Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
Beste
Ik wil mijn oude boiler slim maken door wifi besturing ... maar wifi onderbrekers voor krachtstroom zijn best prijzig. Nu heeft deze boiler een analoge thermostaat (draaiknop) gevoed met 2 polen krachtstroom (dus zonder N).
Nu was ik aan het denken dat ... indien ik 1 pool naar de thermostaat onderbreek. Ik veel goedkoper uit ben.

Ben ik nu heel gek aan het denken ? ... boiler is 15j dus weinig aan gelegen maar ik wil het huis niet affikken ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxsA00jSRnNn8BtGaoQNas_lREo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YnDsIrOpgeb9epNjl2HcVsuc.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Wat is de reden dat je denkt dat “slim” beter is?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:15
Een thermostaat in serie aansluiten met het element staat gelijk aan vuur.

En wat eric zegt, waarom is slim beter? Het warmteverlies blijft hetzelfde ongeveer en zuiniger opstoken doet hij ook niet.

Dus of wisselen voor een warmtepompboiler of extra isoleren. Dat zijn de enige opties die op termijn geld opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 17:46
@Jan Lenaerts
wat is slim, en waarom is dit slimmer?

ik gebruik ook 3fase verwarmers in mijn boiler.
met die ik heb is het geen probleem om die ook gewoon op 1 fase aan te sluiten.
dus ik heb een 3fase element van 1kW, die ik dus op 1 fase aansluit, en zo kan ik 1 2 of 3 elementen aan zetten.
dit stuur ik mee met mijn zonnepanelen.
eigen stroom eerst, dit zou je slim kunnen noemen.

(kan verder niet je tekening lezen, dus ik snap er niet veel van. ;)
dus geen tips of dit nu kan of niet kan. spelen met vuur >:) )

maar als je 2kWh per dag nodig hebt in je boiler dan hoe slim je dat ook aan stuurt, je blijft 2kWh in die boiler moeten duwen.
(dag en nacht stroom is het verschil weer zo klein, daar zou ik geen nacht van wakker liggen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je iets met een aton power to heat achtige oplossing?

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 10-04-2021 19:15 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
De bedoeling is idd om hem te sturen vanuit de zonnepanelen ... met maximaal eigen stroom ... op dit moment zit er nog een terugteller met dubbel tarief op (installatie 2021) waarbij ik een negatief piek en positief dal verbruik heb .... ik zou die dus voorlopig vooral in de dag willen laten opwarmen ... om dan later tue sturen op productie.

@@Cpt.Chaos ... thermostaat stuurt enkel boilerschakeling aan dus niet echt serie ... dat bracht me ook op idee om via daar een extra onderbreking te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 09:44
Ik heb dat ook gedaan met mijn boiler. Ik draai mijn domotica op een PLC en lees daar via de P1 poort de slimme meter uit. Met een 0-10V dimmer (Carlo Gavazzi RGC1P23V12EA) kan ik dan het vermogen van 1 verwarmingspiraal van 2000 W besturen, zodat de netto teruglevering 0 W is.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een EZ3 aangeschaft en een aton power to heat element die traploos regelt op mijn PV overschot.
Een en ander kan je realtime uitlezen en programmeren met een CMI
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2021 19:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
@@tinus5 ... lijkt me heel interessant ... ik wist niet dat je gloeispiralen kon dimmen ... als programmeur zit ik meer in on/off gedachte ;-) ;-) ... nu staan de drie gloeispiralen op 400v 3P ster geschakeld ... je kan hem ook 230 1P parallel schakelen of 230 3P driehoek schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:00
3 fase relais aansturen met een WiFi module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
@Joris748 was ook mijn eerste gedachte ... maar toen ik het ging bekijken dacht ik een shortcut te kunnen nemen ;-)

@AUijtdehaag @teacher ... nieuwe thermostaat en element in de oude boiler zie ik niet zo goed zitten ... is eerder iets als ik vervang en dan ga ik wellicht ineens naar warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou ze uit ster halen en met 3 afzonderlijke relais aansluiten, dan heb je aan standaard 16a relais voldoende en kan je die met bij wijze van klik aan klik uit inschakelen, 1-2 of 3 elementen op behoefte van zonnestroom of tijd.
Enige benodigd is wel een nul bij de boiler.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Rol-Co schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:51:
Ik zou ze uit ster halen en met 3 afzonderlijke relais aansluiten, dan heb je aan standaard 16a relais voldoende en kan je die met bij wijze van klik aan klik uit inschakelen, 1-2 of 3 elementen op behoefte van zonnestroom of tijd.
Enige benodigd is wel een nul bij de boiler.
... mij lijkt dat idd de eenvoudigste en goedkoopste oplossing te worden ... null naar boiler krijgen moet ook wel lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:31
Joris748 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:33:
3 fase relais aansturen met een WiFi module?
Dit. Gewoon een magneetrelais voor 3 fase aan laten sturen met bijv. een shelly of andere module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Mijn boiler draait op een tijdklok en een 3-fase relais. Met het 1x opwarmen per dag tussen 12.00 en 14.30 red ik het meestal. Ik hoop dan maximaal te profiteren van zonnestroom. Een overwerkschakelaar in de tijdklok met een pulsdrukker in de badkamer zorgt ervoor dat ik ook andere keuzes kan maken zonder een koude douche te hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Jan Lenaerts schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:20:
De bedoeling is idd om hem te sturen vanuit de zonnepanelen ... met maximaal eigen stroom ... op dit moment zit er nog een terugteller met dubbel tarief op (installatie 2021) waarbij ik een negatief piek en positief dal verbruik heb .... ik zou die dus voorlopig vooral in de dag willen laten opwarmen ... om dan later tue sturen op productie.

@@Cpt.Chaos ... thermostaat stuurt enkel boilerschakeling aan dus niet echt serie ... dat bracht me ook op idee om via daar een extra onderbreking te maken
Mijn Fronius Symo omvormer heeft een schakelcontact waarmee ik een klassieke boiler bij een bepaald te programmeren PV vermogen kan in en uitschakelen, is ook speciaal voor boilers bedoeld.
Zit er op jou omvormer toevallig niet zo'n functie?

Omdat mijn boiler maar 500 Watt is ga ik via een Eltako stroom relais meer apparaten in of uit schakelen als er voldoende PV vermogen voor handen is, (mijn warmtepomp-boiler is er voor geschikt)
Dit relais kan nauwkeurig worden ingesteld, dit in tegenstelling tot de gebruikelijke Current switch, en heeft volgens mij een in te stellen naloop tijd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
@frisianstar ... ik heb solar edge waarop je zigbee module kan toevoegen die communiseert met Solar edge Smart Energy Warm Water ... maar dan kom je in de buurt van 1000 euro wat ik veel vind voor een oude boiler ... bovendien staat boiler in ander gebouw (huis) op 45m van omvormer (stal) ... dat is op het randje van 50m bereik van de zigbee ... en ik knutsel graag en geef mezelf graag de tijd tot ik een digitale meter heb om het op punt te stellen.(tegen dan zou het echt rond moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 17:46
@Jan Lenaerts
ik snap je punt, maar stop er niet veel geld in, is aardig zonde.
een warmtepompboiler heeft b.v. geen sturing nodig, die is zonder ook al effectief.
(en eigenlijk is ook een warmtepompboiler maar matig effectief, een volle warmtepomp die ook tapwater maakt is nog interessanter. ik bespaar een 200m3 voor tapwater, maar een 800m3 door te verwarmen, vele malen meer dus.)

ik gebruik een heel klein 1kW 3fase element. (kon niet kleiner vinden binnen de specs die ik nodig had.)
dus ik kan 3 stapjes van 333W schakelen met de omvormer
de omvormer van 4kW heeft 6430Wp (veel Wp dus).
verder kijk ik niet naar wat er mijn huis in of uit gaat, dus levert de omvormer 333W dan kan ik element 1 aanzetten.
wat ongeveer neer komt op:
december en januari, heb ik maar net genoeg W voor 1 element en erg zeldzaam 2.
en vele dagen ook niet genoeg uren om de 100liter nog een graad of 20 te verwarmen.
de andere 10maanden no problemo, kunnen er al snel 3 elementen aan of voor genoeg uren om alles op temperatuur te krijgen.
dus ja dit is erg effectief, en nee dit zet geen zoden aan de dijk.
ik zie het als hobby, en dan is het wel geinig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
migjes schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:24:
dus ja dit is erg effectief, en nee dit zet geen zoden aan de dijk.
ik zie het als hobby, en dan is het wel geinig. ;)
ik zie het ook eerder als hobby / uitdaging ... oude boiler, chinese componenten en een lock-down zondagje programmeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
230v driehoek schakelen gaat niet, daarvoor ben je een andere netspanning nodig.

Dimmen is wel mogelijk, maar volgens mij zijn de netbeheerders niet zo blij met hoge vermogens achter een dimmer.
Voor een goed werkend stroomnet moet de sinus van de spanning en stroom zoveel mogelijk gelijk lopen, als teveel mensen zulke vermogens gaan dimmen gaat het nogal uit balans lopen.

Het mooiste is om hem 400v ster te laten, een nul aansluiten op het midden van de ster, en 3 relais die enkel 1 element aan/uit schakelen.
Dat geeft eigenlijk precies hetzelfde effect als de elementen 230v parallel te schakelen, alleen hou je wel een nette verdeling over de 3 fases.
De relais hoeven sowieso maar 1000W per stuk te schakelen, dan kunnen de meeste relais makkelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:24:
@Jan Lenaerts
ik snap je punt, maar stop er niet veel geld in, is aardig zonde.
(
Je hebt gelijk , maar het is stiekem wel heel erg leuk :P

Het verschil tussen langzaam continu bv 500Watt of traploos gestuurd 0-3000 watt is echt heel erg klein.
we gaan het hebben over euro's ipv tientjes dus de investering zou eigenlijk in tientjes moeten blijven

eigenlijk is het enige echte verschil dat ik met 0 - 3000W gestuurd het vat eerder vol heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
brambo123 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:26:
Het mooiste is om hem 400v ster te laten, een nul aansluiten op het midden van de ster, en 3 relais die enkel 1 element aan/uit schakelen.
Dat geeft eigenlijk precies hetzelfde effect als de elementen 230v parallel te schakelen, alleen hou je wel een nette verdeling over de 3 fases.
De relais hoeven sowieso maar 1000W per stuk te schakelen, dan kunnen de meeste relais makkelijk hebben.
dat is idd de opstelling zoals ik het nu bij nonkel Ali heb besteld ... de null word dan wel niet onderbroken ... vandaag even bezig met uitlezen solar egde monitoring data en de software ontwerpen die het straks zal aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Ruwe schets van hoe ik het nu zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ1aE58Qwuo5pAwEZXCK4gWuJfU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Co6pA6Yf4MQnICLn1ELaAsIg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt niet veel van he, je moet 3 fase hebben, en dat relais op de thermostaat is ook onzinnig, de thermostaat moet eventueel de 3 spoelspanningen van de relais onderbreken maar ik vermoed dat die de fase onderbreekt dus is al klaar.

Hoe groot zijn die elementen eigenlijk? Er zijn nogal wat verschillen.
brambo123 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:26:
230v driehoek schakelen gaat niet, daarvoor ben je een andere netspanning nodig.
Tuurlijk wel, je hebt alleen een 3 fase relais nodig.
Dimmen is wel mogelijk, maar volgens mij zijn de netbeheerders niet zo blij met hoge vermogens achter een dimmer.
Voor een goed werkend stroomnet moet de sinus van de spanning en stroom zoveel mogelijk gelijk lopen, als teveel mensen zulke vermogens gaan dimmen gaat het nogal uit balans lopen.
1000W uit balans hoor je geen netbeheerder over hoor, geen 1 ;)
Pardon? Als ie de ster nou juist los haalt en met de nul gaat schakelen werkt makkelijker, door lussen van ene naar andere relais, fase blijft er gewoon op zoals nu. Veel minder werk en spullen en thermostaat hoef je ook niets mee te doen omdat die de fase schakelen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Rol-Co schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:59:
[...]

Klopt niet veel van he,
Net even open gegooid .. je hebt gelijk ....ik ging uit van een foto van het schema dat ik een tijd geleden had genomen en ging uit dat de thermostaat nog een relais aanstuurde .... blijkt toch iets anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP0t1pjHt8PwZ4xrGSb03rieqzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSYlm6r21gf3hkT3NC6EOEDG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P05dtdj-ZsCGBf2nGQZivF-58BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qDsn0aqMgpz7nvBPps4y5kM.jpg?f=fotoalbum_large
Om een Null te hebben wilde ik eigenlijk naar mono overschakelen ... waarbij ik die dan aftak naar 3 weerstanden die elk worden onderbroken met een wifi relais

totaal vermogen is 2500w ... dus weerstanden iets meer dan 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jan Lenaerts schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:47:
[...]

Net even open gegooid .. je hebt gelijk ....ik ging uit van een foto van het schema dat ik een tijd geleden had genomen en ging uit dat de thermostaat nog een relais aanstuurde .... blijkt toch iets anders.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om een Null te hebben wilde ik eigenlijk naar mono overschakelen ... waarbij ik die dan aftak naar 3 weerstanden die elk worden onderbroken met een wifi relais

In bovenstaand plaatje de linker tekening (ster) nemen en de plaatjes aan de aansluitingen 2-5 en 3 loshalen en plaatjes verwijderen, dan iedere aansluiting een blauwe draad geven die je schakelt naar de nul, kan je op de 3 relais gewoon doorlussen, dus van de nul aansluiting in de kroonsteen naar relais 1, door naar 2 door naar 3.
Maar........

A ) je hebt geen nul.
B ) je hebt een 4 aderige kabel aan je boiler waar ze de nul draad als fase gebruikt hebben.

Pff, dus je moet eerst een 5 aderige kabel er naartoe hebben en een extra aansluiting in de boiler maken voor de nul, bijv met een wago flex klem.
https://www.elektramat.nl...YYk0oYlXb2aRoC7ikQAvD_BwE

En met zoiets kan je dan alle kanten op, 3stuks
https://nl.aliexpress.com/i/4000271812861.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123

[...]

Tuurlijk wel, je hebt alleen een 3 fase relais nodig.

[...]
Nee, driehoek schakelen gaat echt niet.
In ster staat er 230v over een element, in driehoek staat er in ene bijna 400v op.
De exacte berekening voor het nieuwe vermogen weet ik zo niet, vermoed dat het iets was met *√3
Dan ga je van 2500w naar dik 4000w, dan is je boiler wel lekker snel warm :9
[...]

1000W uit balans hoor je geen netbeheerder over hoor, geen 1 ;)

[...]
Ik heb het niet over verschil tussen de fases, maar binnen de fase zelf (arbeidsfactor en powerfactor).
Een enkele particulier die een dimmer aan z'n boilertje knoopt zullen ze niet zo moeilijk over doen.
Zoiets commercieel op de markt zetten wordt alleen wel iets lastiger, want er zijn wettelijke regels voor (in ieder geval) de powerfactor.
Groot zakelijke klanten hebben ook een iets andere aansluitovereenkomst waarin staat dat ze binnen bepaalde normen moeten blijven.
Jan Lenaerts schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:47:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het kan wel op 1 fase, het nadeel is alleen dat je de volle 2500w op 1 fase hebt.
Aangezien het niet zo'n zware verwarming is hoeft het op zich geen probleem te zijn.
Hou er alleen wel rekening mee dat je verdeling over de hoofdstoppen anders wordt.
Bij standaard hoofdstoppen van 25A kun je max 5750W per hoofdstop trekken.
Als de zon niet schijnt maar het water wel warm gemaakt moet, hou je dus 'maar' 3250W over.

Mocht je een slimme meter hebben en die uitleest, dan kan je daar eventueel wel voor corrigeren.
Simpelweg bij overbelasting de boiler even uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
brambo123 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:46:
Als de zon niet schijnt maar het water wel warm gemaakt moet, hou je dus 'maar' 3250W over.
Hoofdstoppen zijn 32 amp (vroegere bedrijfsaansluiting) ... oven en fornuis zijn enig andere grootverbruikers en die kunnen op andere fase ... wel komt er binnenkort een saunakachel maar die 8kw is wel over de 3 fasen verdeeld. (ok de besparing van een slimme boiler zal met sauna wel verbleken ;-) ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Je weet dat je waarschijnlijk een paar honderd euro per jaar extra betaal voor de zwaardere hoofdstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
brambo123 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:58:
Je weet dat je waarschijnlijk een paar honderd euro per jaar extra betaal voor de zwaardere hoofdstoppen?
Ik betaal standaard tarief Fluvius Antwerpen ... misschien als straks de digitale meter komt dat het anders word ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
O, België...
Ik weet zo niet hoe de regels bij jullie zijn.
Hier in Nederland scheelt 3x25A of 3x35/40A maar liefst 600 tot 700 euro op jaarbasis, beetje afhankelijk van waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

brambo123 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:46:
[...]

Nee, driehoek schakelen gaat echt niet.
In ster staat er 230v over een element, in driehoek staat er in ene bijna 400v op.
De exacte berekening voor het nieuwe vermogen weet ik zo niet, vermoed dat het iets was met *√3
Dan ga je van 2500w naar dik 4000w, dan is je boiler wel lekker snel warm :9
Dat maakt toch niets uit, je kan toch met het relais de 3 fase naar de elementen onderbreken.
Ik heb het niet over verschil tussen de fases, maar binnen de fase zelf (arbeidsfactor en powerfactor).
Een enkele particulier die een dimmer aan z'n boilertje knoopt zullen ze niet zo moeilijk over doen.
Zoiets commercieel op de markt zetten wordt alleen wel iets lastiger, want er zijn wettelijke regels voor (in ieder geval) de powerfactor.
Groot zakelijke klanten hebben ook een iets andere aansluitovereenkomst waarin staat dat ze binnen bepaalde normen moeten blijven.
Leuk verhaal maar allemaal niet echt relevant in dit topic toch?
Het kan wel op 1 fase, het nadeel is alleen dat je de volle 2500w op 1 fase hebt.
Aangezien het niet zo'n zware verwarming is hoeft het op zich geen probleem te zijn.
Hou er alleen wel rekening mee dat je verdeling over de hoofdstoppen anders wordt.

Mocht je een slimme meter hebben en die uitleest, dan kan je daar eventueel wel voor corrigeren.
Simpelweg bij overbelasting de boiler even uitschakelen.
Uitkijken wat je zegt, de boiler moet wel gewoon blijven werken en op temperatuur af schakelen en veiligheden moeten blijven werken. Je kan niet zomaar er omheen stroom op de elementen gaan zetten.
Dat kan alleen op de manier zoals ik hierboven omschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Rol-Co schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:20:
[...]

Dat maakt toch niets uit, je kan toch met het relais de 3 fase naar de elementen onderbreken.

[...]
Tja, 230v of 400v over een verwarmingselement, wat maakt uit.
Wel eens 400v op je waterkoker gezet? :F
400v in ster, ja, zo zit het nu ook aangesloten, kan je schakelen met een relay.
In driehoek schakelen, dan is het heel snel over met het verwarmingselement ;w
Het is bedoelt voor een oude standaard waarbij je 230v tussen de verschillende fases had en geen nul.
Volgens Wikipedia komt het nog wel eens voor in België, maar het is echt compleet achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

brambo123 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:50:
[...]

Tja, 230v of 400v over een verwarmingselement, wat maakt uit.
Wel eens 400v op je waterkoker gezet? :F
400v in ster, ja, zo zit het nu ook aangesloten, kan je schakelen met een relay.
In driehoek schakelen, dan is het heel snel over met het verwarmingselement ;w
Het is bedoelt voor een oude standaard waarbij je 230v tussen de verschillende fases had en geen nul.
Volgens Wikipedia komt het nog wel eens voor in België, maar het is echt compleet achterhaald.
Je begrijpt me verkeerd. Zie hier de boiler
Jan Lenaerts in "oude boiler slim maken"

Zie je de 3 bruine draden naar het element vanaf de thermostaat? Die kan je toch met een relais onderbreken? Heb je niets te maken met ster of driehoek.
Ik snap ook wel dat je niet in de ster kan schakelen omdat je zonder nul dan 400v op een element zet, kan niet ook, die elementen zeggen gelijk poef.
Daarom riep ik ook de plaatjes los halen en individueel een nul geven die door een relais geschakeld word, kan je kiezen 1-2 of 3 elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Rol-Co schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:37:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Zie hier de boiler
Jan Lenaerts in "oude boiler slim maken"

Zie je de 3 bruine draden naar het element vanaf de thermostaat? Die kan je toch met een relais onderbreken? Heb je niets te maken met ster of driehoek.
Ik snap ook wel dat je niet in de ster kan schakelen omdat je zonder nul dan 400v op een element zet, kan niet ook, die elementen zeggen gelijk poef.
Daarom riep ik ook de plaatjes los halen en individueel een nul geven die door een relais geschakeld word, kan je kiezen 1-2 of 3 elementen.
TS zij in het begin "nu staan de drie gloeispiralen op 400v 3P ster geschakeld ... je kan hem ook 230 1P parallel schakelen of 230 3P driehoek schakelen", daarop zij ik dat driehoek niet kan.
Je haalt het nu zelf ook weer door elkaar, ster kan juist wel, driehoek niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXgWvSaEXLu8-KYrlPkH2F4s8R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0JkjGVapZZA6FuVrFTx71pT.png?f=fotoalbum_large

Anyway...

Op 32A hoofdstoppen wordt het inderdaad al iets minder problematisch.
Gewoon even rekening mee houden dat niet alle zwaardere apparaten achter zelfde hoofdstop zitten.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de huidige thermostaat als overtemperatuurbeveiliging te laten zitten, en de aansturing een eigen sensor te geven met eigen setpoints.
Je kan dan bijvoorbeeld instellen dat onder de 50 graden alles aan moet, normaal bij 55 graden 1 element aan, en is er stroom over, mag die naar 65 graden.

En als je toch leuk aan het programmeren bent: als je elementen random of round-robin inschakelt voorkom je dat 1 element veel meer draaiuren krijgt als de andere.
Ze gaan weliswaar niet zomaar stuk, maar beetje gelijkmatige slijtage is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

brambo123 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:30:
[...]

TS zij in het begin "nu staan de drie gloeispiralen op 400v 3P ster geschakeld ... je kan hem ook 230 1P parallel schakelen of 230 3P driehoek schakelen", daarop zij ik dat driehoek niet kan.
Je haalt het nu zelf ook weer door elkaar, ster kan juist wel, driehoek niet.

[Afbeelding]
Klopt, driehoek, my bad, waar ts het over had ging meer om de 3 aansluit mogelijkheden maar noemt het schakelen, niet dat hij het echt als schakelen bedoelde.
Wat ik bedoel is domweg de voeding naar de elementen onderbreken of niet, van mij part de gehele voedingspanning, een boiler is een vrij dom ding.
Anyway...

Op 32A hoofdstoppen wordt het inderdaad al iets minder problematisch.
Gewoon even rekening mee houden dat niet alle zwaardere apparaten achter zelfde hoofdstop zitten.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de huidige thermostaat als overtemperatuurbeveiliging te laten zitten, en de aansturing een eigen sensor te geven met eigen setpoints.
Je kan dan bijvoorbeeld instellen dat onder de 50 graden alles aan moet, normaal bij 55 graden 1 element aan, en is er stroom over, mag die naar 65 graden.

En als je toch leuk aan het programmeren bent: als je elementen random of round-robin inschakelt voorkom je dat 1 element veel meer draaiuren krijgt als de andere.
Ze gaan weliswaar niet zomaar stuk, maar beetje gelijkmatige slijtage is niet verkeerd.
Klinkt goed alleen denk ik niet dat de ts er zoveel werk van wil maken, keep it simpel. Een eigen sensor in een geïsoleerde boiler erbij zetten is niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Alvast heel erg bedankt voor jullie inbreng ... ik hou wel van een uitdaging ... dus hebt dit https://nl.aliexpress.com/item/32832443857.html bij nonkel alie besteld ... 3X16amp waarvan eentje met temperatuursonde .... die hoop ik in de buis te krijgen waar al huidige sondes in zitten ....ik krijg een peilstok 35cm diep wat me voldoende lijkt ... maar het is me niet duidelijk wat de diameter van de sonde is .... als de sonde niet lukt kan ik naar oorspronkelijk plan.

ik heb sinds gisteren wel even gemeten naar stroomverbruik ... 2 jonge pubers en mijn vrouw hebben gedouched ... 6uur volle kracht om water terug op temperatuur te brengen = 15KW ... was meer dan ik had verwacht. ... misschien toch maar een douchewekker kopen ;-) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Jan Lenaerts
Goed plan die wekker.
Of een niebla, of een simpele doorstroombegrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Ik dacht een spaarkop te hebben ... maar net even gemeten en ik kom op 12,41 l/minuut .... dat lijkt me ook niet echt zuinig ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
Effe een update .... boiler dus omgebouwd naar 1fase ... waarbij de N voor elke weerstand apart onderbroken word door een sonoff TH16 ... via node-red-contrib-ewelink en de webmonitor van Solar edge worden de gegevens opgevolgd op een local dashboard ... temperatuur variabel minimum (40° op moment dat mijn vrouw meestal gaat douchen) .... algemene thermostaat schakelt bij 65° hoger in de ketel ... onderaan is het dan lager zoals hier bij 58° is hij al uitgeschakeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uObfniwxjhpwX5zj2z6X0H2X9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8BCU2krWvERDDKs47n9x7Ql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwS63F609METV4fq9j0QfrF441c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NOCl8gxyoz4DL1UDB4RCda2F.jpg?f=user_large

opmerkingen
1=> nee er was geen ruimte om de switchen in de bescherming weg te werken (verder is ruimte goed afgesloten)
2=> boilerkast ondertussen 12cm geïsoleerd
3=> lichtjes gaan groen als sonoff's aan staan ... hiermee kan ik helaas niet zien of de spanning niet via algemeen thermostaat is uitgeschakeld.

Allen bedankt voor het meedenken

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Lenaerts op 03-05-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
@Jan Lenaerts Netjes, zo zou ik het zelf waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar hoe langer ik er er over na denk hoe mooier ik de oplossing van @tinus5 eigenlijk vind. Helemaal traploos het verbruik te regelen met alleen een 0-10V input.

Vond je deze oplossing te duur of zijn er andere nadelen voor deze oplossing?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
ice-T106 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:08:
@Jan Lenaerts Netjes, zo zou ik het zelf waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar hoe langer ik er er over na denk hoe mooier ik de oplossing van @tinus5 eigenlijk vind. Helemaal traploos het verbruik te regelen met alleen een 0-10V input.

Vond je deze oplossing te duur of zijn er andere nadelen voor deze oplossing?
iets duurder maar voelde me er ook niet technisch genoeg voor ... al ga ik dat misschien nog wel uitproberen later ... bij een wisselvallige dag als gisteren werd al redelijk de productie gevolgd (printscreen is algemeen gebruik ...dus piek om 18u is koken ... piek om 19uur was wel warm water omdat er tot dan maar 8kw naar boiler was gegaan en er 4 mensen hadden gedouched ... het water was dus te koud)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NzPp36kjzY-WpQ-p5SbdzcdWDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4OmktsuZHdKleVJOniydXGX.png?f=user_large

nu ben ik even aan het loggen om te zien waar ik nog kan optimaliseren .... een zwaardere weerstand om hogere pieken op te vangen?? ... een extra 2dehand boiler als buffer?? ... of een buffer aan de mazout CV waar met warmtepomp of gloeispiraal de reststroom het CV water opwarmt in het tussenseizoen.

ps ... voorlopig heb ik nog een terugdraaiende teller ... en is het dus vooral dingen ontdekken tegen een slimme meter is geïnstalleerd ... ik heb dus ook nog geen P1 poort en moet me dus behelpen met de monitor van solarEdge ... die toch wel vertraging heeft (wat op een wisselvallige dag wel verschil maakt)

ps2 het nachtgebruik zijn 10TL lampen 24H verlichting ... de leds liggen klaar om die te vervangen

[ Voor 15% gewijzigd door Jan Lenaerts op 06-05-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Jan Lenaerts Bij OpenHab kun je voor solar edge ook de "local API" gebruiken die je vaker mag pollen, weet niet of jij ook al zoiets doet.
Heb je geen andere bron van hoeveel stroom je terug levert? (zou verwachten van wel door je logging voorbeeld). (snap je drie soorten niet helemaal moet ik zeggen)

Om het te maximalseren is een zwaarder element (met dimmer) natuurlijk wel een makkelijke oplossing.

Voor mij is het op dit moment inderdaad ook puur om te leren. Misschien koop ik tegen de tijd het salderen af neemt wel "gewoon" een eddi (en een zappi) van Myenergy, maar zelf hobbieen is stuk goedkoper en geeft extra controle.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
@ice-T106 ... de printscreen is van de monitor website van SolarEdge ... die gebruikt een refresh rate van 5sec .... als je zelf de gegevens opvraagt via een webhook kan je op papier maar 300 request per dag doen ... maar ik doe van 7 tot 20u om de 20sec een request en krijg zelden een 406 error .... als ik sneller refresh krijg ik wel meer fouten.
Maar naast die 20sec vertraging heb ik ook vertraging van het lokaal netwerk ... de omvormer hangt namelijk 50 meter van de modem en heeft verbinding via Lan over Powerline ... daar zit vrij veel storing op ... geen probleem voor bulklog maar wel voor actuele status ... dat probleem blijft met lokaal te werken ... momenteel kan ik ook niet lokaal werken omdat installateurs de RS485-2 hebben dicht gezet ... is wellicht maar een mailtje om het op te lossen maar wil eerst zo al wat ervaring op doen .... en wellicht is P1 straks ook de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ice-T106 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:29:
@Jan Lenaerts

Om het te maximalseren is een zwaarder element (met dimmer) natuurlijk wel een makkelijke oplossing.
Je moet wel met bestaande thermostaten en beveiligingen blijven werken anders gaat het gevaarlijk worden mocht ie door warmen.
Voor mij is het op dit moment inderdaad ook puur om te leren. Misschien koop ik tegen de tijd het salderen af neemt wel "gewoon" een eddi (en een zappi) van Myenergy, maar zelf hobbieen is stuk goedkoper en geeft extra controle.
Maar ook extra gevaar, en geen goedkeuring dus als er iets gebeurd zegt de verzekering bedankt en nu mag je je huis ook zelf repareren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Rol-Co Heel goed punt. Veilig goedgekeurd is inderdaad wel belangrijk.
Maar iets met alleen een open interface zou ik al genoeg, de logica doe ik dan net zo graag zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustin07
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-10-2022
tinus5 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:21:
Ik heb dat ook gedaan met mijn boiler. Ik draai mijn domotica op een PLC en lees daar via de P1 poort de slimme meter uit. Met een 0-10V dimmer (Carlo Gavazzi RGC1P23V12EA) kan ik dan het vermogen van 1 verwarmingspiraal van 2000 W besturen, zodat de netto teruglevering 0 W is.
Dag @tinus5 , Ik zou hetzelfde willen doen. Ik lees via een Youless mijn slimme meter en het vermogen van mijn zonnepanelen uit. Dit stuur ik naar mijn Loxone. Nu zou ik graag een elektrische boiler aansturen door een signaal van 0-10V uit de Loxone om te zetten via de RGC1P23V12EA. Kan ik dan gewoon een stopcontact aansluiten op de RGC1P23V12EA en daar de stekker van de boiler in steken? Hoe zit het dan met de temperatuurscontrole van de boiler? Of moet ik enkel de weerstand aan de RGC1P23V12EA hangen en de rest van de boiler apart voeden? De boiler en RGC1P23V12EA moet ik nog aankopen.
Pagina: 1