Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 32 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoonvandevader
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-10-2024
Na veel twijfels tussen de i4 en ix1 heb ik toch voor de ix1 gekozen als daily. De hoge zit, zicht rondom en ruimte in de auto vind ik toch wat belangrijker dan de looks van de Gran Coupé. Toen de keus moeten maken tussen de Xdrive30 of Edrive20. Ik was verrast van de prestaties van de Edrive20 en is vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer. Ik heb gemerkt dat ik vrij weinig heb aan een snelle wagen en liever wat meer looks en comfort heb. Daarnaast kan ik de Edrive20 goed aankleden met alle beschikbare pakketten:

M Adaptief onderstel
M Hoogglans Shadow Line
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Interieurlijsten Schwarz hoogglans
Stuurwielrand verwarmd
Bekleding Alcantara/Veganzacombinatie Schwarz met contrasterend stiksel Blau Schwarz
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
Actieve bestuurdersstoel
Zonder Service Inclusive
Metallic lak
Levering zonder typeaanduiding
Comfort Pack
Innovation Pack
M Sportpakket
M Sportpakket Pro
Travel Pack
Grootlichtassistent
Voorbereiding Driving Assistant Plus
20 inch lichtmetalen M wielen Multispaak (styling 869) in Frozen Midnight Grau

Driving assistant plus zet ik na aflevering op, omdat het budget op was :). Mijn eerste elektrische wagen, ik ben benieuwd…

Nu zie ik verschillende IX1’s met geel/wit gekleurde koplampen en andere met blauw/wit gekleurde koplampen. Iemand enig idee waardoor dat komt?
En heeft die boost hendel nou ook een functie bij de Edrive20?

[ Voor 7% gewijzigd door Zoonvandevader op 25-01-2024 23:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reverz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-05 22:43
Dr_Lektroluv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Meerschman Zottegem

Basisversie X1 30e met volgende opties:
- Saphirschwarz metallic
- sensatec
- sportzetels
- trekhaak
- zonnewerend glas
- Harman Kardon
- automatisch dimmende binnenspiegel

En toen was het leasebudget op :'(
Rijplezier boven looks gekozen :)
toon volledige bericht
Ter info, mijn collega heeft in oktober '22 zijn X1 30e besteld in Zottegem. Hij heeft gisteren bevestiging gekregen voor levering eind maart '24, was eigenlijk voorzien voor januari '24. Hopelijk heb je dus een stevige portie geduld.

Ik heb zelf in december '22 besteld in Lochristi (25e), voorlopig voorzien voor eind juni 24. Een andere collega heeft in april '23 besteld, die wagen is voorzien voor oktober '25 oid. Ik heb in okt/nov '23 nog contact gehad met Lochristi: daar waren ze toen nog aan het wachten op productieslots voor ~250 X1's waar dus nog een hele hoop bestellingen van december '22 bij zaten... de huidige status weet ik niet, ik ga die mens niet elke week lastig vallen maar ik ga er niet vanuit dat ik hem veel vroeger dan juni ga hebben.

18 maand... tzal ne wreed goeien auto moeten zijn om in de toekomst nog terug voor BMW te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:26
Hier midden januari een xDrive 25e besteld bij Jorssen (België, als bedrijfswagen). Basismodel met enkele opties (zonnewerend glas, aluminium dakrails en raamomlijstingen). Levering voorzien eind oktober 2024. Het zal mij benieuwen, ik bereid me mentaal voor op midden 2025 O-) .

Volgende keer ook maar eens goed nadenken of het nog een BMW zal worden. Nu een Mercedes CLA Shooting Brake benzine, maar gezien het voordeel alle aard vanaf dit jaar hard zou kunnen stijgen (afhankelijk van de beslissing van de regering), kan de keuze voor de X1 nog duur uitvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLW Wisse
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-01 14:14
Ter info, in mei ‘23 de BMW X1 xDrive30e besteld. Eerst genoemde datum was eind ‘23 levering. Vervolgens verplaatst naar januari ‘24. Nu wordt de levering geschat op maart dit jaar. Hopelijk gaat het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 07:43
Ik had ook een zeer korte levertijd met een volledig elektrische versie: iX1 xDrive30, besteld op 23 augustus, stond klaar op 5 december, heb 'm uiteindelijk thuis laten afleveren op 27 december.
Met panoramadak overigens, dus dat had kennelijk geen negatieve impact op de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHGroentje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-02 08:56
Martinusz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Goed om te weten, nog geen laadpaal thuis, maar die gaat er wel komen op termijn.
ik heb de laadfunctie in de auto op direct laden bij aansluiten gezet.
En in de wallbox instellingen heb ik de laag tarief tijden geprogrammeerd, zodat de lader pas gaat laden wanneer het laag tarief ingaat (23:00 start, 07:00 stop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MHGroentje
Zoonvandevader schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:31:
Na veel twijfels tussen de i4 en ix1 heb ik toch voor de ix1 gekozen als daily. De hoge zit, zicht rondom en ruimte in de auto vind ik toch wat belangrijker dan de looks van de Gran Coupé. Toen de keus moeten maken tussen de Xdrive30 of Edrive20. Ik was verrast van de prestaties van de Edrive20 en is vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer. Ik heb gemerkt dat ik vrij weinig heb aan een snelle wagen en liever wat meer looks en comfort heb. Daarnaast kan ik de Edrive20 goed aankleden met alle beschikbare pakketten:

M Adaptief onderstel
M Hoogglans Shadow Line
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Interieurlijsten Schwarz hoogglans
Stuurwielrand verwarmd
Bekleding Alcantara/Veganzacombinatie Schwarz met contrasterend stiksel Blau Schwarz
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
Actieve bestuurdersstoel
Zonder Service Inclusive
Metallic lak
Levering zonder typeaanduiding
Comfort Pack
Innovation Pack
M Sportpakket
M Sportpakket Pro
Travel Pack
Grootlichtassistent
Voorbereiding Driving Assistant Plus
20 inch lichtmetalen M wielen Multispaak (styling 869) in Frozen Midnight Grau

Driving assistant plus zet ik na aflevering op, omdat het budget op was :). Mijn eerste elektrische wagen, ik ben benieuwd…

Nu zie ik verschillende IX1’s met geel/wit gekleurde koplampen en andere met blauw/wit gekleurde koplampen. Iemand enig idee waardoor dat komt?
En heeft die boost hendel nou ook een functie bij de Edrive20?
toon volledige bericht
De koplampen gelig of blauw, ligt aan de bestelde configuratie, het optionele lichtpakket, met de led is hierbij bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-06 18:13
Momenteel heb ik een 1 fasige aansluiting.
Volgens de dealer zou laden van de wagen 18u in beslag nemen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit sneller kan?

[ Voor 76% gewijzigd door Benny1978 op 26-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53
Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:54:

Zorgen dat je 3-fase krijgt :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:01

MaxDlius

Buiten De Zone

Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:54:

Bedoel je door te laden via een gewone stekker en niet via een laadpaal?

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
MaxDlius schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Bedoel je door te laden via een gewone stekker en niet via een laadpaal?
Met laadpaal .... zou maar 3,7 kW laden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
Martinusz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Zorgen dat je 3-fase krijgt :?
Ik ken er allemaal niks van maar 3 fase kan dat met V230 of moet je naar V400 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-01 21:28
Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Met een laadpaal moet je in theorie tot 7,4KW kunnen laden met 1 fase. Zo is het toch aan mij bevestigd door onze elektricien.

Zie hieronder overzicht van Fluvius.
Deze optie staat wel aangeduid als “Geen voorkeur Fluvius”, maar wat daar de reden achter is weet ik niet.

Misschien heeft iemand anders daar wel meer inzicht in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqN0cjVKm87lr2ExPkD69clfYY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VxoPh43p7opaYpLMe9vBOxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
Hybbie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Met een laadpaal moet je in theorie tot 7,4KW kunnen laden met 1 fase. Zo is het toch aan mij bevestigd door onze elektricien.

Deze optie staat wel aangeduid als “Geen voorkeur Fluvius”, maar wat daar de reden achter is weet ik niet.

Mijn electri

[Afbeelding]
Volgens mijn elektricien zou ik in de praktijk zelden 11kw halen omdat er nog andere toestellen stroom gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:52
[...]

Even uitgaande van de Nederlandse situatie. In theorie zou je op 1 fase 7.4KW kunnen laden, maar dat is (alleen) mogelijk als je dus een 35A aansluiting hebt en je dan niet via de meterkast verder afgezekerd bent op 16A. Meeste huishoudens hebben een 1x25A of een 3x25A aansluiting, dus 1 fase of 3 fase. Afhankelijk van je configuratie kun je dan met 1x3,7 KW laden of 3x3.7 KW laden. Maar zoals gezegd, je haalt nooit exact 3x3,7 KW want je hebt altijd andere verbruikers is huis.
Als je sneller wilt laden dan wordt het een snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franzl01
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-05 03:30
Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Volgens mijn elektricien zou ik in de praktijk zelden 11kw halen omdat er nog andere toestellen stroom gebruiken.
Dat valt best mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbJUrBR49HR1JUfmIinK3eE5gRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUzb98Qy13TqgImmFjglaveZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:42
Theoretisch klopt t wel. Praktisch merk je er niet zoveel van. Of je moet continue zware apparaten gebruiken (warmtepomp/airco/oven/droger/wasmachine), en dan allemaal tegelijk. En dan ook nog op het moment dat je gaat laden.

We verwarmen momenteel met de airco. Dat ding springt af en toe aan en verbruikt dan 5 minuten 600 watt. En dan 5 minuten niets. Gemiddeld op een uur 300 watt. Ten opzichte van 11000. Laadtijd zal slechts enkele minuten langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 17:58
Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Vroeger was een standaard huisaansluiting 9,2 kVA. Nu is dat 17,3 kVA geworden (warmtepompen, elektrische voertuigen) op 400 Volt.

Je aansluiting dus hier naar laten aanpassen en ik zie niet in waarom je niet aan 11 kW zou kunnen laden? Of je moest tegelijk wassen, drogen, koken op inductie, 2 ovens aanschakelen…

Wel even opletten met het capaciteitstarief in België.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
[...]

[Afbeelding]
Op ons adres is een monofasige aansluiting (230V) met neuter aanwezig met een stroomsterkte van 40 ampère en een vermogen van 9,20kVA. Op straatniveau is 400V voorzien.

Als ik op 230V blijf waar zit dit dan in het schema? Ik zie geen 40 of 9.2 staan. Maar ik ken er ook niks van.

De BMW dealer zei ook nog Uw wagen neemt maar maximum 230V en 16A

[ Voor 3% gewijzigd door Benny1978 op 27-01-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
HugoB007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo hier nog wat beloofde foto's van de iX1.
Ondertussen de eerst 500km gedaan met de auto.
Gemiddeld zit ik al op 16,8kwh/100km en dit terwijl er zeker 350km autostrade bij zijn aan 125km/h. Ik zet de limiter op 125.
Wat me verder opvalt is dat hij zeer zacht rijd en zeer stil is op de baan. Het standaard muziek systeem is ruim dan voldoende voor mij en komt aardig geluid uit.
De gekozen opties zijn. Sportstoelen, verwarmde zetels, trekhaak, en getinte ruiten. Voor de rest is het de basiswagen en hij ziet er naar mijn persoonlijke mening al zeer strak uit. Is het M sport pakket mooier jazeker maar deze mag er ook al zijn vind ik.
Het enige wat ik mis is de boost pedal aan de linkerkant aan het stuur. Dacht dat deze er op de basis auto ook opzat maar blijkbaar niet. Heb ik dan altijd het max vermogen of is dat gewoon maar een gimmick voor de rest ? 😀
toon volledige bericht
Dit is de standaard uitvoering zonder x line of m sport toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert Mo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 13:47
Benny1978 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Op ons adres is een monofasige aansluiting (230V) met neuter aanwezig met een stroomsterkte van 40 ampère en een vermogen van 9,20kVA. Op straatniveau is 400V voorzien.

Als ik op 230V blijf waar zit dit dan in het schema? Ik zie geen 40 of 9.2 staan. Maar ik ken er ook niks van.

De BMW dealer zei ook nog Uw wagen neemt maar maximum 230V en 16A
Je zou dan max 230V 32A = 7.4kW kunnen gaan laden.
Maar dan blijft er nog maar 1.8kW over voor de rest van je verbruikers en ga je ook je aansluiting tot het uiterste belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter__
  • Laatst online: 16-04-2024
Hallo, zou iemand mij kunnen vertellen wat de laatste map update zou moeten zijn voor de iX1? Ik heb een kaart van 5 maanden oud en deze lijkt niet automatisch te updaten 🙃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madpatrick
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 10:00
Peter__ schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:59:
Hallo, zou iemand mij kunnen vertellen wat de laatste map update zou moeten zijn voor de iX1? Ik heb een kaart van 5 maanden oud en deze lijkt niet automatisch te updaten 🙃.
Laatste versie is EUROPE Joy 2023-4

Even inloggen op je BMW pagina en dan naar kaart update
Programma downloaden voor kaartupdate naar USB
Daarna USB in de auto en je bent weer up-to-date
De kaart update gaat niet automatisch omdat deze te groot is

[ Voor 3% gewijzigd door madpatrick op 27-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
wd200 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Dit is de standaard uitvoering zonder x line of m sport toch ?
Nice !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
  • Laatst online: 12-06 21:03
Sinds een dikke week rij ik met een iX1 xDrive30.
Bedrijfswagen.
De lease maatschappij was er vroeg bij en al begin maart 2023 heb ik de bestelling geplaatst terwijl het contract van mijn vorige wagen nog liep tot midden december 2023.
De leverdatum van de iX1 was gepland voor midden december 2023 en die termijn werd gerespecteerd.

Dat ik hem nu pas een week heb is omdat ik bezig was met de procedure om de vorige wagen voor privé-gebruik over te nemen en dat had wel wat voeten in de aarde en duurde veel langer dan verwacht.

Maar goed, hij is er nu.

Het is een basisversie met als enige optie de lederen Vernasca stoelen, die werkelijk uitstekend zitten.

Wat zijn de ervaringen tot nu:
De auto voelt op alle gebied aan als een upgrade van mijn vorige wagen, dat was een X1 sDrive18d.
Rijdt heel vlot en comfortabel. Heel stil bij lage snelheden. Bij autowegsnelheden is er eigenlijk niet veel verschil met de vorige. Die zijn dieselmotor was nauwelijks hoorbaar binnenin.

Ik rij al 44 jaar met de wagen, al mijn auto's hadden een klassieke manuele bak. Eerst benzines en sinds 1991 altijd diesels. Alles samen iets tussen 1 en 1,5 miljoen km afgelegd. Veel ervaring met automatisch rijden heb ik niet, tenzij de occasionele ritten met mijn vader zijn automaat.
Maar ik ben heel snel aan dat elektrisch rijden gewend geraakt, eigenlijk was dat helemaal geen probleem.

Het enige wat ik niet aangenaam vind is die adaptieve regeneratie. Bij aflevering in de garage hadden ze hem op die stand ingesteld.
In die adaptieve stand weet je nooit hoe de wagen gaat reageren als je het gaspedaal lost, de ene keer begint hij vrij krachtig te vertragen en de volgende keer loopt hij als in vrijloop. Dat onvoorspelbare vind ik niet aangenaam.

Dus heb ik hem ingesteld op "minimaal" regenereren, "gemiddeld" regenereren vond ik al te veel.
Die stand "minimaal" regenereren, dat voelt veel natuurlijker aan. Los ik nu het gas dan remt hij af op een manier die ik herken, vergelijkbaar met het remmen op de motor, en ook altijd op dezelfde manier, wat ook. En zo heb ik het graag.

Ik denk dat de iX1 me wel goed gaat bevallen.

Voldoende voor een eerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
Dat regeneren is herkenbaar. Ik heb die instelling ook na m’n eerste rit aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
(...)
Wel even opletten met het capaciteitstarief in België.😉
Inderdaad.

Onze maximum capaciteit ligt nu maandelijks ergens tussen 5 en 8kW. Meestal eerder 5 dan 8.
Als straks de laadpaal wordt geïnstalleerd dan is het niet de bedoeling dat dat niveau drastisch stijgt.
(die laadpaal moest er al in november vorig jaar staan, maar die mannen verdrinken blijkbaar in het werk)

Dus laden aan 11kW op AC, wat de wagen maximaal kan, geen sprake van.
Dan top ik dat laden af op 3 of 4kW en mag hij rustig heel de nacht laden. Dan zit er 's morgens wel genoeg stroom in om een dag of 2 verder te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Een geluid buiten heb je altijd... dit is namelijk een verplichting voor electrische wagen vanwege de veiligheid naar voetgangers en fietsers toe.

Het geluid binnen is de Iconic Sound (door Hans Zimmer gecomponeerd) en dit kan je instellen of je dit al of niet te horen krijgt (en op een iX3 ook hoe hard, standaard is het enorm stil maar bijvoorbeeld in een Sport stand wel duidelijk hoorbaar).
Een geluid buiten?

Dan zal ik mijn huisgenoten moeten vragen of ze me willen vertellen wat ze horen als ik vertrek want binnen hoor ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 12:14
Inderdaad… zet je raam maar eens open en rijdt even in een stille omgeving en dan hoor je zo’n futuristisch zoom geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Inderdaad… zet je raam maar eens open en rijdt even in een stille omgeving en dan hoor je zo’n futuristisch zoom geluid.
Zal ik morgen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
ariebombarie2k schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:01:
Dat regeneren is herkenbaar. Ik heb die instelling ook na m’n eerste rit aangepast.
Naar welke instelling aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 16:27
PeterCC schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:48:
Bedrijfswagen.
De lease maatschappij was er vroeg bij en al begin maart 2023 heb ik de bestelling geplaatst terwijl het contract van mijn vorige wagen nog liep tot midden december 2023.
De leverdatum van de iX1 was gepland voor midden december 2023 en die termijn werd gerespecteerd.

Dat ik hem nu pas een week heb is omdat ik bezig was met de procedure om de vorige wagen voor privé-gebruik over te nemen en dat had wel wat voeten in de aarde en duurde veel langer dan verwacht.

Maar goed, hij is er nu.

Het is een basisversie met als enige optie de lederen Vernasca stoelen, die werkelijk uitstekend zitten.

De auto voelt op alle gebied aan als een upgrade van mijn vorige wagen, dat was een X1 sDrive18d.
Rijdt heel vlot en comfortabel. Heel stil bij lage snelheden. Bij autowegsnelheden is er eigenlijk niet veel verschil met de vorige. Die zijn dieselmotor was nauwelijks hoorbaar binnenin.

Ik rij al 44 jaar met de wagen, al mijn auto's hadden een klassieke manuele bak. Eerst benzines en sinds 1991 altijd diesels. Alles samen iets tussen 1 en 1,5 miljoen km afgelegd. Veel ervaring met automatisch rijden heb ik niet, tenzij de occasionele ritten met mijn vader zijn automaat.
Maar ik ben heel snel aan dat elektrisch rijden gewend geraakt, eigenlijk was dat helemaal geen probleem.

Het enige wat ik niet aangenaam vind is die adaptieve regeneratie. Bij aflevering in de garage hadden ze hem op die stand ingesteld.
In die adaptieve stand weet je nooit hoe de wagen gaat reageren als je het gaspedaal lost, de ene keer begint hij vrij krachtig te vertragen en de volgende keer loopt hij als in vrijloop. Dat onvoorspelbare vind ik niet aangenaam.

Dus heb ik hem ingesteld op "minimaal" regenereren, "gemiddeld" regenereren vond ik al te veel.
Die stand "minimaal" regenereren, dat voelt veel natuurlijker aan. Los ik nu het gas dan remt hij af op een manier die ik herken, vergelijkbaar met het remmen op de motor, en ook altijd op dezelfde manier, wat ook. En zo heb ik het graag.

toon volledige bericht
Probeer te wennen aan de 1-pedal drive (B) optie. Die remt wel voorspelbaar. Mij heeft het een paar dagen geduurd maar eenmaal gewent wil je niet meer anders dat rijd zalig comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Wellicht heb je gelijk en ook mijn zoon, die ook elektrisch rijdt en altijd 1-pedal, noemt mij ouderwets, en dat zal wel zo zijn.
Maar ik verkies te rijden met een gaspedaal en een rempedaal.
Gaspedaal om te versnellen en om je snelheid aan te houden.
Rempedaal om te vertragen. Remmen doet hij toch ook altijd in regeneratieve mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariebombarie2k
PeterCC schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Naar welke instelling aangepast?
Naar minimaal.

Adaptief voelt echt onvoorspelbaar. En de andere setting voelt alsof de auto te zwaar remt wanneer de voet van het gaspedaal gaat. Als ik dat wil, dan rijd ik wel op B ipv D.

Hiervoor had ik een ID.4, voor mijn gevoel rolde de auto daar nog veel langer door dan bij de iX1.

Bij de iX1 voelt het alsof je remt op de versnelling, bij de ID.4 alsof je de koppeling in trapt.

Allebei wel prima overigens. Ben er nu aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PeterCC schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:48:
Bedrijfswagen.

Maar goed, hij is er nu.

toon volledige bericht
Plaatjes? :) ben benieuwd naar standaard versie met standaard velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
PeterCC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:50:
Wellicht heb je gelijk en ook mijn zoon, die ook elektrisch rijdt en altijd 1-pedal, noemt mij ouderwets, en dat zal wel zo zijn.
Maar ik verkies te rijden met een gaspedaal en een rempedaal.
Gaspedaal om te versnellen en om je snelheid aan te houden.
Rempedaal om te vertragen. Remmen doet hij toch ook altijd in regeneratieve mode.
Tuurlijk ben je vrij, het is maar een tip, niet iedereen zal het fantastisch vinden dat besef ik ook wel. Maar je zult het nooit weten als je het nooit probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
ariebombarie2k schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Naar minimaal.

Adaptief voelt echt onvoorspelbaar. En de andere setting voelt alsof de auto te zwaar remt wanneer de voet van het gaspedaal gaat. Als ik dat wil, dan rijd ik wel op B ipv D.

Hiervoor had ik een ID.4, voor mijn gevoel rolde de auto daar nog veel langer door dan bij de iX1.

Bij de iX1 voelt het alsof je remt op de versnelling, bij de ID.4 alsof je de koppeling in trapt.

Allebei wel prima overigens. Ben er nu aan gewend.
Geen ervaring met een andere elektrische auto, maar als ik jouw ervaring beredeneer dan ben ik wel benieuwd of een dual motor ook betekent dat er sterker regeneratief geremd kan worden. Dat zou ik dan wel een groot voordeel van de xdrive30 zijn t.o.v. van de edrive20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
ariebombarie2k schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Naar minimaal.

(...)
Ik herken het helemaal.
"Gemiddeld" vind ik al te veel afremmen, en "maximaal" al helemaal. En zoals je zegt, als ik dat echt wil kan ik altijd in B rijden.
Je ziet ook op de vermogenmeter rechts dat op "minimaal", als je het gas lost, hij al redelijk in regeneratie gaat, dat is geen freewheelen. En voelt aan als natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterCC
Martinusz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Plaatjes? :) ben benieuwd naar standaard versie met standaard velgen?
Hierbij een foto.
Hij ziet er op de foto properder uit dan hij is na dik 700km.

Ik vind de standaard velgen nu niet direct de fraaiste, maar ik had er geen zin in om bij te betalen voor andere velgen, al direct iets van 1800€, voor iets dat niets bijbrengt aan het rijden zelf.
Daarom heb ik voor het lederen interieur gekozen.
Zo paste de wagen net binnen het lease budget

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF6wZWoQrlEDaY_U8TdAuVB7pgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WziJpkpHI99GBSRqHg9raQXd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Heb ik deze morgen geprobeerd maar ik hoorde nog altijd niets. Voor alle duidelijkheid: er is niets mis met mijn gehoor.

Dus aan mijn vrouw gevraagd om te luisteren en me te vertellen wat ze hoort als ik vertrek.
En zij bevestigt dat er inderdaad UFO-achtige geluiden te horen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
JP1980 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Geen ervaring met een andere elektrische auto, maar als ik jouw ervaring beredeneer dan ben ik wel benieuwd of een dual motor ook betekent dat er sterker regeneratief geremd kan worden. Dat zou ik dan wel een groot voordeel van de xdrive30 zijn t.o.v. van de edrive20.
In principe is dat mogelijk, want je kan op de 4 wielen afremmen.
Maar volgens mij brengt dat in de praktijk niets bij.
(nota: met aandrijving vooraan kan je krachtiger regeneratief remmen dan met aandrijving achteraan, net zoals dat met gewone remmen het geval is)

Wat je kan recupereren is de kinetische energie tussen je snelheid en stilstand. Dat staat eigenlijk ongeveer los van de tijd die je daar over doet.
Niet helemaal, maar ik denk dat het voor niemand comfortabel is om elke keer met je neus tegen de voorruit te vliegen als je het gas lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
PeterCC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:11:
[...]

In principe is dat mogelijk, want je kan op de 4 wielen afremmen.
Maar volgens mij brengt dat in de praktijk niets bij.
(nota: met aandrijving vooraan kan je krachtiger regeneratief remmen dan met aandrijving achteraan, net zoals dat met gewone remmen het geval is)

Wat je kan recupereren is de kinetische energie tussen je snelheid en stilstand. Dat staat eigenlijk ongeveer los van de tijd die je daar over doet.
Niet helemaal, maar ik denk dat het voor niemand comfortabel is om elke keer met je neus tegen de voorruit te vliegen als je het gas lost.
Geen idee wat in de praktijk mogelijk is wat betreft remkracht. Ik ging er alleen vanuit dat dit vrij beperkt was, waarom zitten er anders nog normale remmen op? En recupereren is natuurlijk niet alleen bedoeld om tot stilstand te komen, maar als je in de bergen rijd (voor de Nederlander natuurlijk geen alledaagse praktijk) ook de kinetische energie weer terugwinnen. Vind ik persoonlijk wel een interessante vraag. De 20 heeft een theoretisch betere rijbereik met dezelfde batterij, maar zou de 30 beter in de bergen kunnen presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PeterCC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Hierbij een foto.
Hij ziet er op de foto properder uit dan hij is na dik 700km.

Ik vind de standaard velgen nu niet direct de fraaiste, maar ik had er geen zin in om bij te betalen voor andere velgen, al direct iets van 1800€, voor iets dat niets bijbrengt aan het rijden zelf.
Daarom heb ik voor het lederen interieur gekozen.
Zo paste de wagen net binnen het lease budget

[Afbeelding]
Mooie kleur ook! Ik ben meestal van zwart, maar dit staat ook erg chique, en zelfs de standaard velg misgaat niet heel erg (ja de andere velgopties zijn mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
JP1980 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Geen idee wat in de praktijk mogelijk is wat betreft remkracht. Ik ging er alleen vanuit dat dit vrij beperkt was, waarom zitten er anders nog normale remmen op? En recupereren is natuurlijk niet alleen bedoeld om tot stilstand te komen, maar als je in de bergen rijd (voor de Nederlander natuurlijk geen alledaagse praktijk) ook de kinetische energie weer terugwinnen. Vind ik persoonlijk wel een interessante vraag. De 20 heeft een theoretisch betere rijbereik met dezelfde batterij, maar zou de 30 beter in de bergen kunnen presteren?
Een auto kan op zijn 4 wielen vertragen met ongeveer 1g, de valversnelling, 9,81m/s², omdat de dynamische wrijvingsweerstand van de banden met de weg, indien droog en in goede staat, ongeveer 1 is.
Dat bereik je met de normale remmen bij een noodstop, maar het kan in principe ook met de regeneratie.

Ik denk niet dat de fabrikanten zo ver gaan. Want dat zou betekenen dat je bij gas lossen in 1 pedal in een noodstop gaat. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Zou een 30 beter zijn dan een 20 in de bergen? Bij dalen dan. Ik denk het niet.
De 20 heeft zijn aandrijving op de voorwielen, en bij normaal rijden trekt de 30 ook alleen op de voorwielen.
De meeste remkracht gaat bij elke auto altijd naar de voorwielen, want als je remt kantelt de wagen naar voren en komt er veel meer gewicht op de voorwielen dan op de achterwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07-2024

V525

.

Mijn config

BMW IX1 BEV 67KWH EDRIVE20

- M Portimao Blau Metallic
- Bekleding Leder ‚Vernasca‘ Mokka
- 20 inch lichtmetalen M wielen Multispaak (styling 869) in Frozen Midnight Grau
- M Sportpakket
- Travel Pack
- Premium pack
- Dashboard Luxury
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Glazen panoramadak
- Harman Kardon Surround Sound System
- Interieurlijsten Edelhoutuitvoering "Eukalyptus"
- Levering zonder typeaanduiding
- M Adaptief onderstel
- M Hemelbekleiding in Anthrazit
- M Hoogglans Shadow Line
- M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- Spiegelkappen in hoogglans zwart
- Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier

Ik twijfel wel nog vwb de kleurstelling. De Portimao Blau Metallic met zwarte details, spiegels, grill, raamlijsten en donker tint ramen achter lijkt me erg gaaf..

Dat brengt mij meteen op de vraag in hoeverre de nieren ook zwart zijn? Men geeft overigens een levertijd aan van +- 5 maanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
V525 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:45:
Mijn config

BMW IX1 BEV 67KWH EDRIVE20

- M Portimao Blau Metallic
- Bekleding Leder ‚Vernasca‘ Mokka
- 20 inch lichtmetalen M wielen Multispaak (styling 869) in Frozen Midnight Grau
- M Sportpakket
- Travel Pack
- Premium pack
- Dashboard Luxury
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Glazen panoramadak
- Harman Kardon Surround Sound System
- Interieurlijsten Edelhoutuitvoering "Eukalyptus"
- Levering zonder typeaanduiding
- M Adaptief onderstel
- M Hemelbekleiding in Anthrazit
- M Hoogglans Shadow Line
- M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- Spiegelkappen in hoogglans zwart
- Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier

Ik twijfel wel nog vwb de kleurstelling. De Portimao Blau Metallic met zwarte details, spiegels, grill, raamlijsten en donker tint ramen achter lijkt me erg gaaf..

Dat brengt mij meteen op de vraag in hoeverre de nieren ook zwart zijn? Men geeft overigens een levertijd aan van +- 5 maanden...
toon volledige bericht
Zonder M Sport Pro pakket of uitbreiding M hoogglans is de nieromlijsting nog zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Vandaag ruim 200km met de iX1 gereden, ongeveer 100km autoweg, rustige autoweg zonder files, en ongeveer evenveel gewone weg, geen stadsverkeer. Op de autoweg meestal iets tussen 120 en 140 gereden.
Met regeneratie op stand minimaal.
Rijdt zo echt helemaal prima.

Maar laden onderweg laat toch nog wel te wensen over. Echt feilloos werken doet dat toch nog niet naar mijn eerste beperkte ervaring. Dat ligt ongetwijfeld niet aan de auto.

Meestal is er een flink verschil tussen het in de app aangegeven laadvermogen en de praktijk.
Een snellader met 50kW -> ik was daar helemaal alleen maar kwam in de praktijk niet verder dan 35
Een snellader met 300kW -> in de praktijk 37 (we waren daar met 3)
Een snellader met 435kW -> begon aan 25 en langzaamaan wat hoger tot 55 (ik was er alleen)
Een snellader met 300kW -> liep prima op tot 125kW maar na 5kWh laden werd het laden afgebroken: "storing laadpunt" (ik was er alleen)
Nog een snellader met 300kW -> die liep tot 115 en bleef daar een tijd op hangen, dan gaat dat laden wel goed vooruit (alle 4 plaatsen bezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
PeterCC schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:54:
Maar laden onderweg laat toch nog wel te wensen over. Echt feilloos werken doet dat toch nog niet naar mijn eerste beperkte ervaring.
Vermoedelijk geen voorverwarmde batterij (zie je ook door een symbooltje met een blauw autootje met thermometer erin naast je laadinfo), je kan dit op twee manieren oplossen;

- Navigeer naar je laadpunt zodat de auto weet dat hij moet voorverwarme
- Stel het voorverwarmen manueel in (ong. 10 a 20 minuten afhankelijk van de buitentemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Waar kan ik vinden welke functies niet perse af-fabriek erop moeten zitten?
Oftewel die je later ook zelf kan activeren?

Drive Assistant plus bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Afgelopen weekend verbaasde ik mij ook een beetje dat snelladen niet wou vlotten. De BMW navigatie stuurde mij met nog 40% batterijlading al naar een snellader. Zelfs had ik al zoiets van is het niet handiger om hem eerst wat meer leeg te rijden. Uiteindelijk 20 minuten geladen met 77kw bij een 150kw lader. Eerder lukte het wel met volle snelheid te laden.

Ik overtuig mijzelf dat ik minder eigenwijs moet zijn en moet aannemen dat de software het beste weet wat te doen maar misschien toch maar weer terug naar mijn eigenwijze zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Na 1,5 maand begin ik aardig aan de wagen te wennen.
Er zijn nog een paar probleempjes die ik denk ik maar even bij de dealer meld:

- Tussen 100 en 112km/u is er een zeer irritante hoogfrequente toon te horen (coil whine?). Op z'n sterkst bij 106km/u en dat is nou net de snelheid die je vrijwel altijd rijd. Mn oplossing nu is gewoon te snel rijden. Lijkt mij duidelijk een manco, heb er nog niemand over gehoord hier.
- Assisted drive, teleurgesteld dat de zelfsturende functie alleen werkt met cruisecontrol. Denk niet dat dit gewijzigd kan worden. Heb een hack bedacht en dat is de CC instellen op de laagst mogelijke snelheid.
- Assisted drive, gevoelsmatig de plaats op de weg vind ik niet altijd prettig. Op de linkerbaan rijd deze denk ik exact in het midden van de rijbaan maar natuurlijkerwijs wil je wat wegsturen van het overige verkeer, zeker bij wat smallere wegen. Bij inhalen van een vrachtwagen corrigeer ik assisted drive eigenlijk altijd door meer naar links te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JP1980 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:34:
De BMW navigatie stuurde mij met nog 40% batterijlading al naar een snellader. Zelfs had ik al zoiets van is het niet handiger om hem eerst wat meer leeg te rijden.
De logica van BMW is niet echt ideaal als je meerdere laadstops nodig hebt (bv. langere ritten zoals op vakantie). Stel dat je wil aankomen met 15% en twee stops hebt dan gaat het systeem de eerste keer laden aan bv 40% (zoals je hebt gemerkt) zodat je de tweede keer wel tot op 10% moet rijden om dan tot het ideale punt te laden (ongeveer 70%) zodat je dan bij aankomst op 15% uitkomt.

Het probleem met deze methode is dat het trouwens continue verschuift als je niet exact laat wanneer en hoelang hij het aangeeft of een andere rijstijl zorgt voor andere parameters. Het feit dat het systeem bij een stop steeds opnieuw gaat plannen (althans die ervaring had ik meestal) zorgt ervoor dat die "eerste" stop steeds veel te vroeg kwam (ipv. op de ideale 10%)

Beter was dat hij het andersom zou doen... de eerste keer rijden tot op 10% en de laadbeurt op 40% achteraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
r2504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:47:
[...]

De logica van BMW is niet echt ideaal als je meerdere laadstops nodig hebt (bv. langere ritten zoals op vakantie). Stel dat je wil aankomen met 15% en twee stops hebt dan gaat het systeem de eerste keer laden aan bv 40% (zoals je hebt gemerkt) zodat je de tweede keer wel tot op 10% moet rijden om dan tot het ideale punt te laden (ongeveer 70%) zodat je dan bij aankomst op 15% uitkomt.

Het probleem met deze methode is dat het trouwens continue verschuift als je niet exact laat wanneer en hoelang hij het aangeeft of een andere rijstijl zorgt voor andere parameters. Het feit dat het systeem bij een stop steeds opnieuw gaat plannen (althans die ervaring had ik meestal) zorgt ervoor dat die "eerste" stop steeds veel te vroeg kwam (ipv. op de ideale 10%)

Beter was dat hij het andersom zou doen... de eerste keer rijden tot op 10% en de laadbeurt op 40% achteraan zetten.
Ja dat klinkt logisch. Ergo ik had maar 1 laadstop nodig. Wat ik ook niet begreep de auto zegt dat je 18 minuten moet laden. Maar 1-maal aan de lader is er geen indicatie meer wanneer je genoeg geladen hebt voor de rest van je reis. Heb mij aan die 18 minuten gehouden, maar wellicht was die 18 minuten geanticipeerd op een hogere laadsnelheid want ik kon de reis niet afmaken met dezelfde snelheid. Uiteindelijk gewoon 100km/u doorgereden en thuis gehaald en daar komt dan het volgende irritatiepuntje dat de auto continue nog een stop wil inplannen. En je kunt voor je thuis locatie blijkbaar niet instellen dat je daar altijd wel leeg mag aankomen, dat issue had ik al eerder eens gelezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JP1980 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:40:
- Assisted drive, teleurgesteld dat de zelfsturende functie alleen werkt met cruisecontrol.
Mijn ervaring is dat Assisted Drive enkel nuttig is op snelwegen (en minder tot quasi niet op kleinere wegen) waarbij je toch ook meestal op Adaptive Cruise Control rijdt... ik zie het dus niet echt als een gemis.

Trouwens onlangs naar Oostenrijk gereden... 950km waarvan minstens 95% puur op ACC en AD... gewoon zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
r2504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Mijn ervaring is dat Assisted Drive enkel nuttig is op snelwegen (en minder tot quasi niet op kleinere wegen) waarbij je toch ook meestal op Adaptive Cruise Control rijdt... ik zie het dus niet echt als een gemis.

Trouwens onlangs naar Oostenrijk gereden... 950km waarvan minstens 95% puur op ACC en AD... gewoon zalig.
Ik gebruik hem ook alleen op de snelweg maar als het erg druk is vind ik de CC niet zo handig. Zelf kijk ik toch wat verder vooruit en de assisted drive remt mij soms iets te abrupt om maar afstand te houden waarbij ik mij wel eens zorgen maak of mijn achterligger ook tijdig remt in die gevallen. In die gevallen zou ik zelf het 'gas' willen bedienen maar als assisted drive dan wel kan sturen zou ideaal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JP1980 op 29-01-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Vermoedelijk geen voorverwarmde batterij (zie je ook door een symbooltje met een blauw autootje met thermometer erin naast je laadinfo), je kan dit op twee manieren oplossen;

- Navigeer naar je laadpunt zodat de auto weet dat hij moet voorverwarmen
- Stel het voorverwarmen manueel in (ong. 10 a 20 minuten afhankelijk van de buitentemperatuur)
Dat klopt ook wel, dus maximum lading verwachtte ik ook niet maar aan max 55kW laden aan een lader die aangegeven wordt als 435kW, dat heeft volgens mij niets met voorverwarmen te maken.

De BMW navigatie werkt best goed, maar toen ik vanavond naar huis vertrok en plande bij te laden aan een snellader een 6-tal km verderop kon ik die niet vinden op de kaart.
Dus er maar gewoon naartoe gereden en toen ik er bijna was dan was die ineens wel te zien op de navigatie. Natuurlijk te laat om nog voor te verwarmen.

De navigatie stelde me wel een hele hoop laadpunten voor, maar dat waren allemaal gewone AC-laadpunten.
Wellicht kan ik wel instellen dat hij onderweg niet moet afkomen met AC-laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
PeterCC schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Dat klopt ook wel, dus maximum lading verwachtte ik ook niet maar aan max 55kW laden aan een lader die aangegeven wordt als 435kW, dat heeft volgens mij niets met voorverwarmen te maken.
Hoeveel kW de lader is maakt niet uit, desnoods is de lader een 1000 kWH lader... zonder een voorverwarmde batterij gaat je auto heel traag laden (initieel heb ik hetzelfde ondervonden en haalde ik amper 20 kWh op een 400 kWh lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Hoeveel kW de lader is maakt niet uit, desnoods is de lader een 1000 kWH lader... zonder een voorverwarmde batterij gaat je auto heel traag laden (initieel heb ik hetzelfde ondervonden en haalde ik amper 20 kWh op een 400 kWh lader).
OK, goede tip.
Ik zal testen of het beter gaat als ik de voorverwarming aanzet.
Kan je manueel inschakelen heb ik hier eerder gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
JP1980 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:40:
Na 1,5 maand begin ik aardig aan de wagen te wennen.
Er zijn nog een paar probleempjes die ik denk ik maar even bij de dealer meld:

- Tussen 100 en 112km/u is er een zeer irritante hoogfrequente toon te horen (coil whine?). Op z'n sterkst bij 106km/u en dat is nou net de snelheid die je vrijwel altijd rijdt. M'n oplossing nu is gewoon te snel rijden. Lijkt mij duidelijk een manco, heb er nog niemand over gehoord hier.
Ik herken dat bijgeluid helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 19:26
ik mag volgende week mijn nieuwe iX1 ophalen :). Bij de proefrit viel me op dat de passagiers spiegel bij achteruitrijden wel erg ver naar beneden zakt. Volgens BMW is dat om de stoeprand te kunnen zien, maar voor mij is dat erg onhandig. Ik had gelezen dat je dat met codes kon oplossen, kan dat echter nu niet meer vinden. Weet iemand hier wat meer van?

Het is een prive auto dus als iemand een tip heeft..de kosten voor een verzekering lopen behoorlijk uiteen. Van €65 per maand voor Neerlandse tot ruim €200 voor de duurste. Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet echt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• felder
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:08
wildcheese schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:08:
ik mag volgende week mijn nieuwe iX1 ophalen :). Bij de proefrit viel me op dat de passagiers spiegel bij achteruitrijden wel erg ver naar beneden zakt. Volgens BMW is dat om de stoeprand te kunnen zien, maar voor mij is dat erg onhandig. Ik had gelezen dat je dat met codes kon oplossen, kan dat echter nu niet meer vinden. Weet iemand hier wat meer van?

Het is een prive auto dus als iemand een tip heeft..de kosten voor een verzekering lopen behoorlijk uiteen. Van €65 per maand voor Neerlandse tot ruim €200 voor de duurste. Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet echt
Je kan dat simpel oplossen met de knop om u spiegels te selecteren.
Zet je de knop op de linkerspiegel, dan zakt de rechterspiegel bij het achteruit rijden. Zet je de knop op de rechterspiegel, dan zakt de rechterspiegel niet bij het achteruit rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 19:26
felder schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Je kan dat simpel oplossen met de knop om u spiegels te selecteren.
Zet je de knop op de linkerspiegel, dan zakt de rechterspiegel bij het achteruit rijden. Zet je de knop op de rechterspiegel, dan zakt de rechterspiegel niet bij het achteruit rijden.
Dat is waar idd. Maar ik wil wel dat die iets zakt zodat ik de zijkant kan zien. Dat zou met codes ingesteld kunnen worden had ik ergens gelezen maar zit nu hard te zoeken waar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bugles1984
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-06 13:12

Bugles1984

Budget Builder

Heren en dames,

Op het moment een ix1 aan het selecteren.
Ik ben op zoek naar ervaring deskundigen die het zelfde postuur hebben en de sportstoelen hebben.

Ik ben man van 1.95 m van rond de 110 kilo.

Mijn ervaring van de sportstoel waar ik een kleine half uur ingezette heb is dat die zij wangen best stijf en statisch in mijn zij/rug aanwezig waren.

Is dit een gewenning dingetje? Want zelf nooit echt in sportstoelen gezeten namelijk.

Ben benieuwd!

Bugles Gaming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:45
Bugles1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:43:
Heren en dames,

Ik ben op zoek naar ervaring deskundigen die het zelfde postuur hebben en de sportstoelen hebben.

Mijn ervaring van de sportstoel waar ik een kleine half uur ingezette heb is dat die zij wangen best stijf en statisch in mijn zij/rug aanwezig waren.

Is dit een gewenning dingetje? Want zelf nooit echt in sportstoelen gezeten namelijk.

Ben benieuwd!
`
Heel eerlijk, ik ben 1m87 en 90kg en vond de sportstoelen uit de Q3 s-line fijner zitten dan die van de M-sport iX1.
De stoelen in de iX1 M-sport zijn eigenlijk net iets te smal, ik denk dat het voor mij maar een goede cm breder had mogen zijn maar dan had ik er een stuk lekkerder ingezeten.
Daar komt dan nog eens bij dat de wangen inderdaad vrij stevig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Heren en dames,

Ben benieuwd!
Ben 1,99, iets lichter 98 kilo.
Ik heb niet echt last van die zijwangen maar kan mij voorstellend dat het voor sommigen een issue kan zijn.
Wat wel heerlijk is aan de sportstoelen is dat het zitstuk langer gemaakt kan worden. Hij had van mij nog wel iets meer mogen kantelen. De stoelen en ruimte voor een lang persoon is mijn primaire motivatie voor aanschaf anders had ik denk ik iets meer op de portemonnee gelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxDlius

MaxDlius

Buiten De Zone

Heren en dames,

1.87m en 96 kg hier met brede schouders. Sportstoel was geen optie, omdat mijn schouders dan op een heel oncomfortabele manier vooruit geduwd werden. Uiteindelijk voor de niet-sport veganza zwarte actieve stoelen gegaan met lendensteun en zeer tevreden van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:22:
Waar kan ik vinden welke functies niet perse af-fabriek erop moeten zitten?
Oftewel die je later ook zelf kan activeren?

Drive Assistant plus bijvoorbeeld?
Iemand?

Kan mogelijk een x-line binnen budget bestellen, maar wat kan ik achteraf nog activeren?

Bonusvraag: zijn er mensen met unilak zwart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bugles1984

Bugles1984

Budget Builder

Martinusz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Iemand?

Kan mogelijk een x-line binnen budget bestellen, maar wat kan ik achteraf nog activeren?

Bonusvraag: zijn er mensen met unilak zwart?
Toevallig vandaag met de dealer gesproken over de mogelijkheid om driver Assistant plus laat toe te voegen.

Dit kan helaas niet want dan heb je ook geen radar erin in zitten.

Dus later activeren is niet mogelijk.

Bugles Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
r2504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:05:
[...]

kW en kWh worden vaak verward met elkaar.

kW is vermogen. Geeft aan hoeveel energie je kan laden per tijdseenheid. Een lader laadt in kW.

kWh is een hoeveelheid energie. Een batterij bevat een hoeveelheid energie uitgedrukt in kWh.
Een lader die met 1kW laadt gedurende 1 uur vult de batterij met 1kWh.

Als de batterij van mijn iX1 100% gevuld is dan bevat die een 65kWh.

Om de vergelijking te maken: de energieinhoud van 1 liter diesel is afgerond 10kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Bugles1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Toevallig vandaag met de dealer gesproken over de mogelijkheid om driver Assistant plus laat toe te voegen.

Dit kan helaas niet want dan heb je ook geen radar erin in zitten.

Dus later activeren is niet mogelijk.
Om dat achteraf te kunnen moet je vooraf de ‘voorbereiding driving assistant plus’ bestellen. Dit zit in het premium pack en innovatief pack.

“Met deze uitrusting is uw BMW technisch voorbereid op latere aanschaf van de uitrusting Driving Assistant Plus via BMW ConnectedDrive Upgrades. Informatie en aanbiedingen van BMW ConnectedDrive Upgrades vindt u via de My BMW App en online of direct in de auto via de BMW ConnectedDrive Store.”

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Heren en dames,

Ben benieuwd!
Ik ben 1,92 en ca 90 kg. Niet zo heel breed. Bij de proefritten en in de eerste uren in mijn nieuwe auto vond ik de zijwangen ook zeer aanwezig en voor mijn gevoel mijn schouders naar voren drukkend. Ik kreeg zelfs pijn in mn rug.

Na een paar dagen verdwenen al deze gevoelens en bleef er een prima zittende stoel over. Een goed uitgepakte gok en een gewenningsdingetje dus. Ik wou namelijk wel sowieso de zittingverlenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHGroentje
Benny1978 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:44:
[...]

In mijn vorige woning had ik de Wallbox op 1fase aangesloten zitten en kon ik 7,2 kW laden.
In onze nieuwe woning heb ik drie fasen aangesloten en haal ik de 22 kW, echter de auto vraagt maar 11 kW, omdat ik niet de ingebouwde zwaardere laad installatie bij mijn iX1 heb aangeschaft.
Ook de Jeep Avenger van mijn vrouw, neemt 11 kW af en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
Ik sta op punt om een ix1 te bestellen. Sinds de voorloop auto van mijn nieuwe werkgever, een Megane E-Tech, ben ik helemaal om naar elektrisch rijden.

Configuratie idee op dit moment:
eDrive20 in Sanremo Grun
Xline
Bekleding Veganza Oyster (wit nepleer)
Sportstoelen, verwarmd en actief
Innovation pack, daar zit vrij veel in o.a. de adaptieve led, comfort access en dimmende spiegels
Parking assist plus
Driving assist plus
Dakrails
Harman Kardon
M hemel in Anthrazit
Travel pack (ivm pano dak en de getinte ramen).

Tijdje gedacht om hetgeen dat optioneel in hoogglans zwart kan ook toe te passen, waaronder de dakraills, en de omlijsting bij de ramen. Maar in combinatie met de groene kleur is het "chrome" toch ook wel erg mooi.

Er is nog één optie waar ik over twijfel en dat is het panoramadak. Weet iemand hoeveel hoofdruimte dit ongeveer in beslag neemt?

Mijn zoon is vrij groot (bijna 2m) en zit niet al teveel achterin, maar goed als hij erin zit moet hij wel passen. En ik weet het is verder ook niet de ruimste auto, maar ik vind het wel één van de mooiere voor rond de 60K. De Enyaq is een stuk groter, maar niet helemaal hetgeen waar ik gelukkig van word.

Waarom ik het dak wel zou nemen heeft vooral te maken met het licht / ruimte effect in combinatie met het lichte interieur met donkere hemel. Als het pano dak ivm de ruimte toch afvalt, dan worden de getinte ramen apart aangevinkt.

Voor de velgen rij ik vanmiddag nog maar even naar de dealer. De 18 inch zijn wat mij betreft prima, maar blijkbaar 2 opties :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo61
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 19:31
[quote]Bugles1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:43:
Heren en dames,

Ben benieuwd!

Ben 1.88 en rond de 100kg en zit beroerd op de sportstoelen. Ik had een X3 met sportstoelen die prima zaten, maar die van de iX1 zijn voor mij echt een miskoop. Te smal en daardoor teveel druk van de zijwanden. Krijg ook rugpijn na lange ritten. Zodra de nieuwe iX3 beschikbaar komt ruil ik de iX1 dan ook direct in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bugles1984

Bugles1984

Budget Builder

Eppo61 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:51:
[quote]Bugles1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:43:

Ben 1.88 en rond de 100kg en zit beroerd op de sportstoelen. Ik had een X3 met sportstoelen die prima zaten, maar die van de iX1 zijn voor mij echt een miskoop. Te smal en daardoor teveel druk van de zijwanden. Krijg ook rugpijn na lange ritten. Zodra de nieuwe iX3 beschikbaar komt ruil ik de iX1 dan ook direct in.
Bedankt voor je toevoeging.
Als ik zo lees van anderen zou dit voor mij dan ook een dingetje zijn.

Daarom is mijn keuze gevallen op de standaard stoelen.
Dus een budget beschikbaar voor iets anders 😁

Bedankt allemaal!

@JP1980 @Sincere1983 @Beatman @MaxDlius 👍🏼

Bugles Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDlius

MaxDlius

Buiten De Zone

Bugles1984 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Dus een budget beschikbaar voor iets anders 😁

Bedankt allemaal!

@JP1980 @Sincere1983 @Beatman @MaxDlius 👍🏼
Actieve stoel bestuurder is een aanrader met de in hoogte en diepte aanpasbare lendensteun voor optimale onderrugondersteuning. Zeker voor wat langere ritten 😉

En mocht je het niet gezien hebben, de zwarte veganza stoelen komen ook in niet-sport variant.

[ Voor 11% gewijzigd door MaxDlius op 31-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
media-richard schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Zonder M Sport Pro pakket of uitbreiding M hoogglans is de nieromlijsting nog zilver.
Wat bedoel je met nieromlijsting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 10:03
Benny1978 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Wat bedoel je met nieromlijsting?
De omlijsting rond de ‘nieren’ aan de voorkant. Bij M Sport Pro zijn deze zwart, bij X Line zilver

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:56
Misschien interessant voor de mensen die iets anders willen dan een iX1: de iX2 is nu ook verkrijgbaar als eDrive20 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-06 08:09
Vraag ivm apple carplay, hoe kan je uw berichten/agendameldingen uitschakelen? Ik wil gebruik maken van de navigatie van mijn Iphone maar verder wil ik niet dat er meldingen op het scherm verschijnen want ik wil geen extra afleiding.

reeds getest:
- op iphone kan je via algemeen-carplay aanpassen welke apps in de bmw weergegeven worden, hier heb ik zowel agenda als whatsapp verwijderd. Als ik dan in de bmw kijk staan die app's inderdaad niet meer tussen de app's in het carplay menu maar ik blijf wel pop-up meldingen krijgen van zowel agenda als whatsapp.
- instellen van "privéberichten niet weergeven" in menu van bmw (via dropdown menu) lijkt ook niet te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xarbo
  • Laatst online: 19-03 08:58
Helaas X1 nog niet geleverd hier (BE), maar wel CarPlay gebruiker in huidige wagen.
Ik zet iPhone met het knopje links in stille modus.
Bellen komt er dan nog wel door, maar geen andere meldingen.
Geen idee of dit in andere wagens hetzelfde is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SergeHo
  • Laatst online: 12-06 14:57
heeft er ondertussen iemand rijervaring met de ix1 2.0 edrive? Heb hem besteld, maar zonder idee van hoe vlot hij effectief rijdt (wel met een 3.0 gereden, maar verschil zal waarschijnlijk wel enorm zijn?). Ik hoop dat hij wel nog genoeg power heeft _/-\o_

iemand al een ix1 frozen grey met nieuwe grill ? een fotootje vooraanzicht zou zoooo fijn zijn _/-\o_

kan je iconic sounds nog activeren na aankoop (connected drive?) Ik las ergens op dit forum dat dit NIET zou gaan als je het M sportpakket pro hebt? klopt hopelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
SergeHo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:37:
heeft er ondertussen iemand rijervaring met de ix1 2.0 edrive? Heb hem besteld, maar zonder idee van hoe vlot hij effectief rijdt (wel met een 3.0 gereden, maar verschil zal waarschijnlijk wel enorm zijn?). Ik hoop dat hij wel nog genoeg power heeft _/-\o_

iemand al een ix1 frozen grey met nieuwe grill ? een fotootje vooraanzicht zou zoooo fijn zijn _/-\o_

kan je iconic sounds nog activeren na aankoop (connected drive?) Ik las ergens op dit forum dat dit NIET zou gaan als je het M sportpakket pro hebt? klopt hopelijk niet
Geen ervaring met de edrive20 maar ik vind de 30 ruim in z'n jasje wat betreft vermogen dat gebruik ik functioneel echt nooit. Soms voor de fun. Als ik de keus destijds had, dan zou ik geen moeite hebben met wat minder. Theoretisch is de 20 nog steeds heel vlot.

Volgens mij is iconic sounds tegenwoordig gewoon standaard. Ik heb het niet besteld maar zit er wel op, en ik heb datzelfde verhaal eerder gelezen hier op het forum. Zelf heb ik hem na 2 weken uitgezet om te genieten van de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-06 08:09
Xarbo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:36:
Helaas X1 nog niet geleverd hier (BE), maar wel CarPlay gebruiker in huidige wagen.
Mijn Iphone staat steeds in stille modus dus dat is bij mij niet de oplossing. Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
Xarbo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:36:
De mijne wordt normaal in juni geleverd en heb momenteel geen Apple Car Play. Heb je vraag even in Google gestopt en als 1ste hit kreeg ik onderstaande:

https://www.iculture.nl/t...s-notificaties-instellen/

Laat je even weten of dat werkt, dan bewaar ik het in mijn favorieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekke
Roki schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:04:
Vraag ivm apple carplay, hoe kan je uw berichten/agendameldingen uitschakelen? Ik wil gebruik maken van de navigatie van mijn Iphone maar verder wil ik niet dat er meldingen op het scherm verschijnen want ik wil geen extra afleiding.

reeds getest:
- op iphone kan je via algemeen-carplay aanpassen welke apps in de bmw weergegeven worden, hier heb ik zowel agenda als whatsapp verwijderd. Als ik dan in de bmw kijk staan die app's inderdaad niet meer tussen de app's in het carplay menu maar ik blijf wel pop-up meldingen krijgen van zowel agenda als whatsapp.
- instellen van "privéberichten niet weergeven" in menu van bmw (via dropdown menu) lijkt ook niet te werken.
De mijne wordt normaal in juni geleverd en heb momenteel geen Apple Car Play. Heb je vraag even in Google gestopt en als 1ste hit kreeg ik onderstaande:

https://www.iculture.nl/t...s-notificaties-instellen/

Laat je even weten of dat werkt, dan bewaar ik het in mijn favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Weet iemand of het "M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang" alleen bij M Sportpakket PRO kan? En niet bij M Sport pakket los?

Configurator BMW en Leasemaatschappij zeggen beide iets anders :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beatman
SergeHo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:37:

Edrive20 rijdt nog steeds vlot, maar geen beestachtige acceleratie die sommige e auto’s hebben. Door het directe koppel versnel je direct dus de ervaring is wel heel anders tov ICE. En een Renault Zoe is minder snel.

Iconic sounds kan ik niet kopen achteraf via de store.

Geen frozen grey, dit is space silber. Geeft ook een mooie indicatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrJzXNo4EmtCEAh7eakVRJ6wk0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUnafP6rLGAqpqE3fVHgLnDp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM10S
  • Laatst online: 11-06 00:53
Martinusz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:50:
Weet iemand of het "M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang" alleen bij M Sportpakket PRO kan? En niet bij M Sport pakket los?

Configurator BMW en Leasemaatschappij zeggen beide iets anders :P
Nee dat kan niet. Ik heb dit allemaal 3 maanden lang uitgezocht voordat ik vandaag eindelijk mijn IX1 besteld heb :D

Deze lijst, zie link, (onder andere, ook andere bronnen) en dit forum, hebben mij enorm geholpen met de keuze.

https://www.bmw.nl/conten...f.asset.1698829723234.pdf

Het was dus eerst wel een optie zoals je ziet op de lijst, maar sinds december (leverdatum) is het niet meer mogelijk om de grille los te bestellen. de gesloten niergrille met zwarte omlijsting krijg je alleen i.c.m. het sport pakket pro.

Een andere optie is om hem achteraf door de dealer erop te laten zetten. Kost je plusminus 500 euro.
Mocht je de auto leasen, dan kun je dit dan als "losse optie" meenemen in je leasecontract. Scheelt ook ietsjes op de bijtelling. Deze gaat namelijk uit van de cataloguswaarde "af fabriek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
GM10S schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Nee dat kan niet. Ik heb dit allemaal 3 maanden lang uitgezocht voordat ik vandaag eindelijk mijn IX1 besteld heb :D

Deze lijst, zie link, (onder andere, ook andere bronnen) en dit forum, hebben mij enorm geholpen met de keuze.

https://www.bmw.nl/conten...f.asset.1698829723234.pdf

Het was dus eerst wel een optie zoals je ziet op de lijst, maar sinds december (leverdatum) is het niet meer mogelijk om de grille los te bestellen. de gesloten niergrille met zwarte omlijsting krijg je alleen i.c.m. het sport pakket pro.

Een andere optie is om hem achteraf door de dealer erop te laten zetten. Kost je plusminus 500 euro.
Mocht je de auto leasen, dan kun je dit dan als "losse optie" meenemen in je leasecontract. Scheelt ook ietsjes op de bijtelling. Deze gaat namelijk uit van de cataloguswaarde "af fabriek"
toon volledige bericht
Jammer, de rand van de grill had van mij ook zwart mogen zijn, maar helaas dus niet mogelijk.
Maar alsnog een redelijk zwart monster kunnen samenstellen, nu nog goedkeuring nodig voor de lease ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI5K3sbhKPj40jOJq4iD589md6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoclrfATlBIAhZYBNmeNfkTI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 02-02-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:42
Martinusz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Jammer, de rand van de grill had van mij ook zwart mogen zijn, maar helaas dus niet mogelijk.
Maar alsnog een redelijk zwart monster kunnen samenstellen, nu nog goedkeuring nodig voor de lease ;)

[Afbeelding]
De goedkoopste oplossing lijkt me om iemand te vinden die de rand wrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
SAABcabrio schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
[...]

De goedkoopste oplossing lijkt me om iemand te vinden die de rand wrapt.
Dat is ook altijd nog een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
MHGroentje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:11:
[...]

In mijn vorige woning had ik de Wallbox op 1fase aangesloten zitten en kon ik 7,2 kW laden.
In onze nieuwe woning heb ik drie fasen aangesloten en haal ik de 22 kW, echter de auto vraagt maar 11 kW, omdat ik niet de ingebouwde zwaardere laad installatie bij mijn iX1 heb aangeschaft.
Ook de Jeep Avenger van mijn vrouw, neemt 11 kW af en dat gaat goed.
Ik vermoed dat jij nog geen digitale teller hebt?
Ik heb die wel en ik zie dat toch anders.
Met een digitale teller heb je dat piekvermogen waarop je een kost betaalt bovenop je elektriciteitsverbruik. 11kW of 22kW, dat is veel als piekvermogen. Wij zitten meestal ergens rond 5 - 6kW piekvermogen.

Als die laadpaal hier thuis er zal zijn, voorlopig geen idee wanneer dat zal zijn, dan zal ik het laadvermogen beperken tot iets van diezelfde 5 - 6kW, en afhankelijk van wat er moet worden bijgeladen wellicht nog minder, en enkel 's avonds en 's nachts laden. Dan is die batterij 's morgens wel opgeladen, zonder het piekvermogen veel te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
In België met een digitale teller moet je rekenen op ongeveer 40 euro per kWh per jaar. Laden aan 11 kW kost je dus 440 euro, aan 22 kW zelfs 880 euro per jaar.

Kosten die je kan vermijden door uit te rekenen hoeveel je meestal op een avond/nacht moet bijladen en dit netjes te spreiden over gans je nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
PeterCC schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Met een digitale teller heb je dat piekvermogen waarop je een kost betaalt bovenop je elektriciteitsverbruik. 11kW of 22kW, dat is veel als piekvermogen. Wij zitten meestal ergens rond 5 - 6kW piekvermogen.

Als die laadpaal hier thuis er zal zijn, voorlopig geen idee wanneer dat zal zijn, dan zal ik het laadvermogen beperken tot iets van diezelfde 5 - 6kW, en afhankelijk van wat er moet worden bijgeladen wellicht nog minder, en enkel 's avonds en 's nachts laden. Dan is die batterij 's morgens wel opgeladen, zonder het piekvermogen veel te verhogen.
Dat piekvermogen geldt natuurlijk enkel voor het stukje netvergoedingen in je energiefactuur. Momenteel beslaat deze component ongeveer 20% van de energiefactuur. Betaal je dus 100€/maand elektriciteit, dan betaal je piekvermogen op 20€ van die factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:52
Martinusz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Dat is ook altijd nog een optie :)
Denk dat dat geen echte optie is, de rand is dan wel zwart maar de zilveren streep loopt ook door het midden en daar zit het niet op maar in het plexiglas van de camera.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaRTeWa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-02-2024
Nog 1 week en dan mijn X1 xDrive25e ophalen, voor het eerst PHEV (en BMW) rijden, kom van Audi. Benieuwd naar andere ervaringen hier met de X1 xDrive25e😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w91jMcCaSWcz8vxyMn3sFjy2Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25pL50HH46ovDi58wsKpZTeV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akN3You1v_OnUk_RwdnLO7K7lAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHyUufZvgDXWFj41YXptovS9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door HaRTeWa op 03-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Wekke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:39:
[...]
dan betaal je piekvermogen op 20€ van die factuur.
Piekvermogen betaal je niet “op” iets maar wordt bepaald door een lopend gemiddelde over de laatste 12 maanden van de hoogste kwartierpiek maal ongeveer 40 euro.

Hoeveel stroom iemand verbruikt staat dus volledig los van het piekvermogen. Iemand die iedere maand een kwartier 11 kWh verbruikt en verder niets zal dus meer betalen aan piekvermogen dan iemand die een ganse maand continu 5 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
r2504 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Piekvermogen betaal je niet “op” iets maar wordt bepaald door een lopend gemiddelde over de laatste 12 maanden van de hoogste kwartierpiek maal ongeveer 40 euro.

Hoeveel stroom iemand verbruikt staat dus volledig los van het piekvermogen. Iemand die iedere maand een kwartier 11 kWh verbruikt en verder niets zal dus meer betalen aan piekvermogen dan iemand die een ganse maand continu 5 kWh verbruikt.
Ja, dat weet ik wel. Het lijkt me hier echter niet het topic om dit in detail te bediscussiëren. Daar zijn de energiefora voor.

Het belangrijkste dat ik wilde meegeven is dat het capaciteitstarief enkel wordt aangerekend voor je nettarieven component, niet op je ganse energiefactuur. Dewelke momenteel dus ongeveer 20% van je factuur bedraagt. Je moet al gek doen om zo een pieken te maken dat die naar bv 25% zou stijgen.

Op de nettarievencomponent telt trouwens ook het dag/nacht tarief niet meer.

Mijn ervaring is dat velen van deze twee weetjes niet op de hoogte zijn.

Hier waar je een paar simulaties kan zien van de impact capaciteitstarief: https://eneco.be/nl/capac...paciteitstarief-berekenen

[ Voor 10% gewijzigd door Wekke op 03-02-2024 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHGroentje
PeterCC schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Helaas begrijp ik jouw redenatie niet. Voor gewone huisaansluitingen, betaal je de standaardkosten, voor de in jouw contract opgenomen vermogens, alleen bij overschrijding, ga je over de overschrijding meer betalen.
Bij zakelijke aansluitingen, speelt dit wel een rol (zie de site van EKB Nederland) voor een huisaansluiting met 3x25A, is het piekvermogen 17,4 kW.
Ik sluit min auto aan op powerlimiet van 16A en trek dan 10,8 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_naFEb3Lsvt8_Ez5vqEPqVLOYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEvQfKBwhOSeG0t2HSG30yfT.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 32 ... 67 Laatste