Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 11:12
Jay47 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Als er maar geen beestjes in zitten 😂
Zal NL hem ook terugsturen met een paar lekkere stinkwantsen aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin73
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-05-2024
Weer een update

Zojuist weer nieuws omtrent de levering van de Kia Niro. Deze schuift iets naar achter. Levering staat nog wel verwacht in April en blijft verder nog steeds redelijk stabiel. Chassisnummer is nog niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 08:13
Edwin73 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:16:
Weer een update

Zojuist weer nieuws omtrent de levering van de Kia Niro. Deze schuift iets naar achter. Levering staat nog wel verwacht in April en blijft verder nog steeds redelijk stabiel. Chassisnummer is nog niet bekend
ik wil je illusie niet aan gort helpen maar zolang er geen VIN bekend is, is de auto niet gefrabriceerd en is elke mededeling vanuit de dealer over levertermijn nietszeggend.
De dealer kan daar overigens niets aan doen, hij heeft ook geen invloed op productie datum.

Pas bij bekend zijn VIN begint de teller (voor transport en aflevering) te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 19:25
smartsys schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Zal NL hem ook terugsturen met een paar lekkere stinkwantsen aan boord?
Denk het eerlijk gezegd niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Gisteren overleg gehad met dealer. Alle begrip bij de dealer voor mijn teleurstelling dat de beloofde 12 maanden niet gehaald worden.

Er schijnt door KIA (fabriek) beloofd te zijn dat alle uitstaande orders voor zomer 2024 uitgeleverd gaan worden (maar hoe dan, kon hij ook niet beantwoorden)

Bevestiging gekregen van transportproblemen van Haven naar dealer (zowel Broekhuizen als Koopman hebben problemen om tijdig te transporteren).

Ik ga me nu orienteren op andere HEV modellen maar of ik net zo een goede deal kan krijgen als ik nu heb, dat moet nog maar blijken. 
Ga ik achterkomen.

Meteen een oproep bij deze aan de forumleden.
Welke vergelijkbare merken/types moet ik naar kijken?  (Heb zelf al de Toyota Corolla Cross-over en Hyundai Kona in het vizier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Als je nu al een jaar wacht, zou ik persoonlijk die laatste 2 maanden ook nog wachten.
Ik denk dat je sowieso met Hyundai hetzelfde probleem gaat zien. Toyota weet ik niet hoe daar de levertijden zijn.

In mijn geval is er niets over een levertijd afgesproken. Ik heb de auto besteld, vervolgens heeft de leasemaatschappij ingestemd met de levertermijn van 14 maanden en moet ik er maar op wachten.
Alle pogingen die ik ondernomen heb om sneller een auto te rijden monden uit op zelf 10% van de aankoopsom te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
smartsys schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:11:
Als je nu al een jaar wacht, zou ik persoonlijk die laatste 2 maanden ook nog wachten.
Ik denk dat je sowieso met Hyundai hetzelfde probleem gaat zien. Toyota weet ik niet hoe daar de levertijden zijn.

In mijn geval is er niets over een levertijd afgesproken. Ik heb de auto besteld, vervolgens heeft de leasemaatschappij ingestemd met de levertermijn van 14 maanden en moet ik er maar op wachten.
Alle pogingen die ik ondernomen heb om sneller een auto te rijden monden uit op zelf 10% van de aankoopsom te betalen.
Hyundai zal idd hetzelfde zijn aangezien Kia bij hun hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Jay47 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Hyundai zal idd hetzelfde zijn aangezien Kia bij hun hoort.
Ik ga vandaag even verder praten bij de Hyundai dealer, maar eerste indicatie was dat hij kon garanderen dat aflevering eerste maand kwartaal 2 (dus april) mogelijk was,

Vwb KIA heb ik helemaal geen duidelijkheid. Geen VIN, dus geen enkele indicatie. Kan, gezien eerdere berichten hier, ook dus veel meer dan nog 2 maanden worden.

Juist die onzekerheid stoort mij, en dan vooral in combinatie met meldingen hier dat sommgien de auto wel al na 6 maanden geleverd hebben gekregen

[ Voor 0% gewijzigd door killerbee1958 op 19-01-2024 10:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Dit was voor mij de 4e nieuwe auto welke ik de afgelopen 21 jaar heb besteld en nooit eerder heb ik zoveel "negatieve" zooi ervaren bij iets wat eigenlijk leuk en spannend zou moeten zijn.
Ik heb een Skoda Kodiaq besteld begin 2017. Deze ging van 3 maanden naar 5 maanden naar 8 maanden naar uiteindelijk 13 a 14 maanden, maar uiteindelijk kreeg ik in november 2017 een belletje dat de auto klaar stond.
Bij Kia krijg ik meteen 14 maanden met onbevestigde berichten over dat het nog korter ging worden omdat er meer productie naar Nederland zou gaan, etc... Ondertussen ben ik nu precies 12 maanden aan het wachten sinds ik de bestel opdracht heb gegeven. Er heeft een maand gezeten tussen de opdracht en de uiteindelijke verwerking bij de leasemaatschappij en bestelling bij de dealer. Pas op dat moment kreeg ik week 11, 2024 als leverdatum te horen en een verhaal over heel lange levertijden.
Al wat ik kan doen is wachten. Nog 2 maanden tot de verwachte leverdatum is verstreken. Als het goed is is van mijn bestelde auto nu wel een chassisnummer bekend, dus mogelijk dat op een van de schepen die komende tijd deze kant op komen "mijn" Niro EV staat te wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door smartsys op 19-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
killerbee1958 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ik ga vandaag even verder praten bij de Hyundai dealer, maar eerste indicatie was dat hij kon garanderen dat aflevering eerste maand kwartaal 2 (dus april) mogelijk was,

Vwb KIA heb ik helemaal geen duidelijkheid. Geen VIN, dus geen enkele indicatie. Kan, gezien eerdere berichten hier, ook dus veel meer dan nog 2 maanden worden.

Juist die onzekerheid stoort mij, en dan vooral in combinatie met meldingen hier dat sommgien de auto wel al na 6 maanden geleverd hebben gekregen
Hier zelfs maar 3 maanden gewacht, in maart besteld en in juni afgeleverd.
Collega van mij had een Niro Hybrid, de goedkoopste versie. Maar die konden ze niet meer leveren dus mocht ie een DLP versie kiezen en de meer waarde splitten. En dat binnen 3 weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 13:43
killerbee1958 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Mijn Kona is in september besteld, nog geen zicht op leveringen behalve een datum van begin april. Deze datum is ook keer anders als ik bel.

Als jou dealer zeker weet dat hij binnen moet komen dan moet hij die al in bestelling hebben staan en weten dat hij onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zackito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Mijn Kona is in september besteld, nog geen zicht op leveringen behalve een datum van begin april. Deze datum is ook keer anders als ik bel.

Als jou dealer zeker weet dat hij binnen moet komen dan moet hij die al in bestelling hebben staan en weten dat hij onderweg is.
Nee, bleek inderdaad verkooppraat te zijn. ZOdra ik concreet werd, bleek dat het inderdaad gaat om een auto die nog geproduceerd moet worden dus geen oplossing.

Ik ben verder aan het kijken bij andere merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Nee, bleek inderdaad verkooppraat te zijn. ZOdra ik concreet werd, bleek dat het inderdaad gaat om een auto die nog geproduceerd moet worden dus geen oplossing.

Ik ben verder aan het kijken bij andere merken
Wellicht Toyota? Toyota dealers weten doorgaans precies wat er op voorraad is en snel leverbaar.

Overigens staan er zat auto's op voorraad, even zoeken en je vindt heus wel een auto die aan je wensen voldoet en op voorraad staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Zackito op 23-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zackito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Wellicht Toyota? Toyota dealers weten doorgaans precies wat er op voorraad is en snel leverbaar.

Overigens staan er zat auto's op voorraad, even zoeken en je vindt heus wel een auto die aan je wensen voldoet en op voorraad staat.
Nou dat valt nog best tegen.

Ten eerste zijn er maar een beperkt aantal echte HEV modellen op de markt. Veel Mild Hybrides maar die verbruiken al snel zo een 20-30 % meer.
Daarnaast is de uitrusting van de DLP erg compleet en kom je snel in de duurste uitvoeringen van andere merken terecht voor gelijkwaardige functionaliteit.
En dan blijkt de Niro aanbieding toch wel erg sterk. Nog geen dealer gevonden die daar ook maar in de buurt van kwam.
Ook de Toyota Corolla Cross kwam zo een 7000 duurder uit dan de KIA Niro. Dat is me dus echt te gek.

Maar we zoeken verder want nog steeds geen VIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:34:
[...]

Nou dat valt nog best tegen.

Ten eerste zijn er maar een beperkt aantal echte HEV modellen op de markt. Veel Mild Hybrides maar die verbruiken al snel zo een 20-30 % meer.
Daarnaast is de uitrusting van de DLP erg compleet en kom je snel in de duurste uitvoeringen van andere merken terecht voor gelijkwaardige functionaliteit.
En dan blijkt de Niro aanbieding toch wel erg sterk. Nog geen dealer gevonden die daar ook maar in de buurt van kwam.
Ook de Toyota Corolla Cross kwam zo een 7000 duurder uit dan de KIA Niro. Dat is me dus echt te gek.

Maar we zoeken verder want nog steeds geen VIN
Eerste hit op google:
https://www.zeeuwenzeeuw....h&merk[]=Kia&model[]=Niro

Genoeg Niro's op voorraad, en dit is nog maar bij 1 dealer. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zackito schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Eerste hit op google:

Dit is dus een voorbeeld van een verkeerd acteerende dealer.
Want als je gaat bellen blijkt er helemaal geen voorraad te zijn. :(

Ik heb inderdaad deze dealer gebeld voor de goede orde. En dan blijkt er geen voorraad te zijn maar er staat dan ook NIEUW TE BESTELLEN. (er staat niet dat het voorraad auto's zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Dit is dus een voorbeeld van een verkeerd acteerende dealer.
Want als je gaat bellen blijkt er helemaal geen voorraad te zijn. :(

Ik heb inderdaad deze dealer gebeld voor de goede orde. En dan blijkt er geen voorraad te zijn maar er staat dan ook NIEUW TE BESTELLEN. (er staat niet dat het voorraad auto's zijn)
Is dat zo? Smerige praktijken.

De voorraad via de Hyundai website klopt volgens mij wel, ik heb er eentje gecontacteerd omdat ik mijn bestelling wilde omruilen maar het annuleren van de originele bestelling was niet gelukt.

https://www.hyundai.com/nl/nl/voorraad/search

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Ik heb zojuist de bevestiging dat mijn in januari 2023 bestelde Niro EV DPL, interstellar grey op de boot staat. Dit moet de Morning Post zijn die nu naast West Afrika vaart.
Nu nog een paar weken wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door smartsys op 25-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:16
Goed nieuws voor je ! Ik heb ook in Januari besteld, zelfde type maar dan een Mineral Blue. Krijg je die info zelf van dealer door of moet je daar om vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Arebij schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:27:
Goed nieuws voor je ! Ik heb ook in Januari besteld, zelfde type maar dan een Mineral Blue. Krijg je die info zelf van dealer door of moet je daar om vragen ?
Ik heb erom gevraagd. De dealer kon bevestigen dat de auto momenteel verscheept wordt. Aangezien en momenteel één schip vanuit PYEONGTAEK onderweg is naar Rotterdam is de kan heel groot dat de door mij bestelde auto op dit schip staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
smartsys schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Ik heb erom gevraagd. De dealer kon bevestigen dat de auto momenteel verscheept wordt. Aangezien en momenteel één schip vanuit PYEONGTAEK onderweg is naar Rotterdam is de kan heel groot dat de door mij bestelde auto op dit schip staat.
Klinkt als eigen deductie maar ook hier is de dealer dus niet in staat om met zekerheid te zeggen of hij op de boot staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
killerbee1958 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:12:
[...]

Klinkt als eigen deductie maar ook hier is de dealer dus niet in staat om met zekerheid te zeggen of hij op de boot staat?
Jawel. De status is dat ie verscheept is.
Ik heb zelf deductie toegepast om te achterhalen op welk schip de auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
smartsys schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Jawel. De status is dat ie verscheept is.
Ik heb zelf deductie toegepast om te achterhalen op welk schip de auto staat.
Thanks.
Dus de dealer kan wel zien dat de auto in een schip zit maar niet welke?
Goed genoeg voor mij.
Hoop snel dit bericht te krijgen maar nog steeds geen VIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Ook maar even aanhaken.
Zojuist bij de werkgever de EV Light Edition besteld in Snow White Pearl Metallic.
Zal deze week nog naar de LM gaan, ben benieuwd...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zackito schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Eerste hit op google:

Zelfde met Kia dealer Fase. Lokt met: op voorraad / onderweg maar als je doorvraagt is het toch echt "occasion of voor u te bestellen".
Dan heb je bij mij meteen afgedaan.

Levertijd voor nu bestellen is op de website van Kia 'eind oktober 2024' dus een maandje of 9.

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 29-01-2024 21:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Er zijn hier en daar occasions met minder dan 1000km op de teller. Zijn waarschijnlijk demo pool auto's. Ik had er op dit moment totaal geen probleem mee gehad.

Voor de mensen die in december een VIN hebben gekregen. Grote kans dat je auto op dit schip staat.
https://www.marinetraffic...ome/shipid:714513/zoom:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savej00
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-03 20:34
Hier is iets fout gegaan.

[ Voor 165% gewijzigd door savej00 op 01-02-2024 00:04 . Reden: Foute tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savej00
Hier is iets fout gegaan.

[ Voor 166% gewijzigd door savej00 op 01-02-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savej00
Ik heb op 25-10-23 de Niro HEV DPL steel gray besteld. Gisteren contact gehad met de dealer, chassisnummer is bekend. Aflevering over ongeveer 5 weken, ergens in Maart dus. De levertijd is dus minder dan 5 maanden. Eigenlijk ben ik verrast, ik had een hele lange levertijd (ongeveer 1 jaar) verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
bombadil schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Zelfde met Kia dealer Fase. Lokt met: op voorraad / onderweg maar als je doorvraagt is het toch echt "occasion of voor u te bestellen".
Dan heb je bij mij meteen afgedaan.

Levertijd voor nu bestellen is op de website van Kia 'eind oktober 2024' dus een maandje of 9.
Ik herken het signaal over Fase echt niet.
Ik heb juist de tegenovergestelde ervaring.

Bestelling geplaatst op 6/3/2023 en meteen keurig te horen gekregen dat ik rekening moest houden met 12 maanden levertijd.
Nu heb ik nog steeds geen VIN, dus op 6/3/2024 is mijn nieuwe NIRO er nu vast en zeker niet.

Dealer geeft aan hier ook van te balen en stelt, geheel zonder kosten, (uiteraard moet ik wel zelf brandstof kosten betalen), een 1 jaar oude XCeed PHEV voor mij ter beschikking totdat de NIRO komt.
Ook de afspraak dat de inruilprijs gelijk blijft aan een jaar geleden houdt dealer in stand.
Tevens heeft hij als compensatie nog een deel van de verhoging BPM voor zijn rekening genomen. (We hadden duidelijk afgesproken dat BPM verhogingen voor mijn rekening waren).
En als ik dat wil kan ik uiteraard kosteloos annuleren maar tot nu toe nog steeds geen betere deal kunnen vinden met snelle levertijd dus ik ga de voorloopauto accepteren en het nog maar even uitzitten

Dealer blijft eerlijk en correct communiceren. Geeft eerlijk aan dat voor mijn auto er nog geen VIN is terwijl er anderen, ook bij hem besteld, zijn waarvoor hij inmiddels wel een VIN heeft.

En ja, ik weet, N=1, maar ik wou dit signaal toch ook even hier plaatsen om anderen de gelegenheid te geven een eigen mening te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
De Morning Post ligt alweer een aantal uren in de haven van Rotterdam met hopelijk een hele zooi Kia Niro EV's aan boord.
Nu is het wachten op transport naar de dealer, vervolgens rijklaar maken en dan uitleveren.
Ik denk dat in mijn geval de 14maanden levertijd heel erg gaan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvrtw
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-03-2024
De Morning Post gaat alweer bijna vertrekken naar Antwerpen, om onze zuiderburen ook van Kia's te voorzien.
Nu maar wachten op het transport naar de dealer. Nog een paar weken geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Laatst online: 07-05 16:05
In maart wordt mijn Kia Niro EV Edition Advanced (MY24) geleverd. Weet iemand of deze ook de optie Digital Key heeft?
(Met Kia Digital Key heb je geen fysieke sleutel meer nodig om je Kia te openen en te starten. Je smartphone is genoeg. Je kunt je Kia Digital Key delen met wie je maar wilt.)

[ Voor 43% gewijzigd door Jakob1969 op 07-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Jakob1969 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:36:
In maart wordt mijn Kia Niro EV Edition Advanced (MY24) geleverd. Weet iemand of deze ook de optie Digital Key heeft?
(Met Kia Digital Key heb je geen fysieke sleutel meer nodig om je Kia te openen en te starten. Je smartphone is genoeg. Je kunt je Kia Digital Key delen met wie je maar wilt.)
Openen etc wel maar starten niet, fysieke sleutel moet je bij je hebben voor het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie66
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Deze week te horen gekregen dat mijn in November bestelde Kia Niro ev light edition op de boot staat, ook al een Vin nummer gekregen dus ben nu wel benieuwd welke boot dat zal zijn. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Hansie66 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:37:
Deze week te horen gekregen dat mijn in November bestelde Kia Niro ev light edition op de boot staat, ook al een Vin nummer gekregen dus ben nu wel benieuwd welke boot dat zal zijn. _/-\o_
waarschijnlijk of op de Morning Lena (die vertrok 6/2 vanuit Korea) of de Morning Lynn (die vertrok 7/2 vanuit Korea)

Dat is trouwens lekker snel zeg.
(EV's lijken sneller geleverd te kunnen worden dan HEV's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-05 16:43
killerbee1958 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:13:
[...]

waarschijnlijk of op de Morning Lena (die vertrok 6/2 vanuit Korea) of de Morning Lynn (die vertrok 7/2 vanuit Korea)

Dat is trouwens lekker snel zeg.
Dat is zelfs ultrasnel. Bij samenstellen op kia.nl afgelopen week was de levertijd van een HEV ongeveer een jaar en een EV ongeveer 9 maanden. Ik heb in oktober een EV Edition Advanced besteld en toen gaf kia.nl juli aan maar de dealer zei te rekenen op een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin73
Wij hebben ook in oktober een EV Edition Advanced besteld en toen zei de dealer dat het 6 maanden levertijd was. Het lease bedrijf gaf in eerste instantie week 4 aan en een week later week 7.
Heb de dealer nog wel een keer tussen door gemailt maar er was nog geen vin bekend. Dit was begin januari en heb er nadien nog niet weer nagevraagd. Ik zag dat er 12,18 en 21 maart een autoboot aankomt in Rotterdam.
Dit is al wel de nieuwe aankomst want ze zouden eerst eerder aankomen maar door dat gezeik in de rode zee moeten ze omvaren. Zal deze week eens de dealer contacteren of hij al meer weet. Heb inmiddels al wel onze laadpunt bij huis geïnstalleerd.

Kreeg nu net een mail van de lease maatschappij dat de verwachte leverdatum van de auto van de originele leverweek 4 naar de nieuwe leverweek week 18 gegaan is.

[ Voor 11% gewijzigd door Edwin73 op 12-02-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
Ik heb op 3 november via Kia Lease een Niro EV edition advanced (interstellar Grey) besteld. Toen was de verwachte leverdatum 22 februari.
Afgelopen week contact gehad met de dealer. Auto staat inmiddels op de boot met een verwachte losdatum in Rotterdam op 19 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:16
killerbee1958 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:13:
[...]

Dan heeft ondergetekende denk pech, Januarie 2023 besteld, wordt nu eind Maart gezegd maar geen VIN nummer bekend, Dealer zegt het niet te weten.

Ik lees ook wel eens het verhaal dat zakelijke lease rijders "voorrang" krijgen, ik merk daar ook weinig van ;(

De sjeu gaat er zo wel een beetje van af moet ik zeggen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Arebij schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Dan heeft ondergetekende denk pech, Januarie 2023 besteld, wordt nu eind Maart gezegd maar geen VIN nummer bekend, Dealer zegt het niet te weten.

Ik lees ook wel eens het verhaal dat zakelijke lease rijders "voorrang" krijgen, ik merk daar ook weinig van ;(

De sjeu gaat er zo wel een beetje van af moet ik zeggen,
Hier maar 3 maanden gewacht op een EV DLP 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Jay47 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Hier maar 3 maanden gewacht op een EV DLP 🙂
Ik wacht nu al 13 maanden op een EV DLP. :(

Het lijkt soms totale willekeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
smartsys schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Damn, das lang. Denk idd willekeur 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvandenbu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:23
Via de dealer heb ik vernomen dat mijn bestelde auto via Antwerpen komt ipv Rotterdam. Hij zou nu 'on sea' zijn.

Patrick74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
patrickvandenbu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:44:
Via de dealer heb ik vernomen dat mijn bestelde auto via Antwerpen komt ipv Rotterdam. Hij zou nu 'on sea' zijn.
18 maart komt het volgende schip aan in Antwerpen. Daarna wordt het pas Maart, plus een paar weken om bij de dealer af te leveren en afleverbeurt door de dealer. Zit je al snel in april dus.

Zelf zit ik op de Kona te wachten en houd ik dus ook de Niro in de gaten. Wat me opvalt is dat Kia dealers doorgaans weten of je auto al op de boot staat of niet. Bij Hyundai wordt het VIN nummer pas gekoppeld bij aankomst in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
smartsys schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Hoezo soms?

het IS willekeur, gegeven de diverse verschillende leveringsdata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin73
Kreeg vanmorgen een update van de dealer:
Er is een VIN nummer bekend.
Dus met andere woorden de auto is geproduceerd.
Weet niet of ik via het VIN nummer kan achterhalen waar de auto is. (Misschien iemand hier een tip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Edwin73 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:06:
Kreeg vanmorgen een update van de dealer:
Er is een VIN nummer bekend.
Dus met andere woorden de auto is geproduceerd.
Weet niet of ik via het VIN nummer kan achterhalen waar de auto is. (Misschien iemand hier een tip)
Dealer kan je vertellen of de auto al onderweg is (status at sea).
Als de status at sea is dan zit hij waarschijnlijk of op de Morning Lena (die vertrok 6/2 vanuit Korea) of de Morning Lynn (die vertrok 7/2 vanuit Korea)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
killerbee1958 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Hoezo soms?

het IS willekeur, gegeven de diverse verschillende leveringsdata
Ja, je hebt gelijk. Ik vind dat dit het "goede" gevoel van een nieuwe auto niet erg ten goede komt.
Vooral dat je gewoon helemaal NIETS hoort van de leasemaatschappij en dealer als je er zelf niet om vraagt vind ik best irritant. Al is het maar 1x per 2 maanden een email waarin staat dat de status nog ongewijzigd is. Dan weet je in ieder geval dat iemand even naar jouw bestelling heeft gekeken en helaas nog geen beter nieuws heeft. Als je dan op een zeker moment ziet dat ie "in production" is of "ready for transport" of "at sea", dan weet je in ieder geval iets. Nu weet je niets en niets is wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
killerbee1958 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Dealer kan je vertellen of de auto al onderweg is (status at sea).
Als de status at sea is dan zit hij waarschijnlijk of op de Morning Lena (die vertrok 6/2 vanuit Korea) of de Morning Lynn (die vertrok 7/2 vanuit Korea)
Of de Morning Carina (vertrokken 2/2 met een aankomst in Rotterdam op 9/3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
smartsys schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Ik vind dat dit het "goede" gevoel van een nieuwe auto niet erg ten goede komt.
Vooral dat je gewoon helemaal NIETS hoort van de leasemaatschappij en dealer als je er zelf niet om vraagt vind ik best irritant. Al is het maar 1x per 2 maanden een email waarin staat dat de status nog ongewijzigd is. Dan weet je in ieder geval dat iemand even naar jouw bestelling heeft gekeken en helaas nog geen beter nieuws heeft. Als je dan op een zeker moment ziet dat ie "in production" is of "ready for transport" of "at sea", dan weet je in ieder geval iets. Nu weet je niets en niets is wel erg weinig.
Besef dat je dealer in hetzelfde schuitje als jij zit. Ook hij weet niets te melden totdat er een VIN is.
Zelf fiets ik, als ik toch in de buurt ben, even langs een keer per maand bij de dealer.
Krijg ik meteen een lekker bakkie koffie en krijg ik de laatste status te horen.

Het is uitsluitend aan de dealer, in mijn geval, te danken dat ik de order niet cancel.
Ze denken goed mee en hebben ook een gratis, zeer accceptabele, voorloopauto in het vooruitzicht gesteld als de auto er op 6/3 nog steeds niet is. Hetgeen een feit gaat worden, immers ik heb nog steeds geen VIN.

Zonder al deze aandacht en service had ik de order wel geannuleerd. Maar nu wacht ik het toch maar even rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Jakob1969 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Of de Morning Carina (vertrokken 2/2 met een aankomst in Rotterdam op 9/3)
Inderdaad dat kan ook nog. Zou wel snel zijn maar ik zie dat ze 20.4 knopen loopt dus inderdaad proberen ze het omvaren te compenseren door sneller te varen.
(stond laatst ook een artikel over op NU.nl. Geeft een hoop meer CO2 vervuiling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiemanh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-02-2024
Beste mensen,
Vandaag bericht van Kia dealer ede dat Kia Niro ev advanced edition, 10 oktober 2023 besteld, 7 maart kan worden opgehaald.
Iets meer dan 4 maanden wachten valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
tiemanh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:13:
Beste mensen,
Vandaag bericht van Kia dealer ede dat Kia Niro ev advanced edition, 10 oktober 2023 besteld, 7 maart kan worden opgehaald.
Iets meer dan 4 maanden wachten valt wel mee.
Dat is wel heel erg snel. Is dit koop of lease? En welke kleur heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiemanh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-02-2024
Kia lease en de kleur is steal gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
tiemanh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:46:
Kia lease en de kleur is steal gray
Vanwege jouw goede nieuws heb ik mijn dealer maar eens gemaild. Mijn bestelling is een EV Edition Advanced in Cityscape Green, geen lease maar privé-aanschaf en besteld op 5 oktober 2023. Ik kreeg zojuist een antwoord dat twee kleuren waaronder Cityscape Green wat langer duren maar het goede nieuws dat mijn auto onderweg is en ergens eind maart in Nederland wordt verwacht. Er werd geen VIN genoemd dus dat vraag ik nog eens na. Als dit klopt dan zou levering in april moeten kunnen.

Edit: bij navraag heb ik het chassisnummer gekregen. Het wordt echt.

[ Voor 5% gewijzigd door BartjeV op 13-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie66
  • Laatst online: 01-04-2024
Gisteren bericht gehad van de dealer en 15 Maart kan ik mijn Niro EV op komen halen👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
killerbee1958 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Besef dat je dealer in hetzelfde schuitje als jij zit. Ook hij weet niets te melden totdat er een VIN is.
Zelf fiets ik, als ik toch in de buurt ben, even langs een keer per maand bij de dealer.
Krijg ik meteen een lekker bakkie koffie en krijg ik de laatste status te horen.

Het is uitsluitend aan de dealer, in mijn geval, te danken dat ik de order niet cancel.
Ze denken goed mee en hebben ook een gratis, zeer accceptabele, voorloopauto in het vooruitzicht gesteld als de auto er op 6/3 nog steeds niet is. Hetgeen een feit gaat worden, immers ik heb nog steeds geen VIN.

Zonder al deze aandacht en service had ik de order wel geannuleerd. Maar nu wacht ik het toch maar even rustig af.
Ik besef dat de dealer in hetzelfde schuitje zit. Ik vind alleen de communicatie erg eenzijdig. Als je weet dat klanten zolang wachten hou ze dan iets meer op de hoogte. Van de leasemaatschappij uit hoor ik helemaal niets, 0,0. Die zijn uiteindelijk de klant van de dealer en ik als berijder weet momenteel meer.

• Kimvanhuet
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-04 08:41
smartsys schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:29:
[...]

Ik besef dat de dealer in hetzelfde schuitje zit. Ik vind alleen de communicatie erg eenzijdig. Als je weet dat klanten zolang wachten hou ze dan iets meer op de hoogte. Van de leasemaatschappij uit hoor ik helemaal niets, 0,0. Die zijn uiteindelijk de klant van de dealer en ik als berijder weet momenteel meer.
Wij ervaren dit precies zo. Wij moeten ook zelf vragen om updates en krijgen ook dan eigenlijk geen enkele verklaring of iets terug. Onze auto zou met 8 maanden geleverd worden, maar wij wachten nu al 10 maanden en onze dealer kan ons nog steeds geen concreet antwoord geven.

Ondertussen zien wij steeds meer berichten verschijnen van Cityscape Green Niro's die geleverd worden, of het nu EV, PHEV of HEV zijn, maar toevallig zou die van ons nog steeds niet geproduceerd zijn. Wij krijgen daarom steeds meer het vermoeden dat er gesjoemeld/geschoven wordt met orders.

In andere landen krijgen klanten een status tracker waarop te zien is wanneer jouw auto op de planning staat, in productie is, geproduceerd is en verscheept, maar hier in Nederland weet niemand te vertellen wat de status is.. Een nieuwe auto kopen zou een plezier moeten zijn, maar de lol is er nu echt wel vanaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven
  • Laatst online: 18-03-2024
Juni 2023 DPL HEV Steel Gray besteld.
Krijgen netjes iedere eerste van de maand een mail met verwachte levertijd.
Wel een paar keer naar achteren verschoven.
1 februari mail gehad met Chassisnummer! Verwachte aankomst in de haven op 18 maart. Dus ongeveer 9,5 maand levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Kimvanhuet schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:52:
[...]

In andere landen krijgen klanten een status tracker waarop te zien is wanneer jouw auto op de planning staat, in productie is, geproduceerd is en verscheept, maar hier in Nederland weet niemand te vertellen wat de status is.. Een nieuwe auto kopen zou een plezier moeten zijn, maar de lol is er nu echt wel vanaf!
Is dat zo? Heb jij echt bewijs dat dit zo is, want dan wil ik eigenlijk nog wel eens uitzoeken waarom dit in Nederland anders is.

Ik weet dat dit voor andere merken zo is, maar heb geen voorbeeld gevonden waarin dit voor Kia in een ander land het geval is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipjeTiel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-05-2024
Gisteren gebeld door de dealer en kan auto ophalen eind februari ( HEV DPL interstellar grey via JustLease).

Besteld eind maart 2023 dus 11 maanden levertijd.

Blij dat wachten over is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:35:
[...]

Is dat zo? Heb jij echt bewijs dat dit zo is, want dan wil ik eigenlijk nog wel eens uitzoeken waarom dit in Nederland anders is.

Ik weet dat dit voor andere merken zo is, maar heb geen voorbeeld gevonden waarin dit voor Kia in een ander land het geval is
Bij Hyundai precies hetzelfde, dit zie je ook als websites zoals delais.fr.
Mijn dealer kwam ermee dat ze bijvoorbeeld met Hyundai Duitsland wel exact de status van je bestelling weten.

Schijnbaar kiest de importeur ervoor om de informatie niet te delen, of ze hebben hun systemen niet op orde. Bij Toyota bijvoorbeeld kunnen ze wel precies zien wat er wel en niet op voorraad is bij de importeur, en als het er niet is wat dan de levertijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zackito schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:17:
[...]

Bij Hyundai precies hetzelfde, dit zie je ook als websites zoals delais.fr.
Mijn dealer kwam ermee dat ze bijvoorbeeld met Hyundai Duitsland wel exact de status van je bestelling weten.

Schijnbaar kiest de importeur ervoor om de informatie niet te delen, of ze hebben hun systemen niet op orde. Bij Toyota bijvoorbeeld kunnen ze wel precies zien wat er wel en niet op voorraad is bij de importeur, en als het er niet is wat dan de levertijd is.
Ja bij andere merken. Maar waar ik dus naar zoek is voorbeelden dat het voor Kia in andere landen wel mogelijk is om productieslot data te krijgen van je dealer.
Met voorbeelden van andere merken kan ik niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Ja bij andere merken. Maar waar ik dus naar zoek is voorbeelden dat het voor Kia in andere landen wel mogelijk is om productieslot data te krijgen van je dealer.
Met voorbeelden van andere merken kan ik niets
Kia ~ Hyundai, een pot nat toch? De informatie die we bij Hyundai krijgen is net zo slecht als bij Kia. Daarnaast staan ze op dezelfde schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinity1977
  • Laatst online: 15-07-2024
Hallo! Hier een Kia Niro EV in okt 2023 besteld en zaterdag te horen gekregen dat er een chassisnummer is toekend. Eind april zou ie aan moeten komen in de haven van R’dam.

Cityscape green, light version. Heeft iemand enig idee hoe lang het zou moeten duren voor we er dan in kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Hoe lang zit er gemiddeld tussen het (zakelijk) bestellen van de Niro (bij LeasePlan) en het moment dat ie ook echt besteld wordt (bij een dealer/importeur?) ?

Op de site van LeasePlan staat dat de leverdatum nog onbekend is.
Op zich kan ik nog wel even wachten, er moet nog een laadpunt geïnstalleerd worden thuis... 🤪

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuw020
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-05-2024
Met belangstelling de afgelopen tijd topic gevolgd. Ik heb begin februari jl. een niro ev edition advanced gekocht, Kleur mineral blue. Het betreft een auto die reeds in bestelling stond met levering in het 3e kwartaal 2024. Of dat haalbaar is weet ik niet, we gaan het zien.
Inmiddels van dealer begrepen dat auto eind mei 24 binnenkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door nieuw020 op 30-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
hansie_k schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:57:
Hoe lang zit er gemiddeld tussen het (zakelijk) bestellen van de Niro (bij LeasePlan) en het moment dat ie ook echt besteld wordt (bij een dealer/importeur?) ?

Op zich kan ik nog wel even wachten, er moet nog een laadpunt geïnstalleerd worden thuis... 🤪
In mijn ervaring met verschillende werkgevers en leasemaatschappijen is dit meestal ongeveer 2 a 3 weken.

Mijn auto is half januari 2023 besteld door mij. Ik kreeg ergens begin februari bevestiging van de bestelling. Op dat moment kreeg ik ook pas de verwachte leverdatum van 13-03-2024 te horen.
Mijn laadpaal hangt al 6 maanden doelloos aan de gevel. :-)
Auto staat inmiddels in NL. Deze moest volgens de laatste informatie van de dealer alleen nog ingeklaard worden, naar de dealer vervoerd, rijklaar gemaakt worden en daarna naar mij uitgeleverd worden. Dit zou nog een weekje of 6 kunnen duren. Dus ik denk dat de 13 maart 2024 een hele realistische schatting is geweest.

Er is alleen geen touw aan vast te knopen. Er zijn ook mensen die de auto in dezelfde uitvoering en kleur maanden later besteld hebben en al lang rond rijden. Andersom zijn ook berichten van mensen die al in 2022 besteld hebben en nog steeds geen VIN nummer hebben.
Het is in ieder geval zeker dat er geen FIFO in de order afhandeling wordt toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zackito
hansie_k schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:57:

Bij mij duurde het een dag, de tijd tussen dat de bestelling akkoord gegaan is richting leaseplan en dat ik een leverdatum kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvrtw
Half juni 2023 een Runway Red Kia Niro EV Edition uitvoering besteld. Prognose was 9 maanden. Geen LM, gewoon voor ons zelf. Op 22 december 2023 door de dealer gebeld dat de levering gepland staat voor begin maart 2024.
Op 5 februari 2024 is de Morning Post aangekomen in Rotterdam.
Op 29 februari 2024 mag ik hem komen ophalen.
Al met al 8,5 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door hvrtw op 21-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakob1969
Eind oktober heb ik een Edition Avanced (interstallar Grey) besteld via Kia Private Lease. Op 3 november een bestelbevestiging ontvangen.
Op 5 december bericht ontvangen van de dealer dat de auto op de boot staat richting Rotterdam, verwachte levertijd 22 februari 2024.
Eind december bij de dealer langs geweest en volgende de computer staat de levering nog steeds op 22 februari en staat de auto op de boot.
Auto zou dus op de Morning Post moeten staat (aankomst Rotterdam 5 februari).

Op 7 februari contact gehad met de dealer en wat blijkt, auto komt pas aan in Rotterdam op 19 maart. Als excuus wordt opgegeven dat de boot moet omvaren. Het omvaren duurt 'maar' 8 dagen langer.
Auto stond dus NIET op de boot in december maar is pas verscheept begin februari.

Blijkt dus dat er wordt geschoven in de toewijzing van auto's.

Dealer reageert niet en zegt er niets aan te (kunnen of willen) doen.

• basvijn
  • Laatst online: 21-03 15:03
@Hvrtw: wij hebben ook een Edition uitvoering in bestelling staan. Deze komt als het goed is eind maart/begin april. Waar ik wel benieuwd naar ben: is uw Edition uitvoering omgezet naar een Edition Advanced?

• Jp doedel
  • Laatst online: 07-05-2024
Vorig jaar maart niro hybrid prive gekocht. Tot opheden geen vin nummer, je wordt niet op de hoogte gehouden van de status. Helemaal niets, belt een medewerker/verkoper 6 weken geleden op dat mijn verkoper is vertrokken en dat hij de nieuwe verkoper is. Hij zegt ik bel u zo terug en wat denk je moet nog steeds terug gebeld worden. Vin nummer status is onbekend. Het plezier is wel weg. Ik heb het sterke vermoeden waar kan ik niet maken is dat leasemaatschappijen voor gaan op particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvrtw
basvijn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:58:
@Hvrtw: wij hebben ook een Edition uitvoering in bestelling staan. Deze komt als het goed is eind maart/begin april. Waar ik wel benieuwd naar ben: is uw Edition uitvoering omgezet naar een Edition Advanced?
Beste @basvijn, Ik ben zelf ook benieuwd welke van de twee het gaat worden. Volgende week weet ik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carola65
  • Laatst online: 14-09-2024
Wij hebben april 23 een kia niro edition besteld, inmiddels weten we dat we hem 7 maart kunnen ophalen en hij is omgezet naar een edition advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvrtw
Carola65 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:21:
Wij hebben april 23 een kia niro edition besteld, inmiddels weten we dat we hem 7 maart kunnen ophalen en hij is omgezet naar een edition advanced
Beste @Carola65 Is de Metallic lak (wel in Edition, niet in Edition Advanced) dan zonder meerkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carola65
  • Laatst online: 14-09-2024
hvrtw schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Beste @Carola65 Is de Metallic lak (wel in Edition, niet in Edition Advanced) dan zonder meerkosten?
Hallo

Er worden bij ons geen extra kosten in rekening gebracht, prijs blijft zoals afgesproken bij bestelling in april 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Hallo mede tweakers die in afwachting zijn van de levering van een NIRO HEV.

Ik zou het erg op prijs stellen als degenen, die de komende maanden een NIRO HEV (uitvoering en kleur maken niet uit), geleverd krijgen hier de specs van hun geleverde voertuig willen plaatsen.

Zoals eerder hier gemeld heb ik in maart 2023 een niro HEV besteld met toen 141Pk en 1300 kg trekgewicht.
De nieuwe 2024 folder van KIA NIRO meldt echter dat de auto nu 129PK heeft en 1000 kg trekgewicht.

Mijn dealer zegt dat ik de beloofde versie krijg maar die van mij moet nog gebouwd worden en ik stel mij zo ver dat ze nu in Korea alleen nog maar de 129PK/1000kg) versie bouwen.

Ben dus heel benieuwd naar de specs van, vanaf heden geleverde HEV's

Bedankt alvast voor het plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:55:
Hallo mede tweakers die in afwachting zijn van de levering van een NIRO HEV.

Ik zou het erg op prijs stellen als degenen, die de komende maanden een NIRO HEV (uitvoering en kleur maken niet uit), geleverd krijgen hier de specs van hun geleverde voertuig willen plaatsen.

Zoals eerder hier gemeld heb ik in maart 2023 een niro HEV besteld met toen 141Pk en 1300 kg trekgewicht.
De nieuwe 2024 folder van KIA NIRO meldt echter dat de auto nu 129PK heeft en 1000 kg trekgewicht.

Mijn dealer zegt dat ik de beloofde versie krijg maar die van mij moet nog gebouwd worden en ik stel mij zo ver dat ze nu in Korea alleen nog maar de 129PK/1000kg) versie bouwen.

Ben dus heel benieuwd naar de specs van, vanaf heden geleverde HEV's

Bedankt alvast voor het plaatsen
Lijkt me onmogelijk voor Kia om opeens een auto met minder PKs te leveren. Jij hebt een auto met 141PK besteld, dat zijn de specs. Als ze dat niet meer kunnen leveren door wat voor reden dan ook dan is dat contractbreuk.

In de spec lijst zie ik inderdaad de nieuwe specs staan, echter op de website nog steeds de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zackito schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Lijkt me onmogelijk voor Kia om opeens een auto met minder PKs te leveren. Jij hebt een auto met 141PK besteld, dat zijn de specs. Als ze dat niet meer kunnen leveren door wat voor reden dan ook dan is dat contractbreuk.

In de spec lijst zie ik inderdaad de nieuwe specs staan, echter op de website nog steeds de oude.
Inderdaad is dat contractbreuk en mogelijkheid tot contract ontbinden.
Maar dat mag ik sowieso al dus dat is geen winst. :(

Ik zie niet in hoe ze in Korea nu nog de 141PK versie gaan maken, maar ik ben niet thuis in deze wereld dus vandaar deze poll. Dan krijg ik de feiten hopelijk boven tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zackito
killerbee1958 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Inderdaad is dat contractbreuk en mogelijkheid tot contract ontbinden.
Maar dat mag ik sowieso al dus dat is geen winst. :(

Ik zie niet in hoe ze in Korea nu nog de 141PK versie gaan maken, maar ik ben niet thuis in deze wereld dus vandaar deze poll. Dan krijg ik de feiten hopelijk boven tafel.
Bij de Kona is er nog geen verandering van PKs zichtbaar, dus daar gebruiken ze sowieos de 141 PK variant nog.

Ik vermoed dat de aanpassing software matig is d.m.v. een andere afstelling. Ik ben wel benieuwd waarom deze aanpassing doorgevoerd is. Uitstoot?

Wel op facebook een medewerker van Hyundai in een groep gevonden die claimed dat er momenteel geen benzine Kona's besteld kunnen worden omdat er een verandering in motorisering plaats gaat vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Zackito op 28-02-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin73
Vanmorgen het bericht ontvangen van de Kia Dealer dat onze bestelde Kia Niro EV Edition Advanced on sea is en onderweg naar Nederland.
Leverdatum staat nog steeds voor week 18 en die is al een tijd stabiel. Nu eens kijken op welke boot hij kan staan wie onderweg zijn.🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvrtw
hvrtw schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:42:
Half juni 2023 een Runway Red Kia Niro EV Edition uitvoering besteld. Prognose was 9 maanden. Geen LM, gewoon voor ons zelf. Op 22 december 2023 door de dealer gebeld dat de levering gepland staat voor begin maart 2024.
Op 5 februari 2024 is de Morning Post aangekomen in Rotterdam.
Op 29 februari 2024 mag ik hem komen ophalen.
Al met al 8,5 maanden.
Vandaag de auto opgehaald. Deze is een Edition uitvoering gebleven. Ik heb dus geen upgrade naar Advanced Edition gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvijn
@hvrtw: bedankt voor je terugkoppeling. Goed om te weten. Veel plezier gewenst met de auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay47
Krijg net een mail van KIA, OTA updates niet meer gratis.....mogen een abbo gaan afsluiten voor €89 per jaar. Wat voor naaistreek is dit 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SplaXe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Had nog geen account op tweakers maar de afgelopen maanden wel meegelezen in dit topic, daarom leek het mij wel netjes om ook mijn terugkoppeling te geven.

Eind maart 2023 heb ik een Kia Niro EV Edition Miniral Blue besteld, vandaag 1 maart 2024 mocht ik de auto ophalen, net geen jaar dus. Het is een Edition Advanced geworden met Metallic lak plus wat extra opties die de Edition niet had en de Advanced Edition wel (zoals HDA snelweg assistentie een draadloos oplaadstation voor de smartphone). Helaas (persoonlijk) ook de bekleding in lederlook. Ziet er erg mooi uit maar dat was juist een reden voor mij om vorig jaar de Edition te bestellen tov de DynamicPlusLine omdat ik geen lederen bekleding wilde. Ik ga zien hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
SplaXe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:26:
Had nog geen account op tweakers maar de afgelopen maanden wel meegelezen in dit topic, daarom leek het mij wel netjes om ook mijn terugkoppeling te geven.

Eind maart 2023 heb ik een Kia Niro EV Edition Miniral Blue besteld, vandaag 1 maart 2024 mocht ik de auto ophalen, net geen jaar dus. Het is een Edition Advanced geworden met Metallic lak plus wat extra opties die de Edition niet had en de Advanced Edition wel (zoals HDA snelweg assistentie een draadloos oplaadstation voor de smartphone). Helaas (persoonlijk) ook de bekleding in lederlook. Ziet er erg mooi uit maar dat was juist een reden voor mij om vorig jaar de Edition te bestellen tov de DynamicPlusLine omdat ik geen lederen bekleding wilde. Ik ga zien hoe dat gaat bevallen.
Alle verlichting Led? Of combi Led en Halogeen.....die is wel lelijk man. Past niet bij de auto vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvrtw
Op mijn Niro EV Edition heb ik type A koplampen met HB3 lampen. Dat zijn halogeen lampen.
Ach, als je erin zit, zie je het niet, en als je buiten staat, zijn de koplampen meestal uit.
Toch wel jammer dat ze anno 2024 nog steeds auto's met halogeen lampen maken. Gezien de energietransitie zouden ze veel vaker LED lampen mogen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
hvrtw schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:56:
Op mijn Niro EV Edition heb ik type A koplampen met HB3 lampen. Dat zijn halogeen lampen.
Ach, als je erin zit, zie je het niet, en als je buiten staat, zijn de koplampen meestal uit.
Toch wel jammer dat ze anno 2024 nog steeds auto's met halogeen lampen maken. Gezien de energietransitie zouden ze veel vaker LED lampen mogen toepassen.
Klopt idd, zouden nu eigenlijk Led moeten zijn.
Vanaf DynamicPlusLine is alles Led, alles daaronder is Halogeen+Led, vind het eerlijk gezegd niet uit zien.
Was voor mij ook een reden om voor een DynamicPlusLine te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens043
  • Laatst online: 10-04 11:10
De advanced heeft led projectie koplampen.vorige maand die uitvoering besteld aflevering eind oktober volgens dealerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppo5aUaql1GvxUJLMF9W5Qwyl_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwkH2xAKF0KiQjJM8KPwzOqe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Laurens043 op 03-03-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SplaXe
  • Laatst online: 06-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrraPO09BC-mxGOsD5qU-Q24dCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/astDlUWI6kOkDhHq5hikxbRM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie twee rechthoekige lenzen, maar kan niet zien of erachter een LED of halogeen lamp zit. Volgens de optie lijst is het inderdaad LED verlichting zoals @Laurens043 ook al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvijn
Wel bijzonder dat de ene Edition bestelling wordt omgezet naar een Edition Advanced en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
SplaXe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

Ik zie twee rechthoekige lenzen, maar kan niet zien of erachter een LED of halogeen lamp zit. Volgens de optie lijst is het inderdaad LED verlichting zoals @Laurens043 ook al aangaf.
Een kennis heeft een DynamicLine met halogeen en die lamp is rond.
Dit is dus LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens043
  • Laatst online: 10-04 11:10
Die blokjes is dual led ,rond is halogeen idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zackito
Jay47 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:25:
Krijg net een mail van KIA, OTA updates niet meer gratis.....mogen een abbo gaan afsluiten voor €89 per jaar. Wat voor naaistreek is dit 😡
Ik snap het wel, maar ik vindt het geen 89 euro per jaar waard. Dan maar een USB stick gebruiken toch, zeker als tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Zackito schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Ik snap het wel, maar ik vindt het geen 89 euro per jaar waard. Dan maar een USB stick gebruiken toch, zeker als tweaker.
Ik ben het hier ook mee eens. Hier worden de spelregels verandert nadat het spel reeds is gestart.
Ik heb mijn auto nog niet eens en krijg nu hetzelfde gezeik als met mijn Skoda.

Daar werden ook OTA updates aangeboden en achteraf alleen het eerste jaar. Stond niets in de kleine lettertjes, die waren het nog niet eens toen ik die auto bestelde.
Achteraf moest ik dus eerst gaan betalen voor online diensten, daarna werd door Volkswagen Group de overeenkomst met Google opgezegd en gingen in alle auto's de ingebouwde Google Earth navigatie uit. Daar betaalde ik dus ook voor. Daarna trok Pon de stekker uit hun versie van Skoda Connect en ging de altijd aan LTE verbinding uit en kwam er een bluetooth verbinding voor terug. Ondertussen bleef het maandelijks te betalen bedrag gelijk. Daar ben ik dus na 4 jaar helemaal mee gestopt en ben ik uitsluitend nog Android Auto gaan gebruiken.

Kia verstopt het nu nog mooi met dat je gedurende 7 jaar minimaal 2 updates per jaar gratis krijgt.
Daarnaast komt er een Kia Connect Store waar je diensten kunt laten activeren en deactiveren, uiteraard tegen maandelijkse abonnementskosten.
Deze diensten zijn nog niet uitgewerkt, maar het zo zomaar kunnen dat zaken die vandaag gewoon AAN staan, morgen UIT staan en alleen tegen betaling weer geactiveerd kunnen worden.
Ik heb geen zin om de 20 pagina's in fontsize 4 te gaan doorspitten waar je dus blijkbaar bij aanschaf van de auto al mee hebt ingestemd en die eenzijdig zomaar aangepast kunnen worden, want daar heb je ook mee ingestemd. Dit hele abonnementen virus wat de wereld overgaat gaat mij in ieder geval flink de strot uithangen.

Ik snap dat bedrijven geld willen verdienen, maar geef dit dan duidelijk aan bij AANSCHAF van de auto. Dan weet je waar je aan toe bent en wordt je niet achteraf met extra kosten opgezadeld. In mijn geval is het een leaseauto en de leasemaatschappijen verstoppen zich ook direct achter een muur van kleine lettertjes. Het komt er toch wéér op neer dat je als bereider de sjaak bent en voor dit soort zaken extra mag betalen.

Ik voel het een beetje als een vorm van gijzeling. Je koopt een tv en die heeft eerst 50 zenders en 20 apps. Dan wordt plotseling vanuit de fabrikant bedacht dat ze nog maar 25 zenders en 10 apps "gratis" beschikbaar stellen en als je de rest wilt moet je voor iedere 5 zenders x euro per maand betalen en voor iedere extra app moet je ook y euro per maand betalen. Je wilt natuurlijk gewoon weer maximaal profijt van je tv maken en dus wordt je gedwongen om te betalen wat je al had. Ik vind het schandalig dat zoiets zomaar mag.

[ Voor 20% gewijzigd door smartsys op 04-03-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
smartsys schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Ik ben het hier ook mee eens. Hier worden de spelregels verandert nadat het spel reeds is gestart.
Ik heb mijn auto nog niet eens en krijg nu hetzelfde gezeik als met mijn Skoda.

Daar werden ook OTA updates aangeboden en achteraf alleen het eerste jaar. Stond niets in de kleine lettertjes, die waren het nog niet eens toen ik die auto bestelde.
Achteraf moest ik dus eerst gaan betalen voor online diensten, daarna werd door Volkswagen Group de overeenkomst met Google opgezegd en gingen in alle auto's de ingebouwde Google Earth navigatie uit. Daar betaalde ik dus ook voor. Daarna trok Pon de stekker uit hun versie van Skoda Connect en ging de altijd aan LTE verbinding uit en kwam er een bluetooth verbinding voor terug. Ondertussen bleef het maandelijks te betalen bedrag gelijk. Daar ben ik dus na 4 jaar helemaal mee gestopt en ben ik uitsluitend nog Android Auto gaan gebruiken.

Kia verstopt het nu nog mooi met dat je gedurende 7 jaar minimaal 2 updates per jaar gratis krijgt.
Daarnaast komt er een Kia Connect Store waar je diensten kunt laten activeren en deactiveren, uiteraard tegen maandelijkse abonnementskosten.
Deze diensten zijn nog niet uitgewerkt, maar het zo zomaar kunnen dat zaken die vandaag gewoon AAN staan, morgen UIT staan en alleen tegen betaling weer geactiveerd kunnen worden.
Ik heb geen zin om de 20 pagina's in fontsize 4 te gaan doorspitten waar je dus blijkbaar bij aanschaf van de auto al mee hebt ingestemd en die eenzijdig zomaar aangepast kunnen worden, want daar heb je ook mee ingestemd. Dit hele abonnementen virus wat de wereld overgaat gaat mij in ieder geval flink de strot uithangen.

Ik snap dat bedrijven geld willen verdienen, maar geef dit dan duidelijk aan bij AANSCHAF van de auto. Dan weet je waar je aan toe bent en wordt je niet achteraf met extra kosten opgezadeld. In mijn geval is het een leaseauto en de leasemaatschappijen verstoppen zich ook direct achter een muur van kleine lettertjes. Het komt er toch wéér op neer dat je als bereider de sjaak bent en voor dit soort zaken extra mag betalen.

Ik voel het een beetje als een vorm van gijzeling. Je koopt een tv en die heeft eerst 50 zenders en 20 apps. Dan wordt plotseling vanuit de fabrikant bedacht dat ze nog maar 25 zenders en 10 apps "gratis" beschikbaar stellen en als je de rest wilt moet je voor iedere 5 zenders x euro per maand betalen en voor iedere extra app moet je ook y euro per maand betalen. Je wilt natuurlijk gewoon weer maximaal profijt van je tv maken en dus wordt je gedwongen om te betalen wat je al had. Ik vind het schandalig dat zoiets zomaar mag.
Je krijgt de eerste 2 updates gratis, dus niet 2x per jaar gedurende 7 jaar.
Kia Connect Store is er al een tijdje hoor, diensten kun je al afnemen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Voor diegene wiens auto op de morning carina staat is er weer wat vertraging zo te zien.
De morning carina is nu al een dag met lage snelheid (2 knopen) een soort wachtpatroon onder Faro (west van Gibraltar) aan het maken.

https://www.marinetraffic...-7.7/centery:36.8/zoom:11

Geen idee wat het betekent maar de geplande aankomstdatum van 9/3 in Rotterdam heeft ze alvast niet gehaald.
(gokje van mij is dat ze motorproblemen heeft gezien het patroon maar dat is puur een aanname. Ik ben geen scheeps WTK dus kan niet beoordelen of dat inderdaad een juiste conclusie is)

[ Voor 18% gewijzigd door killerbee1958 op 10-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin73
Op de site van eukor staat nu dat de Morning Carina op 13 maart verwacht wordt in Rotterdam.
Was eerst 9 maart idd
Op 18 maart wordt de Morning Lena verwacht in Rotterdam.
Volgens mijn dealer staat de levering van onze auto nog vast op week 18....op welke boot de auto dan staat geen idee. Misschien iemand van hier een idee?

[ Voor 30% gewijzigd door Edwin73 op 10-03-2024 10:46 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste