Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• broodjeaapje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-11-2024
Zouden wat elga ace gebruikers (liefst 4kw) hun ervaringen willen delen? Sinds september dit jaar de hybride warmtepomp laten installeren. Van alles geprobeerd aan stooklijnen en debieten etc. Maar temperatuur komt niet boven de 34 graden aanvoer door de warmtepomp. Bij de beschrijving staat duidelijk dat die tot 55 zou moeten kunnen.

Ik heb vloerverwarming maar merk dat de 34 graden toch soms lang duurt voordat het opgewarmd is (8 uur draaien aaneengesloten). Welke aanvoer halen jullie en moet ik terug naar de installateur? Alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEu8doOa7s4PAqnbgmdJjPlY7YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNAtKBFDmZzuhlbtWlU5y2VP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je ook de retourtemperatuur ook en met hoeveel liter/minuut wordt je water rond gepompt?

Mijn vermoeden is dat je ELGA ACE 4 al op 100% loopt bij 32.7 aanvoertemperatuur. Als de afgifte in huis in evenwicht is met het maximale vermogen wat je ELGA kan leveren dan zal de aanvoertemperatuur ook niet meer stijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
mkleinman schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:36:
Weet je ook de retourtemperatuur ook en met hoeveel liter/minuut wordt je water rond gepompt?

Mijn vermoeden is dat je ELGA ACE 4 al op 100% loopt bij 32.7 aanvoertemperatuur. Als de afgifte in huis in evenwicht is met het maximale vermogen wat je ELGA kan leveren dan zal de aanvoertemperatuur ook niet meer stijgen.
Heb de Instelling verhoogd naar 17l/min om verschil tussen aanvoer en retour omlaag te krijgen. Als boven de warmtepomp op 33 staat is beneden bij de vloerverwarming ingang het nog 30 graden en dan retour vloerverwarming 27. Vermoed dat die onderweg nog wel wat verliest wat ook bij aanvoer gebeurd dus ongeveer 24-25 graden retour bij de warmtepomp.

Stooklijn staat op 1.3.

Denk je dat de warmtepomp te licht is dan? Mij is de 4kw aanbevolen voor vloerverwarming gecombineerd met 2 radiatoren (1 beneden en 1 boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
Is het normaal dat de warmtepomp zo op en neer gaat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHFNzR47YRpJbMCVLRZZ6GOS60k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMAWYxHtWzBUZ6xNNT6YObKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-07 17:41
Ik heb de EA sinds mei. Dit is het eerste stookseizoen. De EA wordt aangestuurd door een etwist. De ervaring is vergelijkbaar met ts.

De installatie bestaat verder uit een vloerverwarming op de gehele begane grond en radiatoren in de overige ruimtes, waarvan twee in gebruik.

De warmtepomp krijgt de woning wel goed op temperatuur, maar draait nagenoeg de gehele dag. Af en toe schakelt de ketel even bij.

Het actuele vermogen is uit te lezen. Ik zie waardes tussen 2,0 en 2,6 kW. Dus bij lange na niet het maximum. Het gasverbruik is spectaculair gedaald.

Ik mis een goede inregelinstructie.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 15:47
broodjeaapje schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:40:
Is het normaal dat de warmtepomp zo op en neer gaat? [Afbeelding]
Mij is hetzelfde opgevallen. Normaliter heb ik dit niet.
Ik vermoed dat dit de ontdooi cyclus is. Met het vochtige, koude weer als veroorzaker.

Wie het zeker weet, mag het zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 15:47
hans_u schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:18:
[...]

Ik vermoed dat dit de ontdooi cyclus is. Met het vochtige, koude weer als veroorzaker.

Correctie : ik krijg vrijwel altijd hetzelfde patroon als jij.
Ik meet pas sinds kort met HomeWizard, daarvoor met Plugwise. En dat geeft alleen verbruik per uur. Zonder al die fluctuaties.
Zal wel zo horen. Mijn (oer) Elga is nu aan z'n elfde probleemloze winter bezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
hans_u schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:18:
[...]

Ik zag dit patroon niet in september of oktober dus denk inderdaad de ontdooi cyclus! Maar heb wel het e.e.a. Aan gepast dus dacht dat het aan mij lag.

Mis ook echt een in regel instructie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
55martin schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:54:
Ik heb de EA sinds mei. Dit is het eerste stookseizoen. De EA wordt aangestuurd door een etwist. De ervaring is vergelijkbaar met ts.

De installatie bestaat verder uit een vloerverwarming op de gehele begane grond en radiatoren in de overige ruimtes, waarvan twee in gebruik.

De warmtepomp krijgt de woning wel goed op temperatuur, maar draait nagenoeg de gehele dag. Af en toe schakelt de ketel even bij.

Het actuele vermogen is uit te lezen. Ik zie waardes tussen 2,0 en 2,6 kW. Dus bij lange na niet het maximum. Het gasverbruik is spectaculair gedaald.

Ik mis een goede inregelinstructie.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Waar zie jij gebruikte vermogen? Ik meet alleen via de stekker altijd ongeveer 1100-1150 watt ook al verander ik de stooklijn. Ik denk dus dat die altijd op 100% draait bij mij maar ben benieuwd of dat zo is.

[ Voor 6% gewijzigd door broodjeaapje op 05-12-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
Het actuele vermogen kun je aflezen via het display:
- statusinstelwaarden (code invoeren)
- geavanceerd
- actueel vermogen

Ik heb vanmorgen tijdens de opstookfase gekeken. Het geleverde vermogen bewoog tussen 3,2 en 3,6 kW, Nog steeds geen max. van 4.

Ik heb de stooklijn op 0,7 omdat de vloerverwarming de gehele begane grond verwarmd. Daarnaast alleen de radiator in de badkamer en een radiator in de bijkeuken op de vorstbeveiligingsstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:13
Vandaag 39 graden gezien bij de Elga ace 4kw zonder gas te gebruiken. De installatie werkt met radiatoren en heeft een buffervat (stooklijn 1.0). Ook nog een paar defrost momenten vandaag. Ga in stappen van 19.5 naar 21 om 12 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDEUeRCUXweVhw-rcF3Kq_28qok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kqLgo7V83AgH5IPEkUJUrlKT.jpg?f=user_large

Verbruik gemeten met een shelly s plug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ro3nkarrzDirlZQMblEWRMrs1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/59w5mfSPbBP7Rx1PaASCiZVx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
hallorichard schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:58:
Vandaag 39 graden gezien bij de Elga ace 4kw zonder gas te gebruiken. De installatie werkt met radiatoren en heeft een buffervat (stooklijn 1.0). Ook nog een paar defrost momenten vandaag. Ga in stappen van 19.5 naar 21 om 12 uur.

[Afbeelding]

Verbruik gemeten met een shelly s plug
[Afbeelding]
Wow! Ik haal echt geen 1500 watt.. Zou je jouw instellingen willen delen?

Als ik mijn installatie naar 39 graden krijg zou dat enorm schelen.

Speelt het buffervat nog een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
broodjeaapje schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:52:
[...]

Wow! Ik haal echt geen 1500 watt.. Zou je jouw instellingen willen delen?

Als ik mijn installatie naar 39 graden krijg zou dat enorm schelen.

Speelt het buffervat nog een rol?
Eigenlijk allen hp000 op 3 graden gezet. Ik merkt onder deze grens dat hij bij een defrost te veel warmte uit de woonkamer haalt. Stooklijn op 1.0 en regelstrategie op WAR en kamer. ElektriciteitKosten op 20 en gas op 160.

Bij een defrost haalt hij eerst zijn warmte uit het buffervat. Dat dat kan het verschil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 13:00

Fiets

A.K.A. Bambi

Ik ben ook net begonnen met spelen met temperaturen en verschillende instellingen van bypass regelingen. Zo heb ik de 6kw eens op 55 graden gehad (zonder CV) maar het voegde eigenlijk niks toe. Nu gaat er iets meer warmte naar radiatoren die we niet echt gebruiken (in plaats van buffervat) maar zo wordt het niet steenkoud in sommige andere kamers.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartmpl
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
Sinds een paar weken heb ik een Elga ace 4. Ben bezig om de juiste instellingen te krijgen. Ook ik worstel met de maximale aanvoertemperatuur. Deze is bij mij maximaal iets van 31 graden geweest. Ik probeer tot 5 graden buitentemperatuur zonder gas te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:58
Hier nog een EA gebruiker (2e jaar).

Heb geen slimme meet apparatuur eraan hangen dus ik kan geen grafieken delen.
Echter mijn ervaring:

Radiatoren worden nauwelijks warm (dat zal idd rond de 30 graden zijn verwacht ik).
Kamer temp = 17,5 graad. Bij echt koud weer draait hij nagenoeg de hele dag.
CV schakelt bij vanaf 2 graden en kouder.

Normale hoge temp verwarmingen.
2 graden opwarmen kan echt een halve dag duren. Huis uit '96, isolatie uit die tijd + HR++ beglazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartmpl
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqJ92iVZprTN4X2qaHPEuCSL4G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtRAg98NfkW0rik0JDmAbQUk.png?f=fotoalbum_large

aanvoertemperatuur en retourtemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-07 07:37
Hier een huis uit 1840 (geïsoleerd) en een Elga 6kw met Tado.
Ik heb de aansturing van de Tado van OpenTherm naar Aan/uit gezet omdat er zeer veel gependeld werd van 100w naar 0w en dat 10 keer per kwartier. De aanvoertemperatuur was toen wel vaak +40 zonder gasverbruik.

Ik heb nu bij aan/uit dat hij de hele dag zachtjes pruttelt op zo'n 800 a 1000w. terwijl de pieken bij open therm 2000w was.
Wat ik wel merk is dat de aanvoer max 33 graden is (ingesteld op max 50) retour is 25 graden.
De Elga gaat nu zelf moduleren en bepaald dat 33 graden voldoende is maar ik heb nog 1 ruimte met een radiator die echt wel 40 graden nodig heeft. die ruimte blijft nu op 14 graden hangen terwijl de ruimten met VV gewoon warm blijven

Ik had ook graag een minimale aanvoer temp gehad...

[ Voor 3% gewijzigd door BlueSS50 op 06-12-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
broodjeaapje schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:51:
[...]

Waar zie jij gebruikte vermogen? Ik meet alleen via de stekker altijd ongeveer 1100-1150 watt ook al verander ik de stooklijn. Ik denk dus dat die altijd op 100% draait bij mij maar ben benieuwd of dat zo is.
Bij mij (6kw) is hij pas in 6 piekgevallen over de 2000w heen gegaan. lijkt mij dat die 1150w niet het maximale is.
Wat is het geluidsnivo van je buitenunit bij dit vermogen? bij mij staat hij vollop te stomen boven de 2000w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
Heb zojuist gekeken bij de instelwaarde. Nu bij 7 graden staat de pomp op 77% en vermogen op 3,4 kw. Hoe kan ik dit verhogen naar 85-100% en dat de warmtepomp 4Kw levert? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFOb5A5unLmbE5y0T2zk2e0Ulo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3NpK4zDnpGvhe0C0ZNdXlJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik denk niet dat dit een aparte instelling is... Haalt hij wel de cv ketel er bij?

Ik krijg wat ik ook probeer de cv ketel als backup niet helemaal uit. ook al staat HP061 op geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
BlueSS50 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:22:
Hier een huis uit 1840 (geïsoleerd) en een Elga 6kw met Tado.
Ik heb de aansturing van de Tado van OpenTherm naar Aan/uit gezet omdat er zeer veel gependeld werd van 100w naar 0w en dat 10 keer per kwartier. De aanvoertemperatuur was toen wel vaak +40 zonder gasverbruik.

Ik heb nu bij aan/uit dat hij de hele dag zachtjes pruttelt op zo'n 800 a 1000w. terwijl de pieken bij open therm 2000w was.
Wat ik wel merk is dat de aanvoer max 33 graden is (ingesteld op max 50) retour is 25 graden.
De Elga gaat nu zelf moduleren en bepaald dat 33 graden voldoende is maar ik heb nog 1 ruimte met een radiator die echt wel 40 graden nodig heeft. die ruimte blijft nu op 14 graden hangen terwijl de ruimten met VV gewoon warm blijven

Ik had ook graag een minimale aanvoer temp gehad...
Kun je dan niet beter kijken naar een LTV radiator voor die ene ruimte? De rest van het huis wordt immers voldoende warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:48
broodjeaapje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:58:
Heb zojuist gekeken bij de instelwaarde. Nu bij 7 graden staat de pomp op 77% en vermogen op 3,4 kw. Hoe kan ik dit verhogen naar 85-100% en dat de warmtepomp 4Kw levert? [Afbeelding]
Als je huis hiermee warm blijft is het toch prima. Als je de ruimte sneller op temperatuur wilt hebben zou je nog iets met je stooklijn kunnen doen of simpelweg je thermostaat hoger zetten (dan spring de Elga op Maximaal vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
55martin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:
[...]

Kun je dan niet beter kijken naar een LTV radiator voor die ene ruimte? De rest van het huis wordt immers voldoende warm.
Ik heb zo'n mooie antieke gietijzeren radiator. Het is een monumentaal huis dus die moet (van mij) blijven staan. De ruimte waar deze staat wordt over 2 jaar als de nieuwe keuken klaar is gehalveerd en omgetoverd tot luister/gameroom en bijkeuken.
De ruimte moet dan in basis rond de 16 graden blijven en vul ik het aan met een IR paneel gericht op mijn luie stoel voor als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
BlueSS50 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:19:
Ik denk niet dat dit een aparte instelling is... Haalt hij wel de cv ketel er bij?

Ik krijg wat ik ook probeer de cv ketel als backup niet helemaal uit. ook al staat HP061 op geen.
Ik heb dit wel voor elkaar gekregen! Door de instelling aan te passen vanaf welke temperatuur de ketel mag bijspringen. Deze staat nu op - 6 en de wachttijd voor de ketel op 5 uur gezet voordat deze aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
thafusion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:36:
[...]

Als je huis hiermee warm blijft is het toch prima. Als je de ruimte sneller op temperatuur wilt hebben zou je nog iets met je stooklijn kunnen doen of simpelweg je thermostaat hoger zetten (dan spring de Elga op Maximaal vermogen).
Heb al geprobeerd de kachel op 23 en 26 te zetten. Pomp en vermogen blijven onveranderd. Stooklijn kan ik nog op 1.7 proberen maar had de stooklijn al aangepast.

Iemand nog andere suggesties om de pomp op vol vermogen te laten lopen?

Zit er aan te denken om minimale toerental van de pomp van 30% maar 95% te verhogen maar ik weet niet of dat goed gaat en de juiste weg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjeaapje
mkleinman schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:36:

Temperatuur gister gekeken. Aanvoer was 33.2 retour 29.5. Met 15 liter per minuut als debiet. Leken me prima scores maar zie graag de aanvoer nog wat hoger zoals ze ook aangeven in de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Moet denk ik toch echt de stooklijn zijn. ik had die van mij van 0.7 naar 1.3 gezet en de aanvoer ging gelijk naar 40+ (met dank aan familie Kleinman)
Ook zou ik het pompvermogen omhoog gooien. anders kan de elga zijn warmte niet kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
broodjeaapje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb dit wel voor elkaar gekregen! Door de instelling aan te passen vanaf welke temperatuur de ketel mag bijspringen. Deze staat nu op - 6 en de wachttijd voor de ketel op 5 uur gezet voordat deze aan springt.
Welke snelcodes zijn dat? die wachttijd had ik al wel gevonden maar die -6 nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjeoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Beste broodje aap,

En is het probleem verholpen? Zo ja hoe heb je dat gedaan.

Heb precies hetzelfde hier alleen komt mijn aanvoer temperatuur niet hoger dan 28 graden. Dat is vrijwel gelijk aan mijn retour temperatuur.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:06
Als ik deze verhalen lees, heeft dit weinig te maken met instellingen, maar gaat het om het beperkte vermogen van met name de 4kW Elga Ace. Ik heb er zelf ook 1, en het maximaal geleverde vermogen neemt vrij sterk af vanaf het moment dat er defrosts nodig zijn (onder ca.4 graden). De cop zakt dan door beperktere ventilatie, en er wordt warmte gebruikt voor de ontdooicyclus). Veel meer dan gemiddeld 3kW zal hij dan niet meer leveren, en dat is vaak ineens onvoldoende om de gevraagde aanvoertemperatuur volgens de stooklijn te halen. Het is niet voor niets dat de standaard instelling is om de gasketel onder 4 graden bij te schakelen. Als je daaraan gaat tweaken kan het dus zijn dat er niet voldoende warmte geleverd wordt. De aanvoertemperatuur is dan te laag.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Sorry voor het kapen, maar dit lijkt er een beetje op.

Ondertussen is het nu regelmatig rond de 10 graden buiten en dan merk ik dat de Remeha (6kw) steeds minder gaat doen. Of dat deze niet genoeg warmte kan leveren. De aanvoertemperatuur komt zelden uit zichzelf boven de 24 graden. En binnen wordt het niet warmer dan 18 graden als ik de CV ketel niet in laat grijpen. Terwijl het prima ging toen het nog onder de 0 was.

Met de stooklijn ben ik al wat bezig geweest en staat nu zelfs al op 1,8 (origineel 0,7) en de start temperatuur op 20 (origineel 15)

CP220 (voetpunt): 20 (origineel 15)
CP230 (stooklijn): 1.8 (origineel 0.7)
CP000 (max aanvoer): 70
CP780(regelstrategie): Ruimte (moet misschien naar hybride anders word de stooklijn natuurlijk niet gebruikt..
HP069 (pompsnelheid) 17l/min

De retourtemperatuur ligt dan binnen een graad van de aanvoer temperatuur. Zie ik iets over het hoofd om de aanvoer verder omhoog te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Fiets op 21-02-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Hoe is de aansturing? via OpenTherm, aan/uit of de Remeha ETwist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

BlueSS50 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:41:
Hoe is de aansturing? via OpenTherm, aan/uit of de Remeha ETwist?
Met een OpenTherm Honeywell thermostaat, die apart genoeg het tapwater op 54 graden forceert (zal wel een OpenTherm implementatie verschil zijn..)
Vanaf de Remeha naar de CV ketel is ook OpenTherm.

Ik heb nu wel de thermostaat van de vloerverwarming pomp aangepast zodat die langer blijft draaien (de oude ging pas aan rond de 40 graden maar het werkte wel op de pomp van de Remeha) nu gaat die aan vanaf 24 graden ongeveer. Als er warmte is, dan wil ik het in de vloer krijgen niet langs de enkele radiator die als buffervat functioneert.

[ Voor 31% gewijzigd door Fiets op 22-02-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Kun je niet proberen om hem aan/uit te schakelen?
Ik werk met Tado en heb OpenTherm en aan/uit geprobeerd.

Bij OpenTherm bepaald de Tado de aanvoertemperatuur bij aan/uit wordt de stooklijn netjes gevolgd.
bij aan/uit kan de elga de warm water temperatuur ook bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

BlueSS50 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:48:
Kun je niet proberen om hem aan/uit te schakelen?
Ik werk met Tado en heb OpenTherm en aan/uit geprobeerd.

Bij OpenTherm bepaald de Tado de aanvoertemperatuur bij aan/uit wordt de stooklijn netjes gevolgd.
bij aan/uit kan de elga de warm water temperatuur ook bepalen.
Ik zal het eens proberen met een andere aan/uit thermostaat, die heb ik volgens mij nog wel ergens liggen. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Maakt jou 6kw ook zo veel geluid?
Hij draait bij mij nu ongeveer nu op 800w (opgenomen vermogen) je hoort nu buiten echt de compressor draaien (niet de ventilator).
Je kunt m zelfs nog aan de straat, ongeveer 20 meter verder nog horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Ja, best wat meer geluid dan ik had verwacht. Het vermogen dat er verbruikt wordt ligt dan rond de 500watt, maar binnen hoor je de pomp goed (op 17l/min) en buiten de compressor vrij constant. Geen laag gebrom maar een hoger geluid maar nog niet een piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Fiets schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:04:
Ja, best wat meer geluid dan ik had verwacht. Het vermogen dat er verbruikt wordt ligt dan rond de 500watt, maar binnen hoor je de pomp goed (op 17l/min) en buiten de compressor vrij constant. Geen laag gebrom maar een hoger geluid maar nog niet een piep.
Pomp staat bij mij nog op de default, weet zo niet wat die waarde is. Ik hoor de circulatiepomp niet.

dat geluid wat je omschrijft hoor ik denk ik ook.

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Als ik het gebruik in de gaten houd (helaas geen uitgebreide meter voor) op de binnenunit zelf, dan zit deze regelmatig tussen de 200 en 400 watt. Terwijl het binnen kouder is dan de gewenste temperatuur op de thermostaat. Dan zou ik verwachten dat ie wel iets meer moeite doet om het warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Profundido2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-06 15:43
beste leden hier. Ik overweeg zelf momenteel een 6kW ace van dit type te installeren maar die meldingen over het geluid verontrusten mij toch wel.

Is er iemand hier in de buurt van Kortrijk-Waregem bij wie ik es kan gaan luisteren ter plaatse en zelf ervaren of ik dat storend vind of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Profundido2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:44:
beste leden hier. Ik overweeg zelf momenteel een 6kW ace van dit type te installeren maar die meldingen over het geluid verontrusten mij toch wel.

Is er iemand hier in de buurt van Kortrijk-Waregem bij wie ik es kan gaan luisteren ter plaatse en zelf ervaren of ik dat storend vind of niet ?
Ik woon niet in de buurt maar ik kan je zeggen dat de 6kw best wel wat geluid maakt als je aan de defaultwaarden gaat sleutelen. Bij draait hij dan regelmatig rond de 1800w als het onder het vriespunt is. normaal hoort de ketel het dan 100% over te nemen onde de 4 graden maar dat heb ik bijgesteld naar -5.

Het zal nu ook lastig zijn om met deze temperaturen ergens te gaan luisteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Profundido2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:44:

Het is helaas niet om de hoek, ik woon in midden Nederland in Lelystad; Je bent hier meer dan welkom om te komen luisteren aankomend najaar als de warmtepomp weer aan gaat. Ik heb de ACE 6 hangen.

Geluid valt, mij, 100% mee. Je merkt wel verschillende soorten geluid bij verschillende merken buitenunits. De ELGA ACE 6 wordt geleverd met een Toshiba buitenunit. Bij deze buitenunit hoor je hoofdzakelijk de compressor en de compressorfrequentie omhoog en naar beneden gaan, afhankelijk hoe hard de warmtepomp moet werken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik heb de Elga Ace 4kw sinds paar dagen draaien. Los van testen nog niet echt vol ervaren hoe en wat, gezien de hoge buitentemperaturen op dit moment.

Wel al een opmerking, heb er een HW stekker tussen gehangen om verbruik te meten en zie dat de Ace in "slaapstand" continue 65 Watt gebruikt. Dat vind ik best wel een fiks sluipverbruik. Is dit normaal en is dit bij andere Ace 4KW gebruikers hier net zo?

Kan op internet er verder helemaal niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
BBKing schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:01:
Ik heb de Elga Ace 4kw sinds paar dagen draaien. Los van testen nog niet echt vol ervaren hoe en wat, gezien de hoge buitentemperaturen op dit moment.

Wel al een opmerking, heb er een HW stekker tussen gehangen om verbruik te meten en zie dat de Ace in "slaapstand" continue 65 Watt gebruikt. Dat vind ik best wel een fiks sluipverbruik. Is dit normaal en is dit bij andere Ace 4KW gebruikers hier net zo?

Hier bij Elga ace 4kw 16 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
BBKing schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:01:

Dan draait ws de cv pomp in de elga

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BBKing
  • Niet online
Yes dank voor jullie info. Na overleg met installateur een reset gedaan en nu maakt het binnendeel stuk minder lawaai en hij verbruikt nu 15/16 watt. Top!

Is het trouwens mogelijk om in het niet-stook seizoen de Elga ace helemaal van de stroom af te halen? Scheelt toch weer 30 euro aan stroom in die circa 6 maanden. En de ketel werkt dan wel gewoon voor het tapwater verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
BBKing schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:57:
Yes dank voor jullie info. Na overleg met installateur een reset gedaan en nu maakt het binnendeel stuk minder lawaai en hij verbruikt nu 15/16 watt. Top!

Is het trouwens mogelijk om in het niet-stook seizoen de Elga ace helemaal van de stroom af te halen? Scheelt toch weer 30 euro aan stroom in die circa 6 maanden. En de ketel werkt dan wel gewoon voor het tapwater verwarmen.
De Elga Ace laat elke 3 dagen de CV-pomp een minuutje draaien om te voorkomen dat deze vast gaat zitten. Ik zet hem toch uit als ik hem niet gebruik. Maar ik koel ook met de warmtepomp in de zomer, dus langer dan 2 maanden staat hij toch niet uit.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
De algemene tip is:
1/ meet het stroomverbruik met een slimme stekker, dan kan je zien hoe lang de runs zijn en of vol vermogen wordt gehaald
2/ idem met je gasketel (gasverbruik of elektra), dan zie je hoe snel/vaak de elga de ketel aanslingerd
3/ zet de pompsnelheid zo hoog mogelijk
4/ hou de kamertemperatuur constant als je zoveel mogelijk met de elga wil verwarmen (geen piekvraag creeren)

Hier van 1400m3 gas naar 100m3 gas met inzet van ca. 2600-2800kWh stroom.
Lage aanvoertemperatuur is geen probleem, als je maar veel uren stookt.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 28-09-2023 19:38 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Precies dit is exact mijn plan. Vol elektrisch verwarmen met de Elga. Zit nu op 400-500 m3 gas per jaar voor verwarming, dat wil ik naar 0 hebben. Alles geïsoleerd, 3-dubbel glas, alleen vloerverwarming en alleen begane grond en badkamer verwarmen. Op constante temperatuur van 18,5 a 19 graden. Aanvoer vanuit CV stond op 38, op de van de Elga nu 35. Ruimte regeling ingesteld, op aanraden blog @mkleinman , dank voor jouw super duidelijke info!

Ik verwacht gasbesparing in m3 x 2 = extra elektriciteit in kWh. Dus van 500 m3 gas naar 1000 kWh elektriciteit. Precies wat @BarryH hierboven zegt.

Ben heel benieuwd of eea gaat uitkomen. Als dat lukt komende winter dan ga ik volgend jaar eens nadenken hoe wat dat allerlaatste beetje gas eruit gaan doen, is puur alleen nog voor douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
BBKing schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:54:
Precies dit is exact mijn plan. Vol elektrisch verwarmen met de Elga. Zit nu op 400-500 m3 gas per jaar voor verwarming, dat wil ik naar 0 hebben. Alles geïsoleerd, 3-dubbel glas, alleen vloerverwarming en alleen begane grond en badkamer verwarmen. Op constante temperatuur van 18,5 a 19 graden. Aanvoer vanuit CV stond op 38, op de van de Elga nu 35. Ruimte regeling ingesteld, op aanraden blog @mkleinman , dank voor jouw super duidelijke info!

Ik verwacht gasbesparing in m3 x 2 = extra elektriciteit in kWh. Dus van 500 m3 gas naar 1000 kWh elektriciteit. Precies wat @BarryH hierboven zegt.

Ben heel benieuwd of eea gaat uitkomen. Als dat lukt komende winter dan ga ik volgend jaar eens nadenken hoe wat dat allerlaatste beetje gas eruit gaan doen, is puur alleen nog voor douchewater.
Dat ga je denk ik niet redden. Ik ben afgelopen jaar van 1400m3 naar 600m3 gegaan. Met een verbruik van de elga van ruim 2100kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
BlueSS50 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:42:
[...]

Dat ga je denk ik niet redden. Ik ben afgelopen jaar van 1400m3 naar 600m3 gegaan. Met een verbruik van de elga van ruim 2100kwh
Dan gaat er ergens iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 21:41
Ramon_1984 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Dan gaat er ergens iets mis
Eens! 1400 moet je (even afhankelijk van je tapwater gebruik) makkelijk naar < 200m3 kunnen brengen.
Met een oude ELGA (een bak minder vermogen dan de ELGA ACE 6) hou ik al 7 jaar mijn hut warm en kom van een gasverbruik ergens tusen 650-750m3 per jaar

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Er gaat mijns inziens niets mis...
Het zijn best wat vierkante meters welke hij warm moet houden. ik heb de Elga 6kw ook zo ingesteld dat hij pas onder de -5 met gas mag bijstoken. Hij moet dan echt hard werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
BlueSS50 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:56:
Er gaat mijns inziens niets mis...
Het zijn best wat vierkante meters welke hij warm moet houden. ik heb de Elga 6kw ook zo ingesteld dat hij pas onder de -5 met gas mag bijstoken. Hij moet dan echt hard werken...
Even grof gerekend , maar 800m3 gas bespaart met een verbruik van meer dan 2100kwh voor de elga.
2100 kwh is bijna 3x zoveel dan ne besparing van gas, dat is meestal een indicatie dat er iets niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ramon_1984 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Even grof gerekend , maar 800m3 gas bespaart met een verbruik van meer dan 2100kwh voor de elga.
2100 kwh is bijna 3x zoveel dan ne besparing van gas, dat is meestal een indicatie dat er iets niet klopt
Ik kom voor dat gedeelte wat de ELGA Ace aan verwarming doet op een sCOP van ca. 3,3 - 3,5 (afhankelijk van de aanvoertemperaturen) idd niet denderend voor een hybride,
maar om nu te zeggen 2100 kWh is 3 keer de besparing aan gas gaat mij toch iets te ver _O- O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW75o23f525hmTFFZYv4g-_gtr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FtQ6rSH3yJxe5iSsVCximy5P.jpg?f=user_large

Ik kwam bijgevoegd plaatje tegen van een Intergas Xtend. dit is een vergelijkbaar systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Ben benieuwd, komende zondag gaat ie denk ik voor het eerst uitgetest worden.

Hele andere vraag: hebben jullie een onderhoudsabonnement op de Elga? Bijv icm een CV ketel onderhoudsabonnement?

Of is dat pure onzin zolang je er zelf maar voor zorgt dat buitenunit bladvrij blijft en bij de binnenunit het filter in de externe vuilafscheider soms wordt schoongemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik laat enkel de cv ketel eens per 2 jaar onderhouden.
De Elga houd ik zelf in de gaten. Ik zou niet weten wat er qua onderhoud zou moeten gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:13
Bij mij ook eerste seizoen voor de Elga, heel benieuwd, veel ingelezen.
Ik heb mijn Elga aangeschaft bij hetzelfde bedrijf die onderhoud doet van mijn cv, onderhoud Elga minimaal en die pakken ze mee met de jaarlijkse check up cv.
BBKing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:56:
Ben benieuwd, komende zondag gaat ie denk ik voor het eerst uitgetest worden.

Hele andere vraag: hebben jullie een onderhoudsabonnement op de Elga? Bijv icm een CV ketel onderhoudsabonnement?

Of is dat pure onzin zolang je er zelf maar voor zorgt dat buitenunit bladvrij blijft en bij de binnenunit het filter in de externe vuilafscheider soms wordt schoongemaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 55martin
Ik verwarm met een EA4 i.c.m. een intergas HRE28/24. De EA is in mei 2022 geplaatst. De begane grond is voorzien van vloerverwarming. Voor het overige zijn er drie radiatoren. Ik heb voldoende zonnepanelen om het elektraverbruik te compenseren.

Omdat het bij de EA nogal lastig is de juiste verbruikswaarden te achterhalen, heb ik een HW stekker geplaatst. Het gasverbruik monitor ik via mindergas.nl.

In 2023, tot en met vandaag heb ik 1200 kWh verbruikt. In de maanden dat er geen warmtevraag is, verstook je toch wel 12 kWh/maand. Het gasverbruik over diezelfde periode is 87 m3. Daarvan is 32 m3 voor het douchen.Ter vergelijk heb ik in 2021 tot en met de 14e oktober, 957 m3 gas verbruikt, waarvan 52 m3 t.b.v. douchen. Het is dus geen jaarverbruik!

Inmiddels stoken we wel een graadje minder. De temperatuur overdag is 18,5 gr, 's avonds 19 gr en 's nachts 18 gr.

De ketel wordt eenmaal per 2 jaar onderhouden. De EA poets ik zelf een beetje op.

Leuk om de ervaringen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Sinds 12 oktober de verwarming (Elga 4kw) aan. Volledig op elektriciteit tot nu toe. Verbruik per dag voor het verwarmen van onze woonkamer / keuken en de badkamer in die periode 1,11 kwh per dag. En dan is het van 6-22u 19 graden en van 22-6u 18,5 graden in huis. Aanvoertemperatuur vloerverwarming 35 graden. Eerste indruk dus goed!

Wel een vraag, op hoeveel bar staat jullie waterdruk? Hier staat ie (als de elga niet aan staat) op 1,5 bar na alle automatische ontluchting sinds de plaatsing. Is dat te laag of ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
Volgens de documentatie is de aanbevolen hydraulische druk: 1,5 bar tot 2 bar in koudeconditie. Je kunt er iets bijvullen. Ik heb 1.7 bar in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 10:54

Fremske

and change the world

@BBKing zou je iets meer over je afgifte systeem en type woning kunnen delen?

Hier draait ook een Elga 4kw voor 65 m2 vloerverwarming en een badkamer radiator. Ik heb een max aanvoer temp ingesteld van 37 graden en verwarm continu op 19 graden. Mijn verbruik is 4 kw per dag!
Daarbij heb ik een ltv zonder pomp en draai op een debiet van 18 liter.

Ben benieuwd waarom uw verbruik zo laag is.
BBKing schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:11:
Sinds 12 oktober de verwarming (Elga 4kw) aan. Volledig op elektriciteit tot nu toe. Verbruik per dag voor het verwarmen van onze woonkamer / keuken en de badkamer in die periode 1,11 kwh per dag. En dan is het van 6-22u 19 graden en van 22-6u 18,5 graden in huis. Aanvoertemperatuur vloerverwarming 35 graden. Eerste indruk dus goed!

Wel een vraag, op hoeveel bar staat jullie waterdruk? Hier staat ie (als de elga niet aan staat) op 1,5 bar na alle automatische ontluchting sinds de plaatsing. Is dat te laag of ok?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:15:
@BBKing zou je iets meer over je afgifte systeem en type woning kunnen delen?

Hier draait ook een Elga 4kw voor 65 m2 vloerverwarming en een badkamer radiator. Ik heb een max aanvoer temp ingesteld van 37 graden en verwarm continu op 19 graden. Mijn verbruik is 4 kw per dag!
Daarbij heb ik een ltv zonder pomp en draai op een debiet van 18 liter.

Ben benieuwd waarom uw verbruik zo laag is.
[...]
Zeker! Onze Elga 4kw verwarmt 42 m2 vloerverwarming in de woonkamer/keuken/hal en daarnaast een badkamer radiator. Aanvoer temp op 35 graden. Woonkamer temp op 19, s nachts 18,5. Woonkamer is voorzien van tripple HR++ glas, extra spouwmuur isolatie (hoekwoning jaren '80) en extra kruipruimte isolatie. En vloerverwarmingsverdeler is pomploos gemaakt.

Verder ligt onze woonkamer pal op het zuiden, met grote schuifpui, dus daardoor maximaal profijt van zon-instraling.

Verbruik is wel wat omhoog gegaan sinds vorige bericht, gemiddeld sinds 12 oktober zitten we nu op 1,66 kwh per dag voor de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BBKing dat zijn zeer nette verbruikscijfers!
Totslot, hoeveel groepen heeft jouw vloerverdeler en wat is je Delta T tussen de aanvoer temperatuur en retour temperatuur?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:18:
@BBKing dat zijn zeer nette verbruikscijfers!
Totslot, hoeveel groepen heeft jouw vloerverdeler en wat is je Delta T tussen de aanvoer temperatuur en retour temperatuur?
4 groepen op de vloerverdeler.

Delta T geen idee, kan ik dat in de Elga zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Bij het in regelen van de vloerverwarming is het voor een warmtepomp ideaal als er een verschil is van 5 graden tussen de aanvoerslangen en afvoerslagen. Je kunt dit meten met een IR of warmtecamera door per groep de aanvoer en retour temperatuur te meten. Indien het teveel afwijkt kun je een groep verder knijpen of openzetten tot je die 5 graden verschil haalt.

Dus bij een koude vloer: 30 graden in en 25 graden uit
Bij meer opwarming: 35 graden in en 30 graden uit
BBKing schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:39:
[...]

4 groepen op de vloerverdeler.

Delta T geen idee, kan ik dat in de Elga zien?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:04:
Bij het in regelen van de vloerverwarming is het voor een warmtepomp ideaal als er een verschil is van 5 graden tussen de aanvoerslangen en afvoerslagen. Je kunt dit meten met een IR of warmtecamera door per groep de aanvoer en retour temperatuur te meten. Indien het teveel afwijkt kun je een groep verder knijpen of openzetten tot je die 5 graden verschil haalt.

Dus bij een koude vloer: 30 graden in en 25 graden uit
Bij meer opwarming: 35 graden in en 30 graden uit

[...]
Ok ik heb geen IR camera dus dit antwoord moet ik je schuldig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48
(jarig!)
Gisteren is bij ons een Elga Ace 4kW geïnstalleerd. Vandaag is deze ingeregeld. Binnenunit op zolder, buitenunit vlak boven de garage van onze tweeondereenkap uit 2019.

1: Wat opvalt is dat de temperatuur in huis maar héél langzaam oploopt. Misschien normaal na meer dan een etmaal geen verwarming.

2: Een ander issue is het lawaai binnen. Als de circulatiepomp van de EA aangaat, hoor je een jankend geluid. De frequentie gaat wat op en neer. Superirritant. Niet heel erg hard, maar met twee open trappen hoorbaar in de hal beneden. Ik kan er niet van slapen - heb nu oordoppen in. Wat zou dit kunnen zijn? Gare circulatiepomp? Foutje in het (nieuwe) leidingwerk? Iets anders? Morgen bel ik met de installateur om dit terug te koppelen. Ik moet de tweede helft van rekening nog betalen en hou dat nog even achter de hand. Is dat reëel?

Alvast bedankt voor het meedenken lieve Tweakers!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Mercarra schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:13:
Gisteren is bij ons een Elga Ace 4kW geïnstalleerd. Vandaag is deze ingeregeld. Binnenunit op zolder, buitenunit vlak boven de garage van onze tweeondereenkap uit 2019.

1: Wat opvalt is dat de temperatuur in huis maar héél langzaam oploopt. Misschien normaal na meer dan een etmaal geen verwarming.

2: Een ander issue is het lawaai binnen. Als de circulatiepomp van de EA aangaat, hoor je een jankend geluid. De frequentie gaat wat op en neer. Superirritant. Niet heel erg hard, maar met twee open trappen hoorbaar in de hal beneden. Ik kan er niet van slapen - heb nu oordoppen in. Wat zou dit kunnen zijn? Gare circulatiepomp? Foutje in het (nieuwe) leidingwerk? Iets anders? Morgen bel ik met de installateur om dit terug te koppelen. Ik moet de tweede helft van rekening nog betalen en hou dat nog even achter de hand. Is dat reëel?

De mijne is geruisloos binnen. misshien zit er nog lucht in de installatie?

Langzaam oplopende temperatuur is normaal voor een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48
(jarig!)
BlueSS50 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:21:
[...]

De mijne is geruisloos binnen. misshien zit er nog lucht in de installatie?

Langzaam oplopende temperatuur is normaal voor een wp.
De installateur komt vanmiddag kijken. Wat vannacht opviel is dat de circulatiepomp elke circa 5 minuten ongeveer een minuut draait. Dan weer stil. Ook zie ik nauwelijks energieverbruik in mijn Eneco-app, terwijl tijdens de installatie ons huis ruim 30 uur lang is afgekoeld. Het setpoint van de thermostaat (19.0 graden) wordt niet gehaald (max 18.5 graden).

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online

Klinkt als de waterpomp in het binnendeel. Bij mij maakte die ook een hoog irritant fluitend geluid toen alles was aangesloten en we nog aan het wachten waren op het pomploos maken van de vloerverwarmingsverdeler. Alsof ie teveel weerstand had. En dat was gewoon in de standby stand, nog niet eens warmtevraag op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 20:55
broodjeaapje schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:40:
Is het normaal dat de warmtepomp zo op en neer gaat? [Afbeelding]
Mijn Elga Toshiba doet dat ook met ongeveer dezelfde oscilatie frequentie. Van alles aan gedaan om stabiel te regelen maar niet gelukt. Techneco erbij gehaald later ook Remeha. Ze snappen het gewoon niet. Ik heb de hoop al opgegeven. De ontwerpers hadden geen verstand van regeltechniek. Je zou in het menu een graadminuten instelling moeten hebben. Als de Ace dat wel heeft......???

Ik heb van mijn WP, CV,Woning een simulatie (computer model) gemaakt waaruit blijkt dat de de integratietijd, de graadminuten van een regeling boven de 100 minuten moet liggen.

De woning is een thermische olifant die heel traag geregeld moet worden. Dat geldt zeker ook voor vloerverwarming.
Vermogen of toerental compressor zou geregeld moet worden met een integrerende regeling:

Vermogen of toerental = 1/Ki*INT(Tset-Ti)dt *Pmax

Ki is de integratie constante in graadminuten.
Tset is de ingestelde waarde
Ti is de gemeten ruimte temperatuur (De thermostaat is alleen een sensor)

Bij weersafhankelijk regeling kan het ook mis gaan bij regeling van de aanvoertemperatuur Ta. In het regel circuit zit dan alleen het afgifte systeem, convectoren of vloerverwarming. Bij Ta heb je ook de gemeten en gewenste waarde dus moet ook ingesteld worden eventueel stabiel te krijgen met buffervat.

op en neer telkens weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Mercarra ik herken dit niet.
Bij mij draait de Elga 4KW nu sinds 17 oktober.
De Elga heeft een circulatiepomp in de binnenunit die het water door de CV leidingen haalt. Standaard zal deze pomp minimaal op 30% en maximaal op 100% vermogen draaien. Als de Elga niet zijn warmte kwijt kan gaat hij pendelen en zal de pomp om de 5 minuten aanspringen.

Controleer daarom of je afgifte systeem openstaat (kijken of de vloerverdeler helemaal openstaat en je radiatoren die je wilt gebruiken). De Elga zal ook altijd naar het gewenste debiet toewerken, dit is standaard op 12 liter afgesteld. Heb je meer of minder nodig pas dit dan aan in het installateurs menu (code 0012) onder warmtepomp instellingen.

Bij mij heeft de Elga lange en rustige runs zonder gependel en geeft de circulatiepomp een rustig geluid wat niet irriteert.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Hallo,

Zouden gebruikers van de Elga Ace (bijvoorkeur 4kwh) hun verbruiks resultaten willen delen?
Dit is mijn verbruik van de afgelopen 5 dagen.
Mijn inziens is dit verbruik (te) hoog voor een kamertemperatuur van 18,5 graden zonder nachtverlaging.
  • Het gaat hierom een Elga Ace 4kw (CV ketel staat op uit)
  • 65m2 vloerverwarming met een LT verdeler zonder pomp (dus het water gaat direct de vloer in)
  • Een Jaga LTV op de badkamer (geknepen tot 1 op de thermostaat).
  • Woning uit 1997 als geïsoleerd conform 2,5 m2 k/w en ruiten met HR+
Ik ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SminKD8WIoVnxIO_hPrNZ_0H1Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCitsxz71T0G6HBJPz0HPM57.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:13
Ik heb 4kwh, eerste stookseizoen.
2^1 kap uit jaren '60, wel bijna uit geïsoleerd.
Vloerverwarming met pomp benedenverdieping (vorig jaar verbouwd) 85m2.
Radiatoren eerste verdieping beetje open (kleine kinderen).
18,5 graden, om 1630 tot 2130 naar 19.
Stooklijn ben ik nog aan spelen, cv is niet aangegaan.

Ik heb veel ingelezen en tot nu toe werkt ie echt lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BukcLDh7eR2xD2wjmXddMj8Jg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z3QBpUdJzFrTGqdZ557152pf.png?f=fotoalbum_large
Fremske schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:11:
Hallo,

Zouden gebruikers van de Elga Ace (bijvoorkeur 4kwh) hun verbruiks resultaten willen delen?
Dit is mijn verbruik van de afgelopen 5 dagen.
Mijn inziens is dit verbruik (te) hoog voor een kamertemperatuur van 18,5 graden zonder nachtverlaging.
  • Het gaat hierom een Elga Ace 4kw (CV ketel staat op uit)
  • 65m2 vloerverwarming met een LT verdeler zonder pomp (dus het water gaat direct de vloer in)
  • Een Jaga LTV op de badkamer (geknepen tot 1 op de thermostaat).
  • Woning uit 1997 als geïsoleerd conform 2,5 m2 k/w en ruiten met HR+
Ik ben benieuwd.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik heb dan wel de 6kw
di 7-11 op 20kwh, wo 27kwh, do 7kwh, vr 25kwh, za 19kwh, zo 27kwh, gister 25kwh.

Het betreft een volledig geïsoleerd monument (rc 5,5) voorzien van vloerverwarming.
Op dit moment houdt hij 150m2 warm met enkel de elga. cv is nog niet bijgesprongen. volgend jaar komt hier nog een 80m2 bij.

Als ik jou verbruiken zie dan klopt dit wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
Ik heb een EA4. De woning is uit 1978 en grotendeels geïsoleerd. De vloerverwarming op de begane grond dekt een oppervlak van ca. 80 m2. Twee radiatoren voor badkamer en bijkeuken.

De EA moet het tot 5 graden alleen doen. Dit stookseizoen heeft de ketel nog niet bij hoeven springen.

Nacht 18 graden; 8 - 15 uur 18,5 gr; 15 - 22 uur 19,5 gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyhSu2ZSjg7KQeJ_BsPiRgenyiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4Qs888gxWwWG7agg2elhRTW.jpg?f=fotoalbum_large

De maand november tot en met heden is 95 kWh. (gemeten met Home Wizzard). Als het toch even wat frisser voelt gaat de airco even aan. (tot nu 9 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
BBKing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:54:
[...]

Zeker! Onze Elga 4kw verwarmt 42 m2 vloerverwarming in de woonkamer/keuken/hal en daarnaast een badkamer radiator. Aanvoer temp op 35 graden. Woonkamer temp op 19, s nachts 18,5. Woonkamer is voorzien van tripple HR++ glas, extra spouwmuur isolatie (hoekwoning jaren '80) en extra kruipruimte isolatie. En vloerverwarmingsverdeler is pomploos gemaakt.

Verder ligt onze woonkamer pal op het zuiden, met grote schuifpui, dus daardoor maximaal profijt van zon-instraling.

Verbruik is wel wat omhoog gegaan sinds vorige bericht, gemiddeld sinds 12 oktober zitten we nu op 1,66 kwh per dag voor de Elga.
Nieuwe tussenstand: sinds 12 oktober op 2,29 kwh per dag, en kijkend naar alleen november 2,95 kwh per dag. Grootste uitschieter tot nu toe was afgelopen zaterdag 11 november, koude en gure dag zonder veel zon, toen heeft ie 4,5 kwh verbruikt de gehele dag.

@Fremske : gezien jouw grotere verwarmingsoppervlakte vind ik de getallen in jouw grafiek niet heel gek. Wellicht goed om te vergelijken wat je aan gas verstookte afgelopen winters in november. Als je dat getal pakt en er het gasverbruik voor warm water van aftrekt dan kun je echt vergelijken. Vuistregel is dan gasverbruik in m3 voor CV maal factor 2,1 = verwachte verbuik in kwh voor warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Het begint nu echt goed koud te worden s nachts. Elga draait nog steeds in zn eentje, zonder hulp cv ketel. Donderdag 16 en vrijdag 17 november beide dagen 5 kWh verbruikt, die dagen zijn nu het nieuwe hoogste punt. Waren deze dagen bij jullie ook extra hoog qua gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jane91
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
Goedemorgen allemaal! Met veel interesse lees ik jullie bevindingen. In de hoop de beste instellingen te vinden voor de Elga Ace. Nu is elk huis / wel/geen vloerverwarming / gebruik anders, dus bij deze deel ik wat info over mijn woning.

- 2 onder 1 kap;
- Bouwjaar 1995;
- Isolatie zoals opgeleverd bij de bouw van het huis;
- Beneden vloerverwarming 55 m2;
- Boven één radiator in gebruik;
- Remeha etwist staat op 19 graden dag en nacht;
- Elga Ace 4 kw.

Bij de installatie van de Elga Ace had ik ook last van veel geluid uit de binnenunit. De installateur is op een later moment langsgekomen en heeft daarbij wat instellingen aangepast van de elga ace en een bypass geplaatst. Hierdoor komt er nauwelijks nog geluid uit de binnenunit.

Nu kan ik via de remeha app zien wat mijn dagelijks verbruik is van de Elga Ace. Wat mij opvalt is het hoge verbruik van de afgelopen twee dagen. Nu was het ook best fris!

Ik heb de instellingen bekeken van de Elga Ace en zie dat de CV pad bijspringt bij 0 graden. Kennelijk heeft de installateur dat aangepast, want dit staat standaard op 4 graden.

Is dit abnormaal? Of gezien alle eerder genoemde info normaal?
Ik hoor graag van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs2jIH2_3w8KRQ_hUK6R5GlDXok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqVxaUYczEOvUtG7ZlxbK2Ny.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jane91 op 19-11-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Jij hebt een groter verwarmingsoppervlakte dus hogere verbruik cijfers maar de verhouding kom wel overeen met die van mij. Zaterdag was een nieuw verbruiksrecord met 7,4 kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QukN1UYVWwZXuH8a_Uk9Uby9ONo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHRk9Jl07dgS0kEMEaIcfYIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Ik had op die dagen 9,52kwh en 8,84kwh dit zijn de hoogste waarden die ik tot nu toe heb gehad.

Echter heb ik vandaag voor het eerst last van hardnekkige defrosts om de 45 minuten bij een buiten temperatuur van 1,8 graden op de buitenvoeler.

Ik krijg dan dit verbruik. Is dit iets wat andere Elga 4kw gebruikers herkennen? Ik draai nu Solo zonder CV backup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ6-N7nbM4CLaURzi9rJwBWLlgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/heS00ThIwqWTWOicwconepni.png?f=fotoalbum_large
BBKing schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:55:
Het begint nu echt goed koud te worden s nachts. Elga draait nog steeds in zn eentje, zonder hulp cv ketel. Donderdag 16 en vrijdag 17 november beide dagen 5 kWh verbruikt, die dagen zijn nu het nieuwe hoogste punt. Waren deze dagen bij jullie ook extra hoog qua gebruik?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:21:
Ik had op die dagen 9,52kwh en 8,84kwh dit zijn de hoogste waarden die ik tot nu toe heb gehad.

Echter heb ik vandaag voor het eerst last van hardnekkige defrosts om de 45 minuten bij een buiten temperatuur van 1,8 graden op de buitenvoeler.

Ik krijg dan dit verbruik. Is dit iets wat andere Elga 4kw gebruikers herkennen? Ik draai nu Solo zonder CV backup.

[Afbeelding]

[...]
Exact hetzelfde beeld hier. Was ook goed koud (rond 0 graden hier in 't oosten). Tussen 5u en 8u vanochtend stuk of 4 defrosts gehad, met vergelijkbaar patroon. Ook hier géén CV ondersteuning omdat ik wil zien of de Ace het zonder CV redt deze winter. Dan kan volgend jaar de gasaansluiting eruit.

Temperatuur in de woonkamer is ondanks de defrosts toch netjes op 19 graden gekomen. Geen buffervat, mijn vloerverwarming is de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fremske schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:21:

[Afbeelding]

[...]
Ja, hij zit nu op z'n max ongeveer. Je zit op het punt dat de CV-ketel misschien bij moet gaan springen. Hier (in het westen) nog geen defrost gezien - draait nu op de 'sweet spot' (continue op minimum vermogen van 300W oid, ca. 1600W warmte produceert de Elga nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo3_2fYKQRCf4HSY4B8JV4jAf-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JsPXawlD00BosdRJTd8OkyIq.png?f=fotoalbum_large

Hier het verbruik de laatste 2 weken:
datumkWh warmtekWh stroomtemperatuur
08/11/2023376,49,8
09/11/202334,86,58,8
10/11/202341,487,9
11/11/202343,68,17,7
12/11/202343,48,85,9
13/11/202335,36,410,7
14/11/2023305,112,4
15/11/202332,25,711,5
16/11/202338,67,17,4
17/11/202336,77,16,3
18/11/202337,56,69,3
19/11/202323,94,213,1
20/11/202325,64,89,9
21/11/202331,75,98,5

@Proton_ Misschien wel een idee om dit topic te combineren met het 'algemene' Elga Ace topic

[ Voor 78% gewijzigd door JBtL op 22-11-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
Ik herken hetzelfde patroon. In de nachtmodus tot 6 uur vanmorgen een mooi vlak patroon. Daarna komen kennelijk de defrosts. Vanaf 10 uur is dat voorbij. Omdat ik niet thuis ben heb ik de binnentemperatuur ingesteld op 17,5 graden. Maar dat haalt de EA4 moeiteloos. Beneden de 3 graden doet de CV-ketel mee. Vandaag slechts 0,4 m3. Daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Beste @JBtL,

Zou u wat meer details over uw woning, afgifte systeem, buffervat en vloerverdeler kunnen geven?
Ik zie namelijk dat u een erg net verbruik heeft, iets wat ik ook wel zou willen.

Daarbij valt het mij op dat uw Elga in de "koude" nacht van gister op vandaag erg rustig continue warmte levert. Bij mij slaat de Elga af als de gewenste binnen temperatuur is bereikt en heeft dan moeite om na enige tijd weer die temperatuur te behalen vanwege de defrosts.

Misschien heeft u nog advies op basis van mijn huidige parameters.
  • Aanvoer temp. 35 graden
  • Stooklijn 0.8
  • Ruimteregeling
  • Debiet 14liter
  • Pomp min 20%
  • Pomp max 100%
  • Pomp groep nadraaitijd 10 min
  • CV pomp nadraaitijd 3 min
  • Opwarm snelheid: extra langzaam
  • Afkoel snelheid: langzaam
  • Aanwarm tijd groep: 120 min
  • Hybride modus: geen backup
  • Bival. temp: -5 graden
  • Ruimte invloed: 5
Mijn woning:
Vrijstaand
Bj 1998
Geisoleerd conform NEN 1068, Rc = min. 2,5 m2 K/W
Energie klasse: 1.16 (label B)

Mijn systeem:
  • ELGA ACE 4KW
  • Etwist (versie 9)
  • Remeha Tzerra Plus CW5 (backup, maar nu nog uitgeschakeld)
  • Buffervat Nibe UKV 40 (40 liter)
  • 65 m2 vloerverwarming (HoH 15 cm) beneden
  • JAGA HR design radiator op badkamer
  • Alle overige radiatoren op slaapkamers, hal en garage staan dicht
  • Vloerverwarming leidingen: WTH 20x3.4 zuurstofdiffuus
  • Therminon composiet LTV 5 groepen, zonder pomp
Ik ben erg benieuwd naar verbeter adviezen.
JBtL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:59:
[...]

Ja, hij zit nu op z'n max ongeveer. Je zit op het punt dat de CV-ketel misschien bij moet gaan springen. Hier (in het westen) nog geen defrost gezien - draait nu op de 'sweet spot' (continue op minimum vermogen van 300W oid, ca. 1600W warmte produceert de Elga nu).

[Afbeelding]

Hier het verbruik de laatste 2 weken:
datumkWh warmtekWh stroomtemperatuur
08/11/2023376,49,8
09/11/202334,86,58,8
10/11/202341,487,9
11/11/202343,68,17,7
12/11/202343,48,85,9
13/11/202335,36,410,7
14/11/2023305,112,4
15/11/202332,25,711,5
16/11/202338,67,17,4
17/11/202336,77,16,3
18/11/202337,56,69,3
19/11/202323,94,213,1
20/11/202325,64,89,9
21/11/202331,75,98,5

@Proton_ Misschien wel een idee om dit topic te combineren met het 'algemene' Elga Ace topic

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fremske schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:14:
Beste @JBtL,

Zou u wat meer details over uw woning, afgifte systeem, buffervat en vloerverdeler kunnen geven?
Ik zie namelijk dat u een erg net verbruik heeft, iets wat ik ook wel zou willen.

Daarbij valt het mij op dat uw Elga in de "koude" nacht van gister op vandaag erg rustig continue warmte levert. Bij mij slaat de Elga af als de gewenste binnen temperatuur is bereikt en heeft dan moeite om na enige tijd weer die temperatuur te behalen vanwege de defrosts.

Misschien heeft u nog advies op basis van mijn huidige parameters.
  • Aanvoer temp. 35 graden
  • Stooklijn 0.8
  • Ruimteregeling
  • Debiet 14liter
  • Pomp min 20%
  • Pomp max 100%
  • Pomp groep nadraaitijd 10 min
  • CV pomp nadraaitijd 3 min
  • Opwarm snelheid: extra langzaam
  • Afkoel snelheid: langzaam
  • Aanwarm tijd groep: 120 min
  • Hybride modus: geen backup
  • Bival. temp: -5 graden
  • Ruimte invloed: 5
Mijn woning:
Vrijstaand
Bj 1998
Geisoleerd conform NEN 1068, Rc = min. 2,5 m2 K/W
Energie klasse: 1.16 (label B)

Mijn systeem:
  • ELGA ACE 4KW
  • Etwist (versie 9)
  • Remeha Tzerra Plus CW5 (backup, maar nu nog uitgeschakeld)
  • Buffervat Nibe UKV 40 (40 liter)
  • 65 m2 vloerverwarming (HoH 15 cm) beneden
  • JAGA HR design radiator op badkamer
  • Alle overige radiatoren op slaapkamers, hal en garage staan dicht
  • Vloerverwarming leidingen: WTH 20x3.4 zuurstofdiffuus
  • Therminon composiet LTV 5 groepen, zonder pomp
Ik ben erg benieuwd naar verbeter adviezen.

[...]
Alle instellingen staan hier: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Warmteverlies bij -7 is hier ongeveer 5kW. Wat veel lijkt te schelen is een paar aanpassingen in het afgiftesysteem - we hebben Jaga convectoren, geen vloerverwarming. Daar heb ik deze zomer ventilatoren in gezet waardoor de stooklijn nu op 0.5 staat (was eerst 1.0 zonder ventilatoren). Ook staan de radiatorkranen allemaal open (ook boven, als we daar niet zijn). Er is een serie-buffervaatje van 25l maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Hier is het verschil in efficiëntie goed te zien: oranje was vorig jaar - blauw is dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfNPVu1Q1LiU4Q9rzM0O9soVZcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NL8VROuYKLEzAZVbem9nVmSL.png?f=fotoalbum_large

En ter info: dit is gemeten met geijkte warmte- en stroommeters, dus niet de energietellers van de Elga Ace - die zit er ongeveer 10% naast.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 22-11-2023 23:06 ]

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:48
Hier draai we WAR + ik gebruik de openhaard functie op de eTwist vooral in het voor en na seizoen, tevens altijd een constante temperatuur van 20c. De Theromstaat hangt in de keuken en op een zonnige locatie waardoor wanneer het zonnig is of we gaan koken de temperatuur oploopt en de Elga Ace (6kW) uitviel.

Hier het gebruik van gisteren; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3X2pRgUqk0RGJH9tnzwgTA9gmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iefTf67l0OvbKuIN3Cu9Ux0E.png?f=fotoalbum_large Volgens de Elga zelf levert dit net onder de 3kW aan afgifte vermogen. We zitten momenteel op 200kWh verbruik voor de maand November omdat de Elga 24/7 op zijn minimale vermogen aan het draaien is :9 .

Het gaat om een vrijstaande woning, vloerverwarming is begin jaren 90 aangelegd met (3) groepen (met pomp), convectorput en enkele kleine radiatoren. Heb hem zo afgesteld dat we géén gas gebruiken, enkel wanneer het echt koud is en veel defrost hebben springt de gasketel af en toe nog aan maar dat is echt sporadisch en wanneer het meerdere dagen achter elkaar ver onder het vriespunt blijft.

• Fremske

Fremske

and change the world

@JBtL Dank voor uw reactie.

Ik heb twee vragen.

A) Speelt de stooklijn ook een rol bij ruimte regeling? Ik dacht namelijk dat dit alleen was in combinatie met WAR?
B) U geeft aan dat het goed is om alle radiator kranen open te zetten in de woning. Echter zou ik dan denken dat de COP terugloopt. Omdat de warmte vraag groter wordt en de flow afneemt.

Ik ben benieuwd naar uw reactie.
JBtL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:37:
[...]

Alle instellingen staan hier: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Warmteverlies bij -7 is hier ongeveer 5kW. Wat veel lijkt te schelen is een paar aanpassingen in het afgiftesysteem - we hebben Jaga convectoren, geen vloerverwarming. Daar heb ik deze zomer ventilatoren in gezet waardoor de stooklijn nu op 0.5 staat (was eerst 1.0 zonder ventilatoren). Ook staan de radiatorkranen allemaal open (ook boven, als we daar niet zijn). Er is een serie-buffervaatje van 25l maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Hier is het verschil in efficiëntie goed te zien: oranje was vorig jaar - blauw is dit jaar:

[Afbeelding]

En ter info: dit is gemeten met geijkte warmte- en stroommeters, dus niet de energietellers van de Elga Ace - die zit er ongeveer 10% naast.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen002
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-05 16:51
Wij hebben sinds kort een ea hangen. Zonder ketel en alleen vloerverwarming op de begane grond. De etwist thermostaat staat nu op 23, de ea brand zowat de hele dag en het word niet warmer dan 19.5. Weet iemand hier waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-07 19:23
Jeroen002 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:25:
Wij hebben sinds kort een ea hangen. Zonder ketel en alleen vloerverwarming op de begane grond. De etwist thermostaat staat nu op 23, de ea brand zowat de hele dag en het word niet warmer dan 19.5. Weet iemand hier waar dit aan kan liggen?
doe is een paar foto,s van je verdeler aanvoerleidingen retourleiding etc. kijk ik ga er vanuit dat het goed aan gelegd maar tegelijkertijd heb ik op tweakers en andere sites zoveel fouten voorbij zien komen dat we er een boek van kunnen schrijven. hoeveel groepen hoeveel vierkante meter stook je op de boven verdieping ? ook dat telt namelijk mee warme lucht trekt naar boven toe etc. nu zal het boven nog niet zo koud zijn en boven 18 graden en benden 20 graden moet prima kunnen. en is je kruipruimte geisoleerdt ? maak even een goede opzet waarin je al deze vragen beantwoordt. eventueel mag je hiervoor een eigen topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 19:55
Jeroen002 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:25:
Tenzij je in Noorwegen woont is dit natuurlijk heel bijzonder. Veel mensen hebben uberhaupt nog geen verwarming aan.... Draait ie wel?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jeroen002
@hesselbeertje Waarom is dit zo bijzonder? Het is 16-17 graden in huis en ik wil het 21 hebben. En ja hij draait continu momenteel maar het word niet warmer in huis. De buizen van de aanvoer en de retour zijn handwarm.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen002 op 14-09-2024 08:37 ]

• Jeroen002
@miciel de vloerverwarming is 55m2 op 10 over 6 groepen, dit is al jaren in gebruik alleen is de ketel nú vervangen door de ea. bovenverdieping zit helemaal niets, daar hangen airco’s om evt te kunnen verwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
@Jeroen002 pompverdeler toevallig? Die doen nml niks met 35 graden aanvoer.

• Jeroen002
@_JGC_ oke, en wat is dan de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Je verdeler vervangen of ombouwen zodat er geen pomp meer op zit. Je mengt nu de koude retour uit de vloer met de aanvoer. Kans bestaat dat er een bypass op zit die te vroeg open gaat, dan heb je behalve een vloer die niet opwarmt ook nog een warmtepomp die denkt dat 'ie zijn best doet.

Klassieke pompverdelers die 65-90 graden vanaf de CV terugmengen naar 30 graden voor de vloer zijn waardeloos in een warmtepompsysteem.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-07 19:23
Jeroen002 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:36:
@miciel de vloerverwarming is 55m2 op 10 over 6 groepen, dit is al jaren in gebruik alleen is de ketel nú vervangen door de elga. bovenverdieping zit helemaal niets, daar hangen airco’s om evt te kunnen verwarmen
in principe genoeg groepen en niet al te lange groepen. ergens rond de 100 meter geschat volgens een bepaalde tabel.(snel selectietabel) dus daar moet je het probleem niet zoeken. dit moet gewoon warm worden met 35 graden. waar moet je wel zoeken ? je pompverdeler, die verknalt echt het rendement van je elga warmte pomp.. zoals @_JGC_ zegt, vervangen die hap,
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Zie ook Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen voor algemene info over deze warmtepomp