Heteluchtverwarming moderniseren of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
Mijn ouders hebben een rijtjeshuis uit 1994 waar ze sinds de bouw in wonen. Het huis is voorzien van heteluchtverwarming van Brink. Op de geiser na is er nog niks vervangen. Ook liggen er 8 zonnepanelen op het dak. Vanwege een plat dak met meerdere kleine schaduwplekken zijn er toen (2015) maar 8 panelen op gelegd die vol in de zon liggen. Ik vermoed dat er in totaal zo'n 12 panelen passen. Koken gebeurd al op inductie. Er is geen bad aanwezig en ook geen regendouche. De badkamer is net verbouwd dus de komende 20 jaar komen deze er ook niet. Er is na de bouw geen extra isolatie toegepast.

Huidige energiecontract loopt tot begin 2025, via Budget Energie met nog lage tarieven. Het idee is om binnen nu en 2 jaar de Brink heteluchtverwarming te gaan vervangen ivm. ouderdom en steeds stijgende energietarieven. Een specifiek budget is er niet, ze zijn op zoek naar de beste oplossing om het huis comfortabel warm te houden en het liefst met een gelijke/lagere energierekening.

Huidige situatie:
  • Brink B8 Gas gestookte luchtverwarmer
  • Bosch Kelvin WR 14H geiser
  • 8 zonnepanelen met totaal 2,08kWp
Ook is er centrale afzuiging met WtW volgens mijn pa, maar ik heb nergens een mechanische afzuiging box kunnen ontdekken. Het kan zijn dat deze op de Brink luchtverwarmer zit aangesloten, ik las online dat deze WTW ondersteund.

Het verbruik over 2021 was:
  • 3200 kWh stroomverbruik
  • 1095 kWh terug levering
  • 1130 m3 gasverbruik
Gemiddeld is het gasverbruik zo'n 1250 m3 over de afgelopen jaren.

Nu is de vraag, wat is met de huidige situatie de beste optie. Een warmtepomp heeft de revue gepasseerd, het simpelweg vervangen van de bestaande gasgestookte Brink installatie door eenzelfde, nieuwere installatie of het installeren van vloerverwarming en radiatoren plus een ouderwetse CV ketel/hybride warmtepomp zijn de opties die overwogen zijn. Helaas is er online weinig te vinden over heteluchtverwarming en verduurzamen vandaar dat ik het via dit forum probeer.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb zelf geen ervaring, maar er zijn wel wat lotgenoten.
Heb je hier wat aan?
https://gathering.tweaker...yword=heteluchtverwarming

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinusIV
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-03 09:18
Ik stond een half jaar geleden voor eenzelfde keuze, en heb toen besloten om de heteluchtverwarming te vervangen voor een volledig elektrische warmtepomp en overal vloerverwarming. Dat had er deels mee te maken dat we meer panelen konden leggen dan in jouw situatie (stuk of 20), maar ook dat de buizen voor de hetelucht over het plafond liepen, en we dus vrijwel het hele plafond konden verhogen, wat de woning ook ruimtelijker maakte.

Andere argumenten waren:
- mijn stofallergie (een heteluchtverwarming pompt dus best wat stof rond)
- comfort (vloerverwarming is sowieso fijn, en ik heb geen zin om steeds te thermostaat aan te passen/op een schema te zetten waarvan ik ik vergeet hem aan te passen als ik daarvanaf wijk)
- minder afhankelijkheid van externe factoren, zoals gasprijzen
- wens om geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken

Grote nadeel is dat het met het verhogen van de plafonds een vrij grootschalige operatie is, en daarmee lang duurt en duur is.

We hebben geen energieberekeningen gemaakt vantevoren; wel extra isolatie toegepast aangezien het onderdeel was van een grotere verbouwing.

Deze verbouwing is nog niet klaar, dus ik kan je nog niet vertellen hoe het heeft uitgepakt, maar we zijn in ieder geval wel erg tevreden over de verhoogde plafonds.

• Destynx
@MinusIV

Bedankt voor de input. Heb jij dan op alle verdiepingen de vloerverwarming laten leggen? Dit huis heeft 3 volledige verdiepingen, waarvan minimaal 2 wel verwarmt moeten kunnen worden.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Zelf ook geen ervaring, maar ik heb wel eens gehoord dat er een warmtepomp met fancoil wordt toegepast. Of een kanaalairco, ook een optie. Bij beide heb je meteen de mogelijkheid tot koelen, dat is ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinusIV
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-03 09:18
Ons huis heeft 3 verdiepingen, waarvan de onderste twee een betonvloer Op beiden hebben we vloerverwarming in laten fresen. Op zolder (alleen een houten vloer) hebben we een verwarmende airco laten plaatsen, maar dat is meer omdat het het daar zomers erg warm kan worden, dus sloegen we twee vliegen in een klap.

Buren van ons hebben hetzelfde traject doorlopen, maar alleen de benedenverdieping vloerverwarming gegeven. Daarmee werd het te koud op de andere twee verdiepingen, dus zij hebben achteraf IR-panelen laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 15:08
WP boiler voor warm water en kanaal airco op bestaande kanaalwerk als vervanging van hetelucht systeem, over 3 weken weet ik hoe het werkt ;-) dan word het geïnstalleerd.
Grootste uitdaging was het vinden van een installateur met kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb net vorige week met Brink hierover gesproken. De nieuwe Brink Elan systemen kunnen met een warmtepomp worden verwarmd ipv direct gestookt of verwarmd met een cv ketel.
Dus Brink zelf kan je precies vertellen wat de opties zijn.

Alternatief is alles van Brink eruit, vloerverwarming op de begane grond en klaar. Op de verdiepingen convectoren. Is we flink wat installatiewerk en leidingen over de muren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:41
RuudMu schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:16:
WP boiler voor warm water en kanaal airco op bestaande kanaalwerk als vervanging van hetelucht systeem, over 3 weken weet ik hoe het werkt ;-) dan word het geïnstalleerd.
Welke installateur ben je uitgekomen als ik mag vragen?
No Hands schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:47:
Ik heb net vorige week met Brink hierover gesproken. De nieuwe Brink Elan systemen kunnen met een warmtepomp worden verwarmd ipv direct gestookt of verwarmd met een cv ketel.
Dus Brink zelf kan je precies vertellen wat de opties zijn.

Alternatief is alles van Brink eruit, vloerverwarming op de begane grond en klaar. Op de verdiepingen convectoren. Is we flink wat installatiewerk en leidingen over de muren.
Ik heb dit ook gelezen, plus kunnen die systemen met topkoeling meen ik? Ik vraag me wel af hoe effectief dit is, want ik heb bij 'indirect verwarmd' toch altijd het gevoel dat je mogelijk wat warmte verliest en/of gewoon wat 'overhead' hebt van het Brink systeem en dus meer stookt dan zou moeten.

Wel interessant topic, ik zit in een soortgelijke situatie, ook PV en een oude Brink, dus volg zeker even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
The_Admin schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:54:
[...]

[...]

Ik heb dit ook gelezen, plus kunnen die systemen met topkoeling meen ik? Ik vraag me wel af hoe effectief dit is, want ik heb bij 'indirect verwarmd' toch altijd het gevoel dat je mogelijk wat warmte verliest en/of gewoon wat 'overhead' hebt van het Brink systeem en dus meer stookt dan zou moeten.

Wel interessant topic, ik zit in een soortgelijke situatie, ook PV en een oude Brink, dus volg zeker even.
Topkoeling ook, WTW, Brink heeft echt niet stilgezeten sinds 1973.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
The_Admin schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:54:
[...]

[...]
Weba installatietechniek Hoogkarspel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
RuudMu schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:16:
Woon jij toevallig ook in een huis dat gebouwd is door aannemer Vos uit Alkmaar? Dan zullen de verwarmingskanalen grotendeels overeenkomen. Maak jij je nog zorgen om condens en dus eventueel schimmelvorming bij koelen? Of ga jij de airco alleen voor verwarming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
klopt, kanaalwerk is vanaf de bouw niet geïsoleerd.
Voor nu is het verwarmen en er word op zolder een aparte klep met uitgang gemaakt voor koelen in de zomer die centraal op de overloop boven uit komt.

Als alles draait kan ik kijken hoe het gaat, testen en/of de condensvorming optreed mocht ik het koelen wel over de huidige kanalen doen, intentie is het kanaalwerk sowieso te isoleren, een deel in de garage heb ik al gedaan met Armaflex want ook voor verwarmen is isoleren van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
RuudMu schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:58:
klopt, kanaalwerk is vanaf de bouw niet geïsoleerd.
Voor nu is het verwarmen en er word op zolder een aparte klep met uitgang gemaakt voor koelen in de zomer die centraal op de overloop boven uit komt.

Als alles draait kan ik kijken hoe het gaat, testen en/of de condensvorming optreed mocht ik het koelen wel over de huidige kanalen doen, intentie is het kanaalwerk sowieso te isoleren, een deel in de garage heb ik al gedaan met Armaflex want ook voor verwarmen is isoleren van belang.
Duidelijk, dat klinkt zeker interessant. Buizen isoleren is zeker handig, voordeel is wel dat alles binnenshuis en ook niet door de kruipruimte/garage loopt. Welke kanaalairco wordt er bij jou geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
Ja alle kanalen binnenhuis, kanaal in garage is na verbouwing extra aangelegd voor deel van de garage wat kantoor is geworden.

Airco unit is Toshiba RAV-RM801BTP Binnen-deel en Toshiba RAV-GM801ATP Buitendeel.

Heating capacity kW 7,70
Heating range (min.-max.) kW 1,50 - 9,00
Power consumption (min./nom./max.) kW 0,31/2,32/3,18
Energy efficiency COP W/W 3,32
Energy efficiency SCOP 4,13
Energy efficiency class A

ik heb gekozen voor 98 tot 99% verwarming dekking, hiermee bedoel ik dat ik het risico loop dat als het langdurig -15gr C of kouder is, ik moet bijverwarming omdat de capaciteit zo rond de 5,5kW ligt bij die tempratuur, voor die paar dagen per jaar met elektrische kacheltjes geen probleem lijkt me en als het langduriger koud is of het vaak voorkomt ga ik kijken naar een paar infrarood panelen aangezien ik gebruik maak van 6700wp aan zonnepanelen.

Warmwatertap boiler is een warmtepomp boiler type Toshiba Estia, HWS-G1901ENXR A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Dat klinkt als voldoende capaciteit inderdaad. Die enkele keer dat -10 langdurig voorkomt is wel een mouw aan te passen. Heel benieuwd wat jou ervaringen gaan zijn deze winter. Wat is ongeveer het prijskaartje als ik vragen mag voor de gehele installatie inc. de boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
13K incl montage en inbedrijfname

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgrutter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02 21:53
Ook ik ben al enige tijd aan het kijken wat ik het beste kan gaan doen. Ik heb nu een Alure B25 dit is een wat oudere uitvoering dus ik kan hierop geen top koeling monteren waarmee je dan ook zou kunnen verwarmen.

Ik zit daarom te kijken naar een ELAN25 Die kan je voeden met warmwater uit een warmtepomp (of warmte net of Combiketel) Dit maakt je een stuk flexibeler.

Nu wil ik het liefst naar een full electric wamtepomp situatie dus van het gas af. Wil dit echter effecient zijn dan moet je de warmtepomp met een zo laag mogelijke temparatuur laten leveren. Dus is ca 35 graden. De vraag is dan wel krijg je dan nog je woning warm genoeg. Om dit uit te testen heb ik voor de aankomende winter de alure B25 ingesteld op 35 graden. (standaard instelling is 50 graden)

Nu werkt een warmtepomp het beste als deze constant verwarmt dus het is o.k. als ik op de koudste winterdagen (ca -7graden ) de pomp en dus de verwarming dag en nacht moet draaien om het huis warm te houden.

Dus is de B25 een ketel die max 25KW aan warmte kan leveren hetzelfde geldt voor de ELAN25. Maar dat werkt alleen als je de ELAN voed met hoge temperatuur ca 70 graden. Als je deze voed met een lagere temperatuur bijvoorbeeld 50 graden dan moet je dit corrigeren met factor 0.57. Dan komt er nog maar 14KW aan warmte binnen. En bij 35 Graden nog minder (dit is niet gespecificeerd maar ik denk ca 10KW) Is dat voldoende. Als er nooit wat extra is geisoleerd aan een huis na de installatie waarschijnlijk niet want dan had brink als het goed is een kleiner model geadiveerd. Maar in mijn geval is dat wel gebeurt en is een CV meestal overgedemensioneerd. Dus hoeveel heb je nu nog nodig na alle extra maatregelen?

Er zijn twee methoden omdat te bepalen. 1. Is doe een warmte verlies berekening. In weze moet je CV alles compenseren wat er weg lekt aan warmte . Als je weet wat er oip de koudste dag in het jaar weg lekt dan weet je hoeveel je moet stoken. Op de website van de technische unie kan je dit berekenen via een gratis proefaccount. 2. Als je al een tijd een slimme meter hebt. Kijk kan naar het verbruik op de koudste dag van de afgelopen jaren. Gebruik je bijvoorbeeld in die 24 uur 24 kuub gas dan gebruik je 1 kuub per uur. 1 kuub per uur leverd (bij een HR ketel) 9 KW aan warmte. M.a.w. je zou dan genoeg hebben aan een warmte pomp van 9KW. Houd er wel rekening mee dat als je woning helemaal koud zou zijn bijvoorbeeld na de wintersport en het is een koude week je heel lang bezig bent om je woning op temperatuur te krijgen.

O,ja je moet wel even van dat dag verbruik het verbruik voor warmwater en koken er van af trekken. Dit kan je bepalen door naar het verbruik te kijken in de zomer.

Ik heb deze beide methoden al gedaan en zou met ca 9KW er uit komen. Dus kan kan ik een warmte pomp kiezen van 9 KW die ook nog werkt bij -10. Deze warmtepomp moet dan wel electrisch ondooier hebben omdat het circuit zeer weinig water zal bevatten om de warmtepomp te ontdooien. Of er moet een buffervat tussen.

Waar je ook nog mee kan spelen is de vertilator snelheid. Hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen de ELAN kan leveren maar je kanalen moeten daarvoor wel geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilpos
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik sta voor dezelfde keuze, en inderdaad goede informatie is moeilijk te vinden. Het beste voorbeeld wat ik vond staat op: https://warmtepompberekenen.nl/meer/heteluchtverwarming/ Een alternatief is het vervangen van de Brink door een kanaal airo. Qua kosten en eenvoud van installatie lijkt mij dit de beste optie. De leveranciers beloven een SCOP van 4, redelijk maar niet optimaal. Met een optimaal systeem van vloerverwarming met warmtepomp kan het zuiniger, maar dan moet je wel het hele huis overhoop halen. Het lagere energieverbruik zul je dan niet snel terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-09 21:15
Beste mensen, ik zie dat een ander topic hier niet genoemd wordt, maar waar veel van jullie vragen wel beantwoord zijn. https://gathering.tweaker...message/73576042#73576042. Er staan oplossingen met een lucht/water warmtepomp en buffervat en oplossingen met een DX blok in het kanaal. Conclusie is in ieder geval dat het kan: besparen op gas met heteluchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:02
@RuudMu Hoe is het je vergaan afgelopen december met je 98% verwarming dekking?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudMu
@RichieB Ging goed, hij had langer de tijd nodig om op tempratuur te komen, dit heb ik voor nu opgelost door de minimale tempratuur gedurende de nacht te verhogen.

Ik ben nog bezig met het isoleren van leidingen (kan ik ook koelen) en verbetering van de luchtflow beneden (1ste verdieping krijgt nu teveel lucht) door het plaatsen van diafragmakleppen. daarna worden de schachten waar de kanaalleidingen doorheen lopen geïsoleerd met isolatiekorrels en is het project echt 100% gereed.
Pagina: 1