smartsys schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:59:
Ik heb ook een Elga Ace 6KW.
Ik stuur deze aan met een Tado V3+ thermostaat in AAN/UIT mode.
Ik heb op de begane grond uitsluitend vloerverwarming met 2 Robot verdelers met pomp.
De woonkamer heeft 6 groepen en is ongeveer 50m2, de berging heeft 2 groepen en is iets van 20m2.
Verder hangt in de berging nog een radiator met een Tado knop.
Ik kan de pompen van de vloerverwarming sturen met een Homey. Zodra en zolang er warmtevraag is in een ruimte laat ik de pomp van de vloerverwarming draaien.
Op de eerste verdieping ligt in de badkamer een enkele lus vloerverwarming met een radiator parallel. Ook hierop zit een Tado knop.
Verder hangen er nog in de slaapkamers radiatoren, maar die zitten eigenlijk allemaal dicht of een heel klein stukje open.
Wat ik ervaar is dat bij een hogere flow van >16l/min er lawaai ontstaat voornamelijk rondom de vloerverwarming verdelers. Hier zit een maximaal thermostaat op en het geluid verdwijnt wanneer ik deze verder open draai.
Ook zie ik uitsluitend runs waarop de Elga 2500Watt opneemt. Vanaf de start moduleert ie als een malle op naar rond de 2300-2500watt en blijft daar dan ongeveer een uur hangen. Vervolgens volgt een dip en direct daarna weer terug naar de 2300-2500watt. Dit blijft ie nu met temperaturen buiten de hele dag door wel doen, waardoor ik rond de 30 to 35KWh per dag alleen voor de Warmtepomp kwijt ben.
Ik zie in de tellers dat de COP3.0 is, dus volgens mij haal ik momenteel de maximale 6KW uit de Elga.
Daarnaast gebruikt ie ook af en toe wat gas, maar dat zijn ook alleen korte pieken. Het lijkt wel dat de warmtepomp uitschakelt op het moment dat de gasketel inschakelt. Dit is alleen maar erg kort. Nooit langer dan een paar minuten. HomeWizard meet met een interval van 5min en ik zie eigenlijk altijd ruimte tussen de pieken.
Ik heb de Elga in WAR mode staan. De stooklijn staan op 1.0 met een maximale temperatuur van 45graden.
In deze stand heb ik heb beste comfort in huis.
Ik stook in de berging en badkamer altijd met 1 temperatuur, in de woonkamer verlaag ik 'snachts met 0,5graden.
Ik heb geprobeerd met een lagere stooklijn van 0,8 te stoken, maar dan zijn er koelere dagen met bijv. 15graden, waarbij het huis niet warm wordt. Ik heb de temp lager gezet, maar dan wordt de berging niet warm genoeg. Ik moet nog wel verder kijken hoe dat nu zit, want voorheen had de installateur de buitenthermometer van de Elga op het frame van enkele zonnepanelen geplaatst. Dit frame werd met koele zonnige dagen gewoon lekker warm en zo gaf de Elga een buitentemperatuur van 23 terwijl het 15 was. Ik heb deze thermometer nu verplaatst naar een plek in de schaduw van de warmtepomp. Dus zien hoe dit nu gaat.
Ik overweeg de vloerverwarming verdelers te laten vervangen. Ik wil alleen nog wel kunnen sturen, dus daar moet dan een klep voor welke ik met Homey kan sturen.
Daarnaast zoek ik naar de beste optie met de Elga te verwarmen.
Welke regeling is het meest geschikt?
Moet ik de Tado vervangen voor een e-twist en dan de multi-ruimte optie maar laten varen?
Ik heb het idee dat ik momenteel verre van efficiënt bezig ben en er nog véél meer uit dit systeem te halen is.