Meer werken betekent zeer zeker ook meer geld, maar bekijk het ook verhoudingsgewijs. Je moet vaker naar je werk dus bent ook meer aan vervoer kwijt. Hetgeen je meer verdient kan zomaar in een hogere belastingschijf vallen waardoor je dus meer belasting over dat deel betaalt. Als er kinderen en kinderopvang in het spel zijn gaat die vlieger al helemaal niet op, zie ook mijn eerdere posts.moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:21:
Dit valt natuurlijk in een groter geheel en de oplossing is voor vrijwel elk gezin dat vrouwen meer gaan werken.
Er zijn twee redenen waarom het 1,5-verdienersmodel niet meer werkt.
-Ten eerste is de huidige inflatie feitelijk de corona-rekening die gepresenteerd wordt. Die stopt vanzelf als die terugbetaalt is en is dus tijdelijk van aard. Compenseren hiervoor is enkel de rekening vooruitschuiven en dus de periode verlengen.
-De tweede reden en dat is dat de aardgasbaten steeds verder teruglopen. Terwijl in Europa de arbeidsparticipatie van vrouwen steeds verder toenam kon Nederland teren op de aardgasbaten. Dat is de werkelijke reden waarom vrouwen (en gedeeltelijk ook mannen) in Nederland relatief weinig werken. Nu lopen de aardgasbaten snel terug en de belastingen worden dus steeds verder verhoogt.
De enige oplossing voor de middenklasse is dat vrouwen meer gaan werken. De politiek is hier ook mee bezig.
Dus om terug te gaan naar de TS. TS heeft twee keuzes: minder uitgeven of meer werken. Minder uitgeven is eigenlijk geen echte optie dus meer werken blijft over. Maar TS is niet alleen, binnen tien tot vijftien jaar werken alle vrouwen gemiddeld 32 uur.
En ook niet onbelangrijk: je eigen gezondheid en gemoedsrust. Ik ben zelf na 17 jaar minimaal fulltime te hebben gewerkt (jarenlang een eigen bedrijf naast mijn fulltime baan gehad) dit jaar voor het eerst een dag minder gaan werken en ik wil nooit meer terug. Ik verdien weliswaar iets minder maar ik heb wel véél meer vrije tijd over, heb een extra dag om alle andere verplichtingen (huishouden, boodschappen) naast m'n werk te kunnen doen en ik zie m'n kinderen nu een dag vaker.