Gasverbruik gerenoveerde hoekwoning uit 68

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Energieverbruik hoekwoning.

Wij hebben sinds dit jaar een hoekwoning uit 1968 en hebben geprobeerd om tijdens de renovatie rekening te houden met het gasverbruik. Echter hebben wij geen vergelijkingsmateriaal.

De woning had alleen vloerisolatie (PUR) en we hebben het volgende gedaan om het energielabel te verbeteren:
- De woning hebben we volledig voorzien van kunststof kozijnen met triple gas.
- Zolderramen vervangen door nieuwe VELUX HR++ varianten
- Dak geïsoleerd met unilin utherm 10cm platen
- Spouwmuren rondom geïsoleerd met HR++ Parels
- Zonnepanelen 10st
- Vloerverwarming en alles lage temp-convectoren (Jaga Tempo)

Het huis wordt beneden verwarmd middels vloerverwarming (6 groepen) (ingesteld op 35gr) en een grote lage temperatuur convector in de woonkamer als “bijverwarming” en bypass.

Op de eerste etage hangen in de 3 slaapkamers lage temperatuur convectoren. De badkamer verwarmd de handdoeken 2 maal per dag met een elektrische radiator.

Daardoor hebben wij de max temp van de CV terug gezet naar 60 graden, en wordt aangestuurd middels een modulerende thermostaat van Honeywell (T6).

Nu valt ons het volgende op:
Wij hebben de thermostaat gedurende de dag op 18 graden staan. Het gasverbruik lijkt ons daarbij aan de hoge kant, en vragen ons af of we misschien nog dingen moeten veranderen/instellen. De douchetijd bedraagt minimaal 10 en maximaal 15 minuten met een regendouche, totaal:-).

Lees veel over waterzijdig inregelen, maar dat wil ik als laatste stap uitvoeren.

We verbruiken per dag ongeveer 5 tot 7m3 gas, en het is nog niet bijzonder koud buiten op dit moment van het jaar. Wat zeggen jullie over dit verbruik? Het lijkt ons vrij veel. Wellicht zijn er nog goede tips hier.

Hieronder heb ik 2 foto’s van het verbruik van afgelopen dagen toegevoegd, om enig beeld te krijgen. Moet wel bij vermelden dat de thermostaat nog bij de deuropening hangt, en daar komt deze maand nog een gesloten scharnierdeur in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdRWyAFScDfR5rP82jj6zJUltcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OEtyNxDoxsljFc2sk7EnV12R.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygjXZyGx5u-iUawLoi2wnpsonbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R4hJEetNqGHpo2Qd4F0Qkldg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkRzOrXrlFPNUD1lE4fJcGYFdbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtkwth6NEC0O4xzqHc0J4txR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:12
Wat me meteen wel opvalt is de open ruimte naar boven. Daar verlies je wel wat warmte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-10 13:49
als het goed is heb je wel vergelijkingsmateriaal / verbruiksgegevens van de vorige eigenaar van de makelaar ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanmy
ytr81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:36:
Wat me meteen wel opvalt is de open ruimte naar boven. Daar verlies je wel wat warmte natuurlijk.
Inderdaad! Dit wordt als eerste aangepakt deze maand. Daar komt een deur tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Ben je al met een warmtebeeldcamera door het huis heen gegaan om te kijken of je ergens warmtelekken hebt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Rainesh schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:40:
Ben je al met een warmtebeeldcamera door het huis heen gegaan om te kijken of je ergens warmtelekken hebt.
Nog niet, begreep dat je daarvoor minstens een temp-verschil van 20gr voor nodig hebt. Dit wil ik laten uitvoeren door de personen die het huis hebben geïsoleerd. Is er een goedkoop metertje op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
MSXBas schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:40:
als het goed is heb je wel vergelijkingsmateriaal / verbruiksgegevens van de vorige eigenaar van de makelaar ontvangen?
In dit geval geen goed vergelijkingsmateriaal, een man van 82, met de thermostaat standaard op 22 gedurende de dag, vertelde haar dochter, woont in dezelfde wijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
Ook de vraag of het elke dag dit verbruik is of vooral bij de 1e keer? Bij een 1e keer verwarmen gaat veel energie je vloer in welke weer langzaam wordt afgegeven.
Als ik bijvoorbeeld de thermostaat 1 avond van 22 naar 23 zet, hoef ik de dag erna niet te verwarmen omdat de vloer nog zolang warmte afgeeft.
Een week gemiddelde geeft daarin een beter beeld dan een specifieke dag (mits de temperaturen / zon instraling niet veel veranderd)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
ytr81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:36:
"verlies".

Dit is natuurlijk ook gewoon indirect verwarmen van de bovenverdieping. Het is pas verlies als dat overbodig/ongewenst is, anders is het resultaat simpelweg dat de radiatoren boven iets minder open hoeven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-10 13:49
@Stanmy
dat metertje is een warmtebeeld camera. Er zijn wel wat modellen genoemd hier: even zoekfuntie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stanmy schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:42:
[...]

Nog niet, begreep dat je daarvoor minstens een temp-verschil van 20gr voor nodig hebt. Dit wil ik laten uitvoeren door de personen die het huis hebben geïsoleerd. Is er een goedkoop metertje op de markt?
Echt een goedkope warmtebeeldcamera is er niet, maar je zou eens in dit topic kunnen kijken:
[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Voor een 200-300 euro heb je de Guide PC210, daarmee kom je een heel eind, maar de terugverdientijd is wel meer dan een maand of twee als je al overal isolatie hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
Stanmy schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
Daardoor hebben wij de max temp van de CV terug gezet naar 60 graden, en wordt aangestuurd middels een modulerende thermostaat van Honeywell (T6).
Verlagen van de (maximale) aanvoertemperatuur is een manier maar het doel is het verlagen van de retourtemperatuur. Meet tijdens verwarmen de retourtemperatuur eens, die wil je met jouw woning/afgite zeker ruim onder de 40gr hebben en hoe lager hoe beter.

Als je tijdens verwarmen witte rook uit je cv-schoorsteen ziet weet je dat je daar rendement verliest.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 11:09
10 tot 15 minuten per dag douchen onder een regendouche kost waarschijnlijk ook best n hoop gas, zeg grofweg tussen de 0.5 tot 1m³. Mogelijk dat je eens kan kijken naar een Douche-WTW?

Waterzijdig inregelen als laatste stap lijkt me niet persé de beste benadering. Behalve tijd kost dit niet heel veel geld als je het zelf doet. Je kan er wel een hoop mee winnen. Doe anders gewoon eens een beginmeting van de aanvoer/retourtemperatuur van al je radiatoren en de CV, om een inschatting te maken of hier iets te winnen zou zijn. Het rendement van een ketel schiet omhoog als je de zgn retourtemperatuur onder de ±50°C krijgt, zie ook dit topic over CV tuning.. Eigenlijk wat @assje zegt dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
assje schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:48:
[...]

Verlagen van de (maximale) aanvoertemperatuur is een manier maar het doel is het verlagen van de retourtemperatuur. Meet tijdens verwarmen de retourtemperatuur eens, die wil je met jouw woning/afgite zeker ruim onder de 40gr hebben en hoe lager hoe beter.

Als je tijdens verwarmen witte rook uit je cv-schoorsteen ziet weet je dat je daar rendement verliest.
Dit ga ik eens bekijken, laatst wel gezien dat deze op 38 stond, maar het verschil met de aanvoertemp ( 30gr) was niet bijzonder hoog, slechts 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Oon schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:47:
[...]

Echt een goedkope warmtebeeldcamera is er niet, maar je zou eens in dit topic kunnen kijken:
[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Voor een 200-300 euro heb je de Guide PC210, daarmee kom je een heel eind, maar de terugverdientijd is wel meer dan een maand of twee als je al overal isolatie hebt
Gevoelsmatig is dat misschien zo, maar in principe is de terugverdientijd in een huis zonder isolatie hetzelfde als in een huis mét isolatie.

Ga je namelijk met die camera door een ongeïsoleerd huis heen dan zie je daar precies wat je voorheen al wist, namelijk dat je moet gaan isoleren. Dat je daarna besluit je huis te gaan isoleren is dan ook geen beslissing die toe te rekenen is aan je investering in zo'n camera ;)

De camera dient juist om die dingen zichtbaar te maken die je nog niet wist. Lekjes, koudebruggen etc. Eigenlijk om de puntjes op de i te gaan zetten bovenop c.q. ter verbetering van de maatregelen waarvan je ook zonder die camera wel wist dat je ze moest doen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
T_knoop schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:01:
10 tot 15 minuten per dag douchen onder een regendouche kost waarschijnlijk ook best n hoop gas, zeg grofweg tussen de 0.5 tot 1m³. Mogelijk dat je eens kan kijken naar een Douche-WTW?
Meten is weten natuurlijk, maar met WTW kwam ik ook met regendouche uit op 2L Gas vs 1L warm water.
Gemiddelde douche beurt is geen 200L natuurlijk ;) of je moet een regendouche hebben met een 40cm+ douche kop.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:44
Als ik eerlijk ben vind ik 5-7 kuub nog wel meevallen als ik het vergelijk met ons. Wij wonen sindskort in een hoekwoning uit '70 en we tikken nu regelmatig de 10 kuub per dag aan. Nou is er bij ons nog een hoop werk wat betreft isoleren. De oude muurisolatie is weggezakt, dus op zolder zit niks meer. Verder hebben we nog geen vloerisolatie en geen dakisolatie. Halfweg januari zijn die punten aangepakt, dus ik verwacht dat ons verbruik omlaag zal gaan. Als dat laten we zeggen 4 kuub per dag is, waarmee ik op het verbruik van TS kom, dan zou ik daar enorm blij mee zijn! Ik verwacht eigenlijk dat het helemaal niet zoveel is en mijn verbruik deze dagen met isolatie gewoon rond 8-9 blijft hangen. Onze hoekwoning heeft nou eenmaal redelijk wat volume en een muur die niet verwarmt wordt door buren. Ik vrees dat het nooit echt minder gaat worden, zo goed isoleert een spouwmuur nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Heb je die 60 graden ook overal in huis nodig om te verwarmen met die Jaga's?

Ik heb in mijn huis genoeg aan 45 graden maximaal, alles met radiatoren, geen Jaga's maar gewoon flinke hompen staal. De stukken vloerverwarming die ik aanleg hebben dan ook geen pomp, water gaat gewoon zo de vloer in zonder te mengen.

Ik schrik ook nogal van je sluimerverbruik dat is aangegeven in je screenshots, dat is hier 40-90W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:38:
Heb je die 60 graden ook overal in huis nodig om te verwarmen met die Jaga's?

Ik heb in mijn huis genoeg aan 45 graden maximaal, alles met radiatoren, geen Jaga's maar gewoon flinke hompen staal. De stukken vloerverwarming die ik aanleg hebben dan ook geen pomp, water gaat gewoon zo de vloer in zonder te mengen.

Ik schrik ook nogal van je sluimerverbruik dat is aangegeven in je screenshots, dat is hier 40-90W.
Sluimerverbruik... Vond dit ook hoog, maar heb de komende apparatuur de hele dag aan staan;
- Vloerverwarmingspomp
- Close in boiler
- Sonos installatie
- LG oled? ...
- Elektrische radiator, nu wel lager gezet naar 14 graden i.p.v. 17
- Keuken apparatuur, koelkast, vriezet etc.

Tja... Wat voor sluimerverbruik is "Normaal "?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik gok dat de elektrische radiator daarvoor verantwoordelijk was, vandaar ook het enorme verschil tussen beide screenshots. Close-in boiler doet ook wel wat maar is beperkt (ding is geïsoleerd).

Die 40-90W die ik hier heb is met Ziggo kabelmodem, Lenovo M900 tiny servertje en wat Unifi switches+AP wat 24/7 draait, daarnaast nog een Aquarium met 25W verwarmingselement die de ene nacht meer doet dan de ander.

Overigens is mijn verbruik de afgelopen dagen ook gewoon 4-7 kuub per dag geweest. Zal na gisteren iets dalen want ik ben aan het knijpen geweest bij 2 voetventielen (badkamer handdoekradiator met teveel doorstroming en vloerverwarming in berging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Is iemand bekend met de Jaga Pro ventielen? Ik begrijp dat waterzijdig inregelen gebeurd onder de thermostaatknop en dus niet de retour knijpen? Kan iemand dit bevestigen, dan kan ik daar eens mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In elk geval in deze tijd boven de deuren dicht houden. Korter douchen dan 10-15 minuten en als 18gr de dagtemp is, niet lager dan 16 zetten als je van huis bent of in de nacht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Hackus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:49:
In elk geval in deze tijd boven de deuren dicht houden. Korter douchen dan 10-15 minuten en als 18gr de dagtemp is, niet lager dan 16 zetten als je van huis bent of in de nacht.
10 min met 2 pers is bijzonder weinig ;)... Liefst zouden we de temp beneden gewoon op 19 hebben, zonder dat deze onnodig veel stookt. Ben erg benieuwd wat de deur gaat doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30
[...]
Is er een goedkoop metertje op de markt?
Bij onze gemeente kan je via het duurzaamheidsloket zo’n professionele meter tijdelijk gratis lenen. Gaat wel op inschrijving, dus het kan zijn dat je een paar weken/maanden moet wachten. Wellicht bij jou ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor de vergelijking:

145m² woonoppervlak, bj 1921 en redelijk geisoleerd. Er wordt hier op 20'c gestookt, boven en beneden (2 baby's slapen boven ook overdag) de klok rond (ivm erg trage vloerverwarming)
November: 130 m³ gas, waarvan 15 voor warm water. Netto 115m³ voor de verwarming.
Dus 115m³ / 30 dagen = 3.8m³/dag.

Als ik extrapolleer voor december, zou ik naar de 200m³ toe gaan.
200m³ / 31 dagen = 6.5m³/dag

Hier staat de thermostaat iets hoger dan bij jullie, dus je zou inderdaad eens op zoek kunnen gaan naar tocht / koudebruggen. Ook een simpele laser-thermometer werkt al aardig daarvoor (maar niet zo goed als een camera uiteraard)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
[...]
Is er een goedkoop metertje op de markt?
https://www.aliexpress.us...urPageLogUid=bZxhapXMoVxy

En als je verder zoekt vindt je ze nog goedkoper

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 15:47
En nu met deze koude dagen, hoe is het verbruik nu? Voor de vergelijking, hier 175m2 1960 en zo’n 15m3 per dag op het moment.

• Ronald
  • Laatst online: 23:25
Stanmy schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:19:
Is iemand bekend met de Jaga Pro ventielen? Ik begrijp dat waterzijdig inregelen gebeurd onder de thermostaatknop en dus niet de retour knijpen? Kan iemand dit bevestigen, dan kan ik daar eens mee gaan spelen.
Ik heb ze bewust niet gekozen bij het ophangen van 4 Jaga tempo. Ze zijn niet drukonafhankelijk (wat op zich vrij gebruikelijk is). In plaats daarvan heimeier eclipse gebruikt, in mijn geval de versie voor veel flow (eclipse 300) omdat ik bij lage delta T wil kunnen draaien tbv warmtepomp.

Drukonafhankelijk is niet strikt noodzakelijk, maar maakt het inregelen wel erg eenvoudig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Niemand meer tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Taab schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:06:
[...]

Bij onze gemeente kan je via het duurzaamheidsloket zo’n professionele meter tijdelijk gratis lenen. Gaat wel op inschrijving, dus het kan zijn dat je een paar weken/maanden moet wachten. Wellicht bij jou ook?
Let wel op, je kunt zo'n ding wel huren/lenen of kopen maar als je de beelden niet juist kunt interpreteren dan heb je er nog niet veel aan.

Je kunt ook proberen het vermogen van de ketel naar beneden te brengen ipv de temperatuur.

In onze (vrijstaande) woning de afgelopen dagen hebben we zo'n 16 m3 per dag aan gas gebruikt, ben benieuwd wat jij verbruikt hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door xantos op 19-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
xantos schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:06:
[...]

Let wel op, je kunt zo'n ding wel huren/lenen of kopen maar als je de beelden niet juist kunt interpreteren dan heb je er nog niet veel aan.

Je kunt ook proberen het vermogen van de ketel naar beneden te brengen ipv de temperatuur.

In onze (vrijstaande) woning de afgelopen dagen hebben we zo'n 16 m3 per dag aan gas gebruikt, ben benieuwd wat jij verbruikt hebt.
Warmtecamera geleend en op het feit na dat 2m2 boven het raam en de gehele punt van het dak niet gevuld is met parels, geen gekke dingen gevonden. Hier komen ze als het goed is voor terug... Toch fijn om even geleend te hebben!

Afgelopen 3dagen was het nagenoeg dezelfde temperatuur. Heb 5.5, 6 en 7m3 gas verstookt. Op sommige dagen zie je dat de ketel echt uren niets doet. En andere dagen wel weer. Met een modulerende thermostaat zou het vermogen en watertemp aanpassen niet nodig zijn... ( Staat nu tevens wel op 50 en 18kw ipv 25kw)...

Thermostaat staat echter maar op 17.5 graden. Dus ik vindt de m3 hierboven toch fors, maar goed. Kan helaas niet ondervinden waar dit dan aan mag liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BteN3trd2rZ4_ivJLo8hMTWVYDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blsbmSipB7jSRfUgj7gu7xW7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi1UmlaxV-GLl293a28bJQOAutA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CBNRdPPUd5G4NyDx5axqvjS.jpg?f=fotoalbum_large

De ketel slaat tevens elke 5 minuten daadwerkelijk even aan voor x aantal min.

[ Voor 26% gewijzigd door Stanmy op 19-12-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Wat mij wel is opgevallen is dat het minimale vermogen van de CV ketel op 13kW staat. Als ik mijn installatie volledig heb open staan dan reken ik ongeveer 11kW. Echter met de boel boven gesloten kom ik net op een kleine 6kW uit, is het in dit geval verstandig om het minimale vermogen van de CV ketel omlaag te brengen? Kan me voorstellen dat het nu niet lager kan moduleren dan 13kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Iemand tips voor afstellen instellingen CV. Momenteel ziet de stookgrafiek er zo uit. Veel aan uit lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMiMEYsfBK3KOI-oXOU8N4C78GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZfmFyqfNcqnJDDiQglcD1xo.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week zag het eu iets rustiger uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn2OnMrOB5ZpydPt1hmxqhs122w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJlzz9vRpBIO3gQTDzaa9d9C.jpg?f=fotoalbum_large

Temp staat op 55 graden (alles lage temp) vermogen verlaagd en pompnadraaitijd op 5 min.

Temp vloerverwarming ingaand 30 graden. Flow van ongeveer 1.5 liter per minuut.

[ Voor 8% gewijzigd door Stanmy op 25-11-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
7m³ maakt ruweg 55kWh warmte. Dus je hebt een warmtevraag van net boven de 2kW.

Er is geen CV ketel die zo laag kan. 3,5kW is absolute minimum, maar de meerderheid mag je blij zijn met een minimum van 7kW.

CV ketels zijn lompe blafapparaten geoptimaliseerd voor douchen. Ze zijn amper goed in huizen verwarmen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 20:09
Hier hoekhuis uit 1968 met verzakte spouwmuur isolatie, oud dubbel glas, 10 cm dak isolatie, en geen vloer isolatie. We verwarmen alleen de woonkamer tot 20.5 graden met t22 radiatoren met speedcomfort fans, het gasverbruik zit nu tussen de 4 - 7 m3.

Waar ik mij over verbaasde was dat de spouwmuren aan de bovenzijde open zijn onder de dakpannen. In principe stook je dan als een vrijstaand huis. Het kan interessant zijn om deze aan de bovenkant dicht te maken met wol. Dan houd je de warmte van de buren beter in de spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Klopt kan ik nog iets aanpassen zodat aan uit wat minder voorkomt want dit lijkt het wel te doen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 20:09
Hoe zit het trouwens met je kruipluiken? Als die nog de originele asbest platen zijn kan het lonen om deze te vervangen. Bij mij zijn dat echt tochtgaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die tussenwoningspouw is idd een dingetje. Heb dat bij mijn 1978 huis gedaan, bovenop onder de pannen dichtgemaakt met PIR platen en PUR. Gevolg is dat de muren in de slaapkamers enkele graden warmer zijn geworden.

Je schrijft ergens vorig jaar dat je ketel op 13KW minimaal staat, dat mag echt wel naar beneden. Welke ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Behalve het type ketel kan ook het type thermostaat uitmaken (en vooral aan/uit of modulerend).

Ook gaat het pendelgedrag veranderen als er waterzijdig ingeregeld is, is dat intussen gebeurd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:25:
7m³ maakt ruweg 55kWh warmte. Dus je hebt een warmtevraag van net boven de 2kW.

Er is geen CV ketel die zo laag kan. 3,5kW is absolute minimum, maar de meerderheid mag je blij zijn met een minimum van 7kW.

CV ketels zijn lompe blafapparaten geoptimaliseerd voor douchen. Ze zijn amper goed in huizen verwarmen.
Correctie: ketels zijn niet geschikt voor continu verwarmen.

Bij ketels is het gebruikelijk om nachtverlaging toe te passen. Als je het vermogen beperkt en 's morgens het verlies van de nacht bijstookt in 1 lange run is die 7KW niks mis mee.
Iedereen roept altijd maar dat je geen nachtverlaging moet toepassen met vloerverwarming, maar als je je ketel gewoon knijpt op minimaal vermogen is nachtverlaging met een ketel nog altijd zuiniger, ook bij een goed geïsoleerd huis.

Ik heb hier 6.5KW op 5KW afgiftevermogen. Dat stookt 's morgens in een ruk van anderhalf uur het huis weer warm. Vervolgens 3x per uur nog kort verwarmen om het verlies aan te vullen. Een warmtepomp die terug kan naar 1KW zou daarvoor continu kunnen draaien idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zo generiek kun je het niet stellen, @_JGC_
Als het jou zo snel lukt dan heb je een bijzonder responsieve vloer.

Er zijn ook vloerpakketten die zo dik zijn en de leidingen zo diep liggen dat wat jij doet echt helemaal niet gaat werken.

Mijn vloer is te vergelijken met die van jou... Daar blaast even 5kWh warmte in en tadaaaaaa.

En als je radiatoren hebt... dan zit je continue met het wegvallen van de stralingswarmte. Erg onprettig.

Dus mijn stelling zit dichter bij wat gemiddeld geld dan de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:29:
Zo generiek kun je het niet stellen, @_JGC_
Als het jou zo snel lukt dan heb je een bijzonder responsieve vloer.

Er zijn ook vloerpakketten die zo dik zijn en de leidingen zo diep liggen dat wat jij doet echt helemaal niet gaat werken.

Mijn vloer is te vergelijken met die van jou... Daar blaast even 5kWh warmte in en tadaaaaaa.

En als je radiatoren hebt... dan zit je continue met het wegvallen van de stralingswarmte. Erg onprettig.

Dus mijn stelling zit dichter bij wat gemiddeld geld dan de jouwe.
De vloer in de berging blijft idd achter, maar dat is bewust. Als ik die meer flow geef knalt die in een paar uur naar 25 graden ipv met moeite halverwege de dag aan 20 graden.

Ik heb radiatoren en ik stook 37-45 aanvoer... nouja, dat is wat de thermostaat wil. Het duurt een uur voor de aanvoertemperatuur van 18 graden omhoog komt naar 37.
Stralingswarmte heb ik nauwelijks, ik heb fans onder de radiatoren die tot 10 minuten nadat ketel is gestopt met stoken nog een heleboel warmte uit de radiator trekken. Daardoor kan mijn temperatuur ook zo laag: als de ketel na 15-20 minuten weer gaat stoken is de retour al weer naar 25 graden gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nogmaals: Je kunt je eigen situatie niet generaliseren... Je weet best hoe veel minder goed het verwarmingsysteem in een gemiddeld huis werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:39:
Nogmaals: Je kunt je eigen situatie niet generaliseren... Je weet best hoe veel minder goed het verwarmingsysteem in een gemiddeld huis werkt.
Klopt, maar dan komt jouw verhaaltje over dikke ketels ook niet meer om de hoek.

Ik heb dit huis gekocht met een VR ketel die alleen 12KW kon stoken. Die kreeg het huis prima warm zonder pendelen, had je alleen wel radiatoren van 90 graden.
Als de klacht "te hoog vermogen, ketel gaat steeds kort aan" is, moet je zorgen dat je een lange sessie kunt bufferen.
Een vloer van 50m2 kan 5KW afgeven als ie eenmaal op temperatuur is, het op temperatuur krijgen kan je gerust 8KW in stoppen. Als je laat afkoelen naar een temperatuur waar je 's morgens in 2 uur tijd je vloer weer mee op kunt stoken heb je toch weer een 2 uur continu stooksessie op laag vermogen gehad.
Je moet alleen wel je ketel vertellen dat ie vooral geen haast moet maken met dat opstoken, anders stampt ie er 12 of 18KW in en verbruik je juist meer.
Pagina: 1