Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
We gaan weer richting het eind van het jaar en ondertussen zijn alle jaarlijkse polissen, brieven en mails van verzekeraars en dergelijke weer op de mat geploft. Voor het zoveelste jaar op rij ziet het er weer somber uit. In ons geval wordt de zorgverzekering 9% duurder, kinderopvang 10%, rechtsbijstand 11% en de woon/opstalverzekering maar liefst 20% (!), in totaal toch weer een slordige 120 euro per maand alleen al aan verzekeringen en kinderopvang. En dan krijg je er nog minder voor terug ook want de polissen zijn weer uitgekleed. Kosten voor boodschappen, gas, elektra, benzine rijzen de pan uit. Ook de WOZ en gemeentelijke heffingen zullen weer idioot hard stijgen, dat is helaas een jaarlijkse trend aan het worden.

Nu mogen mijn vrouw (~3000 bruto) en ik (~5000 bruto) niet klagen. Zij gaat in januari weer een salaristrede omhoog (~100 bruto) en ik krijg vanuit de CAO een salarisverhoging van 2.4% (~140 bruto). Die ~150 netto die we daaraan straks overhouden wordt gewoon keihard teniet gedaan door al die stijgende kosten. Al met al gaan we er weer flink op achteruit dus kan er weer minder geld opzij gezet worden. En dit is niet het eerste jaar dat dit gebeurt. Nu heb ik de afgelopen jaren de pijn iets minder gevoeld omdat ik een paar keer van baan ben geswitched.

We mogen ergens niet klagen want er blijft 'genoeg' over, we leven minimalistisch. We zijn al minder gaan werken (zij 3 dagen, ik 4) omdat het beetje geld dat we fulltime verdienden al helemaal niet in verhouding stond. Dat kwam vooral door de extra kinderopvang die we daardoor moesten afnemen, waar we vervolgens ook weer minder kinderopvangtoeslag over ontvingen omdat we meer verdienden.

Ik zie om me heen steeds meer mensen die ondanks een goed inkomen niet tot nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt krijgen, en die nu uit ellende maar de verwarming uitgeschakeld hebben vanwege de absurde gasprijzen. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat dit, naar het grotere plaatje kijkend, op een gegeven moment hartstikke mis gaat. Ervaren/voelen nog meer mensen dit?

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
Als je met zo weinig dagen werken zoveel verdiend en zo weinig overhoudt dan lijkt het wel alsof je boven je stand leeft.

Er zijn vele mensen die met een stuk meer werken met minder rond moeten komen.

Dus belangrijk is uit te zoeken waar al je geld naartoe gaat, want daar geef je behalve een paar vaste lasten geen inzicht in.

[ Voor 24% gewijzigd door LordSinclair op 23-11-2022 15:06 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +73 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik ervaar vooral veel mensen die zichzelf en anderen heel zielig vinden terwijl ze een fantastisch leven leiden (niet lijden) in een geweldig land :D

Van de week nog de nieuwe buurvrouw die het de hele tijd had over de stookkosten etc. terwijl ze in een huis van 9+ ton woont 8)7

*hiermee beoog ik niet de problemen te begataliseren van mensen die wel moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
LordSinclair schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:04:
Als je met zo weinig dagen werken zoveel verdiend en zo weinig overhoud dan lijkt het wel alsof je boven je stand leeft.

Er zijn vele mensen die met een stuk meer werken met minder rond moeten komen.
Ik wilde net een soort gelijke reactie typen. Ik vraag me af in hoeverre mensen "in control" zijn van de eigen financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:02:
We gaan weer richting het eind van het jaar en ondertussen zijn alle jaarlijkse polissen, brieven en mails van verzekeraars en dergelijke weer op de mat geploft. Voor het zoveelste jaar op rij ziet het er weer somber uit. In ons geval wordt de zorgverzekering 9% duurder, kinderopvang 10%, rechtsbijstand 11% en de woon/opstalverzekering maar liefst 20% (!), in totaal toch weer een slordige 120 euro per maand alleen al aan verzekeringen en kinderopvang. En dan krijg je er nog minder voor terug ook want de polissen zijn weer uitgekleed. Kosten voor boodschappen, gas, elektra, benzine rijzen de pan uit. Ook de WOZ en gemeentelijke heffingen zullen weer idioot hard stijgen, dat is helaas een jaarlijkse trend aan het worden.

Nu mogen mijn vrouw (~3000 bruto) en ik (~5000 bruto) niet klagen. Zij gaat in januari weer een salaristrede omhoog (~100 bruto) en ik krijg vanuit de CAO een salarisverhoging van 2.4% (~140 bruto). Die ~150 netto die we daaraan straks overhouden wordt gewoon keihard teniet gedaan door al die stijgende kosten. Al met al gaan we er weer flink op achteruit dus kan er weer minder geld opzij gezet worden. En dit is niet het eerste jaar dat dit gebeurt. Nu heb ik de afgelopen jaren de pijn iets minder gevoeld omdat ik een paar keer van baan ben geswitched.

We mogen ergens niet klagen want er blijft 'genoeg' over, we leven minimalistisch. We zijn al minder gaan werken (zij 3 dagen, ik 4) omdat het beetje geld dat we fulltime verdienden al helemaal niet in verhouding stond. Dat kwam vooral door de extra kinderopvang die we daardoor moesten afnemen, waar we vervolgens ook weer minder kinderopvangtoeslag over ontvingen omdat we meer verdienden.

Ik zie om me heen steeds meer mensen die ondanks een goed inkomen niet tot nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt krijgen, en die nu uit ellende maar de verwarming uitgeschakeld hebben vanwege de absurde gasprijzen. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat dit, naar het grotere plaatje kijkend, op een gegeven moment hartstikke mis gaat. Ervaren/voelen nog meer mensen dit?
Je gaat nu allebei een klein stapje omhoog, maar waarom kies je daarvoor?
Je had ook je kennis verder kunnen ontwikkelen om meer promotie te maken, of van baan te veranderen of zo.
Je moet niet verwachten dat je vanzelf veel meer gaat verdienen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:13
salarisverhoging van 2.4% is ook slecht onderhandeld door je CAO partij.
Je gaat er dus inderdaad op achteruit dit jaar omdat de inflatie een stuk hoger is.
Ga het gesprek aan met je werkgever en toon aan dat je meer verdient als je dat zo vindt.

Voor de rest ben ik het hier wel mee eens, met een bruto inkomen van twee van zulke salarissen heb ik niet echt medelijden met je :P Mijn vrouw en ik verdienen ongeveer ook zo en hebben absoluut geen medelijden met onszelf.

(Wel is de kibbeling van 4 euro naar 6 euro gegaan... dit eet ik soms dus niet meer :D )

[ Voor 3% gewijzigd door mentalozzie op 23-11-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tijd om inflatie correctie te vragen ;)

Hier dezelfde inkomens ongeveer, geen problemen om rond te komen. Ook 2 kids (3 en 5) met opvang en/of BSO. Alles hangt af van je levensstijl + locatie.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

We zijn al minder gaan werken (zij 3 dagen, ik 4) omdat het beetje geld dat we fulltime verdienden al helemaal niet in verhouding stond.
dat is toch prima... of ben je nu boos omdat je minder bent gaan werken, omdat je de kinderopvang te duur vind? Lijkt me juist leuk om meer tijd met je kinderen door te brengen... mijn kinderen zijn al wat ouder (en ook al vallen bepaale kosten weg, ook grotere kinderen kosten behoorlijk veel geld, zeker nu de oudste studeert en op kamers zit) .. en ik kan je vertellen dat het des te fijner is als je veel tijd met hun kon doorbeengen op jongere leeftijd

sorry, maar ik vind het een beetje luxe-gemiep en denk niet dat je met 8000 brutto zo minimaal hoeft te leven,
zeker als je daarvoor iig beide weinig dagen hoeft te maken (1,4 Fte).\bepaalde kosten stijgen, maar je kijgt ook gewoon 300 euro loonsverhoging, terwijl je qua meerkosten klaagt over 120 euro meer

[ Voor 29% gewijzigd door RM-rf op 23-11-2022 15:16 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:35
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat op bedoelt met minimalistisch leven, terwijl ie met deze inkomens de eindjes aan elkaar moet knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• primal!
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 16:42
Het lijkt wel alsof iedereen hierboven het maar prima vind dat de meeste mensen er keihard op achteruit gaan. Niet klagen en tevreden zijn met je 2,45% loonsverhoging toch?
Neemt niet weg dat je op een gegeven moment verder kan kijken.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
...~3000 bruto) en ik (~5000 bruto) ... We zijn al minder gaan werken (zij 3 dagen, ik 4) omdat het beetje geld dat we fulltime verdienden al helemaal niet in verhouding stond. ...
Pl**rt op... Jullie kunnen het ruimschoots kunnen veroorloven om minder te gaan werken, nog goudgeld verdienen, en gaan jammeren bij hogere kosten van een paar €100,- ... :D

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19

Nee, nergens last van. Ik en mijn vrouw verdienen ook best een goed salaris, waarbij ik fulltime werk en mijn vrouw parttime (28 uur). Onze uitgaven zijn ook gestegen, maar we houden nog steeds genoeg over om te kunnen sparen. Het laatste jaar zelfs meer dan alle andere jaren daarvoor, terwijl we echt onszelf geen dingen hebben ontzegd; we gaan nog steeds uit eten, we bestellen nog steeds spullen online, gaan 3x per jaar op vakantie, etc. En dat terwijl we echt niet meer zijn gaan verdienen dan de gemiddelde CAO verhoging.
Als je vindt dat je het slechter krijgt, wat houdt je tegen om een dag extra te gaan werken? Komt er ook weer meer binnen en hou je ook meer geld over. Als je met dergelijke salarissen niet niet meer kunt sparen door de gestegen kosten zou ik als eerste kijken naar je uitgaven patroon. Dan gaat daar iets niet goed.

[ Voor 38% gewijzigd door nextware op 23-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik ken mensen die de helft (of zelfs maar een derde) van jullie gezamenlijke inkomen hebben en het maar gezeur vinden als iemand over de hoge prijzen begint want zij merken er (nog) weinig van.
Mijn omgeving zal ongetwijfeld niet representatief voor de jouwe zijn maar als je van 8K gezinsinkomen niet rond kunt komen dan moet je echt kritisch naar je uitgavenpatroon kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

downtime schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:19:
[...]
maar als je van 8K gezinsinkomen niet rond kunt komen dan moet je echt kritisch naar je uitgavenpatroon kijken.
Dat zegt OP ook helemaal niet, want hij geeft aan dat nog wel te kunnen, maar hoort om zich heen mensen met 'goed inkomen' (whatever that maybe) dat minder kunnen.

Daar is dus helemaal niks over te zeggen want hangt van veel te veel zaken af. Idereen maakt voor zich keuzes, en op elk niveau valt er te klagen (heb je gezien wat de prijs van een Dom Perignon is tegenwoordig, wtf).

Dat het uitdagende tijden zijn zal niemand ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-09 15:57
Firetrooper schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:05:
[...]

Ik wilde net een soort gelijke reactie typen. Ik vraag me af in hoeverre mensen "in control" zijn van de eigen financiën.
Simpel: niet. Onderzoeken van oa Nibud tonen aan dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet met geld om kan gaan. 100 euro meer verdienen is 100 euro meer uitgeven. Kijk naar de TO, die vindt het gek dat de salarisverhogingen bijna teniet gedaan worden door kostenstijgingen. Een trede omhoog is een jaarlijkse periodiek, als je meer wilt verdienen moet je promotie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:42

Thompson

Beeromaniac

De afgelopen 10~20 jaar hebben we het gemiddeld genomen ook gewoon erg goed gehad waardoor veel mensen wellicht wat boven hun stand zijn gaan leven, al dan niet door toenemende druk van social media.

In mijn vriendengroep (25~35) heeft inmiddels iedereen een eigen (bescheiden!) koophuis en kan iedereen prima rond komen, ook nu nog. Maar dat komt omdat niemand van ons ooit boven z'n stand heeft geleefd. Geen max hypotheek, waardoor je doorgaans elk jaar wat extra kunt aflossen. Niks geks qua merkkleding, auto's, meubels en vakanties.

Dat we het op dit moment gemiddeld genomen net even wat minder breed hebben is niet heel gek, we zitten immers in meerdere crises. Als je daardoor echt in de problemen zou komen, dan heb je in de afgelopen 5~10 jaar waarschijnlijk wat verkeerde keuzes gemaakt. TS heeft het dus prima gedaan, die komt niet perse meteen in de problemen maar merkt het wel, net als vrijwel iedereen.

Overigens is het minder werken omdat fulltime werken amper loont, zeker met kinderen/kinderbijslag/opvang een heel ander verhaal wat m.i. compleet krom is, zie ook bijvoorbeeld Arbeidsmarkt is kapot genivelleerd excuus voor paywall

[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 23-11-2022 15:34 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
superduper schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:26:
Dat zegt OP ook helemaal niet, want hij geeft aan dat nog wel te kunnen,
Dit ja. Nog maar even benadrukken gezien meerdere mensen op de een of andere manier uit mijn post gehaald hebben dat we niet meer rond kunnen komen. Ik zeg zelfs nog expliciet dat er nog genoeg over blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 23-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Jealgu schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:14:
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat op bedoelt met minimalistisch leven, terwijl ie met deze inkomens de eindjes aan elkaar moet knopen.
Eenvoudig sim-only abonnementje bij Simpel en een ouwe smartphone omdat we niet elk jaar de nieuwste Samsung/iPhone willen hebben. Auto van bijna 20 jaar oud, sowieso wordt de fiets gepakt tenzij we verder dan 5 km van huis moeten zijn. Geen luxe (elektronische) gadgets, domotica of ander hip spul in huis. Apparatuur wordt gerepareerd in plaats van vervangen in zoverre dat mogelijk is. Geen streamingdiensten of digitale TV abonnementen. Altijd zelf koken en eten invriezen. Grote moestuin waar we veel eigen eten op verbouwen. Geen dure hobbies, we sporten veel en doen dat thuis of gaan buiten hardlopen. Et cetera. Bij ons zijn (overbodige) uitgaven wel het laatste dat ons de nek om zal draaien. Neemt niet weg dat het gewoon zuur is dat je, ondanks dat je zuinig/minimalistisch leeft, de onkosten omhoog ziet gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 19:23
Ik herken het wel. Heb de optelsom nog niet gemaakt, maar alles wordt weer een paar euro tot een paar tientjes duurder. De wekelijkse kar met boodschappen wordt beetje bij beetje duurder én vaak zit er in bepaalde productverpakkingen ook nog eens minder inhoud.

Gelukkig de afgelopen jaren leuke stappen gemaakt qua salaris en werkdruk, de vaste lasten zijn echter nog op het niveau van het salaris van enkele jaren terug en dat is deels een bewuste keuze.

Voordat de ellende in Oekraïne uitbrak nog gekeken naar een hele mooie, maar dure woning. Had financieel gekund, maar we vroegen ons oprecht af wat we met zoveel extra ruimte moesten. We geven uiteindelijk meer om vrije tijd en leuke dingen doen. Achteraf gezien dus dubbel blij dat we dat niet gedaan hebben.

Uiteindelijk recent wel een andere woning gekocht in dezelfde straat als die woning. Die is niet groter, maar ook niet kleiner als onze vorige woning. Wel een mooier plekje, stuk jonger en dat gaan we merken in energielasten. Qua hypotheek veranderd er niets. De leuke dingen kunnen we blijven doen, mocht dat niet meer lukken dan is dat makkelijk in te perken. Die hoge woonlasten kom je een stuk lastiger vanaf...

Volgend jaar komt er qua salaris weer een trede bij en de CAO onderhandelingen lopen nog, ik hoop bij elkaar daarmee de inflatie (grotendeels) te compenseren.

Ik knijp mijn handen dicht dat we in deze gelukkige omstandigheden zitten, dat ik lekker kan klagen over de stijgende prijzen maar er gelukkig (nog) niets voor hoef te laten. Deels misschien geluk, deels het resultaat van hard werken en deels het gevolg van gemaakte keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eline07862
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik ben zelf alleenstaande moeder met een meer dan 40-urige werkweek en ben aan het overwegen om er een tweede baan bij te zoeken om wat financiële speelruimte te kunnen houden. Het leven wordt in hoog tempo flink duurder voor vrijwel iedereen. Inflatie is a bitch.

Ik kijk wel altijd met enige jaloezie naar tweeverdieners, maar het gevoel dat je beschrijft snap ik heel goed. Ongetwijfeld valt er wat te besparen op de uitgaven, maar je levensstandaard moeten verlagen om behoorlijke sommen geld te zien verdwijnen richting basale lasten doet best zeer.

[ Voor 3% gewijzigd door eline07862 op 23-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@CryptosGoBrrr Ik ben stiekem erg benieuwd naar je uitgavepatroon. Hypotheek bijvoorbeeld. Los van de dingen jullie niet doen zoals je hierboven al aangaf.

Ik heb werkelijk geen idee wat kinderopvang kost (en hoeveel kinderbijslag/vergoeding je daarvoor ontvangt). Maar 8k per maand is echt een hoop geld. € ~3200 per maand is modaal, en daar moeten mensen vaak een heel gezin van onderhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Thompson schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:32:
De afgelopen 10~20 jaar hebben we het gemiddeld genomen ook gewoon erg goed gehad waardoor veel mensen wellicht wat boven hun stand zijn gaan leven, al dan niet door toenemende druk van social media.

In mijn vriendengroep (25~35) heeft inmiddels iedereen een eigen (bescheiden!) koophuis en kan iedereen prima rond komen, ook nu nog. Maar dat komt omdat niemand van ons ooit boven z'n stand heeft geleefd. Geen max hypotheek, waardoor je doorgaans elk jaar wat extra kunt aflossen. Niks geks qua merkkleding, auto's, meubels en vakanties.
Dat is hier ook altijd de insteek geweest. Toen we 8 jaar geleden ons bescheiden huis (flinke opknapper) kochten verklaarden mensen ons voor gek. Want we konden veel beter krijgen, en waarom we niet meteen een ton aan hypotheek er bij namen om in één keer het hele huis op te laten knappen. Doordat we dat niet hebben gedaan zijn onze hypotheeklasten wel altijd laag geweest en hebben we überhaupt maar een minimale hypotheek hoeven afsluiten. Daarbij was ook het (lagere) inkomen van mijn vrouw een factor, immers zou zijn het huis ook op moeten kunnen hoesten als ik er niet meer zou zijn.
Dat we het op dit moment gemiddeld genomen net even wat minder breed hebben is niet heel gek, we zitten immers in meerdere crises.
Ik vrees dat die kosten niet meer terug omlaag zullen gaan, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Praktisch gezien moet je minimaal een inflatiecorrectie krijgen van 10% anders ga je d'r inderdaad op achteruit.

Dat geldt voor iedereen, of je nu 2k of 10k verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zie vooral mensen met een goed inkomen die geen idee hebben waar ze nu echt hun geld aan besteden, er komt een bak geld binnen elke maand en die gaat er ook elke maand uit aan veelal luxe dingen.

Zet voor jezelf op een rijtje wat je uitgaven zijn en dan komt waarschijnlijk het besef dat je in overdadige luxe leeft en makkelijk geld kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
sOid schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:46:
@CryptosGoBrrr Ik ben stiekem erg benieuwd naar je uitgavepatroon. Hypotheek bijvoorbeeld. Los van de dingen jullie niet doen zoals je hierboven al aangaf.

Ik heb werkelijk geen idee wat kinderopvang kost (en hoeveel kinderbijslag/vergoeding je daarvoor ontvangt). Maar 8k per maand is echt een hoop geld. € ~3200 per maand is modaal, en daar moeten mensen vaak een heel gezin van onderhouden...
Zie vorige reactie/quote. Onze hypotheek zit netto maar op zo'n 750 euro per maand. Kinderopvang is daarnaast de grootste kostenpost en is de afgelopen jaren behoorlijk hard gestegen. 9 á 10 euro per uur is niet vreemd. Kinderopvangtoeslag wordt maar tot een bepaald bedrag vergoed en is inkomensafhankelijk. Vandaar dat we ook minder zijn gaan werken, want die ene extra dag in de week dat we daardoor kinderen naar de opvang moesten brengen kostte 600 euro per maand extra, terwijl ik maar 1000 bruto meer per maand verdiende en ook zo'n 150 euro netto minder kinderopvangtoeslag ontving omdat ik dus meer verdiende. ;) Volgens mij is de overheid er mee bezig om kinderopvang helemaal gratis te maken, maar tegen die tijd dat dat er doorheen is zitten die van mij op de basisschool. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Accretion schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:50:
Praktisch gezien moet je minimaal een inflatiecorrectie krijgen van 10% anders ga je d'r inderdaad op achteruit.

niet iedereen gaat er qua uitgaven exact gelijk op achteruit en niet alle producten of diensten stijgen net zo hard in prijs als het gemiddelde inflatiecijfer.

als iemand bv een vast langdurig energiecontract heeft waardoor zijn energiekosten niet sterk stijgt, en ook andere vaste lasten relatief lang vaststaan en niet zo eenvoudig omhoog gaan, en deze persoon bv een electrische auto heeft en dus geen benzine of diesel moet tanken, is het zeer wel mogelijk dat zijn uitgaven minder dan 3-5% omhoog zijn gegaan

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Homeland schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:53:
[...]

Ik zie vooral mensen met een goed inkomen die geen idee hebben waar ze nu echt hun geld aan besteden, er komt een bak geld binnen elke maand en die gaat er ook elke maand uit aan veelal luxe dingen.

Zet voor jezelf op een rijtje wat je uitgaven zijn en dan komt waarschijnlijk het besef dat je in overdadige luxe leeft en makkelijk geld kan besparen.
Ik ben zo'n autist die tot de cent nauwkeurig in een Excel bijhoudt wat er (vast) binnen komt en uit gaat. ;) Neemt niet weg dat het een zorgwekkende ontwikkeling is dat je jaar op jaar ziet dat alles dusdanig veel duurder wordt dat je er op achteruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37

yup, en eerlijk is eerlijk dat gebeurt praktisch nergens... Bij ons is ook een nieuwe CAO vastgesteld met in totaal 6% verspreid over bijna twee jaar...
En het is inderdaad zo dat wat je erbij krijgt je net zo snel door-speelt naar alle vaste lasten die minstens met het dubbele (aan percentage) zijn toegenomen in een enkel jaar....
Ik ga zelf niet klagen dat we in de problemen komen, maar het voelt wel zuur om enkel als een soort van tussenpartij te fungeren die extra geld mag doorsluizen naar de uiteindelijke "verdiener", of dat nu de ziektekostenverzekering is of de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
TIGER79 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
Ik ga zelf niet klagen dat we in de problemen komen, maar het voelt wel zuur om enkel als een soort van tussenpartij te fungeren die extra geld mag doorsluizen naar de uiteindelijke "verdiener", of dat nu de ziektekostenverzekering is of de gemeente...
Precies dat bedoel ik. En dat staat helemaal los van of ik wel of niet rond kan komen, wat heel veel mensen in dit topic op een of andere manier lijken te interpreteren/suggereren...

[ Voor 17% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 23-11-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
[...]

Ik ben zo'n autist die tot de cent nauwkeurig in een Excel bijhoudt wat er (vast) binnen komt en uit gaat. ;) Neemt niet weg dat het een zorgwekkende ontwikkeling is dat je jaar op jaar ziet dat alles dusdanig veel duurder wordt dat je er op achteruit gaat.
Dat is ook vervelend, maar het is misschien ook wel een teken aan de wand dat we het de laatste 20-30 jaar veel te goed hebben gehad.

Nu ben ik echter wel benieuwd: je geeft aan 8000 euro bruto inkomen te hebben, wat niet mis is. Hoeveel kon je daar maandelijks van sparen afgelopen jaar, en tot hoeveel gaat dat zakken komend jaar?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

En wat gebeurt er vervolgens denk je? Werkgevers verhogen hun prijzen nog verder met 10% en volgend jaar heb je wéér 10% extra nodig, etcetera enzovoorts undsoweiter. Hogere lonen is niet de oplossing...

Hogere belastingen voor de hogere inkomens en extra steun aan de lagere inkomens vanuit de overheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
[...]

Maar dan hoor je hopelijk niet bij de groep die amper rond kan komen?

En kijk vooral ook naar je variabele uitgaven, bestel je vaak eten/ga je vaak uit eten etc. Koop je veel kleding, zat mensen die zulk soort kosten niet inzichtelijk hebben.

Merk zelf bijvoorbeeld dat ik voorheen (als student zijnde) zo'n 10 tot 15 euro uitgaf aan eten bestellen per keer, dat is nu geregeld 40euro of meer, dat is deels inflatie maar grotendeels inflatie van mij uitgaven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
[...]

Zie vorige reactie/quote. Onze hypotheek zit netto maar op zo'n 750 euro per maand. Kinderopvang is daarnaast de grootste kostenpost en is de afgelopen jaren behoorlijk hard gestegen. 9 á 10 euro per uur is niet vreemd. Kinderopvangtoeslag wordt maar tot een bepaald bedrag vergoed en is inkomensafhankelijk. Vandaar dat we ook minder zijn gaan werken, want die ene extra dag in de week dat we daardoor kinderen naar de opvang moesten brengen kostte 600 euro per maand extra, terwijl ik maar 1000 bruto meer per maand verdiende en ook zo'n 150 euro netto minder kinderopvangtoeslag ontving omdat ik dus meer verdiende. ;) Volgens mij is de overheid er mee bezig om kinderopvang helemaal gratis te maken, maar tegen die tijd dat dat er doorheen is zitten die van mij op de basisschool. ;(
Prima toch? Mogen kinderen niets meer kosten?

Al het andere uit je verhaal is redelijk makkelijk te beantwoorden: mensen met een flut-CAO gaan er op achteruit, want geen inflatie correctie, mensen met een goede CAO worden gecompenseerd en zullen dus minder merken.

Persoonlijk denk ik dat veel mensen ook gewoon snel beginnen te zeuren/schreeuwen. Echt iedere zeurder die ik ken heeft gewoon een huis, een auto (soms zelfs twee), een dure e-bike, kinderen en een VT wonen inrichting die om de zoveel jaar geheel vervangen wordt.
Dan moet je niet lopen zeuren dat je een keer een jaartje wat meer moet betalen voor de energiekosten (dé inflatie aanjager van dit moment). Je had dat geld ook allemaal kunnen steken in isolatie, warmtepomp en zonnepanelen. Dat je daarvan liever drie keer op vakantie gaat, kleren koopt etc, tja, dan zit je nu op de blaren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TIGER79 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
[...]

Als gemeenteambtenaar kan ik je vertellen dat gemeenten hier niets aan verdienen hoor. Er komen steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij gemeenten te liggen die niet (of deels) worden gecompenseerd door geld van de Rijksoverheid.

Daarnaast hebben gemeenten ook te maken met hogere kosten. Heb al een paar leveranciers gehad die voor een overeenkomst van volgend jaar 5-8% meer vragen voor dezelfde dienst... (Volgens voorwaarden die bij meerjarencontract zijn afgesloten mogen ze indexeren met max 3.nogwat% op jaarbasis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RM-rf schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
[...]

niet iedereen gaat er qua uitgaven exact gelijk op achteruit en niet alle producten of diensten stijgen net zo hard in prijs als het gemiddelde inflatiecijfer.

als iemand bv een vast langdurig energiecontract heeft waardoor zijn energiekosten niet sterk stijgt, en ook andere vaste lasten relatief lang vaststaan en niet zo eenvoudig omhoog gaan, en deze persoon bv een electrische auto heeft en dus geen benzine of diesel moet tanken, is het zeer wel mogelijk dat zijn uitgaven minder dan 3-5% omhoog zijn gegaan
Dan krijg je een flinke klap als zo'n contract afloopt.

En je pakt een paar voorbeeldjes er uit, maar het idee achter inflatie is dat het de gemiddelde waardevermindering van geld is.

Ja; hier/daar heb je wat vaste dingetjes die de pijn verzachten, maar dan ga je er in het algemeen nog op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Accretion schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:13:
[...]

Dan krijg je een flinke klap als zo'n contract afloopt.

En je pakt een paar voorbeeldjes er uit, maar het idee achter inflatie is dat het de gemiddelde waardevermindering van geld is.

Ja; hier/daar heb je wat vaste dingetjes die de pijn verzachten, maar dan ga je er in het algemeen nog op achteruit.
We gaan misschien een beetje off-topic, maar dit klopt niet wat je zegt. Inflatie (het woord zegt het al; INflatie) is het stijgen/'opblazen' van de consumentenprijzen. Je kunt het meten door een indexcijfer te pakken van gemiddelde prijzen, maar feitelijk kent ieder product of dienst dus z'n eigen inflatiepercentage. Je kunt dus niet zeggen dat je door inflatie er in het algemeen op achteruit gaat, het hangt er echt van af welke producten en diensten je koopt.

De waarde van je euro (t.o.v. andere valuta) gebeurt eigenlijk helemaal niks mee. Je kunt er door gestegen prijzen alleen minder mee kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 23-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Dit valt natuurlijk in een groter geheel en de oplossing is voor vrijwel elk gezin dat vrouwen meer gaan werken.

Er zijn twee redenen waarom het 1,5-verdienersmodel niet meer werkt.
-Ten eerste is de huidige inflatie feitelijk de corona-rekening die gepresenteerd wordt. Die stopt vanzelf als die terugbetaalt is en is dus tijdelijk van aard. Compenseren hiervoor is enkel de rekening vooruitschuiven en dus de periode verlengen.
-De tweede reden en dat is dat de aardgasbaten steeds verder teruglopen. Terwijl in Europa de arbeidsparticipatie van vrouwen steeds verder toenam kon Nederland teren op de aardgasbaten. Dat is de werkelijke reden waarom vrouwen (en gedeeltelijk ook mannen) in Nederland relatief weinig werken. Nu lopen de aardgasbaten snel terug en de belastingen worden dus steeds verder verhoogt.

De enige oplossing voor de middenklasse is dat vrouwen meer gaan werken. De politiek is hier ook mee bezig.

Dus om terug te gaan naar de TS. TS heeft twee keuzes: minder uitgeven of meer werken. Minder uitgeven is eigenlijk geen echte optie dus meer werken blijft over. Maar TS is niet alleen, binnen tien tot vijftien jaar werken alle vrouwen gemiddeld 32 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:21:
Dit valt natuurlijk in een groter geheel en de oplossing is voor vrijwel elk gezin dat vrouwen meer gaan werken.

-Ten eerste is de huidige inflatie feitelijk de corona-rekening die gepresenteerd wordt. Die stopt vanzelf als die terugbetaalt is en is dus tijdelijk van aard. Compenseren hiervoor is enkel de rekening vooruitschuiven en dus de periode verlengen.
-De tweede reden en dat is dat de aardgasbaten steeds verder teruglopen. Terwijl in Europa de arbeidsparticipatie van vrouwen steeds verder toenam kon Nederland teren op de aardgasbaten. Dat is de werkelijke reden waarom vrouwen (en gedeeltelijk ook mannen) in Nederland relatief weinig werken. Nu lopen de aardgasbaten snel terug en de belastingen worden dus steeds verder verhoogt.

De enige oplossing voor de middenklasse is dat vrouwen meer gaan werken. De politiek is hier ook mee bezig.

Dus om terug te gaan naar de TS. TS heeft twee keuzes: minder uitgeven of meer werken. Minder uitgeven is eigenlijk geen echte optie dus meer werken blijft over. Maar TS is niet alleen, binnen tien tot vijftien jaar werken alle vrouwen gemiddeld 32 uur.
En als je alleenstaande bent dan? Dit is wel érg makkelijk gezegd hoor, sjongejonge. Onze maatschappij is eigenlijk al onvoldoende ingericht op alleenstaanden, en dan krijg je ook nog dit soort kwinkslagen zeker...

Zullen we de oplossing niet zoeken in gedwongen relaties/huwelijken ajb? |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 23-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Icephase schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:22:
[...]

En als je alleenstaande bent dan? Dit is wel érg makkelijk gezegd hoor, sjongejonge. Onze maatschappij is eigenlijk al onvoldoende ingericht op alleenstaanden, en dan krijg je ook nog dit soort kwinkslagen zeker...

Zullen we de oplossing niet zoeken in gedwongen relaties/huwelijken ajb? |:(
Er staat toch ook dat de oplossing voor gezinnen is dat.... Voor alleenstaanden zijn er andere zaken nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

[...]

De breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Met 8.000 per maand bruto heb je best brede schouders, dus is het dan écht nodig dat de maatschappij bijdraagt aan jouw kinderwens? Wat mij betreft betaal je die lekker zelf.

Verder lijken jullie weinig excessieve uitgaven te hebben, dan zou je met zo'n bedrag maandelijks toch wel een paar duizend euro over moeten kunnen houden? Even ter referentie: ik heb een hogere hypotheeklast, een dieselauto, een motor, 2 kinderen waar ik co-ouderschap voor heb, redelijk wat dure hobby's en verdien een kleine 3.800 per maand bruto. Geen recht op toeslagen, behalve kindgebonden budget en kinderbijslag. En het lukt mij ook allemaal, hoewel ik niks over hou.

Het komt op mij een beetje over als een klaagzang over dat het allemaal zo tegenvalt, maar zeg eens eerlijk; had je in de '7 vette jaren' niet een béétje rekening moeten houden met de '7 magere jaren' die daarna zouden kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:21:

Meer werken betekent zeer zeker ook meer geld, maar bekijk het ook verhoudingsgewijs. Je moet vaker naar je werk dus bent ook meer aan vervoer kwijt. Hetgeen je meer verdient kan zomaar in een hogere belastingschijf vallen waardoor je dus meer belasting over dat deel betaalt. Als er kinderen en kinderopvang in het spel zijn gaat die vlieger al helemaal niet op, zie ook mijn eerdere posts.

En ook niet onbelangrijk: je eigen gezondheid en gemoedsrust. Ik ben zelf na 17 jaar minimaal fulltime te hebben gewerkt (jarenlang een eigen bedrijf naast mijn fulltime baan gehad) dit jaar voor het eerst een dag minder gaan werken en ik wil nooit meer terug. Ik verdien weliswaar iets minder maar ik heb wel véél meer vrije tijd over, heb een extra dag om alle andere verplichtingen (huishouden, boodschappen) naast m'n werk te kunnen doen en ik zie m'n kinderen nu een dag vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij verdienen ook genoeg en hier wordt ook alles duurder. Ik klaag ook vaak als iets duurder wordt, maar kan het wel betalen. Voor velen, en ook voor mij, hoort klagen er ook een beetje bij. Ik heb ook mijn 2x 190,- aan goed doel geschonken. (lokaal voor de minder bedeelden)

edit: kinderbijslag toeslag heb ik ook niet nodig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:27:
[...]

Er staat toch ook dat de oplossing voor gezinnen is dat.... Voor alleenstaanden zijn er andere zaken nodig.
Hoewel ik alleenstaande ben, wil dat niet zeggen dat ik geen gezin heb. Ik heb wel 2 kinderen waar ik (de helft van de tijd) voor zorg en dan zijn we echt wel een gezin hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Icephase op 23-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:29:
[...]

Meer werken betekent zeer zeker ook meer geld, maar bekijk het ook verhoudingsgewijs. Je moet vaker naar je werk dus bent ook meer aan vervoer kwijt. Hetgeen je meer verdient kan zomaar in een hogere belastingschijf vallen waardoor je dus meer belasting over dat deel betaalt. Als er kinderen en kinderopvang in het spel zijn gaat die vlieger al helemaal niet op, zie ook mijn eerdere posts.

En ook niet onbelangrijk: je eigen gezondheid en gemoedsrust. Ik ben zelf na 17 jaar minimaal fulltime te hebben gewerkt (jarenlang een eigen bedrijf naast mijn fulltime baan gehad) dit jaar voor het eerst een dag minder gaan werken en ik wil nooit meer terug. Ik verdien weliswaar iets minder maar ik heb wel véél meer vrije tijd over, heb een extra dag om alle andere verplichtingen (huishouden, boodschappen) naast m'n werk te kunnen doen en ik zie m'n kinderen nu een dag vaker.
Dus je hebt het prima voor elkaar. Zowel financieel als immaterieel. Ja, het is niet makkelijk om een periode mee te maken dat het 'minder' gaat. Maar dat is nou eenmaal hoe het is. Dit blijft niet voor altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Icephase schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:29:
De breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Met 8.000 per maand bruto heb je best brede schouders, dus is het dan écht nodig dat de maatschappij bijdraagt aan jouw kinderwens? Wat mij betreft betaal je die lekker zelf.
Kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk, bovendien blijven van die 8000 bruto die wij samen verdienen uiteindelijk maar zo'n ~5500 netto over. Die paar honderd euro die ik aan kinderopvangtoeslag krijg is een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

[...]

Geen recht op toeslagen, behalve kindgebonden budget en kinderbijslag. En het lukt mij ook allemaal, hoewel ik niks over hou.
Dan zouden bij mij alle alarmbellen af gaan, maar anderen hebben daar blijkbaar vrede mee. het hangt er dus ook wel vanaf hoe je er in staat en bij welke situatie je rust ervaart.

Er zullen ook mensen zijn die in paniek beginnen te raken als ze geen 1000 euro per maand meer kunnen sparen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:31:
[...]

Kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk, bovendien blijven van die 8000 bruto die wij samen verdienen uiteindelijk maar zo'n ~5500 netto over. Die paar honderd euro die ik aan kinderopvangtoeslag krijg is een sigaar uit eigen doos.
Ja en van mijn 3800 bruto blijft 2700 netto over. En ik krijg 0 kinderopvangtoeslag, ik moet maar zien hoe ik het regel als ik een dag naar kantoor moet. Ik vind het dus een beetje krokodillentranen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Kalentum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:31:
Maar dat is nou eenmaal hoe het is. Dit blijft niet voor altijd.
Ik moet nog meemaken dat al die kosten die nu zo belachelijk hard stijgen, straks ook weer omlaag gaan. ;) Ik hoor nu ook al de hele week op de radio dat de brandstof zo goedkoop is. Ja, in verhouding met die belachelijke piek die we enkele maanden geleden hadden misschien. Maar het is nog steeds ontzettend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:32:
[...]

Dan zouden bij mij alle alarmbellen af gaan, maar anderen hebben daar blijkbaar vrede mee. het hangt er dus ook wel vanaf hoe je er in staat en bij welke situatie je rust ervaart.

Er zullen ook mensen zijn die in paniek beginnen te raken als ze geen 1000 euro per maand meer kunnen sparen.
Tja, het is geen kwestie van niet willen sparen, het is een kwestie van niet kunnen terwijl je wel een beetje normaal leven wilt houden. Ik vraag overigens niet om medelijden hoor, ik heb gelukkig wel een appeltje voor de dorst achter de hand. Maar dat appeltje groeit alleen momenteel niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:22
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:33:
[...]
Ik moet nog meemaken dat al die kosten die nu zo belachelijk hard stijgen, straks ook weer omlaag gaan. ;) Ik hoor nu ook al de hele week op de radio dat de brandstof zo goedkoop is. Ja, in verhouding met die belachelijke piek die we enkele maanden geleden hadden misschien. Maar het is nog steeds ontzettend duur.
Misschien dat het tijd wordt dat we eens doorkrijgen dat de economie niet oneindig kan groeien en we dus niet oneindig er op vooruit kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
[...]

Hoewel ik alleenstaande ben, wil dat niet zeggen dat ik geen gezin heb. Ik heb wel 2 kinderen waar ik (de helft van de tijd) voor zorg en dan zijn we echt wel een gezin hoor.
Ik hou niet van semantische discussies. Je begrijpt neem ik aan dat voor een anderhalfverdienersgezin zoals die van TS een gezin uit twee ouders moet bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

~ 3500 + 2500 kom je op, dan is 6000,- netto in 2023, je gaat er beide op vooruit qua Bruto v Netto. ~85,- per loon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Philip Ross schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:35:
[...]

Misschien dat het tijd wordt dat we eens doorkrijgen dat de economie niet oneindig kan groeien en we dus niet oneindig er op vooruit kunnen gaan.
dat kan prima, er is nog zoveel te winnen qua efficientie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Icephase schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:33:
[...]

Ja en van mijn 3800 bruto blijft 2700 netto over. En ik krijg 0 kinderopvangtoeslag, ik moet maar zien hoe ik het regel als ik een dag naar kantoor moet. Ik vind het dus een beetje krokodillentranen eerlijk gezegd.
Wat voor punt probeer je nou eigenlijk te maken? Dat ik niet mag klagen? Dat doe ik wel, dat is mijn goed recht. Bovendien dragen wij hier 2500 aan inkomstenbelasting af aan de staatsschatkist, in tegenstelling tot die 1100 van jou, dus blijf lekker van mijn kinderopvangtoeslag af. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:33:
[...]
Inflatie is er altijd. Het is nu alleen geexplodeerd door de oorlog in Oekraine met bijbehorend geklooi met gas/olie. Tel daarbij dat die goedkope energie niet meer zo goedkoop zal worden als het eerst was en de conclusie is inderdaad dat de inflatie die we nu zien niet volledig gecompenseerd zal worden na de oorlog.

Uiteindelijk is het belangrijkste om te begrijpen dat er nu een crisis is, en het logisch is dat je er in zo'n crisis op achteruit gaat. Helaas, maar dat is nu eenmaal de realiteit en zul je mee moeten leren leven. Als je geluk hebt zal de inflatie na deze tijd lager worden waardoor je een gedeelte van het 'verlies' weer terug zult zien.

Ander ding dat me wel heel opvalt is dat je met 5500 netto salaris moet bezuinigen op een SIM-kaart? Ik schat dat je dan wat andere luxe-uitgaves hebt waar het meeste van je geld heen gaat. Wi lje echt besparen zul je daarnaar moeten kijken (een keertje minder vakantie of uit eten of b.v. eens je boodschappen goed bekijken). Maar dat is een andere discussie (voor zover het een discussie is omdat je zelf zegt nog wel rond te komen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:38:
[...]

dat kan prima, er is nog zoveel te winnen qua efficientie.
Ook efficiënter werken is eindig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:31:
[...]Kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk, bovendien blijven van die 8000 bruto die wij samen verdienen uiteindelijk maar zo'n ~5500 netto over. Die paar honderd euro die ik aan kinderopvangtoeslag krijg is een sigaar uit eigen doos.
Belachelijk om te klagen wanneer je elke maand €5500 netto te besteden hebt.
Vraag 'ns aan iemand met een bijstandsuitkering hoeveel hij/zij elke maand overhoudt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Philip Ross schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:40:
[...]

Ook efficiënter werken is eindig.
nee, dat is kortzichtig. technologische ontwikkelingen gaan ons nog heel ver vooruit brengen, meer dan je je nu kunt voorstellen. over 200 jaar zullen we de huidige tijd als middeleeuws zien. Het is dan ook logisch dat de economie blijft groeien.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:29:
[...]

Ook kinderopvang is een tijdelijke situatie.
Tja, je kunt niet alles hebben. Het is of of en niet en en. Het tijdperk dat aardgas (en de buurman) voor deze luxe betaalde loopt redelijk op zijn einde. Overigens ga je er nu vanuit dat jij weer vijf dagen gaat werken. Mijn suggestie was volgens mij dat je vrouw vier dagen ging werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:41:
[...]

nee, dat is kortzichtig. technologische ontwikkelingen gaan ons nog heel ver vooruit brengen, meer dan je je nu kunt voorstellen. over 200 jaar zullen we de huidige tijd als middeleeuws zien.
Nee, denken dat iets oneindig is is kortzichtig.
Er komt altijd een einde aan vooruitgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

sOid schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:09:
[...]

Als gemeenteambtenaar kan ik je vertellen dat gemeenten hier niets aan verdienen hoor. Er komen steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij gemeenten te liggen die niet (of deels) worden gecompenseerd door geld van de Rijksoverheid.

Daarnaast hebben gemeenten ook te maken met hogere kosten. Heb al een paar leveranciers gehad die voor een overeenkomst van volgend jaar 5-8% meer vragen voor dezelfde dienst... (Volgens voorwaarden die bij meerjarencontract zijn afgesloten mogen ze indexeren met max 3.nogwat% op jaarbasis.)
100% terechte opmerking.
En om het nog even in context te plaatsen: het BNP van Nederland is zo'n € 800 miljard (dat zijn de bestedingen, maar dat geld komt allemaal bij iemand terecht dus is gelijk aan de totale inkomens). De overheidsuitgaven zijn voor 2023 € 395 miljard, oftewel bijna de helft. Dat betekent dat het belastingpercentage op nagenoeg 50% zou moeten liggen. Wie hier betaalt ook daadwerkelijk 50% belasting over zijn brutoinkomen? Ik denk dat dat er relatief weinig zijn, zeker als je alle toeslagen etc mee telt.

Met 8.000 bruto per maand hoor je gewoon bij de rijkere kant van de samenleving. Het zou m.i. dus terecht zijn als je netto al met al wat meer dan 50% belasting/afdrachten betaalt. Op die manier hoeven de zwakkeren niet die 50% op te hoesten want die hebben daar veel meer moeite mee.

Ik merk dat ik een behoorlijke sociaaldemocraat ben... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 12:37
[...]

Nu heb ik geen kinderen, maar je bent met zijn tweetjes. Zoek nog een stel met kinderen. Zorg dat je per gezin twee dagen per week iemand thuis is/vrij is. Heb je samen met dat andere stel al 4 dagen per week opvang....
Scheelt je per kind per week 8 uur * 2 dagen * 10 euro = 160 euro (netto) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
Hmm misschien toch toevallig een crisisje van het formaat begin jaren 80 gemist ?
Dat je blij mocht zijn dat je uberhaupt een baan had voor inkomen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Yaksa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:40:
[...]

Belachelijk om te klagen wanneer je elke maand €5500 netto te besteden hebt.
Vraag 'ns aan iemand met een bijstandsuitkering hoeveel hij/zij elke maand overhoudt.
Persoonlijk vindt ik dit een beetje flauw. Mensen met lagere inkomens willen nog weleens vergeten dat een hoger inkomen vaak ook hogere uitgaven en meer verplichtingen met zich meebrengt. Zaken die je echt niet direct kunt aanpassen, maar waar echt wel een aantal jaar overheen gaat voordat je de vaste lasten omlaag hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:39:
[...]

Wat voor punt probeer je nou eigenlijk te maken? Dat ik niet mag klagen? Dat doe ik wel, dat is mijn goed recht. Bovendien dragen wij hier 2500 aan inkomstenbelasting af aan de staatsschatkist, in tegenstelling tot die 1100 van jou, dus blijf lekker van mijn kinderopvangtoeslag af. 8)7
Goed om te zien dat mijn punt over komt. Je mag in mijn ogen inderdaad niet klagen*. Dat je dat wel doet, is inderdaad je eigen recht maar ik hoef daar niet in mee te gaan toch?

2500 inkomstenbelasting, da's net iets meer dan 30%. Zie mijn vorige post, dan kom je er dus nog echt goed van af. En dan krijg je ook nog kinderopvangtoeslag.

Mijn 1100 is inderdaad niet veel meer, maar ik zit dan ook niet aan de kant van de breedste schouders. Ik wil niet zielig doen, want er zijn legio mensen die het echt nog veel slechter hebben dan ik maar hier op GoT heel verongelijkt doen omdat iemand je aanspreekt op je inkomen doet me vermoeden dat er flink wat boter op je hoofd ligt...

En even jouw vergelijking doortrekkend: iemand met een bijstandsuitkering mag dus al helemaal niet klagen want netto krijgt diegene geld van de overheid ipv dat 'ie betaalt? Jij hebt dus meer recht op KOT dan iemand in de bijstand, wil je dat zeggen?

*: even een nuancering - je mag uiteraard best klagen, maar verwacht niet dat iedereen hier begrip voor heeft en/of hierin mee gaat. Mensen met een heel ander referentiekader zullen het namelijk heel anders ervaren dan jij en missen bij dit soort discussies vaak het begrip voor hun situatie. Maar ik verwoorde mijn reactie te strikt, sorry daarvoor. Klagen mag altijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 23-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:46:
[...]

Persoonlijk vindt ik dit een beetje flauw. Mensen met lagere inkomens willen nog weleens vergeten dat een hoger inkomen vaak ook hogere uitgaven en meer verplichtingen met zich meebrengt. Zaken die je echt niet direct kunt aanpassen, maar waar echt wel een aantal jaar overheen gaat voordat je de vaste lasten omlaag hebt.
Welke hogere uitgaven en verplichtingen komen dan voort ui de hogere inkomen ?
Af en toe een pak en een stropdas kopen ?

Een villa met Sauna, 3 CV's en balzaal zie ik toch zelden als verplichting bij een vacature staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

[...]

Klopt, google maar eens op 'armoedeval'. Er is een hele grote groep middeninkomens die buiten de boot vallen qua steun vanuit de overheid, maar niet genoeg verdienen om zelf hun broek op te houden. Gezinnen met 8.000 bruto per maand vallen hier echter niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 16:36
[...]

Uiteraard is dat je goed recht, maar wat schiet je ermee op? Ik heb me ook druk zitten maken, maar het zijn zaken waar ik geen invloed op heb. Het maakte mij cynisch en gefrustreerd. Ik probeer me nu nog enkel te richten op zaken waar ik wel invloed op heb, daar probeer ik voldoening uit te halen.

Mocht je geïnteresseerd zijn: Circle of Influence & Concern, Stephen Covey

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik wens een warme welkom aan de TS'er hier op het forum. Ik zie dat het om een redelijk nieuwe account gaat. En zoals je ziet kan je het helle vuur om je heen krijgen als je je zelf iets teveel openstelt en een normale discussie wil starten. Thats the way it is tegenwoordig hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Wat mij vooral opvalt en ook frustreert is dat het kennelijk voor de mensen die wat meer of zelfs aanzienlijk meer verdienen dan gemiddeld kennelijk niet toegestaan is om mogen klagen.

Ze betalen een godsvermogen aan inkomstenbelasting en andere belastingen en hebben geen recht op toeslagen. Ze vallen voor een klein deel onder het energieplafond maar gaan alsnog van 250,- in de maand naar 1250,- in de maand. Boodschappen, diesel, verzekeringen, woz-waarde: alles gaat als een malle omhoog.

Al kun je het nog betalen: het is toch een schande dat de energierekening met een factor 5 omhoog gaat en bij andere maar met een factor 2?
Zorgpremie idem, ja de zorgtoeslag word verhoogd maar daar heeft de mens met wat extra’s niks aan.
<knip> Polariserende uitspraken mag je achterwege laten. Werken loont in dit land gewoon niet, net als goed omgaan met geld niet loont.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 23-11-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
gekkie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:48:
[...]

Een villa met Sauna, 3 CV's en balzaal zie ik toch zelden als verplichting bij een vacature staan.
Gezien een gemiddeld rijtjeshuis momenteel voor ~500k gaat in de randstad, wat zomaar op bruto maandlasten van 2500e uit komt. Hoef je niet heel veel spannends te doen om toch hoge vaste lasten te hebben...

edit:

daarbij heeft IMO de groep die:

- net geen zorg/huur/kinderopvangtoeslag krijgt

- wel duur moet huren

het extra krap. Mogelijk tegen bijstandsniveau aan (als je naar vrij besteedbaar kijkt)

[ Voor 15% gewijzigd door Squixx op 23-11-2022 16:53 ]

android since G1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 14:16

Koekfabriek

King Billy on the wall

Farabi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:50:
Ik wens een warme welkom aan de TS'er hier op het forum. Ik zie dat het om een redelijk nieuwe account gaat. En zoals je ziet kan je het helle vuur om je heen krijgen als je je zelf iets teveel openstelt en een normale discussie wil starten. Thats the way it is tegenwoordig hier.
Dit, Tweakers op zijn smalst.
Holt achteruit hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Pino_Helmond schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:51:
Wat mij vooral opvalt en ook frustreert is dat het kennelijk voor de mensen die wat meer of zelfs aanzienlijk meer verdienen dan gemiddeld kennelijk niet toegestaan is om mogen klagen.

Ze betalen een godsvermogen aan inkomstenbelasting en andere belastingen en hebben geen recht op toeslagen. Ze vallen voor een klein deel onder het energieplafond maar gaan alsnog van 250,- in de maand naar 1250,- in de maand. Boodschappen, diesel, verzekeringen, woz-waarde: alles gaat als een malle omhoog.

Al kun je het nog betalen: het is toch een schande dat de energierekening met een factor 5 omhoog gaat en bij andere maar met een factor 2?
Zorgpremie idem, ja de zorgtoeslag word verhoogd maar daar heeft de mens met wat extra’s niks aan.
<knip> Werken loont in dit land gewoon niet, net als goed omgaan met geld niet loont.
Klagen mag altijd, zolang je er maar geen verwachtingen bij hebt. Alles wordt duurder, voor iedereen. Zoals ik in een eerdere post duidelijk probeerde te maken, zouden we ALLEMAAL GEMIDDELD 50% van ons inkomen moeten afdragen aan de overheid. TS zit op 30%. Dus van een 'godsvermogen aan inkomstenbelasting' is absoluut geen sprake.

De discussie hier wordt subjectief gevoerd, maar als je er objectief naar kijkt valt er gewoon niks om over te klagen voor TS. Hij/zij komt er echt niet slechter af dan de meeste anderen.

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 23-11-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Squixx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:51:
[...]

Gezien een gemiddeld rijtjeshuis momenteel voor ~500k gaat in de randstad, wat zomaar op bruto maandlasten van 2500e uit komt. Hoef je niet heel veel spannends te doen om toch hoge vaste lasten te hebben...

edit:

daarbij heeft IMO de groep die:

- net geen zorg/huur/kinderopvangtoeslag krijgt

- wel duur moet huren

het extra krap. Mogelijk tegen bijstandsniveau aan (als je naar vrij besteedbaar kijkt)
Dit noemen ze dus de 'armoedeval' en is een groeiend probleem in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
gekkie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:48:
Ik laat een car allowance uitbetalen a €850/maand maar koop wel zelf een representatieve recente elektrische auto. Hoger inkomen maar ook hogere uitgaven.

Alleen kijken naar inkomen/uitgaven is nietszeggend. Een bruto gezinsinkomen van €4.000/maand kan zowel relatieve rijkdom als tegen randje armoede zijn afhankelijk van de situatie/omstandigheden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
Alle druk word op de hardwerkende bovengemiddelde Nederlander gezet, die draaien overal voor op. Want de rekening moet uiteindelijk toch met belastinggeld betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Probleem is dat werken helemaal niet beloont wordt. Ik verdien goed maar als ik kijk naar de belasting die ik betaal. Iemand met 2500 bruto betaald 400 euro belasting (houdt 2100 netto over). Iemand met 6000 betaald 2000 euro belasting en houdt 4000 over.

Dit betekend dat je wanneer je 2,4x zo veel verdient je 5x meer belasting betaald...

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

Dit. Ons inkomen is zelfs nog iets hoger maar de problemen van de stijgende kosten zijn voor ons net zo reëel als ieder ander. We zijn begin dit jaar verhuisd maar met alle gestegen prijzen was het opknappen bijna twee keer zo duur, bouwdepot niet toereikend dus flink ingeteerd op het spaargeld. Heb drie kinderen met een zorgbehoefte dus ons leven is sowieso al duur. Komt bij dat mijn salaris al drie jaar niet groeit dus er niets is om de uitgaven te compenseren. We bestellen geen pizza meer en letten goed op met de boodschappen, maar verder zie ik zo 1-2-3 geen enkele mogelijkheid om onze situatie snel te veranderen. Kutsituatie dus.

Vind het gewoon ronduit kortzichtig dat wij dit hier niet zouden mogen bespreken omdat we niet op een minimuminkomen zitten.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
worldfastest schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:58:
Probleem is dat werken helemaal niet beloont wordt. Ik verdien goed maar als ik kijk naar de belasting die ik betaal. Iemand met 2500 bruto betaald 400 euro belasting (houdt 2100 netto over). Iemand met 6000 betaald 2000 euro belasting en houdt 4000 over.

Dit betekend dat je wanneer je 2,4x zo veel verdient je 5x meer belasting betaald...
Precies dit! En waarschijnlijk woon je wat groter waar je hard voor werkt maar val je voor een groot deel buiten het energieplafond en stijgen je netto aan kosten aan zorg ook veel harder dan iemand met zorgtoeslag.
Studeren, werken en vermogen opbouwen: het loont zich totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Heb je alles gelezen? Je zou de helft moeten afdragen aan de overheid om de samenleving draaiende te houden. Lagere inkomens kunnen dit uiteraard niet betalen, dus degenen met een beter inkomen gaan relatief meer betalen. Werken wordt echt wel beloond, van elke euro die je extra verdient hou je netto wat over.

Ga eens kijken naar wat je netto nou besteedbaar over houdt. Wonen kost al gauw 1000-1500 per maand, ook voor de lage inkomens. Dan heb je toch nooit genoeg als je daarna nog 600 euro over houdt voor al het andere?
Diegene die 4000 netto binnen brengt, houdt tenminste nog 2500 over voor de rest. Dat is een heel stuk comfortabeler lijkt me.

Voorbeeld is zonder toeslagen e.d. maar er is dus ook een goede reden waarom die dus bestaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-09 18:49
Wat voor punt probeer je nou eigenlijk te maken? Dat ik niet mag klagen? Dat doe ik wel, dat is mijn goed recht. Bovendien dragen wij hier 2500 aan inkomstenbelasting af aan de staatsschatkist, in tegenstelling tot die 1100 van jou, dus blijf lekker van mijn kinderopvangtoeslag af.
Je legt hier meteen de diepere oorzaak van het probleem bloot. Je vindt dat je recht hebt om te klagen, zoals je ook vindt dat je recht hebt op kinderopvangtoeslag. Mensen willen niet meer inzien dat je in een maatschappij naast rechten ook plichten hebt. Zoals de plicht om belasting te betalen. Je wilt niet dan wel zo min mogelijk bijdragen aan het systeem, maar claimt vervolgens wel toeslagen vanuit hetzelfde systeem. Als je vindt dat je meer recht hebt op toeslagen, dan zou dat toch bekostigd moeten worden door (bijvoorbeeld) een (nog) hoger tarief op de inkomstenbelasting? Het blijft een wet van communicerende vaten.

Kijkend naar jouw situatie denk ik dat je dankbaar mag zijn dat jullie samen zo'n goed inkomen hebben en daarbij de tijd krijgen om de kinderen te zien opgroeien. Natuurlijk, het voelt zuur als je je koopkracht ziet afnemen, maar ik zou je aanraden te kijken naar wat er allemaal wel kan en daarvan te genieten. Tevreden zijn is een veel grotere prestatie dan klagen.

En ja, als je er dan toch voor kiest om je recht tot klagen uit te oefenen, dan kun je tegenstand verwachten. Zeker als je bedenkt dat er mensen zijn die amper kunnen rondkomen en alleen maar kunnen dromen van een situatie als de jouwe. Het is ons goed recht om op die manier te reageren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-08 16:54
Hier 2 fulltimers met erg goed inkomen met o.a. kinderen naar de opvang. Reken maar dat het ook hier gevoeld wordt, heeft weinig met inkomen te maken, maar met de exorbitant gestegen kosten voor letterlijk alle vaste lasten.

Wel moet ik opmerken, dat ik dus wel o.a. zonnepanelen heb laten installeren en i.p.v. diesel benzine ben gaan rijden dit jaar, en er dus wel iets aan kan doen.

De grote groep middeninkomens moet het echter altijd ontgelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Icephase schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:54:
[...]

Klagen mag altijd, zolang je er maar geen verwachtingen bij hebt. Alles wordt duurder, voor iedereen. Zoals ik in een eerdere post duidelijk probeerde te maken, zouden we ALLEMAAL GEMIDDELD 50% van ons inkomen moeten afdragen aan de overheid. TS zit op 30%. Dus van een 'godsvermogen aan inkomstenbelasting' is absoluut geen sprake.

De discussie hier wordt subjectief gevoerd, maar als je er objectief naar kijkt valt er gewoon niks om over te klagen voor TS. Hij/zij komt er echt niet slechter af dan de meeste anderen.
Natuurlijk wel heel flauw om alleen naar inkomensbelasting te betalen. TS (en de rest) betaald natuurlijk meer belasting dan alleen inkomensbelasting (van BTW, WOZ tot wegenbelasting). Volgens mij ligt dat de afgelopen jaren rond de 40% als gehele belastingdruk. Persoonlijk vind ik (zowel 30 als 40% van het inkomen)dat vallen onder de categorie: "een godsvermogen" (i.e. erg veel geld).
Helemaal prima verder en je krijgt er een hoop voor terug maar er zijn voldoende redenen te bedenken waarom je de belastingdruk te hoog/te laag/precies goed vind.

Vreemd dat TS en andere niet mogen klagen omdat: "Hij/zij komt er echt niet slechter af dan de meeste anderen.".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Icephase schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:54:
Zoals ik in een eerdere post duidelijk probeerde te maken, zouden we ALLEMAAL GEMIDDELD 50% van ons inkomen moeten afdragen aan de overheid. TS zit op 30%. Dus van een 'godsvermogen aan inkomstenbelasting' is absoluut geen sprake.
Dit is wel nogal een fors versimpeling. Allereerst bezie je BNP (totale toegevoegde waarde van goederen en diensten) als "inkomen" en vervolgens vergelijk je enkel met loonheffing zonder iets als BTW te beschouwen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

heinoh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:03:
Hier 2 fulltimers met erg goed inkomen met o.a. kinderen naar de opvang. Reken maar dat het ook hier gevoeld wordt, heeft weinig met inkomen te maken, maar met de exorbitant gestegen kosten voor letterlijk alle vaste lasten.

Wel moet ik opmerken, dat ik dus wel o.a. zonnepanelen heb laten installeren en i.p.v. diesel benzine ben gaan rijden dit jaar, en er dus wel iets aan kan doen.

De grote groep middeninkomens moet het echter altijd ontgelden.
Truer words have seldomly been spoken... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09 15:42
Het is jammer dat je wordt afgebrand om het salaris wat je hebt. Gezien het feit jullie inkomen ruim bovengemiddeld is snap ik de 'je moet niet zeuren' mentaliteit wel, maar dat neemt niet weg dat wat je constateert niet leuk is. Iedereen die achteruit gaat heeft het recht daarover te klagen, ook als een ander het zwaarder heeft*. Daarnaast kunnen ook mensen met een flink inkomen in de problemen komen bij stijgende lasten, je kunt soms de situatie niet snel genoeg veranderen om dat te voorkomen. Meer / minder werken heeft vooral pas na een tijdje effect.

Daarnaast loont meer werken vaak amper zoals TS ook noemt. In mijn geval ook. Ik werk nu 4 dagen per week, maar wanneer ik naar 5 zou gaan dan hou ik amper nog iets over. Dat is echt tientjeswerk. Simpelweg omdat er dan opvang nodig is en wij voor de andere dag opvang ook meer moeten gaan betalen. Met ons inkomen vallen we precies in de piek van de belastingdruk :+ Ik speel dan liever een dag met mijn dochter en zorg dat het huis schoon is voordat het weekend begint.

Los daarvan zit ik een vergelijkbare situatie. Vergelijkbaar omdat ook hier alles duurder wordt, met ongeveer die percentages je noemt. Hier 10%, daar 8%, etc etc. De situatie is niet hetzelfde omdat ik minder inkomen heb en wij beide hier geen loonsverhoging in het vooruitzicht hebben. Gevolg is dat ik gewoon minder doe. Ons 'buiten de deur' budget gaat nu op aan die extra lasten. Naar een restaurant of eten bestellen doen wij amper nog. Het eerstvolgende wat de deur uit gaat is mijn fitnessabonnement. Het is even niet anders. De komende crisis overleven we ook vast wel.

offtopic:
* doet me denken aan een paar jaar terug toen ik een operatie moest ondergaan. Het was allemaal niet zo erg, want Truus had kanker en dat was vele malen erger! Natuurlijk is dat 'erger', maar dat maakte mijn operatie niet ineens leuker of beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

assje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:04:
[...]

Dit is wel nogal een fors versimpeling. Allereerst bezie je BNP (totale toegevoegde waarde van goederen en diensten) als "inkomen" en vervolgens vergelijk je enkel met loonheffing zonder iets als BTW te beschouwen.
Nope, het BNP is echt inkomen:
https://www.examenoverzicht.nl/economie/bbp-en-bnp

BTW zit niet in de consumentenprijzen berekend en worden dus niet meegeteld in het bepalen van het BNP (of BBP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross

Je vergeet even dingen als gemeentelijke belastingen, afvalstoffen heffing, btw etc.
Deze zijn in verhouding een heel groot deel van de kosten die een minder verdienende persoon betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 06:48
Het is inderdaad jammer dat (volgens mij bijna niemand) er dit jaar echt op vooruit zal gaan financieel. Maar dat vind ik zelf ook een verkeerde verwachting. Waarom zouden we elk jaar beter moeten hebben. Op een gegeven moment moet je misschien eens stil gaan staan met wat je al hebt en daar ook blij mee zijn. Voor komend jaar heb je al het geluk dat jullie beiden een salarisverhoging krijgen waarmee de verhoogde vaste lasten al zo goed als gedekt zijn.

Verder zie ik om mij heen bijna niemand echt in de financiële problemen komen, wel heel veel klagen. Heb een iemand in mijn kenniskring die het altijd al financieel zwaar heeft en als ik zijn problemen dan afzet tegen de klagende twee verdieners met gezamenlijk boven de 6.000+ bruto kan ik er eigenlijk alleen maar om lachen. De twee verdieners zitten dan te klagen dat het dit jaar wel heel veel meer kost om met kerst/oud&nieuw weer naar lanzarote te gaan(3-4e vakantie dit jaar) Of zoals iedereen te klagen over de gasprijs en dat ze daarom toch maar de verwarming op de wc hebben uitgezet, het is nu echt wel afzien als ze naar de wc gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CPB Ongelijkheid en verdeling 03-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ryYVNQuFfta_w4HuFMIB7TOx8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yKDHyvg0BhAoBEg4x5SDt0vF.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 23-11-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunchbox
  • Laatst online: 28-12-2023

Of wees blij dat je in die belastingschaal valt want dan verdien je goed. Mensen in de zorg bijv werken ook hard. Die zullen misschien wat minder afdragen aan belasting maar dragen wel degelijk wat bij aan de maatschappij. En zo doen we allemaal wat om de boel draaide de te houden.

Iets wat je tijdens COVID goed zag. Het waren veelal niet de grootverdieners die de boel draaiende hielden.

Belasting betaald voor veel voorzieningen waar we met z'n allen gebruik van maken. Ik betaal misschien minder belasting, maar draag wel gewoon bij aan het potje. Daarmee betaal ik als bewust kinderloze mee aan de kinderopvang, het zij zo. Zo heeft iedereen wel wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Rabbithole schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:02:
[...]

Je legt hier meteen de diepere oorzaak van het probleem bloot. Je vindt dat je recht hebt om te klagen, zoals je ook vindt dat je recht hebt op kinderopvangtoeslag. Mensen willen niet meer inzien dat je in een maatschappij naast rechten ook plichten hebt. Zoals de plicht om belasting te betalen. Je wilt niet dan wel zo min mogelijk bijdragen aan het systeem, maar claimt vervolgens wel toeslagen vanuit hetzelfde systeem. Als je vindt dat je meer recht hebt op toeslagen, dan zou dat toch bekostigd moeten worden door (bijvoorbeeld) een (nog) hoger tarief op de inkomstenbelasting? Het blijft een wet van communicerende vaten.

Kijkend naar jouw situatie denk ik dat je dankbaar mag zijn dat jullie samen zo'n goed inkomen hebben en daarbij de tijd krijgen om de kinderen te zien opgroeien. Natuurlijk, het voelt zuur als je je koopkracht ziet afnemen, maar ik zou je aanraden te kijken naar wat er allemaal wel kan en daarvan te genieten. Tevreden zijn is een veel grotere prestatie dan klagen.

En ja, als je er dan toch voor kiest om je recht tot klagen uit te oefenen, dan kun je tegenstand verwachten. Zeker als je bedenkt dat er mensen zijn die amper kunnen rondkomen en alleen maar kunnen dromen van een situatie als de jouwe. Het is ons goed recht om op die manier te reageren :+
Jij vindt dat TS niet het recht heeft om te klagen?

TS draagt toch keihard bij aan het systeem door beide goed te verdienen en flink belasting te betalen? Gaan we nu ook de lage inkomens aanspreken die part time werken om meer bij te gaan dragen. Trouwens, iemand met een laag inkomen in NL heeft niet te klagen, als je in random derde wereld land woont mag je pas klagen.

We verlangen niet van lage inkomens dat ze hoge inkomens op hun blote knieën bedanken voor hun goedheid om veel belasting te betalen. Laten we ook niet van hoge inkomen verwachten dat zij vooral hun mond moeten houden en niet mogen klagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
[...]
Mensen met lagere inkomens willen nog weleens vergeten dat een hoger inkomen vaak ook hogere uitgaven en meer verplichtingen met zich meebrengt.
Die volg ik niet helemaal. Mensen met een hoger inkomen kunnen meer geld uitgeven, maar dat is nog altijd een keuze toch? Het is niet dat iemand je verplicht vanaf een bepaald salaris een groter huis, (tweede) auto, jacuzzi en weet ik veel wat nog te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Zenomyscus schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:08:
Het is jammer dat je wordt afgebrand om het salaris wat je hebt. Gezien het feit jullie inkomen ruim bovengemiddeld is snap ik de 'je moet niet zeuren' mentaliteit wel, maar dat neemt niet weg dat wat je constateert niet leuk is. Iedereen die achteruit gaat heeft het recht daarover te klagen, ook als een ander het zwaarder heeft*. Daarnaast kunnen ook mensen met een flink inkomen in de problemen komen bij stijgende lasten, je kunt soms de situatie niet snel genoeg veranderen om dat te voorkomen. Meer / minder werken heeft vooral pas na een tijdje effect.

Daarnaast loont meer werken vaak amper zoals TS ook noemt. In mijn geval ook. Ik werk nu 4 dagen per week, maar wanneer ik naar 5 zou gaan dan hou ik amper nog iets over. Dat is echt tientjeswerk. Simpelweg omdat er dan opvang nodig is en wij voor de andere dag opvang ook meer moeten gaan betalen. Met ons inkomen vallen we precies in de piek van de belastingdruk :+ Ik speel dan liever een dag met mijn dochter en zorg dat het huis schoon is voordat het weekend begint.

Los daarvan zit ik een vergelijkbare situatie. Vergelijkbaar omdat ook hier alles duurder wordt, met ongeveer die percentages je noemt. Hier 10%, daar 8%, etc etc. De situatie is niet hetzelfde omdat ik minder inkomen heb en wij beide hier geen loonsverhoging in het vooruitzicht hebben. Gevolg is dat ik gewoon minder doe. Ons 'buiten de deur' budget gaat nu op aan die extra lasten. Naar een restaurant of eten bestellen doen wij amper nog. Het eerstvolgende wat de deur uit gaat is mijn fitnessabonnement. Het is even niet anders. De komende crisis overleven we ook vast wel.

offtopic:
* doet me denken aan een paar jaar terug toen ik een operatie moest ondergaan. Het was allemaal niet zo erg, want Truus had kanker en dat was vele malen erger! Natuurlijk is dat 'erger', maar dat maakte mijn operatie niet ineens leuker of beter.
Tuurlijk mag je klagen. Maar je moet niet altijd op verandering rekenen als je dat doet. Ik kan ook klagen dat het weer eens regent, maar daar verander ik toch niks aan. Klagen moet je m.i. dus doen omdat het oplucht, niet omdat je zielig gevonden wilt worden of omdat je hulp wilt van iemand, iets dat TS hier naar mijn idee wel doet (sorry TS als ik dat verkeerd interpreteer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Farabi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:50:
Inderdaad jammer dat er allerlei assumpties en insinuaties worden gemaakt en men daarop nogal afdwaalt. Dat niet iedereen het met me eens is mag, maar de afgunst druipt er bij sommigen toch wel erg opzichtig van af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Je mag best klagen, het komt alleen een beetje gek over. En je schiet er niets mee op, maar daar was je waarschijnlijk al achter.

-reden dat ik het topic ook rapporteer. Het is geen discussie topic, het is gewoon het zoveelste klaagzang topic. En er zijn al genoeg topics over onbestaan middeninkomen, inflatie, stijgende energielasten, etc etc etc. Maar het heeft nul komma nul discussiewaarde. Dingen worden duurder, lonen stijgen niet mee, meer nieuws om 11.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroenneman op 23-11-2022 17:16 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:12:
[...]

Inderdaad jammer dat er allerlei assumpties en insinuaties worden gemaakt en men daarop nogal afdwaalt. Dat niet iedereen het met me eens is mag, maar de afgunst druipt er bij sommigen toch wel erg opzichtig van af.
Oh, geen afgunst hoor! Ik gun je elke euro die je binnen kunt halen! Zelfs klagen over dat het te weinig is mag wat mij betreft. Maar pak dan ook je verantwoordelijkheid voor de zwakkeren in de samenleving door netjes je belastingen etc. af te dragen, dat was mijn punt. En volgens mij doe je dat ook wel, dus daarover geen slecht woord.

Ik sloeg wél aan over bepaalde insinuaties -zeker niet (alleen) van jou!- dat het met 6.000 of 8.000 euro bruto per maand allemaal niet meevalt, en het "sappelen" is met de huidige prijsstijgingen. Dat vind ik gewoon niet eerlijk tegenover mensen die het véél minder breed hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Zij gaat in januari weer een salaristrede omhoog (~100 bruto) en ik krijg vanuit de CAO een salarisverhoging van 2.4% (~140 bruto).
Tenzij je bij de overheid werkt zou ik niet weten waarom je alleen op CAO verhoging zou focussen. Ik werk vanaf mijn 25e en ben nu 35 maar er is nauwelijks een jaar geweest waar ik geen extra verhoging heb "moeten" bedingen. Sterker nog, mijn huidige en vorige werkgever hebben helemaal geen CAO.

In het bedrijfsleven zijn de treden/CAO stappen naar mijn mening vooral relevant voor mensen die niet meer ontwikkelen en/of geen sterke onderhandelingspositie hebben.

Mijn mening is daar altijd een beetje; als je ergens anders niet meer kan verdienen betaalt je werkgever blijkbaar genoeg. Of je er op vooruit of achteruit gaat is niet de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-09 18:49
Koekfabriek schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:10:
[...]

Jij vindt dat TS niet het recht heeft om te klagen?

TS draagt toch keihard bij aan het systeem door beide goed te verdienen en flink belasting te betalen? Gaan we nu ook de lage inkomens aanspreken die part time werken om meer bij te gaan dragen. Trouwens, iemand met een laag inkomen in NL heeft niet te klagen, als je in random derde wereld land woont mag je pas klagen.

We verlangen niet van lage inkomens dat ze hoge inkomens op hun blote knieën bedanken voor hun goedheid om veel belasting te betalen. Laten we ook niet van hoge inkomen verwachten dat zij vooral hun mond moeten houden en niet mogen klagen.
Ik schrijf niet dat TS niet het recht heeft om te klagen. Dat moet TS zelf weten, ik benoem wel dat wij dan ook het recht hebben om een mening over het klagen van TS te hebben. Zoals ik benoemde is het denk ik veel moeilijker om te genieten van hetgeen je hebt, dan te klagen over hetgeen je mist.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Pino_Helmond schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:51:
Ze vallen voor een klein deel onder het energieplafond maar gaan alsnog van 250,- in de maand naar 1250,- in de maand.
Iedereen die 1250 euro per maand aan zijn energie betaald heeft dat verdient door jarenlang niets aan verbetering te doen.

Wij hebben in 2002 ons eerste huis gekocht. Een rijtjeshuis van 125 vierkante meter woonoppervlak. Ons voorschot was 350 euro per maand. Over de jaren hebben we dat terug gebracht naar 250 euro per maand ondanks alle stijgende energie prijzen.
Vorig jaar October zijn we verhuisd naar een vrijstaand huis uit 1926. 250 vierkante meter woonoppervlak, meer dan 100 vierkante meter grondoppervlak op een open perceel met aangrenzend landbouwgrond (ofwel: maakt niet uit van waaruit het waait, bij ons waait het!). Net de eerste eindafrekening gehad en een advies maandtermijn van minder dan 200 euro.

Ook wij verdienen goed. En ja, ook wij merken dat dingen duurder worden. Maar de 2000+ euro per maand die we kunnens sparen gaat voor een deel zitten in zorgen dat de maandlasten omlaag gaan. Als je zo'n hoog inkomen hebt als TS dan kun je heel makkelijk investeringen doen die de impact van inflatie sterk verminderen. Doe je dat niet, tsja, eigen schuld dikke bult zou ik zeggen.
Ik zou me in ieder geval compleet kapot schamen als ik zou klagen over stijgende prijzen. Als je iedere maand zo'n 5000 euro netto op je bankrekening krijgt dan is last hebben van stijgende prijzen echt je eigen keuze.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.