Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBo80
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Hoi allen, ik ben nieuw hier dus roep vooral als ik tegen de regels in ga 😃.

We hebben luchtverwarming dmv Brink Elan 10, met een WTW erop (Renovent Exellent). Indirect gestookt door een cv ketel. Ik vraag me af of het technisch mogelijk is de cv ketel (nieuwe Intergas HRE) te voeden met warm water uit een warmtepompboiler. Dit zowel voor het tapwater als voor die paar liter die circuleert door de Elan. Wellicht zal bij piekbelasting de ketel nog moeten bijspringen, maar vaak zal het voorverwarmde water volstaan. Zeker als ik de overcapaciteit van de zonnepanelen extra benut met een spiraal in de boiler. Dan kan het water warm genoeg worden, zelfs voor een Elan. Redeneer ik nou te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Ja en nee, je gaat het wel even warm krijgen. Maar op lange termijn niet.

Als je doorrekent, heb je met een warmtepompboiler hooguit 2 kW vermogen (en dan heb je een grote), een COP van rond de 3 (minder bij kou buiten) en de luchtverwarming is een veelvoud daarvan.
Dan heb je dus een lauw huis, koude douches en een elektriciteitsrekening die net zo veel stijgt als de gasrekening daalt.
Als de warmtepompboiler lucht van binnen trekt heb je nog tocht ook.

Voor verduurzaming zijn er wel opties die zinnig zijn; er zijn diverse Brink topics. Het meeste komt neer op betere afgifte (grotere/betere warmtewisselaar) en een fatsoenlijke warmtepomp of vervangen door L/L warmtepompen.
Bijvoorbeeld Wat te doen met een brink heteluchtverwarming? of Heteluchtverwarming moderniseren of vervangen?
Voor overcapaciteit van zonnepanelen kan je beter kijken naar Geld verdienen met de energierekening

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 16-11-2022 21:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBo80
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Hoi Proton, bedankt voor je reactie. Zodra je bij een installateur of bedrijf over luchtverwarming begint is er weinig mogelijk. Wellicht kan ik van de topics die je noemt nog een hoop leren. Een echte techneut ben ik zeker niet, ik probeer het wat te beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Dan kan ik aanraden een avondje op dit forum te zoeken op 'heteluchtverwarming' en 'brink allure', 'brink elan' :)
Veel succes, en als je meer vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd hier stellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.