Mijn ouders hebben een rijtjeshuis uit 1994 waar ze sinds de bouw in wonen. Het huis is voorzien van heteluchtverwarming van Brink. Op de geiser na is er nog niks vervangen. Ook liggen er 8 zonnepanelen op het dak. Vanwege een plat dak met meerdere kleine schaduwplekken zijn er toen (2015) maar 8 panelen op gelegd die vol in de zon liggen. Ik vermoed dat er in totaal zo'n 12 panelen passen. Koken gebeurd al op inductie. Er is geen bad aanwezig en ook geen regendouche. De badkamer is net verbouwd dus de komende 20 jaar komen deze er ook niet. Er is na de bouw geen extra isolatie toegepast.
Huidige energiecontract loopt tot begin 2025, via Budget Energie met nog lage tarieven. Het idee is om binnen nu en 2 jaar de Brink heteluchtverwarming te gaan vervangen ivm. ouderdom en steeds stijgende energietarieven. Een specifiek budget is er niet, ze zijn op zoek naar de beste oplossing om het huis comfortabel warm te houden en het liefst met een gelijke/lagere energierekening.
Huidige situatie:
Het verbruik over 2021 was:
Nu is de vraag, wat is met de huidige situatie de beste optie. Een warmtepomp heeft de revue gepasseerd, het simpelweg vervangen van de bestaande gasgestookte Brink installatie door eenzelfde, nieuwere installatie of het installeren van vloerverwarming en radiatoren plus een ouderwetse CV ketel/hybride warmtepomp zijn de opties die overwogen zijn. Helaas is er online weinig te vinden over heteluchtverwarming en verduurzamen vandaar dat ik het via dit forum probeer.
Huidige energiecontract loopt tot begin 2025, via Budget Energie met nog lage tarieven. Het idee is om binnen nu en 2 jaar de Brink heteluchtverwarming te gaan vervangen ivm. ouderdom en steeds stijgende energietarieven. Een specifiek budget is er niet, ze zijn op zoek naar de beste oplossing om het huis comfortabel warm te houden en het liefst met een gelijke/lagere energierekening.
Huidige situatie:
- Brink B8 Gas gestookte luchtverwarmer
- Bosch Kelvin WR 14H geiser
- 8 zonnepanelen met totaal 2,08kWp
Het verbruik over 2021 was:
- 3200 kWh stroomverbruik
- 1095 kWh terug levering
- 1130 m3 gasverbruik
Nu is de vraag, wat is met de huidige situatie de beste optie. Een warmtepomp heeft de revue gepasseerd, het simpelweg vervangen van de bestaande gasgestookte Brink installatie door eenzelfde, nieuwere installatie of het installeren van vloerverwarming en radiatoren plus een ouderwetse CV ketel/hybride warmtepomp zijn de opties die overwogen zijn. Helaas is er online weinig te vinden over heteluchtverwarming en verduurzamen vandaar dat ik het via dit forum probeer.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L