Opgenomen vermogen dynamisch begrenzen van stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 21:00
Is het mogelijk om het maximale opgenomen vermogen van een stopcontact dynamisch af te toppen?

Ik zou een elektrische boiler voor onze glasboiler willen zetten en de eerstgenoemde enkel op PV power willen laten werken.

De boiler op zich is een Van Marcke go 200l. Thermostaat vast op 65graden, geen temperatuurregeling en voor zover ik weet geen weinig of geen elektronica erin buiten dan misschien de thermostaat.

Het "probleem" is dat die 2400W trekt, alles of niets. In de zomer niet zo'n probleem (we hebben 10,7kWp) maar in de winter kom je niet altijd aan 2400W injecteren. Het zou mooi zijn als ik met een tussenblokje tussen stopcontact en stekker het opgenomen vermogen zou kunnen sturen (met Home Assistant). Al is het in stappen van 500Watt, zou het nog mooi zijn.

Wat ik voorlopig dus zou doen is Home Assistant een Shelly plu aan zetten als er meer dan 2400W injectie is en af als er meer dan 200W verbruik is van het lichtnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:57
Zitten er niet toevallig meerdere warmte elementen in die parallel aan elkaar geschakeld staan?

Als jouw boiler geen regel elektronica heeft en de temperatuur sensor in de boiler binair werkt als een aan-uit sensor, zou je er een voldoende zware dimmer voor kunnen zetten(het is immers een eenvoudige weerstand die heater). Maar ja, vind maar eens zo'n dimmer.

Hier mensen met hetzelfde idee en oplossing:
https://community.home-as...r-energy-storage/451166/3

[ Voor 75% gewijzigd door LED-Maniak op 11-11-2022 17:17 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je niet zelf wil gaan knutselen: een Camparo Watt controller. Alleen is die niet variabel, maar alleen instelbaar op een vast vermogen.

P.S.:
Die dimmer in de post van HA forum is overigens eenvoudig verkrijgbaar. Volg de link in de eerste posting maar eens. Alleen is die max. 10 A, kom je net iets te kort voor 2400 Watt. Maar ze hebben er meer.

[ Voor 45% gewijzigd door JukeboxBill op 11-11-2022 17:42 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:51
Als je het met een dimmer of iets soortgelijks oplost ben je feitelijk aan het terugleveren aan het net om de teruggeleverde stroom een paar milliseconden later weer af te nemen. Die zonnenpanelen leveren namelijk het grootste deel van de energie terug op het moment dat de spanning van de wisselstroom rond z'n hoogste punt is, maar zo'n dimmer trekt de energie juist uit het net op moment dat de spanning laag is.

De netbeheerders zouden er niet vrolijk van worden als iedereen dit ging doen.

Zo lang je nog mag salderen kan je beter de boiler "dimmen" met een tijdschakelklok, 10 minuten aan en 50 minuten uit ofzo. Dat is een stuk minder belastend voor het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die dimmers zijn dimmers die de fase aansnijden. @Tom-Z snijdt :*) daarom een terecht punt aan. Onder een bepaalde dimstand verbruikt de boiler alleen nog maar energie van het deel van de sinus waar zonnepanelen het minste energie op leveren. Ik weet niet hoe kWh meters van netbeheerders daarmee omgaan, maar ik kan me prima voorstellen dat je plan daarmee totaal niet werkt en zelfs averechts kan werken.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 12-11-2022 01:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toevallig heeft laatst ketel klets daar iets mee gedaan: YouTube: Een boiler dimmer? Zelf een hotfill boiler maken

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Tom-Z schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:53:
Als je het met een dimmer of iets soortgelijks oplost ben je feitelijk aan het terugleveren aan het net om de teruggeleverde stroom een paar milliseconden later weer af te nemen. Die zonnenpanelen leveren namelijk het grootste deel van de energie terug op het moment dat de spanning van de wisselstroom rond z'n hoogste punt is, maar zo'n dimmer trekt de energie juist uit het net op moment dat de spanning laag is.

De netbeheerders zouden er niet vrolijk van worden als iedereen dit ging doen.

Zo lang je nog mag salderen kan je beter de boiler "dimmen" met een tijdschakelklok, 10 minuten aan en 50 minuten uit ofzo. Dat is een stuk minder belastend voor het net.
Ik zit in België met een digitale meter, dus geen saldering. Ik moet het vermogen opnemen op het moment dat ik het heb.

Ik wil natuurlijk geen verrassingen op de afrekening en als ik het mooi voor de netbeheerder kan oplossen, graag dan. Ik ben geen held in die dingen, maar als zonnepanelen het meeste terugleveren aan de top van de fase, stel dat ik enkel toelaat op 50% te dimmen dat de top in 2 wordt gekapt (zoals onderstaande rood) zodat de eerste 90° telkens weg vallen, heb ik dan een oplossing die enigszins nog te verantwoorden valt? Zijn dan terugleveren en van het net vragen dan ongeveer in balans?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9tmXhY55F680hIu0xmiDcTxdUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vF5dfpbkyWmzHPWoYhPoVn9w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
JukeboxBill schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:36:
P.S.:
Die dimmer in de post van HA forum is overigens eenvoudig verkrijgbaar. Volg de link in de eerste posting maar eens. Alleen is die max. 10 A, kom je net iets te kort voor 2400 Watt. Maar ze hebben er meer.
Ik zoek me hier suf, maar meer dan 10A/channel kan ik precies niet vinden. Je vindt wel 16A dimmers, maar dat is dan input met meerdere kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:40

AlphaRomeo

FP PowerMod
Zijn er geen PWM achtige oplossingen te bedenken? Elke tweede sinus overslaan? Je zou denken dat het dan te snel gaat voor de meter om te kunnen registreren. Echt mooi is die oplossing dan nog niet.

Ik ben zelf geen kampeerder, maar ik weet dat er apparaatjes zijn om een Senseo achter een 6A automaat te kunnen gebruiken. Dat is een vergelijkbare toepassing, alleen is zo'n automaat mogelijk trager dan een (digitale) meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Jouw boiler specs zijn geen 2400 maar 2200W? Hier te zien: https://blue.vanmarcke.co...-droge-weerstand/p/291072

Dan redt je het met een 10A dimmer.

Anders is dit een 16A dimmer. Kost wel wat. €537,- :|
https://www.podiumtechnie...ls-met-draadloos-dmx.html

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

bucovaina89 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 05:59:
[...]
heb ik dan een oplossing die enigszins nog te verantwoorden valt? Zijn dan terugleveren en van het net vragen dan ongeveer in balans?
Dat valt of staat dus met hoe je kWh meter met die situatie omgaat.

Stel de situatieschets: je panelen leveren 1200 Watt, voor het gemak nemen we even aan dat je niets anders in huis aan hebt staan. Met je dimmer kan je regelen dat je boiler 1200 Watt verbruikt. Dan staat hij op 50%. En is het verbruik ervan dus tijdens het rode vlak.
(De getallen hieronder gaan erg afwijken van de realiteit, ivm de sinus, maar nogmaals, het is een situatie schets, ik verdeel voor het gemak de 1200W over de eerste 180 graden):
Echter, omdat de boiler dus de eerste 45 graden van de sinus niets verbruikt gaat er op dat moment 600W van zonnepanelen naar het net en in de 2e 45 graden gaat er 600W naar je boiler + 600W van het net naar je boiler.

Als je pech hebt wordt de eerst 45 graden door de meter gezien als 600W leveren en het 2e deel 600W verbruik. Je plan werkt dan niet.
Maar als de meter alle verbruik en leverings gegevens middeld over de hele sinus, dan werkt je plan wel, want dan is het verbruik effectief 0W.

Denk dat je dat goed uit moet zien te zoeken hoe dat in elkaar steekt.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 12-11-2022 10:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:29
Op zoek gaan naar een boiler met een instelbaar vermogen dmv meerdere verwarmingselementen. Ff snel zoeken leert dat Tesy die maakt, de Tesy Anticalc. Heb alleen nog niet gevonden hoe je het vermogen instelt. (Lijk met een draaiknop aan de buitenkant, maar dat weet ik niet zeker)
Dit is natuurlijk de meest simpele, en dus ook meest zuinige optie. Er gaat dan geen meer energie verloren in de losse externe vermogensregeling.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Zo'n apparaat bestaat gewoon (leest slimme meter uit en zorgt dat boiler niet meer dan de teruglevering verbruikt, van 0 tot max vermogen boiler), mijn schoonvader heeft dat op zijn electrische boiler, was dacht ik ongeveer 400€, ook in BE.
Google moet je vast kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 12-11-2022 15:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet hem even door naar DEI, hier in MME zit ook een hoop kennis op het onderwerp, maar 230v en zeker in combinatie met duurzaamheid, domotica en boilers vind ik daar meer op zijn plek passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Stap 1: berekenen of je geen dief van eigen portemonnee bent.

Wat kost een kWh uit gas?
Hoeveel krijg je voor een kWh teruggeleverde stroom.

Stap 2: afwegen of het ethische bankroet gedrag van cop 1 affikken van per definitie niet duurzame stroom (er is nog geen seconde geweest dat alle fossiele centrales uit gegaan zijn) wel gepast is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 13:10
Ik weet niet wat je budget is maar kijk hier eens naar: https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik ga hem gewoon maximaal 95% dimmen denk ik. We zijn verre van grootverbruikers van warm water en als het op is, moet ik niet binnen de 5uur en 12min koste wat het kost terug warm water hebben.

Ik ga het erop wagen en als test, op een moment waarop ik stabiel 2000W injectie heb, ga ik hem eens manueel afstellen op 1200W (oid) en zien wat de digitale teller ermee doet. Als die alsnog verbruik aanrekent, heb ik pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een proportioneel SSR is een stuk goedkoper, bijvoorbeeld Crydom PMP https://www.distrelec.nl/...rydom-pmp4850w/p/30128318 €120 voor 50A (zonder heatsink lukt 10A ook wel).
0-10V, pwm of een potmeter.

Overtollige stroom gebruiken voor warmwater

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

naftebakje schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:05:
Zo'n apparaat bestaat gewoon (leest slimme meter uit en zorgt dat boiler niet meer dan de teruglevering verbruikt), mijn schoonvader heeft dat op zijn electrische boiler, was dacht ik ongeveer 400€, ook in BE.
Google moet je vast kunnen helpen.
Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:12:
Een proportioneel SSR is een stuk goedkoper, bijvoorbeeld Crydom PMP https://www.distrelec.nl/...rydom-pmp4850w/p/30128318 €120 voor 50A (zonder heatsink lukt 10A ook wel).
0-10V, pwm of een potmeter.

Overtollige stroom gebruiken voor warmwater
Dit zijn beide relais oplossingen, daar is de TS niet naar op zoek.
bucovaina89 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:50:
Ik ga hem gewoon maximaal 95% dimmen denk ik. We zijn verre van grootverbruikers van warm water en als het op is, moet ik niet binnen de 5uur en 12min koste wat het kost terug warm water hebben.

Ik ga het erop wagen en als test, op een moment waarop ik stabiel 2000W injectie heb, ga ik hem eens manueel afstellen op 1200W (oid) en zien wat de digitale teller ermee doet. Als die alsnog verbruik aanrekent, heb ik pech.
Dit is wel slim, gewoon testen wat je kWh meter registreert na enige tijd (neem b.v. 1 uur). Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@remco_k mijn link is een 10 kW dimmer, traploos in te stellen met een 0-5V, 0-10V of PWM signaal.

Ik dacht dat TS dat zocht? Of iets meer kant-en-klaars misschien, dan betaal je een veelvoud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:36:
@remco_k mijn link is een 10 kW dimmer, traploos in te stellen met een 0-5V, 0-10V of PWM signaal.

Ik dacht dat TS dat zocht? Of iets meer kant-en-klaars misschien, dan betaal je een veelvoud.
Excuus, je hebt gelijk. Ik liet me leiden door de naam van het product:
PMP4850W - Proportional Solid State Relay PMP, 1NO, 50A, 530V, Screw Terminal, Sensata Crydom

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bucovaina89 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:50:
Als je geen haast hebt, is het element dan niet te vervangen door een kleinere? Simpel en goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:40

AlphaRomeo

FP PowerMod
Is het nog steeds zo dat men in België het gemiddelde verbruik per kwartier neemt? In dat geval is 7.5min aan, 7.5min uit voldoende om het verbruik te begrenzen op de afrekening. Zo'n solid state relais klinkt dan prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
AlphaRomeo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:25:
Is het nog steeds zo dat men in België het gemiddelde verbruik per kwartier neemt? In dat geval is 7.5min aan, 7.5min uit voldoende om het verbruik te begrenzen op de afrekening. Zo'n solid state relais klinkt dan prima!
Ik denk dat maar ik ben daar niet zeker van. Ik dacht ook van iets met een berekening te doen van influxdb zodoende dat het gemiddelde van de afgelopen 15 minuten zo vaak mogelijk op 0 uit komt. Maar ik weet niet voor de volle 100% of dat effectief zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat kan wel interessant zijn om uit te zoeken, want dat maakt de oplossingen die je ervoor moet maken echt stukken eenvoudiger, goedkoper en minder foutgevoelig. Daarbij zijn die oplossingen ook wat breder inzetbaar.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Wat ik er van heb begrepen is dat inderdaad hoe het in België werkt, maar woon er zelf niet dus beter zelf goed checken.

Zie: https://www.engie.be/nl/b...citeitstarief-Vlaanderen/
Om de netwerkkosten met capaciteitstarief te berekenen meet je digitale meter elke 15 minuten je verbruik. Uit alle kwartiermetingen in een maand selecteert je digitale meter vervolgens automatisch je hoogste verbruik (in kWh) in een kwartier in een maand. Dat verbruik in kWh wordt omgezet naar kW om je maandpiek te kennen.
Als het dezelfde meters zijn als in NL (en volgens mij is dat zo), dan is het opsturen van de meterstanden per kwartier ook de hoogste frequentie die mogelijk is, zonder de firmware van miljoenen meters te wijzigen o.i.d. het momentaan verbruik op enig moment is ook niet uitleesbaar voor de netbeheerder, zover ik weet.

Dus, je hebt idd zeer grote kans dat limiteren van het verbruik per kwartier afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:46
Slimme Tweaker maakt oude oude boiler 'slim': oude boiler slim maken

[ Voor 19% gewijzigd door natural colour op 12-11-2022 16:36 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:54
bucovaina89 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 05:59:
[...]

Ik zit in België met een digitale meter, dus geen saldering. Ik moet het vermogen opnemen op het moment dat ik het heb.

Ik wil natuurlijk geen verrassingen op de afrekening en als ik het mooi voor de netbeheerder kan oplossen, graag dan. Ik ben geen held in die dingen, maar als zonnepanelen het meeste terugleveren aan de top van de fase, stel dat ik enkel toelaat op 50% te dimmen dat de top in 2 wordt gekapt (zoals onderstaande rood) zodat de eerste 90° telkens weg vallen, heb ik dan een oplossing die enigszins nog te verantwoorden valt? Zijn dan terugleveren en van het net vragen dan ongeveer in balans?

[Afbeelding]
De meest eenvoudige fase aansnijder is een simpele diode. Bijv. deze https://www.reichelt.nl/n...pc3508fp-dio-p217240.html kun je met 6.3mm kabelschoen aansluiten. Gebruik 1 van de 4 diodes van de bruggelijkrichter om maar 1 helft van de sinus naar de boiler te sturen.
Ik weet niet wat de slimme meter hier van vindt, maar het is voor een paar euro uit te proberen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb de DMX dimmer ondertussen al besteld, ik ga eerst daar al eens mee aan de slag :).

Misschien nog een randvraag: Nu heb ik net nog ontdekt dat de thermostaat een cotherm BSD2 is die op max 65° kan worden ingesteld. Weet iemand toevallig nog of je dezelfde thermostaat kan vinden maar die nóg hoger kan? Op zich gaat hij toch alleen maar op zonne-energie draaien dus het mag best wat hoger zijn om meer energie in die 200l boiler op te kunnen slaan.

Mijn vermoeden is dat 65° de keuze is tussen de ongergrens voor legionella en ook weer niet te hoog om het verbruik wat in de perken te houden. Nu gaat de mijne toch alleen maar op zonne-energie draaien dus ik wil hem net zo hoog mogelijk kunnen laten gaan. Uiteraard mits het veilig is uiteraard of er nog andere bezwaren zijn om het niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:31
Die beperking van 65° is voor de veiligheid, om verbranding bij gebruik van het water te voorkomen. Om die reden worden zonneboilers voorzien van een thermostatisch mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Een thermostatisch mengventiel voor een CV, daar had ik nog nooit van gehoord. Die 60° of meer hebben we idd niet nodig aan de kraan (maar wel graag in de boiler meer dan 65° als het kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
TweakPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:46:
[...]

De meest eenvoudige fase aansnijder is een simpele diode. Bijv. deze https://www.reichelt.nl/n...pc3508fp-dio-p217240.html kun je met 6.3mm kabelschoen aansluiten. Gebruik 1 van de 4 diodes van de bruggelijkrichter om maar 1 helft van de sinus naar de boiler te sturen.
Ik weet niet wat de slimme meter hier van vindt, maar het is voor een paar euro uit te proberen >:)
Sorry, noob question: Als je die bruggelijkrichter ertussen zet, heb je dan gewoon de helft en that's it? Of kan je die mits anders schakelen in het circuit ook nog 33%/66% of 25%/50%/75% afregelen?

En heeft een bruggelijkrichter ook geen koeling nodig met vermogens van ~2.5kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De gelijkrichter is een leuk theoretisch idee (werkt in de praktijk ook) maar is nogal onwenselijk omdat je een DC offset gaat introduceren en asymmetrisch belast.
Dat heeft allerhande vervelende effecten (verzadigde trafo's en dergelijke), volgens mij moet je die binnen 1% houden (en met een 10A boiler ga je daar dus dik overheen). Ik denk dat dit onder https://wetten.overheid.n...7_Paragraaf7.2_Artikel7.3 lid 3c valt, maar met technische meuk in juridische documenten weet ik het nooit zeker.
c.De asymmetrie is op het overdrachtspunt van de aansluiting als volgt begrensd:

1°.De inverse component is kleiner dan of gelijk aan 1% van de normale component gedurende 99,9% van de over 10 minuten gemiddelde waarden gedurende een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah dat lijkt me in de praktijk dat niet zo'n net idee. Ik woon in België en geen idee hoe het hier geregeld is maar asymetrie zal in het Begische even onwenselijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@LED-Maniak : ik ga de oplossing die jij hebt aangeboden eens proberen, die ziet er echt veelbelovend uit _/-\o_ . Alle onderdelen zijn al besteld en aangekomen of nog onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lsp4Jc4-QczbHOwUpZuSYEpNdkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPyu9Hm6kjhV2UaGp6oYpOS4.jpg?f=fotoalbum_large

De bedrading net in elkaar gestoken, hoe ik de XLR moet aansluiten weet ik nog niet goed (A en B? ). Nu moet ik de temperatuursensoren er nog op hangen (ik wil er meerdere).

Nog bijkomstig leuk is dat ik net mijn home assistant database backend heb overgezet van intern sqlite naar influxdb, dus kan ik alles wat hier uit komt in grafiekjes trekken, én mailtjes sturen als een van de boilers bijv. meer dan 5 dagen geen 60° heeft gehaald. :*)
Pagina: 1