu is mijn home automation niet te vergelijken met een reis naar de maan :D Maar de gedachte erachter is wel beetje hetzelfde, leuke uitdaging om mezelf nieuwe dingen te leren en in oplossingen te denken. Wat later ook vast weer van pas komt in mn leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• faas
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 09:51
Melding op de smartphone als het bad vol is
In plaats van een wekker te zetten - waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? - heb ik het volgende voor vrouwlief geknutseld :)
In de watermeter schijnt een mini laser pointer diode (< € 0,20) via een spiegeltje met een hoek van 45° (warmtelijm is your friend!) op het grijze radertje; hier geïllustreerd met een rode stip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoY7oGl_cPOsRwuRBzEr6hmTKSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sQW1MoAqHaTKgRebDSUQqUXV.png?f=user_large
Een fotodiode ziet de lichtfluctuaties van het draaiende radertje en stuurt een schmitt-trigger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-ghhw9PdBtu7-HEF8voUobUD5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eXfygHURGXDf3Wrum3NVrxYe.png?f=user_large
Door een kraan te laten druppelen kun je met de 2 potmeters een mooi signaal van iedere spaakbeweging van het radertje instellen, met de witte led als indicator; die moet dan rustig knipperen met een duty cycle van ca. 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsLAfapXDD-p0HAo4wH5oAVwPKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hCEHpeYKgx31JKxlrGLtA9Yk.png?f=user_large
Op de ESP8266 draait Tasmota die het aantal pulsen op D5 telt (counter1) en dat iedere 10 seconden in een mqtt-bericht naar mijn broker stuurt.

In een bash-script draait mosquitto_sub die zijn output in een pipe doorstuurt naar jq die de tellerstand er uit haalt die dat op zijn beurt weer naar een oneindige while read-loop stuurt (die bij ieder mqtt bericht een keer loopt). In die loop check ik of 20 keer achter elkaar er meer dan 730 pulsen zijn geweest. Dat is proefondervindelijk gebleken het unieke waterverbruik van het bad waarvan de thermostatische kraan van het bad helemaal open staat.
Bij 20 stuur ik met pushover het bericht dat het bad zich aan het vullen is naar de telefoon van mijn vrouw. Bij 30: "bad is half vol" en zo nog wat berichten tot 40: "bad is heel erg vol!". Dat bericht stuur ik ook naar mijn telefoon. Zodra er een keer minder dan 730 pulsen komen, dan reset deze state-machine zich.

[ Voor 0% gewijzigd door faas op 14-03-2023 16:00 . Reden: aanvulling controle instelling trigger levels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojor
  • Laatst online: 25-12-2024

Leuk, doe ik ook. Deze automatisering gebruik ik icm een dynamisch contract en de rest gaat vooral over gemak en persoonlijke veiligheid in huis. Mijn vrouw loopt slecht dus zitten er overal sensoren om verlichting te sturen obv tijd van de dag, Begrijp de context van de opmerking over 'omdat het kan' niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb wat python scripts gemaakt, waarmee je de historische kWh verbruik informatie van de broadlink smart plug mini kan uitlezen. Voordeel van python is dat dit op veel computers werkt, Windows, Mac, Linux, Raspberry Pi.

En ja hoor, ik kan terug tot 2018 met al het cumulatief kWh verbruik per uur.

Achtergrond

Ik gebruik 2 Smart plug SP3S-EU sinds 2018. De e-control App was beperkt in functionaliteit/views. Een van de vreemde dingen is b.v. het feit dat u de maand december van het jaar niet vóór het lopende jaar kunt zien. Dus ik was aan het rondkijken of iemand al een betere oplossing had. Ik vond de bibliotheek python-broadlink, maar dit was alleen voor lokale toegang tot uw broadlink smart plug-apparaten (meet directe stroommetingen). Dus besloot ik te proberen de e-Control-app te sniffen, zie hier.

Kortom, het bleek veel gemakkelijker om de historische gegevens van mijn smart plug mini te krijgen dan verwacht. Je hoeft niet eens in te loggen, je hebt alleen de servernaam en het MAC-adres van de smart plug mini nodig. Oeps, zo simpel ;-)

Van idee naar implementatie

Dus begon ik met het maken van een eenvoudig op zichzelf staand python-script smart_plug_mini.py dat de geschiedenisgegevens per uur toevoegt in een csv-bestand voor elk apparaat en maakte sommige onderdelen configureerbaar. Ook schrijft de tool per apparaat de dag-, week-, maand- en jaaroverzichten in .csv-bestanden.

Dus de tool smart_plug_mini.py draait ieder uur op mijn Raspberry Pi-server, maar ik wil de resultaten bekijken zonder in te loggen op mijn server. Er is dus een andere tool gemaakt, die voor elk apparaat een samenvatting naar een google-spreadsheet kopieert: csv_to_google_sheet.py

De Google-spreadsheet bevat het kWh-verbruik, inclusief mooie diagrammen, wanneer u de voorbeeldspreadsheet Badkamer.SP.xlsx importeert in Google Spreadsheet:

- laatst geschreven Datum, Tijd, kWh, Uur, Dag, Week, Maand, Jaar
- laatste 48 uur
- laatste 32 dagen
- laatste 27 weken
- laatste 25 maanden
- laatste 25 jaar ;-)

Zie github python-broadlink-smart-plug-mini voor meer informatie.

Andere tools

Ik heb ook nog andere tools gemaakt:
- Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect
- Solis omvormer data naar PVOutput
- Combineren van 2 PVOutput systemen naar een gecombineerd systeem
- RDW hulpmiddelen, gebruikt voor bijhouden IONIQ 5 leveringen

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-02-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 09:36

_PM

faas schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:14:
Melding op de smartphone als het bad vol is
Handig!
Hoe bepaal je wanneer je gaat tellen?
Of kijk je naar bepaalde hoeveelheid water in een tijd periode?
Hoe weet je het verschil tussen deze hoeveelheid gebruiken om te douchen of de tuin te sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Ons huis heeft een woonkamer 'boven-achter', terwijl de voordeur 'beneden-voor' is. De vorige bewoonster had, omdat ze slecht ter been was (en oud) een redelijk gedateerde intercom met elektrische 12V deurslotopener. De intercom heb ik weggehaald (is nu Ring), de deurslotopener heb ik met een trafootje op een slimme stekker aangesloten. Het commando 'voordeur openen' zet even heel kort spanning op de opener, waarna goed volk de deur kan openduwen.

Heel simpel, maar wel handig vanuit je luie stoel in de woonkamer ;) Ik moet nu nog eens uitvogelen hoe ik het slot vanzelf open kan laten gaan als ik voor de deur sta met in beide handen een tas met boodschappen. :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49

Dark Angel

Corvette LS Power

Cella schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:17:
Ons huis heeft een woonkamer 'boven-achter', terwijl de voordeur 'beneden-voor' is. De vorige bewoonster had, omdat ze slecht ter been was (en oud) een redelijk gedateerde intercom met elektrische 12V deurslotopener. De intercom heb ik weggehaald (is nu Ring), de deurslotopener heb ik met een trafootje op een slimme stekker aangesloten. Het commando 'voordeur openen' zet even heel kort spanning op de opener, waarna goed volk de deur kan openduwen.

Heel simpel, maar wel handig vanuit je luie stoel in de woonkamer ;) Ik moet nu nog eens uitvogelen hoe ik het slot vanzelf open kan laten gaan als ik voor de deur sta met in beide handen een tas met boodschappen. :)
Trekveer aan de deur niet al tezwaar dan merk je het met sluiten maar een lichte zou je deur al naar binnen moeten laten bewegen zodra je slot los gaat door je travo

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Ik bedoelde juist om de trafo en dus het slot zijn werk te laten doen als ik voor de deur sta, bv via nabijheid van mijn telefoon ofzo :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:41
Ik vond dit topic om te smullen. Leuk om te zien dat sommigen zo vindingrijk zijn om verschillende sensoren te combineren en daarmee een probleem oplossen.

Dat is ook wel een beetje wat ik mis; Ik kan de artikelen en voorbeelden van mensen wel dromen waarin ze een "de wasmachine is klaar" melding maken. Ik zoek juist voorbeelden van andere slimme combinaties waarmee dingen worden geautomatiseerd, maar ik heb daar nog niet echt een goede bron voor gevonden. Ongeacht wat voor domotica systeem je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 09:36

_PM

@faas Kan je me uitleggen hoe je de watermeting precies doet?
_PM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Handig!
Hoe bepaal je wanneer je gaat tellen?
Of kijk je naar bepaalde hoeveelheid water in een tijd periode?
Hoe weet je het verschil tussen deze hoeveelheid gebruiken om te douchen of de tuin te sproeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• faas
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 09:51
Iedere 10 seconden komt er nieuwe counter data door. Als die waarde meer dan 730 afwijkt van de vorige en dit 20 x achter elkaar optreedt, dan staat het bad aan. Dus de software telt op bij meer dan 730 en reset naar 0 bij lager dan 730. Vanaf 20 stuur ik berichten over hoe vol het bad zit.

Omdat die counter gebaseerd is op de radertjes van het tandwieltje dat draait door het watergebruik, is het allemaal op hoeveelheid water gebaseerd. In de Tasmota software heb ik ingesteld dat iedere 10 seconden de counterstand wordt verstuurd.

Hier in huis is gebleken dat de douch/toilet/(af)wasmachine/tuin geen zelfde patroon hebben opgeleverd als dat het bad geeft.
Dan had ik nog wat met de Opentherm brander-status gedaan die aangeeft of de CV in kraanwater-stand staat, of ik had een thermometer om de warmwater-buis van het bad gemaakt en die gecombineerd in de software. Helaas ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-04 13:02
GENETX schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:24:
Edit: Code open source en wat uitleg hier: GENETX in "Home Assistant - Show je setup"

Ik zie al een paar leuke automations langskomen hier :) . Ik heb er ook 4 om te delen.
Runlevels
In plaats van scenes maak ik gebruik van "runlevels". Op basis daarvan kunnen automations gemakkelijk afgestemd worden op het feit of ik thuis ben, slaap, of weg ben bijvoorbeeld. De runlevels zijn daarmee een constante factor en geen eenmalige activatie. De runlevels:
1. Weg (vakantiemodus)
2. Afwezig
3. Slapen
4. Thuis
5. Media
6. Movie

Zo zal bij het ondergaan van de zon en het actief zijn van de Movie runlevel automatisch het licht slechts gedimd (theater mode) aan gaan in plaats van vol. Of worden meldingen niet naar de chromecasts gestuurd indien runlevel <= 3. Runlevels worden zoveel mogelijk op basis van observaties uit sensoren geactiveerd.
Kan iemand mij iets meer vertellen over runlevels? Ik begrijp dit niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
San der schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Kan iemand mij iets meer vertellen over runlevels? Ik begrijp dit niet helemaal.
Runlevels is niet helemaal de correcte term, vandaar ook de aanhalingstekens waarschijnlijk. Het komt uit Unix. Maar wat er hiermee bedoelt wordt is dat bepaalde automations wel of niet uitgevoerd worden adhv het "runlevel".

Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat je sommige zaken zoals lichten aan alleen moeten gebeuren als je thuis bent. Verwarming automatisch is leuk, maar niet als je op vakantie bent. Dus zo worden ze hier ingezet.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-04 13:02
Dank voor je reactie.

Als ik het goed begrijp worden automations dus ingesteld met een voorwaarde welk 'runlevel' actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Bestaat er een kans dat je die code deelt ?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:31
Faece schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:19:
[...]

Bestaat er een kans dat je die code deelt ?
Alvast bedankt
Ik heb toevallig laatst alles opnieuw gemaakt omdat het wat onoverzichtelijk werd.
Eerst de check of de winter of zomer-automatisering aan/uit moet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Airco-2024-zomer-winter
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.buitentemp
    id: zomer
    above: 23
    entity_id:
      - sensor.buitentemp
    id: winter
    below: 23
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - zomer
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            data:
              stop_actions: true
            target:
              entity_id:
                - automation.airco_winter_2024
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 2
              milliseconds: 0
          - service: automation.turn_on
            target:
              entity_id:
                - automation.airco_zomer_2024_auto_aan
      - conditions:
            id:
              - winter
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            data:
              stop_actions: true
            target:
              entity_id: automation.airco_zomer_2024_auto_aan
          - delay:
          - service: script.airco_winter_2024_script_auto

Dan de automatisering, in dit geval de winter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: Airco-beneden-winter-2024
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.airco_automatisch
    to: "on"
    id: aan
    entity_id:
      - binary_sensor.voordeurbewegingsonoff_occupancy
    to: "on"
    id: gang-beweging
    entity_id:
      - input_boolean.woonkamer_schuifpui_helper
    to: "off"
    for:
      minutes: 5
      seconds: 0
    entity_id:
      - person.xxxx
    to: home
    entity_id:
      - person.xxxy
    to: home
    id: xxxy-home
    entity_id:
      - sensor.woonkamertempsonoff_temperature
    below: 20
    entity_id:
      - input_boolean.thuiswerken
    to: "off"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - aan
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - gang-beweging
            after: "06:40:00"
            before: "10:00:00"
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - xxxy-home
            entity_id: input_boolean.thuiswerken
            state: "off"
        sequence:
            metadata: {}

En het script voor de winter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Airco-beneden-winter-2024-script-auto-aan
sequence:
    entity_id: input_boolean.airco_automatisch
    state: "on"
    entity_id: input_boolean.woonkamer_schuifpui_helper
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: person.xxx
        state: home
        entity_id: person.xxy
        enabled: false
        entity_id: person.xxu
        enabled: false
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: person.xxi
            entity_id: input_boolean.thuiswerken
    after: "06:30:00"
    before: "22:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.woonkamertempsonoff_temperature
    below: 20
    entity_id: input_boolean.logeren_helper
  - service: climate.set_hvac_mode
    data:
      hvac_mode: heat
    target:
      entity_id: climate.1ee1e5a1
  - delay:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 21
    target:
      entity_id: climate.1ee1e5a1

Dit ziet er nog niet 100% goed uit en moet nog geoptimaliseerd worden maar het werkt voor nu wel.
De airco gaat nu niet meer uit als er een temperatuur bereikt wordt omdat het voordeliger is om hem aan te laten staan overdag, in de nacht wel uit natuurlijk.
Hij gaat wel uit als iedereen uit huis is.

Zit nog wat extra's in met thuiswerken, als ik thuis ben en de helper thuiswerken staat aan en de vrouw gaat/is weg, gaat de airco ook aan want dan verwarm ik alleen het kantoor.
Ook een logeren-helper.
Ook de schuifpui, als deze open is voor bepaalde tijd, gaat de airco ook aan, als deze dicht gaat voor bepaalde tijd en aan een reeks voorwaarden voldoet, gaat hij weer aan.
Enfin, je kunt het zelf allemaal lezen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 05-04-2024 09:01 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:57:
[...]

...

Dit ziet er nog niet 100% goed uit en moet nog geoptimaliseerd worden maar het werkt voor nu wel.
De airco gaat nu niet meer uit als er een temperatuur bereikt wordt omdat het voordeliger is om hem aan te laten staan overdag, in de nacht wel uit natuurlijk.
Hij gaat wel uit als iedereen uit huis is.

Zit nog wat extra's in met thuiswerken, als ik thuis ben en de helper thuiswerken staat aan en de vrouw gaat/is weg, gaat de airco ook aan want dan verwarm ik alleen het kantoor.
Ook een logeren-helper.
Ook de schuifpui, als deze open is voor bepaalde tijd, gaat de airco ook aan, als deze dicht gaat voor bepaalde tijd en aan een reeks voorwaarden voldoet, gaat hij weer aan.
Enfin, je kunt het zelf allemaal lezen. :)
Wow, nice

dit kan ik niet gebruiken bij me thuis (vloerverwarming), maar in de nieuwe praktijk van mijn vriendin ga ik dit zeker kunnen gebruiken. Enorm bedankt !
Pagina: 1 2 Laatste